Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: ZDNet, submitter: bigoldie

Al eerder werd bekend dat de werknemers van het noodlijdende spellenbedrijf Sega een overname door speelgoedfabrikant Sammy niet zagen zitten, maar nu weet ZDNet te melden dat deze overname definitief niet doorgaat. Sega kreeg tegelijkertijd te horen dat directe concurrent Namco, nadat dit bedrijf eerder wel interesse had getoond, nu geen heil zag in een eventuele fusie. De gesprekken met Sammy liepen stuk op onoverkoombare verschillen in opvattingen. Het afgelopen jaar was het vijfde jaar op rij dat Sega een behoorlijk verlies moest incasseren, waarbij de winst zelfs negentig procent lager uitviel dan verwacht werd.

Sega (logo)Eerder werd er gesproken over interesse van Microsoft en Electronic Arts, een van de grootste game-bedrijven ter wereld, in Sega, maar tot nu toe heeft deze interesse nog geen concrete vormen aangenomen. Het bedrijf wilde dan ook geen commentaar op deze berichten geven. Feit is dat Microsoft en Electronic Arts met een eventuele overname van Sega een grote aanvulling op hun games-aanbod kunnen bieden. Ook heeft men met een meerderheidsbelang in Sega een breekijzer op de Japanse markt in handen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Jammer van SEGa ze maakte vroeger leuke spel computers, maar zoals altijd komt aan alle mooie dingen een einde ;)
Het is eigenlijk SEGA's eigen schuld.

Vroeger hadden ze gewoon teveel nieuwe producten uitgebracht in de hoop dat ze meer zouden verkopen maar de console markt werkt niet op die manier en dat hebben ze nooit geaccepteerd,

Zelf vind ik SEGA een goed bedrijf alleen ze zijn gewoon te hard van stapel gegaan en dat heeft hun financieel niet goed gedaan denk ik.

Ze hebben waarschijnlijk 2 of 3 consoles teveel uitgebracht, want Nintendo heeft minder consoles gebouwd dan SEGA in de zelfde tijd.
huh wat is dat voor flauwekul?

Volgens mij gingen nintendo en sega redelijk gelijk op hoor.

Nintendo:

Nes
SuperNes
Gameboy
Gameboy Color
Visual Boy
N64
Gameboy advance
Gamecube

Sega:

Mastersystem
Genesis / Megadrive
32x add-on voor megadrive
Gamegear
Nomad
Saturn
Dreamcast


Probleem is dat sega het belang van marketing altijd onderschat heeft. Ze dachten enkel op naam wel te kunnen verkopen en dat heeft ze behoorlijk op gebroken.

De dreamcast kan nu nog steeds goed meekomen met de huidige 3rd gen consoles ware het niet dat het gebrek aan software hem behoorlijk opbreekt.
Vroeger hadden ze gewoon teveel nieuwe producten uitgebracht in de hoop dat ze meer zouden verkopen
Ben ik het niet mee eens. Volgens mij was SEGA juist de enige die vooruitgang wou en iedere keer met vernieuwde technieken en innovaties kwam. De eerste met 16bit, de eerste met CD-ROM technieken (MegaCD), 32bit (32X was wel een flop, Saturn vind ik qua games iig beter dan de PSX) en 128 bit.

Als het aan Nintendo had gelegen zaten we nu nog op hun 8bit NES te spelen.

Daarvoor vette hulde voor SEGA.

Maar 't is maar net wat RefriedNoodle zegt: Sega Europe heeft gigantisch gefaald als het om marketing gaat. Kan me niet herinneren dat ik ooit een vette commercial of advertenties heb gezien van de Saturn of Dreamcast. Was in de tijd van de Mega Drive wel anders...
"Als het aan Nintendo had gelegen zaten we nu nog op hun 8bit NES te spelen."

Ben ik helemaaal niet met je eens; De meest verkochte en tevens eerste echte 16-bit spelcomputer ooit (SNES) kwam van Nintendo. (nee 2x 8-bit risc (Genesis / Mega-drive) is geen 16-bit machine) De eerste 32 Bit machine was van Neo-Geo (begrijp dat je die niet kent aangezien deze niet populair was in Europa) En de eerste 128 bit machine moet nog uitkomen.
(we werken niet meer met hoeveelheden aan bits aangezien niemand meer een risc processor gebruikt) Nintendo was de eerste met een CD add-on voor de SNES; Deze werd gecanceled; en voila PSX was geboren uit de SNES-CD van Nintendo !!
(check even google als je me niet geloofd)

}>
ik denk dat ze toch eerder het geld van microsoft en ea zien
Reactie op Batman
Ben ik helemaaal niet met je eens; De meest verkochte en tevens eerste echte 16-bit spelcomputer ooit (SNES) kwam van Nintendo. (nee 2x 8-bit risc (Genesis / Mega-drive) is geen 16-bit machine) De eerste 32 Bit machine was van Neo-Geo (begrijp dat je die niet kent aangezien deze niet populair was in Europa) En de eerste 128 bit machine moet nog uitkomen.
(we werken niet meer met hoeveelheden aan bits aangezien niemand meer een risc processor gebruikt) Nintendo was de eerste met een CD add-on voor de SNES; Deze werd gecanceled; en voila PSX was geboren uit de SNES-CD van Nintendo !!
(check even google als je me niet geloofd)
De Mega Drive is wel zeker een 16 bits console die gebruik maakt van een 16 bits 68000 processor @ 8MHz als processor.

De NeoGeo is GEEN 32 bits console, want hij maakt namelijk gebruik van PRECIES DEZELFDE chip als de Mega Drive, een 16bits 68000 CPU, alleen op een hogere kloksnelheid, namelijk 12.5 MHz. Als co-processor werd gebruik gemaakt van een Z80 @ 4 MHz. De Neo Geo werd ook wel betiteld als een 24bits console (16+8bit), wat natuurlijk niet kan.

Bovendien reken ik de Neo Geo niet mee omdat het niet echt een "massaproductie" console voor de "normale" consument is, gezien hij niet op grote schaal verkrijgbaar was EN ook nog eens stervensduur was :P

Nintendo was niet de eerste met een CD-addon, omdat Sega al jaren ervoor aan de Mega CD had gewerkt. De Mega CD kwam in japan begin 1991 uit. Halverwege 1991 begon Nintendo pas met de ontwikkeling van de "SNES CD", welke in 1994 gestaakt werd.

Begin 1994 kwam Sega met de Saturn, paar maanden later (ongeveer halverwege het jaar) gevolgd door de Sony PlayStation.
De meest verkochte en tevens eerste echte 16-bit spelcomputer ooit (SNES) kwam van Nintendo.
Dat is niet waar, de SNES kwam uit in 1991, de Commodore CDTV (eigenlijk een Amiga 500 in console formaat met CD speler) is geÔntroduceerd in juni 1990. Tevens in 1990 kwam de SNK NeoGeo uit, die ook een Motorola 68000 processor had, welke (net als de CDTV en eerste Mac's, Atari ST's en Amiga's uit 1984/1985) intern eigenlijk 32 bits waren (de instructieset, 16 bit data en 24 bit adressering, pas met de 68020 werd het volledig 32 bit). Strikt genomen zijn dit geen spelcomputers maar homecomputers, maar een machine zoals de Amiga 500 (1987) en de concurrerende Atari's uit dezelfde tijdperk zijn uit historisch oogpunt dat natuurlijk wel. Nog strikter genomen (console vs. spelcomputer) was de C= CDTV dus nog steeds eerder, alleen nooit succesvol. Overigens waren er nog een paar nog vroegere pogingen op 16 bit homecomputer gebied zoals de Sinclair QL.
De eerste 32 Bit machine was van Neo-Geo (begrijp dat je die niet kent aangezien deze niet populair was in Europa)
De NeoGeo was 16 bit, zie b.v. hier. VZIW was de eerste echte 32 bit console de vrij onbekende Fujitsu FM Towns Marty uit 1991, met de C= CD32 uit 1993 op de hielen, die evenals de CDTV een console-verpakte Amiga was (A1200 klasse met 68020).
En de eerste 128 bit machine moet nog uitkomen.
De verwarring begint als marketing mee gaat spelen en op het moment dat een CPU specifiek voor een console wordt ontworpen (b.v. 128 bit geheugenbus en vector units zoals in de PS2), dan zou je naar de eigenschappen van de CPU apart moeten kijken en besluiten van welke je de definitie van 'het aantal bits' laat afhangen. In principe zijn de meeste consoles in computertermen nog steeds 32 bits, met hier en daar 64/128 bit voor specifieke delen.
(we werken niet meer met hoeveelheden aan bits aangezien niemand meer een risc processor gebruikt)
Dat heeft weinig te maken met RISC, wat overigens nog steeds wordt gebruikt - ook in consoles, maar meer met het ontwerp waarin dat gebeurt, welk onderdeel van een (al dan niet hybride) CPU je bekijkt, of gewoon kiest. Dan zal een marketeer al gauw het hoogste nummer kiezen. Een G4 PowerPC b.v. is nog steeds 32 bit, maar wel met 128 bit vectorregisters. Het aantal bits is op de achtergrond geraakt omdat ten eerste nu al een lange tijd iedereen '32 bits is', totdat Opteron/Athlon 64 ingeburgerd raken dan, en ten tweede omdat de markt uitgedund is en de overgebleven grote concurrenten het meer in termen van Megahertz uitvechten danwel in termen van het aanbod aan titels als je het over de consoles hebt.
Nintendo was de eerste met een CD add-on voor de SNES;
De C= CDTV (1990) had er al eentje maar dan ingebouwd, net als de Philips CD-I (1992) en de 32 bits C= CD32 (1993). Dat laatste was overigens vrij succesvol, er werden veel meer titels op CD verkocht dan b.v. voor Mega/Sega en de nog jonge PC, alleen had C= tegen die tijd al kapitale fouten gemaakt, zo stopte men b.v. de fabricage/levering van de CD32 terwijl dat hun redding was geweest.
Sega is gewoon niet genoeg met zijn tijd meegegaan, en ik denk dat zelfs nintendo het na een tijdje erg moeilijk krijgt. Ik bedoel, wat vraag jij voor sinterklaas? Een x-box, een Gamecube of een PS2? :)
sega was altijd zijn tijd veeeer vooruit. mischien ook wel een van de problemen.

sms was er al veel eerder dan de nes. De megadrive was eerder een concurrent van de nes maar deed het ook heel goed tegenover de snes. dan hebben we de saturn die een veel betere architectuur had dan de psx. meeste spellen zoals xmen vs streetfighter konden in volle glorie gespeeld worden, terwijl hij op de psx gewoon kreupel was.

daarbij heb ik het niet eens over de uitbreidingen gehad.

Sms ==> 3d bril dat al op een 8 bit machine

sega megadrive/genisis ==> x32 32 bit conversie en natuurlijk de megacd uitmuntend hoe je een 16 bit machine zo ff nieuw leven in kan blazen

sega saturn ==> had uitbreiding cartridges waardoor je extra processor kracht geheugen etc.. kon krijgen. daardoor was marvel vs streetfighter ook in volle glorie te spelen (niet zoals de kreupele versie op de psx)

dreamcast ==> er zou een geupdate videochip uitbreiding komen alsmede nog wat goodies waar we nooit achter zullen komen.. :'(
Klopt in principe wel wat je zegt over de Saturn. Hij kon zeker krachtiger zijn dan de PSX , maar de Saturn was een ramp om voor te programmeren , dus dit verschil is nooit echt goed naar boven gekomen.

Verder was Sega inderdaad z'n tijd best ver vooruit... innovatieve dingen zoals de 32X , de Mega CD , Nomad en bv. de VMU op de Dreamcast zijn daar het bewijs van. Helaas was het niet genoeg :'(
Gamecube heb ik al, dus liever heb ik wat games die ik nog niet heb van de heiligman. :) Ik weet niet waarom iedereen roept dat het slecht gaat met Nintendo, het is een beetje napraterij ofzo denk ik. Er zijn heel veel goede, orginele en vaak exclusieve games te koop en dit jaar komen er nog genoeg titels uit waar ik al naar uit kijk.
Sega is gewoon niet genoeg met zijn tijd meegegaan
Sorry? De Dreamcast was z'n tijd ver vooruit, en was er eerder dan de PS2. Het apparaat had standaard al een modem ingebouwd (PS2 is geloof ik nog steeds niet online), en die VMU's met ingebouwd display ben ik ook nog nergens tegengekomen. Even afgezien dat het toch de eerste 128-bitter was, kan de PS2 niet zeggen.

Nee, met de tijd zijn ze wel meegegaan, maar helaas was het de marketing van Sega die het liet afweten, en dat heeft z'n weerslag gehad op de verkopen, en heeft ze uiteindelijk de das om gedaan.
Wat je in dat verhaal wel vergeet is dat Nintendo nog steeds bergen geld verdient aan de Game Boy en bv. Pokemon merchandise.
Een Gamecube zeker, ik kijk niet reclame, ik kijk naar kwaliteitsgames.


En dat de Dreamcast flopt kwam alleen door slechte marketing, neem nou shemu2 die zie je nou ook op de X-box met bijna dezelfde graphics en heel veel mensen vinden het een top spel, tja terwijl het spel al een jaar lang uit was op de Dreamcast. Dreamcast zijn graphics deden zeker niet veel onder voor de graphics van, de ps2 (die later op de markt kwa ) maar toch werd de dreamcast niet veel verkocht, er zijn helaas niet veel diehard gamers maar meer casual gamers die voor de makelijk keus gaan PS2.

dit is een reacite op "" EJP""
Het is zeer spijtig dat Sega, die heel lang een Good Second is geweest nu helemaal dreigt te verdwijnen.

Dat de dreamcast werd opgedoekt vond ik al zeer pijnlijk. Dit was in mijn ogen een zeer vooruitstrevende console met heel veel potentieel (vooral voor mensen die een goedkoop linux bakje wouden). Het was dan al even hard slikken voor de die hard fans toen de Egel op een Nintendo console te zien was.

Maar ik ben op zich blij dat de fusie niet is doorgegaan. Als de naam Sega zou verdwijnen vind ik dat het einde van een tijdperk. Want zeg nou zelf, Space Harrier kon alleen van Sega komen!
het probleem is als je te vooruitstrevend ben, net als sega in dit geval je niet eerst de kans geeft om de huidige technologien kan laten bezinken, huidige verkoop strategie is eerst een bestaand product zover uitmelken, hoewel er geld en technologie is om alles beter te kunnen maken, maar eerst zoveel mogelijk geld uit oude machines te halen :7
In hoeverre het daadwerkelijk een feit is dat een overname zo'n grote aanvulling op het gamesaanbod van danwel Microsoft danwel EA zou vormen vraag ik mij toch een beetje af.

Heeft Sega dan zoveel titels gepland staan op het moment? En zo nee, hebben ze nog wel zoveel mensen in dienst om in korte tijd veel nieuwe titels te produceren?

Verder sluit ik me bij de opmerking van fast-server aan, ben ik bang dat Sega nooit meer zal zijn wat het was, en kan ik mij hooguit afvragen wat er gebeurt met aandelen Sega bij een eventuele overname.
Heeft Sega dan zoveel titels gepland staan op het moment?
Het gaat niet alleen om titels die nu in ontwikkeling zijn, maar ook om wat nog kan komen. Sega heeft een aantal leuke gepatendeerde figuren, zoals uiteraard Sonic, maar ook Monkeyball, Jet Set Radio, Crazy Taxi, en een lading sportsgames.
Doodzonde om SEGA langzamerhand steeds dieper te zien zakken.. de DC was een zeer goede console naar mijn mening, en liep in zijn tijd qua prestaties stukken voor op de psx en N64.. maar waardoor is het foutgelopen..? de prijs..? niet gehyped? er was zeker geen slecht game-aanbod! en er waren toch wel veelbelovende mogelijkheden met die console (zoals online gamen) jammer dat hij nu 'dood' is :'(
maar waardoor is het foutgelopen..?
Dat is vrij simpel te verklaren.

De gigantische hype die Sony rondom z'n PS2 heeft gecreŽerd. Waardoor iedereen zoiets had van "ik wacht wel af".
En de brakke marketing van Sega.
hoe kan het toch dat Sega steeds sneller dieper wegzakt terwijl het met Nintendo allemaal nog wel wat meevalt. Vooral als je ziet, hoe lang Nintendo al mee gaat.
hoe kan het toch dat Sega steeds sneller dieper wegzakt terwijl het met Nintendo allemaal nog wel wat meevalt. Vooral als je ziet, hoe lang Nintendo al mee gaat.
de reden hiervoor is omdat Sega enorme bedragen geinvesteerd heeft in bijvoorbeeld de Dreamcast en de Saturn, dat geld hebben ze nooit terug verdiend omdat beide consoles flopten ( jammer, niet terecht, want ze waren best goed die twee )

Bedrijven als Sony, MS en Nintendo kunnen zo'n tikkie wel hebben (Nintendo's n64 is naar alle maatstaven ook enigzins geflopt omdat spelletjes makers het te moeilijk vonden voor te programmeren). Hoewel de PS serie van Sony niet bepaald geflopt is en de XBOX van MS ook aardig loopt (ondanks grove verliezen)
dit is echt enkel en alleen door de marketing strategie. Ze hebben gewoon verkeerd reclame gemaakt want de dreamcast was echt wel veel beter dan de PS2!! gewoon dood zonde!
Nu maar hopen dat Sonic voor de x-box komt }>
haha vet!! dit had ik niet verwacht! bedankt voor de link!
Is inderdaad jammer. Eigenlijk ook raar als je kijkt naar de hoeveelheid games die de laatste tijd nog uit die richting komen...

Volgens mij is bij de gamecube al 1/4 van het aanbod in games allemaal Sega of met hulp van Sega.
Het afgelopen jaar was het vijfde jaar op rij dat Sega een behoorlijk verlies moest incasseren, waarbij de winst zelfs negentig procent lager uitviel dan verwacht werd.
Is de winst nu 90% lager uitgevallen (en maken ze dus nog wel winst)?
Of is het verlies met 90% gestegen? Het is niet helemaal duidelijk uit die zin.

Hm, in het oorspronkelijke artikel wordt al helemaal niets over de hoogte van de winst/verlies geschreven. Waar komt deze informatie vandaan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True