Guild Wars 2 - de basis

Eindelijk aan de slag

Eigenlijk is het behoorlijk indrukwekkend dat Guild Wars de allereerste game was van het Amerikaanse ArenaNet. De studio is ooit gestart door wat ex-werknemers van Blizzard, wat natuurlijk een solide basis geeft, maar dan nog is het indrukwekkend dat de Amerikanen zo'n succes boekten met hun eerste game. Dat valt niet mee met een mmog, zo bleek de afgelopen jaren. Om die reden is het dan ook niet vreemd dat ArenaNet de tijd neemt voor Guild Wars 2 en nog niet heeft aangekondigd wanneer de nieuwe game uit gaat komen.

De allereerste gevechten van een nieuw aangemaakte Elementalist.

Gelukkig is het inmiddels wel zover dat er getest kan worden. Samen met NCsoft, uitgever van Guild Wars en eigenaar van ArenaNet, organiseren de Amerikanen al geruime tijd testweekenden, waar grote hoeveelheden testers voor worden uitgenodigd. Los daarvan nodigde NCsoft wat leden van de pers uit op het Europese hoofdkantoor in Brighton, voor een speelsessie en een praatje met wat leden van het ontwikkelteam. Daar zetten wij de eerste schreden in Guild Wars 2, om in één moeite door op te klimmen naar level 80, het hoogst haalbare in het spel.

Het hoogste niveau

Level 80 halen lukt natuurlijk nooit in de paar uur die we mochten spelen. We konden echter wel spelen met een character van level 80 en dat geldt straks voor elke speler. Dat wil zeggen: als je tenminste meedoet aan PvP-gevechten. Iedere speler kan, ongeacht het level van zijn character, meedoen aan Player versus Player-gevechten. Elk deelnemend character wordt daarbij door ArenaNet automatisch tot het hoogst haalbare level opgewaardeerd. Tegelijk wordt ook de uitrusting van de speler opgewaardeerd tot level 80. Uiteraard krijg je niet zomaar de allerbeste spullen. Dat zou de uitdaging wegnemen om veel tijd en moeite te stoppen in het zoeken naar 'kick ass'-gear. Met de gear die je van ArenaNet krijgt kun je meekomen, meer niet.