Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

SEGA heeft in het afgelopen kwartaal fors meer games verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de goede verkoopresultaten van Iron Man 2 en Alpha Protocol, en ondanks bezuinigingsmaatregelen lijdt SEGA's gameafdeling verlies.

In totaal wist de uitgever in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 3,29 miljoen games te verkopen. Meer dan de helft hiervan komt voor rekening voor Iron Man 2 en Alpha Protocol, waarvan respectievelijk 1,12 miljoen en 700.000 exemplaren over de toonbank gingen. De ontwikkelaar had tussen april en juni nog vijf recente games in de verkoop: Sonic & Sega All-Stars Racing, Yakuza 3, Sands of Destruction, Sonic Classic Collection en Super Monkey Ball: Step & Roll.

Sonic munt

Het PlayStation 3-platform is het belangrijkst voor SEGA. De vier recente PS3-titels die in de verkoop zijn, werden 590.000 keer verkocht. Ook Xbox 360-games waren belangrijk, met meer dan een half miljoen verkochte titels. Nintendo's Wii volgt met 320.000 stuks. Bij handheldconsoles is het juist omgekeerd als het om Nintendo en Sony gaat. Sega wist twee keer zo veel games te slijten voor de Nintendo DS dan voor Sony's PSP. Voor beide handhelds werden twee games uitgebracht, waaronder Iron Man 2.

SEGA's spellen zijn vooral populair in de Verenigde Staten. Met 1,68 miljoen verkochte games was dat de grootste markt voor de Japanse gameontwikkelaar. Europa volgt met 1,33 miljoen stuks; in thuisland Japan werden 270.000 spellen verkocht.

SEGA boekte ruim 61,8 miljoen euro winst in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Hoewel SEGA flink heeft gesneden in de uitgaven voor research en development, en fors meer games heeft verkocht, maakt het nog geen winst met de verkoop van consumentenspellen. Het leeuwendeel van de omzet en winst is afkomstig van de verkopen van Pachislot-gokautomaten en Pachinko-arcadegames.

SEGA's laatste product als hardwareontwikkelaar was de Dreamcast in 1998. Het bedrijf staakte in 2001 de strijd met zijn concurrenten nadat Sony's PlayStation, de Nintendo 64 en Microsofts Xbox beter aansloegen dan Sega's Dreamcast. Het Japanse bedrijf besloot mee te varen op het succes van de drie concurrerende consoles en richtte zich volledig op het ontwikkelen van software.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Tjag SEGA moet dringend eens iets gaan doen naar hun marketing. kijk naar een game zoals Yakuza 3 (http://www.metacritic.com/games/platforms/ps3/yakuza3) of vlkyria chronicles (http://www.metacritic.com...yriachronicles?q=valkyria).

Eigenlijk 2 pareltjes van een game maar qua marketing of dergelijk een dikke zero waardoor het bij heel wat gamers onder de radar is gebleven.
Even wat dingetjes rechtrekken.

De Dreamcast was niet ontworpen om te concurreren met de Playstation 1 en de Nintendo 64. Daar was de Sega Saturn voor. De Dreamcast moest het opnemen tegen de Gamecube, Xbox en Playstation 2.

Windows CE was niet het standaard OS op de Dreamcast. Die has z'n eigen OS. Echter. Windows CE draaide ook op de Dreamcast en de games die op dat OS draaide gaven dat ook aan (met een windows ce logo vlak voordat de game startte)

Het blijft jammer dat Sega zo geeindigd is. Ze hadden zoveel potentie en waren keer op keer hun tijd vooruit. Ik denk niet dat er ooit nog een Sega console uitkomt. Daar hebben ze simpelweg het geld niet (meer) voor.

Nu maar hopen dat Sonic 4 de blauwe egel weer in oude glorie kan herstellen. Als Nintendo het kan met Mario, moet Sega het zeker kunnen met Sonic.
Wat Sega moet doen is hun Ringedge ombouwen naar een Home console en weer de consolemarkt opgaan.

Sega maakt nog steeds hardware, maar dat is allemaal Arcadehardware. Hun laatste kunstwerk Border Break voor de ringedge is weer een waar meesterwerk (ook al weer een jaar oud alleen), helaas alleen speelbaar in Azie en in de arcades. Sega heeft altijd al slechte marketing gehad (vooral buiten Japan) terwijl ze toch echt super hard en software maken.

edit:
Lees net dat er 'geruchten' zjin dat Sega inderdaad weer de consolemarkt gaat betreden.
Echter waren die er al eerder, toen het achteraf om de ringedge en ringwide bleek te gaan.

Als het echt waar is dat ze terugkomen gaan ze het hopelijk dit keer wel beter doen met hun marketing en gametitles

[Reactie gewijzigd door Bokkie op 2 augustus 2010 13:43]

Ringedge ombouwen?? Het is een PC met een hardware USB dongle. Je kan geen PC op de markt brengen als een console. Dat is vragen om problemen, die wordt binnen no time gehacked en dan heb je niets meer. Dat zie je ook met Taito X2. Daar is de game Continium Shift ook gewoon gehacked en op de PC speelbaar. Nu maakte dat niet meer zoveel uit aangezien die toch voor PC/X360/PS3 uitkwam. Maar toch. Sega is als de dood dat dit gebeurd.

SEGA RingEdge:

Intel Pentium E2160 CPU @ 1.8 GHz

1GB of DDR2 PC2-6400 RAM

An nVidia GPU w/ 384MB of GDDR3 RAM and supports Shader Model 4.0 and two 1920◊1200″ which probably means it has ports for two monitors and can support up to that resolution.

5.1 ch HD Audio

Onboard Gigabit LAN

A 32GB SSD drive for storage

Microsoft Windows Embedded Standard 2009
Ja en? de Dreamcast was dat ook al, met als basis Windows CE.
Het falen van de dreamcast was puur het gevolg van marketing. Kwaliteit van de games was gewoon top. De grafische potentie van de DC liep ver voor op de PSX en kon zich zelfs nog meten met de meeste PS2 titels. En kraken als argument is void, kijk maar naar de PSX, PS2, Xbox en de 360.
Zelfs de oude cartridges moesten eraan geloven (copyboxen) Vooralsnog kan alleen de PS3 de dans ontspringen.
Je snapt het niet. De dreamcast had een risc Hitachi SH-4 cpu en dus zou (behalve met een emulator) de software nooit op een pc kunnen draaien. Die RingEdge en de Taito X2 zijn echt x86 pc's. Ze hebben een encrypted harddisk en een USB dongle. Dus als die worden gehacked dan heb je geen modchip oid nodig, dan kan je gewoon die games op je pc spelen 1:1 zonder vertraging van een emulatie laag. Voor Taito X2 is dit dus al met 1 game gebeurd.

De hacks waar jij het over hebt met de PS2, PSX, XBOX(360) daar heb je om de games te spelen nog steeds de console nodig. En mijn reaktie ging juist over het feit dat Sega nooit een console zou uitbrengen die alleen op PC hardware draait omdat de kans zeer groot is dat als die gehacked is de games gewoon op het internet komen en mensen die op hun pc kunnen spelen.

Daarbij komt ook het feit dat er op dit moment 3 grote spelers zijn op de consolemarkt. Sega brengt op al deze consoles games uit, maar de laatste tijd geen grote topgames. Waarom zou Sega een console op de markt brengen als ze geen francise hebben met een game die op dit moment helemaal hot is? Hoe moeten ze dan marktaandeel winnen terwijl dit juist in het verleden het probleem al was, de marketing was gewoon slecht buiten Azie.
Hoe moeten ze uitgevers overtuigen om exclusives te maken voor hun console? Of gaan ze dan alleen hun eigen games uitbrengen ?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door terracide op 2 augustus 2010 21:34]

En mijn reaktie ging juist over het feit dat Sega nooit een console zou uitbrengen die alleen op PC hardware draait omdat de kans zeer groot is dat als die gehacked is de games gewoon op het internet komen en mensen die op hun pc kunnen spelen.
Ah ok daar overheen gelezen.
Afgezien van dat feit hebben ze altijd de mogelijkheid voor ombouwen met gewoon de Ringeedge als basis.

De next gen arcade board van sega gaat dacht ik op Linux draaien, nog steeds met een i7 proc als core.

Als er al een nieuwe console zou komen zou dat niet voor 2013 zijn denk ik. De geruchtenmolen draait op volle toeren, al sinds de eerste sneaks van de ringedge/wide. De meeste kans zullen ze maken met een release ongeveer tegelijkertijd met de next gen consoles van Sony en MS

En games, mja alle begin is moeilijk, Op zich hebben ze genoeg inhouse titels die ze kunnen boosten als launch titels. Al zijn het voornamelijk Arcade titels. Maar in elke genre hebben ze games die in het verleden genoeg credit hebben. Tuurlijk, resultaten uit het verleden..... Maar alles zal staan en vallen hoe ze het in de markt gaan zetten.
De games van Sega zijn toch wel om te huilen de laatste tijd hoor :O (Op enkele titels na dan) Het niveau van de games uit de Megadrive periode zullen ze nooit meer halen.
Sega heeft altijd al slechte marketing gehad (vooral buiten Japan) terwijl ze toch echt super hard en software maken.
Precies, en daarom heeft het weinig zin voor hen om alweer een console te maken. Er zijn er al 3, ik weet niet of er ruimte is voor een vierde.

Ze hebben met de Dreamcast ook echt heel weinig marketing gedaan, daarnaast hadden ze geen deals met EA, en dat heb je (toen ook) wel nodig als je poot aan de grond in de USA wil krijgen, al is het maar voor de sportgames (die daar altijd als warme broodjes hebben verkocht).
Tja, SEGA had destijds een eigen studio gekocht speciaal voor sportgames, die destijds ook superieur waren aan die van EA. EA stelde echter als eis dat zij het alleenrecht op sportgames kregen, en daar ging SEGA logischerwijs niet mee akkoord. Zoek de reviews over NFL2k en NBA2k maar eens op, destijds best revolutionair in de States. Deze info komt overigens uit een interview met Peter Moore, uit 2009. Inderdaad, de man van de 360 en tegenwoordig EA. Die ons continuiteit beloofde voor Shenmue door het naar de Xbox te brengen...

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 2 augustus 2010 14:53]

Triest dit zeg. Zelfs als de game afdeling het goed doet maken ze verlies. De enige reden dat ze geld verdienen zijn gokautomaten? Pff. Ooit was Sega echt een vet games bedrijf, maar daar is echt niks meer van over.
Hetzelfde geld voor nintendo imo. Ze produceren nog altijd toptitels, maar lang niet meer zo vet en vaak als vroeger.
Een veel gehoorde klacht.
Maar volgens mij brengt Nintendo meer 'topspellen' uit op de Wii dan op de Gamecube en N64 samen. Zo hebben we inmiddels al mogen genieten van 2 Mario Galaxy's.
Zoals hij dat zegt, toptitels maar totaal niet orgineel meer.
Totaal niet origineel? Waarom wordt dit toch altijd aangehaald bij Nintendo?
Als er 1 company is die altijd vernieuwingen toepast in hun games dan is het the big N wel. Een strategie die net zoals bij Apple geen windeieren legt.


Nintendo doet het alleen anders dan de meeste developers. Een franchise bij Nintendo is een voertuig om nieuwe ideeŽn te implementeren. Als ze een nieuw idee hebben dan maken ze vaak gebruik van bekende characters om het concept makkelijker over te brengen aan het grote publiek. Een Mario- of Zeldagame verkoopt nu eenmaal makkelijker.

Nintendo verkoopt innovatie en Mario, Zelda, Metroid etc. zijn iconen die gebruikt worden om er zeker van te zijn dat het aan zal slaan.

Mario Galaxy 2 kreeg enorm hoge scores juist doordat het origineel was en het nog veel verder ging dan deel 1. Bij elke review hadden ze het over het gegeven dat er zoveel fresh ideas inzaten die alleen uit de hoed van Nintendo kunnen komen.
Ik ben absoluut geen Nintendo fan maar je kunt inderdaad absoluut niet zeggen dat ze niet origineel zijn. Dat zou je eerder kunnen zeggen van Sony (move) en Microsoft (Kinetics?) . Nintendo heeft de hele console wereld al meerdere malen op zijn kop gezet. Een paar jaar terug met de Wii en nu weer met de 3DS. Een handheld console waarbij je 3D ziet zonder bril. Sony at zijn schoen op omdat iedereen bij Sony een brilletje moest dragen.

Dat ze bekende franchises hergebruiken is geen gebrek aan inovatie. Iedereen doet dat.

ontopic:
Sega is het echt helemaal kwijt. Wat een schijtgames:
Iron man 2: 45.56% gemiddelde score.
http://www.gamerankings.c...906-iron-man-2/index.html
alpha-protocol: met 65.19% een matige game.
http://www.gamerankings.c...alpha-protocol/index.html

[Reactie gewijzigd door dycell op 2 augustus 2010 18:41]

ik denk dat de soort games die sega maakte hun probleem is. De games die eigenlijk voor arcade kasten waren. Doe games zijn gewoon een tijdje heel leuk maar niet geschikt om eindeloos op een console te spelen. En arcadehallen zijn echt zo dood als een dinosaurus.

Er komt er weer een Sonic versie 10 (ofzo) en meer meer oude lijken uit de house of the dead. Of een Sega Rally die wordt uitgebracht op de PSP. En zo wordt ook crazy taxi op Xbox Live en Sony network uitgebracht. Ze teren op oude successen, maar ze hebben weinig keus. Hoe dan ook moet ik zeggen dat ik altijd een zwak heb gehad voor de arcade spellen van sega. Je moet er van houden....

[Reactie gewijzigd door terracide op 2 augustus 2010 13:43]

volgens mij klopt het ook niet dat de xbox in dit verhaal voorkomt... deze is pas uitgekomen nadat de dreamcast ten gronde is gegaan...

Microsoft had trouwens nog meegewerkt aan het OS waar de dreamcast op draaide, er stond dan ook mooi een microsoft logo op elke dreamcast :)
nadat Sony's PlayStation, de Nintendo 64 en Microsofts Xbox beter aansloegen dan Sega's Dreamcast.
De dreamcast verkocht toch gewoon niet meer na de playstation 2?
Ook denk ik niet dat de N64 veel schade heeft uitgedeeld aan de Dreamcast en heeft de xbox niets te maken met de verkopen van de dreamcast, daar de dreamcast in 1998 uitkwam (japan) en de xbox eind 2001 (VS).
De Dreamcast was hier amper bekend en de grote speelgoedzaken hadden hem niet eens. Met name Sony's marketing, berustend op de hype gecreŽerd door de PSX aanhang, heeft het systeem altijd onterecht kleingehouden. Sony beloofde Pixar graphics met het apparaat, en we weten allemaal wat daarvan terecht is gekomen. Daarnaast is het hele bericht dat SEGA uit de markt zou stappen uit zijn verband gerukt. De situatie was namelijk zo dat er een flinke voorraad van die apparaten was, waardoor iemand ongelukkigerwijs heeft gesteld dat ze voorlopig niet meer geproduceerd zouden worden. Aangewakkerd door de game-media, die uit de hand van Sony aten op grond van allerlei beloften, ontstond er lichte paniek bij uitgevers over het Dreamcast platform, met vele annulering van releases tot gevolg.

De Xbox is daarentegen gewoon een doorontwikkeling van de Dreamcast, die het goeie oppakte en verbeterde. Kijk alleen al naar Xbox Live, wat een breedbandversie is van SegaNet. Microsoft was destijds al betrokken bij de ontwikkeling van de Dreamcast. Die twee hebben nooit direct geconcurreerd.
De ideale combinatie zou dan ook zijn dat Microsoft en SEGA de opvolger van de x360 samen maken. SEGA brengt hem dan in Japan uit en Microsoft in de rest van de wereld. Beide ontwikkelen ze exclusief voor de nieuwe console.
Destijds wilde SEGA ook dat de Dreamcast games speelbaar zouden zijn op de Xbox middels backwards compatibility, helaas heeft het nooit zo mogen zijn omdat Microsoft het tegen hield om een best wel lullige reden.
eigenlijk komt het ook omdat sega een licentie op Windows CE had genomen, sega heeft eigenlijk de xbox gemaakt net als dat Nintendo de Playstation gemaakt heeft (bij nintendo vanwegen het Nintendo CD fiasco)
De kwaliteit van de spellen zijn ook hopeloos achteruit gegaan.
Iron Man 1 voor de pc weleens gespeeld?.....
SEGA ontwikkelt dan ook vrijwel geen games meer zelf, maar is al vele jaren uitgever/publisher van spellen. En de games zijn vrijwel altijd middelmatig. Ik kan me niet herinneren dat ik een SEGA game heb gekocht sinds Jet Set Radio F op de Xbox1.

Ontzettend vevelend als SEGA fanaat zijnde, maar ook in hoogtijdagen toen SEGA uit vele ontwikkel divisies bestond, verantwoordelijk voor vele top games, maar wisten toen ook geen winst te maken. Op ťťn of andere manier weten ze het bedrijf niet goed te managen.
Gewoon betere games uitbrengen. Als andere uitgevers/game studios dit wel kunnen, waarom sega dan niet.
de enige goede games die sega nog uitbrengt zijn imo de total war games. hoe zit het met de verkoop daarvan?
Heb je nooit Football Manager gespeeld? FM is al jaren marktleider op het gebied van Voetbalmanager sims. Dat spel is werkelijk top. (Evenals de voorgaande edities.) Deze game wordt gemaakt door Sports Interactive, maar ook uitgebracht door SEGA.
Toch triest dat een bedrijf zo diep weg kan zakken... Nu ben ik meer Nintendo- dan SEGA-fan, maar een aantal van hun oudere titels was erg goed. Misschien moeten ze ons inderdaad maar verrassen met een console op PS3 niveau...
Ik zou het niet erg vinden als ze hun oude toptitels van de mastersystem II en megadrive weer opnieuw zouden uitbrengen in een nieuw jasje. Dit hebben ze dan bijvoorbeeld wel weer gedaan met Sonic 4, maar die is jammer genoeg niet voor elke platform uitgekomen. Deze had ik zeker gekocht als er een versie was voor PC.

Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de special editions van Monkey Island 1 en 2 waarbij je in de oude pixelformaat of met de vernieuwde 2d graphics kan spelen (op enkele bugs nog na... :P)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True