Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De Xbox 360-versie van Race Driver Grid heeft technische problemen. Het spel heeft last van vastlopers, maar volgens de ontwikkelaar is een patch al zo goed als klaar voor publicatie.

Race Driver Grid klein"We geloven dat de problemen worden veroorzaakt door bepaalde harde schijven, die mogelijk beschadigde sectoren hebben", zei Codemasters' Gavin Reaburn op het officiŽle Codemasters Forum. Op dat forum melden gebruikers incidenten waarbij het spel op een zeer lage framerate draait of zelfs helemaal vastloopt. De impact van de problemen lijkt klein; de problemen lijken voornamelijk op te treden na een bepaalde race met Lamborghini's.

De oorzaak zou liggen in de manier waarop de console de replay naar de harde schijf van de Xbox 360 cachet. Als tijdelijke oplossing raadt Codemasters aan het gebruikersprofiel en de save game van Grid naar een geheugenkaart te kopiŽren en de harddisk van de console af te koppelen. Hierdoor worden replays automatisch uitgeschakeld en is het probleem tijdelijk verholpen. Microsoft moet de patch nog certificeren voordat deze op Xbox Live gezet kan worden, maar Reaburn verwacht dat gamers de patch binnen twee of drie weken kunnen downloaden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Er komt nog meer in de patch want sommige achievements werken niet goed of werken helemaal niet. Voor de mensen die niets over achievements willen weten: nu stoppen met lezen!

Achievement Drive 'Em All is niet te halen omdat er 2 auto's niet in het spel zitten. Dit komt omdat CodeMasters de licensie van Ferrari niet heeft gekregen maar "vergeten" is op het laatste moment de code voor de achievement aan te passen. Ook de achievement Record Breaker lijkt defect te zijn; meerdere mensen die ik ken hebben voldaan aan de eis om een circuit in mijnder dan 90 seconden te rijden (en staan ook op het leaderboard met een tijd van minder dan 1:29.999) maar hebben de achievement niet.

Verder zal de patch zeer warschijnlijk ook problemen oplossen op Live waar games regelmatig vastlopen of achievements uitspugen die je helemaal niet hebt verdiend. Het internet staat vol met meldingen dat de Haul-achievements worden gegeven als je jezelf total loss rijdt op een menselijke tegenstanden en de lobby vastloopt.

We zien het wel; tegen de tijd dat de patch uitkomt heeft ondergetekende de single-player waarschijnlijk al helemaal af en > 900G op de rekening staan...
Vind wel beetje raar dat de patch zo goed als klaar is maar dat het nog wel drie weken kan duren voordat hij te downloaden is via xbox live. Misschien is het al wel eerder mogelijk om het te downloaden op usb stick en dan het spel te update.

En lof voor codemasters die schijnt problemen toch beter aan te pakken dan dat ze bij Rockstar met gta doen.
Het zou dom zijn om een patch te rushen op Live. Stel je voor dat Microsoft hun dashboard-update zou rushen en er zit een klein foutje in de TCP-stack; dan wordt het ineens heeeel erg rustig op de Live-servers omdat niemand meer kan connecten. Of dat ze het detectie-protocol voor modded consoles hebben aangepast en je ineens, als legale speler, niet meer op Live kan.

Nee, dan liever een patch die goed getest is maar ook goed besproken is op internet (ook door de community) zodat spelers & developers weten waar ze aan toe zijn als de patch/update eenmaal uitkomt.
Ik vind het best normaal dat een update eerst gecertificeerd wordt, alvorens deze los te laten op alle gebruikers van dit spel. Je wil niet dat een fix een reeks bugs in het leven roept. Dan maar even moeten wachten. Verder zeker netjes dat ze zo snel zijn met een fix.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 3 juni 2008 10:07]

Testen is nu cruciaal, je wil geen patch voor een patch uit gaan brengen. Dus beter in een keer goed doen!
Jammer dat bij games je steeds vaker ziet dat als je niet patcht je een half onspeelbaar spel hebt gekocht. Zeker op consoles is het iets minder gangbaar dat hij ook aan het internet gekoppeld is.
Welke consoles zitten niet op internet? De twee consoles die het meest onderhevig zijn aan dit soort problemen, zijn de PS3 en de 360 en beiden hebben de mogelijkheid om gratis op internet patches op te halen (voor de 360 kan dit met een gratis Silver-account). Gezien de bekendheid van mogelijke kopers met de functionaliteit van elke console, kan je ervan uitgaan dat de console minstens een paar keer per jaar op internet wordt aangesloten, hetzij voor game-patches, hetzij voor kernel-updates.
Je draait oorzaak en gevolg om: de consoles met serieuze bugs in spellen hebben deze bugs omdat men geen kwaliteitscontrole of te beperkt test met in het achterhoofd dat als er een bug in zit ze het achteraf nog kunnen fixen.

Vraag me af hoe dit CodeMasters dit oplost als iemand geen internetverbingen op zijn console heeft. Ik mag hopen dat ze de patch ook op disc versturen of een omruilactie organiseren?

[Reactie gewijzigd door ari3 op 3 juni 2008 21:54]

Misschien dat ik het mis heb, maar heb je uberhaupt de 12 pagina's op het forum van CM gelezen? En heb je ook enig idee aan welke randvoorwaarden een programmeur moet voldoen om een Microsoft Certificaat te krijgen voor zijn game?

Goed, het is zeer waarschijnlijk geen bug in het spel maar een probleem in de communicatie naar randapparatuur. Wat CodeMasters wil gaan doen is, in overleg met Microsoft, een patch uitbrengen die de originele inrichting van het spel anders naar de console stuurt waardoor er mogelijk meer gecached wordt in RAM in tegenstelling tot HDD/memory-unit. Oftewel; er is getest (en ook afzonderlijk door Microsoft) maar blijkbaar hebben geen van de 2 bedrijven het probleem geconstateerd en nu komt het pas naar voren en naar het schijnt bij bepaalde batches HDD's!

En over die internetverbinding: ik zou nog maar eens goed de handleiding/bepalingen van je console doorlezen. Want voor zover ik weet ben je bijna verplicht om de dashboard-updates van Microsoft te accepteren omdat in de toekomst bepaalde spellen misschien niet eens willen opstarten. Je doet het voorkomen alsof consoles "wat anders" zijn dan PC's qua connectiviteit maar eigenlijk is het patchen/updaten van een console niets anders dan wat je met een PC ook doet (zoals WindowsUpdate of driver updaten of whatever). Of wil je nu ook een hetze gaan beginnen tegen hardware-leveranciers van PC-componenten omdat ze je ook geen CD'tje toesturen met elke laatste driver?

Ach, gelukkig is Microsoft niet de moeilijkste: de kernel-updates voor de 360 kan je inderdaad gewoon downloaden en op CD branden, net zoals bijvoorbeeld een servicepack voor je Windows-installatie. Maar patches voor games worden gepushed over het netwerk en dan heb je wel een verbinding nodig.
ned was 30 mei ;)

maar deze problemen zijn exact ook het zelfde bij mij maar dan heb ik een pc dus van mij mogen ze daar ook wel effe iets voor verzinne
een beetje raar dat de problemen alleen schijnen voor te komen bij bepaalde laborgini races. dan lijkt het er meer op dat het niets met bad sectors op een hdd te maken heeft dan zou het sporadisch voorkomen. : ;)
Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte. De lamborghini races zoeken heus niet magisch zelf de bad-sectors op. Het is wel een mooie smoes om te verzinnen natuurlijk.
Het is jammer dat consoles een beetje de PC kant op beginnen te gaan.
Dit is nu spel nummer zoveel (vooral op de XBOX 360) die gepatched moet worden en bijna vrijwel direct na de release.
Ag, op de oudere consoles lieten ze de bugs gewoon erin zitten ;) (of patchen ze deze op een latere batch die je dan zelf weer kon kopen)

[Reactie gewijzigd door PrismSub7 op 3 juni 2008 13:31]

Ik vraag me af in hoeverre de console's met een harde schijf automatisch een harde schijf defraggen op de achtegrond, of dat daar wel een maintenance progamma voor is ingebouwd. Heb zelf alleen een Xbox en heb me er verder nooit in verdiept :)

Maar bad sectors, dat zou betekenen dat alle geleverde harde schijven daar last van hebben, lijkt me sterk, maarjah, het zijn dan ook de masters of code :+
A cache clear code has been discovered for the Xbox 360 hard drive via the dashboard's system blade. To perform the function, access 'memory' in the system blade, and then highlight the hard drive. Now press: Y, X, X, LB, RB, X, X. The following message should appear: "Do you want to perform maintenance on your Xbox 360 storage devices?" f you initiate maintenance, the hard drive's cache will be cleared, including all software updates.
Dus nee, er wordt geen defrag uitgevoerd maar overbodige updates van games worden weggegooid van de HDD. Maar ik denk dat een schijfje van 20 of 40GB niet echt onderhevig is aan enorme defragmentatie. Ik ken de bestandssystemen van de huidige consoles niet precies maar mijn vermoeden is dat elke console een bepaald bestandssysteem heeft en dat alle content in vaste blokken wordt "weggeschreven/opgevraagd" en dus netjes naast/tussen elkaar past.

Mocht iemand info hebben over het bestandssysteem van de 360 en de manier van lezen&schrijven, dan hoor ik dat ook graag; lijkt me interessant.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 3 juni 2008 16:44]

De grootte van een bestandssysteem heeft niet zo gek veel met fragmentatie problemen te maken. Fragmentatie was al een probleem toen HD groottes nog in megabytes gingen. Een HD raakt gefragmenteerd als hij vol raakt, dan maakt het weinig uit of het 90% van een 20 of 200GB schijf is. Als een schijf 10% vol is, dan zet je alle bestanden simpelweg een roteind uit elkaar. Als er file dan groeit, dan is het volgende blok meestal vrij.
Ik had er ook last van bij elke race, had niets met die lambo race te maken. Om de minuut ongeveer een micro-freeze van een seconde. Ik heb m'n profiel/savegame naar m'n memcard verhuisd en de harddisk gewoon laten zitten, alles opgelost! 0,0 framedrops, en ik heb gewoon replays.
Uhm komt dit spel niet pas vandaag uit?

Ontopic: Codemasters en hun ongelovelijke support, ik heb met de voorgaande versies van Race Driver heel wat problemen gehad (op de PC) hierbij kreeg ik zo vaak een oplossing van ze die totaal niet werkte of gewoon dom was (schakel je directx is helemaal uit). Het zal me niks verbazen als de PC versie ook behoorlijk wat problemen zal kennen.
Dit spel is 30 mei al uitgekomen ;)

[Reactie gewijzigd door Koppensneller op 3 juni 2008 11:08]

Je zou toch verwachten dat er een soort besturing systeem/kernel nog tussen het spel en de echte hardware in zit. Dit besturing systeempje zou dan dingen als bad sectors en zo horen op te vangen, dan met behulp van het gebruikte bestand systeem. Anders wordt zo'n spel wel heel erg low level geprogrammeerd. Ik vindt het zelf een beetje als een smoesje klinken.....
Een bad sector zorgt misschien voor een "hick-up" (om dat het os bvb een paar keer opnieuw probeert de sector te schrijven) in het wegschrijven van de replay data. Waardoor het spel hapert omdat het wacht tot die data op schijf staat. (Alle schijftoegang wordt waarschijnlijk geblokkeerd op zo'n moment)

Ik vind het ook niet erg waarschijnlijk (zijn er dan zoveel schijven met bad sectors net op de plaats waar dat spel zijn cache wil schrijven?) maar het zou wel kunnen...

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 3 juni 2008 11:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True