Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: C|Net, submitter: Wouter Tinus

Sharp zal in tegenstelling tot een eerder bericht pas tegen het eind van het komende jaar LCD-schermen verkopen, waarmee drie dimensionale beelden kunnen worden weergegeven. Deze beelden zullen zonder speciale software of andere hardwarematige accessoires worden getoond, waardoor de schermen ook voor notebooks geschikt zijn. Vooralsnog zal de techniek worden aangeboden aan en gebruikt worden door bedrijven, bijvoorbeeld voor hun 3D-ontwerpafdeling, aldus dit bericht van C|Net.
Sharp logo
In een later stadium zal de gewone consument ook kunnen genieten van de 3D-beelden, maar dat zal pas gebeuren wanneer er standaarden zijn voor zowel de hardware- als softwarematige kant van 3D. Hiervoor is inmiddels een organisatie genaamd - 3D Consortium - opgericht met onder andere als leden Toshiba, Kodak en Microsoft, welke eerder deze maand haar eerste bijeenkomst mocht mee maken. Voorlopig staat het weergeven van 3D-beelden nog in zijn kinderschoenen en moet een ideale afstand van circa veertig centimeter worden aangehouden om geen last te krijgen van overlappende beelden.

Sharp's 3D monitor can be thought of as a TFT sandwich. The monitor contains two TFT panels separated by a parallax barrier, which directs pixel images to two separate regions so that each eye receives a slightly different image. In the end, the brain formulates the signals so that the image appears to be a three-dimensional object, Nakagawa said.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Wel spijtig dat ja die constante afstand van 40cm moet houden verder lijkt het allemaal zeer interessant.
Inderdaad lastig als dat constant gehouden moet worden om niet misselijk te worden (je hersens/ogen willen toch een duidelijk beeld krijgen... de nieuwe RSI ???)

Ik heb even nagemeten, ik zit gemiddeld 40 cm van het glas van mijn 17" monitor waar ik nu achter zit... Dus zo speciaal is die 40 cm niet - althans niet voor mij.
waar heb je dat vandaan? Ik kan niet meer vinden dan dat er iets paralax achtig inzit. (Mag je dan niet bewegen voor de monitor?)
Die paralax werking zorgt ervoor dat het gebied voor je monitor (als je van bovenaf kijkt) opgedeeld is in allemaal ruitjes. In het ene 'ruitje' zie je het ene beeld, en in het andere 'ruitje' zie je het andere beeld. Dit ruitjes patroon is zo gevormd dat op 40cm afstand je linkeroog in het ene ruitje valt, en je rechter oog in het andere.

Je kunt het een beetje vergelijken met die geribbelde plaatjes (zoals van die flippo's laatst) waarbij je door het plaatje te draaien een ander beeldje kreeg.

In principe zou je een soort tracking kunnen toepassen die bijhoudt waar je hoofd staat. Op dat moment zou de boel wel mee kunnen bewegen. Naast dat ze de perspectief matrix aan kunnen passen aan de positie van je ogen. Je ogen moeten echter neit de 'ruit' verlaten, dit an alleen goed werken waneer beide ogen tegelijk van ruit wisselen, en dat is een beetje moeilijk te fixen.
Wel spijtig dat ja die constante afstand van 40cm moet houden
Misschien juist daardoor (beter) geschikt voor notebooks. Die houd je op je schoot of vlak voor je (omdat het toetsenbord aan het scherm vast zit), zodat de kijkafstand toch redelijk constant is.
Me hebbuh etc :) *drool* Nu alleen de pegels nog....

Software is toch al voorbereid? In principe kan je gewoon met de info uit de Z-buffer door nu ipv vanuit een perspectief de heleboel vanuit twee punten te berekenen een mooi stereobeeld krijgen. Of het nu OpenGL of DirectX is. Dat zie je ook met die stereobrillen van ASUS deluxe serie en andere kaarten met vergl. opties.
Probleem is wel het gebruik van sprites en overlays. Die zijn niet goed gepositioneerd of vind je niet terug in de Z-buffer. En dan heb je wel een probleempje.
Wat betreft hardware? Je kan natuurlijk zorgen dat je schermpje twee SVGA aansluitingen heeft en met een dual monitor kaart en speciale software moet je een aardig eind kunnen komen. Of gewoon interlacen natuurlijk (eerst linker beeld dan rechter beeld versturen) maar dan heb je wel een aardige ramdac nodig (als je het analoog doet)
Software is toch al voorbereid?
In de tekst staat dat er geen software of harware aanpassingen nodig zijn. Je hebt idd gelijk dat je via de Z-buffer de diepte van een pixel kunt bepalen. Maar in de tekst staat ook dat er geen hardware aanpassingen nodig zijn. Hoe weet je monitor dan van de Z-buffer? Kan die die ruiken. Jij gaat hier vanuit dat je WEL weer speciale hard- en software nodig hebt. Dat is dus schijnbaar niet het geval.

Ik geloof geen barst van dit verhaal.. Het kan gewoon niet zonder soft- en hardware volgens mij. Ik heb op de IFA vorig jaar zo'n 3D display gezien, is echt cool, maar er komt toch heel wat hardware bij kijken, en ook nog software.
Aangezien dat dit scherm er speciaal voor gemaakt is, hoeft er, afgezien van de hardware die in het scherm geincorporeerd is, geen andere hardware aangepast te worden. Wie zegt er dat dit scherm geen gebruik maakt van de Z-buffer om een 3D beeld te creŽren? Kan toch best en is waarschijnlijk ook wel zo...
Dan mag je bij mij wat demotjes/games kunnen zien met het ASUS brilletje :) dat merk je echt wel!! Het is een "1 dollar cent solution to a thousand dollar problem" De kwaliteit is natuurlijk niet je van het, maar dat komt ALLEEN maar door 1) het brilletje schermt niet 100% je ene oog af als er voor het andere geprojecteerd wordt en bij licht-donker verschillen blijft het fosfor natuurljk nog wat nalichten ("schaduw beelden") 2) Je hebt maar een halve refresh rate en dat is erg knullig als je een 17" monitor of minder hebt en 3) Het 3D beeld gaat meestal alleen maar de diepte in, maar dat komt gewoon omdat de games er niet goed voor geschreven zijn. Verder werkt het prima. Oh, ja en ik heb "Graphics and Image Processing" (HIO keuzevak) gedaan dus je kan wel degelijk met goed opgebouwde Z-buffer informatie een stereobeeld maken (Bij grote verschillen, bijvoorbeeld aan de randen van je scherm als je een gang inkijkt is het zeker niet ideaal ... maar ja). 2* renderen is natuurlijk beter, maar dat kost GPU CYCLES dat wil je niet weten :P :P
Z-buffer zegt alleen iets over de diepte van de dichtbijzijndste pixel, maar niets over 3D. Voor een 3D beeld, moet je vanuit twee standpunten je scene renderen. Eentje vanuit het gezichtspunt van het linkeroog en de ander vanuit het rechteroog. Zo werken die speciale Asus 3D drivers ook met zo'n brilletje.
Je zult nog verbaast staan te kijken hoeveel diepte er terug te winnen is met alleen het beeld en de diepte informatie.

Ik heb laatst een presentatie bijgewoond op onze universiteit in het visualisatie lab. Daar is Gernod Ziegler met Mpeg Z/alpha bezig. Hierbij wordt met een filmpje ook de diepte informatie meegestuurd. Waneer de dieptes niet zo heel ver uit elkaar lagen (bijvoorbeeld alleen een hoofd) kun je deze nog 20 graden links en rechts opdraaien en nog steeds een fatsoenlijk resultaat krijgen. (dit was slechts 1 van de toepassingen)

In principe kun je met een beetje interpolatie en niet te grote hoeken een heel goed resultaat bereiken.

Tuurlijk geeft 2 appart gerenderde beelden een betere kwaliteit, maar deze techniek heeft als voordeel:
-Minder renderkracht want slechts 1 beeld, en z info wordt sowieso gedaan
-Kan als een extra kanaal gecomprimeerd worden in Mpeg waardoor de bandbreedte maar minimaal toeneemd (denk aan streaming en film toepassingen)

Hier nog ff een linke met meer info..

edit:
werkt := geeft
In de titel staat sharp????.......of is het toch Samsung???
Volgens mij slaapt Jeroen al een beetje ;)

T gaat over sharp, maar hij maakt er Samsung van...
Kijk maar naar het bericht op C'net (de bron). Wordt nix geroepen over Samsung...
Ik was in de war met de 3D TFT schermen van Samsung, vandaar deze tikfout :+
sharp, sharp minds, sharp products.


Maar jij ff niet he? :P
Sharp's 3D monitors: Look, no glasses
Wat moet ik me nou van een 3D display voorstellen? ik kan eigenlijk geen goed beeld er van krijgen. Op welke manier kan het inspelen op applicaties en spellen?
Ik kan eigenlijk geen goed beeld er van krijgen.
LOL :+
Wel eens zo'n 3d film gezien mbv een brilletje? (Zo'n 3d bril op je pc is trouwens hetzelfde principe). Nou dat is het dus. Echt goed als in zo'n film zie je het trouwens niet, daar is het oppervlak van je monitor te klein voor.

Ook is het beeld overigens nog steeds plat: als je opzij beweegt zul je niet ineens langs bepaalde objecten kunnen kijken. Bovendien is het bij deze schermen ook nog eens zo dat als je opzij beweegt je niet meer goed voor het scherm ziet zodat het niet meer werkt (ok, je hebt natuurlijk wel enige speling, maar veel zal het niet zijn)
Volgens mij is het alleen leuk om spellen met zo'n scherm te spelen. Als je heel de tijd je windows in 3D ziet is het in het begin wel leuk, maar dat wordt je volgens mij na een tijdje echt zat.
Dus de prijs zal echt niet te hoog moeten zijn, wat waarschijnlijk wel zo zal zijn.
Ik denk dat er anders genoeg ontwerp-laboratoria zijn waar ze maar al te graag een ontwerp / product in 3d op het scherm willen zien. Vooral ook als je het niet alleen voor visualisaties in kan zetten, maar ook al tijdens het ontwerpproces. Het geeft veel sneller inzicht in het product.
Precies, er zijn tal van mogelijkheden voor allerlei bedrijven. Natuurlijk is niet zinnig om je startknop voor je scherm te laten vliegen, maar de spelletjesmarkt is echt niet de enige markt voor 3D.
Geen 3D start knop.

Nou daar zal je van op kijken. Onze wereld is 100% 3D, onze hersens zijn hier aan gewend en zijn in de loop van duizenden jaren gespecialiseerd in het vinden en onthousen van de weg (richtingsgevoel). Als ik b.v. van Amsterdam naar z-Frankrijk moet rijden dan kan ik dat zonder 1 afslag te missen. Als ik echter een specifiek MP3tje op mijn HD moet zoeken en de naam is net even verkeerd gespeld dan zoek ik me soms kwijt.

Dit verschil zit `m in het fijt dat mijn hersens gespecialiseerd zijn in het vinden van de wel in mijn 3D wereld en niet in het zoeken op een PC.

Als Windows in staat zou zijn om mijn PC in 3D aan mij te presenteren dan denk ik dat zoeken veel natuurlijker wordt en dat het een automatisch proces wordt net als de weg zoeken, dat kost me ook bijna geen moeite.
Als Windows in staat zou zijn om mijn PC in 3D aan mij te presenteren dan denk ik dat zoeken veel natuurlijker wordt en dat het een automatisch proces wordt net als de weg zoeken, dat kost me ook bijna geen moeite.
Nou, dat zal je nog vies tegen gaan vallen denk ik. Het zoeken zelf veranderd niets aan. Het ziet er alleen iets anders uit.

Bepaalde iemanden schijnen soms meer moeite te hebben met het zoeken van de juiste afslag dan naar bestandjes in een pc trouwens 8-)
De spelletjes markt is zeker niet de enige markt,wat denk je voor ziekenhuizen, scholen, universiteiten,wetenschappelijke onderzoek bureau's.
Betekent dit dat als Windows compatibel wordt gemaakt met deze schermen, en je een mapje verbergt (oftewel attribute hidden), deze dan daadwerkelijk zich achter een ander mapje verschuilt?

Okee okee, flauw, maar goed, zou wel gaaf zijn als je meerdere items in 3-D zou kunnen tonen, zoiets als in Johnny Mnemonic

Weet iemand of er al plannen zijn om het aangezicht in 3-D te maken? (dus dat je ook van de zij en achterkant kan kijken?)

[edit] Betekent dit trouwens ook dat we in de toekomst TV-TFT schermen kunnen verwachten, waardoor je je DVDtjes in 3D kan bekijken? Dat zou wel heel erg 1337 zijn!
Awel zeg ... Dat moet een leuke dimensie geven aan al die porno banners die je tegenwoordig krijgt ;-)

* 786562 God
wat moet ik me hierbij voorstellen? dat het als het ware "uit" het sgerm komt zetten?

graag uitleg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True