Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Evil3D.net

Evil3D heeft een preview van de Virtual Window monitor gemaakt, een monitor die 'echt' 3D beeld kan laten zien. Dit werkt via hetzelfde principe als de shutter glasses van Elsa en Asus: elk oog krijgt een apart beeld te zien. Deze monitor heeft wel voordelen boven een 3D brilletje, je hebt niet meer last van die hoofdpijn refresh rates en je zit niet meer voor gek achter je PC . Het effect was volgens de reviewer errug cool (daar heeft hij ook gelijk in) alleen het is minder cool dat hij waarschijnlijk veel gaat kosten en dat je stil moet blijven zitten:

First of all, the base technology being applied in this monitor is autostereoscopics. Simply put, this technology provides one view of an image for each eyeball that is lookin' at it. A good example of this is one of those funky post cards that show you what appear to be 3 dimensional images even though they are actually 2 dimensional. Splitting a standard image into two sets of images (one for each eye) and then interlacing these two images together into stereo pairs is the first step in producing an autostereoscopic image. Then, an optical device known as a lenticular lens is placed in front of these interlaced images. The vertical lenslets of the lenticular lens line up perfectly with the stereo pairs and direct each half at a slight angle so they are only visible to the appropriate eye. Simple as that, whamo, an illusion of 3 dimensions.

[...] We were very encouraged by the bits of 3D we were able to catch before we encountered the system lock-up difficulties. This leads us to believe that 3 dimensional game play is not too far away at all. All we, as end users, can do at this stage is keep an eye on the advances in this new technology and hope that the game makers do see fit to work with it in the near future.

3D beeldschermpies
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Op het moment worden er 2 soorten beeldschermen ontwikkeld. Het grote verschil is dat bij de één er maar 1 persoon naar kan kijken voor de mensen die er achter staan is het beeld dan onscherp of onduidelijk. Bij deze wordt er gebruik gemaakt van een camera-tje dat de positie van de ogen bijhoudt. Er is ook nog een beeldscher in ontwikkeling bij philips, deze kan door meerdere mensen tegelijk bekeken kan worden. Hier worden er meerder beelde per pixel verzonden. Die per hoek verschilt. Nadeel hiervan is dat er veel rekenkracht voor nodig is om dit te kunnen bereiken daarbij dat je wel precies in de goede lijn van het beeldscherm moet zitten. Je moet zo nu en dan je hoofd ff een milimeter verschuiven, maar volgens philips zou dit incidenteel gebeuren.
Helaas zouden deze beelschermen ook extreem duur zijn, ik geloof in de prijsklasse van de 30.000 gulden :"( .
Wat ik mij afvraag is of dit beeldscher nou gebruik maakt ven een technologie van philips of van die ander. Het lijkt me namelijk nogal belangrijk of jij als enige er naar kan kijken of dat andere er ook naar kunnen kijken.
DRaakje:--
De techniek die Philips gebruikt voor de 3D-LCD's is dat er een soort halve cylinders een tikkie schuin over de LCD heen worden gelegd.
Zodoende is van te voren bekend welke pixels voor het linker- danwel het rechteroog bedoeld zijn.
't enige wat dan nog gedaan moet worden, is de chipset een soort van matrix mee te geven, welke pixels er bij welk beeld horen en dan een 2-tal beelden aanleveren.
Dus 't rekenwerk valt nogal mee hoor ;)
't is uiteindelijk niet meer rekenwerk dan voor een "normale" video-kaart met een 3D brilletje.
Eigenlijk hoeft zo'n beeldscherm dus niet zo duur te zijn, want 't is gewoon een LCD-scherm (met wel wat meer pixels, wil je hoge 3D resoluties halen) met daaroverheen een plastic (of glazen??) laagje, waarin een patroon van cilinders in aangebracht.
JA, voor ons tweakers is dit goed nieuws, maar er is ook een andere kant aan dit verhaal, waar de psychologen zich erg druk om maken. Wij vinden het allemaal wel leuk, dat we alles in 3d gaan zien, maar zien niet in dat dit ook veel psychische consequenties heeft. Beelden worden te realistisch, waardoor er een overvloed aan adreneline e.d. wordt aangemaakt, een beetje is niet erg, maar als je iedere dag bestookt wordt met adreneline, dan ga je daar verslaaft aan raken, verbrand je teveel suiker, en kan je op een gegeven moment niet meer goed functioneren zonder.
Tevens kunnen mensen met een zwak hart er hierdoor veel sneller achter komen dat ze een zwak hart hebben (op een niet al te vriendelijke manier), en kunnen mensen die niet overal tegen kunnen nachtmerries gaan krijgen van deze mooie "levensechte" 3d beelden.

* 786562 defspace_
Met die 3d plaatjes moet je een beetje scheel kijken. Ik hoop dat je dat niet hoeft met deze monitoren want daar word je helemaal gek van na een paar minuten. In dat geval zou je niet kunnen lezen en kijken naar je scherm tegelijk want dan moeten je hersenen steeds omschakelen.
mini-me:
Dit werkt niet zoals 3d plaatjes, zoals ik in de post zei werkt dit hetzelfde als de shutter glasses van asus en elsa en die werken via het principe dat elk oog een eigen beeld aangeleverd krijgt en zo werkt dit dus ook -> geen scheel kijken dus :).
Het lijkt me wel heel erg gaaf als het goed werkt. Vooral de 3d-games zullen erg mooi zijn als ze echt in drie dimensies worden weergegeven.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit zich zal gaan ontwikkelen. Iemand al enig idee wat zo'n schempie zal gaan kosten?
Hoezo linkt het woordje preview naar www.tweakers.net want daar kan ik weinig meer lezen dan hier.
Als het dus een echte 3D-monitor wordt kan dit nog erg leuk worden. Niet alleen voor 3D-modelling maar ook voor spelletjes. Ik denk dat de eertse mensen die zo'n beelbuisje krijgen, 3D disigners zijn. Zij kunnen op deze manier veel mooier werken.

Over een paar jaar zijn deze dingen dan ook voor gamers beschikbaar, en dan moeten er nog games komen die het ondersteunen. Dat je bijvoorbeeld om hoeken kan kijken door je hoofd te bewegen ten opzichte van de monitor. Of echt diepteverschil zien in 3D-shooters.

Dit is echt iets voor over een paar jaar. Wel jammer.
Die LCD-tjes zien er wel leuk uit.. doe maar een 18" model.
Deze schermen worden ontwikkeld door meerdere fabricanten, waaronder ons eigen Philips en de Duitse universiteit vsn Dresden. Deze schermen kosten momenteel zo'n 25.000 euro. Dat die prijzen zo hoog liggen is niet verwonderlijk, zo gebruikt het principe van philips 7x zoveel pixels als een gewoon LCD scherm.
Het scherm dat men in Dresden aan het ontwikkelen is gebruikt overigens camera's om het scherm aan te passen aan de stand van het hoofd/de ogen van de gebruiker. Bij schermen van beide fabricanten is het mogelijk om het hoofd te bewegen en 3D beelden te behouden. Omdat het in Dresden ontwikkelde scherm camera's gebruikt is dit scherm slechts door 1 persoon tegelijk te gebruiken.

Meer informatie:
www.inf.tu-dresden.de/D4D
www.research.philips.com/generalinfo/special/3dlcd/index.htm

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True