Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: Nu.nl, submitter: tweak_dude

Op Nu.nl kunnen we lezen dat Sega Amusement deze week op de Amusement Showcase International (ASI) beurs een monitor heeft gepresenteerd die 3D-beelden kan weergeven zonder dat er een speciaal brilletje nodig is. Met een kijkhoek van 150° is de monitor ideaal voor presentaties voor een groot publiek. Sega hoopt dan ook veel mensen naar hun stand te halen met deze nieuwe monitor. Om ook wat te kunnen laten zien op het nieuwe scherm heeft Sega de spellen Crazy Taxi, VirtuaCop 3 en House of the Dead III aangepast. De graphics van deze spellen maken nu gebruik van de 3D-mogelijkheden van het scherm.

SegaDe monitor wordt geproduceerd door het bedrijf StereoGraphics. Dit bedrijf heeft ook de gebruikte SynthaGram-techniek ontwikkeld. Door cilindervormige lenzen voor het scherm te plaatsen, kun je elk oog een eigen verzameling pixels laten zien. Door de twee beelden, die ontstaan uit de twee verzamelingen pixels, iets te laten verschillen ontstaat het 3D-effect. Doordat gebruik wordt gemaakt van interferentie zijn er een aantal punten waar het 3D-effect maximaal is. Als de toeschouwer zich niet in één van deze punten bevindt is het effect duidelijk minder. Het verschil tussen twee van deze punten is vaak maar enkele graden, dus door je hoofd een paar graden verder te bewegen kun je alsnog het maximale effect ervaren.

StereoGraphics SynthaGram Monitor 42 inchDe door Sega gebruikte monitor is ook te koop bij StereoGraphics. Er zijn twee verschillende versies. Sega maakt gebruik van de versie met een beelddiagonaal van 42 inch, waarop een beeld van maximaal 1024x768 pixels kan worden weergegeven. De tweede monitor is een desktopmodel met een diagonaal van twintig inch en een maximale resolutie van 1600x1200. Beide monitoren zijn voorzien van een DVI-aansluiting. Deze kan worden aangesloten op de bijgeleverde Ati Radeon 7500 met 64MB geheugen. Er wordt ook software meegeleverd om zelf SynthaGram-beelden te maken met bijvoorbeeld 3D Studio Max of Maya. De 42inch-versie kost 15.345 dollar en de 20inch-variant gaat voor 5.995 dollar over de toonbank.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Wow een radeon 7500 in een bundle met scherm voor maar 15.345 dollar :9~
Das wel vet tijdens het UT2k3'en bijvoorbeeld, zie je precies waar je tegenstanders staan, zeker erg handig.

Komt er eigenlijk ook nog een versie met monitor grootte uit?
Ik zie hem er namelijk niet bij staan

edit:

w00t ook linux ondersteuning is mogelijk :) [quote]
Note for LINUX and UNIX users: The SynthaGram SDK is written for Windows Users. Consult our website http://www.stereographics.com for up to date information for LINUX and UNIX versions of the SynthaGram content creation toolkit.
[/quote]
Das wel vet tijdens het UT2k3'en bijvoorbeeld, zie je precies waar je tegenstanders staan, zeker erg handig.
Zoiets dacht ik ook voordat ik een keer zo'n asus kaart uitprobeerde met 3d bril. Je wordt helemaal gek. Je kunt het gewoon niet goed volgen. Met andere spellen is het wel mooi, maar een tijdje later ben je eraan gewend en kijk je net zo lief naar een gewoon beeldscherm. En ik denk dat het princiepe van deze techniek voor een groot deel het zelfde is.
Bovendien heeft dit beeldscherm denk ik ook wel last van ghosting denk ik. En het is duur en je moet er goed voorzitten en je hoofd stilhouden wil het effect zo blijven. Ik denk dat dit meer wat voor de toekomst is, als het verbeterd is kan dit heel wat leuks worden :).
Het feit dat je van zo'n 3d bril met "shutterglasses" zo lame wordt is dat je met een spel in 100Hz op je monitor de ene 50Hz gebruikt wordt voor je ene oog, en de andere 50Hz voor je andere oog.
In totaal zie je dus met bijde ogen 50Hz, en das veel te weinig en krijg je dus koppijn. Het zou redelijk acceptabel zijn als je op 160Hz kan spelen, mijn monitor haalt dat nog net op 800x600 en dan hou je dus 80Hz over voor bijde ogen, en dat ziet er al een stuk acceptabeler uit, probeer maar es. (Windows laat maar tot minimaal 60Hz toe, maar zet je monitor met iets als Powerstrip maar es op 50Hz, daar wordt je net zo ziek van als met die 3dbril waar je het over hebt)

Deze nieuwe schermen hebben daar helemaal geen last van, ook zijn het geen CRT buizen zo te zien, en daar heb je zoiezo al niets te maken met vernieuwingsfrequenties van het beeldscherm. Je zult dus geen last hebben van "knipperen", dit is namelijk waar je bij een normaal beeldscherm met goedkope 3dbril last van krijgt. Daarnaast is de hele techniek totaal anders. Ik heb het op Cebit 2001 al es gezien, toen nog 17" schermpjes, volgens mij was het wel de zelfde techniek die ze hier toepassen. Zag er leuk uit in ieder geval, alleen was de demo die erop draaide geen goeie referentie tot wat ik graag zou willen zien. Namelijk een spel als Quake (toen de tijd) op zo'n scherm, dan kan ik ook echt goed vergelijken en verschillen ontdekken... 100% super is de techniek zeker nog niet.

Het wordt pas leuk als dit standaard wordt, en we in Windows standaard 3d desktops krijgen waarbij je vensters ook naar voren en naar achteren kunt plaatsen. Dan krijg je ineens een hele hoop 'space' en ben je ook gelijk af van die multiple desktops :)

edit:

Damn klote 'IJ' en 'EI' ook altijd :P
waarschijnlijk bedoel je : "het FEIT dat... enz"...
FIJT is namelijk een ontsteking aan je vinger die indien onbehandeld ernstig kan verlopen met nare gevolgen... (8>
En het is duur en je moet er precies goed voorzitten
lezen is ook een vak
Met een kijkhoek van 150° is de monitor ideaal voor presentaties voor een groot publiek.
Inderdaad, lezen is ook een vak. :p
Doordat gebruik wordt gemaakt van interferentie zijn er een aantal punten waar het 3D-effect maximaal is. Als de toeschouwer zich niet in één van deze punten bevindt is het effect duidelijk minder. Het verschil tussen twee van deze punten is vaak maar enkele graden, dus door je hoofd een paar graden verder te bewegen kun je alsnog het maximale effect ervaren.
Komt er eigenlijk ook nog een versie met monitor grootte uit?
Ik zie hem er namelijk niet bij staan
Je bedoelt of er een voor op je bureau naast je pc uitkomt?
Dat is de 20" versie namelijk. Meer info over beide monitoren: www.stereographics.com/products/synthagram/synthagram.htm
Ik denk dat 20" voor de meeste mensen toch nog wat te groot zal zijn, maar ik heb interesse :9~
Ik denk dat 20" voor de meeste mensen toch nog wat te groot zal zijn, maar ik heb interesse
Prachtig, maar mijn interesse ebt wel weg bij het afrekenen van 5995 dollar! Daarvan kun je je kamer haast behangen met een serie El Cheapo 15" schermpjes ( ruim 20 stuks) :D
niet echt te groot, eerder te duur.
De beamer van stereo graphics geeft wat mij betreft toch net een betere ervaring, maar dan heb je het natuurlijk gelijk over het CAVE verhaal. Maar voor mensen zonder brilletje en met een zak geld is dit wel een alternatief.
Een brilletje en een twin beamer werkt idd veel beter. Dit is in feite dezelfde techniek als die 'ribbeltjes foto's' die je vast wel kent. Het 3D effect dat je ermee kunt bereiken is beperkt; je kan maximaal 10 a 15 cm voor het scherm en nog zoiets 'het scherm in'. Maar, doordat de weergegeven objecten ook perspectief hebben lijkt het in de praktijk vast wel wat meer. De twin beamer + brilletje setup kan meters 'uit' het projectiescherm komen, en je horizon is daadwerkelijk de horizon. Het is wel moeilijker aansturen en opzetten: bij hoogteverschillen tussen het linker- en het rechterbeeld krijg je hoofdpijn en het schijnraam (de 'nul', daar waar je scherm daadwerkelijk staat en waar het scherm volgens de 3D informatie staat) moet kloppen.
Ik heb beide systemen op de CeBit gezien. Het 3D LCD scherm wint met vlag en wimpel van de beamer met gepolariseerd licht, mits je er recht voor zit. Er zijn systemen met eye tracking, die geven echt een verbluffend solide beeld, alsof het object uit het scherm naar voren springt. Het is heel comfortabel om helemaal zonder hulpmiddel echt 3D te kijken.

Het 3D effect in een groep mensen is een stuk minder, inderdaad niet echt goed. Daar is de beamer verreweg superieur.

Beide systemen zijn trouwens veel beter dan dat shutter brilletje dat je bij nvidia 'deluxe' kaarten kan krijgen. Daarvan heb ik nooit anders dan desorientatie en hoofdpijn gekregen.

edit:
Links naar CeBit foto's toegevoegd
"heeft Sega de spellen Crazy Taxi, VirtuaCop 3 en House of the Dead III aangepast"

Werkt deze techniek dan wel standaard met alle spellen?
Uit het nieuwsbericht van StereoGraphics zelf:
SEGA's stills were turned into 3D SynthaGram images using TriDefTM Transformer, a product of Dynamic Digital Depth, of Santa Monica, California. Several popular SEGA arcade games, such as Crazy Taxi, VirtuaCop 3, and House of the Dead III will be featured.
Dus daar lijkt het wel op (of ze moeten die tool in elke console in gaan bouwen?).
Werkt deze techniek dan wel standaard met alle spellen?
Nee dus, want zoals je zelf al als quote aangetoond hebt...
"heeft Sega de spellen Crazy Taxi, VirtuaCop 3 en House of the Dead III aangepast "
Aangepast dus......
dat klopt ja maar de spellen die niet ondersteunt worden zullen toch door die TriDefTM Transformer omgezet worden :?
Toppunt van luiheid!

Tis je wel gelukt : mensen zijn het voor je gaan uitzoeken/lezen.
Als iedereen alles zelf uit zou zoeken, hebben we geen forum nodig schat.
Lijkt me wel leuk z'n dingetje als monitor maar ik zit ff te denken over het volgende zinnetje

Met een kijkhoek van 150° is de monitor ideaal voor presentaties voor een groot publiek.

Groot publiek is leuk maar willen ze een scherm gaan ontwikkelen die zo groot is als een bioscoopscherm :?
Een bioscoopscherm is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar ik denk dat ze eerder doelen op hun 42" plasmascherm, deze zijn ook vrij groot, en daar kun je ook met een groot publiek makkelijk op kijken. (o.a. door de kijkhoek van 150 graden)

Denk bijvoorbeeld eens aan een collegezaal, daar gaan ook snel een 50 man of meer in.
Een 42" scherm met een resolutie van maar 1024x768 :?
Klopt dit wel? Als dit echt zo is kun je van 2 meter afstand de pixels nog tellen :P
het feit is dat dit scherm "maar" zoveel "zichtbare" pixels heeft, maar in werkelijkheid is het minimum het dubbel nodig (twee pixels maken 1 zichtbaar voor elk oog)
Voor dat geld kunnen ze beter een radeon 9700 pro erbij doen.

En das toch nog wel erg nadelig dat je je hoof eigenlijk dus de hele tijd in 1 positie moet hebben voor optimale kwaliteit.

Maar het is de 1ste, hopen dat het wat wordt en dat we over paar jaren 3d voetbal kunnen kijken ofzo zodat we niet meer elke keer denken dat de bal eringaat terwijl ie meters nagaat :+
Ok, ben erg benieuwd wat voor techniek dit dan is. Heb toevallig een week of twee geleden op de KUN zo'n 3D stereogram TFT monitor kunnen bezichtigen. Je moet wel *heel* erg precies ervoor gaan zitten wil je echt diepte zien. En dan zie je diepte, maar na een tijdje begin je het scheel kijken ook wel zat te worden.

Vooral met spelletjes kan ik me voorstellen dat je nogal beweegt en niet hardstikke stil zit voor zo'n monitor. Ben benieuwd wat voor techniek dit dus is en in hoeverre deze verschilt.
Maak je ondere oog dan ook lui door vb. snachts met dat oog open te slapen , heb je gelijk ook de juiste oog verhouding voor 't scherm , nu alleen de centjes bove halen :)
* 786562 supersook
is er nou echt helemaal niemand die rekening houdt met mensen met een lui oog, die dus niet stereo kijken, zoals ik! Het zal er waarschijnlijk wel nooit komen, dat ook ik van 3D kan genieten, maar goed, een 19" flatscreen geeft ook een hoop kijkplezier ;)
Als je niet stereo kijkt dan zie je nu ook al niet 3D als je naar echte dingen kijkt.
I Agree :S

Wel Leuk Om Te Hebben Natuurlijk Kun je tegen je Vrienden zeggen : "komen jullie bij mij thuis ff een 3d filmpje kijken??" ( als die er komen :D )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True