Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Ontwikkelaar ArenaNet werkt aan een systeem waarbij spelers van de mmog virtuele edelstenen kunnen kopen die ze in het spel kunnen verkopen voor 'goud', het betaalmiddel waarmee andere virtuele voorwerpen gekocht kunnen worden.

Mike O’Brien, directeur van ontwikkelaar ArenaNet en producer van Guild Wars 2, legt in een blog uit hoe hij microtransacties in de mmog wil toepassen. De producer wil gems, ofwel virtuele edelstenen, gaan gebruiken als betaalmiddel voor microtransacties. Spelers kunnen dergelijke gems kopen bij ArenaNet en ze vervolgens te koop zetten in de veiling die in het spel gehouden wordt. Daar kunnen de gems verkocht worden om zo goud te krijgen, dat weer gebruikt kan worden voor de aanschaf van virtuele uitrustingsstukken.

De directeur hoopt met de invoering van de verhandelbare gems de wind uit de zeilen te halen van bedrijfjes die virtueel goud aan spelers van mmogs aanbieden. Hij denkt bovendien een eerlijk systeem in handen te hebben, dat spelers gelijke kansen biedt, doordat spelers niet rechtstreeks een betere uitrusting kunnen kopen. Spelers kunnen met het systeem kiezen of ze tijd willen investeren om aan goud te komen of daar via het kopen van gems geld aan willen spenderen. O’Brien denkt ook dat het systeem beter is dan dat in voorganger Guild Wars. Het systeem wordt voor het eerst op de proef gesteld tijdens het bètatestweekend dat in de komende dagen plaatsvindt.

Fans van de game lijken het daarmee eens te zijn. In een poll op een fansite is een kwart van de bezoekers positief, terwijl ruim 40 procent zegt dat het goed kan zijn, maar dat zij eerst willen afwachten. Iets meer dan 15 procent is negatief. ArenaNet hoopt Guild Wars 2 later dit jaar op de markt te brengen.

Character customisation in Guild Wars 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Nog een quote van de Guild Wars Facebook page:
Here are a few important clarifications about our microtransaction system. First, that gold is coming from other players. So somebody must have an abundance of gold if he trades it to a player. The system is not adding new gold from the outside.

Second, take into account the gem/gold trading system. Everything that is in the store will basically be available for gold with this system - so it doesn't really matter what is in the store, as it is also available for players who play and don't want to spend additional money. Hope that helps! ~RB2
Second, take into account the gem/gold trading system. Everything that is in the store will basically be available for gold with this system - so it doesn't really matter what is in the store, as it is also available for players who play and don't want to spend additional money.
De dikgedrukte zin is een zeer gevaarlijke zin waarbij de ontwikkelaars vrij spel aan zichzelf geven om alles in de shop te gooien wat ze maar willen.

Er is een PvP-all-equal-gear-arena systeem, dat klopt.
Maar er is ook een groot MMORPG gedeelte wat waarschijnlijk in grote hoeveelheden het gross van de players aantrekt. Dit wordt potentieel zeer unbalanced met de micro-transacties.

Je kan wel zeggen dat pvp in arena's gebalanceerd is en neit afhankelijk van het microtransactie systeem, maar tegelijkertijd is dat maar een zéér klein gedeelte van de game. Dat "Jullie" puur PVPen, betekent niet dat de rest van de guild wars community er ook zo over denkt.

En wie weet wat voor power-ups en buffs er beschikbaar gaan komen in PvP arena's.

Pay-to-win komt een aardige stap dichterbij aangezien het ze niet uit maakt wat ze in de shop gooien (zie de dikgedrukte zin).
Gelukkig bestaat er niet iets als epic end-game gear.
Dus zal er vanzelf een balans gevonden worden zoals in elke game.

Je kunt dus niet pay-to-win gebruiken.
En als mensen geld over hebben om een exp. boost te krijgen of net iets andere looks, dan is dat alleen maar leuk voor ze.
Dat bestaat wel, alleen niet in het minieme PvP Arena gedeelte van de game.
Erg frapant dat iedereen het RPG gedeelte van guild wars 2 totaal over het hoofd ziet en doet alsof het niet bestaat.

In-game heb je witte, groene, blauwe, paarse items en waarschijnlijk nog andere kleuren. Paarse items heb je niet per direct wanneer je (max) level wordt. Met de cash shop zijn deze potentieel wel direct binnen handbereik.

Als jij denkt dat het meerendeel van de GW2 community puur voor de instanced PvP gaat, zou ik nog even op je hoofd krabben. ;) Het zijn vooral casuals die voor een leuke casual MMORPG ervaring gaan. PvP is voor de meer hardcore/toegewijde mensen.

Een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld crafting materialen om gear te craften. Normaal ben je een aantal uren zoet met het jagen/farmen van monsters voor de juiste materials.
Met de shop heb je potentieel binnen een minuut, de materials waar normaal uren overheen gaan.

Dit kan potentieel heel de world economy omver gooien en alle fun en immersie uit de game halen. Ik heb het al eens eerder meegemaakt. Echter waren dat free to play games zonder licentie-aanschaf. Dus die kwamen ermee weg. Maar een game waar je in eerste instantie al voor betaald? Hmm.

Minder animo om X Y en Z dungeon te runnen omdat een cash-shop sneller en makkelijker is. Een erg bittere community kan hieruit ontstaan.
jij hebt niet goed gelezen, de economie wordt niet kapot gemaakt omdat er geen extra gold van buitenaf in het spel wordt gezet, alles moet dus eerst VERDIENT worden.
Fictief voorbeeld:
Materialen zijn ook gold waard. Als jij 100 leather uit de cash-shop koopt, is dat zeg maar 10,000 gold waard. Vraag<->aanbod, wanneer er teveel, te makkelijk verkrijgbaar is, daalt de waarde intensief. De personen die hier voor farmen, verdienen dus vrijwel niks meer.

In bovenstaand voorbeeld is iemand er theoretisch 10k gold op vooruit gegaan.
Uhmmmm Guildwars is groot geworden door PVP hoor.

Ook GW2 heeft heel nadrukelijk PVP.
PVP kan als een arena maar je hebt ook server vs server vs server met grootschalige battles.

PVP zal voor de hoofdmoot van de spelers dé endgame zijn met af en toe een raid.
GW is groot geworden door de miljoenen casual players die een leuke MMORPG zochten. Een zeer klein gedeelte van de community is effectief in de PvP gedoken.
Een zeer overgroot deel gaat/ging puur voor de RPG experience, beetje levellen/farmen/chatten. Ikzelf heb GW toendertijd gekocht voor PvE, ik heb geen enkele arena aangeraakt. ;) Dat top level PvP 'populair' was binnen de PvP community, betekent niet dat arenanet hun inkomsten behaald heeft op hun. Arenanet heeft hun inkomsten behaald op de miljoenen casual spelers die de game kochten voor wat PvE tijdverdrijf.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 22 maart 2012 10:51]

Fictief voorbeeld:
Materialen zijn ook gold waard. Als jij 100 leather uit de cash-shop koopt, is dat zeg maar 10,000 gold waard. Vraag<->aanbod, wanneer er teveel, te makkelijk verkrijgbaar is, daalt de waarde intensief. De personen die hier voor farmen, verdienen dus vrijwel niks meer.

In bovenstaand voorbeeld is iemand er theoretisch 10k gold op vooruit gegaan.
Slaat natuurlijk nergens op. Niemand gaat 10.000 gold uitgeven aan iets wat hij zelf met zijn hoge level in 5 minuten kan farmen. Daarnaast vergeet dat er op een auctionsysteem altijd meerdere items staan en je je geld maar 1 keer kunt uitgeven, niemand gaat al zijn geld uitgeven aan leer als hij voor dat geld ook 10 gems kan kopen of 20 epic items (ik noem maar wat).

Overigens doe je net alsof de casual spelers allemaal farmen om zo ingame currency te verdienen. Vreemd standpunt, zijn juist de spelers die veel spelen die dit doen.

Je neemt ook aan dat mensen het leuk vinden uren te grinden om een item te kunnen craften... Ik heb zelf , naast wat je tijdens het levelen tegenkomt, persoonlijk nooit iets gefarmed. Ik kocht mijn materialen altijd op de auction. Als je een beetje nadenkt kom je erachter dat bijvoorbeeld maandag de prijzen anders zijn dan zaterdag. Kost je 2x 5 minuten om wat spullen te kopen en later te verkopen waarna je in princiepe alles kunt kopen in de game.

Mbt de economie van de gems:

Indien er verschillende realms/servers komen:
Indien je van plan bent regelmatig gems te kopen kun je beter op low population zitten.
Indien je van plan bent nooit gems tek open kun je beter op high population zitten.

Waarom? Omdat de kans groot is dat op de high population realm meer mensen zitten die gems aanbieden waardoor de markt beter werkt. Bij weinig mensen is de kans groot dat als er dan eindelijk (na een week lang geen gem gezien te hebben) 5 gems langskomen dat hier dan flink op geboden wordt. De verkoper krijgt in dit geval vele malen meer gold dan in de functionerende markt. Voor de niet betalende speler kosten de gems meer gold in de niet functionerende markt.

Zou mooi zijn als er voor iedereen 1 auction komt, als de game echter populair wordt heb ik mijn twijfels bij de haalbaarheid hiervan (ivm de load die zon systeem vraagt).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 maart 2012 14:00]

Uhmmmm Guildwars is groot geworden door PVP hoor.

Ook GW2 heeft heel nadrukelijk PVP.
PVP kan als een arena maar je hebt ook server vs server vs server met grootschalige battles.

PVP zal voor de hoofdmoot van de spelers dé endgame zijn met af en toe een raid.
Ik had ergens gelezen dat je loot krijgt in world pvp. Heeft iemand enig idee wat voor loot dat is (random drops of de stuff van degene die je killed)? Ik vond een kill & loot systeem altijd tof als je iemand anders z'n items kan looten (en dus ook je eigen items kan verliezen). Dan gaat het ergens over en loopt niet iedereen altijd in de duurste max gear. Dan kan je ook video's maken van je beste kills, en stelt het ook echt wat voor ipv dat je een random drop krijgt en je enemy gewoon weer spawned in zijn beste armour setje.
Het wordt random loot, dus niet wat je slachtoffer aan of bij zich heeft.

Voor mij zoiets een systeem zoals jij hem voor ogen hebt juist averechts werken. Heb ik me net uit mijn naadje gewerkt om die ene dungeon op explorable hard mode te halen om die ene armour set te te completeren, om hem 5 minuten later kwijt te raken als ik gemold wordt in WvW.

Nee, ik vind het prima zo. ^^
Dan moet je het niet naar WvW meenemen :P Alleen als je een goed bent + een goed team hebt kan je dat doen om nog meer kills te krijgen door je sterke armour. Maar hoe duurder je gear is, hoe meer mensen achter jouw aankomen.

Maar goed WvW is even goed awesome, het lijkt me vet om met een groepje vrienden proberen een stuk grond te veroveren.
De 'rarity' van items wordt met de kleur aangegeven, niet de sterkte. Je schijnt dat te missen. Het is dus niet hetzelfde zoals bijvoorbeeld WoW waar elke maand er iets sterkers te vinden is en de kleur aangeeft wat beter is.

Dat is juist de kracht achter GuildWars. Geld heeft geen invloed op je prestaties. Of je nu die armor van 1,5k of 15k of 1000k hebt - ze zijn allemaal even sterk en datzelfde geldt ook voor de wapens. Sterker nog, de meest zeldzame (groen) worden over het algemeen niet gebruikt omdat ze niet optimaal zijn. Enkel in PvE (!) worden die gebruikt voor het uiterlijk omdat de prestaties daar juist minder belangrijk zijn.

De duurdere geven enkel meer prestige van 'oh wauw jij kan het betalen'.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 22 maart 2012 11:58]

Groen is zo zeldzaam niet hoor, en komt per definitie 'perfect', alleen niet met de statjes die jij wilt ;) Oh, en het is niet te modden. Maar inderdaad wel de manier om a la minute en heel goedkoop met dezelfde stats rond te lopen als de big spenders. 't ziet er alleen anders uit.
Greens op PvP chars zijn zinloos omdat je daar direct non-tradeable perfecte wapens voor dat char in elkaar kunt knutselen...

Voordeel is inderdaad dat geld niet uitmaakt, je skillbar (en runes, die willen wel eens prijzig zijn) wel.
jij hebt niet goed gelezen, de economie wordt niet kapot gemaakt omdat er geen extra gold van buitenaf in het spel wordt gezet, alles moet dus eerst VERDIENT worden.
Ik ben ook veel meer PvE georiënteerd dan PvP, maar WvWvW vind ik wel interessant. Toch zul je mij ook het meest in het PvE deel vinden waarschijnlijk.

Maar ik ben het wel oneens met je. Die dikgedrukte zin is echt niet zo bedoeld als jij hem interpreteert.
In-game heb je witte, groene, blauwe, paarse items en waarschijnlijk nog andere kleuren. Paarse items heb je niet per direct wanneer je (max) level wordt. Met de cash shop zijn deze potentieel wel direct binnen handbereik.
Ze zeggen juist al tijden dat ze vooral geen items in de store willen hebben zoals gear met geweldige stats die voordelen geeft aan mensen met geld, en dat het aanbod in de store dus cosmetisch is, met hier en daar een tijdelijke boost voor bijvoorbeeld het verdienen van karma (wat alleen uit te geven is aan guild perks zover ik tot nu toe heb gezien, dus óók niet voor persoonlijk gewin of onbalans).

En daar komt nu zoals hier wordt bericht nog bij dat je kunt kiezen of je tijd of euro's investeert om aan die cosmetische items te komen. In mijn ogen neemt dat alleen de onbalans tussen rijke mensen en mensen met teveel tijd weg, omdat ze nu allemaal toegang tot dezelfde items hebben.
Fictief voorbeeld:
Materialen zijn ook gold waard. Als jij 100 leather uit de cash-shop koopt, is dat zeg maar 10,000 gold waard. Vraag<->aanbod, wanneer er teveel, te makkelijk verkrijgbaar is, daalt de waarde intensief. De personen die hier voor farmen, verdienen dus vrijwel niks meer.
Het zou behoorlijk raar zijn als ze zaken als leather aan gaan bieden in de store.
Ten eerste is er helemaal geen noodzaak voor, aangezien je met geld al gems kunt kopen, met gems gold, en met gold vervolgens wat je dan ook maar wil hebben. Ze voorkomen juist dat doordat mensen euro's uitgeven de economie ontwricht wordt.
Waarom zouden ze dan wel nieuw capitaal in het systeem brengen door leather in de store aan te bieden voor euro's? Het is juist de bedoeling dat je van andere spelers koopt wat al in het systeem zit. Daar hebben ze nou net dat hele euro/gem/gold trading systeem voor opgezet. Waarom zou je dat teniet doen door alsnog zaken die je met gold kunt kopen direct aan te bieden voor euro's?
Ze hebben duidelijk goed nagedacht over practisch alle andere aspecten van het spel. Ik heb er wel vertrouwen in dat als ze een dergelijk economisch systeem weten te bedenken, ze bovenstaande inzichten ook wel hebben.

Ook vind ik dat je de plank wel enigzins mis slaat met je visie op de economie. Als er nu in bijvoorbeeld een game als WoW te veel gefarmd wordt en de prijzen zakken op de auction house, dan houden mensen op met farmen en zoeken ze een andere manier om aan geld te komen. Omdat dan het aanbod zakt, stijgen de prijzen weer, en bieden ze hun waren weer aan. Prijzen blijven niet voor altijd laag als er eenmaal een overschot is. Bovendien als prijzen inderdaad zakken en een tijdje zo blijven dan zullen mensen sneller spullen inkopen en "hamsteren". Dan wordt de overvloed zo opgekocht, is het overschot weg en stijgt de prijs ook weer.

Ik ben geen econoom, maar volgens mij fluctueert economie van nature, tenzij je het inderdaad gaat proberen te reguleren, dan gaat het meestal maar één kant op en loopt het juist uit de hand.
Vergeet niet dat iemand eerst die 100 leather aan moet bieden. Er wordt nooit direct gold gekocht alleen Gems waarmee je dingen kunt kopen zoals in hun huidige shop of kan traden voor gold met andere spelers.

Als je arenanet en hun beleid een beetje in de gaten hebt gehouden kun je er wel van uit gaan dat er zeer waarschijnlijk geen in-game items in de "gemstore" geplaatst worden, maar meer dingen als costumes, character changes, sex changes, extra slots.
Ik ben juist gestopt met GW omdat ik het teveel focus vond hebben op PVP en daardoor te weinig PVE aandacht kreeg... Zo zie je maar weer: zoveel gebruikers, zoveel verschillende speelervaringen!
Maar wat hebben die gems voor meerwaarde dan?
Waarom zou iemand die van jou willen kopen?
Die gems worden gebruikt in de ingame cashshop, waar je dingen kan kopen zoals extra character slots, exp/karma boosts (deze werken maar een uur geloof ik), en andere handige items die geen grote voordelen aan de speler geven zodat het oneerlijk zou worden voor de niet-betalers, maar wel handig zijn om te hebben.

Zie ook de post van Sander1991.

[Reactie gewijzigd door Pali op 22 maart 2012 10:21]

Doet me een beetje denken aan Rappelz, met hun pay systeem.
Dit is wat Eve Online eigenlijk ook doet met hun timecards. Alleen in plaats van tijd worden nu speciale currency verhandeld waarmee je dus die exclusieve items kan kopen.

Ben benieuwd hoe ze het vraag/aanbod stuk hiervan gecontroleerd willen laten verlopen (als ze dat al willen).
In de onderstaande blog is nagedacht over deze vraag:
http://www.thetyrianorder.com/home/m/2850070/article/638922

Doesn't this system allow players to sell a ton of gems and become rich - very fast?

To put it simply, no. As anyone with any knowledge about economies knows, there is something called supply and demand. Basically, if people rush out and buy a ton of gems and try to sell them as soon as possible - it will flood the market. Consequently, the price of gems will go down as the market is saturated with gems and sellers will have to lower their prices - to compete with other sellers.
http://www.guildwars2guru...op-items-leak-t32319.html

Hier zijn screenshots te zien van de items die er nu in te krijgen zijn (dit is in de testversie, dus niet definitief voor het uiteindelijke spel. Je kunt wel aannemen dat dit de soort items zijn die er komen).

Zo zijn er vooral Boosts (crating/xp/karma/magic find), Slots (bank, character, inventory), Kleren (costuums, hoeden, etc) en andere handige dingen (je bank overal accessen, transmutation stones, pets, etc).

Al in al naar mijn mening een prima winkel, waar je niet pay-to-win hebt, maar meer een tijdsvermindering voor taken.
Dit is geweldig.

Na jarenlange MMO ervaring (Dekaron & WoW) heb ik gemerkt bij de guilds (serieuze raiding & pvp) waar ik in heb gezeten, dat er nogal wat spelers zijn die meer dan 10 uur / dag gamen, omdat ze niet hoeven te werken irl oid.
Spelers die veel tijd hebben om te gamen, hebben dus meer tijd om in te steken in hun characters, meer tijd om te farmen = meer geld = betere Enchants, gear upgrade, Gems etc.

Ivm werk en studie is het dus onmogelijk voor mij om deze mensen bij te houden, wil jij je characters toch sterker maken ondanks dat je krap bent met de tijd, dan is de (chinese farmers = WoW) (Chinese farmers / ingame shop = Dekaron) de beste optie om andere goede spelers bij te houden.
En dat is natuurlijk ook persoonlijke keuze geweest, zoals toen ik WoW speelde, 1 uurtje werken irl kon ik via goldfarmers toen 30K gold kopen, terwijl met ingame farming ores (met speedhack) / fishingbot / daily cooldown crafting kostte mij alsnog 2 dagen om 30K gold te bereiken.

Nu dat Guildwars 2 het toelaat om spelers die minder tijd hebben gems te kunnen kopen met $$ en vervolgens door verkopen voor ingame gold, zal dat zeker wat financiële winst worden voor de uitgever van het spel, aangezien dat er bij elke MMO's genoeg mensen zijn die gold kopen. De winst daarvan kunnen tot Miljoenen $$ worden.

Het zou naar mijn mening ook beter zijn om eventueel rare drops in de Cashshop te verkopen zodat ook spelers met minder game tijd kunnen genieten van het spel (ik denk dat de interesse groot genoeg is onder de MMO spelers), en uiteraard dat deze rare items ook verkrijgbaar zal zijn via een Boss drop voor de niet betalende spelers.

ArenaNet zou het beste ook de prijs van de Gems dagelijks moeten kunnen aanpassen om te blijven concurreren met de Goldfarmers. Bieden de goldfarmers de ingame gold goedkoper aan dan wat spelers met Cashshop gems kunnen verdienen, dan gaan mensen alsnog gold bij goldfarmers kopen.

[Reactie gewijzigd door indostylo op 22 maart 2012 13:11]

Dus de speler koopt de gems buiten het spel van ArenaNet. En verkoopt ze in het spel bij een veiling. Maar wie koopt er dan die gems op de veiling als je ze niet direct als geld kan gebruiken, andere spelers of ArenaNet?

En als het ArenaNet is die op de veiling die gems opkoopt is het lijkt me niet echt een veiling.
Nee, zo werk het niet. Je kunt als spelers gems kopen bij NCSoft (de uitgever), daar betaal je harde ¤'s voor. Je kunt die gems ingame echter vekopen voor ingame geld (gold) aan andere spelers. Op die manier kunnen spelers die geen ¤'s willen uitgeven toch in de microtransaction shop spullen kopen.

Die veiling die in het nieuwbericht voorkomt is de Auction House, het trade systeem van Guild Wars 2. Daar zet jij je gems te koop, die een andere speler dan met gold kan kopen.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 22 maart 2012 10:24]

Speler #1 koopt Gems van ArenaNet, die kan ze uitgeven in de GemStore of ze veilen aan andere spelers voor Gold.

Speler #2 veilt Gold voor Gems en kan die Gems uitgeven in de Gemstore.

In de Gemstore kan je Outfits, clothing, boosts, etc. kopen.

Dus het RL geld gaat altijd naar ArenaNet en de spelers kunnen dan zelf de Gems onderling verhandelen dmv. een veiling. Je kan dus als 'arme' speler je Gold te koop aanbieden voor Gems.

Wat je kan kopen is voornamelijk wat je ook als als 'DLC' kon kopen bij GW1, maar nu hebben de 'RL cash challenged' spelers er ook toegang tot dmv. Gold verkoop.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 maart 2012 12:02]

Spelers kopen de gems van ArenaNet voor echt geld.
Met gems kun je dingen kopen in de item shop.
Gems kun je ook verhandelen aan andere spelers voor hun gold.
Die spelers kunnen dan indirect met gold dingen uit de item shop kopen.
Een eerlijk systeem?
Hoe is het eerlijk als de rijke gamers onder ons 500 euro per maand uit gaan geven aan stenen + gold farmen waardoor ze sneller aan betere ingame spullen kunnen komen???

Ik verheugde me ENORM op deze spel, maar nu twijfel ik...
Hoe eerlijk is het als de werkloze spelers 24/7 kennen spelen tegenover de spelers die 40+ uur moeten werken/leren, een gezin hebben, etc.? Wat let jou om twee jobs te nemen, geld te sparen en een paar maanden vrij te nemen voor GW2? Dan kan je ook 24/7 spelen en ¤500 per maand uitgeven (voor een paar maanden)...

Als er mensen ¤500 per maand uit willen geven, prima, betekend dat GW2 langer in de lucht blijft en waarschijnlijk meer content.
Eerlijk gezegd motiveert het eerder om niet meer te gaan werken.

Ben nu niet bekend met GW maar wel met andere ingame cash shop en de 24/7 werklozen hebben een aangenamere en vooral goedkopere online ervaring.
Je zal als het goed is niet ALLES kunnen kopen. Dungeon armor/weapon sets zullen bijvoorbeeld uniek zijn voor een bepaalde dungeon, en dus niet ff snel te kopen. Je kan dus nog altijd laten zien dat je gewerkt hebt voor je gear :)
In principe kun je wel ALLES kopen, want je koopt ook geld van andere spelers. Dungeon armor/weapon sets dus ook. De vraag is alleen hoe veel gems je er voor over hebt om het allemaal bij elkaar te krijgen $_$.
Je kan dit natuurlijk doorvoeren naar:

"Hoe eerlijk is het dat ik niet kan winnen van mensen die 6 uur per dag kunnen gamen en zo high end gear kunnen krijgen, terwijl ik maar max 6 uur per week kan spelen " :)
Erg eerlijk, want zij hebben er namelijk ook meer voor gedaan.
Niet echt. De mensen die maar 6 uur per week kunnen spelen hebben de rest van de tijd doorgebracht met werken voor geld. Als je loon/uur gaat vergelijken zal dat niet veel verschillen met loot/uur (in een stabiele markt).
Ze kunnen dus geen betere spullen kopen dan jij, enkel mooier.
Stats zijn gelijk
Laat ik lekker naïef en er vanuit gaan dat het een eerlijk systeem is. Voor een goed spel vind ik het niet erg om te betalen :) De kosten moeten alleen niet te hoog worden.

Micro transacties kunnen voor de makers een hoop geld opleveren. Ik ken genoeg mensen die echt veel geld uitgeven aan spellen. Gisteren hoorde iemand die 100 euro per week aan world of tanks uitgeeft 8)7
Wat ik belangrijk vind is dat je de keuze moet hebben om geld uit te geven of niet, ik vind dat LoL dat heel goed heeft gedaan en wat ik heb gelezen over GW2 is dat ook heel redelijk.
Maar bij LoL kun je in-direct beter worden door geld uit te geven. Door middel van het kopen van IP-verdubbelaars en runepages kun je nu je in-game currency uitgaan geven aan alleen nieuwe content in plaats van de nodige runepages en runes om een kans het hebben tegen anderen.
Dit komt neer op meer spelen en evenveel content unlocken en even sterk zijn qua runes, of niet zo veel spelen maar wel evenveel content unlocken en even sterk zijn qua runes omdat je die IP-verdubbelaar hebt.
Maar het punt is juist dat je de upgrades nog steeds vrij kan spelen. Er zijn in LoL ook geen items in de store verkrijgbaar die je niet kan krijgen door gewoon te spelen.

Het gaat met geld alleen sneller.
Het is goed tegen goldsellers, maar het gaat ze waarschijnlijk ook meer opleveren dan de verkoopprijs.
Overigens vindt ik en een aankoop bedrag en nog eens microtransacties wat gortig. Maar ze willen natuurlijk geld verdienen.
Microtransacties zijn volledig optioneel, en vergeet niet dat je geen maandelijks bedrag betaalt voor GW2.
Kijk naar Tribalwars, Battlefield Heroes, en die gratis variant van dat schietspel(ben de naam vergeten).

Allemaal succesvol, door microtransacties.
Je vergelijkt Tribal Wars (het browser spel?) en Battlefield Heroes met een spel als Guild Wars 2? Een full blown MMO? Je begrijpt natuurlijk hopelijk wel dat er exponentieel meer tijd en moeite in de ontwikkeling van Guild Wars 2 gestopt moet worden in vergelijking met de andere twee? Dit moet allemaal betaald worden, dat kun je niet alleen doen met microtransactions, zeker niet in de vorm die ArenaNet nu aanbiedt. Er zitten 60 feature films aan voice acting in dit spel, die voice actors kosten wat. Een design team van heb ik jou daar, promotie, alle rambam dat een spel met dergelijke omvang met zich mee brengt. We mogen allang blij zijn dat we er niet 15 euro per maand voor hoeven betalen, wat andere MMO's wel doen.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 22 maart 2012 10:29]

Ok, als je dat idee hebt zul je je echt nog eens moeten inlezen in GW2. Dit is dus absoluut niet het geval. Guild Wars 2 heeft gewoon een open wereld waar je gewoon iemand anders tegen kunt komen en mee kunt samen spelen.
The most important change in Guild Wars 2 concerns the world, which is shared with all other players for the first time - exactly the same as in other (non-free!) online roleplaying games! This means that you will also meet other players outside of outposts and be able to form groups and do quests together. Areas will only be instantiated when doing certain quests and missions.
http://wiki.guildwars2.co...Open_and_persistent_world

En de certain quests and missions betreffen je personal story, die maar een klein deel van het totale aanbod aan events beslaat.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 22 maart 2012 10:49]

Ik maar denken dat we hier op Tweakers slim genoeg waren om eerst in te lezen voordat we onzin gaan verkondigen.
Die games zijn qua content absoluut niet vergelijkbaar. Ze zijn bijvoorbeeld zonder andere spelers niet te spelen, waar GW2 dat in principe wel is. Daardoor komt daar ook het competitieve veel meer omhoog, wat leidt tot meer aankopen van pay2win items (waar de items in de shop van GW2 voor iedereen toegankelijk zullen zijn).
Overigens vindt ik en een aankoop bedrag en nog eens microtransacties wat gortig. Maar ze willen natuurlijk geld verdienen.
Maar het is wel een MMO waarbij je geen maandelijkse kosten hoeft te betalen. en je bent niet verplicht om microtransacties te doen. Dus eigenlijk ben je goedkoper uit.

Overigens weet ik nog niet hoe fan ik hier van wordt. Het gaat er een beetje aan liggen hoe makkelijk het is om anders dat gold bij elkaar te verkrijgen.

edit: Voortaan eerst maar eens refreshen voordat ik iets post.

[Reactie gewijzigd door Shol op 22 maart 2012 10:24]

Overigens weet ik nog niet hoe fan ik hier van wordt. Het gaat er een beetje aan liggen hoe makkelijk het is om anders dat gold bij elkaar te verkrijgen.
Dat is het exact, als je veel makkelijk een paar euro kan uitgeven voor veel relatief in-game gold dan wordt je bijna verplicht om ook mee te doen.

[Reactie gewijzigd door True op 22 maart 2012 10:27]

Behalve dat je in game gold van spelers koopt. Als er heel veel mensen zijn die gems hebben in game, worden die gems minder gold waard.

Word het moeilijker om Gold te vergaren, dan worden gems minder waard.

Het kan dus nooit zo zijn dat het beter is om gold te kopen met "real life" geld, het kost je alleen minder tijd.
Daar staat wel weer tegenover dat je maandelijks niks betaalt natuurlijk. Je zou dus theoretisch gezien ongeveer 10-12 euro per maand aan transacties uit kunnen geven en nog even duur uitzijn als in World of Warcraft bijvoorbeeld.

Dit model lijkt mij dan ook, mits er geen oneerlijke verschillen uit naar voren komen, een ideaal systeem. Je kunt kiezen waar je voor betaalt, als je iets niet nodig hebt kost het je niks, en als je meer van iets nodig hebt koop je het gewoon effe bij. Nu alleen nog een makkelijke manier om af te rekenen (PayPal/iDeal) in plaats van gare puntenkaarten zoals een hoop MMO's dat doen en het lijkt mij een perfect verdienmodel :)
zijn die uitrustingstukken met stats of alleen cosmetisch? hoop alleen cosmetisch anders heb je alsnog een pay2win systeem
Guild wars kennende met 8000 uur erin en een gezonde interesse in GW2 zou ik zeggen enkel cosmetisch,dit deden ze in GW1 zo en ze hebben meerdere malen aangegeven dat zo voort te zetten in GW2.
alleen cosmetich het zijn vooral vanity items

niet nodig voor het spel maar wel leuk.

er zijn enkele boosts te verkrijgen zoals 10% meer xp 10% meer kans op epic loot 10% meer skill points op crafting etc.

[Reactie gewijzigd door Gametaunt op 22 maart 2012 10:17]

Cosmetisch. Waarschijnlijk wel met stats, maar het max 'itemlevel' (de waarde van de stats) gaat als je level 80 bent niet meer omhoog, dus je kan nooit qua gear overpowered zijn tov iemand anders.
Het probleem hierbij is een beetje: waar leg je de grens?

Als we puur over cosmetische items praten, zie ik geen problemen.

Boosts daarintegen, die geven je een duidelijk voordeel ten opzichte van andere mensen. Ik weet niet hoe competetief GW2 uiteindelijk gaat worden. In de wereld van online gaming is het wel zeker een voordeel om iets eerder/sneller/meer te hebben, van bijvoorbeeld xp/goud/items, ook al zijn het dingen die voor iedereen beschikbaar zijn.

Het ligt aan de uiteindelijke competitiviteit van het spel hoe groot de invloed ervan is, het zit echter wel in een grijs gebied lijkt me.

Het is een beetje kort door de bocht om tegenargumenten af te doen met een "het zijn dingen die je anders ook kan krijgen."
Guild Wars 1 had ook microtransactions, dat waren XP boosts, cosmetische items en extra character slots. Het ging niet verder dan dat.
Echter krijg je in the long run niet echt voordeel van die boosts. Sure, je bent de eerste 2 weken sneller level 80 (en hebt dan in WvWvW voordeel doordat je sneller meer traits en skills hebt in vergelijking met de lagere levels die geboost worden naar lvl 80 en nog geen toegang hebben tot die skills en traits). Echter heb je na verloop van tijd, ik gok een week of 2, 3, wanneer de 'reguliere' speler level 80 wordt geen voordeel meer, aangezien iedereen op level 80 hetzelfde aantal traits en skills heeft.

Bottom line: je kunt door het kopen van gems en het spenderen van ¤'s in de microtransaction shop geen betere level 80 character krijgen dan iemand die geen gems (verkregen door ingame gold of ¤'s) uitgeeft in de microtransaction shop.
Dus je koopt gems via microtransacties. Maar wat kun je met die gems doen? Waarom zouden andere spelers deze gems van jou kopen? Wat ik uit het stuk lees is dat je goud nodig hebt om andere dingen te kopen, dus daar gebruik je de gems niet voor. Waarom dan niet goud verkopen via microtransacties? De spelers gaan zich vreselijk genaaid voelen als de ene week die gem voor 1000g gaat en de andere week voor 100g. Als ik geld uitgeef aan een spel dan wil ik daar iets voor terug, wat ik zeker niet wil is een fluctuerende hoeveelheid goud.
Gems gebruik je om spullen te kopen in de microtransaction shop. Dus waar je voorheen in GW1 een paar euro neerlegde voor een extra character slot, koop je nu eerst gems voor een paar euro en geef je die dan uit in de microtransaction shop.

Je kunt met alleen goud niets kopen in die shop, je zult met je goud gems van andere spelers moeten kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True