Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Tijdens de Penny Arcade Expo heeft ontwikkelaar ArenaNet aangekondigd dat spelers in mmog Guild Wars 2 een eigen pvp-server kunnen starten en op die server bovendien zelf de regels kunnen bepalen. Veel details gaven de makers echter niet.

Website Mmorpg sprak tijdens de Penny Arcade Expo met lead game designer Eric Flannum en game designer Colin Johanson van ontwikkelstudio ArenaNet, beiden werkzaam aan de in 2012 te verschijnen mmog Guild Wars 2. Zonder verder enig detail prijs te geven, kondigde de beide ontwikkelaars aan dat ArenaNet spelers de optie wil bieden om zelf servers op te zetten waar de mmog in Player-versus-Player gespeeld kan worden.

Daarbij kunnen spelers ook zelf de regels bepalen die op de server gehanteerd worden. Flannum en Johanson maakten niet duidelijk of en hoe de resultaten van de gevechten op de zelf opgezette servers gecommuniceerd worden naar de servers van ArenaNet en uitgever NCsoft.

Het opzetten van eigen servers is ongebruikelijk bij mmog's omdat de voortgang van spelers bijgehouden wordt op centrale servers, doorgaans gehost door de uitgever van het spel. Bij shooters is het wel gebruikelijk dat spelers een eigen server kunnen hosten, bijvoorbeeld om te oefenen. Dat zou ook het doel kunnen zijn van de service die ArenaNet wil bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Even voor de duidelijkheid, een eigen "server" is niet daadwerkelijk dat je zelf de "server" host.

Het is meer een soort van channel, waar jij de regels van bepaald. De clients zullen nog steeds verbinden met ArenaNet's servers, echter heb jij een deel daarvan (aka channel) waar mensen mee kunnen verbinden.

TL;DR: Je krijgt de server files niet, mensen verbinden gewoon met een eigen gemaakte channel.
"AND host" er staat letterlijk in de wiki:
Players will be able to create and host their own servers or games with specific rule-sets.[2]

zullen die later wel zien hoe het effectief ingevuld wordt.
Sorry, maar een wiki is wel het laatste dat ik geloof... De bron die erbij hoort zou meer helderheid geven, maar dan nog staat er niets vast.
Not only will ArenaNet be making up their own servers for the quick and dirty PVP matches, much like the shooter genre's setup, but Eric and Colin said they plan for players to be able to create and host their own servers or games with specific rule-sets as well.
bron: http://www.mmorpg.com/gam...eate-Their-Own-PVP-Server-

Dus ArenaNet krijgt de mogelijkheid om een nieuwe instance aan te maken (gezien ze echt geen nieuwe server gaan neerzetten voor elke PvP match), en spelers krijgt waarschijnlijk ook de mogelijkheid om zelf een host te starten.

Daarnaast verwacht ik dat deze servers niet zullen gaan syncen met de main server, om statpadding e.d. tegen te gaan (los van ophalen van de stats en equipment).


Het maakt het dan wel weer gemakkelijker om een eigen (gratis) server te hosten, waarbij er alleen maar een userdatabase hoeft worden gebouwd ipv een complete server. Ik vraag me af hoe ze dit gaan tegen gaan.
Het is niet zo maar een wiki, maar hun wiki, gecontroleerd door Arena net gedediceerd aan GW2.
Hecht ik toch meer geloof aan dan mmorgp site.
Maar ook in jouw artikel staat net hetzelfde.
"create and host their own servers" de vraag is dan nog waar die zullen staan.
Dat denk ik ook, het lijkt me stug dat er dedicated server software komt voor het opzetten van een server. Ik denk dat het meer het opzetten van een eigen PvP instance is. Zoals je een game aanmaakt in bijv. Starcraft 2.
Ik ben ervan overtuigd dat de verwoording van dit artikel niet correct is; Een eigen "server" kunnen hosten is zeer onwaarschijnlijk gezien ANet nog geen idee heeft van de serverstructuur. Ik sprak op GamesCom met de Lead Engineer en ze zijn nog volop aan het zoeken naar wat en hoe ze willen te werk gaan. Wat je wel zeker zal kunnen doen is games creëren met je eigen spelregels, maar die verwacht ik eerder gehost op een van de officiële servers. Voornamelijk omdat er wel veel statistieken en vooruitgang gekoppeld zijn aan structured PvP waar ze heel erg op letten geen risico te nemen in het verliezen of verkeerd opslaan van de data.
Als er iets is wat ANet wel doet is het luisteren naar de fans.
Als er veel vraag is naar eigen servers voor PvP waar je zelf de regels kan bepalen, dan zie ik ze het nog wel doen, als het technisch en financieel mogelijk is.
In welke manier dan ook ik heb er het volste vertrouwen in dat ze het best haalbare zullen proberen te doen.
Hoe dat het uiteindelijk zal gebeuren zal de toekomst uitwijzen, en in tussen kunnen we dromen en voorstellen doen.
Ze zullen zeker luisteren, maar door veiligheidsoverwegingen (technisch) verwacht ik het niet bij launch. Misschien zelfs helemaal niet - hoewel ik het een fantastische feature zou vinden.
Ik zie hier niet echt het grote voordeel van in. Zelf regels bepalen lijkt mij alleen maar resulteren in oneerlijke, onrealistische matches.

Plus waarom zou je op iemands thuis-server willen spelen in plaats van de dedicated servers van NCsoft?
Voor guilds kun je zo de optimale trainingsomgeving creeren, je kan afgesloten delen maken voor matches, misschien gebruik op lanparty's zonder internet (erg leuke game met een groep), enz enz.. Genoeg mogelijkheden imo ;)

En natuurlijk de 'standaard' leuke dingen als het weer aanpassen, mobs spawnen, enz...
Op een Lanparty zonder internet zal je niet ver geraken want de user zal nog steeds eerst moeten inloggen op de NCsoft servers voor hij op een dedicated server kan gaan ;) dat de verbinding minder zwaar zal moeten zijn omdat er enkel inlogverkeer over gaat is wel een feit :p
Jah dat zou kunnen, maar in Guild Wars 2 bestaat er niet zoiets meer als guilds versus guilds las ik pas, ik kan het linkje niet meer vinden. Er is schijnbaar alleen nog pvp tegen monsters en races pvp (en dan nog structured, maar dat hoeven geen guilds te zijn)

Verder lijkt het me wel handig, kun je zelf je map kiezen en dergelijke met je eigen regels en anders join je niet. Zelf kun je ook wel beoordelen of het eerlijk en realistisch is.
@Spoinky

In GW(1) is in 5 jaar heel veel geklaagd door de PvP-community over de skills. De updates van Anet waren nou niet altijd even goed en soms verdween de optie om zeer interessante characters te spelen op een competitive level door die updates.

Ik vermoed, als je nu kijkt naar de structuur van de PvP-community dat er best één alternatieve server-configuratie komt die de spelers zelf bedenken en een tweede standaard wordt naast de configuratie van Anet. Vervolgens zou het me niet verbazen als Anet daar weer delen van overneemt en zo de officiele configuratie verbeterd.
Ik zie hier niet echt het grote voordeel van in. Zelf regels bepalen lijkt mij alleen maar resulteren in oneerlijke, onrealistische matches.
Ik denk dat gewone matchen onderling nog steeds op de NCSoft Servers zullen gespeeld, je moet je natuurlijk nooit verplicht voelen om op iemand zijn server te gaan spelen.
Plus waarom zou je op iemands thuis-server willen spelen in plaats van de dedicated servers van NCsoft?
Ik zie direct 1 reden: om met je guild de PvP Arenas rustig te kunnen uitpluizen, onderzoeken welke posities een voordeel geven, waar er "chokepoints" zijn en dergelijke. De mogelijkheid om het terrein van te voren helemaal te kennen kan de weg openen naar meer tactisch spel.
lan parties, niet altijd internet dan erg handig juist
Je zult internet moeten hebben om in te loggen op je account, dus die vlieger gaat niet op. ;)
Juist omdat je wilt experimenteren met de setting en regelgeving. Geeft dan ook de mogelijkheid tot uitvogelen van strategie en dergelijke.
Er komt helaas geen privé versie van PVP in GW2. Dit is zojuist aangekondigd. Schijnt een misverstand te zijn! http://bit.ly/rfEWHu

Het spijt me de ijdele hoop voor private session lan-party's de kop in te drukken.
"Het opzetten van eigen servers is ongebruikelijk bij mmog's omdat de voortgang van spelers bijgehouden wordt op centrale servers, doorgaans gehost door de uitgever van het spel."
In GW1 is het PvP en het PvE erg gescheiden, en je hebt dus de mogelijkheid om max lvl characters te gebruiken in PvP, en deze characters kunnen niet naar de PvE wereld.
Hierdoor is alles wat je in PvP behaalt accountgebonden, dus alle ranks die je haalt zijn voor alle characters op je account.
Hierdoor is het dus ook juist mogelijk en interessant om eigen servers te gaan draaien voor het PvP-gedeelte! Als je ranked wilt gaan spelen neem ik aan dat dat dan wel weer op hun eigen servers moet... maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Het enige wat in GW1 account gebonden is, is het unlocken van items en spells, titles/ranks zijn nog steeds per character verschillend
Wat Breaze bedoeld is dat je geen PVE voordeel hebt door PVP te spelen.
in tegenstelling tot wow waar je PVP armor kan verkrijgen om in PVE te gebruiken.
Het onderscheid tussen PVP en PVE is daar veel minder.
In de setup van het verhaal in GW2 is er gelukkig ook geen ruimte om gewoon in de PvE wereld iemand tegen te komen en die te doden, nee je moet samen werken, PvP is in dat opzicht gelukkig goed gescheiden.
Hoe world PvP er aan toe zal gaan valt nog te bezien, maar hoe ze dat verhaal gaan inpassen is mij nog een groter raadsel.

Dus kunnen ze gerust het PvP servergedeelte los maken zonder ook de PvE server mee te leveren. Stel dat ze er nog iets andere communicatie tussen steken kan je geen PvP voordeel in PvE mee halen.


Het zou den ook maar logisch zijn de "local PvP" in geen enkel opzicht enige effect heeft op je arenanet hosted account.

leuk voor locale oefenmatchen en LAN-party's. Zoals op GamesCon AlienWare de GW2-PvP booth was en los stond van de ArenaNet booth die de PvE wereld hoste.
De PvP was wel degelijk gekoppeld aan hun centrale server. Waar exact die instance werd gehost ben ik niet zeker, maar het PvP gedeelte zat samen met de PvE op dezelfde server te draaien in Seattle.
Ja pvp was gekoppeld aan jouw account en gecontroleerd met hun gegevens, maar die verschillenden instances hoeven niet op dezelfde server te staan. kan best verschillende servers zijn en dat doet er helemaal niet toe.

Of de GW2 demo op GamesCon ook naar seattle keek, dat weet ik niet, maar dat lijkt mij ook totaal nutteloos.
@SitoNL: Dat is dus niet waar. PvP titels zijn accountgebonden.
Ik ga er vanuit dat het meer gaat om het opzetten van een eigen instance, dan het hosten van een eigen fysieke server met Guild Wars dedicated server software...

Maar het zou wel leuk zijn, zeker om als Guild te kunnen oefenen en natuurlijk ook voor de lol. Ben benieuwd hoe ze dit uitwerken, persoonlijk denk ik dat er veel te doen is met Guilds.

Helemaal vet zou het zijn als je een eigen kasteel kon kopen in de persistente wereld, dus geen instance, maar in de wereld zelf. Of eventueel veroveren/verdedigen, dat zou me vet lijken!
In WvWvW (world versus world versus world) kan je als gilde een Keep siegen en die dan overnemen. Dan kan je resources verzamelen om deze te versterken en er enkele guild bonussen mee te krijgen. Het zit er zeker in, maar je werkt wel met de rest van je 'server' tegen twee andere servers.
Wel leuk om je eigen servertje te maken, en je eigen draai geven aan de regels.
Zal ook wel gebruikt gaan worden voor serieuzere competities wellicht. (buien arenanet om)
Wel grappige ontwikkeling: FPS stapt af van de dedicated servers onder eigen beheer, en de MMOG's beginnen er mee.
Dit is echt een leuk idee. Als dat betekend dat ik thuis een server voor onze guild op kan zetten, dan ga ik het zeker kopen.
Dit is een goede feature, zeker omdat ik persoonlijk een hekel had aan sommige regels tijdens PvP in de eerste versie van Guild Wars. Dit biedt ook de mogelijkheid om standaardregels voor bepaalde leagues (zoals Clanbase en Eurodomination bij Call of Duty) in te stellen. Hiermee kan je ook gezellig met een paar vrienden PvP tegen elkaar spelen, zonder dat je een geheel team nodig hebt van 5-6 spelers om überhaupt te kunnen spelen met elkaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True