Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Codemasters voorziet mmorpg The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar dit najaar van de eerste volledige update. De level cap gaat omhoog naar 60 en de spelwereld wordt uitgebreid met de Mines of Moria.

The Lord of the RingsMet de aankondiging van de uitbreiding wordt de vraag beantwoord welk deel van Middle-Earth als eerst zou worden toegevoegd als open gebied. In The Lord of the Rings Online was alleen de regio Eriador toegankelijk, met daarin onder andere Bree, The Shire, Rivendell en Weathertop. Ontwikkelaar Turbine heeft altijd gezegd ook andere delen van Middle-Earth aan de spelwereld te willen toevoegen en de Mijnen van Moria, met daarin onder meer de grootste van alle Dwergensteden, is nu als eerste aan de beurt, zo blijkt uit een vrijdag door Codemasters rondgestuurde verklaring.

Lotro Mines of MoriaBehalve een nieuw gebied voorziet de uitbreiding gamers ook van nieuwe quests. De Epic Quest, de verhaallijn in Lord of the Rings Online, wordt uitgebreid met zes boeken, die elk een aantal opdrachten met zich meebrengen. Deze quests onderscheiden zich van standaardmissies doordat er vaak bekende Lord of the Rings-personages bij betrokken zijn en ze direct verband houden met de algemene verhaallijn uit de boeken. In het originele spel kon onder meer met Gandalf en Aragorn gequest worden, in de uitbreiding maakt onder andere Lady Galadriel haar opwachting.

Spelers die het maximum van level 50 hebben bereikt kunnen na het toevoegen van de uitbreiding doorgroeien naar level 60. Dat gaat gepaard met het verkrijgen van nieuwe karaktertrekken, eigenschappen, vaardigheden en speciale, aan de gekozen klasse gebonden quests. De keuze in die klassen wordt met de Mines of Moria overigens ook uitgebreid: de Rune-keeper en de Warden worden aan de beschikbare klassen toegevoegd.

Lotro screenshot

Een interessante feature is het 'item advancement systeem'. Het was al mogelijk om zelf wapens en andere dingen te maken, maar Turbine wil dat spelers bepaalde wapens verder kunnen personaliseren. Door het toevoegen van speciale runes en het laten meegroeien van bepaalde wapens met het level van de speler, krijgen de wapens een eigen identiteit. Spelers kunnen de wapens dan een naam geven, in de hoop een even legendarisch wapen te hebben gesmeed als 'Sting' van Bilbo en 'Glamdring' van Gandalf.

De Mines of Moria-uitbreiding is de eerste grote uitbreiding op The Lord of the Rings Online die via de retail de weg naar gamers moet vinden. Eerder bracht Codemasters al verschillende gratis updates uit die nieuwe gebieden en quests aan de spelwereld toevoegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

zaten nogal wat bugs in voor me in het begin ...
1 van die bugs was oa dat ik geen enkele instance in kon, toen de GM's eindelijk met probleem hadden opgelost was men clan al gans stuk verder en heb ik het opgegeven :(

ook de pvp vond ik wat zwak, hopelijk hebben ze die ook verbeterd
Dat de pvp zwak is is wel logisch, want er zit geen echte PvP in Lotro. Dat wil zeggen: niet direct jouw character tegen mijn character, so to speak..

In Lotro heb je wat heet 'Monster Play'. Je kunt (vanaf lvl 10) een monster character aanmaken (Orc, Uruk-Hai, whatever you like), die direct al level 50 is. Met dat monster kun je in een speciaal afgesloten gebied tegen mensen vechten die al een character hebben die hoog genoeg is om daar te vechten. Er zijn in dat gebied overigens wel NPC's (Non Playable Characters, computergestuurd dus) die zonodig balans houden in het gevecht. Erg leuk om een keer te proberen, zeker als je fan bent van de Uruk-Hai of Orcs een warm hart toedraagt. Echter, het is wat beperkt als je het vergelijkt met de uitgebreide PvP-mogelijkheden van WoW.

Dat is overigens wel logisch. In Lotro zijn alleen de 'Free peoples' (met een s ja) speelbaar als character, en die vechten natuurlijk niet tegen elkaar. In WoW kun je echt een duidelijke kant kiezen (Alliance vs. Horde), dus is PvP ook veel logischer.
Als je de PvP van WoW al uitgebreid vindt, dat had je Dark Age of Camelot moeten meemaken. Ik heb hele goeie herinneringen aan vele keep sieges daar, dat was m.i. de beste PvP ooit.
Oh wow, wat een fantastisch nieuws! LOTRO is echt het leukste spel dat ik ooit heb gespeeld en ik ben blij dat ik zo'n founders abbo heb.

Volgens mij is dit spel trouwens bijzonder populair. Ik vraag me af hoeveel mensen er in totaal lid zijn ....

@Awaken:
Geflopt? Waar je ook loopt, er zijn altijd veel mensen online. Dat is zo op elke server van ze. Aangezien die game wereld enorm is, moeten er dus erg veel mensen online zijn, lijkt me. Overigens hebben veel mensen meerdere characters, omdat het erg leuk is om overnieuw te beginnen.

[Reactie gewijzigd door Battle Bunny op 14 maart 2008 17:35]

Ja joh? Ik had het idee dat het nogal geflopt was.. Maarja, alles lijkt natuurlijk geflopt in de schaduw van World Of Warcraft. Lijkt me an sich nog wel aardig om te doen, als het niet zo druk is. Later instromen op zo'n mmorpg, als iedereen al aan z'n level max. zit, is ook niet alles..
Later instromen op zo'n mmorpg, als iedereen al aan z'n level max. zit, is ook niet alles..
Voorlopig valt dat nog wel mee. Zelf speel ik op Gilrain, maar geen enkel moment heb ik me druk hoeven te maken over het vinden van een fellowship - er zijn altijd meer dan genoeg nieuwe spelers online van jou level.

Ik ben overigens pas zo 'laat' begonnen omdat mijn oude pc het nauwelijks aankon en zelfs met een 8800GT en een forse C2D heeft het spel moeite op de hoogste settings. Nu hardware die het echt goed tot zijn recht kan laten komen (op max is het echt zo'n ongelovelijk mooi spel) pas een beetje betaalbaar aan het worden is zie je ook steeds meer mensen die het daarom oppakken.

Zit al een tijdje te twijfelen maar ik denk dat mijn volgende subscription toch maar een lifetime wordt - zoals het er nu naar uitziet gaat het nog wel wat jaren duren voor we in Mordor staan en Turbine heeft een goede reputatie als het aankomt op 'oude' games ondersteunen :Y)

Geflopt valt trouwens ook wel mee: er zijn op dit moment alleen in europa al een dozijn servers online die allemaal een enorme userbase hebben, zo populair als WoW is het niet maar voor de 'kleintjes' doet'ie het volgens mij best aardig :)

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 14 maart 2008 17:57]

Het is de grootste MMORPG na World of Warcraft, als ik een schatting moet maken.
Wat doe je als je in dit soort spellen een tijdje op het hoogste level zit?
Als je een extra karakter aanmaakt moet je die nu ook naar level 60 brengen. of niet?
Lotro ken ik dan niet, maar in WoW heb je ontzettend veel zgn. end-game content, spul dat ook met de hoogste levels nog een uitdaging is.

En je kan natuurlijk ook weer opnieuw beginnen met een ander ras in een andere klasse wat weer een andere speelervaring oplevert. Zoiets is er in lotro vast ook wel.
Dit heb je ook in LOTRO. Dit zijn de zogenaamde raid quests, zelfs met een volle fellowship (group van 6 man, max) kun je dat niet aan. Je moet dus raids hebben, met maximaal 12 man. Schijnt dat je daar een volle middag mee bezig kunt zijn, ze hebben om die reden zelfs een soort aflossings-systeem gemaakt. De ene raid gaat dan verder op het punt waar de andere is gebleven.

Ook is er enorm veel te doen aan zgn. deeds, kill 300 van een vent type om een kleine character bonus te krijgen. Daarbij zijn die lui ook compleet gestoord en kun je nu zelfs rond lopen als kip, etc. (Erg lollig om eerst level 50 orcs af te slachten en daarna een level 1 kip te zijn -- weg rennen van level 2 ratten :) )
Ben dan benieuwd hoe veel meer uitbreidingen ze er nog aan toe willen gaan voegen, het zijn er nogal wat die er aan toegevoegd zouden kunnen worden:

- Lorien
- Fangorn
- Minas Tirith
- Ithilien
- Mordor
- Rohan
Etc..

Ik heb het spel verder nog niet gespeeld ( ben bang dat mijn huwelijk in gevaar gaat komen als ik hier eenmaal aan ga beginnen :P )
http://www.visionsofthering.com/expac_timeline.shtml

Dit is een schatting van de expansions die er nog gaan komen :) Door fans in elkaar gedraaid, dus het is puur speculatief.
Hmm, misschien maar eens m'n subscribtion verversen... misschien.. heel misschien :P
hier in de bart smit zag ik LOTRO staan voor 6 euro... dus verkoop technisch is het niet zon hit als WOW maar ik beleef heeeeel veeeel plezier aan mijn lifetime ookal kan ik nu door studie bijna niet spelen... toch hoef ik me geen zorgen te maken...

Moria here i come :)
Ik heb WoW zien staan voor 8,95 Euro, lijkt me ook relatief goedkoop, maar dat zegt ook niet veel over het success van de game. Zo een tijd na release zijn de verkoop kosten van de initiele release niet meer zo heel belangrijk (het meeste geld is hopelijk toch alang terug verdient), maar als je nog veel van deel 1 verkoopt is de kans groot dat deze nieuwe spelers ook interesse hebben in deel 2 (en dan initieel voor de volle mep). Kijk maar eens naar andere PC games, zoals W40K: DoW of Civ4. MMORPGs halen de meeste verdiensten trouwens uit de maandelijkse subscription gelden, bij de computer game zit daar namelijk nog een groothandel en een detailhandel tussen die 60%+ van de prijs opvreten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True