Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: The Tech Zone

De mannnen van The Tech Zone hebben een review online gezet over een bijzondere LCD monitor: de 2015XLS van Dimension Technologies. Deze 15” LCD monitor kan naast scherpe en heldere 2D plaatjes ‘echte’ 3D beelden weergeven. Door een systeem genaamd parallax illumination is het mogelijk om twee beelden tegelijk weer te geven onder een andere hoek. Hierdoor krijgt je linkeroog een ander plaatje binnen dan het rechteroog wat in combinatie met de juiste software de illusie van 3D opwekt. En dat is dus zonder een vervelende helm of bril.

Momenteel is de driver ondersteuning van dit beeldscherm nog niet echt fantastisch, maar met behulp van getweakte revelator drivers kreeg de reviewer de boel aan de praat. Eenmaal werkend is het resultaat erg indrukwekkend. Vooralsnog is het scherm gezien de stevige prijs en software problemen voor de meeste mensen niet aantrekkelijk. Maar voor professioneel gebruik waar beide argumenten niet gelden is de monitor echter een aanradertje aldus de reviewer:

As with any new technology, there are caveats, and DTI's 2015XLS is no exception. This product is not quite ready for consumer space applications for a number of reasons. The price is prohibitive, albeit considering how much normal TFT's costs as little as 2 years ago, not terribly so. Consumer/Prosumer level 3D card/driver support, still seems to be sketchy at this juncture as well.

But let's be fair, this is NOT DTI's intended market (at least not quite yet). DTI's currently supplying these imaging displays to the likes of NASA, the U.S. Military, Medical imaging firms, ect...

In those market spaces, a product with the capabilities of the DTI 2015XLS is a relative steal, and MORE THAN WORTH the price premium. Industrial/Production/Medical 3D imaging is a growing field, and one that I see DTI's Parallax Imaging technology dominating for the near future. I couldnt really find any competing technologies in DTI's price range at all.
DTI 2015XLS 3D LCD
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Door een systeem genaamd parallax illumination is het mogelijk om twee beelden tegelijk weer te geven onder een andere hoek. Hierdoor krijgt je linkeroog een ander plaatje binnen dan het rechteroog wat in combinatie met de juiste software de illusie van 3D opwekt.
Dat houd dus in dat je in exact de juiste hoek naar het beeldscherm moet blijven kijken want anders zie je hele andere dingen? Lijkt me niet echt handig, vooral niet als je iemand anders ff wat wilt laten zien of dat je bureau zo staat dat je niet in de exact goede positie kan zitten en dus net niet het goede beeld krijgt te zien.

En puur uit nieuwsgierigheid, wat als je ene oog nou net wat slechter is als je andere oog? Zie je de helft onscherp ofzo :?
Nou dan zie je precies hetzelfde als in reallife als je ene oog slechter is dan de andere volgens mij.

Maar opzich lijkt me dit wel een leuk stukje hardware om een keer uit te proberen.
Dat houd dus in dat je in exact de juiste hoek naar het beeldscherm moet blijven kijken want anders zie je hele andere dingen? Lijkt me niet echt handig, vooral niet als je iemand anders ff wat wilt laten zien of dat je bureau zo staat dat je niet in de exact goede positie kan zitten en dus net niet het goede beeld krijgt te zien.
Nee dus! :o Ik heb een dergelijk ding gezien op de Cebit, en de hoek van je ogen ten opzichte van het scherm maakt niet uit. (Wat wel uit maakt is de afstand van je ogen tot het scherm).

Je kunt het zien als zo'n 'bewegende' kaart met een prismatisch laagje plastic erop, zoals op de pokemon flippo's die je misschien wel kent. Je kunt dit effect ipv voor beweging ook gebruiken voor een 3D effect. Alleen is de gebruikte techniek iets anders, zie http://www.dti3d.com/technology.asp

* 786562 iceblink
En puur uit nieuwsgierigheid, wat als je ene oog nou net wat slechter is als je andere oog? Zie je de helft onscherp ofzo
Eh... ik denk dat je met 1 oog nooit veel 3D zal zien, met wat voor device dan ook.
Eh... ik denk dat je met 1 oog nooit veel 3D zal zien, met wat voor device dan ook.
Met dit scherm wellicht wel als je constant met je hoofd van links naar rechts zit te zwaaien (stevie wonder modus dus)... op die manier verwerken je hersenen toch nog de nodige 3D informatie als je maar met 1 oog kijkt.
Ik denk dat je het meer moet zien als met een hologram. Dus als je draait zie je de boel onder een andere hoek, of zie je iets meer zijkant. Als je ene oog slechter is als het ander, heb je een bril nodig, anders zie je met je goeie oog een 2d plaatje. Als het weer zou werken als met die kleurtjes, zoals die oudere 3d films en boeken, dan ziet iemand met een slecht oog, alleen dat wat zijn goeie oog mag zien. Dus op zich kan het best wel werken, alleen zoals in de review al staat, is het niet bedoeld voor iedereen.

* 786562 NiGeLaToR
niet helemaal. IRL ziet je ene oog namelijk ook wat slechter, dus het valt niet op. Alleen is voor mensen met een slecht en een goed oog het effect minder sterk.

* 786562 Koert
Toch is dit niet ECHT 3D - het is niet zo dat als je je kijkhoek verandert je "meer" om de hoek kan kijken. Het blijft een 3D weergave van een 2D beeld. Leuk, maar niet spannend, althans... well I'll leave that up to you ;)
dat valt wel mee. Ga maar eens naar een souveniersshop en haal maar eens zo'n 3d ansichtkaart. Die zien er verbluffend 3d uit en je kunt redelijk met de hoek varieren.

Ze voelen een beetje aan als een nieuwe flippo, not zo een ribbeloppervlak.
Maar met die ansichkaarten beweeg je makkelijk de kaart. Dat zie ik mezelf nog niet doen met een monitor. Alternatief is dus toch die 'Stevie Wonder Mode' waar Jokerman het over heeft. :+
Maar eigenlijk zouden we 'em gewoon eens een keertje moeten zien en daarna pas een oordeel vellen (ik ook dus). :?
Er zijn op het moment dus 3 verschillende 3d monitoren op de markt. De eerste is van Philips, die gebruik maakt van een subpixel systeem. Een pixel is ingedeeld in 7 subpixels, die het mogelijk maken om met verschillende mensen van verschillende posities diepte te zien in de monitor. Een nadeel hiervan is echter dat er dooie punten zijn, dus tussen de 7e en 1e subpixel als ik me niet vergis.

Verder heeft de Universiteit van ik geloof Dortmund een 3D LCD scherm ontwikkeld die gebruik maakt van een cameraatje om de positie van de ogen te bepalen, om zo het beeld aan je positie aan te passen zodat je diepte ziet. Een nadeel hiervan is dus dat je niet met meerdere mensen tegelijk diepte kan zien, maar een voordeel is dat er geen dode punten zijn. Elsa heeft deze monitor toch in productie gebracht?

Deze monitor is dus de derde in z'n soort, of zijn er nog meer verschillende technieken?
Zork heeft helemaal gelijk; er zijn inderdaad (maar) drie technieken en die werken zoals hij beschrijft. Bij mijn weten brengt Philips zelf geen schermen uit met hun techniek; die hebben ze in licentie gegeven.
Het voordeel van de Philips techniek is de zeer goede stereo weergave onder vrijwel iedere kijkhoek. Het grootste nadeel de beperkte effectieve resolutie (gevolg van de subpixel techniek). Daarnaast is het vrij complex om content (beeldmateriaal als foto's, animatie, films en games) in dit formaat te produceren. Het aanbod is dan ook zeer beperkt.

De universiteit van Dresden (niet Dortmund) heeft een heel mooie strakke stereo techniek ontwikkeld waarbij inderdaad je pupillen gevolgd worden. Voordeel is een perfect hoge resolutie stereobeeld en een hoge software compatibiliteit; nadeel is dat je er zoals Zork al zegt maar met een persoon mee kan werken; daarnaast moet die persoon 'gevonden' worden door de oogtracker. Als vrij lange brildrager bleek ik een lastige uitdaging voor het systeem :)

Het derde, lenticulaire systeem, heeft inmiddels al twee aanbieders: DTI en sinds zeer kort Stereographics. Het is qua resolutie een goed systeem: je raakt slechts de helft van de horizontale res kwijt, dus netto beelden van 512x768 op 15". Verder kan je (met enige ervaring) redelijk goed meekijken, dus naast de hoofdgebruiker kunnen er nog pak 'm beet 2 mensen zien wat er in stereo gebeurt. Een belangrijk punt voor professionele toepassingen omdat je vaak een ontwerp wilt kunnen bespreken. Grootste nadeel van de techniek is inderdaad dat je je hoofd redelijk statisch moet houden. Daarnaast is het jammer dat games alleen onder W98 draaien doordat de Nvidia drivers onder W2K geen stereo bieden. Voor professionele toepassingen is dit niet zo'n probleem omdat die vaak een eigen stereo optie kennen; het scherm zelf kan alle stereo-opties (frame/field interlace, top/bottom, side by side) moeiteloos verwerken.

Als totaal oplossing voor stereo gebruik is het schermpje van DTI toch wat mager; als gamers gadget is het niet alleen wat duur, maar weet ik ook niet of je het veel zou gebruiken. Het zal afhangen van het soort games waar je van houdt. Tomb raider wint er bijvoorbeeld enorm op, terwijl het aan race-sims haast niks toevoegt, maar da's mijn persoonlijke opinie.

Overigens kan ik wel zorgen voor een review exemplaar als er een Tweaker is die daar serieuze interesse in heeft en enige kennis van zaken. Het bedrijf waar ik werk doet heel veel aan stereo oplossingen en importeert o.a. deze schermen. Weet niet of tweakers ooit eigen reviews maakt en wie dat verzorgt, maar we willen graag meewerken aan een goede (lees: kritische) test.

-edit: wie interesse heeft kan mailen. Zie mijn profiel.-
dit betekent dus ook dat huidige video kaarten 2 keer zo snel moeten worden om niet in resolutie en kwaliteit achteruit te gaan.

de vidcard moet immer 2 keer zoveel beelden genereren.

wat me ook een oplossing lijkt is (met opkomende pci-x en agp 8x) is een soort sli mode te maken waarin je 2 (identieke) videokaarten neemt en allebei op dezelfde monitor worden aangesloten. een rekent de beelden voor het linker oog uit en de andere voor het rechter oog ;)

wie weet zien we deze technologie ook nog is in pda's ;))
de 2x FSAA van 3dfx werkte ong hetzelfde, de scene werdt 2x gerendered en op net verschillende posities gepositioneerd.
als je kijkt wat voor fps een geforce3 met quincux (of hoe t ook heet) FSAA haalt, dan is iets als dit ook best te halen, 200 fps zijn nog steeds niet echt nodig :)
De prijs is nu nog hoog omdat het een "wannahave" is. En het zal wel ff een poosje duren voordat de prijs omlaag gaat. Mede door deze nieuwe techniek verwacht ik niet dat er snel een concurent op dit gebied is.....

Bovendien denk ik niet dat gamers eruiteindelijk veel zullen kopen. Voordat het uiteindelijke beeld op je scherm komt duurt langer dan bij een "normale" monitor. En bij de gamer gaat alles om snelheid en performance. Toch?

//edit//
Het lijkt me sterk dat je dan 2 videokaarten nodig hebt hoor, maar goed, dat is mijn mening.
//edit//

//edit2//
Je zegt wel dat het niet voor professioneel gebruik is Captain pervert, maar wat dacht je van designers die vaak gebruik maken van de 3D functie in de Autocad wereld, om maar als voorbeeld te noemen?
//edit2//
Dit soort schermen heb ik al op de laatste CeBit beurs gezien en het is zeker indrukwekkend. Maar je krijgt er wel koppijn van als je er te lang naar kijkt :P
Het ding kan niet hoger dan 60hz, zal daar wel mee te maken hebben :)

* 786562 Captain
* Captain Pervert heeft al 5 jaar een 14inch die niet hoger kan dan 60hz, dus weet waar hij over praat. Maar een 19" CTX is volgende week binnen
Captain Pervert weet helemaal niet waar hij over praat, want bij een LCD/TFT scherm is 60Hz helemaal geen probleem. Sterker nog, dat beeld is rustiger dan een 100Hz CRT beeld.

TFT beeld staat altijd als een huis.
Hmmm nja een mens is nooit uit geleerd :)
dat is echt gaaf, dan kun je eindelijk echt 3d games spelen zonder zo'n 3d bril waar je na 1/2 uur koppijn van krijgt, is ie ook al in NL te krijgen??, hij is trouwens wel verschrikkelijk duur $1699 = 1699*2.5= 4247,5 gulden
Bij een goede 3D bril eentje met eigen schermpjes en die detecteerd of je omhoog kijkt komt het wel een stuk realistischer over dan een stilstaande monitor. Nadeel van die brilletjes is dan het prijskaartje als je er een met een fatsoenlijke resolutie wil hebben moet je toch even sparen 8-)
Ik moet zeggen dat ik na 3 uur International Rally Championship in 3D ( :9~ ) nog geen voortekenen van hoofdpijn, misselijkheid of enig ander onkomfortabel gevoel bespeurd heb.

De hoofdzaak is volgens mij dat je eraan moet denken een monitor te nemen die 1024*768@120Hz weergeeft. :*) :*)
Koel voor de windows 95/98/me gebruikers. Een blauw scherm in 3D :) Het nieuwste op het gebied van vastlopers en blauwe schermen.

Ik hoop dat deze techniek wel heel wat bekijks krijgt. Als ze dit type monitoren "levend" kunnen houden dan heb ik er over een tijdje een in huis staan

edit:

flamebait ?? Je wilt toch niet zeggen dat jij nog nooit een blauw scherm hebt gezien ?
Ik hoop dat deze techniek wel heel wat bekijks krijgt.
Deze techniek heeft al heel wat bekijks zoals in het artikel vermeld wordt (oa NASA, the U.S. Military, Medical imaging firms) dus er is zeker genoeg belangstelling.
Als ze dit type monitoren "levend" kunnen houden dan heb ik er over een tijdje een in huis staan
Het gaan niet zozeer over populariteit maar over de kosten, die nu nog zeer hoog zijn maar die zeker goedkoper zullen worden en als dat gebeurd zullen deze monitoren zeker de weg naar de thuisgebruiker vinden. Net zoals met de TFT schermen aan het gebeuren is, die waren eerst ook stervens duur en worden steeds goedkoper.
Koel voor de windows 95/98/me gebruikers. Een blauw scherm in 3D Het nieuwste op het gebied van vastlopers en blauwe schermen.
Het in echt 3D weer te geven object moet natuurlijk wel 3D zijn, het scherm kan van platte tekst moeilijk een "echt" 3D object maken denk ik. (En de huidige zakelijke gebruikers gebruiken echt geen 95/95/ME als OS :) )
supervet :) zoiets wil ik wel op mijn kamertje hebben staan....

vanaf hoe ver zou zoiets werken? of moet je plat op je beeldscherm gaan zitten?
En bij UT spring je van je stoel. als 'n raket uit het scherm dreigt te komen :o
ik denk... dat ik niet graag meer CS speel dan als ik midden in een vuurgevecht zit als de nmy een para heeft.. bah bah :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True