CES: Nieuwe laptop- en pc-modellen HP vroegtijdig bekendgeraakt

Logicbuy, een koopjessite op het gebied van elektronica, heeft informatie over de nieuwe computerlineup van HP op zijn site gezet. HP zal de nieuwe designs naar verwachting op de CES-beurs in Las Vegas officieel aankondigen.

HPHet gaat om in totaal dertien nieuwe modellen van HP, waaronder de Pavilion dv4i-laptop, drie netbooks op basis van het Pine Trail-platform, vier Pavilion Elite-desktopsystemen, vier HP Pavilion Slimline-series en een nieuw model in de Pavilion p-serie. Van de laatste vijf modellen zijn geen specificaties beschikbaar.

De komst van de Mini 210-netbook was al eerder bekend, maar op Engadget staan meer specificaties dan in het eerdere artikel. Zo maakt de Mini 210 gebruik van de Atom N450-cpu, beschikt de netbook over een 10,1"-scherm, wifi-b/g, een harde schijf met een opslagcapaciteit tot 250GB, een multikaartlezer, Windows 7 Starter Edition, een webcam en accu met zes cellen. De verwachte verkoopprijs is 280 dollar.

De Mini 210 HD-netbook is vergelijkbaar met de Mini 210, maar naast de Intel GMA 3150-igp, heeft HP ook een Broadcom's Crystal HD-videochip in de netbook geintegreerd waardoor het afspelen van hd-videocontent probleemloos moet verlopen. De Mini 210 HD kost 330 dollar.

Onder zijn Compaq-merk brengt HP de Mini CQ10 uit. Deze netbook is net als bovengenoemde modellen voorzien van een 10,1"-scherm, een Atom N450 op een kloksnelheid van 1,66GHz, een GMA 3150-igp, 1GB ddr2-geheugen, wifi-b/g, een hdd tot 250GB, en een zescellige accu. De prijs is naar verluidt vastgesteld op 260 dollar. Van de Pavilion d4i-laptop is alleen maar bekend dat deze is uitgerust met een 14"-scherm en Windows 7 en dat deze ongeveer 785 dollar moet opbrengen.

Wat betreft desktopsystemen laat HP zich ook niet onbetuigd. De Pavilion Elite HPE-180t is een towersysteem met een Core i7-quadcore-cpu met nog onbekende kloksnelheid, tot 8GB ddr3-geheugen, een GeForce GTX 260 1.8GB-kaart, een slot voor een HP Pocket Media Drive, en aansluitingen voor hdmi, dvi en vga. De Pavilion HPE-180t krijgt een verwachte retailprijs van 1085 dollar. De Pavilion Elite HPE-170t-serie wordt geleverd met een Core i5 of i7 en de prijs van die serie begint bij 985 dollar. Van de Pavilion Elite HPE-150t en de Elite HPE-110t zijn weinig specificaties bekend, maar de adviesprijs van deze twee systemen zal beginnen bij respectievelijk 785 dollar en 685 dollar.

Verder maakt Engadget nog melding van de desktopseries HP Pavilion p6370t, HP Pavilion Slimline s5300z, HP Pavilion Slimline s5310t, HP Pavilion Slimline s5370t, en de HP Pavilion Slimline s5380t, maar over deze systemen zijn geen verdere details bekend.

HP Pavilion dv4i HP Mini 210 HP Compaq Mini CQ10 HP Pavilion Elite HPE-180t

Door Pieter Molenaar

02-01-2010 • 17:13

110

Lees meer

Reacties (110)

110
104
36
0
0
2
Wijzig sortering
Bij recente laptops van HP (en Compaq) gingen de ingebouwde speakertjes stuk als je de muziek hard zette. Dat ze een beroerd geluid geven is begrijpelijk, maar ze moeten wel heel blijven. Bij andere merken kwam ik dit niet tegen.
Vreemd, er zitten toch standaard altijd Altec Lansing speakers in, is ook niet het minste merk op gebied van speakers :o
Niet bij alle modellen geloof ik. Wel moet ik zeggen dat ik ruim tevreden was met die speakers in mijn HP entertainment laptop qua speakers. Die speakers waren nice, veel beter dan die prutdingen in mijn nieuwe apple macbook pro. Maar dat is dan ook echt het enige positieve wat ik zover weet te melden over mijn HP vergeleken mijn appletje :P
Waarom nou wéér die audio-jack voorin!?... zo onhandig!
I-de-aal :) Vooraal als je koptelefoontjes een wat kortere aansluiting hebben :) kabeltje onder je pols door en je kunt perfect laptoppertn ;).

Ik kan me geen betere plek verzinnen ervoor; de zijkanten zouden ze over het toetsenbord heen hangen..
Op mijn dv1668ea zitten er 2 stuks aan de voorkant, ik snap niet waarom al die andere laptops dat niet hebben. Het is echt ideaal.
Hebben jullie toevallig dit ook gelezen:

Asus en Toshiba maken de betrouwbaarste laptops, terwijl de notebooks van HP juist het minst betrouwbaar zijn. Goedkope netbooks zijn het vatbaarst voor defecten.

http://www.nu.nl/gadgets/...trouwbaarste-laptops.html

[Reactie gewijzigd door Rolandje op 23 juli 2024 05:53]

Dat wil ik best geloven, maar persoonlijk heb ik Asus-laptops sneller kapot zien gaan dan mijn HP, bij gelijksoortig gebruik. Van een bekende moest hij 3x ge-RMA'd worden omdat het moederbord stuk ging. En bij een andere ging de power-aansluiting los zitten.

Misschien dat verschillende merken verschillende soorten klanten aantrekken. Aangezien ze bij die beoordeling de tijd meten in absolute tijd, en niet gebruikstijd, kun je hier weinig conclusies uit trekken.
Wel jammer dat ze nog steeds namen zoals 'Pavilion Elite HPE-180t' hanteren.
Simpelweg 'HP Pavilion 180 Pro' was toch veel makkelijker geweest? Apple doet dat al jaren, lekker simpele namen zodat je lekker makkelijk kunt vergelijken.
Apple Macbook Pro MC118N/A, Apple Macbook Pro MB985N/A, Apple Macbook Pro MB986N/A
En dat zijn alleen nog de 15" modellen, en zonder de oude modellen, die ook gewoon nog verkocht worden niet mee gerekend. Apple is juist veel complexer aangezien je nergens aan de nummers kan zien wat het nu eigenlijk is.
Er worden niet voor niets applicaties gemaakt om bij te houden wat een Apple nu eigenlijk is: meuk: Mactracker 5.0.11 :P
Anoniem: 154887 @Zer03 januari 2010 02:19
Euh...

Nergens, maar dan ook nergens zal je op de marketing site van Apple MacBook Pro MC118N/A vinden.
Het is niet omdat Tweakers dit zo doet dat Apple het zo doet. Tweakers is trouwens een van de enigen die de typenummers gebruikt, let maar eens op wat alle Mac sites gebruiken.

Apple is wel degelijk gemakkelijker, dit zijn de benamingen die ze markeringgewijs gebruiken:

MacBook Pro late 2009
MacBook Pro early 2008
iMac mid 2007
iSlate early 2010?

enz
Die benamingen ben ik vrijwel nooit in een winkel tegen gekomen, het is altijd gewoon Macbook Pro 15", iMac 27" etc..... waar ik dus nooit uit kan halen welk model het werkelijk is.
En zelfs dat laatste hanteert Apple nog nog niet eens actief. Ze hebben het over enkel de MacBook Pro. Het is één lijn, één soort, één type.
Ik vind de look er echt slik uitzien! Zeker van de laptops, daar durf ik wel mee gezien te worden :) . Echter schrikken de desktopsystemen van HP mij erg af. De laatste paar keer dat ik een HP kast opengetrokken heb werd ik helemaal naar van de bende binnenin. Maar voor iemand die nooit binnenin kijkt maakt dit niet uit en heb je een erg nette kast :D .
Weer allemaal Intel GMAatjes. Weer geen VIA Nano ofzo, jammer dat het hele aanbod zo eentonig blijft.
De kwaliteit van de posts valt me wat tegen. Vaak is het apple fanboy tegen ms fanboy maar we praten hier niet OS maar over de nieuwe modellen van HP. Tja en dat daar dan een MS OS op staat is niet vreemd gezien Apple OS X nog steeds alleen voor apple computers bedoeld is... Wat ik nogal raar vindt. Als MS dit zou doen is het waarschijnlijk weer misbruik van monopolie.

With that said:

Even weer helemaal naar de nieuwe PC's van HP. Ik vraag me wel het een en ander af. Ik las laatst (bron ontbreekt) een stuk over laptops die het vaakst stuk gingen. Na Acer kwam dan HP. Ik hoop persoonlijk dat dit aan de klantengroep ligt maar ook dat deze serie misschien wat meer durable is, dus wat meer foolproof.

De laptops van HP en HP Compaq zien er wel strak uit, hebben ze altijd gedaan. Het zijn wel laptops waarop ik gevonden wil worden. En als de leefbaarheid van zo'n laptop aan de gebruiker ligt dan zou ik graag een bezitten.

Wat met ook altijd op is gevallen is de prijs. Ze zijn niet eens zo heel erg duur. De i7 voor 1000 eu valt best mee. Wel moet ik zeggen dat ik liever mijn eigen systeem in elkaar zet. Maar voor een laptop is dat wat minder vanzelfsprekend. En ook die zijn voor een goede prijs te verkrijgen.
Well.. perhaps you have to read the posts again. Het gaat helemaal in essentie niet over de OS'en, maar over de vergelijking tussen de Apple laptops en deze HP laptops.

Well with that said:

Wat ik me afvraag is een laptop nou echt een mode artikel geworden? Wake up you all. Het is een gereedschap! Niet meer, niet minder.

Heb je ooit een bouwvakker horen zeggen, nou met die nieuwe Bosch boormachine wil ik best wel gezien worden, maar dat nieuwe model van Einhell wat een foeilelijk ding! tut tut tut
ik heb nu beide, ik heb een HP notebook en een Macbook. ben van beide ongeloofelijk content (Note: mijn HP is 4 jaar oud, mijn macbook is late 2009)

Ik vind deze laptops wel mooi, maar snap tegelijk niet waar de meeste hier zoon amok van maken. je zit op de website TWEAKERS! een OS installeren zou voor iedereen hier kinderspel / standaard moetten zijn op windows notebooks. Op windows is de meegeleverde software op zen minst nog simpel te verwijderen en apple geeft gewoon zen eige ROMMEL!!!!!!!!!!!!!!!!! mee, om eerlijk te zijn liever norton in 5 min verwijderen en WSE erop dan ziek te worden van al die apple meuk -_- verder van de kwaliteit van HP heb ik zeker geen klagen. Mijn HP notebook is een test machine wordt ongeveer elke 2 weken tot maand geformat en een nieuw OS erop drive is al minstens 200x geformat en doet het nog perfect. andere hardware gaat ook nog steeds (vrij) goed mijn wireless kaart valt uit na 5 - 6 gebruik (opgelost na reboot/relog) op WPA2 encryptie (WPA en WEP blijft deze gewoon werken) en verder heb ik geen problemen.

Om eerlijk te zijn ik vind dat volgende OS'en allemaal wel eens iets erges irritant doen
OSX (enkel de laatste getest, eerdere zullen wel niet beter geweest zijn)
Windows (eender welke)
Linux (whatever distro)
BSD (eender welke)
Haiku (alpha)
React (alpha)

Oh, wacht... idd! ze doen allemaal regelmatig irritant maar zijn allemaal tegelijk handige tools. gebruik gewoon wat het is beste is voor de taak die je wil doen en stop met fanboyisme (wordt er ondertussen extreem irritiant van)
Wow dat ziet er erg strak uit! :D
Ik vind al dat glimmende plastic toch best wel lelijk. Vooral omdat het zo snel vies wordt.

Zoiets vind ik een stuk mooier: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2106
Dat is ook nog eens een uitstekende laptop in tegenstelling tot de rest van de Pavilion-serie of wat ze tegenwoordig maken.
Vergeet alleen niet dat 'ie in de winkel volgeplakt is met lelijke stickers, en vol staat met lelijke software. Nee, wat dat betreft is er een beter merk waarbij de laptops er écht strak uitzien.

[Reactie gewijzigd door mcdronkz op 23 juli 2024 05:53]

Anoniem: 63628 @mcdronkz2 januari 2010 17:20
Nee hoor, HP notebooks hebben doorgaans zeer weinig rommel geinstalleerd, werken erg goed en zijn ook heel goed gebouwd. Daarbij is de prijs zéér concurrerend en hebben ze vaak meer (unieke) features dan andere merken. Ook het 'volgeplakt' met lelijke stickers is onzin, er zitten twee of drie kleine stickers op, die er heel gemakkelijk afgaan. Jij denkt aan Acer en Asus, die plakken stickers van A3 formaat op de notebooks.
u zei? :+

ik blijf bij mijn standpunt dat HP's overrated zijn. van het onderzoek weet je niet of het helemaal betrouwbaar is, maar veel HP's bij mij op de opleiding sneuvelen toch echt een stuk sneller als de gemmiddelde andere laptop (packard bell en acer uitgezonderd)

verder zijn de stickers op alle laptops hetzelfde (de intel en windows en ati sticker enzo), met uitzondering van de laptop specifieke stickers die over features opscheppen. maar deze stickers zitten er bij sony's, dell's, appels en asus's :S ook niet op.

qua software weet ik niet veel van andere laptops, maar bij dell zit er in ieder geval zeer weinig op, en je kan alles verwijderen of uitschakelen met een klik van de muis. ook voegt veel van die software wel degelijk wat toe, zoals auto backups, makkelijkere support of online storage.

P.S. asus plakt geen grote stickers op hun laptops.

[Reactie gewijzigd door appel437 op 23 juli 2024 05:53]

P.S. asus plakt geen grote stickers op hun laptops
U zei?

Asus en 'geen stickers' is de grootste onzin ooit. :)
Snap nog steeds niet waarom fabrikanten het nodig vinden hun producten zo vol te plakken...

Als je het ding koopt en je bent tweaker, weet je toch wel wat het kan. Als je een n00b bent, maakt het je toch niet zoveel uit, als ie dat ene grappige youtube filmpje wat je van je collega hebt gekregen maar speelt.

OT:

Denk dat het praktischer is met de hoofdtelefoon aansluiting rechts, in plaats van, zoals bij mijn dv6920 onder het toutchpad, aangezien het draadje en de stekker nogal wel eens in de weg wil zitten, mooier is het er echter niet van geworden.

Verder vind ik dat ze na de dv6000/9000 serie te ver zijn gegaan met het glimmender maken van hun laptops, waarbij ze er nogal goedkoop uit zijn gaan zien. Het design van de mini laptops en de desktop is een stuk strakker, en mag wat mij betreft doorgevoerd worden naar de laptops.

Hoop ook wel dat die nieuwe laptops steviger zijn als de dv6000/9000 serie. Van de 3 laptops hier thuis, en 1 van een vriend, is er geen een die nooit teruggestuurd is naar HP.
Anoniem: 263922 @mcdronkz2 januari 2010 18:05
Dat valt heel erg mee hoor, ik heb een hp dv6 en daar zaten 5 kleine stickers op, centrino, windows vista etc.

Kwa software zat er norton op, de rest was nog bruikbaar zoals opera, maar heb die paar extra dingen verwijderd.

Design vind ik zelf wel mooi, modern, niet te zakelijk en toch ingetogen.
En die stickers + software kan je er natuurlijk niet zelf afhalen he..
Zeer recent een Dell laptop gekocht voor iemand en wat erop stond viel eigenlijk zeer goed mee. De basis dingen zoals Adobe, Java, Drivers,... en een tijdelijke antivirus (90 dagen). Ik zag geen echte rommel staan zoals games enz. Natuurlijk wel spijtig dat de dingen zoals Flash, Java en Adobe Reader niet echt up-to-date waren.
Dit is echter de eerste maal dat ik een laptop koop dat met software werd geleverd en ik was op veel erger voorbereidt.

Een vriendin van mij heeft echter ook pas een netbook van Packard Bell gekocht en dat was een en al troep. Een tiental stomme games en andere troep.
Ik spreek natuurlijk enkel maar met ervaring van Dell, maar dan denk ik dat HP ook nog vrij beperkt zal zijn met de troep die er standaard op staat. Koop je ergens waar de computer zelf vrij goedkoop is (zoals Acer of Packard Bell) zou ik dan denken dat je minder geluk hebt. Maar nogmaals ik spreek maar uit ervaring met 2 toestellen ;)

Mijn Dell laptop kwam zonder OS :p Dan kan er natuurlijk niets op staan :D Die laptop kwam echter wel met 2 stickers (eentje van Intel Inside en eentje dat ik nog niet had gezien: N-edition dat aanduidt dat het om een OS-lose laptop ging).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 05:53]

Natuurlijk wel spijtig dat de dingen zoals Flash, Java en Adobe Reader niet echt up-to-date waren.
In vind het vooral spijtig dat je eerst een soort excorcisme moet doen op zo'n laptop om al die troep weg te gooien. Adobe Reader gebruik ik al jaren niet meer. Alleen al om dat ding op te starten heb je een bak ram nodig en 2 cores. Foxit start haast instant op en neemt niet je hele machine in beslag. En 99 van de 100 gebruikers kan daar prima mee uit de voeten. De geavanceerde features die misschien niet werken met Foxit (of iets anders, er zijn er meer) gebruikt lang niet iedereen.

En al die programma's doen nog aan dat 'handige' autoupdate waardoor er altijd weer (ongevraagd vaak) weer een of ander resident ding meedraait dat steeds updates wil installeren. Nou ben ik wel een updatefreak, maar ik wil niet elke week een nieuwe Java hebben. Ik update wel als het nodig is. Die tijd heb ik gehad dat ik elke weer weer alles up to date moest maken.

Voor mij is het niet erg, maar het is ook duidelijk geen dienstverlening voor de mensen die er geen bal van weten. Want binnen 3 maanden is zo'n pc zo traag als dikke stront en ze hebben dan allerlei 'handige' software erop staan (ebay toolbars enzo). Dat bedrijven als HP zich tot dat nivo verlagen vind ik verontrustend.
Mijn zakelijke HP laptop heb ik gewoon lekker zelf geinstalleerd. Geen troep erop. Ik ben benieuwd wanneer men daarmee ophoudt.

Stel je overigens niet teveel voor van die sponsoring. Het is echt niet zo dat ze $100 per laptop ermee verdienen. Het zal hooguit een paar tientjes zijn. Nou, die betaal ik graag als ik 'm zonder ellende kan krijgen.
Ik heb er niets op tegen dat ze Adobe enz erop zetten. De meesten mensen zullen er wel mee gediend zijn dat het erop staat. Een kleine minderheid heeft liever zijn eigen alternatief (zoals Foxit). Er zal uiteindelijk altijd iemand zijn die niet tevreden is met de keuze van de fabrikant. Datgene dan kiezen dat het veiligst is (zoals Adobe Reader in dit geval) is een goede keuze.

Maar dat ze er zeer oude versie opzetten vind ik wel irritant. Op die laptop stond Java 6 update 13 (van maart 09) en dat is wel extreem oud.
PS laptop was vorige week aangekomen.
De image, en ook de recovery-set voor HP-notebooks wordt eenmaal gemaakt.

Als er een notebook is dat op 1 maart 2009 in de winkel ligt, dan heb je de updates erop staan tot en met januari. (Waar mogelijk, natuurlijk.) Als je echter die notebook koopt in november 2009 en hij is net een week uit de fabriiek, dan heb je nog steeds de software uit januari.

Raak je je recovery-DVD kwijt en bestel je een nieuwe op 1 januari 2011, dan heb je nog altijd de software uit januari 2009.

Het punt is: die CD/DVD wordt niet bijgewerkt; in elk geval niet bij de HP-notebooks die ik door de jaren heen heb gezien.
Valt nog goed mee. Op mijn EEE stond nog Java 6 upd. 7.
Ik spreek natuurlijk enkel maar met ervaring van Dell, maar dan denk ik dat HP ook nog vrij beperkt zal zijn met de troep die er standaard op staat.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat Acer, HP (consumentenmodellen iig) en Packard-Bell alle drie stapels troep meeleveren. Mijn Dell (zakelijk model) bevatte echter helemaal geen rommel, behalve de 90 dagen McAfee. Hij werd ook geleverd met een mooie Vista OEM-DVD en een driver-CD. Geen gare zooi zoals zelf te branden recovery-DVD's zoals de meesten tegenwoordig doen, met als gevolg dat je een nieuwe set mag kopen als na 2 jaar blijkt dat er bij het branden iets mis is gegaan.

Weet je wat HP dan zegt? "Dan had de klant de recovery-DVD's maar moeten testen en het probleem direct melden." Ja, ik ga zeker even een net nieuwe notebook recoveren, om te kijken of de net gebrande DVD's werken.

Ik hoop in elk geval dat Dell zich minstens voor zijn zakelijke lijn bij de OS- en driver-CD/DVD's houdt.
Anoniem: 257020 @Katsunami2 januari 2010 19:54
Zakelijk HP laptops zijn vergelijkbaar met die van Dell. Niet al te veel troep (nouja windows staat er nog steeds op ;)) en recovery DVDs worden gewoon mee geleverd.
Ik kreeg zelfs 3 recovery schijven meegeleverd, xp pro, vista business en vista x64 business.
Third party software: alleen antivirus
Wel stond er een uitgebreide beveiligings suite van HP op en naar keuze alternatieve drivers van nVidia.

Wat die third party software betrett, ik kwam er laatst achter dat er ook mensen zijn die extra software echt positief waarderen ...

.. allemaal gratis extra's en je hoeft niet nog naar de winkel om anti-virus te kopen ...

Het lijkt dus ook nog een service factor te hebben.
Ik heb dat ook een keer gehad. Gewoon een OEM cd'tje zoeken op usenet(of bij kennissen) en installeren met de key die er op je laptop geplakt zit. Moet geen probleem zijn. Dat was nog met XP, maar als ik het goed had was Vista, en ik neem dan aan ook 7 toch met 1 cd te installeren in elke versie, afhankelijk van de key die je invoert? Weet niet aan of dat dan ook geld voor de OEM versies maar dat is al helemaal makkelijk dan.
Mwah, als ik zoveel geld aan een laptop uitgeef wil ik dat 'ie er out-of-the-box netjes uitziet. Ik denk dat m'n volgende laptop toch maar weer een Apple wordt.
Anoniem: 274613 @mcdronkz2 januari 2010 17:50
Dus als ik jou de keuze geef, 1 HP laptop van €500,- waarbij je dan even windows moet herinstalleren (en dus aan je eigen voorkeuren kunt aanpassen en zelf bepalen wat je wel en niet wilt!) en wat stickertjes eraf trekken of een apple van €2000,- euro waarbij je een precies dezelfde hardware krijgt alleen in een wit behuizingkje met een appeltje erop (en een hoop voorgeinstaleerde software met de opties die jij niet wilt) ga je voor de laatste?

Sorry, maar een laptop afkraken om de stickers die erop zitten slaat gewoon nergens op.

Als jij een spel gaat kopen en op 1 plakt een sticker waar de korting op staat, pak je die dan ook niet omdat er een extra sticker op plakt?
Welke HP van 500 euro heeft dezelfde specs (niet alleen technische specs, maar ook de degelijke alu behuizing) als een Apple van 2000 euro?

Ik heb zo'n HP van 1500 euro en ik ben iedere dag bang dat dat ding uit elkaar valt. Gelukkig is 'ie van mijn werk....
Dan kies ik voor de Apple. En dit om de reden dat jij niet weet waarover je praat en gewoon wat modellen door elkaar wisselt om je punt te maken. Je gaat geen 500 euro laptop vinden met dezelfde specs als een Apple. Moest je deftig gaan vergelijken zou je merken dat een HP met dezelfde specs gewoon duurder is dan een Apple tegenhanger.

Maar ja wat weet jij nu van Macs als je al gaat goochelen met prijzen. Als je een goedkope PC wil vergelijken met een Mac neem dan de goedkoopste Mac en die ligt onder de €900. Elke mac gebruiker weet dat hij met een €900 MacBook aan het einde van de rit veel goedkoper uitkwam dan iedereen met een goedkoper model PC laptop.

Waarom denk je dat Macs zo populair zijn? Mensen lezen over de dure prijzen van Apple en zien dan plots in de winkel een Mac die meer dan de helft goedkoper is dan wat iedereen hen ooit vertelde. Je zou wel gek zijn van hem niet te kopen want de winkel moet zich vast vergist hebben. Volgens de PC vrienden kost zo'n ding wel 2000 euro of meer dus .... ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 95032 op 23 juli 2024 05:53]

Een mac is no-way goedkoper dan een HP qua specs. Bij apple betaal je gewoon wat extra voor het merk. Het prijsverschil met andere merken is wel enorm gekrompen de laatste tijd dus ik zeg niet dat apples te duur zijn maar goedkoper dan een HP is 'ie echt niet.
hp-probook-5310m

Rond de 550 euro en vergelijkbare specs als een macbook van 850.

Ik ben voor feiten, vooral als ze op tafel komen en dat is met de huidige pricewatch software niet al te moeilijk ;)
tja wat zijn specs....

Is de unibody een spec? Is de mousepad een spec? of de accu?

Om laptops met elkaar te vergelijken moet je dat met meer doen dan alleen de kracht van de processor, geheugen en hardeschijfruimte vind ik.
unibody is onderdeel van design (en heel misschien bouwkwaliteit), een mousepad is een accesoire en de accu is spec.

Eigenlijk vind je de meeste 'specs' terug onder het kopje specificaties / specifications bij sites zoals tweakers en de meeste fabrikanten. Als je daar kijkt zie je niet unibody of mousepad bij specs staan. Accuduur staan er soms wel bij.

Om laptops te vergelijken moet je inderdaad meer doen dan alleen naar de specs kijken, maar het ging hier over de specs naar aanleiding van de prijs van de laptop. En dat is toch redelijk goed vergelijkbaar en niet zo vaag.

De laptops als geheel zijn sowieso onvergelijkbaar vanwege het verschil in OS. (Wat voor veel gebruikers 10 keer belangrijker is dan wat extra cpu cycles of opslag).
Overigens krijg je dan Windows 7 Home Premium en geen Windows 7 Ultimate. Mac OS kent geen goedkope versie van het os. Daardoor is het vergelijken niet echt helemaal gelijk.
Anoniem: 154887 @Antipater3 januari 2010 02:12
Wow, en dit moet iemand overtuigen?

-Geen multitouch trackpad
-Geen Slot In drive, zelfs geen optische drive
-Geen toetsenbord verlichting
-Geen 7u batterijduur
-Andere resolutie
-Totaal andere GPU

Moet ik nog doorgaan?

Ik ga niet zeggen dat ze niet bestaan, maar je hebt blijkbaar gewoon een willekeurige HP laptop genomen. Dit is helemaal geen concurrent voor een MacBook, is zelfs een volledig andere segment en doelpubliek.


//Vreemd, moet een reactie zijn op Antipater hierboven
hp-probook-5310m

Rond de 550 euro en vergelijkbare specs als een macbook van 850.

Ik ben voor feiten, vooral als ze op tafel komen en dat is met de huidige pricewatch software niet al te moeilijk

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 154887 op 23 juli 2024 05:53]

Een Mac kiezen om zijn prijs is wel het idiootste wat je kunt doen.

Een Mac kiezen over een PC is een praktische keuze.
Mijn Medion MD-98200 laptop van de ALDI heeft 99% dezelfde specs als de MacBooks in die tijd. Dezelfde CPU en chipset, evenveel RAM, enz.

En ja, die kostte een heel stuk minder.
En een Lada en een Mercedes hebben dezelfde kwaliteit.

Wat is dat toch van discussie. Een Mac kun je zien als de mercedes onder de laptops. Misschien niet altijd als je naar de specs kijkt, maar alles is super strak afgewerkt, het materiaal is enorm sterk, je ziet nergens openingen voor luchtafvoer, je scherm vertoont door het toetsenbord niet van die gekke lijntjes enz enz.

Het lijkt een beetje op de afgunst die mensen hebben voor anderen.
Sorry, maar ik lees vaak genoeg over problemen met Apple computers. Verkleuring door warmte, of ze worden gewoon te warm etc. Apple heeft net zoveel problemen als elk ander merk. Sterker nog, Apple meuk wordt in dezelfde fabrieken gebouwd als Asus meuk.
"...waarbij je dan even windows opnieuw installeert.."
Laat me niet lachen. Als ik een laptop koop wil ik hem gewoon out of the box kunnen gebruiken, en niet 'even' eerst windows opnieuw moeten installeren.

Dat kan normaal gesproken ook wel. Maar het gaat natuurlijk om het principe.

Bovendien is de goedkoopste MacBook al verkrijgbaar vanaf 899 euro. En die kan je out of the box gebruiken, zonder dat daar allerlei third-party meuq op staat.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 23 juli 2024 05:53]

Bovendien is de goedkoopste MacBook al verkrijgbaar vanaf 899 euro. En die kan je out of the box gebruiken, zonder dat daar allerlei third-party meuq op staat.
Inderdaad, omdat Apple er zijn eigen meuk op gooit...
Anoniem: 26230 @Zer02 januari 2010 19:20
En Microsoft dat niet mag want dan begint EU te zeuren.. Iedereen die Apple fan is prima, maar je hoeft niet de rest af te kraken om drogredenen. Een laptop die zoveel kan voor 280 dollar verkopen is niet makkelijk, als dat kan met hulp van sponsers vind ik dat prima. Mensen die zich eraan storen kunnen het verwijderen en het is juist goed dat niet iedereen dat doet, want dan gaan de sponsors ermee stoppen en worden de laptops duurder.
Je mag Windows leuk vinden maar kom dan niet zeuren dat MS niets mag. Als MS zijn zaken op een eerlijke manier doet is niemand daar tegen.
Wat is het verschil tussen Apple en MS die een mediaspeler mee levert? Voor mij niks. Ik ben absoluut geen MS fan ofzo hoor, maar vind dat veel mensen wel oneerlijk tegenover MS doen. Als Apple een mediaspeler standaard erin heeft is het een "compleet OS", maar als MS dat doet is het "meuk". Ze zijn allebei even eerlijk bezig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 26230 op 23 juli 2024 05:53]

@Dinamitci
Het verschil is dat Apple werkt met open standaarden van muziek. MS werkt daarin tegen met .wma en .wmv die gesloten zijn voor alle andere concurrenten. MS is de grootste en op deze manier krijgen andere geen kans om hun software compatible te maken met de standaard van Windows.
Hangt er van af wat die Thirdparty meuk inhoud. Met een normale Windows-laptop kan je ook gewoon werken, op een Apple komt die meuk gewoon van Apple, op een Windows-laptop van de fabrikant.

Vertel me het verschil ?
"...waarbij je dan even windows opnieuw installeert.."
Bovendien is de goedkoopste MacBook al verkrijgbaar vanaf 899 euro. En die kan je out of the box gebruiken, zonder dat daar allerlei third-party meuq op staat.

edit: typo
1.) Omdat Apple supergesloten is en het liefst zou hebben dat iedereen alleen Apple producten (hard- en software) zou gebruiken en
2.) Zoveel third party meuk voor Apple is er nu ook weer niet :+
vind mij een 13 inch laptop met aluminium behuizing onder de 1000 euro en dan praten we wel verder
Die stickers niet, zitten vast gesmolten.. Software kan wel ja :Y)
Anoniem: 55347 @mfks2 januari 2010 17:53
stickers tot nu toe altijd er netjes af kunnen halen.. zelfs zonder lijmresten ^^
Inderdaad en anders even naar de drogist en een stikker verwijderbaar halen (Het merk 'chempropack / tendo's' is hierbij een aanrader!), de lijmresten verwijderen als spreekwoordelijke sneeuw voor de zon.

Chempropack / Tendo Stickeroplosser:
http://www.drogisterij.ne..._stickeroplosser/P/652591

[Reactie gewijzigd door mdrop op 23 juli 2024 05:53]

Dat spul op een glossy afgewerkte kunststof behuizing, gaat dat geen vlekken opleveren?
Deze juist niet, daar heb ik hem op het werk vaak genoeg voor getest ;). De tegenhanger van AG (?) daarentegen is wel zeer slecht voor het plastic en bijt er echt in.
dat kun je inderdaad beter niet gebruiken me dunkt, vooral omdat de stickers die er op kleven er op voorzien zijn van af te halen zonder resten, heb je toch schrik hiervoor, gebruik bij het losmaken een haardroger... dat helpt ook.
Anoniem: 171291 @Giant872 januari 2010 17:28
Want zonder stickers zien deze modellen er natuurlijk ook zo goed uit :P De ontwerper hier was duidelijk zo blind als beethoven doof was :)
Nou precies wat je zegt. Ik zie, ook vaak bij Toshiba etc. van die laptops met dik glanzend vol streepjes/motiefjes zittend plastic als "mooie" toplaag of iets dergelijks. Ik vind het in één woord afschuwelijk. Geef mij m'n eigen laptop maar, een, naar mijn mening, mooie strakke Dell, met gewoon aluminium behuizing/matzwart (XPS M1530).

En over die stickers, die zijn inderdaad vrij ergerlijk, maar ook ontzettend simpel te verwijderen, so no problem.
Jammer dat je nou net toshiba noemt.

Ik heb een erg minimalistische laptop qua design van toshiba
Niks geen 20 mediaknoppen, alleen alles wat je nodig hebt.

Maar qua hardware erg top!

[Reactie gewijzigd door Janusch op 23 juli 2024 05:53]

Was laatst bij de mediamarkt en Toshiba had daar echt van die lelijke bling bling dingen staan. Niet om aan te zien.
Anoniem: 294494 @mcdronkz2 januari 2010 17:20
Pot pindakaas: €1,50
Add/remove programs: €0,-
Één uur werk in je vrije tijd: €0,-
Totaal: €1,50

Is niet echt een dure oplossing dus :).
vergeet het brood van bakker bart. 1.50
pindakaas is blijkbaar goed om stickers mee te verwijderen zonder restjes achter te laten. Wist wel dat je er kauwgom mee uit je kleren kon krijgen, maar dit is nieuw voor me :P

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 23 juli 2024 05:53]

Één uur werk in je vrije tijd: €0,-
Dacht het niet!

Laten we zeggen, naast je gewone baan, kun je altijd wel werk vinden (bollen pellen, krantenwijk, bediening of wat dan ook) waarmee je 'x' euro per uur verdient.

Dan is je vrije tijd je blijkbaar minstens die 'x' euro waard... anders zou je wel werken in die tijd.

Maar voor een echte waardering, moet je het van de andere kant bekijken. Stel je voor dat *ik* (een relatief wildvreemde) een notebook koop en daarvan de stickers af wil hebben (en de stomme crapware verwijderd). Ik vraag aan jou om dit voor me te doen (en heb mijn eigen pot pindakaas bij me).

Voor hoeveel euro doe je het?

Kortom, ik wil maar zeggen: mijn vrije tijd is me in ieder geval heel waardevol!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 05:53]

ja, maar een beetje tweaker vindt het leuk om aan zijn pc te knutselen. :p
Inderdaad, zo strak vind ik 'm er ook niet uitzien. Die uitstekende en hoekige aansluitingen zijn echt niet meer van deze tijd.
Juist... beetje tweakers reinstalled windows gewoon :Y) .

Ik vind de designs niet heel erg super behalve die mini 210! Die is strak!
"Een beetje tweaker" wel ja maar veel van de mensen die ik ken niet.
ik denk dat je niet veel moet kunnen om een sticker er af te halen of een program uninstalleren... En de mensen voor wie dat teveel is storen zich vaak niet aan die dingen
Veel van die mensen zullen ook teleurgesteld zijn wanneer bejeweled niet wil starten onder het besturingssysteem van dat merk dat laptops er "echt strak" uit laat zien.
Beetje tweaker bouwt zijn eigen PC.........

Of ben ik dan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel old school? :+
Ackermans1973
Beetje tweaker bouwt zijn eigen laptop ??? Want dat is het onderwerp.
Anoniem: 318631 @stresstak3 januari 2010 23:04
Een beetje tweaker wil toch helemaal geen laptop? Desktops zijn altijd sneller....
Een beetje tweaker wilt toch gamen :P en niet tux racer maar iets waar zijn HD5970 iets mee kan.
WoW onder wine ? Of World of Goo ? :P
Dat zijn games waar jij een HD5970 voor koopt?
Welke games koop je dan wel een HD5970 voor?

behalve Crysis dan he 8)7
Anoniem: 44174 @Ortixx2 januari 2010 22:18
Ja, precies dat ziet er pas echt strak uit, dit is nu wat je design noemt. Daar kunnen andere merken nog een puntje aan zuigen.
Zijn dit nu business modellen?
Pavilion is consumer/Small Office Home Office (Soho).
Dus het enige businessmodel is de Mini.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.