Nokia gaat meer touchscreentelefoons met toetsenbord maken

Nokia gaat de komende jaren meer touchscreentelefoons met toetsenbord maken. Dat zegt het hoofd design van de Finse fabrikant in een interview. De designs van de toekomst zullen gebaseerd zijn op Nokia's MeeGo-smartphone N9.

Telefoons met toetsenbord zijn nog steeds gewild, zegt Nokia's designchef Mark Ahtisaari in een interview met The Wall Street Journal. "Het is een rijke omgeving, waarin Nokia nog altijd kan innoveren de komende jaren." Nokia bracht de laatste jaren al veel modellen uit met touchscreen en toetsenbord, zoals de N97, E6 en E7.

Designs van de komende jaren zullen veel elementen kennen van de N9, Nokia's MeeGo-smartphone die in juni werd aangekondigd. Het scherm daarvan is gebogen en de telefoon komt uit in diverse felle kleuren. Bovendien is zelfs de voor veel telefoons standaard geachte Home- of Menu-toets verdwenen. Nokia zal proberen het aantal elementen op telefoons de komende jaren verder te verminderen. Ook komen er telefoons in 'meer natuurlijke vormen'. "Vergelijk dat maar eens met de zwarte of grijze rechthoekige telefoons met afgeronde hoeken, zoals je die nu veel ziet."

Algemeen wordt aangenomen dat Nokia's eerste Windows Phone-toestel hetzelfde design zal hebben als de N9. Ook zouden diverse bedieningselementen van de eerste MeeGo-telefoon overgenomen worden in Windows Phone. De eerste Windows Phone-telefoon van Nokia zou voor het einde van het jaar moeten uitkomen. De N9 komt eind deze maand uit. Het toestel wordt wel uitgebracht in België, maar niet in Nederland.

Nokia N9

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

31-08-2011 • 09:28

68

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

De constructie van de N97 was erg goed bedacht, ik juich dit dus ook alleen maar toe.
Het wordt wat mij betreft tijd dat Nokia ook toestellen gaat maken voor Android zodat ik misschien overgehaald wordt om toch nog is een Nokia te gebruiken.

Touchscreen keyboards werken wel okay tegenwoordig, maar een hardwarematig toetsenbord + mooi design werkt natuurlijk altijd een stuk beter.
Nokia zet vol in op Windows Phone 7 (en nog een paar jaar Symbian) en ik vermoed dat de deal met Microsoft niet toestaat dat ze ook Android toestellen gaan maken.
Nokia zegt dat ze volop inzetten op WP7... Dat dit ook daadwerkelijk zo overtuigend gaat zijn zoals ze in het begin hebben aangekondigd is nog maar afwachten hoor
Dus jij denkt dat Nokia maar contractbreuk aangaat en lekker de paar miljard van MS opstrijkt zonder iets te doen? Ze moeten wel. Ze hebben dik geld van MS gekregen.

Get real.
Nokia zet vol in op Windows Phone 7 (en nog een paar jaar Symbian) en ik vermoed dat de deal met Microsoft niet toestaat dat ze ook Android toestellen gaan maken.
Ze hebben er 1 miljard voor gehad om Android te skippen.
http://www.telefoonmobiel...-en-blijf-weg-van-android
Er zijn al genoeg fabrikanten die android gebruiken. Laat Nokia maar met Wp7 werken daar zit denk ik voor hun meer toekomst in dan another android phone.
Er zijn al genoeg fabrikanten die android gebruiken. Laat Nokia maar met Wp7 werken daar zit denk ik voor hun meer toekomst in dan another android phone.
Niet mee eens. Samsung en LG maken ook telefoons met WP7 en Android. Nokia kan dat ook maar mag het niet (meer)
Ik mis de echte qwerty opzich ook wel. Ik ben met mijn galaxy er echter aan gewend geraakt maar het kan beter.

Als Nokia de toestellen zo plat weet te maken met een extra qwerty dan hebben ze zeker markt !

Degelijk toestel met alle gemakken... dat is een POS!
Mee eens. Ik heb nu een HTC Desire en ondanks dat ik het een top telefoon vind en geen last heb met het onscreen toetsenbord mis ik toch wel een echt toetsenbord. Het typt gewoon fijner en je scherm wordt niet opgevuld met een toetsenbord dus je kunt altijd je applicatie volledig open hebben staan.
Ik heb toch liever een dunne lichte telefoon maar wel met een goed touchscreen toetsenbord. Eigenlijk vind ik alleen die van HTC echt fijn werken. Ik heb nu een Samsung Galaxy en mis toch echt wel het HTC toetsenbord, heb swiftkey, go, htc_ime mod (an sich fijn maar crasht of laat aplicatie vastlopen :( ), android en swype geprobeerd maar vind die allemaal niet zo goed

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 18:25]

Ik hen zelf hier een desire HD en werkt ook naar tevredenheid, merk wel dat swipe op mijn vrouw haar Galaxy toch iets sneller/makkelijker werkt.

Toch ben ik wel voorstander van een toetsenbord, speel wel eens op de n97 van mijn schoonzus en het typt toch net wat sneller en lekkerder. Probleem van Nokia zit hem veelal in de software en imagoschade. Dit zullen ze iig moeten verhelpen.
MeeGo, de overtreffende trap van Android, laten varen en WP7, de ondertreffende trap van iOS
En waar baseer je dat op? MeeGo is dood en Windows Phone 7 is groeiende. En WP7 is, als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid, innovativiteit, snelheid en potentie van het OS, de overtreffende trap van iOS. iOS is gedateerd en zit geen enkele vernieuwing en groei meer in terwijl WP7 nieuw en fris is en veel technologische vernieuwingen biedt. Nokia is niet voor niets met Microsoft in zee gegaan omdat ze ook hebben gezien dat Windows Phone 7 een grote concurrent kan gaan worden voor Android en iOS.
Heb je de N9 en N950 al in actie gezien? Er zijn al verschillende Youtube filmpjes beschikbaar.

Meego is de overtreffende trap van Android, iOS en WP7 en open als Android. Dat het 'dood' is zoals jij dat noemt komt door een vreemde keuze van Nokia.

WP7 is een systeem dat de potentie heeft om goed te worden, maar dan zal het nog wel wat stappen moeten maken.

iOS heb ik inderdaad weinig vernieuwing in gezien de laatste tijd, ik heb na mijn iPhone 3G een SGS2 gekocht, de iPhone 4 was meer van hetzelfde met alleen een beter scherm en wat sneller. En nog steeds gesloten en aan de nukken van Steve (nu Tim) onderhavig dus de innovatie zal ook van apple moeten komen.

Weinig mensen snapten het brandend platform memo en de sprong naar WP7 van Nokia nog nadat de N9 was gedemonstreerd. Kan alles wat een modern phone OS moet kunnen, Nokia heeft een toestel klaar voor de markt voor een WP7 telefoon en Nokia was vrij om er onbegrensd mee te doen wat ze wilden.

Daarnaast hadden ze voor MeeGo eindelijk een goed ontwikkel platform dat ook nog eens hun budget Symbianlijn van apps zou voorzien. Met de stap van symbian naar WP7 in plaats van Symbian naar MeeGo hebben ze dus ook nog eens de app developers van hun platform een stoot onder de gordel gegeven ... ga maar nieuwe skills op doen.

NAS T heeft dus groot gelijk als hij de beslissing om met WP7 te gaan zo beoordeelt. Voor die beslissing was genomen, was MeeGo klaar voor de markt, niet dood. En was WP7 Mango ver van de markt en toekomst muziek.

Wat een paar miljard al niet doet ... ondernemingen geven er zelfs hun zelfstandige toekomst voor op.

Ik kan alleen maar concluderen dat de nieuwe CEO of niet goed geinformeerd was over de status van de nokia MeeGo variant, of binnen is gekomen met een agenda.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 18:25]

En waar baseer je dat op? MeeGo is dood en Windows Phone 7 is groeiende.
Omdat je niets in het nieuws hoort ga je er maar van uit dat het dood is. Ik weet niet wat de verwachting van Meego is Maar het is geen bij elkaar geharkte software met een mooie strik er omheen. In plaats daar van is alle telefoon functionaliteit wordt van scratch opgebouwd. Dat kan niet in een jaar of twee af zijn. Tenzij je hackt, harkt en rommelt.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 24 juli 2024 18:25]

MeeGo is gebaseerd op de zesde major versie van Maemo ("Harmattan"), dat sinds 2005 op de markt is (en in al die versies grondig geflopt is). Ik snap best dat de Nokia leiders na zoveel fails niet zo goed meer luisteren naar de Maemo/MeeGo project manager die alweer zegt: "ja maar deze versie...". Dat zeiden de Symbian jongens nl ook elke keer (S90, S60v1, v2, v3, ^1, ^2, ^3...). Op een gegeven moment pak je dan de bijl en en zeg je: we doen alleen de hardware, en besteden de software gewoon uit aan een software specialist.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 18:25]

Je hebt MeeGo Handset en je hebt MeeGo-Harmattan. MeeGo-Harmattan is gebasseerd op Maemo 6. MeeGo Handset is vanuit de basis MeeGo, maar toegespitst op handsets.
Apps gebouwd voor MeeGo-Harmattan kan je ook niet zomaar installeren op MeeGo Handset.
Een zeer logische keuze indeed, zeker als je CEO een trojan horse is ;)
Dit dus. Ik ben het niet eens oneens met het gegeven dat WP7 een prima paard is om op te wedden, maar laten we a.u.b. niet doen dat de zgn. superioriteit van dit OS de reden was van Nokia om er naar over te stappen. Dat is gewoon Steven Elop geweest.

Wat touchscreentoestellen met QWERTY-toetsenborden betreft, snap ik niet waarom zou weinig fabrikanten daar in gesprongen zijn. Wellicht het gegeven dat de UI van de populaire OS' allen op touchscreen bediening gericht zijn. Maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat er nog altijd een flinke markt is voor de markt die enkele jaren geleden gingen voor bijv. de E90, Messaging-toestellen (BB, Nokia E6x, E7x) en HTC Tytn.

Wellicht dat dit deels ook te maken heeft met de beperkte ondersteuning van zakelijke diensten of iig het zakelijk gebruik?

Ben benieuwd of ze daar weer op gaan inspelen. WP7 krijgt als het goed is volledige Exchange support. Combineer dat met een goede batterijduur plus ondersteuning van de providers zoals dat vroeger met WinMo (en Symbian) het geval was, en je hebt gewoon een unieke markt die je aanspreekt. De vraag is alleen of die markt er in zoverre nog wel is, dat deze de investering waard is.
[...]


En waar baseer je dat op? MeeGo is dood en Windows Phone 7 is groeiende. En WP7 is, als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid, innovativiteit, snelheid en potentie van het OS, de overtreffende trap van iOS. iOS is gedateerd en zit geen enkele vernieuwing en groei meer in terwijl WP7 nieuw en fris is en veel technologische vernieuwingen biedt.
..........en heel statisch is. Het metro GUI trekt mij inieder geval niet.Verder schijnt WP7 nogal wat data (1GB schijnt peanuts te zijn bij WP7)te gebruiken omdat het geheel web-based is. En dat is gezien de huidige telecom tarieven m.i ongewenst.
Nokia is niet voor niets met Microsoft in zee gegaan omdat ze ook hebben gezien dat Windows Phone 7 een grote concurrent kan gaan worden voor Android en iOS.
Ze, M$ hebben ook flink wat geld in het vooruitzicht gesteld. Om precies te zijn 1 miljard. Ook om weg te blijven van Android. Dat geeft al aan we een "gevaarlijke"concurrentie is.
http://www.telefoonmobiel...-en-blijf-weg-van-android
http://webwereld.nl/nieuw...le-pokerden-om-nokia.html
Daarbij zullen de verkopen voor Nokia weer aantrekken, zegt men bij het produceren van WP7 devices.We wachten af.
Heb je weleens nagedacht waarom er nog steeds nieuwe frisse Nokia telefoon uitkomen?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 18:25]

Als Nokia de toestellen zo plat weet te maken met een extra qwerty dan hebben ze zeker markt !
En als ze dat weten te combineren met een snellere processor, meer geheugen, betere grafische prestaties en met een batterij die langer mee gaat terwijl de prijs lager ligt, dan hebben ze zeker een gat in de mark.

Maar als we realistisch zijn dan zien we dat een toetsenbord een telefoon altijd iets dikker zal maken. Het gaat er dus om welke fabrikant met het beste compromis komt. Als Nokia een van de weinige fabrikanten van smartphones met een querty-toetsenbord wordt kunnen ze nog wel eens een behoorlijke niche-markt aanspreken, ook als deze telefoons iets dikker worden dan hun broertjes zonder toetsenbord.

Aan de andere kans maakt SonyEricsson ook nog steeds Pro vairanten van hun Xperia telefoons.

@efari
Jij hebt het over een numeriek scherm onder het toetsenbord. Dat hierdoor het schermoppervlak afneemt is ook een compromis.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 24 juli 2024 18:25]

mijn e52 heeft nochtands een (numeriek) toetsenbord, en is toch wel heerlijk dun te noemen...
geef die nog een groter touchscreen en dat zou het perfecte toestel zijn voor mij!
De N950 heeft een toetsenbord en lijkt "enigzins" op de N9. Dit toestel is behoorlijk plat. Ik zal er niet teveel over zeggen.
Heel chique dat het scherm een beetje gelift wordt als de toetsenbord is uitgeschoven. Maar het uitschuiven zelf is nogal moeilijk. Daar valt wat in te verbeteren. Ik denk dat een vormgeving als de E7 toch beter werkt.
Mee eens. Heb de N97 gehad en heb nu de HTC Desire Z. Ook met toetsenbord.

Dikte van de HTC vind ik erg aanvaardbaar
Nergens in het artikel staat dat de toekomstige telefoons met een toetsenbord gebaseerd zijn op Windows Phone 7, zal het dan toch zijn dat Nokia door blijft gaan met ontwikkelen onder Symbian?

Wanneer Nokia een toestel op de markt weet met de looks van een N9 en incl een hardware toetsenbord welke met WP7 OS draait hebben ze iets unieks in handen, geen van de andere telefoonproducenten heeft die combinatie namelijk.
Als ze de formfactor van de E7 behouden en daar WP7 op installeren dan zijn ze wat mij betreft geslaagd.
Wanneer Nokia een toestel op de markt weet met de looks van een N9 en incl een hardware toetsenbord welke met WP7 OS draait hebben ze iets unieks in handen, geen van de andere telefoonproducenten heeft die combinatie namelijk.
De looks daargelaten (en over smaak valt niet te twisten) hebben al 2 fabrikanten WP7 toestellen uit de 1e generatie hardware met een HW toetsenbord:

-HTC 7 Pro
-Dell Venue Pro

edit:
Ook al vind ook ik de N9 een prachtig toestel, waar de Sea Ray veel op moet lijken volgens de geruchten. Maar het lijkt me onmogelijk om in dezelfde formfactor een HW keyboard te verwerken.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 24 juli 2024 18:25]

Wat denk je nou zelf? Symbian wordt langzaamaan uitgefaseerd :)
Nergens in het artikel staat dat de toekomstige telefoons met een toetsenbord gebaseerd zijn op Windows Phone 7, zal het dan toch zijn dat Nokia door blijft gaan met ontwikkelen onder Symbian?
Ze pompen er natuurlijk niet voor niets zoveel geld in. Ontwikkeling van nieuwe toestellen kost geld.Natuurlijk gaan ze, via Accenture gewoon door ;)
.
Wanneer Nokia een toestel op de markt weet met de looks van een N9 en incl een hardware toetsenbord welke met WP7 OS draait hebben ze iets unieks in handen, geen van de andere telefoonproducenten heeft die combinatie namelijk.
Dan zit je nog met het probleem dat je vroegere Nokia koper moet overtuigen. Alleen de naam Nokia is sterk verbonden met Symbian. En of dat makkelijk tussen de oren van de Nokia koper aan te passen is moet je je afvragen

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 18:25]

Tja, het heeft voor- en nadelen. Telefoons met schuifbare onderdelen ben ik helemaal op afgeknapt. Je moet altijd liggend werken met zo'n toetsenbord en dat is niet altijd even relaxed. Ook even snel (staand) wat tikken levert alweer een wat onhandige vasthoudpositie op.

Zelf een E72 gehad en die beviel prima. Nu een SGS2 en dat digitale toetsenbord is toch minder fijn (toch vaak tikfoutjes). Het Swype toetsenbord is op zich beter, maar hier mogen van mij wel wat knoppen af (taalinstelling, instellingen, voice control om maar een paar te noemen). Maar het gemis in real-estate van het scherm is toch weer een nadeel voor E72/BB toestellen. Op dit moment wint bij mij het groter schermoppervlak het toch van het gemis van het fysieke toetsenbord.
Je moet altijd liggend werken met zo'n toetsenbord en dat is niet altijd even relaxed. Ook even snel (staand) wat tikken levert alweer een wat onhandige vasthoudpositie op.
Echt niet :) Je kan prima het onscreen tobo gebruiken op momenten dat dat even makkelijk is... je bent niet verplicht voor ELKE invoer meteen je telefoon uit te klappen hoor :)
Gelukkig heb je ook landscape sliders, zoals de Nokia E7, Desire Z enz.

OT: gelukkig maar! Ik kan gewoon niet wennen aan typen op een touchscreen. Surfen op een touchscreen is erg fijn, maar typen blijft fijner op een hardwarematig keyboard.

Als Nokia zegt dat ze het design op de N9 gaan baseren, zou de N950 dan alsnog uitkomen? :9~ :9~
Niet in z'n huidige vorm, want aan het uitschuifmechanisme van de N950 valt nog wel wat te verbeteren.
Dit vind ik een prachtige ontwikkeling! Ik heb momenteel de E71 en ben verknocht aan een gsm met fysiek tobo. Ik heb al eens gespeelt met de Iphone GS3 en 4 en wildfire S maar kon toch niet wennen aan het touchscreen tobo.

Hopelijk blijven de afmetingen redelijk als de E71/E72.

Vorige week zag ik een mooi toestel wat als vervanger zou kunnen dienen maar dan weer van een (voor mij) minder bekende telefoonfabrikant, de Dell Venue Pro. Deze heeft een 4,1" scherm met slide tobo en is slechts 15 mm dik, wat betekend dat deze slechts 4 mm dikker is dan de E71. Het grote scherm staat mij alleen tegen..... KLIK

Hopelijk kan Nokia zo een markt aanboren die andere leveranciers meer links laten liggen. WP7 Op zakelijke Nokia telefoons. Ik ben benieuwd hoe dat gaat draaien.
Ik ben ook een zeer tevreden E71 gebruiker. Binnenkort een E6.
Maar misschien is een E7 of een E6 voor jou een optie? Of een E5 of een C3 als je budget het niet toelaat?
Een E6 heeft nagenoeg hetzelfde toetsenbord als een E71.

Ik ben ook ben mening dat een fysiek qwerty-toetsenbordje een genot is als je veel tekst typt op je mobieltje. Vroeger heb ik een Acer N10 PDA gehad en daar een on-screen toetsenbordprogramma op gezet. Je kon er redelijk mee typen, maar het haalt het niet bij een fysiek toetsenbordje.
Op mijn werk moet ik ook veel scannen met de NRG MPC 3500 (kopieermachine) waar ook een on-screen toetsenbord wordt getoond om de bestandsnamen in te voeren. Hoe vaak ik fouten maak, dat is opgeteld een heleboel tijd. Dat typt gewoon niet prettig.

Als Symbian toch wordt uitgefaseerd hoop ik dat Nokia WP7 telefoons gaat bouwen met een uitschuifbaar toetsenbordje à la de E7, C6-00 of een N97 (mini).
Als Symbian toch wordt uitgefaseerd hoop ik dat Nokia WP7 telefoons gaat bouwen met een uitschuifbaar toetsenbordje à la de E7, C6-00 of een N97 (mini).
Dan liefst met de toetsenbordconstructie van de N97 en E7, doordat 't scherm ietsje schuin staat, werkt dat imo veel prettiger, dan een recht uitschuivend toetsenbord als bij de C6 en N900.
In de praktijk is de constructie van de N97/E7 ook best stevig, heb een ruim twee jaar oude N97, waarbij het tobo dagelijks veelvuldig uitgeschoven wordt, om te emailen/internetten, hij voelt nog steeds even degelijk, niets rammelt of is gaan loszitten.
Die E7 doet mij denken aan mijn vroegere Psion Revo. http://en.wikipedia.org/wiki/Psion_Revo Dat had ook zo'n schuine stand van het scherm t.o.v. het toetsenbordje (wat overigens heeeeeeerlijk typte).
Dus in die zin kan ik jou wel gelijk geven.
Een C6-00 is ook heel handig. Ik heb gelezen dat die telefoon een goed toetsenbordje heeft. Dus in de budget range een goed alternatief.
Waarom denk toch iedereen qaan qwerty toetsenborden? Gewoon 1 2 3... kan ook. Nokia heeft nu al (als enige?) zulke modellen met een touchreen gecombineerd. Van de qwerty toetsenbordjes krijg je altijd zo'n Blackberry look-a-likes, niet erg origineel.
In de bron hebben ze het over een keyboard, cijfertjes alleen wordt een keypad genoemd. Daarnaast hebben ze het over de Nokia C3 en de E6, wat beide telefoons zijn met een QWERTY-toetsenbord.

De E6 is trouwens een slider, dus lijkt absoluut niet op een blackberry. Persoonlijk vind ik een slider veel fijner. De telefoon is iets dikker, maar je hebt een groter scherm en toetsenbord zonder dat het oppervlak van de voorkant toeneemt.
Ik weet haast zeker dat een E6 geen slider is, Zie foto: http://www.nokia.nl/ontde...le-toestellen/nokia-e6-00. Ben je niet in de wat met een C6-00?

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 24 juli 2024 18:25]

Een heel goede ontwikkeling waarmee Nokia wellicht weer een sterkere positie op de markt kan verwerven. Op dit moment moment zijn er naar mjin idee te weinig goede toestellen met een volledig qwerty toetsenbord.

Zodra Windows Phone 7 een volwaardig alternatief voor Android wordt kan Nokia op de smartphonemarkt weer gaan concurreren met de andere grote spelers.
Wp7 wordt een volwaardig alternatief voor iOS denk ik, omdat het ook meer gesloten is en dus veiliger voor de meeste gebruikers\zakelijk gebruik.
Wp7 wordt een volwaardig alternatief voor iOS denk ik, omdat het ook meer gesloten is en dus veiliger voor de meeste gebruikers\zakelijk gebruik.
Klopt. Maar zeer zeker niet voor Android.
Telefoons met toetsenbord zijn nog steeds gewild, zegt Nokia's designchef Mark Ahtisaari in een interview met The Wall Street Journal
Hell yes! Kom maar hier met die handel! Ik vind touchscreen leuk voor door je telefoon te navigeren en wat te surfen maar help als ik daar een bericht op moet typen (ja, het went, maar dat is niet genoeg voor de hoeveelheid dat ik mail/sms, toetsenbord blijft het snelste!)
Als je even de moeite neemt om te leren swypen dan is dat echt veel sneller dan een fysiek TB... Ik ben altijd (en nog steeds een beetje) een tegenstander van onscreen TB's... De Iphone en de HTC is gewoon slecht vergeleken met bijv de E71. Swype daarentegen werkt zo ontiegelijk snel dat ik het echt een verbetering vind, en omdat je per woord maar 1 keer je vinger omhoog hoeft te halen is het echt een verademing om lange mails te schrijven

Maar ja alsnog blijft het persoonlijke voorkeur natuurlijk
Aangezien er niet heel veel smartphones met QWERTY-toetsenbord zijn of die uitkomen, is dit imo een hele goede zet van Nokia. Is WhatsApp ook beschikbaar voor MeeGo? Dan is het nog beter, aangezien er steeds meer gebruik wordt gemaakt van WhatsApp, en dat natuurlijk het makkelijkst is met een hardware QWERTY-toetsenbord.
Het design van de telefoon is gebaseerd op de N9, er gaat geen MeeGo op draaien.
Kijk, dat is nou nieuws waar ik blij van word. Ben een erg groot fan van telefoons met een echt toetsenbord. N950 en E7 vond/vind ik heerlijk typen.

Alleen het verminderen van een aantal elementen op de telefoon vind ik dan weer een beetje jammer. Ik merk nu al dat ik met veel van de touchscreen telefoons, die ik de laatste jaren getest heb, meer handelingen moet verrichten om het meest basale ding voor elkaar te kunnen krijgen... een telefoontje plegen. Ik mis de groene bel- en rode ophangknop heel erg. Vooral als je bezig bent in een bepaalde app. Nu moet je toch altijd terug naar het hoofdmenu om daar op een virtuele bel knop te drukken. Ook als je je belgeschiedenis wil checken moet je meestal twee of drie handelingen verrichten om deze tevoorschijn te krijgen.

Een goede telefoon heeft in mijn ogen een bel-, home/menu- en ophangknop op de voorkant zitten. Het is per slot van rekening nog steeds een telefoon. Veel mensen/fabrikanten schijnen dat nog wel eens te vergeten ;)
Met de configureerbare Swipe interface van MeeGo-Harmattan voor de N9 is dit redelijk te benaderen.
Wellicht dat het in de toekomst mogelijk is om een app aan een Swipe richting te koppelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.