Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

In een telefoongesprek met vertegenwoordigers van ontwikkelaar ArenaNet en uitgever NCsoft geven de makers aan dat een consoleversie van mmog Guild Wars 2 'in de voorbereidende fase' is. Over een planning laat men echter niets los.

Tot nu toe had uitgever NCsoft enkel laten weten dat het overwoog om een consoleversie te maken van Guild Wars 2, de mmog die het later dit jaar op de markt hoopt te brengen. In de conference call ging de uitgever veel verder. Op de vraag of er een consoleversie van het spel komt, antwoordde een vertegenwoordiger van ontwikkelaar ArenaNet dat die 'in de voorbereidende fase is'. Dezelfde medewerker voegde daar echter aan toe dat de plannen nog niet definitief zijn. NCsoft voegde eraan toe dat het van plan is om grootschalige bètatests van de pc-versie van het spel te houden in maart en april. Op basis van die tests wordt het 'commercialisatieschema', ofwel de verkoopdatum van de game bepaald.

In Guild Wars 2 wil ArenaNet het klassieke systeem waarin spelers quests uitvoeren vervangen door een 'dynamic event system', waarin spelers vanzelf onderdeel worden van een gebeurtenis die in de omgeving plaatsvindt. ArenaNet werkt sinds 2007 aan de game. Het is de opvolger van mmog Guild Wars, die sinds 2005 speelbaar is op de pc.

Guild Wars 2 zoals getoond op GamesCon 2011
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Volgens ArenaNet is dit echter gewoon een klein team die aan het kijken is naar de mogelijkheid om de game naar consoles over te zetten en is nog helemaal niets zeker.
Er is inderdaad alleen gezegd dat ArenaNet de optie onderzoekt. De uitspraken zijn bovendien gedaan in een conference call met investeerders. Dan is het al snel zo dat een bedrijf zich richt op mooie toekomstverhalen die de investeerders fijn vinden. Dat er ook daadwerkelijk een console versie zal komen is onzeker.

De kans dat het spel daadwerkelijk op console play aangepast zal worden is bovendien nihil. Het spel is al in zo'n vergevordere fase dat het onrealistisch en onnodig is om de PC versie aan te passen. Op het moment zijn er al beta-invites aan de pers verzonden, en aankomende maandag mogen die over hun bevindingen gaan raporteren. Onder andere Destructoid en IGN hebben een beta-invite gekregen, en youtube-verslaggever TotalBiscuit heeft toestemming gekregen om een grote hoeveelheid videomateriaal van de gameplay te maken.

@hieronder: Heb het even opgezocht, er komt zeker GW2 content van TotalBiscuit (video met uitleg) :)

[Reactie gewijzigd door RaCio op 16 februari 2012 17:52]

Meer informatie over press event:
http://www.guildwars2guru...2-press-closed-beta-test/

@Hierboven. Je hebt helemaal gelijk, ik zag het filmpje net ook. Ik kijk er naar uit!

[Reactie gewijzigd door JB Zimmerman op 16 februari 2012 17:59]

Ik kan niet wachten tot deze game uit komt! Heeft iemand enig idee hoe deze beta tests werken? Moet je een invite hebben of is het een open beta?
De "Grootschalige beta's" zijn public Beta-weekenden waar je je vooraf voor aangemeld moet worden, en je kans heb om daar bij te mogen zijn.
Net zoals de Beta-weekenden van Guild-wars 1 uitbreidingen, heb ik begrepen.

Het word dus niet een "Open Beta" zoals bv. de Battlefield 3 Beta, waar jan-en-alleman in kon.

Of zoals uitgelegd door een ArenaNet developer:
To some people Open Beta means unlimited access to the game and everybody on the interwebs can play it. This is not what we will do.

We will do Beta Weekend Events. Those of you who played Guild Wars might already be familiar with the concept. It means that many of you (like the blogpost says) will get a chance to participate in specific Events, but access won’t be unlimited – there will be some kind of selection criteria and the beta period will usually start on a Friday and end on the following Sunday.
[Bron]


Overigens als aanvulling op het artikel. Blijkbaar heeft NCsoft, de uitgever en degene waar het artikel op is gebaseerd, er een iets andere draai aan gegeven dan hoe ArenaNet er zelf over denkt:
We have a very small team exploring the possibility of console, but there are no definite plans for a console version at this time. The core of Guild Wars 2 development is fully focused on delivering a fantastic PC MMORPG experience.
[Bron]

In tegenstelling tot wat het artikel laat denken, is een Consoleversie dus nog lang niet zeker.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 16 februari 2012 11:16]

Zeer correct. Uit wat ik verneem is slechts het eerste deel van het spel speelbaar tijdens de demo over de komende maanden. Hoe je uitgenodigd wordt is nog een mysterie - Waarschijnlijk zal een beperkt aantal codes verspreid worden in een refereer systeem en via wedstrijden of up-for-grabs.

En over de consoles.. laten we maar hopen dat dat er niet komt. Er is geen enkele console die dit zou kunnen draaien en de controls zouden te complex zijn om naar een bakje te porten. Directional dodge, class skills (F1-F4), underwater exploration en combat en menu's..
Het is prima op console te doen hoor. je kan de 5 skillknoppen prima aan B, X en Y of rondje, vierkantje, driehoekje en twee bumperknoppen mappen. dan switchen van offensive tot supportive skills met de andere bumper knoppen. Dan heb je een crosshair for autotarget en je vierpuntstoets voor target switching.

Onderwater is ook simpel. gewoon de ene stick om te bewegen en de andere om rond te kijken. ga je naar beneden kijken en druk je met de andere stick naar boven dan zwem je gewoon naar beneden.

Menu ook redelijk simpel. je drukt gewoon op start en er verschijnt gewoon een overzichtelijk keuzemenutje ala skyrim. Ik denk alleen niet dat het het reactievermogen goed doet, dus daarom zou je pc en console moeten splitten. dat is het enige probleem.
Ze zijn nu gewoon bezig met een closed beta, werknemers en familie only. Een open beta komt binnenkort. De open beta houd(als het goed is) in dat in het weekend gespeeld kan worden en bugs gevonden kunnen worden (closed beta testers zeggen dat er nu al weinig bugs zijn). En op werkdagen gaan ze dan de bugs eruit halen.

Dit weet ik niet 100% zeker, de plannen kunnen altijd veranderen.

20 feb weten we meer!
Wat is er met 20 februari? of zie ik nu iets over het hoofd
??? :D


aa
het word hoog tijd dat hij eens uitkomt!

De eerste guildwars is aan het uitsterven, maar dat was helaas al langer zo...
zijn nog steeds quests die ik nog niet kan halen omdat er niemand is om te helpen.

Nightfall heb ik zelf niet eens gespeeld, alleen de eerste 2 steden...
Tja, ArenaNet heeft de game veel te vroeg aangekondigd. In 2010 begonnen ze met een gigantische sloot informatie en kon je een game die (in de ogen van veel mensen) al bijna af was spelen op Gamescom. Toen hebben we jaren lang bijna niets meer gehoord en is die hype van 2010 gewoon dood, lekkere marketing ArenaNet!
Een groot deel van de professions is anders pas in 2011 bekend gemaakt, waarvan de laatste (mesmer) zelfs pas half december 2011. Misschien zijn ze vroeg begonnen met info naar buiten brengen, maar met tussenposen komt er nog steeds regelmatig nieuwe info naar buiten.

Ook over verschillende onderdelen van de game wordt nog steeds allerlei nieuwe info naar buiten gebracht, bijvoorbeeld hoe guilds gaan werken, WvWvW, PvP, enz. Dat het zou bestaan is al lang bekend inderdaad, maar de details komen nu pas, omdat het nu pas zeker is hoe het gaat worden.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 16 februari 2012 13:15]

Maar, geef toe dat de hype het grootst was in 2010, toen grote delen van de unieke gameplay naar buiten werden gebracht.
zat er toen ook op te wachten idd
dat valt wel mee heb recent nog prophecies uitgespeeld met een vriend
ook de allerlaatste quests die je maar met max 4 man kunt doen?

daar vind ik gene hulp meer, iedereen is daar net level 10 en die kunnen me niet helpen...
Ik kan niet wachten voor de beta ^^

OT: Heb het nu 5x gelezen, ik zie niets over pc <-> console multiplayer link. Ik begrijp dat het moeilijk zou zijn om dat voor elkaar te krijgen voor een spel als GW 1/2 maar er zullen zeker meer spelers op the PC zitten dan de console aangezien GW1 alleen op de PC is.
De mogelijkheid bestaat maar ik denk dat ie op zich laat wachten.

side note: betere first post?

[Reactie gewijzigd door s0larus op 16 februari 2012 10:44]

Hmmm, vraag me af of dat gaat werken. Communiceren gaat al lastig worden met alleen een headset, laat staan goederen verkopen via chat. En die paar knopjes op de controller zijn niet genoeg om spells casten / inventory lekker te laten werken. Of ze moeten een keyboard + muis functie ondersteunen, maar dan kan je net zo goed achter te pc plaats nemen.

Daarbij zoekt het merendeel van de spelers toch geregeld informatie op via het internet over bepaalde quests of items. Op een console gaat dit niet werken. Voor mij de PC versie graag!

[Reactie gewijzigd door HowlingMad op 16 februari 2012 10:51]

Ik ben benieuwd hoe een mmog functioneel gezien gaat werken op een console, lijkt me nog al lastig om diverse skills en chat functionaliteiten goed te laten werken zonder toetsenbord.
In DC Universe Online ging dat best soepel. Maarja, dat spel is ook beter te spelen met een controller dan met een keyboard....

edit.


FF14 speelde in combat ook veel beter met een controller dan met een keyboard, maarja de hele UI voor FF14 was gemaakt voor controller gebruik.....

[Reactie gewijzigd door h2bzeit op 16 februari 2012 11:31]

Enkele MMO's hebben vanuit design al console/controller als uitgangspunt genomen, zoals genoemd DC Online is vanuit dat oogpunt gemaakt. Maar ook Dungeon Defenders leende zich goed voor console (daar is hij ook op uitgekomen), diverse andere 'action MMOs' zijn nog bezig om er mogelijk een console versie bij te bouwen.

GW2 an sich zou dit best kunnen, met een maximum van 10 knoppen (L2 + 4 knoppen, R2 + 4 knoppen, L3/R3) heb je al een flinke basis voor zo'n systeem. Communicatie is al snel opgelost met voicechat.

Games die nog clicky-targets gebruiken zal je niet snel richting console zien gaan, auto target systemen of free-aim hebben allemaal potentiele opties om ook op console te draaien.
Jammer, nog steeds geen sprake van Mac OS X support.
Zelfde custom engine als Guild Wars 1, en die draaide onder WINE bijna net zo goed als onder Windows (download snelheden waren zelfs hoger).
Hadden we maar een ETA op de pc-versie..
Zouden de console versie met de pc versie samen in 1 wereld komen?

Ergens heb ik een gevoel dat het niet geheel goed zou lopen, vooral dat de PC versie iets simpeler wordt i.v.m de console versie?
"
Na beetje research bij gw2guru:"
think "stay calm, don't panic" will become my new mantra.

We stated multiple times in public that we have a small team working on a console version, but that we are fully dedicated to make the most kickass game for PC (I think the official statement did not use the word kickass, in case someone wants to semantically disect my post ).
Dat ze terugkomen op hun statement geeft me echt het gevoel dat ze de PC community beetje proberen rustig te houden (Ben vergeten bij welk ander spel ze ook hadden belooft dat PC voorrang heeft op de Console maar uiteindelijk slecht eindigt.)

Achja, even afwachten :).
Neem het volgende niet te serieus, het is maar een gerucht.

Ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik zag iemand filosoferen over dat een console versie eventueel niet een volledige game zou zijn, maar meer een soort van platform om je op een andere manier in de wereld van GW2 te storten. Er werd iets genoemd als een "viewer mode" waarmee live en interactief naar gerankte PvP matches kan worden gekeken. Zoiets bestond al in GW1. Zo kon je bij GW1 characters van de 2 groepen selecteren en met dat character meekijken. Ook kon je oudere matches in de lijst selecteren en later na afloop bekijken.

Ik dacht dat dit niet het enige voorbeeld was over functionaliteit wat werd gegeven, maar ik kan me de rest zo even niet meer herinneren. Als ik het nog terug vind later kom ik er nog op terug met bron. Maargoed het was toch geen officieel statement van Arenanet zelf zover ik weet, dus neem het met een korrel zout.
Het heeft al erg lang geduurd! Zelf heb ik met veel plezier Guild Wars en alle uitbreidingen gespeeld, al ben ik niet erg ver gekomen wat betreft HoM en alle 'elite' onderdelen, teveel grinden naar mijn idee.

Er zijn denk ik al best wat spelers die overgestapt zijn naar een andere MMORPG toch wat te doen hebben. Ik zelf heb me gestort op StarCraft 2. Hopelijk heb ik voor de zomervakantie nog een nieuwe PC en Guild Wars 2: Collectors Edition thuis! :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True