Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: Gamer.nl, submitter: Donny K.

Op Gamer.nl lezen we dat Sega overweegt weer in de hardwaremarkt te stappen. Dit heeft alles te maken met de goede positieve jaarcijfers van het Japanse bedrijf. Daar waar er vorig jaar nog een verlies van 160 miljoen dollar werd genoteerd, heeft het bedrijf dit jaar 26 miljoen dollar winst gedraaid. De opmerkelijke uitspraak over mogelijke terugkeer naar het maken van hardware werd ontlokt uit de mond van Sonic Team President Yuji Naka. Naar eigen zeggen werkt Yuji er hard aan zijn droom te verwezenlijken: het creëren van games op een Sega platform. Uit deze door zijn tolk vertaalde uitspraak kunnen we opmaken dat Naka zich in zet voor het ontwikkelen van een nieuw hardwareplatform door SOJ, aldus Gamer.nl. Meer opmerkelijke uitspraken kregen de interviewers overigens niet uit de mond van de Japanner.

Sega logoNaka was asked whether he missed creating games on a proprietary Sega platform. Through his translator, he said, "yes, I miss that very much. Back then Sega was a little more idolised. When Sega is ready to do with it's own proprietary hardware platform, I will really, definitely want to work on it." Somewhat shocked by this forward-looking statement, we asked, "Do you think that may happen?"
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Opzich als eerste reactie is het mooi voor de consument.... Je krijgt meer concurrentie en dus lagere prijzen....

Maar aan de andere kant... doordat alle prijzen omlaag gaan kan het ook zo zijn dat de hele markt inzakt en el-cheape look spellen komen omdat er te veel aanbod is en niets meer te verdienen is zodat er geen geld meer is om echte kaskrakers te produceren.

Of er onstaat een prestige wedstrijd tussen de marktleiders om de 3 maanden een nieuw console op de markt zetten... kijk maar naar ati en nvidia... daar zit ook niemand op te wachten dan blijf je aan het kopen.

Conclusie:

Voor Sega en de echte Sega fans zou het mooi zijn maar het moeilijkste is om het geheel waar te maken en ook te blijven bestaan.

Maar met als zoveel eerst zien en dan geloven...

ps maak gewoon een spel voor een pc dan weet je zeker dat je een groot publiek hebt, maar ja dan loop je ook weer veel inkomsten mis door al die @#$@% kopieen. (voor de beter weters ja dit kan ook op consoles maar dan in mindere mate)
Hee veel spellen worden crossplatform gemaakt door bijvoorbeeld spel producent EA - denk aan de FIFA reeks. Die kan je op alle platformen krijgen (inclusief m'n IPAQ :) ) er zijn er zo wel een heleboel spellen te noemen....

veel spellen worden dus niet alleen voor pc of alleen voor een bepaald platform gemaakt, het is een ander verhaal als bijvoorbeeld sony het alleen recht op een spel of spel producerend bedrijf krijgt.
games op alle platformen is ook niet altijd leuk. Dan kies je altijd voor het platform met de beste graphics als de game voor de rest hetzelfde is en dat is dus de PC... Dus hebben mensen niet perse een console nodig of zelfs meerdere consoles om alle leuke spellen te spelen en steken ze meer geld in pc hardware en niks meer in consoles en als er dan 4 console makers zijn dan krijg je helemaal dat de console makers MEGA verlies draaien op de consoles en de spellen niet verkopen en dus allemaal failliet gaan... Toch ook niks...
hmm, niet helemaal ontopic, maar goed:
games op alle platformen is ook niet altijd leuk. Dan kies je altijd voor het platform met de beste graphics als de game voor de rest hetzelfde is en dat is dus de PC...
Ik heb een ps2 en een pc. Op allebei speel ik met heel veel plezier games. Alleen de ps2 zet je aan en hij loopt totdat je hem weer uitzet. bij een pc is het allemaal een stuk minder vanzelfsprekend. Kijk maar eens in bv het grote vice city topic.
Buiten dit juich ik een bredere markt toe. Ook al betekent dit dat niet alle games meer op "mijn" console uitkomen, de prijzen van vooral games komen dan toch meer onder druk te staan.
Dat de PC minder gebruiksvriendelijk is dan een PS2 weet iedereen, dat weet je al voordat je de PC daadwerkelijk koopt en dan moet je niet daarna lopen klagen dat het bepaalde dingen niet doet.

De PC is niet gemaakt voor games, games worden gemaakt voor de PC, bovendien doen veel mensen zelf verkeerde dingen met hun PC of weten ze niet hoe ze ermee moeten werken waardoor je natuurlijk die problemen krijgt, natuurlijk hoeft dat niet maar het is nou eenmaal zo.
games op alle platformen is ook niet altijd leuk. Dan kies je altijd voor het platform met de beste graphics als de game voor de rest hetzelfde is en dat is dus de PC...
En dat is het grote nadeel van de Xbox, bijna alle games komen van de pc of wat later ook op de pc.
Hardware maken en bedenken kunnen ze wel, games schrijven ook wel.
Maar ze zullen wat aan de marketing en distributie van hun hardware producten moeten doen.

Het is dat SEGA ook games maakt waaruit ze nu winst halen (en de speelkasten) anders waren ze al over de kop.
Maar ze zullen wat aan de marketing en distributie van hun hardware producten moeten doen.
en vooral: leren van het verleden. De dreamcast was een mooi platform, maar absurd duur en moeilijk voor te ontwikkelen (dat laatste kent nintendo ook van N64). Gamers pikken een hoop, maar echt niet alles.

Persoonlijk: ik hoop dat SEGA weer wat ademruimte heeft gekregen, de games die ze nu met Nintendo (de oude aartsvijanden helpen elkaar, heerlijk!) hebben uitgebracht voor de Nintendo platformen hebben ze weer de mogelijkheid gegeven van 'overleven' over te gaan naar 'creeeren'. Het is echter nog maar de vraag of het bedrijf gezond genoeg is voor een dergelijk avontuur, ze hebben toch wel een erge klap gehad.
Pardon? De Dreamcast was juist heel makkelijk om voor te programmeren! Dat zie je aan het feit dat er nog steeds veel goede nieuwe programmatuur voor uitkomt. Het gemak van programmeren voor de Dreamcast komt doordat het "gewoon" een WinCE platform is. Er draait zelfs Linux op je Dreamcast!

Daarbij was de Dreamcast alles behalve duur. Zeer snel na de introductie hier in Nederland kostte het apparaat 499 gulden, terwijl bijv de PS2 na een paar jaar nog steeds aardig boven die prijs zit. Ook de games waren redelijk goed geprijsd, de meeste games waren vlak na uitkomst al tussen de 80 en 100 gulden.
Sega heeft ook gezegd dat ze na het falen van de samenwerken met Sammy en Namco nu in ze willen gaan met een amerikaanse partner ze hebben alles niks gezegd over wie..

Mocht Sega ooit weer een console gaan maken (mijn steun hebben ze iig, want ik vond en vind de Dreamcast nog steeds de bomb :)) dan zal dit denk ik in samenwerking zijn met Microsoft (vooral omdat ze al eerder hebben samengewerkt met MS)

Ik denk dat het iig niet in de zeer nabije toekomst zal zijn aangezien ze eerst ingrijpend willen gaan reörganiseren en omdat ze net een nieuwe president hebben aangesteld..

Meer hierover kan je vinden op www.servicegames.nl trouwens, zo ongeveer Nederlands grootste Sega dedicated community.
Goede gedachte.
Voor MS kan SEGA het breekijzer zijn om de japanse markt op te komen. Iets dat nu helemaal niet lukt.
Voor SEGA geldt het omgekeerde, door MS zouden ze japanse markt afkunnen.

Imho kan MS wel wat japanse input gebruiken. De japanse games zijn vaak erg goed en origineel.

Qua games en hardware heeft de naam SEGA toch nog altijd iets magisch [voor mij althans]. De eerste keer dat ik virtua racing zag begin jaren 90 stond ik met open mond te kijken.. Eerste game met polygonen.. WOW :)
Sega + Microsoft

Het zou kunnen, maar er zijn in de VS nog een heleboel bedrijven die veel meer ervaring hebben in de (vroegere) console markt, en in ieder geval een naam met een betere klank hebben dan Microsoft:

* Atari (Atari 2600-7800)
* CBS (ColecoVision)
* Mattel (IntelliVision)

Vooral Atari is op dit moment natuurlijk erg hard aan de weg aan het timmeren.
Atari lijkt flink aan de weg te timmeren maar dat is alleen maar in naam. Infogrames heeft de naam Atari al wat langer in bezit maar gaat er nu pas echt mee de markt op.
Er is gewoon een simpele naamsverandering geweest van Infogrames naar Atari. En in een keer lijkt het oude Atari weer gigantisch groot.
Ook maakt Atari dus geen hardware maar alleen software.
Trouwens Infogrames is volgens mij niet Amerikaans maar Frans.
mmmmmmmm ik mis iets in die redenatie :?

sega probeert consoles te slijten en draait zwaar verlies

Sega houd op met het maken van consoles

en door de goede resultaten van hun game afdeling maken ze zelfs. winst

en dan gaan ze weer consoles maken :?
zo van dan kunne we meteen weer het rode in ...
Na het succes van de Mega Drive, en daarna het debacle van de Saturn (die plaatstelijk toch ook redelijk geflopt is) is Sega enkele jaren achtereen flink de rode cijfers in gegaan. Dat het nu weer beter gaat, is júist een reden om weer hardware te produceren, aangezien daar Sega's historie ligt. Dan heb ik het niet alleen over de gameconsoles, maar ook en vooral over de Arcadeunits, en al vanaf de jaren '50 allerlei bordspelen en ander speelgoed. Dat Sega nog steeds een zeer goede gamedevelopper is (in mijn ogen met grote voorsprong de beste) komt vooral door hun ervaring in Arcades. Sega weet gewoon wat goed is, en de meeste spellen van Sega zijn tijdloze meesterwerken. Ook al zijn spellen van tegenwoordig nog zo goed in gfx en geluid, nog steeds vind ik nergens de soepele gameplay van Streets of Rage 2, de meeslepende verhalen van de Shining serie en Panzer Dragoon Saga, de originaliteit van de Sonic games, en ga zo maar door. Aangezien deze games een groot publiek hebben (vooral in het oosten) denk ik zeker dat een nieuwe Sega console zou slagen, aangezien mensen dan wel zo'n console móeten kopen. Ik neem tenminste aan dat Sega dan direct stopt met developpen voor andere platformen. Eindelijk maar toch, want zeg nou zelf, een Sega game op een Nintendo console, dat staat toch niet :Y)
Ik ben een zeer grote fan van de SEGA spellen. Iemand noemde hem al maar de Shining serie was en is (ja tijdje gelden nog uitgespeeld ;) ) meesterlijk.
Maar ik denk toch dat de meeste hier een belangrijk punt over het hoofd zien. SEGA maakt nu winst en SEGA brengt voor alle platformen spellen uit. Ze kunnen dus over een veel bredere markt afzetten. Mochten zij gaan besluiten om weer hardware te gaan maken (ik kan niet wachten!) zullen zij niet exclusief voor het SEGA-platform spellen moeten gaan uitbrengen. Gewoon voor andere platformen blijven uitbrengen en zo je concurrent als melkkoe gebruiken!
Eigenlijk hoop ik dat Nintendo en Sega elkaar nou eens helpen om weer de grootste speler te worden op de console markte zijn ze jaren geweest. Nintendo lijkt in Europa het onderspit te delven. Als sega en Nintendo somen gaan werken.(fusie zou helemaal mooi zijn). Dan zie ik die toekomt rooskleurig in. Zo wat minder.(ik ben trouwens altijd meer nintendo fan geweest).
Hoe meer spelers op de consolemarkt hoe beter voor ons consumenten. Meer spelers zorgen er voor dat er meer een prijzenslag is en dit kan ik alleen maar toejuigen.

Later we alleen hopen dat Sega er dit maal meer reclame voor maakt. De Dreamcast was een goed apparaat echter zonder marketing lukte het niet.

/edit

Offtopic? Het gaat toch over Sega die nieuwe hardware mogelijkerwijs gaat maken? Hierdoor komt er waarschijnlijk nog een speler op de markt? Zal wel aan mij liggen, maar deze reactie is naar mijn mening totaal ontopic.
helemaal fout, met 3 spelers is de prijs van de console als laag genoeg hoor (of wil je ze helemaal gratis?)

maar als er een 4e grote speler is, met ongetwijfeld exclusives, die je dan niet kan spelen (tenzij je meerdere consoles koopt, maar da's wat te voor mij) en dan het je nog veel ontwikkelaars die graag een game releasen op meerdere consoles, dus als ze 4 versies ipv 3 maken is de kost hoger en dus is de kans groot dat de kwaliteit lager is, dus slecht voor de consument
helemaal fout, met 3 spelers is de prijs van de console als laag genoeg hoor (of wil je ze helemaal gratis?)
Natuurlijk wil ik ze helemaal gratis! Wil jij betalen voor dingen dan? Ik dacht het niet hé. Ook jij bent 'Nederlander'.

Of er nou 3 of 4 grote spelers zijn maakt in feite gewoon helemaal niks uit. Maar als er 3 zijn hoeft er maar 1 'kapot' te gaan en er zijn nog maar 2 over. Die gaan zich dan helemaal op elkaar richten en al snel is er nog maar 1tje over.

Als er 4 spelers zijn, moeten er eerst 2 kapot zijn voordat het in elkaar stort. Bij 4 spelers is er een extra buffer.

Laat ze maar concurreren. Anders krijg je straks de situatie dat consoles sneller en beter worden maar ook duurder en duurder. Zo lang er concurrentie is zullen consolebouwers ook proberen de prijs laag te houden. Misschien gaan de snelheden wel niet zo snel omhoog als wanneer er 1 speler zou zijn geweest, maar je zult wel zien dat ze meer slimmigheidjes in hun consoles gaan stoppen zodat ze voor minder geld toch meer performance krijgen.
...Misschien gaan de snelheden wel niet zo snel omhoog als wanneer er 1 speler zou zijn geweest
Ik denk eerder dat die dan snelheden met kleinere stapjes omhoog gaan, en dat er dan minder vaak nieuwe consoles worden gelanceerd.
Want, er is dan geen concurentie die ze moeten verslaan.
Hoe meer spelers op de consolemarkt hoe beter voor ons consumenten. Meer spelers zorgen er voor dat er meer een prijzenslag is en dit kan ik alleen maar toejuigen.
Ben ik het niet helemaal met je eens, want bij een prijzenslag gaat het erom wie de langste adem heeft en meestal is dat het rijkste bedrijf en niet het beste/meest innovatieve.
Sony is ook vrij groot, en nintendo heeft nog de GBA.
>Hoe meer spelers op de consolemarkt hoe beter
>voor ons consumenten. Meer spelers zorgen er
>voor dat er meer een prijzenslag is en dit kan ik
>alleen maar toejuigen.

Okay, ik heb het lang ingeslikt, maar nu moet het er eens uit ...

Hoe dikwijls moet ik dat nog lezen op tweakers.net??

Iedereen heeft nu ondertussen wel door dat (ik zeg het niet) goed is voor de (ik zeg het niet). Blijkbaar wordt dit in iedere thread tegenwoordig eens herhaald.
EINDELIJK iemand die dat eens zegt,

Vancaeyzeele kust uw edele voeten ;)
Tsja.... dat je je hieraan kan ergeren. Als we kijken is het gewoon waar. Beetje jammer dat we nu hierop al gaan reageren. Niet iedereen is een die-hard tweaker en de info is zeker informatief. :(
Van mij mogen ze. Ben altijd al een grote Sega-fan geweest. Vraag me niet om uit te leggen wat ik bedoel, maar een megadrive 'voelde' gewoon anders (IMO beter) dan een SNES (en dat bedoel ik dus niet letterlijk).
Haha, ik snap helemaal wat je bedoelt.
Ik denk alleen dat het stamt uit een nostalgisch verleden waar de Sega Megadrive (16bit) een ontzettend vette machine was en Nintendo alleen nog een 8bit console had.
Verder had Sega mooiere spellen, Spiderman, Formule 1 e.d.
Ja en natuurlijk Sonic! Maar Nintendo had weer Mario Metroid en Zelda, dus dan neem je een extra krantenwijk en koop je beide machines maar. :)
Ik had net het omgekeerde... ik vond Sega altijd zo "cheap" aanvoelen :)

Waar is de tijd van de sega vs nintendo battles... :z
Ik zie games op deze manier wel weer duurder worden... Als sega met een console komt, dan wordt van de gamemakers verwacht dat ze hun producten op de Xbox, de GC, de PS2, de PC en nu dus ook nog es die nieuwe van Sega uitbrengen.

Dat brengt natuurlijk de nodige extra kosten met zich mee.

En alsof de games nog niet schurftig duur genoeg zijn :r
Mwoah, dat valt wel mee, dreamcast is gewoon windows CE. Ik kan me voorstellen dat er een xbox alike os op een eventuele nieuwe sega zal komen, dus poorten van sega naar xbox en xbox naar sega zal erg makkelijk zijn en alleen in het voordeel van sega. omdat microsoft best een klein beetje geld in de marketing stopt.

Ik zeg GO, dreamcast was en is geniaal (ik geniet met grote regelmaat nog van soul caliber ;)) als ze maar een beetje beter marketen ;)
Ja maar stel nou dat ze kiezen voor Linux op de nieuwe console als die komt? Dan kan je niet poorten.

Waarom heeft niemand het over Atari? Die spelcomputers waren ook meesterlijk! Maar nintendo/sega zijn zeker ook niet fout. Maar Atari is gewoon goed :D

Mijn Atari Lynx 2 gebuik ik nog redelijk vaak.
Schurftig duur? Ja en nee
Enerzijds vind ik het nog wel meevallen. Wat betaal je voor xbox spellen (die voor zover ik weet de duurste zijn)? 65 euro?

Voor de NES en SNES was 170 piek normaal. Tot nintendo naar de 130 ging met zijn eigen releases, maar dat was alleen nintendo spul. Dus de prijzen zijn gedaald.

Je betaalt 25 euro voor een dvd van 3 uur materiaal. Met spellen doe je meestal wat langer.

Het is jammer dat je de kostenopbouw moeilijk met een andere tak dan software kunt vergelijken. Dus je hebt weinig referentie.
Maar goed je zou kunnen opmerken dat grote spellenboeren maar weinig moeilijk doen over copieren en maar weinig in de financiele problemen komen. Dat zal toch wel wat zeggen en dat MS zo druk is mee te willen doen ondanks dikke verliezen op de hardware zegt ook wel wat over de potentie geld te maken op software
Dit juich ik van harte toe; ik ben zelf een groot sega-fan & heb het altijd jammer gevonden toen ze eruit stapten.

Wel hoop ik dat, wanneer ze er weer in stappen, ze hun huiswerk een stuk beter doen dan toendertijds ...
hun huiswerk goed maken? SEGA is nog altijd de meest inovatieve 'console-ontwikkelaar' oid :)
want:
sega was de eerste die cd's gebruike
sega was als eerste die een 32bit console op de markt bracht
sega was de eerste met de 128bit (next-gen) consoles
sega maakte het als eerste mogelijk om online te gamen
sega was de eerste met camera's en microfoontjes voor je console
sega was de eerste die een HD mogelijk maakte die je zelf kon gebruiken
sega was de eerste ..... vul zelf in

Neej sega heeft altijd haar huiswerk goed gedaan, alleen de marketing is gewoon weg kut geweest.
wat mij betreft; hail to the console king :+
zit toch nog een klein foutje in volgens mij. Want je kon namelijk al met de NES/Snes al online in japan. ;)

Dus daar was Nintendo het eerst in.
Sega had voor de Mega Drive in (als ik het goed heb) 1991 een modem ontwikkeld, alleen deze is nooit buiten Japan uitgebracht. Voor zover ik weet was Sega inderdaad de eerste :)
Beide waren gelijk als het goed is (Nintendo met de NES en Sega met de Megadrive) echter niet door eigen spullen, http://nesworld.parodius.com/nesmodem.htm

Wel tof verder als Sega weer zou komen, vond Nintendo kwa games eigenlijk altijd beter, maar kwa techniek was vooral de Mastersystem superieur aan de NES. En met vette nieuwe games als Monkeyball is Sega iig goed op weg.
helaas voor de nes was al een modem...

zowel in japan als in amerika daar had je een gok centrum netwerk iets d'r op.

en nintendo heeft in de nes tijd ook een diskdrive gehad waarbij je voor weinig geld spellen op een diskje kon zetten...
En Philps was de eerste die CD's gebruikte. De CD-i was toch ook bedoeld als een gamesmachine, ook al was 'ie daar eigenlijk te stom ontworpen voor.
Voor zover ik weet was de Sega CD toch echt eerder op de markt als CD-i. De enige die misschien wél eerder was met cd's, al weet ik dat ook niet zeker, is de Amiga32.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True