Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De Koreaanse mmog Aion wordt vanaf februari gratis speelbaar. Spelers kunnen dan de game gratis downloaden en hoeven geen abonnement meer te betalen om te mogen spelen. De gratis versie wordt op de markt gebracht door Gameforge.

De Duitse uitgever Gameforge wordt de uitbater van de gratis versie van mmog Aion, de game die in december 2009 op de markt verscheen. Gameforge kiest voor het free to play-model omdat de ledenaantallen in Europa teruglopen, een ontwikkeling die de uitgever met de gratis speelbare versie hoopt te keren. "We willen de wereld van Aion weer tot leven brengen en nieuwe avonturiers naar de steden trekken die de hemel willen bestormen als Daevas."

Gameforge en ontwikkelaar NCsoft beloven dat er ondanks de switch naar free to play nieuwe content voor de game gemaakt blijft worden. Gameforge heeft een faq online geplaatst waarin vragen over de overstap worden beantwoord.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Dat is goed nieuws, dan kan ik dit af en toe ook spelen naast WoW, want 2 betaalde games werd mij een beetje te veel. World of Warcraft begint ook minder te worden en de afwisseling van een andere game kan nooit kwaad :)
Ik vind het dan weer jammer voor de fans van deze game. Gameforge is namelijk een bedrijf wat helemaal niks om zijn gebruikers geeft. Ze proberen het zo commercieel mogelijk te houden (je kan voordeel kopen) waarbij ze eventjes vergeten dat wanneer je een simpel model gebruikt (zoals bijv ad's) maar wel 3 tot 4 keer zoveel gebruikers hebt je inkomsten alsnog hoger zijn.

Nee sorry ik heb hier echt een hard hoofd in... Heb 1 game verpest zien worden door dat bedrijf dus ik speel niks meer wat door hun wordt uitgegeven (alhoewel ik nog steeds een account heb in de game waar ik het hierboven over heb)
Probleem met free-to-play is dat het na geringe tijd altijd pay-to-win wordt. Vervolgens droppen de leden aantallen weer omdat continu een nadeel hebben omdat je niet betaald demotiveert.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn.
In LoL bijvoorbeeld kan je alles krijgen als je veel speelt, het enigste waar je altijd voor moet betalen zijn de skins. Als een game een goede balans heeft dan kan iemand die niet betaald beter zijn dan een betalende speler.

Als de ontwikkelaar creatief is kan het een erg leuke game blijven.
In het geval van standaard grind-MMOs kan ik je vertellen dat na veel van deze varianten te spelen pay2play op een gegeven moment toch realiteit wordt in elke game. In LoL kun je dit niet maken vanwege het genre en tournament play.
In LoL had het prima gekund. Zo zou een tier 4 rune die je enkel met RP kan kopen al een optie zijn. Veel andere spelen doen dit soort acties wel. Ook zijn er skins met eigen animaties, ze zouden die bijvoorbeeld ook net iets andere spells kunnen geven. Of sterkere chars die alleen met RP te koop zijn.

Het is meer de naam die Riot wil ontwikkelen. Ze willen bekend staan als een 'van gamers voor gamers' bedrijf. Dat is natuurlijk ook goed voor de verkoop en de recenties over hun product. Voorlopig lijkt dit goed te werken van veel mensen kopen skins puur om 'Riot te steunen; aangezien het een gratis spel is'. Fans hebben kennelijk toch eerder de neiging iets te kopen als het niet opgedrongen wordt zoals bij sommige spellen.

Trouwens werkt de tactiek van 'sales' ook uitzonderlijk goed. Ze verzinnen (soms compleet buiten proporties) een prijs voor het product (meestal een skin die soms niet meer is dan een ander kleurtje) en zeggen vervolgens dat het tijdelijk '50% off' is, op dat moment stijgt de verkoop ook bijzonder. Terwijl men 'voordelig' iets koopt wat men anders misschien nooit zou kopen.
Het probleem is dat een overgroot deel van de spelers denkt dat een spel met een item shop waarbij je met echt geld betaald, direct pay-to-win is. Dat hoeft in veel gevallen niet waar te zijn.

Momenteel speel ik af en toe APB. Een gratis speelbare MMOTPS met een cashshop. Veel spelers beweren dat het een pay-to-win spel is, terwijl daar niets van waar is. Hoewel ik zelf ook gekochte items heb, gebruik ik deze zelden. Met items die iedereen kan huren met in-game valuta knal je de spelers met gekochte items net zo hard neer.

Het is dan ook meer een psychologische ding, net zoals veel spelers denken dat iedereen die beter dan hen is cheats aan heeft, omdat ze denken dat ze één van de beste spelers in het spel zijn.
Met alle respect maar elke MMO heeft vele lagen, jij zit in de "ik speel het zo nu en dan" laag. Maar als je een fanatieke speler bent dan ga je het denk ik wel merken.
p2p = f2p, alleen dan nog met extra kosten (de maandelijkse kosten).

Dan denken velen van jullie: wtf! gaat het wel met je? Logisch.. :P maar dat ik deze uitspraak doe is om de volgende reden:

Voor bijvoorbeeld WoW betaal je maandelijks iets van ¤ 12,-. Daarnaast kun je, als je dit wenst, online via vele websites allerlei soorten items kopen: van gold tot equipment. Je kunt zelfs je character door een externe partij laten levelen.

M.a.w., in WoW is ook alles te koop. Met free to play wordt min of meer die externe handel belemmerd, en doordat Gameforge dan de inkomsten van die externe handel wegneemt en daar z'n geld mee verdiend, kunnen wij mooi gratis spelen, dus: win-win :D.
Ik heb dit in het begin proberen te spelen, maar moest toen al afhaken.

Urenlange wachttijden om in te loggen.
ik had 1 maand kaart en iedere keer als ik terug was uit school en wou gaan spelen moest ik 2 uur in de wacht hangen.
Als ik dan was ingelogd werd ik na 15 min eruit gegooid omdat ik dan inactief was.
Ik had echt gen zin om 2 uur lang te wachten totdat ik kon inloggen.

Ook als je naar de wc ging en wat te drinken halen werd je uitgelogd. De time card die ik daarna heb gekocht heb ik nog niet eens gebruikt en na vanmiddag staat aion ook niet meer op mijn computer.

Verder vond ik de gameplay niet zo super. Ik had liever gezien dat ze Guildwars 2 ging uitbrengen ipv deze game er even tussendoor maken...
ook het levelen duurt heel erg lang.
Nog niet te spreken over de irritatie die je hebt als je 2 uur lang aaaaaaaaaaaaaaaaaaion als muziekje hoort (zoals in deze trailer in het begin 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Denskie op 14 december 2011 11:49]

Guild Wars 2 wordt niet gemaakt door NCsoft, maar door ArenaNet. NCsoft geeft het spel alleen maar uit. Aion and GW2 hebben dus totaal geen invloed op elkaar.
Die wachttijden zijn al verleden tijd sinds de open beta. De AFK-kick kan redelijk simpel worden ontweken door middel van een shop open te zetten.

Aion is trouwens voordat Guild Wars 2 werd gemaakt, al uitgebracht naar mijn weten, dus ze hebben deze er niet tussendoor gemaakt.

Toch raad ik je aan om het nog een kans te geven. Sinds patch 1.9 zijn de EXP rates enorm verhoogd, en quests geven soms wel het dubbele EXP. Level 55 is zeker te doen in 2 maanden(voorheen duurde het 2 maanden voor level 35).
die wachttijden waren ook in de meerste maand toen hij uit was.
vreselijk was dat.

ik ga het nog wel eens proberen, maar wel pas als het gratis is.
als mijn account wordt meegenomen, dat is nu al zo lang inactief :X
Dit is een hele goede beslissing. Ik ben een paar maanden geleden gestopt met Aion sinds de end-game content niet genoeg was om je meer dan 2 uur bezig te houden. Ook de populatie nam sterk af, waardoor je 2 uur zit te wachten op een groep, die 50% van de tijd gedoomd is om te falen.

Deze maand weer is een kijkje genomen en er is nog niks verbeterd. Ik ga in februari maar weer is kijken hoe het dan is. Aion is en blijft een hele goede MMO, helaas wisten ze niet genoeg content uit te brengen om betalende players te blijven boeien.
Die had ik niet zien aankomen. Aion is een goed spel, maar het is te 'Aziatisch', oftewel teveel grinden en naar mijn gevoel niet goed gebalanceerd. Verder is het wel echt een mooie MMO, meet zeer goede graphics. Ik denk dan ook dat dit spel goed wordt ontvangen op de Free-To-Play markt hierdoor. Hoe het verder zal gaan nadat Aion F2P wordt, zullen we vanzelf wel zien.
nog een "grote" mmo die free to play gaat, het wordt echt een rage lijkt het.
sterker nog over 2 jaar als WOW een beetje leeg is zou het me niet eens verbazen als ze deze ook uit de hoge hoed gaan toveren, de markt domineren met titan en free to play domineren met WOW.

ik vraag me alleen af hoe, nu het aantal high production value MMO's toeneemt, het gaat zijn in de markt voor gratis mmo's er is nu veel meer concurrentie. en hoe zit dat voor de betaalde MMO's nu zoveel kwaliteits mmo's free to play worden, heeft de maandelijks betaalde mmo dan nog wel genoeg meerwaarde.
Vergeet niet dat Blizzard van Vivendi is en nu onderdeel is van Activision-Blizzard en dat ome bobby daar de scepter zwaait. Zolang Kotick daar nog zit zal WoW niet gratis worden. Of het wordt beperkt gratis en dat als je verder wilt levels moet aankopen ofzo.
Kotick kwam immers ook al met het idee om in-game filmpjes los te gaan verkopen.
Om nog maar te zwijgen van die CoD elite zooi.
Nee, Kotick en gratis gaat niet samen.
WoW is al gratis te spelen met een level cap op lvl 20, waar op de oude trial nog een tijdslimiet zat.

Mogelijk dat ze deze 'trial mode' verder uitbreiden later, dat is al een paar keer gebeurt.
Free to play met microtransacties is al jaren een bewezen model, op termijn kan een MMO ook beter af zijn met f2p/p4f omdat je dus een grotere groep spelers bereikt en per saldo meer omzet behaal (Cabal, Rose, APB, DCU, games initieel p2p tot zware terugval, f2p gaan en weer behoorlijke playerbase halen en meer omzet). Zeker als zij het p2p principe daar bovenop optioneel aanbieden voor iets meer functionaliteit of extra exp (danwel via 1x 'iets' aankopen zoals Cabal of APB, of gewoon een maandelijkse sub, CoH of toekomstig Aion)

De concurrentie is niet veel meer dan vroeger, enkel dat nu bepaalde uitgevers veel groter adverteren met hun games waardoor 'de normale gamer' de games opeens wel allemaal ziet. Het gros van aziatische MMO's zie je 0,0 van, toch hebben aantal ervan playerbases waar menig EU MMO nog van mag dromen.

WoW is geen 'dominatie', het haalt niet eens de helft (hooguit 10%) van de totale MMO-spelers-wereld. Het is enkel hier de bekenste, maar het is geen Windows vs MacOS of Intel vs AMD. Het is eerder AD vs de rest van de kranten, of nieuws.nl versus de rest van nieuws-websites, nooit echt sprake van dominatie. Dat zij bakken met omzet maken is natuurlijk goed uitbuiten van je spelers, nieuwe spelers binnen WoW zijn zeker niet meer bereid eerst 100 euro neer te leggen voordat je uberhaubt kan beginnen, WoW draait 99% op zijn huidige playerbase (die dus afneemt).

Aion zat bij het gros van de grote jongens, die op enig moment het allemaal tegen elkaar op gingen nemen, AoC, LotrO, straks SWTOR, Rift, WH, noem ze maar op. Gelijktijdig komen daar dan nog gelijkwaardig gratis games bij en een compleet nieuw MMO genre 'action combat' zoals DragonNest, Dragonica of Vindictus.

NCsoft is al erg bekend met f2p modellen, na GW1 (succesvol) hebben zij ook behoorlijk succes behaald met het f2p gaan Lineage en CoH, dat per saldo een behoorlijk succes is geworden. Logische stap erna is ook Aion f2p te maken, zodat hun 'huidige bestand' weer wat future proof is en ze nu de nieuwe titels kunnen gaan uitbrengen (GW2, Blade & Soul en Wildstar).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 december 2011 14:07]

Naja, je minibetoog staat of valt op de definitie van dominatie. Ik vind wel degelijk dat WoW domineert, je moet nu met iets beters komen dan WoW (aangezien de meeste mmos toch een wow/everquest clone zijn) om subscribers te trekken. De meeste WoWkillers zetten ook hun geld in op deze strategie en falen hard (of een goede strategie is is een tweede), in die zin domineert WoW wel degelijk.
Wat is beter? Huidige klanten houden of nieuwe klanten binnenhalen? WoW domineerde in 'jouw opzicht' vroeger wel, maar nu is het behaalde glorie die aftakelt, getuige de dalende playerbase.

De term 'WoWkillers' zegt in dat opzicht al genoeg, zolang je vast blijft houden aan het principe dat WoW en Everyquest de 'moeders' zijn van MMO's, kan ik elke shooter ook een doom/quake/wolvenstein clone noemen, maar dat zijn ze simpelweg niet. Dat het gros van de 'tweakers' niet meer kent dan WoW, zal het gros van behandelde MMO's hier ook standaard zo worden gezien. Niet geheel onlogisch, daar voor bizar veel Nederlandse gamers WoW 1 van de eerste MMO's was, en daarmee je dus ook je basis hebt gemaakt (ik vergelijk MMO's meestal met mijn eerst gespeelde MMO's, compleet ander opzicht).
GW1 is niet F2P, maar B2P. Groot verschil ;) Het was juist een reden van mij om GW te gaan spelen ipv WoW door de absentie van maandelijkse kosten. Nu kan je wel gaan zeggen dat je na verloop van tijd de expansions moet gaan kopen, maar deze hebben mij nooit meer dan 30 euro ongeveer gekost, dus dat valt mee.

Het grootste bezwaar wat ik tegen maandelijks betalen heb, is voor mij persoonlijk, dat ik de drang krijg om te MOETEN spelen, omdat het anders zonde is van het maandelijks betalen. Als ik dus niet speel, voel ik me schuldig om toch te gaan spelen, en dat maakt het voor mij wat minder plezierig.

Ik speel nu zelf af en toe Lotro, grappig om te spelen, maar ik merk dat zodra ik langer dan een uurtje speel, je de limitaties van F2P tegenkomt: je moet overal voor betalen wil je een beetje kunnen meekomen, of je moet eindeloos traag willen grinden. Maar aangezien ik het toch alleen maar speel als opvulling op het wachten op Guild Wars 2, maakt het niet zoveel uit.
B2P, daar heb je gelijk in, maar concept blijft dat NCsoft bekend is met 'werken zonder maandelijke subs'.

F2P brengt juist die limitatie mee, zodat mensen alsnog kiezen om een sub te nemen (of premium items aan te schaffen), per saldo moet je mensen natuurlijk wel blijven 'kietelen'. Software kent veelal dezelfde principes (free en pro versie, nag screens of popup/delays), het is een standaard geworden binnen het f2p-concept.

Sommige games werken dit relatief netjes uit (APB heb je minimaal last van het niet 'premium' zijn, DCUO lijkt ook goed te werken, maar CO of Lotro hebben dit juist erg gelimiteerd neergezet. Ook heb je interessante middenconcepten zoals City of Heroes, buiten dat je daar dus 1 maand 'premium' (VIP heet het daar) kan worden, unlock je daar dus ook bepaalde permanente features mee.
Mooi, als vroegere Guild Wars fanaat keek ik erg uit naar het spel toen ik er voor het eerst van hoorde, maar het liet te lang op zich wachten dus uiteindelijk heb ik er niet meer naar omgekeken. Toch maar eens kijken of het aan mijn verwachtingen voldoet.
Ik heb Deze game naast WoW soms wel eens gespeeld voor korte termijnen omdat hier aardig wat tijd in zit om te levellen. Ook eens een maand achter elkaar.

Het is jammer dat de game langzaam terugloopt maar ik weet ook wel waarom. Dit omt omdat de EU servers van Aion heel langzaam patches krijgen of zelfs patches nooit uitgebracht worden. Soms zit je dus gewoon simpel gezegd een half jaar te wachten op een patch die eindelijk eens wat toevoegd of de irritante bugs eruit fixxed trwijl er op de koreaanse servers al veel meer nieuwe dingen te beleven zijn.

Het is goed om te horen dat het gratis word en misschien red het zich daar ook even tijdelijk mee maar als er niet snel iets zal gaan veranderen aan de patch tijden (aangezien daar nu nog minder reden voor is omdat het gratis is) het spel toch de deuren zou gaan sluiten na een korte tijd terwijl het toch een aardige goede game is voor mijn gevoel. Maarja deze game zou je dan wel echt als enige moeten spelen waar ik me eigen prima in vermaakt heb tijdens mijn maandje wow pauzes.

In ieder geval voor de mensen die eens wat anders willen en eens wat meer in pvp willen dan pve is dit zeker een aanrader
Onze hele clan legion is gestopt met deze game. Zo dood als een pier.
Begrijpelijke beslissing dat F2P. Zelfs dan nog zou het werk moeten hebben.

Drop rates gaan nergens over, endgame verveelt (al heb ik dit nooit gehaald) levelen duurt lang tot op het niveau dat het echt op werken lijkt en als zoveel murmorpergers het is grind-tastisch.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 14 december 2011 11:52]

Leuk spel, alleen niet voor mensen niet willen grinden. En dat soort games moeten juist F2p zijn, dus is dit een uitstekende move. Ik heb vanaf de launch, die toevallig in een kerstvakantie ofzo viel, dit 1 maandje erg veel gespeeld.

Ik denk dat ik het iig weer eens ga proberen, nu het gratis is.
Wou het altijd al eens spelen maar had er nooit zin in om er voor te betalen! Nu het gratis word zeker eventjes installeren en kijken hoe het nou is!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True