Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Het Zuid-Koreaanse NCsoft maakt mmog Lineage II gratis speelbaar. Het nieuwe verdienmodel wordt tegelijk ge´ntroduceerd met de uitbreiding Goddess of Destruction, later dit jaar. NCsoft hoopt geld te verdienen aan microtransacties.

NCsoft verwacht te kunnen verdienen aan de verkoop van in-game-voorwerpen. Dat zijn geen voorwerpen waarvan de characters van spelers sterker worden, maar virtuele voorwerpen waarmee spelers sneller ervaringspunten opdoen en dus sneller het maximale level 99 bereiken, stelt de Zuid-Koreaanse uitgever in een verklaring. De omzetting naar een free-to-play-model vindt later dit jaar plaats, samen met de introductie van uitbreiding Goddess of Destruction. De uitbreiding is volgens NCsoft de grootste uit de geschiedenis van de game, en voegt 400 uur gameplay toe aan het spel.

Matt Turetzky, directeur van NCsoft West, heeft veel vertrouwen in de overstap naar het nieuwe verdienmodel, omdat de omzetting naar gratis speelbaar bij hun eigen City of Heroes erg succesvol was. De Koreaanse uitgever doet het goed op de Westerse markt. Naast Lineage II en City of Heroes brengt de uitgever ook nog Guild Wars op de markt, terwijl hard wordt gewerkt aan opvolger Guild Wars 2. Eerder dit jaar kondigde de uitgever bovendien het nieuwe WildStar aan. Van de twee nog te verschijnen mmog's is nog niet bekend wanneer ze verschijnen en ook niet welk verdienmodel NScoft wil gaan hanteren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Grappig als ik dat lees over grinden. Dat was bij lineage 1 nog een graadje erger. Weet dat ik 4 maanden bezig geweest ben om van lvl 49 naar 50 te komen. 1x dood en je verloor weer 1 week voortgang. Overal kon je inprincipe aangevallen worden en items verliezen als je dood gaat. Dat maakte het wel dat het niet zo'n carebear spel was als WoW.
Bij Lineage 2 konden ze er anders ook wat van. De benodigde experience om van level 79 naar level 80 te komen is evenveel als dat van level 1 naar 79. Kwa volwassenheid staat Lineage 2 dichter bij EVE dan bij WoW (de twee uiterstes).
EXP Curve van lv1 tot 80 is in deze update met 40% verminderd. Heel veel dagelijkse quests die 40-50% exp geven.

Ik moet zeggen, de echte grind in L2 is niet zozeer de exp. De echte grind is je gear. Alle PvP is 75% gear, 20% skill, 5% luck. Nouja... eigenlijk is alle PvP 80% 3rd party program configuration, 10% gear, 5% skill, 5% luck. Maar dat terzijde.
Inderdaad, hoewel er altijd wel manieren waren om sneller te levelen, legaal en illegaal. Je kon level 60 worden in 1 maand np, en als je mensen kende die je goed hielpen kon dat al in 1 week (kostje je wel veel tijd per dag).

Mirved, al sinds Interlude (dacht ik) kan je al geen gear meer verliezen als je dood gaat (normaal/flagged) alleen als je karma had (door PK's). En dat alleen als je PK count hoger dan 5 was en de PK count kon je verlagen door een special (repeatable) quest te doen.

Maar de meeste farm zat idd niet in het levelen, maar in de gear en enchanten van gear/skills. Dit is wel sinds C1 verbeterd doordat je steeds vaker gear (of onderdelen) kon krijgen door quests. Een groot 'nadeel' van privates spelen voor retail was de gewenning aan soulshots/spiritshots die je gewoon zonder zorgen kon kopen/gebruiken. Toen ik op retail begon heb ik eens wat rekensommetjes gemaakt, en je kon zelfs geld verliezen als je op de verkeerde plek met verkeerde gear levelde (avg geld per mob - avg kosten per kill aan shots). Ook de toevoeging van instances en non-global raids maken het halen van gear gemakkelijker.


Net ook even de patch-notes van GoD update snel doorgelezen...... jezus wat wordt er veel veranderd en toegevoegd.
  • Geen cata/necro's meer :( (of gaat nu anders)
  • 4th class (per class-type (denk subclass system class-types), dus veel minder verschillende)
  • teveel om hier neer te kwakken
Als ik eraan ga beginnen moet ik echt ff alles door gaan nemen om goede keuzes te maken. Ook het vinden van effectieve level routes/area's/quests zal weer interresant zijn.

[Reactie gewijzigd door Kainda op 2 november 2011 12:11]

Geen Seven Signs meer... dat begrijp ik niet helemaal.
Was toch altijd wel een leuk onderdeel van L2. Cata/necro's waren toch wel een van de betere plekken om te levelen, en de PvP vlak voor de raids waren ook altijd leuk.
Ook altijd grappig als een clan het voor elkaar kreeg om Dusk/Dawn (wie won er ook alweer altijd? :p) te laten winnen terwijl heel de server zich had ingeschreven bij de andere partij.
Inderdaad, en zeer goede gebieden om te levelen/farmen en rijk te worden. Meestal won Dawn, aangezien clans/alliances die 1 of meerdere kastelen bezitten niet voor Dusk konden spelen en het feit dat het sterk genoeg is om een kasteel te bezitten wel getuigde voor het feit dat ze meer/beter farmde.

Anakim en Lilith raids zullen wel verwijderd zijn, de andere 2 (of 3) raids in die gebieden zullen wel verplaatst zijn.


Quote:
King Amadeo of Aden has closed off the Catacombs and Necropolis, where only deathly aura remains after they were completely stripped of power by Shilen. The effects of the seals of Avarice, Gnosis and Strife no longer apply.
With the closure of Seven Signs, the following changes have been put in place:.....

Punt 14 uit de lijst van Patch Notes.
@Genosha: Alleen de epic quest (eenmalig) op lvl 79 geeft 30% en de epic quest (eemalig)op 81 geeft 15%. Dus ik weet niet waar jij die 50% vandaan haalt. Maar die dagelijkse quests zijn er niet.
Ik heb epic quest lv79 in totaal 12 keer doorlopen. Die op 81 ook net zoveel. De 40-50% quest rewards waar ik het over heb zijn de NIEUWE daily quests in GoD. Ik heb op Cadmus (Rus #1 server) een lv76 Maestro, heeft me een kleine week gekost in GoD met elke dag 2-3 uur spelen en daily quest runnen.
Goh dit had L2 veel eerder moeten doen. Ik speelde op Bartz (NA) sinds Chronicle 2 totdat kameals uitkwamen. Het probleem met dit spel was dat je echt fcking hard moest farmen om iets geregeld te krijgen, niet te spreken over de immense grind van het lvlen. (paar % per dag op lvl anyone?)

Echter niets verslaat de PVP in deze game. Nog steeds beste concept boven alle MMO's. Massive free open world PVP. Gigantische sieges. PKen wanneer je maar wilt... Kan niet beter.
Hardcore grinden is zielig geworden in L2.
Ze hebben nu een soort van rested bonus, dat kan oplopen tot 300% xp.
En de mobs geven al meer XP in general.

Het spel lijkt in ieder geval niet meer op het spel van vroeger.
Alle gear is in de shop te kopen.
Niet mee eens, gear is tot maximaal A grade (lv61) te koop in de NPC shop.
in GoD update is het tot low S grade (lv76) te koop, dit zorgt ervoor dat nieuwe spelers gemakkelijker in de buurt komen van de gear waar het echt om gaat (Lv84+)
En dat deed juist L2 de nek om. De intentie is altijd geweest om overal op elk level aan een PVP mee te kunnen doen met anderen die ongeveer jouw level waren. Tegenwoordig zien beide spelers en developers het levelen als een noodzakelijk kwaad, vandaar dat een enkeling klaagt over het grinden en de andere het gewoon nemen voor wat het is.
Chronicle 1 speler hier. Ik vond het een geweldig spel en ben trouwe speler geweest ook totdat ze ineens Kamael gingen toevoegen. Totaal onnodig en het past niet bij het concept. Ze hebben een prachtig spel systematisch om zeep geholpen. Kan het nu wel free to play zijn, voor mij is het ook te laat, mijn interesse is al weg.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 2 november 2011 11:29]

Ik heb L2 ook jaren geleden gespeeld, ik moet zeggen dat het toen erg leuk was maar ik het toch niet lang heb volgehouden vanwege de besturing. Telkens op de grond klikken om ergens heen te lopen. Ik neem aan dat dat nog steeds het geval is? Zijn er ook al grafische updates geweest want het het is ondertussen al zo oud, ik heb dit gespeeld nog voor dat WoW bestond.
je kon gewoon rondlopen met de pijltjestoetsen naar mijn weten.
Toen ik het heb gespeeld moest ik toch echt klikken. Of is dat misschien bij een bepaalde uitbreiding veranderd? In dat geval lijkt misschien de FTP variant maar eens gaan spelen.
Volgens mij kon je inderdaad de pijltjestoetsen gebruiken, maar dat werkte echt voor geen meter. (sowieso niet omdat je dat F toetsen moest gebruiken)

Zelf heb ik L2 ook heel wat uren gespeeld, ook altijd op private servers. Veel lol gehad, maar af en toe erg frustrerend :+ .
Zijn er ook al grafische updates geweest want het het is ondertussen al zo oud, ik heb dit gespeeld nog voor dat WoW bestond.
Maar dit spel heeft er ook altijd al beter uit gezien als WoW imo

Ik heb dit spel zelf alleen gespeeld op een private servers, en dat was echt een leuke periode.
Misschien moet ik hem weer is gaan proberen als hij FTP word
Dat ben ik met je eens. Ook de bomen enz, maar WoW heeft ondertussen ook al flink wat grafische updates gehad.
Maar geen daarvan pakken echt de basis van de graphics aan. Grotere omgevingen, dat wel, maar het algemene detailniveau en de engine zelf zijn niet dramatisch veranderd. De screenshots van de nieuwste uitbreiding zien er bijvoorbeeld ook niet anders uit dan het origineel.
Nou ja ik ziet toch wel degelijk verschillen. Dat zag je ook al voor cataclysm als je in het oude gebied was en je ging dan naar echt nieuw gebied. Ook het water ziet er nu een stuk beter uit net als het licht. Ze gebruiken ondertussen zelfs DirectX 11.

[Reactie gewijzigd door Devata op 2 november 2011 14:59]

Al vind ik het water niet passen bij de rest van de environment
uhm.. zeker het proberen waard dan!
op de site van NCsoft zie ik alleen geen release date van Goddess of Destruction, of is de enige informatie hierover ''later dit jaar''???
De release staat gepland tussen 1 december en 21 december.
Dat word dan lastig met swtor die ook rond die tijd uitkomt.
hmmm en Blade and Soul (ook van NCSoft) zal in Q4-2011 uitkomen in Korea, misschien wel op dezelfde datum. Helaas zal het nog wel even duren voordat BnS uit komt in de US en Europa. Ik kijk ernaar uit wanneer dat op privates uitkomt, want F2P zal het wel niet (snel) worden.
Innova (Rusland servers) heeft een gameshop waar (echt) geld macht is, de cash shop heeft te veel invloed op ingame gear. NCsoft west (USA servers) gameshop richt zich meer op character ontwikkeling/buffs/uiterlijk etc. Daarbij maakt Innova gebruik van Frost om cheaters uit het spel te houden, nu is dat opzich goed, maar de manier waarop het werkt is EA Origin in het kwadraat. Het scanned alle bestanden op je PC.
NCsoft west gebruikt Gameguard, wat minder effectief is maar tegenwoordig worden alle botters heel snel gebanned.
True, maar dat is nu ook. RMT is nog steeds aan de orde. Ik heb trouwens geen problemen met Frost. Creeerd minder lag dan Gameguard en is wel altijd actief.
Goddess of Destruction draait bij mij trouwens op 80-100 fps, volgens Fraps. Terwijl Freya in beste gevallen rond de 75 tot 85 hangt. De engine heeft duidelijk een dikke boost gehad.
Ik hoop dan eigenlijk dat ze voor deze release ook weer een collectors-edition beschikbaar maken.

Ik lees net : [Update: The expansion is not released yet, as this official word from NCsoft states: "Goddess of Destruction is a free update to existing players releasing later this year, and will be available as an all-new retail box as well as a digital SKU for players looking to join the game with additional value and incentives."]

Er komt dus iig een gewone retail-versie van. Met een beetje gelukt komt er dan ook een collectors-edition. Als ik het goed leest wordt die retail versie dan een versie waar het totale spel in zit dus L2 + uitbreidingen.

[Reactie gewijzigd door Devata op 2 november 2011 10:50]

De release zal plaatsvinden VOOR 21 december 2011.

De release van Goddess of Destruction zal in Fall 2011 zijn. Fall houd in Amerika de 21ste. Aangezien NCSoft AL hun updates doet op de normale maintance dag (vroeger dinsdag, nu woensdag) kan je best wel een datum schatten.

Geruchten gaan dat de PTS (Public Test Server) volgende week al live gaat.
Ik speel op dit moment nog op een private server, maar ik hoop genoeg mensen mee te kunnen krijgen richting deze F2P server!

Wat een heerlijke game is en blijft dit!
Dat vraag ik mij inderdaad ook af of veel mensen zullen verhuizen.

- Mensen hebben in 'hun' private server veel bloed, zweet en tranen gestopt.
- Ze zijn iemand, of ze behoren tot een clan/alliance die wat betekend. Op retail begin je als een non-factor en zal het makkelijk >1jaar duren voordat je zelfs maar in de buurt komt van de hogere clans/spelers.
- De rates zijn hoger waardoor er minder 'grind' is.
- Op de private spelen ze met een groep vrienden/kennissen die misschien blijven.

Aan de andere kant zijn er wel voordelen aan de retail servers:
- Stabiliteit
- wekelijkse maintenance met 'vaste' duur,
- geen risico dat je alles verliest met een whipe/bankruptcy.
- Actieve GMs/Admins. (kan ook een nadeel zijn :P )
- Altijd up-to-date.
- Veel meer spelers (met uitzondering van sommige privates), maar dit kan ook een nadeel zijn.
- Geen "jajaja" / "xaxaxa" etc servers waar je je niet thuis voelt (correct me if I'm wrong, alleen op Teon gespeeld)
- Je kon altijd botten zonder veel gevolgen, tenzij je gewoon dom bezig was ofc (AFK bv). Weet niet of dit veranderd is. Dit is wel zeer aantrekkelijk als je low level (weer) bent en omhoog moet klimmen ofc en dit al 10x+ hebt gedaan.
- geen corrupte GMs

[Reactie gewijzigd door Kainda op 2 november 2011 13:21]

Ben benieuwd, er is tegenwoordig veel keuze tussen free to play mmo's. Er zijn maar weinig mmo's die goed boeren op abonnementen.
Je vergeet Blade & Soul ;) De 3rde MMO die komt vanuit NCKorea.

Guildwars 2 wordt officieel gemaakt door Arena.net, NCsoft is de uitgever.

WildStar was behoorlijk prominent aanwezig op Gamescon (samen met GW2), tijdens de Q&A is de richtlijn 1e kwartaal 2012.
Geweldig spel, het is dat ik het zo lang gespeeld heb anders had ik weer lekker verder gegaan, maar 4 jaar is meer dan genoeg.
Jammer genoeg denk ik wel dat dit de laatste echte open pvp game is. Dit model (en het is ondertussen al versoepelt geloof ik) is gewoon icm de grind te hardcore voor de meeste gamers. Jammer.

#Battletournament.
is gewoon icm de grind te hardcore voor de meeste gamers. Jammer.
Grind == hardcore? :+ Nee, grind is vulmateriaal, een goedkope methode om een MMO tien maal zoveel 'gameplay' te geven dan dat er eigenlijk in zit. De enige diversiteit die in de quests zit is dat je de ene keer tien kobolds moet doodslaan en de andere keer tien zombies. Gaap.
Grind in L1 & L2 = inderdaad hardcore.

Ik snap niet wat questen hiermee te maken heeft, grinden in L1 & 2 heeft niks met questen te maken..
Questen had in Lineage 2 anders wel te maken met grinden :P

Heb Lineage 2 na de open beta nog enkele maanden gespeeld (op sieghard meen ik) maar ik ben toen zelden een quest tegen gekomen die geen grind was eigenlijk.
Na een maand of 3 ben ik gekapt, vond het grinden toch wat ver gaan.

Ik heb ook wel een paar keer op private servers gespeeld, daarop was de grind stukken minder maar dan nog vond ik de endgame niet zo boeiend eigenlijk :P

(Oke, castle sieges waren wel episch!)

[Reactie gewijzigd door Aapenootjes op 2 november 2011 17:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True