Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Sharky Extreme

Ryan Wissman van Sharky Extreme heeft een review gemaakt van het DTI 15" 2015XLS Virtual Window LCD scherm. Dit LCD scherm maakt gebruik van parallax illumination, een soort extra raster tussen de beeldpunten en de lichtbron dat er voor zorgt dat je linker en rechteroog een andere versie van het beeld te zien krijgen. Hierdoor krijg je zonder bril of helm toch een 3D beeld te zien. Om te zien hoe het scherm presteert is het aangesloten op een Athlon 1GHz systeem met een Iwill KA266-R, 256MB Crucial PC2100 en een Visiontek GeForce3 64MB. De tekst was scherp en het scherm ondervond geen problemen met het weergeven van 16,7 miljoen kleurtjes. Opvallend was ook dat er geen kapotte pixels waren toen het scherm voor het eerst werd gebruikt.

Om het 3D effect te zien was het nodig om 5 tot 10 graden links of rechts van het beeldscherm te gaan zitten, maar hetgeen wat je dan ziet is volgens de reviewer impressive. Hieronder de conclusie:

The DTI Virtual Window is a remarkable technology that I'm sure will take quite some time to catch on. We were only given a week to play with this bad boy, so we were only able to scratch the surface of its true capability. But we had no choice but to send it back, as their asking price for it is just a bit out of what we were willing to pay. Their 15" version, while notably more expensive than other 15" LCDs, at $1700 a pop, is nowhere near as expensive as their 18" version, which weighs in at a hefty $7000! There really is no need to run out and buy one of these. And at $1700, if you aren't using the 3D option proficiently, then you're really just getting a basic, though good 15" TFT LCD at around three times the price.

*Highs:
  • It's 3D
  • No funky glasses needed
  • Games look great
*Lows:
  • For $1,700 for a 15" display ($7,000 for the 18" version), we don't images to jump out... we want to be able to jump in
  • Having to sit in the exact same position can be tiring when you're trying to frag
DTI 2015XLS 3D LCD

Dannizman stuurde de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Grappig! Dit is een soort van tussenniveau, tussen 'echt' 3D, zoals Philips aan 't bouwen is (met zo'n cameraatje die je ogen volgt) en normale LCD schermpjes. Het is alleen weer voor de hard hard hard hard hardcore gamer, met zo'n prijs...
Opvallend was ook dat er geen kapotte pixels waren toen het scherm voor het eerst werd gebruikt
Wat wil dat zeggen, naderhand verschenen ze als sproeten in de zon? Of zaten ze op dat scherm te pulken om te kijken of je dat 3D ook kan voelen. :P
waarschijnlijk werkt dit display met een doorzichtige laag plastic over het scherm.
Dit plastic heeft allemaal vertikale cylinders in zich die werken als lensjes.
Deze cylinders zijn niet helemaal vertikaal geplaatst, maar staan onder een kleine hoek.
Waarschijnlijk weet het scherm zelf welke pixels dan voor het linker oog te zien zijn en welke voor het rechter., zodat de monitor zelf de juiste pixels op de juiste plek zet.
Het is voor de monitor namelijk wel duidelijk welk beeld voor links en welke voor rechts bedoeld is (zelfde techniek als bij de 3D-bril) en waarschijnlijk zit er langs de VGA-conector ook nog zo'n stekkertje voor op de aansluiting van de 3D-bril.
Voor het neerzetten van een 3D-beeld van bijv 800*600 moet je echter wel in de LCD meer pixels hebben zitten.
Voor 2D zie je gewoon het aantal pixels dat de LCD heft (bijv. 1024*768)
Deze techniek is ruim een jaar geleden ook al op tweakers behandeld en was geloof ik bedacht door philips.

aanvulling:
http://www.tweakers.net/nieuws/9162?highlight=LCD
http://www.research.philips.com/generalinfo/special/ 3dlcd/tech/tech.htm
Het oorspronkelijke artikel wordt wat ongelukkig samengevat: Deze zin "Om het 3D effect te zien was het nodig om 5 tot 10 graden links of rechts van het beeldscherm te gaan zitten, maar hetgeen wat je dan ziet is volgens de reviewer impressive." klopt niet. Wat de Sharky reviewer bedoelt is dat het effect alleen optreedt binnen een beperkte kijkhoek van 5 tot 10 graden links en rechts.

Overigens moet daarbij vermeld dat je ook maar een kleine speelruimte hebt in het horizontale vlak. Er zit een rood lampje onder het TFT om je te helpen orienteren; als je dat niet ziet heb je de juiste kijkhoek. Alleen dan zie je het spectaculaire 3D effect (heel mooi in bijv Tombraider)

Je hebt inderdaad speciale stereo-enabled drivers nodig, maar Nvidia kaartjes onder Win98 kunnen het in ieder geval. Het scherm werkt ook met (professionele) OpenGL stereo oplossingen onder NT4/2000, maar dan moet je een geschikte videokaart hebben.

De effectieve resolutie halveert inderdaad in stereo-mode, maar daar heb je minder last van dan je verwacht. De refresh rate van 60 hz is ook niet zo'n probleem omdat LCD's nu eenmaal te traag zijn om te gaan knipperen (het scherm gedraagt zich niet anders dan andere TFT's).
Heb je speciaal hier voor drivers nodig? Of weet dat scherm gewoon hoe hij alles moet laten zien??

(omdat ik nieuwsgierig ben of het cross-platform is)
dat scherm zal wel met speciale drivers geleverd worden, verder moet de applicatie twee beelden kunnen leveren, veel FPS games kunnen dat. in zoverre is zal het wel cross platform zijn.

-
Zow, das leuk.

Maar aan de refreshrate mogen ze nog wel ff aan werken:
640 x 480 @ 60 Hz
800 x 600 @ 60 Hz
1024 x 768 @ 60 Hz

En dat is niet met nieuwe drivers op te lossen, maar goed het is natuurlijk zwaar nieuw :P
Voor normaal gebruik is 60Hz refreshrate met een LCD monitor meer dan genoeg. Alleen bij games zou het eventueel hoger kunnen, tenzij je een LCD hebt dat actief de pixels weer dooft, zodat je geen nasleep krijgt van je beeld.
Zeer mooi schermpje, maar nu ff terug naar die 60hz.
Ik heb thuis een asusv6600 gf1 kaartje nog met zo'n vr brilletje. Is het nu niet zo als je overschakelt naar "3d" dat de frequentie van het schrem word gehalveerd omdat het van links naar rechts gaat. Dus dan zou dat schempje dus geen 60hz. zijn maar 120?
nope, het scherm is onder alle omstandigheden effectief 60 hz. Jouw brilletje moet wel op 120 hz aangestuurd omdat het steeds een van de twee beelden (frames) blokkeert zodat je oog of links of rechts ziet met totaal 60 beelden per seconde.

Dit LCD scherm heeft een speciale (ingebouwd) voorzetlens die iedere pixel op het TFT beeld afbuigt in de gewenste kijkrichting. Hier wordt dus de resolutie gehalveerd IPV de frequentie.
Interessante techniek. Zeker nu die schermen steeds goedkoper (lees: minder duur) beginnen te worden, komen dit soort gadgets binnen niet al te lange tijd ook binnen bereik van de gemiddelde consument!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True