Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Ontwikkelaar Codemasters laat de eerste beelden zien van het spel Race Driver: Grid, wat voorheen onder de naam Race Driver One door het leven ging. Het spel moet de Race Driver-franchise omgooien en draait puur om de race zelf.

Volgens Ralph Fulton, hoofd gamesontwerp bij Codemasters richt Grid richt zich op alles wat zich afspeelt tussen de Starting Grid en de finish, aldus een persbericht van de ontwikkelaar annex uitgever. Volgens Fulton is er geen plaats voor het verzamelen van auto's of het ontwerpen van racekleding.

Race Driver: Grid

Fulton beschreef al eerder in een Tweakers.net preview van het spel dat het de engine van Colin McRae: DiRT gebruikt met een uitgebreider schademodel. 'Brokstukken zo klein als schroeven kunnen van de auto vallen. Deze blijven liggen op de rijbaan en hebben daardoor invloed op de gameplay', aldus de gamesontwerper.

Spelers mogen racen in Europa op officiŽle racetracks in automerken zoals Aston Martin, Koenigsegg en Pagani. In Amerikaanse steden, waaronder San Francisco, Washington DC en Detroit kan meegedaan worden aan straatraces. Japanse steden bieden de mogelijkheid om te racen in neonlicht badende straten. Race Driver: Grid wordt ontwikkeld voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3 en moet het tweede kwartaal van 2008 uitkomen.

Race Driver: Grid
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Als je niets kunt doen voor het starten en na het finishen, wordt dit spel nog meer arcade dan FlatOut 2 (daarbij kon je nog upgrades kopen, zowaar). Je hoeft voor mijn part niet alles te kunnen customizen (luchtdruk op de banden zoals in Nascar 2003), maar je moet toch een klein beetje kunnen tweaken. Al is het maar met een simpel upgrade-systeem (auto-onderdelen verdeeld in 5 tot 10 categorieŽn, met 3 upgrades per onderdeel). Ik verwijs hiervoor naar het sublieme Need for Speed Porsche 2000 als goed voorbeeld van de m.i. perfecte balans tussen arcade en simulatie.

Ik zie aan deze game slechts twee positieve punten:

- Het ziet er erg mooi uit
- Het spel heeft de zeldzame combinatie van merklicenties EN een schademodel. Vaak zie je dat alleen auto's van nepmerken uit elkaar vallen, OF het fenomeel dat merkauto's niet kapot kunnen.
Eindelijk dan eens een goed racespel voor de PC? Hoewel ik niet verwacht dat ze GranTurismo zullen evenaren, hoop ik toch dat ze die richting op gaan!
Eindelijk dan eens een goed racespel voor de PC?

Waren die er nog niet dan? Het hangt er natuurlijk enigszins vanaf waar je van houdt en hoe vaak je verwacht dat er een nieuwe titel van jouw gading in de winkel ligt, maar het lijkt me dat je op de PC meer dan zat keuze hebt. Als je bijvoorbeeld van super-realisme houdt moet je bij Simbin zijn, die met titels als GTR 2 en Race '07 regelmatig goede sims in de schappen legt, of probeer anders eens rFactor. Aan het andere uiterste van het spectrum staat dan weer EA met hun Need for Speed reeks die ongeveer zo ver van de realiteit afstaat als mogelijk. En natuurlijk alles ertussenin: voor de rally-liefhebbers Codemasters met hun Colin McRae-reeks, of Sega Rally voor een twist, Atari's Test Drive Unlimited met free-roaming gameplay en enigszins instelbaar realisme, EA's Nascar serie... Moet ik nog verder gaan? Toegegeven, er zitten ook wat kleinere missers bij maar de meeste van bovenstaande spellen krijgen toch wel een 8 a 9 in de meeste reviews. En ze zijn niet meer dan een jaar oud!
Jij hebt duidelijk gťťn games-pc. Op pc zijn er al altijd meer en betere racegames geweest dan op console.
Mwah, ligt eraan hoe je het ziet. Ik zit al jaren te wachten op een goede vervanger voor NFS: HP2. Echte auto's en arcade racen, zonder dat blije kinderachtige getune en gepimp maar wel een race ervaring, ipv een hand-oog coŲrdinatieoefening, wat NFS vooral is. Ik heb nu een sim geinstalleerd staan, nl. Race'07. Super spel, maar wel alleen op circuits, en een echte sim, geen arcade. Ook alleen maar cupauto's en geen reguliere straatversies. En het aantal auto's is sowieso beperkt.

Op de PC komen vooral RTS en 3D-shooters uit. Verder valt het aanbod vies tegen. De reden waarom ik dan ook een PS3 ga halen.

Als je kijkt naar Colin Dirt (en dit spel is dezelfde engine en van dezelfde studio, dus aannemelijk is dat de eisen net zo hoog worden), dan heb je ook nog eens te maken met flinke systeemeisen. Ik geloof er niets van dat dit met wat slimmer programmeerwerk niet beter kan. Een topkaart van twee jaar geleden kan Dirt niet eens op de laagste settings afspelen. Nog een reden om voor een console te gaan. Maar goed, dat is verder off-topic.
Is het dan ook mogelijk om op de 360 tegen PC spelers te gamen?

Dat gaat wel cool zijn dan.
PGR4 speel ik op het moment helemaal plat op de 360. DTM Race driver 3 heb ik een jaar geleden helemaal stuk gespeeld op de PC.
"Volgens Fulton is er geen plaats voor het verzamelen van auto's of het ontwerpen van racekleding." hulde! Geen Need for Speed troep
Maar racen voor Auto's vond ik juist wat hebben, kleding en onderdelen weer niet :+
Ik speelt DTM3 nog regelmatig. Mss niet de meest realistische racer, maar zeker niet de minste. Juist een lekkere middenweg: genoeg ruimte voor skill/ervaring, maar niet te extreem dat het nieuwe spelers afschrikt. Als deze nieuwe weer van hetzelfde caliber is ben ik zeer tevreden.
Het ziet er echt mooi uit. Maar die DiRT engine is ZO ONGELOOFELIJK zwaar...
Komt ook vooral door de bebossing rond de levels etc he, en ligt er ook aan welke settings dat je draait.
Codemasters, slechte ervaring mee gehad tijdens Jericho voor de PC. Zodra je een 'verkeerd' (lees niet standaard) tb hebt kom je al meteen niet door de 'Lichthammer exorcism sequency'. Jammer alhoewel de graphic relatief goed waren en het verhaal toch aardig was. AI was ookal niet geweldig.

Hopelijk is deze racegame kwa programmering wat beter want daar faalt Codemasters toch wel enigzins op imo.
vind zelf DTM2 en 3 erg goed, super balans tussen arcade en simulatie, DTM ging er eigenlijk nooit om, om je auto te pimpen en dit maaken ze nog meer waar.

Wel jammer dat waarschijnlijk de cutscenes nu helemaal verdwijnen *(ik vond het verhaaltje altijd wel grappig :) )*

Zeer benieuwd naar deze versie!
DTM 2 en 3 vond ik ook erg leuk, vooral het online gedeelte met een stel vrienden was erg tof (met zijn 3en in een Ford GT dezelfde bocht proberen te sturen werkt niet echt goed :D).
Erg goeie balans tussen simulation (GTR2/LFS/rFactor) en arcade (NFS).
Het spel moet de Race Driver-franchise omgooien en draait puur om de race zelf.

Volgens Ralph Fulton, hoofd gamesontwerp bij Codemasters richt Grid richt zich op alles wat zich afspeelt tussen de Starting Grid en de finish,
Dat was bij DTM 3 toch ook al zo?! Het enige wat er zo nu en dan eens tussendoor zat was een kort filmpje.

Hoezo is dit totaal over de andere boeg? :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True