Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Uitgever Codemasters brengt in 2009 de racegame Fuel op de markt. Het spel, dat wordt gemaakt door het Franse Asobo Studios, zet spelers neer in een vrij begaanbaar gebied van 14.000 vierkante kilometer.

Fuel speelt zich af in een alternatieve wereld, die getekend is door jaren van milieumisbruik. Coureurs strijden in extreme races met elkaar om kleine beetjes brandstof te winnen om zo toch te kunnen overleven. De setting stelt Asobo in staat om veel extreme terreintypen in het spel te verwerken. Spelers zullen in de 14.000 vierkante kilometer grote, open wereld in door vloedgolven verwoeste gebieden rondrijden, over sneeuwvlakten racen en verraderlijke berggebieden passeren. Bovendien zullen ook extreme weersomstandigheden als sneeuwstormen, tornado's en zware regenbuien de races beÔnvloeden.

Asobo-directeur Sebastian Wloch gaf dinsdag een verklaring vrij over de nieuwe racegame:

Fuel zet een nieuwe standaard voor racegames in termen van schaal en spanning. Om te beginnen hebben we de grootste raceomgeving ooit gecreŽerd. Met de effecten van klimaatverandering en ons dynamisch weersysteem voegen wij nog eens een extra dimensie toe waardoor de game tijdens het spelen voortdurend verandert en constant nieuwe uitdagingen biedt aan de spelers. De keuzemogelijkheid van de speler is zeer belangrijk bij de races van Fuel. Men kan kiezen een grote hoeveelheid verschillende voertuigen waarmee in groepen van zestien over een immens traject op verschillende terreinen geracet moet worden. Het feit dat we de grenzen steeds verder weten te verleggen, betekent enorm veel vrijheid voor de spelers. De gamers zullen deze ongekende vrijheid pas echt ervaren als zij de wildernis bedwingen en proberen de finish te bereiken.

Hoewel het pc-, Playstation 3- en Xbox 360-spel pas in 2009 verschijnt, wordt er deze week op de Games Convention in de Duitse stad Leipzig al meer bekend over Fuel. Aanwezige media, waaronder Tweakers.net, krijgen van Codemasters waarschijnlijk de kans meer van het spel te zien. Beeldmateriaal van het racespel geeft de uitgever vermoedelijk in de loop van dinsdagavond vrij.

Commentaar van de studio met enkele beelden uit Fuel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik vind het plot wel raar..
Coureurs strijden in extreme races met elkaar om kleine beetjes brandstof te winnen
Als je brandstof wilt winnen/besparen moet je toch juist niet racen.. ?
Ik race erg graag (in games), maar dit klinkt nou niet doordacht :P
Dat slaat inderdaad helemaal nergens op. Maar je moet het verhaal eigenlijk gewoon zien als een verklaring voor wat er in het spel te zien is, en niet meer dan dat want het verhaal is helemaal niet belangrijk bij dit soort spellen.

Die 14.000 vierkante KM is natuurlijk super om daar vrij door rond te kunnen rijden. Het extreme weer zal het ook wel een stuk intressanter maken maar soms zal je er ook wel flink van balen denk ik. Ben al 5 min aan het strijden met iemand voor de eerste plaats komt er zo'n tornado langs en lig je opeens 6e. Dat lijkt mij na een paar keer toch erg frustrerend worden. Maar misschien hebben ze het zo goed uitgewerkt dat je er weinig last van hebt.

Hoe dan ook als ik keek hoe Grid speelde zal dit waarschijnlijk een erg goed spel kunnen worden als de balans ook maar goed is.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 19 augustus 2008 19:48]

Je moet toch wat he in een wereld die om zeep is geholpen door millieuvervuiling ;)

Maar dit lijkt me een leuke game eigenlijk. Hopen dat je met een soort banen maker achtig iets ook zelf routes kunt bepalen door dat landschap. Zou wel mooi zijn :)
De coureurs races erg graag, dus gaan ze echt niet stoppen ;)
De enige manier om hun hobby voort te zetten is winnen en weer verder racen 8-)
Verhaal is inderdaad heeeeeeel erg mager.
Maar als het racen in orde is, who cares?
Ik denk dat het verhaal juist niet mager is. Racers zoeken naar extreme locaties waar op dat moment het noodalarm is aangeroepen. In welke game zie je dat nou? Uitkijken voor de tornado die voor je op de weg bevind, want anders wordt je van de baan afgeslingerd. Heb ik in nog geen racegame (zover ik me kan herinneren) gezien. ;)
Dat van die tornado....

Mario Kart: Double Dash op de Gamecube.... :+
Ik denk dat ze een beetje het Mad Max vs Insane effect willen creeeren... Het brandstofarme en brandstof "wars" idee van madmax, versus de grootschalige diversiteit van insane.
En als je nu tien keer zoveel krijgt dan dat je verbruikt?
Ach, klinkt een beetje waterworld-achtig.. Niks nieuws onder de zon hoor, gewoon Hollywood-logica.
Gezien de reputatie die CM hebben moet het gewoon een super racegame worden.
Kijk naar DTM3, GRID, DIRT. Besturing e.d, zijn in iedergeval al zwaar in orde als ze dezelfde technieken gaan gebruiken...
Codemasters is juist slecht in besturing.
Niet realistisch.

Nee, pak dan GTR (2) of Race07 van SimBin.

Zelfs het oude Grand Prix Legends uit 1998 is beter dan het werk van Codemasters.
Niet iedereen zoekt het ultieme in realisme, ik denk zelfs dat verreweg de meeste gamers liever een leuke game zoeken en dat levert codemasters wel. Verder, als ik deze game zo bekijk dan denk ik niet dat het het van het realisme moet hebben...
Mee eens! GT5P is prachtig maar..erm..well..misschien iets TE realistisch?

Grid en Dirt zijn tenminste nog gewoon speelbaar voor iedereen!
Aan realistisch rijgedrag heb je uiteindelijk meer plezier aan dan alleen mooie graphics.
Het gaat om de gameplay.
Rookies kijken meestal alleen naar dat laatste.
Die hebben toch geen verstand van wegligging.
Nou, ik zit ff naar Asobo studio te kijken...
  • Super Farm
  • Sitting Ducks
  • The Mummy
  • Ratatouille
  • CT Special Forces
  • Garfield 2
En hun eigen ACE engine. Het heeft er geen schijn van dat de GRID-ervaring wordt meegenomen in dit spel.. Ik wil ze niet meteen afkraken, maar dat Codemasters goede Race Games uit De Racing Games studio voortbrengt, zegt denk ik weinig over het aanstaande Fuel...

[Reactie gewijzigd door IceEyz op 19 augustus 2008 21:38]

Een soort hele uitgebreide versie van mijn al-oude favoriet Insane! Zit ik persoonlijk wel op te wachten op m'n PS3... Bijzonder goede graphics zo te zien..
Inderdaad! Insane was (vooral met alle mods) geweldig! Ook heel grote landschappen met vele voertuigen. Alleen dat dan gecombineerd met een likje verf en wat meer buiten effecten... SUPER!
Precies! Insane ja, eerste wat ik dacht :D
wortel 14000 is ongeveer 120
dus 120-120 kilometer....
niet een beetje overkill
heb liever 30-30 op hoog detail dan zo'n lap grond...
maar als het ze lukt :D
Die hebben nog nooit van Testdrive Unlimited gehoord zeker?
Hmm, ja. Of need for Speed underground 1/2, GTA, etc.

Alleen zijn de totaal verschillende landschappen, veel groter gebied (14.000 km2, t.o.v. 1000 km2 in TD unlimited, waarbij je alleen op de weg kan rijden), weersysteem en waarschijnlijk nog veel meer features.
Bij TD Unlimited kan je zoveel naast de weg rijden als je wil. Je kan overal komen, het is alleen niet erg zinvol. En TD Unlimited bevat 1000 mijl !!!! aan wegen. Dat is wat anders dan vierkante kilometers en daarom is het totale oppervlak van TDU veel groter dan de 1000km2 die jij opgeeft. Al zal het ongetwijfeld geen 14.000km2 zijn.
Ik lees op een review van armchairempire dat TDU 618 square miles land heeft, dus 995 km≤... Sja tis toch maar 1/14 van dat van Fuel... maar kvond het toch ook wel straf dat het zogezegd de eerste keer is dat je overal kan rijden...
Die gaat maar amper offroad. Je hebt daar veel snelwegen e.d. Maar echt veel afwisseling is er niet. Hier heb je dus ook zandwegen en ga je helemaal offroad.

Daarnaast heb je hier echt racebanen en niet alleen maar stratencirquits.
De videobeelden zijn voor mij overtuigend genoeg... FUEL is een vet gaaf spel dat ik wel eens eventjes wil uitproberen.
heeft wat weg van Motorstorm, alleen de graphics & mapdetails zijn stukken beter _/-\o_
Ziet gaaf uit en origineel idee. En fijn dat game uit gegeven wordt door Codemasters want met EA ben ik ondertussen zo zat met hun buggy games.
Had liever dat ze weer de realistische kant op gaan. Dirt vond ik te arcade. Heb hem uitgespeeld, maar de wegligging lag me nog steeds niet. Alsof je op ijs aan het racen was. Grid probeer ik niet eens, of ik moet hem een keer in de budgetbakken tegenkomen (ok, heb hem wel eventjes kunnen spelen, meer dan de demo, maar toch).
Ziet er wel vet uit dat Fuel, maar wil liever iets als Toca/DTM Driver. Volgens mij waren ze ook nog met een andere (F1) game bezig en ik hoop niet dat die arcade trent daar ook in doorslaat.
Geen Wii versie?

Zouden ze juist wel moeten doen, kunnen ze gebruik maken van hetzelfde stuurtje als bij Mario Kart wii en third party stuurtjes.
Ik denk dat de Wii lang niet krachtig genoeg is voor een spel als dit. Als er een Wii versie zou komen zou die een stuk simpeler moeten zijn wil het lekker draaien.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 19 augustus 2008 20:06]

Ik hou wel van die vrijheid. Een soort van MX unleashed alleen dan een groter gebied. Het lijkt me ook wel grappig als ze iets zouden bijhouden waar je geweest bent op een map zodat je over 2 jaar denk aah daar ben ik nog niet geweest daar ga ik nu heen.

Maar complete vrijheid zal nog wel even op zich laten wachten. De beperkende factor is hier nog steeds de kaart en niet de tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True