Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar Turbine opent een tweede studio om de snelle groei van het bedrijf bij te kunnen houden. Ex-Blizzard-topman Dave Brevik wordt het creatieve brein van de studio.

Dave Brevik gaat Turbine West leidenHet nieuwe Turbine West wordt gevestigd in het Californische Redwood. Volgens Turbine-directeur Jim Crowley groeit het bedrijf zo snel, dat het handig is een tweede studio te openen. Het hoofdkantoor van Turbine blijft gevestigd in Westwood, dat aan de Amerikaanse oostkust ligt.

Dave Brevik is aangetrokken als het creatieve brein van de nieuwe studio. Brevik werkte jarenlang bij Blizzard North, de studio die verantwoordelijk was voor de eerste twee delen van Diablo en de succesvolle multiplayerservice Battle.net. Brevik was tot voor kort werkzaam bij Flagship Studio's, dat hij oprichtte met een aantal collega's van Blizzard North. Van Flagship Studio's is inmiddels echter niet veel meer over.

Het is nog onbekend wat Turbine West gaat maken, maar Turbine maakte tot nu toe eigenlijk alleen mmo's, dus het moet raar lopen wil de nieuwe studio niet ook een mmo gaan ontwikkelen. Crowley omschrijft zijn bedrijf als 'de ontwikkelaar die de nieuwe generatie mmo's gaat ontwikkelen die zowel op de pc als op de console te spelen zijn.' Turbine liet al eerder doorschemeren dat van hun Lord of the Rings Online een consoleversie zal verschijnen. Op 18 november verschijnt Mines of Moria, de eerste uitbreiding voor Lord of the Rings Online.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Goh, dan legt LOTRO ze geen windeieren. Van een relatief kleine speler op de MMO markt naar enorme expansies van je bedrijf doe je niet zo snel.
Turbine is voor de westerse wereld nooit echt een kleine speler geweest. Hun eerste MMORPG Asheron's Call was in 1999 al een succes en draait nu, bijna 10 jaar later, nog steeds.

Asheron's Call 2 is geflopt, maar ze hebben zelf altijd toegegeven dat dat voornamelijk een techdemo was om de Turbine engine 2 te kunnen testen en verkopen. Ook dat was een succes blijkbaar, want ze wisten 2 mega-licenties binnen te halen op basis hiervan (Dungeons&Dragons en Lord of the Rings).

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 oktober 2008 09:24]

Het trekt ook een heel speciale groep mensen aan. Niet de grootste maar wel redelijk trouw aan hun spel. LOTRO is de enige MMO waarbij ik langer kon spelen dan 15 levels. Het is geweldig om door het eerste boek heen te kunnen lopen, je herkent zoveel als je oplet. het heeft ook zijn nukken maar toch ik vind het de beste MMO die ik gedaan heb tot nu toe.

Als de console versie ook gespeelt kan worden met dezelfde licentie zou het helemaal geweldig zijn. Dan kan ik met mijn life long surscription mooi relaxed op de console spelen. Alhoewel ik nog nooit een comfortabele console MMO heb gedaan.
Wellicht is LOTRO dan niet zo'n kleine speler op de markt als veel mensen denken. Turbine heeft nooit cijfers vrijgegeven.
In WoW heb je idd 40 knoppen op je hotbar. Gelukkig gebruik je er maar 4 tijdens battle... WoW zou daarom goed op een console gespeeld kunnen worden.

Echter meer vernieuwende MMORPG's maken wel gebruik van meerdere knoppen dus ben het met je eens dat dit een uitdaging is voor console mmo's
Bullshit, speel eens een Warlock in een nette raid, kijken hoe ver je komt met 4 knoppen.

Daarnaast, welke 'vernieuwende' MMO's zou je meer knoppen gebruiken? Na een paar weken Warhammer gespeeld te hebben kan je best concluderen dat die, inclusief AoC en lotro gewoon nog steeds maar een beetje achter WoW aanlopen en eerder makkelijker geworden als moeilijker. AoE loopt helemaal leeg, Lotro moet het van hun IP hebben om hun playerbase vast te houden. Warhammer heeft wel leuke dingen geintroduceerd en is de eerste mmo die evenveel bied (of gaat bieden) als WoW.
LOTRO loopt niet achter WoW aan. Een MMORPG heeft gewoon een aantal basiselementen die nou eenmaal bewezen het best werken. WoW was echt niet de eerste MMORPG die het wiel heeft uitgevonden.

LOTRO is een stuk diepgaander dan WoW. En daar waar we zien dat WoW steeds makkelijker gemaakt wordt (zo krijg je tegenwoordig een paard op lvl 30 en kost het je veel en veel minder moeite om lvl 60 te bereiken) zien we dat LOTRO hetzelfde hoge niveau houd.

En als je in LOTRO een karakter goed wil spelen dan heb je toch echt wel wat meer knoppen dan 4 nodig. Als jij het met 4 knoppen afkunt zegt dat meer over jouw verdieping in het karakter waarmee je speelt dan de mogelijkheden die er zijn.
Mijn opmerking over 4 knoppen was een reactie op TweakerMaert. Wat ik bedoelde dat je als warlock nooit een serieuse raid doorkomt met 4 knoppen en dat WoW in z'n huidige vorm zeker niet console ready is.

Ik ben best benieuwd waarin Lotro zoveel diepgaander is als WoW. De Lore? De wereld misschien? Omdat je er langer over doet om een mount te krijgen? Classes en alle high end content / serieuse/raid instances i.i.g. niet. En laten we vooral niet beginnen over PvP want dat is pas echt janken (helemaal vergeleken met WAR). Toen Lotro er net was kon iedereen de foutjes wel door de vingers zien, het was veelbelovend, maar de verbeteringen die het op het volgende niveau moesten trekken bleven uit en nu zijn ze te laat.

Ik zie de link niet helemaal met een moeilijkheidsgraad en een hoog niveau. Ik ben het met je eens dat WoW erg gemakkelijk is gemaakt (te makkelijk), maar je moet het meer zien dat dit gemaakt is voor beginnende spelers en voor spelers die een tweede, derde of whatever class naar 70 willen trekken voor WoTLK komt. Een probleem in WoW is dat de old world gewoon leeg is nadat BC uitkwam, oude instances worden nauwelijks meer gespeeld, de XP boost voor quests is dan welkom. Fout van Blizzard? Maybe.

[Reactie gewijzigd door Kura op 14 oktober 2008 12:45]

Dan had ik het verkeerd gelezen. :) Dan zijn we het daar dus over eens.

Waarin LOTRO meer diepte heeft dan WoW. In zo'n beetje alles wat je kunt bedenken op PvP na.

Daarvoor is PvMP in de plaats gekomen en dat moet nog verder uitgediept worden. In de uitbreiding die volgende maand komt schijnt dat ze wel wat nieuwe dingen in petto hebben op dat vlak. Overigens is het huidige PvMP systeem ook niet echt verkeerd, het is gewoon anders, verder is het goed uitgewerkt en redelijk in balans. Tevens kan iedereen er aan meedoen wanneer hij/zij wil zonder wachtrijen. Ik kan me van WoW herinneren adat ik als alliance speler soms meer dan een uur moest wachten voor een potje PvP. Om vervolgens bijna gegarandeerd te verliezen van de horde omdat die schijnbaar altijd veel minder hoefde te wachten en dus meer ervaring hadden en beter op elkaar ingespeeld waren.

WoW is een stuk ouder (wat ook goed te zien is) en daardoor is de high end content wat uitgebreider. Uitgebreider wil niet per definitie beter zijn.

Het gehele afgelopen jaar zijn er tal van verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd, ik zou dan ook niet weten over wat voor foutjes jij het hebt. Waarschijnlijk ben je gewoon wat lukraak in de lucht aan het slaan.
Lotro ziet er idd veel beter uit als WoW, mag ook wel gezien de leeftijd van WoW. BC had een kleine engine upgrade, maar haalt het nog steeds niet bij Lotro, dat is een feit.

Sinds PvP cross-realm is zijn de wachtijden veel korter geworden.

Uitgebreider hoeft zeker niet per defenitie beter zijn, maar wat ik bedoelde met diepgaander dat de PvE high end content gewoon veel beter in elkaar zit (bosses/instances/events). Uit de opmerking dat je een uur moest wachten voor PvP maak ik op dat de laatste keer dat je speelde al even terug is en misschien MC, BWL en AQ40 de high end dungeons waren destijds. De instances waar ik het over heb is post-bc content. Naar mijn mening is waar lotro gewoon niet kan halen bij WoW en is ook de reden dat het gros van de mensen die lotro speelde weer terug naar WoW zijn gegaan en nu naar WAR gaan.

[Reactie gewijzigd door Kura op 14 oktober 2008 13:44]

O, jij hebt cijfers. Daar ben ik dan wel benieuwd na. En eigenlijk iedereen wel aangezien die niet vrij worden gegeven. Laat staan dat je zou kunnen bepalen dat het gros van WoW naar LOTRO is gegaan en daarna weer terug en nu naar WAR.

Ik speelde WoW tot een aantal maand voor de uitkomst van Burning crusade. Toen heb ik BC gekocht en het nog even geprobeerd met een ander nieuw char, maar nee, het kon me totaal niet meer boeien. Het staat hier nog wel op de computer omdat mijn vriendin het nog speeld en ik kijk zo nu en dan nog met haar mee, maar nee, he kan me totaal niet meer boeien. In alles wat ik meekrijg merk ik dat LOTRO de betere keuze is. Al is het enkel om de userbase (want dat is toch wat een spel mede-maakt of breekt).
Ik zou niet weten wie die cijfers zou kunnen vrijgeven aangezien Turbine niet weet naar weke MMO mensen vertrekken. Ik spreek uit ervaring. Als je de raid guilds kent op de servers en je leest gewoon de mmo fora kan je trends prima volgen.

De totaal aantal player base kan ik niet exact noemen aangezien het aantal spelers per server bij Lotro niet bekend is naar mijn weten. Maar als je de servers telt zeg dat genoeg lijkt me.

Als argument noem je userbase waarschijnlijk "is veel volwassender" argument. Ik heb beide games gespeeld en na die tijd kan ik alleen concluderen dat lotro grafisch er goed uitziet, goede Lore, maar qua gameplay zie ik neits wat het spel kan onderscheiden van het rijtje WoW clones. Je noemde dat het 'diepgaander' zijn, ik zou het graag willen weten, maar een klacht dat je telang in een queue moest staan vind ik niet zo'n sterk argument tbh.
Diepgaander in het ontwikkelen van je karakter, en van je kinship, er een band mee opbouwen, er een uniek plaatsje voor creŰren in de wereld. Diepgaander als in je een wezenlijk onderdeel van de wereld voelen. Diepgaander bij de dingen die een RPG een RPG maken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je LOTRO niet of niet serieus gespeeld hebt.

Je noemt het woord WoW kloon, nou wellicht ben je niet zo heel bekend in de pre WoW MMORPG tijd, maar ook voor WoW bestond het genre al en waren de dingen die jij exclusief als uitvinding van Blizzard ziet al lang en breed geinplementeerd in MMORPG's.
Ik heb lotro nooit zoveel gespeeld als WoW, dat geef ik zeker toe, maar als ik je argumenten lees dan denk ik dat wij verschillende dingen zoeken in een mmo :)

Ik ben prima bekend met oudere MMO's (UO, EQ, Galaxies etc.) maar WoW heeft een standaard neergezet. Doom was ook niet de eerste FPS, Mario ook niet de eerste platformer en WoW ook niet de eerste MMO. Maar ze zijn wel de games die een genre op de kaart hebben gezet.
Warhammer heeft wel leuke dingen geintroduceerd en is de eerste mmo die evenveel bied (of gaat bieden) als WoW.
Echte end-game pve ontbreekt praktisch, en er is geen tot weinig info of ze dit gaan toevoegen (ik vermoed van niet) en als het wordt toegevoegd krijgen ze geheid dezelfde problemen met de balans als in wow.

Het enige wat nu een probleem aan wow begint te worden is dat het minder uitdagend wordt, het zgn dumb-downen van pve zodat ze de middelmatige speler ook de kans geven zonder moeite wat te zien van het spel, ipv van dat deze zn tijd in bgs en arena's hoeft te verdoen en misschien wel naar warhammer gaat.

Persoonlijk vind ik t wel jammer dat de meeste concurrenten niet echt hun best doen goede pve te maken, pvp games zijn er nu wel genoeg..
Dit nieuwsbericht gaat over Turbine, de makers van LOTRO. Een van de beste MMORPG's van dit moment op PvE gebied.
Nee. In de standaard interface heb je er 12. Ik heb deze aangepast. Zoals ik al zei hebben deze 40 knoppen allemaal een keyboard shortcut. Dit omdat ik ze allemaal tijdens een gevecht kan gebruiken. Dat ik ze niet altijd allemaal gebruik wil niet zeggen dat ik ze niet op een bepaald moment direct nodig heb. Als jij maar 4 knoppen gebruikt dan moet je eens een andere klasse spelen.
Er mag ook wel verandering komen naar mijn mening. Op de 4jaar dat WoW zo een sterke greep op de markt heeft gehouden is er veel minder vooruitgang geboekt ivm andere genres. Het bekende verhaal van een monopolist die voor stagnatie zorgt.

Dus andere studios moeten blijven proberen tot ze iets goed vernieuwend hebben gevonden en dan pas zal de MMORPG markt terug openbreken.
wow is geen monopoly, heeft er zelfs totaal niets mee te maken.

Probleem met alternatieve mmo's is dat ze vaak slechte kwaliteit (aoc) of een totaal ander speltype (warhammer/eve) aanbieden, teveel nieuwe mmo's gaan ervan uit dat alle mmo spelers counterstrike spelende pvp kinderen zijn en het valt ze tegen om met alleen die groep een stabiele spelersgroep te krijgen.

Als bijvoorbeeld warhammer ook een gezonde pve focus had (en nee, die hebben ze niet) dan was het een grote concurrent voor wow geworden, nu is het gewoon een ongebalanceerd pvp spel (ik zie net als bij aoc de eerste mensen al weer terugkomen naar wow)

Zolang men zich op een niche blijft richten of op een andere markt dan wow zal wow groot blijven, wil niet zeggen dat die andere games niet populair kunnen worden maar ze zullen niet echt concurreren met wow.
Dus andere studios moeten blijven proberen tot ze iets goed vernieuwend hebben gevonden en dan pas zal de MMORPG markt terug openbreken.
Dat vernieuwende zal dan het spelen op de consoles zijn. Daar ligt eigenlijk nog een hele markt voor ze. Persoonlijk kan ik niet geloven dat een mmo dezelfde complexiteit kan houden als het met een controller gespeeld moet worden en daardoor zal het een soort hack & slash worden.

Voor dat iemand begint over hoe het toch mogelijk is om met consoles veel acties uit te voeren. In WoW heb ik 40 knoppen op mijn quickbar, deze hebben allemaal een keyboard shortcut. Daarnaast zijn er nog eens 36 knoppen met overige acties die ik kan benaderen door van quickbar te switchen. Ik zie dat nog niet gebeuren met een console mmo.
Mijn xbox messenger keyboard heeft anders ook alle toetsen en sony hun keypad staat ook aan de voordeur te wachten. Daarbij heb je op beide de x360 en de PS3 al de mogelijkheid om je spel een muis en toetsenbord te laten ondersteunen.

En ik weet uit lange ervaring hoeveel knoppen de quickbars in WoW hebben en ook dat je zelfs in de meest veeleisende situaties er met moeite 10verschillende nodig hebt :) De gemiddelde raid of enkele uurtjes farmen kan je er met 5 doen.

Het systeem dat Ubisoft bij Assasin's creed heeft gebruikt is bijvoorbeeld perfect om de ABXY snel andere akties te geven die niet moeilijk te onthouden zijn. Een deel van het naar de console brengen is het vertalen van de aansturing en dan moet je niet kijken hoe het nu is, maar hoe het kan en zal worden.
de discussie is vrij zinloos, hoeveel games (vooral nu met de wii) worden er uit gegeven met een gun, microfoon, camera, race stuurtje, arcade board, train control unit, sniperscope, flight stick en noem er nog 100.

Een controller ontwikkellen met 12 extra en makkelijk te gebruiken toetsen en een toets om de "quick bar" te wissellen kan niet extreem moeilijk te maken zijn.
En zo niet laat ze dan gewoon weer lekker terug stappen op het al oude random turn based battle systeem zoals alle goede single player rpg's hebben.
Lijkt mij een teken dat LOTRO wel erg goed loopt en het veel geld binnenbrengt. Het zou me niets verbazen als deze studio bezig ging met een LOTR MMORPG voor de consoles.
"Het zou me niets verbazen als deze studio bezig ging met een LOTR MMORPG voor de consoles."

Uit de tekst:
Turbine liet al eerder doorschemeren dat van hun Lord of the Rings Online een consoleversie zal verschijnen.

Kortom, er komt waarschijnlijk (ik denk persoonlijk zo'n 90% kans) een console MMORPG uit. Naast Final Fantasy zou dit dan de enige MMORPG zijn zover ik weet (nu moet ik toegeven dat ik niet geheel "into" mmorpg en consoles ben maar toch).
Mooi zou zijn als ze een console versie van LOTRO zouden maken die ge´ntegreerd is in de PC versie. Dan bedoel ik dat zowel console gebruikers als pc gebruikers in dezelfde spelwereld rond kunnen lopen. :)
Dat zal denk ik vrij moeilijk gaan, gezien de snelheid voor sommige classes waarmee gereageerd wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True