Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Bron: EE Times

Wie dacht dat alleen toekomstvoorspellers in een glazen bol kijken, komt bedrogen uit. Actuality bouwt en levert al sinds hun oprichting in 1997 glazen bollen waarin een 3D beeld kan worden afgebeeld. Op EE Times kunnen we nu lezen over de roadmap van Actuality en hun laatste product, de Perspecta. Het unieke van de kristallen bol is dat je er omheen kunt lopen en het 3D beeld dus van alle kanten kunt bekijken. Zowel de farmaceutische industrie als het leger van de Verenigde Staten zijn erg geÔnteresseerd in het systeem.

De werking van de glazen bol is verrassend simpel. Neem een scherm van 10" doorsnede, draai het rond met 600 toeren per minuut en projecteer het beeld hierop. Helaas is er een krachtige processor voor nodig om de beelden te berekenen die op het scherm moeten komen. Het huidige systeem dat 100 miljoen voxels, 3D pixels, kan afbeelden is uitgerust met een Pentium 4 embedded processor die onder Windows NT draait om de 3D plaatjes te berekenen.

De prijs van dit alles: $40.000. Maar daar moet in 2003 verandering in komen volgens Actuality. Ze denken zelfs dat de kosten vergenoeg naar beneden kunnen worden gehaald om het systeem interessant te maken voor 3D gamers.

Actuality Perspecta

Met dank aan Bier_PC voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Later betaalbaar, door dat de nu krachtige beeld proccesor dan veel goedkoper wordt? Of is het systeem eenmaal duur, door de kristalbol ;)

600rpm is volgens mij naukeurig genoeg, in normaal formaat en non precision jobs.
Want 600 rpm is geen refreshrate, wat sommigen verkeerd opvat.
600rpm = 10rps (per seconde), wat in normaal Nederlands 10 rondjes per seconde draait.
Hoe meer rondjes die per seconde draait, des te meer hoeken die kan "vullen"

Je moet het zo zien :
Als het systeem maar 1 reflector"spiegel" heeft en het draait 240rpm = 4 rps dan heeft deze een refresh angle van 90graden ( 4 x 90 =360 is dan een rondje)
Denk maar eens aan een kruis +

Als men echter met zulke lage refresh hoeken werk, dan krijg je een vervormd beeld. Naarmate deze faktor verhoogd wordt, wordt het vervorming minder en krijgt dan ook een beter 3D beeld en heeft minder of geen last meer van "schokken"

Deze"schokken" kan je goed voor stellen als het spiegeltje maar 4 x per seconde langs gaat, maar het is een apart verhaal dan refresh rate, omdat het geprojecteerde object gewoon door blijft bewegen ongeacht hoeveel keer het langs draait

600rpm = 10 rps, wat betekent een "interval" van 36 graden. Dit is dan voor het geval van 1 spiegel en natuurlijk zit er meer in deze 3D kristal, voor een optimale combinatie van het bovenstaande verhaal, is een krachtig "beeld" proccesor zeker noodzakelijk.
Misschien ben ik dan raar hoor, maar wat voor mogelijkheden kan dit in God's naam hebben voor gamers?
Stel je voor, je ziet jouw mannetje, en rondom zie je waar je tegenstanders staan. Dan is 10 inch wel klein, maar daar kan natuurlijk verandering in komen...
Maar dat moet dan altijd 3th person zijn, en een hele grote bol, dan verlies je al snel overzicht omdat het rond is en je dus minder goed om je heen kan kijken

(denk hierbij aan iemand die boven op een gebouw staat)

wat weer het voordeel is van 1th person.

Ook zul je een hele grote bol nodig hebben voor groot display, nou, dat moet je maar op je bureau kwijt kunnen, meer iets om midden in een zaal te zetten en er met zen allen om heen te gaan staan.
of wat dacht je van een grote bol waar je inzit? kun je perfect 3d gamen. dan hoef je niet meer om te kijken met je muis maar real met je hoofd :+
Ja, maar dan slaat dat LCD scherm je bij het draaien tegen je kop :o
kijk, gewoon een kleine bol voor de overzicht naast je scherm waarop je nog met 1st person op rondloopt, je moet het dan wel combineren... hoewel het me alsnog volgens mij redelijk duur lijkt, maar goed :9
denk wel dat dat de toekomst is ja! Dat je als het ware IN een tft scherm zit van 360 graden....
[off topic zeikmode]
3rd en 1st
[/off topic zeikmode]
Maar stel dat je geen 1st of 3rd person hebt, maar bijvoorbeeld een wargame met de bol als radar langs je muismatje... hoe wreed lijkt me dat!
Ja, zie jij een 17" scherm al 600 RPM maken? Reken er maar op dat je dan niet rustig zit...
Als iets heel snel draaid (zal wel sneller worden als 600 rpm) dan zie je dat echt niet, moet het wel snel draaien btw.

Het probleem is dat hoe sneller hij draait, de meer beeldjes per seconde hij moet gaan berekenen, als een P4 dat al moeilijk vind op 600 rpm dan zal het wel zwaarder worden bij nog meer rpm

(een grafische kaart zoals je die nu vind zal het niet kunnen omdat die voor heel andere doeleinden zijn gemaakt, nl: 1 plat beeld genereren, niet heel veel om rondjes te draaien)

en een CPU zoals je die nu vind zal dan zijn handen vol hebben aan een simpel 3D beeld, dit is zeker iets voor de toekomst.
Ik denk dat in begin fase vooral 3D tetris achtige puzzles uit komen, die simpel maar toch even verslavend is als zijn voor ganger.

Vele klassieke spellen zullen een nieuwe kans in zien in deze bol. Wat denk je van Pac-man in een kubus, of Bubble Bobble LIFE! of Mappy ( kan iemand dat nog herinneren?) in een "echte" huis...

en niet te vergeten onze gouwe oude STRIP POKER. Nu kan die ECHT strippen !!!! :9~ :9~ :9~
Kan je eindelijk games in 3d spelen zonder zo'n zweterige VR unit op je hoofd te zetten. Gezien de oriŽntatie van het normale leven om je heen zal je dan ook minder snel hoofdpijn krijgen.

Hoewel de specs nog niet helemaal voor games bedoeld is is dit wel een begin B-)
Een beetje naar een bol staren noem ik nog geen 3D :?

Dat ding kan echt niet tippen aan een moderne VR-bril.
En dat is dus niet 3D....je kan met die bril niet om een object heen lopen...het heeft geen echte diepte, die bol wel...
Misschien ben ik dan raar hoor, maar wat voor mogelijkheden kan dit in God's naam hebben voor gamers?
Strippoker :)
damn, 600 touren
das 10 keer rond per seconde...
met 1 graad nauwkeurigheid dus 360x10 = 3600 frames per seconde moet ie trekken... damn :) das heavy :)
Je berekening is mooi, maar slaat de plank helemaal mis.

Je hoeft bij lange na geen 3600fps te draaien.
Die snelle rotatie is er alleen maar voor om een zo min mogelijk vervormend stabiel beeld te krijgen.

Stel je voor je projecteerd een beeld op een windmolen - zie je niet zoveel van - aangezien alleen die delen van 't beeld zichtbaar zijn die op de wieken vallen,
Projecteer 'm nu op een mooi rappe ventilator, en het begint er al meer op te lijken - omdat door de snelheid je ogen 't niet meer kunnen volgen, en de bladen (wieken) meer een soort constant oppervlak vormen.

Met wat foor framerate jij vervolgens op dit vlak projecteerd doet er niet toe.
Lees eerst eens iets voordat je iemand af gaat kraken, probeer eens te begrijpen wat hij bedoeld i.p.v. direct je eigen visie te geven.
The perspecta display creates spatial 3D imagery by projecting thousands of 2D images per second on a rotating screen
Dit komt uit:

http://www.actuality-systems.com/admin/actuality_datasheet.pdf

Waaruit blijkt dat abraxas de plank wel degelijk raak slaat, het gaat aleen om 198 slices van 768*768 in het model waar deze PDF bij hoort. Wat dus inhoud
1980 frames per seconde op 768*768 het aantal kleuren is dan ook vrij laag op de hoogste resolutie nl. 8

[edit[
Dit zijn dus frames die getekent worden om het 3D beeld te vormen. Je ziet dus maar 10 3D frames per second warvan de helft van de tijd het beeld aan de andere kant is. Ik vraag me dan ook af of dat niet erg hinderlijk is. Ten tweede zal dit ding wel veel lawaai maken aangezien de hele projector ook mee draait.
[/edit]
Stel dat het verhaal van onno2 waar is ( ja, ik ben het)
Dan moet de proccesor minimum dit kunnen verwerken:

( 360 / 9 graden ) x 10 (rps) = 40 x 10 = 400 FPS (MINIMUM) bij een 4 spiegels systeem +
* in non-interlaced toestand

Aangezien het reeel moet uitzien, hoor hierbij een hoge resolutie met diepe kleuren > 24bits en liefst hogere refresh en frame rate,
maar aangezien je hier maar met een 10 inch werkt, scheelt dat natuurlijk heel veel in resolutie, dan wanneer je met 50 of 100 inch werkt!

Natuurlijk kan je ook beelden overslaan, dan werk je met een soort interlaced mode en object wordt dan minder levendig, omdat je ook deherhalende beelden ziet.

ref. beneden
Als je de hele ruimte die hij intekent beschouwd als een frame (misschien moet ik het "vrame" noemen, net als zij "voxels" gebruiken), haal je nog maar 10 frames per seconde.... en dat lijkt me best weinig.
Dit is een systeem dat al redelijk oud is. Bestaat al langer. FF kijken op www.zzz.ru ofzo.
(Damn cookies. Kan mijn eigen bericht straks niet editten. :( )
Sterker nog! Ik kan me nog herrinneren dat dit nieuws al eerder op t.net is geweest. Dik een jaar geleden!

Dat was vlak voor de grote crash. Hij is toen verdwenen om nooit meer terug gekomen. Dacht ik...

Ik wou toen reageren en omdat het een lang verhaal was heb ik het 1st ff in kladblok gedaan.

Laat ik nou die reactie van 27-8-2001 nog hebben :D Ik quote mezelf:
Het is inderdaad een ronddraaiend scherm met een resolutie van 768≤ dat in 198 verschillende hoeken een ander plaatje projecteert. Het idee is dus simpel (zoals de meeste goede uitvindigen) maar de uitvoering is behoorlijk gecompliceerd.

Onderin de sokkel zitten dus 2 projectoren (1 voor elke kant van het scherm, 600 tpm=> 10 omwentelingen per seconde*2 = 20fps)(kan vast ook wel met 1). Dus de 3D kaart moet 768*768@(198*20=)3960 fps kunnen leveren. Dat kan een GF3 niet denk ik. :)
Er zit een klok omheen vanwege de luchtweerstand van het scherm. En het scherm moet gepolariseerd zijn, anders krijg je het idee van een ronddraaiende ansichtkaart. De polarisatiehoek _v_ heeft dus invloed op de scherpte van het beeld (nu dus ~1,8í). En hoe verder af je gaat staan hoe minder het 3D effect. Je ziet dus geen 3D als je je hoofd een slag draait, omdat dan allebij je ogen in hetzelfde taartpunt vallen.

Het apparaat in natuurlijk heel handig voor chemici e.d. maar niet voor gamers of architecten. Het is namelijk net of je naar een maquette van een gebouw kijkt i.p.v dat het net is alsof je door het gebouw loopt. Je kunt alleen van buiten naar binnen kijken, en niet van binnen naar buiten. Het geeft geen 'immersion-effect'.

En nee, je kunt dit niet in je slaapkamer inbouwen. Dan loop je namelijk 10x per seconde met je kop tegen een scherm op
;)

Lachen dat mensen weer precies dezelfde dingen zeggen als toen. Willen het weer inbouwen in een kamer...
Het was in een artikel van nVnews.net:

http://www.nvnews.net/articles/light/imagery.shtml

Goed artikel btw.
Kristallen bol gebruikt als 3D-display
...Neem een scherm van 10" doorsnede...
een scherm van 10" doorsnee die ronddraait met 600rpm vind ik geen kristallen bol?

Kan iemand dit uitleggen ?
kristallen bol in de zin van denk ik :)
dat het erop lijkt..
ik denk niet dat je zo'n ding van die waarzegsters voor je krijgt.. :P

Als ik het goed zie..
zit het scherm dus in die bol..
het zit in die bol omdat je anders enorm veel wind in je haren krijgt :)
en natuurlijk dat je niet dat ding van 40000$ vernield.. wat waarschijnlijk het belangrijkste is..


wat ik ook niet begrijp is dus hoe je eromheen kunt lopen bedoelen ze ermee dat je dan het 3dtje rondom ziet veranderen ? lijk me stoer :)
of dat je rondom het zelfde ziet ? dus dat je van elke hoek kun bekijken? heeft meer nut denk ik als er meer personen naar kijken..

/edit wat is er toch met mijn T :)
Ik denk dat een glazenbol dus idd net zo goed kan, stuk goedkoper en beter te maken omdat het niet zo teer is en ik denk ook dat ze die bol vacuum zuigen zodat er geen luchtweerstand is en geen herrie van het ronddraaien. Als ze nu 2 lagen maken zoals in een thermoskan ;) dan kunnen ze de motor ook nog isoleren, dan is het helemaal stil.
Kijk dit zijn weer eens andere berichten dan de alom bekende roadmaps :)
Het valt me alleen een beetje tegen dat die bol zo klein is. Ik had hem groter verwacht. Nu zul je in de toekomst kunnen bellen met iemand in 3d net als uit films als b.v. Dune enz. TOF!
Nu zul je in de toekomst kunnen bellen met iemand in 3d net als uit films als b.v. Dune enz. TOF!

Heel tof ja, maar dit is natuurlijk alleen het afspeelapparaat, hoe ver ze zijn met 3D beelden opnemen weet ik niet - iemand?

Ik ken die cameras wel die 360 graden draaien en dan een soort van 3D model maken van de binnenkant van de kamer (het immersion effect van hierboven), maar voor een object zoals iemands hoofd moet je natuurlijk met meerdere cameras gaan werken. Of zelf in een draaiende bol stappen!
Als je mijn vorige verhaal had begrepen, dan kom je op dat er niet te veel spigels geplaatst kan worden, omdat anders de spiegels zelf een gedeelte van het beeld daarna tegen houdt, vooral het middelste gedeelte.

In de eerste instantie lijkt 4 een goede keuze ( denk weer aan + )
Veronderstel dat deze bol 4 spiegels heeft en 600rpm maakt, dan kom je op een "refresh angle" van 36 graden voor 1 spiegel = 9 graden voor 4 spiegels.

Daarom denk ik dat deze kleine hoek wel geschikt is voor normaal formaat. Naarmate deze machine groter wordt, merk je ook meer van deze 9 graden afwijking, maar dan zullen ze het zeker sneller laten draaien, wat uit komt op een nog snellere proccesor en natuurlijk een hogere prijs
:) :) :)
Misschien heeft iedereen in de toekomst wel zo'n bol naast z'n monitor staan. Als iedereen zo'n ding thuis heeft staan is dat heel erg handig voor bijv. online winkels, want dan kunnen ze de artikelen 3D showen in die glazen bol.
Sorry maar ik vind dit toch een beetje nutteloos voor de Gamer, want ik zie echt niemand met zo'n bol op z'n bureau! En ik ga al zeker niet zomaar met m'n kop over de bol hangen om te kijken wat er zich aan de achterkant plaatsvind!

Maar opzich is het idee leuk en weer vooruitgang in de 3D wereld....
Voor shoot 'em ups is het idd nix. Maar het is wel ideaal voor spellen zoals populous (waarbij je een bovenaanzicht hebt en niet persee de andere kant hoeft te zien, voegt alleen een gevoel van realisme toe)
toen beeldschermen nopg niet gemeengoed waren dacht iedereen die bordspellen speelde ook niet dat je spellen kon spelen op een beeld scherm (je kan toch geen dobbelstenen gooien en pionnen verschuifen?)

er zal een ander spel soort ontstaan die zich perfect leent voor dit soort dingen (inderdaad, de hier boven genoemde 3d puzzels bv)

dat we nu niet weten wat voor spellen komt waarschijnlijk omdat niemand nog zo'n bol heeft... als hij wat meer gemeengoed is, dan zullen de ideeen (net als bij het beeldscherm, en later de 3d engins/3d chips) vanzelf rijker worden

alsik zelf ff beetje nadenk, je kan dit combineren met een touch screen idee op de bol zelf (die bijhoud welk deel van de bol je aanraakt, dus ongeveer kan bijhouden welk deel van het 3d object je aanwijst)
dan krijg je behendigheids spellen enzo (zag je ergens ook in star trek voyager kinda ding... iirc)

ander ding watik me bedenk, educatieve zooi (het "wat is dit" idee, druk op a als het een bal is, b als het een vliegtuig is)

mogelijkheden zat, maar niet als je conventioneel denkt :-)
Zoiets wil ik ook thuis hebben!
Niet goedkoop, maarja. Volgens mij is 600 RPM wel erg weinig, komt neer op 10 rondes per seconde. Wordt dat dan niet erg schokkerig? Ik bedoel een game met 10FPS zou dan een vergelijkbaar iets zijn, en dat is ontiegelijk sloom.
10 rondjes per seconde, maar misschien worden er wel 60 fps op geprojecteert? Het is niet zo (lijkt me) dat er maar 1 beeld per rondje getekend wordt.
Een TL lamp knippert ook maar met iets van 15 tot 20 keer per seconde, toch kijken we ernaar...

Het zijn ook beelden die geprojecteerd worden...word er ook gesproken over bewegende beelden? Dan heb je wel wat meer PIV's nodig... :)
100x per seconde, het net wordt gelijkgericht, dus de 50Hz netfrequentie wordt 'in het midden' van de sinus omgeklapt, (sinusgolf absoluut genomen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True