Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

De Britse uitgever en ontwikkelaar Codemasters heeft bekendgemaakt dat 2007 het succesvolste boekjaar in het 22-jarige bestaan van het bedrijf is. De gamemaker is van plan om de stijgende lijn vast te houden.

Codemasters-logoDe omzet over het gebroken boekjaar 2007, dat op 30 juni jongstleden eindigde, steeg met 38 procent naar 149 miljoen dollar. Volgens het persbericht van Codemasters vervijfvoudigde de operationele winst naar 11,6 miljoen dollar. Het bedrijf was met name succesvol in de Verenigde Staten. De retailverkoop van games, die in dat land met liefst 332 procent steeg, joeg de cijfers de hoogte in, maar ook een distributiedeal met Warner Bros. Home Entertainment leverde Codemasters daar de nodige extra inkomsten op.

Toch droeg het Noord-Amerikaanse continent niet meer dan een slordige twintig procent aan het bedrijfsresultaat bij. In Europa werd succes geboekt met de mmorpg The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, terwijl het bedrijf wereldwijd scoorde met de Code M-gamecommunity, die inmiddels ruim 1,7 miljoen leden heeft. Ook richt Codemasters zich in toenemende mate op nieuwe platforms, zoals smartphones, met diensten als het online-gameportal Funsta.

Het bedrijf is vastbesloten om de opgaande lijn vast te houden, stelt Codemasters-ceo Rod Cousens: 'We hebben de mensen en de technologie om met iedereen ter wereld te kunnen concurreren zoals nooit tevoren. Onze resultaten laten zien dat we op alle fronten meedoen.' Het bedrijf investeerde dan ook het leeuwendeel van de inkomsten in nieuwe games, zoals de nog te verschijnen titels Turning Point: Fall of Liberty, Hei$t en Rise of the Argonauts.

In totaal werd er 84,3 miljoen dollar aan onderzoek en ontwikkeling uitgegeven. Dat leverde bijvoorbeeld de in eigen huis ontwikkelde cross-platform engine 'Neon' op, die in Colin McRae: Dirt debuteerde. Deze engine zal later onder andere in Operation Flashpoint2: Dragon Rising en een nieuwe Race Driver-versie gebruikt worden. In samenwerking met The Templar Company wordt verder gewerkt aan titels voor de DS en de Wii van Nintendo. Ook wist het bedrijf nog te melden dat er een Dirty Dancing-game in de maak is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

En dan te weten dat ze bepaalde MMORPG's gratis maakten: Archlord, RF Online zijn f2p geworden en dat ze voor bepaalde games van bij de start een lifetime abo hebben ingevoerd (bv. LOTR Online). Ik wacht tot ze Dungeons and Dragons Online gratis maken. Spel had groot potentieel, maar werd door het lage aantal spelers en de niet altijd even goede support een pak minder interessant om spelen. Alleszins niet de moeite om er maandelijks voor te gaan betalen.
Supermooi voor dat bedrijf natuurlijk.. maar een Dirty Dancing game? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Tenminste, ik vraag me af hoe je van zo'n film een serieuze game kan maken.

Waar zijn die portal en die community zo groot overigens? Heb er nog nooit van gehoord hier in Nederland.
Dirty Dancing wordt dan ook niet een 'serieuze' game (expres tussen aanhalingstekens), maar is onderdeel van een nieuwe lijn van 'casual gaming' (Funsta). Het blijkt nu eenmaal dat er ook steeds meer meisjes en vrouwen (gaan) gamen. het wordt dus meer een puzzle spel.

je kunt op de site lid worden van de Code M community en daar zitten bepaalde voordelen aan (korting via de e-shop o.a.). Als je kijkt op hun forum onderaan zie je het aantal leden: http://community.codemasters.com/forum/

niet verkeerd lijkt me :o
Als ik elke keer automaat/entertainmenthallen in Japan bezoek sta ik versteld hoeveel meisjes en jonge vrouwen daar ook aan het gamen zijn. (Uiteraard voornamelijk games zoals Dance Dance Revolution.) Heck, mijn eigen vriendin (Japans) is ook bezig met games, maar voornamelijk die casual games (Dr Kawashima, oogtraining, taiko no tatsujin http://en.wikipedia.org/wiki/Taiko_no_Tatsujin_DS) en RPGs.

Maar de hoeveelheid vrouwen die aan het gamen slagen is echt groot te noemen, maar 't gros die ik heb mogen leren kennen zijn toch wel meer van de casual games en RPGs.
cross-platform engine 'Neon' op,
Is dat voor verschillende consoles, of voor verschillende besturingssystemen?
Een andere console betekent per definitie een ander besturingssysteem.
Volgens mij is er geen Linux port, als je dat bedoeld. :(
Dat hoeft niet de Xbox draait op een veranderde versie van Windows Nt. Maar natuurlijk draait een gewone . Exe daar niet op :).
Jij hebt het over de oude Xbox, die inderdaad een aangepaste Windows 2000 kernel heeft. Alleen de kernel, maar dat maakt nog geen Windows. Windows is veel meer dan alleen dat. De Xbox 360 draait waarschijnlijk weer op een heel ander systeem, omdat dat apparaat sowieso niet x86 compatible is, en daar is Windows op gericht. Zou volgens mij dus logischer zijn de software daarvoor specifiek voor de architectuur van de 360 te schrijven voor optimale performance.
Voor consoles voor zover ik weet. Ook alleen XBOX360 en PS3 geloof ik.
ik denk consoles
Voor consoles en PC's. Dit is de engine die ook in DiRT wordt gebruikt.
Niet slecht, al heb ik nog nooit gehoord van de Code M-gamecommunity of de online-gameportal Funsta, gemiste kans misschien? ;)

Voor OFP2 kunnen ze op mij in ieder geval rekenen.
Deze engine zal later onder andere in Operation Flashpoint2: Dragon Rising en een nieuwe Race Driver-versie gebruikt worden.
Een engine die zowel in een FPS als in een race game gebruikt wordt? Dat klinkt veelzijdig.
het kan natuurlijk dat de engine de grafische mogelijkheden optimaliseert en de rest gewoon een extended library is zodat de FPS-eigenschappen worden toegevoegd. Kijk maar wat je bijvoorbeeld met de Unreal engine kunt... je kunt er schietspellen mee maken, racegames, bouwspellen, adventure en zelfs simulation-games, er zijn daar zoveel mods voor. Er zijn zelfs mods die FPS EN RTS combineren. Dat concept is een beetje zoals Savage/Savage 2. Je moet een beetje weten om te gaan met hoeveel camera's te gebruiken, de standpunten en op welke manier je camera aan je karakter/omgeving vastzit.

[Reactie gewijzigd door xaddict op 21 november 2007 09:04]

neon is ook voor pc geloof ik.. code M ben ik lid van geweest, maar heb niet echt het idee dat het handig is ofzo...
OFP2 :*) geweldig daar kunnen ze zeker die stijgende lijn mee halen als ze die 2008 uitbrengen

Edit: verkeerde smiley

[Reactie gewijzigd door LeVortex op 20 november 2007 15:30]

Hoe gaan ze verder met de Colin McRae-serie, nu de beste man helaas aan de verkeerde kant van het gras ligt, en geen creatieve input meer aan het spel kan leveren, en CM waarschijnlijk z'n naam niet meer aan het spel kan verbinden?
Ik zie het probleem niet zo. Elvis verkoopt tenslotte ook nog steeds platen. Daarnaast hebben ze alle benodigde vioce recordings voor een nieuwe game al. Toen Dirt uit kwam deed hij toch ook al niet meer mee in de WRC (dacht ik).
Ik denk dat z'n vrouw en kid de royalties wel zullen waarderen.

Verder sta ik ook achter het "Elvis" argument. In feite heb je het over legendes. Een legende hoeft niet perse levend te zijn. Aan de andere kant is het wel handig om in het spel en de merchandising niet de suggestie te wekken dat McRae leeft.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 20 november 2007 16:16]

Hebben ze meteen een titel voor hun volgend spel: Colin McRae: Legend! Ach uiteindelijk deed die naam er al lang niet meer toe, je merkte ook al bij deze versie dat het spel overal als DIRT bekend stond, en niet echt als CMR zoveel (6 ?). Het is gewoon een brandname geworden dat nog heel weinig met de man zelf te maken had! Vind het bericht trouwens verrassend, Codemasters was nu niet echt DE speler van het moment... slechts 2 echt grote titels! (Overlord kon je niet meteen big noemen)

Kijk ook uiteraard wel uit naar wat ze met OFP gaan verwezelijken, het potentieel is er allesinds...
Een quote uit het orginele artikel:
On its release in June 2007, Colin McRae: DiRT topped the US best-seller charts for titles on the Xbox 360® video game and entertainment system from Microsoft®, and has sold more than one million copies to date. Overlord, a new action adventure game, also reached the top 10 charts in the US, the UK, Germany, France, Italy, Spain and the Netherlands.
Je kunt Overlord gerust rekenen tot de grote titels. Het is geen sequel, maar daarom is het niet noodzakelijk geen toptitel. Arrg, dubbele negatie

[Reactie gewijzigd door Nick The Heazk op 20 november 2007 23:06]

En dan te bedenken dat ze ooit op de comodore 64 begonnen zijn met spelletjes maken.
Tja, Bill schreef heel lang geleden ook ooit een simpel besturingssysteempje en HP was ooit ook in een garage gevestigd... Google was zo lang geleden ook nog maar een studentenprojectje...

Ze groeien zo snel op tegenwoordig :>
De gamemaker is van plan om de stijgende lijn vast te houden.
Het zou bizar zijn als een bedrijf als doel had om de stijgende lijn los te laten. Elk commercieel bedrijf wil een stijgende lijn vast houden. Helaas heb je dit als bedrijf niet in de hand.

edit:
Neen, HAL, je hebt het gewoon niet in de hand. Je kan er met goed beleid zeker invloed op uit oefenen. Maar in het geval van dit bedrijf: een aantal mislukte spellen en je hebt al een probleem. Er worden spellen uitgebracht waarvan mensen verwachtten dat het een groot succes zou worden, maar waar het in de praktijk erg tegen valt (en andersom).
Wanneer het slecht gaat met de economie: dan kan je het gewoon vergeten.
Maar het is echt niet zo dat je het in de hand hebt. Daarvoor zijn er teveel externe invloeden.

[Reactie gewijzigd door Quacka op 20 november 2007 16:48]

Helaas heb je dit als bedrijf niet in de hand.

Hmm: ok, soms krijg je als 'low level grunt' wel eens de indruk dat hoger management voor absoluut niets dient, maar we moeten ze toch een béétje credit geven. Toegegeven, een bedrijf heeft niet alles zelf in de hand, maar door het bedenken en toepassen van een bepaalde strategie ('we gaan die markt betreden', 'we gaan zoveel investeren in r&d',...) kan success wel reëler worden.
In hoeverre zou Overlord hieraan bijgedragen hebben?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True