Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

De Zuid-Koreaanse game-uitgevers Nexon en NCsoft zouden samen een bod willen uitbrengen op Valve. Ze zouden samen 893 miljoen dollar willen neerleggen voor de studio achter Half-Life en het lucratieve Steam-platform. NCsoft ontkent.

Volgens het Zuid-Koreaanse Joongang News zijn Nexon en NCsoft, twee grote Koreaanse uitgevers, in gesprek met Valve. De twee bedrijven zouden samen de Amerikaanse ontwikkelaar willen overnemen. De drie partijen zouden elkaar eind september in Hawaï gesproken hebben om te praten over een fusie tussen de bedrijven. Woordvoerders van Nexon en Valve weigeren in te gaan op de geruchten. Een woordvoerder van NCsoft zegt dat het gerucht niet waar is.

Valve is een van de weinige grote, onafhankelijke gameontwikkelaars. De studio werd in 1996 opgericht door de voormalige Microsoft-medewerkers Gabe Newell en Mike Harrington, en boekte al snel succes met Half-Life. Daarna volgden hits als Portal, Team Fortress, Left4Dead, Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive. De studio is echter vooral interessant vanwege Steam, het succesvolle downloadplatform dat Valve beheert. Doordat Valve niet beursgenoteerd is, hoeft het geen winstcijfers te publiceren, maar volgens zakenblad Forbes heeft Valve met Steam 70 procent in handen van de markt voor downloadgames voor de pc, een markt die naar schatting goed is voor 4 miljard dollar per jaar.

Nexon is vooral bekend van gratis speelbare onlinegames als Maple Story. Het bedrijf werd in 1994 opgericht in Zuid-Korea en pionierde met het free2play-model, dat in het afgelopen decennium van de Koreaanse markt overwaaide naar de westerse. Het maakte van Nexon een financieel succes. Het bedrijf verplaatste zijn hoofdkwartier van Seoul naar Tokio, haalde ruim een miljard dollar op bij investeerders en besteedde 688 miljoen dollar daarvan aan de aankoop van een meerderheidsbelang in NCsoft, een andere Koreaanse uitgever, die vooral bekend is van mmog's als Lineage en het vorige maand verschenen Guild Wars 2.

Het is niet de eerste keer dat Nexon zou proberen via een overname voet aan westerse grond te krijgen. In 2010 zou het bedrijf plannen hebben gehad om Electronic Arts te kopen. De beurskoers van de Amerikaanse uitgever steeg flink naar aanleiding van de geruchten, maar de overname ging niet door. Doordat Valve volledig eigendom is van de oprichters kunnen Nexon en NCsoft het bedrijf niet overnemen door aandelen op te kopen. Het is dan ook de vraag of Newell en consorten met de Aziatische uitgevers in zee willen.

Gabe Newell

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (39)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Het lijkt me heel erg stug dat Valve zich laat overkopen door een Aziatisch bedrijf, hoe hoog het bod ook is. Ze hebben zelf al een goudmijn in handen met het Steam platform en een aantal best-selling en award winning franchises zoals HL, CS, Portal, L4D en TF. En met Valve's toekomstige hardware plannen denk ik dat ze nog behoorlijk willen groeien en nog meer marktaandeel willen pakken op alle platforms, niet alleen op de PC.

Dat zal dus niet gaan gebeuren ;)

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 september 2012 13:01]

Gelukkig betreft het hier ook een gerucht.

Valve is m.i. toch een bedrijf dat als voornaamste doelstelling heeft om kwalitatief goede, leuke en vernieuwende games te maken (kwantiteit staat iig niet bovenaan). En daarbij verliezen ze hun belangrijkste doelgroep ook nog eens niet uit het oog (de gamers/community). Een overname van Valve lijkt me dan ook alleen maar een poging om de koe met de gouden hoorns te kopen en daar zoveel mogelijk geld uit te persen.

Ik misgun Gabe en consorten niets, maar ik hoop toch dat ze hun 'filosofie' (als ik het zo mag noemen) niet het raam uit gooien om flink te cashen.

Maar goed, zoals gezegd: gelukkig is het een gerucht!
het gerucht kan nog steeds best waar zijn. het gerucht is alleen maar dat koreaanse bedrijven valve willen overnemen. hoe valve hier zelf over denkt is vers 2.
Als dit waar zou zijn dan zou Valve toch niet op het bod in gaan.
waarom niet? Als de twee oprichters aan pensioen zitten te denken, en daarvoor kunnen ze nog even hun bedrijf voor 900 miljoen!! verkopen, dan is het best moeilijk nee zeggen lijkt me.
Die 900 miljoen is aan de erg lage kant als de andere cijfers kloppen.

Valve vraagt 30% van de verkoopprijs van spellen die op Steam verkocht worden. Als Steam inderdaad goed is voor 70% van 4 miljard dollar grote markt. Dan haalt Valve dus zo'n 900 miljoen per jaar op met steam. De kosten voor het Steam netwerk te onderhouden zullen niet gigantisch zijn, dus dat is minimaal een 500 miljoen winst per jaar.
En niet te vergeten dat de waarde van Valve wordt geschat op $2.5 miljard en niet een kleine $1 miljard.
Omdat de (groeiende) markt waar steam in zit ze nu al miljarden oplevert. Dat gaan ze niet voor zo'n schamel bedrag verkopen. Als Facebook een simpel programmatje als Instagram al voor 1miljard koopt. Kun je een hoop meer krijgen voor valve.
ho hu halt, de OMZET loopt in de miljarden, en omzet is verre van winst..
Maar ik ben het met je eens dat alles beneden een paar miljard als onzinnig klinkt, tenzij het misschien alleen om de game-afdeling van valve gaat en steam daarbuiten ligt.
De omzet voor Steam (Valve) zelf is niet miljarden, dat zal eerder iets van $900 miljoen zijn, daarvan moet ook iets meer dan alleen servers en bandbreedte worden betaald (personeel, panden, etc.).
Want? Wat moet je met 450 miljoen als je al plenty hebt om tot het einde uit te zitten. Newells "networth" is geschat op $1,5 miljard. Granted, een deel daarvan is zijn share in Valve
En dat laatste is een valide reden om te verkopen. Shares zijn tenslotte niets waard zolang het shares zijn.
de digitale markt voor games is geschat op 4 miljard en groeit flink,
steam heeft gescaht 70% van die markt in handen, laten we voor eht gemak aannemen dat het hier om 3 miljard gaat,

van die 3 miljard krijgt steam ongeveer 20% voor distributie servers etc.
dat is dus 600 miljoen, tel daarbij op dat als ze een game verkopen 100% in hun eigen zakken gaat, kortom valve verdient bakken met geld en met een omzet van 600 miljoen (en dit kan makkelijk nog emer zijn) verkoopt niemand voor 900 miljoen.

tuurlijk de winstmarge ligt wat lager, maar die 900 miljoen is zo terug verdiend zeker gezien hoe goed ze ervoor staan in de digitale revolutie.
juist omdat het hele idee van valve is om onafhankelijk te blijven. alleen hun eerste game (half-life) hebben ze bij sierra uit moeten geven maar daarna hadden ze genoeg geld om alles zelf te doen en dat hebben ze ook gedaan. ik geloof dan ook helemaal niets van dit gerucht. mochten de twee oprichters met pensioen willen gaan kunnen ze dat al lang doen.

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 27 september 2012 13:07]

893 Miljoen dollar is naar mijn idee inderdaad ook een koopje voor heel Valve. Vergeet niet dat het niet alleen Steam betreft, maar ook nog development van eigen games. (Half Life - alle delen etc.)
Of die oprichters hebben gewoon principes en respect voor hun klanten?
Dat ze alletwee al meer dan voldoende geld hebben om de rest van hun leven geen klop meer uit te voeren helpt ook natuurlijk.

Het zou me zelfs niet verbazen moesten ze bij hun eventuele pensionering in de Valve statuten laten opnemen dat het bedrijf NOOIT opgekocht mag worden of op de beurs belanden.
Respect voor hun klanten? Dat verklaard de EULA, not. 8)7
grapje zeker?
want deze mannen hun dromen zijn werkelijkheid en dan ga je niet voor al het geld ter wereld met pensioen als dat je droom is, ik zou het althans niet doen en ik ben niets vergeleken met deze legendes :P
Omdat Gabe het bedrijf liever failliet laat verklaren dan dat hij de naam van Valve laat verkloten door 1 of ander bedrijf.
ik hoop niet dat het doorgaat eerlijk gezegd, Valve moet lekker eigenwijs zijn eigen pad blijven bewandelen :P
Ik verwacht en hoop het ook niet, een samenwerkings verband zou ik nog wel zien.
Maar het mooie aan valve is dat het valve is, ze zijn redelijk uniek op de markt.
Ik hoop ook van niet. NCsoft heeft de slechte reputatie van games snel te killen - MMO's toch (Tabula Rasa, Auto Assault, Exteel, etc en nu ook City of Heroes)
Grappig hoe alleen de "slechte" dingen blijven hangen. Als je kijkt naar bijv. Guild Wars 1 dat hele lange tijd heeft gelopen (en nu nog een beetje loopt), Lineage 2 dat nog altijd volop draaiende is (wel enige tijd geleden F2P is geworden overigens en je ook niet moet vergeten dat de eerste Lineage weer uit 1998 stamt).

En eerlijk is eerlijk, CoH draaide al sinds 2004, dus een kleine 8 jaar bij elkaar opgeteld, ik zou niet echt willen spreken over het killen van deze game, want de populariteit daalde al enorm de afgelopen jaren en F2P heeft het spel niet kunnen redden. Dan vind ik 8 jaar nog een nette loop tijd voor een MMO, de meesten halen dit echt niet.

Tabula Rasa was helaas al redelijk dood na de release, dus echt iets te redden viel daar niet. Auto Assault deel ik met je, erg jammer dat deze nooit een succes is geworden, maar het heeft nooit een groot publiek kunnen bereiken, Exteel was een simpele "mecha" stijl shooter, maar niet veel meer dan dat. Vreselijk microtransactie systeem.

Ik vraag me oprecht af, of je deze games echt mist en uitgebreid gespeeld hebt, of dit gewoon een klein beetje een (onterechte) uithaal is naar NCSoft, want ze hebben zeker lang lopende succesvolle games.

NCSoft is ook maar een bedrijf en als je ziet dat het in stand houden van servers, onderhoud en updates voor een MMO gewoon niet meer rendabel is, moet je gewoon de knoop doorhakken. Om dan gelijk zo negatief uit te laten, dat ze mogelijk games gaan killen die onder Valve verschenen zijn, vind ik een zwaktebod, omdat je waarschijnlijk liever niet ziet dat Valve overgenomen wordt. Daar kan ik overigens prima bij inkomen en die opmerking an sich is terecht, echter je argumentatie niet.
Ik was anders een enthausiaste Tabrasa gamer, er was helemaal geen hol dood er waren zelfs best veel gamers voor zo'n niche game product.
Tabrasa is niet gestopt omdat het geen winst maakte, tabrasa is gestopt omdat het genoeg winst maakt en daar bovenop NCSoft ruzie kreeg met Garriot om het één of ander.
En dan als "compensatie" omdat ik de game nog niet zo lang had een paar maand play-time voor een andere random titel die setting-wise geen drol met Tabula Rasa te maken heeft die dan na die paar maand play time ook nog gewoon gekocht moest worden.

Ik haat ze er nog altijd om, ook al speel ik nu wel Guild Wars 2 ik heb sinds ze die MMO hebben omgelegd niets van die paupers gekocht. Maargoed GW2 zit geen fee aan en gaat ook niet via dat brakke stuk launcher software van NCSoft dus het scheelt dat ze i.i.g. voor het oog op de achtergrond zitten.

Daarbij kunnen ze geen service verlenen, ik heb nog nooit iemand gehoord die vrolijk wordt van de support van NCSoft.
Het is misschien nog net geen EA maar zo onterecht zijn die bashes niet in mijn optiek.
P.S. NCsoft kan Guild Wars niet killen, aangezien zij alleen de distributie doen en de hosting / development door ArenaNet wordt gedaan.

Bij Lineage etc. is dit anders, omdat deze games eigendom van NCsoft zijn.
Hierbij ben jij wel verkeerd: NCSoft kan guild wars wel degelijk killen. Dat de hosting/development gedaan wordt door ArenaNet maakt er geen verschil aan. Het budget enzo komt nog altijd van NCSoft.

Zie het een beetje als Activision tegenower infinity ward: Activision kan ook op een gelijk welk moment zeggen dat Infinity Ward de servers en development van bv CoD MW2 moet stilleggen.
Hey Naz, het is niet zo zeer een "vendetta", maar eerder verloren vertrouwen in het bedrijf.
Net zoals Alpha hierboven vertelde over Tabula Rasa was het bij het sluiten van CoH geen kwestie van winst - ze hebben gewoon plots besloten dat dit spel niet meer bij een visie past en op staande voet de alle 80 werknemers* van Paragon Studios ontslaan, zonder enige waarschuwing.
Veel van de spelers hebben contacten met de Developers, die hun hebben toevertrouwt dat het spel nog steeds winstgevend was en goed draaide sinds de F2P conversie.

In het artikel van Tweakers zelf, en ook de officiele statement als je de link daarin volgt nieuws: NCsoft sluit deuren City of Heroes-ontwikkelaar wordt ook niks van winst vermeld.
Het spel zou nog een goed aantal subscribers hebben gehad en zo'n 10 miljoen dollar winst per jaar hebben gemaakt (10 miljoen is natuurlijk peanuts voor een bedrijf als NCsoft, maar toch...)

En van die 8 jaar... ja, dat is veel voor een MMO, en velen halen dat inderdaad niet - maar ondanks dat was City of Heroes nog altijd beschouwd als de beste MMO, met de meeste spelers ook al dat er twee andere superhero games op de markt waren gekomen die recenter waren.
ook oudere MMO's zoals EQ en UO draaien nog steeds - leeftijd is over het algemeen geen reden om een game te sluiten als het nog geld verdient.

Ik vindt dat geen doen om hun werknemers zo te behandelen, nog maar te zwijgen over hun trouwe klanten.
Als het een kwestie van geld was, zoals ongetwijfeld het geval was met Lineage 1, zou ik perfect akkoord zijn - it is after all a business, ze moeten geld verdienen.

* Waarvan de helft bezig was aan City of Heroes 2

[Reactie gewijzigd door KnightX op 27 september 2012 19:48]

omdat ze zelf weten dat hun main game het beste is en zich daarop focussen ?
Relevant bij dit artikel:
Newell: Valve would 'disintegrate' before selling out
Mr. Newell said that there was a better chance that Valve would 'disintegrate,' its independent-minded workers scattering, than that it would ever be sold.

"It's way more likely we would head in that direction than say, 'Let's find some giant company that wants to cash us out and wait two or three years to have our employment agreements terminate,'" he says.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 27 september 2012 13:25]

Moest ik ook echt DIRECT aan denken. Lijkt me sterk dus.
KnightX in 'nieuws: Gerucht: twee Koreaanse bedrijven willen Valve overnemen'

Ik zie geen probleem. Valve maakt maar enkele spellen en steam is een distributieplatvorm. Wie daar de eigenaar van is maakt mij geen drol uit, zolang het aanbod maar groter wordt. En als daar dan eventueel games op komen van NCsoft kan ik ze ook gewoon niet kopen of spelen, net zoals ik nauwelijks valve games speel (en nauwelijks betekend niet 40 uur per weer aan een valve game, niet dat ik hun spellen niet heb, want die heb ik allemaal).
Dan heb jij nog nooit zaken gedaan met een bedrijf neem ik aan... het maakt heel erg veel uit wie er de eigenaar van is daarom ook zijn er zo weinig spelen van andere uitgevers op de vergelijkbare platformen van EA en Ubisoft etc. Deze bedrijven hebben allemaal een iets ander idee over hoe spelen aan geboden dienen te worden en welke controle/inkomsten de platform beheerder behoort te krijgen.

Als Valve overgenomen zou worden dan kon dat nog wel eens erg slecht zijn voor Steam omdat zelfs een relatief simpele verandering in de voorwaarden voldoende reden kan zijn voor veel uitgevers om zich terug te trekken en geen games meer via Steam te willen aanbieden. Het kan ook heel goed uitpakken waardoor er nog meer uitgevers op Steam willen met hun games maar is dat het risico van een einde van Steam (door niet genoeg nieuwe games meer om interessant te zijn) waard?

Persoonlijk hoop ik dat Valve nu ze ook hardware op de markt willen brengen daar mee een gat in de markt weet te vinden en nog flink wat extra inkomen weet te genereren. Als dat ze lukt zouden zij zelf zo maar op overname pad kunnen gaan en interessante dingen kopen die hun portfolio versterken en meer doen voor de eindgebruiker dan een uitgever die ons de simpele slechte free2play games bied. Denk hier bij aan de vele games op facebook waar je totaal zonder enige variatie steeds maar exact het zelfde moet doen, iedere paar minuten om geld gevraagd wordt en zonder er geld in te stoppen eigenlijk niet veel meer kan doen dan weken lang de zelfde acties uitvoeren keer op keer tot je uiteindelijk dat ene extra ding kan doen. Terwijl andere natuurlijk voor 10 euro of zo 20 van die dingen kopen en je keer op keer lachend verslaan...
Free2play is een model dat alles behalve een game is net is simpel weg een pay2win model en dat is nog al zonde van je geld. Als je dat wil koop dan in ieder geval iets nuttigs en niet een virtueel ding dat je de mogelijkheid geeft om andere die niet minimaal net zo veel uitgegeven hebben te verslaan.

Ik hoop heel erg dat het een gerucht is dat niet door gaat maar wat ik van Nexon weet is dat ze op een als maar groeiende berg geld zitten dankzij de vele Aziaten die geen moeite hebben met een pay2win spel. Dat geld kriebelt brand en jeukt zeker als je weet dat Valve een van de goedkoopste westerse game uitgevers is met een van de gezondste inkomsten bronnen van allemaal. En omdat het niet beurs genoteerd is is het geheel aan de twee eigenaren om te bepalen wat zij er voor willen hebben. Dat is vaak een stuk makkelijker overnemen dan een beursgenoteerd bedrijf omdat daar erg veel mensen kunnen speculeren met kleine delen van het bedrijf en op die manier de prijs flink op kunnen drijven (kijk naar Apple 90% gebakken lucht en zeker niet waard wat de gekken er nu voor geven)
F2P games zijn al lang afgestapt van die Pay2Win formule hoor, tegenwoordig is het zo goed als allemaal te doen om cosmetische zaken, zoals custom armor skins, vanity pets, etc... en om "utility" stuff, zoals bank en inventory ruimte upgrades, extra character slots, enzovoorts!
Ongetwijfelt is dit nog anders op de Koreanse markt, maar op de westerse hebben de meeste bedrijven ondertussen door dat dit systeem NIET werkt :P
De laatste MMO die ik weet dat dit geprobeerd heeft was the Europese versie van Aion, en het resultaat is dat al hun Europese spelers naar de US servers zijn gegaan - waar ze het systeem wel deftig hebben uitgewerkt en je geen geld moet betalen om deftig te kunnen spelen.
Veel mensen vertrouwen Steam juist omdat Valve er achter zit. Als het ineens in handen zou vallen van een of ander Koreaans bedrijf waar we maar weer van af moeten wachten hoe betrouwbaar die zijn dan kan ik me voorstellen dat redelijk wat mensen ineens niet meer zo happy zijn met al hun games bij hun te hebben staan.
Ben ik het helemaal mee eens.
Valve is goed bezig, het steam platform vind ik zelf een geweldig platform en zie ik ook niet snel op zijn bek gaan.
Ik heb mij jaren vermaakt met alles van half-life en dat zal ik ook jaren blijven doen.

Maar verwacht om eerlijk te zijn niet dat Gabe het verkoopt.
Volgens mij is hij emotioneel ook te veel verbonden met het bedrijf.
Emoties zijn makkelijk te veranderen als er maar genoeg geld wordt geboden. Iedereen is immers te koop.
Emoties zijn makkelijk te veranderen als er maar genoeg geld wordt geboden. Iedereen is immers te koop.
Niet iedereen is te koop. Maar jij kan je dat waarschijnlijk gewoon niet voorstellen.
Ik denk dat Gabe wel genoeg centjes op de bank heeft ondertussen om er mee te stoppen als hij wil, zal ie zn bedrijf niet voor hoeven te verkopen...
Valve is het enige bedrijf dat niet alleen winst wil maken met het uitgeven van nieuwe games op hun steam platform. Met regelmatige kortingsacties en free weekends is het toch wel het enige bedrijf dat ook bijzonder klantvriendelijk is. Ik ken mensen die meerdere keren gescammed zijn op Team Fortress 2, en ze hebben gewoon een rollback gedaan voor ze.

Klantvriendelijkheid bij EA is helaas een stuk minder naar mijn ervaring.. laat ik al helemaal niet over Nexon beginnen....
Veel acties is niet gelijk aan klantvriendelijkheid. Klantvriendelijkheid is als je je geld nog terug kan krijgen als een game slecht werkt of niet aan de gemaakte verwachtingen voldoet, 2 dingen die Valve totaal niet kent. Geld terug voor een slecht werkend product kan alleen als je echt met video's aan kan tonen dat een spel onspeelbaar is en dan nog geven ze niet in alle gevallen je geld terug maar laten je vrolijk wachten op een patch maanden lang.

Neemt niet weg dat ik steam alsnog veel gebruik vanwege de immense voordelen die het gebruikersgemak mij bied, maar klantvriendelijk vind ik ze niet.
Steam is een distributienetwerk. Krijg jij in de free record shop je geld terug als de CD of de film die je koopt zwaar onder de verwachtingen blijft?
Of als je een game koopt die buggy als hell blijkt te zijn?

Valve is voor dingen die op of in hun eigen games gebeuren een voorbeeld voor anderen maar kan je moeilijk verantwoordelijk houden voor games waar ze enkel de distributie voor doen.

Valve zal niet geweldig zijn voor iedereen maar als je slechte customer service wil dan moet je maar eens een probleem met origin proberen aan te kaarten.

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 27 september 2012 14:45]

Steam geeft wel degelijk geld terug indien een game niet goed werkt. Ik heb tijdens de Steam Sale Stronghold 3 gekocht. Dat kon ik welgeteld drie minuten spelen, daarna bevroor mijn complete PC. De ontwikkelaar en uitgever weigerden support, ze claimden dat mijn systeem te snel was :'). Steam support wilde alleen een bevestiging hebben dat ik het via de uitgever heb geprobeerd, maar daarna hebben ze gewoon geld terug gegeven. Niet op mijn bankrekening, wel in de Steam Wallet. Persoonlijk vind ik dat goed genoeg.
Helemaal mee eens. Ze doen het goed. En maken innoverende nieuwe games. Dus mooi zo door gaan!
Inderdaad, het laatste wat we nodig hebben is dat de Westerse digitale games distributie in handen komt van Oosterse bedrijven. De mentaliteit daar is toch heel anders ten opzichte van games etc.
Liever niet, Straks verpest die overname Valve nog, Heb je weer gierig bedrijf er bij zo als EA.
Zelfs al zou hl3 er eindelijk door uitkomen.
Jah, dan komt HL3 en is het gemaakt in de source engine met models van HL2 en het verhaal van HL1. (Iets wat ondertussen dus al gratis te krijgen is)

Ik ben geen fan van steam, maar beter steam in handen van Valve dan welk ander platform er atm beschikbaar is dan ook (origin etc)
Ik hoop dat Valve dat niet gaat doen, zij zijn tenminste een van de weinige die groot en nog onafhankelijk zijn!
70 procent in handen van de markt voor downloadgames voor de pc, een markt die naar schatting goed is voor 4 miljard dollar per jaar.
Dan lijkt me het bod van 893 miljoen dollar veel te laag
Dat idee had ik dus ook.
Het is niet de eerste keer dat Nexon zou proberen via een overname voet aan westerse grond te krijgen. In 2010 zou het bedrijf plannen hebben gehad om Electronic Arts te kopen.
Ik wel wat games van hun, maar ik wist dat ze zo rijk zijn geworden dat ze één van de grootste game uitgevers ter wereld misschien konden overnemen? Blijkbaar schijnt er veel veeel geld om te gaan in hun MMORPG's.

Daarnaast heb ik het idee dat in Azie veel geld wordt verdient de laatste tijd. Zie streeds meer artikelen dat Aziatische bedrijven westerse bedrijven willen overnemen. (misschien moeten we ergens bang voor zijn....) Nu heb ik niks tegen Aziaten, ben groot van hun electronica. Maar alsof hun geen last van de crisis... (vooral China)
Misschien is het ze niet alleen te doen om Steam, maar ook op de op handen zijnde console die Valve in ontwikkeling schijnt te hebben..?
Ik zie het niet voor me dat Valve zich laat opkopen. Valve is één van de weinige ontwikkelaars die een geheel eigen pad volgen en het nog echt voor de kwaliteit van games doen, iets dat bijvoorbeeld Nexon juist niet doet. Als het doorgaat zou ik dit ongelofelijk jammer vinden.
Het zal wel niet te vergelijken zijn, maar als je ziet dat een klein bedrijf als Instagram wordt overgenomen voor 1 miljard, dan is 893 miljoen natuurlijk wel erg weinig voor een vrij groot bedrijf als Valve.
Bij Instagram werd vooral het concept en de userbase gekocht.
Dat heeft Valve natuurlijk ook, maar Valve heeft alls groot bedrijf natuurlijk ook schulden, lopende verplichtingen met onzekere kosten en onzekere inkomsten en andere risico's. (Wanneer na de overname voor een paar dagen een virus met alle gedistribueerde games meekomt die miljoenen PC's besmet, wordt er de eerst komende jaren geen cent winst meer gemaakt.)
Gabe Newell bezit Valve voor 100%, zodat hij de baas niet hoeft te zijn. Denk niet dat hij het zou doen, medewerkers zijn nogal gesteld op hun corporate culture... aka calling bullshit

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True