Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Uitgever Codemasters heeft nieuwe downloadable content aangekondigd voor The Lord of the Rings Online. Het pakket het 'Siege of Mirkwood' en zal ergens komend najaar te downloaden zijn.

Dol GuldurHet nieuwe dlc-pakket biedt Lotro-spelers in de eerste plaats een nieuw gebied, Mirkwood. Het oude elvenbos herbergt onder meer het oude fort Dol Guldur, waar spelers ook naartoe zullen kunnen met missies voor drie of zes personen. Ook zal het fort spelers een nieuwe raid voor twaalf personen bieden. Naast het nieuwe gebied brengt de downloadable content ook een verhoging van de level cap. Het maximale niveau zal worden opgeschroefd naar level 65, met bijbehorende nieuwe class quests, zo maakte Codemasters vrijdag bekend.

Het uitbreidingspakket, dat groter wordt dan de 'standaard' Book-updates die Codemasters regelmatig gratis vrijgeeft, voegt ook nog nieuwe gameplay toe aan het spel. Spelers kunnen na het installeren van de uitbreiding soldaten trainen en ze gebruiken in de War of the Ring. Of dat alleen geldt voor het Player versus Monster-gedeelte van de spelwereld van Lotro, of dat deze helpers overal meegenomen kunnen worden, is nog niet duidelijk. Ook de prijs van Siege of Mirkwood is nog niet bekend. Het dlc-pakket zal in elk geval niet gratis te downloaden zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

De laatste twee maanden heb ik nauwelijks gespeeld. Mijn main character heeft zo'n beetje alle content gezien, of de content die er nog is, is allemaal groeps content die lastig is en waar veel casual players in mijn kin niet zo voor te porren zijn. Persoonlijk vind ik het exploireren van nieuwe gebieden ook het leukst, dus ik ga waarschijnlijk wel weer spelen zodra deze update er is.

Wel hoop ik dat de kwaliteit van het begin af aan wat hoger zal liggen dan bij Mines of Moria (waar toch wel wat bugjes in zaten, waarvan enkele ook van invloed waren op de spelbalans).

Afgelopen week, voordat de naam van de nieuwe expansieset bekend werd heb ik eens gezocht naar geregistreerde domeinnamen omdat ik benieuwd was naar de komende betaalde expansie van Lord of the Rings online.

De volgende domeinnamen vond ik die allemaal zijn geregistreerd door Tolkien Enterprises:Of dit inderdaad de betaalde expansies voor de komende jaren worden is afwachten, maar het is in ieder geval opmerkelijk.
Hmm. Meen je serieus dat er lastige content is? Misschien moet ik dan toch maar eens LotRO gaan proberen. WoW begin ik aardig zat te worden met al de te makkelijke content (waar is de Sunwell Plateau pre 3.0 moeilijkheidsgraad? :()
Ja en nee. Lotro Shadows of Angmar was een casual MMO. Je kent uit WoW ongetwijfeld het principe van raid-gear. Die je dan weer nodig heb om te overleven in de volgende raid.

SoA kende dit niet. Het had wel een speciale outfit als beloning voor het de bazen uit Helegrod (24man) and The Rift(12man) maar dat was alleen maar leuk om te hebben, crafted en andere outfits waren ook goed. De raid outfits hadden wel speciale bonussen maar ze waren optioneel.

Dit betekende ook dat je niets hoefde te doen om aan een raid deel te nemen, deed zelf lange tijd Helegrod raids en het enigste wat ik vroeg mensen mee te nemen waren wat potions die je voor een paar silver overal kan kopen.

Moria veranderde dit. De eind baas geeft zeer veel dread (slecht voor je gezondheid en maakt dat je je niet kunt bewegen). Om dit tegen te gaan (en een kans te hebben) moet je gear hebben die je een hope/radiance bonus geeft. Je raad het, die krijg je van eerdere bazen. Niet al te moeilijke, maar wel die maar 1 item per groep geven. Dus zes keer doen voor 1 item. Je heb 6 items nodig.

Dat is wat velen moeilijk noemen. Het is niet wat mensen verwachten in Lotro. Maar nee, als je een uitdaging zoek in tactisch spelen, dan is Lotro niet echt moeilijk.
En die speciale gear sets zijn ze in WoW bij de eerste expansion (burning crusade) juist vanaf gestapt. Voor velen was het erg irritant om voor iedere raid, of zelfs bepaalde encounters, een aparte gear set te moeten hebben. Sinds TBC kun je nu alle raids in dezelfde gear set doen. In WLK (wrath of the lich king) ligt de focus meer op tactics en kom je nauwelijks meer "tank & spank" bosses tegen, maar heeft iedere boss z'n eigen speciale tactics nodig.
Dit spreekt mij persoonlijk meer aan dan een gear based systeem, aangezien de focus nu meer ligt op player skills ipv hoe goed je gear is. Dit kun je nu goed merken omdat we in onze guild een paar players hebben die betere gear hebben dan ik, maar het gewoon een stuk minder goed doen. Die snappen dus gewoon hun class niet goed. Er is zelfs een meisje die haar gear en spec door haar broer laat doen, en met ulduar gear nog niet eens boven de 3k dps uit kon komen (voor iedereen die wow niet kent: met verglijkbare gear hoor je ongeveer 4 tot 5k te doen). Ik doe met vergelijkbare gear ongeveer 4k, en dan is dps zelfs nog mijn offspec, ik ben normaal healer :+

offtopic:
Blizzard heeft zelfs een item gemaakt, die uiteraard niet beschikbaar is in de echte game, die de draak steekt met de pre-TBC situatie (het rondsjouwen met vele gear sets).
Dat valt reuze mee. Als je een groep (fellowship, 6 man) hebt kan je eigelijk alle content wel doen tot tegen max level. Bij de 12mans zitten een 2-3tal moeilijke bossesn tussen, en de 6mans instances hebben ook een paar best pittige, maar over het algemeen is Lotro net als WoW heel erg versimpelt om zo meer mensen toegang tot de content te geven.

On-topic vind ik deze richting van de DLC maar niets. Een MMO hoort gratis content updates te hebben voor de maandelijkse fee, anders lopen de klanten weg. Het gaat mij niet om die 20 euro, maar on het principe dat dadelijk voor elke scheet een paar euro moet worden betaald. Ik zou zeggen: verhoog de maandelijkse kosten, of de eenmalige kosten van de expansies en sla deze miereneukerij met DLC over.

[Reactie gewijzigd door bstard op 7 september 2009 12:23]

Er zitten wel wat fundamentele systeemwijzigingen in deze patch he, vergeet dat niet. Level-cap raise, nieuw mounts systeem, nieuw combat systeem, skirmishes (12 instances in 4 smaken) plus een nieuw stuk grond. Ik zeg hier hetzelfde als wat ik op de officiele fora gezegd heb; laten we eerst eens wachten op wat info voordat we alles afschieten.
Nee laten we juist niet wachten op de content want dat is mijn punt niet. Ik heb het hier over het bussness model, over de weg die Turbine nu blijkbaar ingeslagen is. Minder content voor minder geld, maar relatief wel stukken duurder dan origineel SoA. Ik ben voorstander van de volle prijs jaarlijks, en volwaardige content updates 3-4x per jaar. Dit SoM is de eerste stap op de weg waar je op een gegeven moment 99cent voor een nieuwe horse-skinn betaald.
Pure speculatie van jou. Onderbouw het maar eens.
Voor zover ik het begrijp is dit meer een complete expansion zoals je ze in WoW hebt, en daar betaal je er ook gewoon voor. De non-expansion updates zijn gewoon gratis, ook al zitten in de grote patches vaak ingrijpende veranderingen of zelfs compleet nieuwe raids.
Lastige content is een heel erg objectief begrip natuurlijk... ik ben geen raider, als je hier meer over wilt weten, dan moet je er eens naar vragen in het Lord of the Rings topic op GoT. Daar zijn mensen die wel raids spelen en die ongetwijfeld anders denken over `lastige content'.

Voor casual players is er voldoende lastige content wat mij betreft in ieder geval.
Ik ben ook een casual player in een gezellige maar niet tot de top behorende kinship (overigens bieden de meeste kinships een gezonde combinatie aan, waardoor het spel geen werkt wordt) en ik probeer zo 1 a 2 keer in de week mee te gaan met een raid voor een stukje radiance gear en voor de lol (want ja, een raid is bij ons erg gezellig over teamspeak). Maar het komt geregeld voor dat we het einde niet halen. Niet omdat we allemaal zo bijzonder slecht zijn, maar simpelweg omdat de ervaring regelmatig ontbreekt.

Ik vind het dus nog best wel erg lastig allemaal. Wel heel leuk. En ja, de ene keer lukt het wel, de andere keer niet, maar leuk is het vrijwel altijd. :)
denk dat men bij codemasters de aankomende jaren nog wel met meer content komt; zij bieden ook life-time accounts aan (geloof 200eur oid)
beetje lullig als men daar na 2jr meej stopt
Lifetime of niet, je hebt die 200 euro binnen 2 jaar ook wel uit als ze zouden stoppen.

Ik heb het ook gespeeld, maar het was me iets teveel heen en weer gereis, (praat met Kees op X en dan weer de hele map over terug naar Frits op Y)
En zonder de echte film muziek mist het gewoon sfeer. EA ook met hun bagger LOTR licenties en geen n fantsoenlijke game ervan kunnen maken 8)7
Niet iedereen heeft een lifetime abbo genomen in het begin. Ik heb het pas sinds de laatste welcome back week (was een aanbieding voor 110 euro).

Indien het jou iets te veel heen en weer gereis was dan heb je het waarschijnlijk niet helemaal slim gespeeld. Het is makkelijk om een hele stapel quests aan te nemen en ze dan in 1 gebied af te ronden alvorens je een ander gebied opzoekt. En als het reizen je dan nog te veel is, dan kan ik je een hunter aanraden, dan gaat alles een stuk sneller.

Dat de originele muziek ontbreekt heb ik me nooit aan gestoord. De aanwezige muziek is zeer sfeervol en toepasselijk. Turbine heeft een meesterlijke game afgeleverd die verder en verder uitgebreid wordt. Ik ben van mening dat ze goed werk afleveren. De sfeer zit er zeker goed in, wellicht niet die van de film, maar wel zeker die van de boeken (en door kenners worden de boeken veel meer gewaardeerd dan de film).

Niet dat ik zo'n EA fan ben, maar Battle for Middle Earth II was best een vermakelijke game.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 7 september 2009 18:37]

Wie zegt dat dit allemaal de komende 2 jaar uitkomt?

Er zal hooguit n betaalde uitbreiding per jaar komen. Als bovenstaande informatie klopt, dan kan Codemasters Turbine (ja, want Turbine ontwikkeld de game, Codemasters verzorgt alleen de servers en distributie in Europa) na Siege of Mirkwood nog 5 jaar vooruit met betaalde updates.

Daarnaast brengt Turbine iedere 4 maanden ongeveer een gratis update uit voor Lord of the Rings online. Zo hebben we sinds Mines of Moria twee nieuwe gratis boeken gezien (Volume II boek 7 en Volume II boek 8 ).

[Reactie gewijzigd door The Flying Dutchman op 7 september 2009 11:11]

Hoe kom je Precies aan deze informatie, ik zou zelf ook graag willen zien wat andere bedrijven aan domein namen hebben opgekocht
tevorens bedankt
Ik blijf de wereld van LOTRO het beste vinden in alle MMO's die ik ooit heb gespeeld (samen met de "wereld" van EVE-Online) Het blijft voor mij het leukste om door de wereld en de verhalen te lopen die ik al zoveel gelezen, gehoord en gezien heb...

En met een lifetime subscription heb ik geen haast om ergens aan te beginnen of geen druk om zo snel mogelijk door het spel te rushen...

Ik vind het ideaal...
Dat heb ik ook. Eerder vond ik het zonde van de tijd (=geld) om een alt aan te maken wanneer er nog zoveel te doen is voor je main. Nu ik lifetime heb heb ik ook alts aangemaakt om eens te kijken hoe andere klassen spelen en voor de lol. Erg leuk. Tevens doe ik nu meer aan role-playing.
Ook mijn top MMO's. Heb LT-sub via pre-order aan een lagere prijs kunnen kopen: 150 euro. Ik hoop dat ze met Mirkwoord ook die kans geven. Was bij release MoM ook al zo (als ik mij niet vergis, alleszins korting). Regelmatig doen ze zulke acties.

Ik vraag mij af waarom niet meer MMO's dat voorbeeld van LT volgen. Want het levert een vrij solide playerbase op, mensen die blijven spelen of later zeker terugkomen.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 7 september 2009 12:38]

Filmpje met ingame materiaal en commentaar van Jeffrey Steefel:
www.tentonhammer.com/node/74019

20$ is gezegd dat het zou gaan kosten:
http://www.massively.com/...-coming-this-fall-for-20/

Fingers crossed dat ze ook meer char slots toevoegen, want je kan niet alle classes op n en dezelfde account op eenzelfde server zetten. 7 slots atm. 9 classes.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 7 september 2009 12:26]

Filmjes gedeeltelijk op youtube gezien, ziet er inderdaad mooi uit, emotes op je horse, skimisher in een besneeuwd Bree-town, gevecht met een Nazgl.

wat betreft char-slots heb ik nergens iets gelezen, ik denk persoonlijk dat ze deze pas weer uitbreiden zodra er (ooit) een nieuwe class bijkomt, vanaf het begin is het namelijk nooit mogelijk geweest alle classes te kunnen bespelen op 1 server.

OT:
Mooi dat er weer eens een echte content update komt, helaas is er na MoM niet echt veel nieuwe gratis content bijgekomen zoals we dat van SoA gekend hebben. Mogelijk heeft dit met de economische malaise te maken maar hier ga ik niet verder op in. Daarnaast is het zo dat het grote gedeelte van Book7 en 8 eigenlijk al bij MoM zouden zitten tijdens de launch.
Anyway, ik hoop dat deze SoM weer veel en nieuw extra speelplezier zal leveren. Hopelijk is het ook niet zo buggy als dat MoM was.
Erg leuk dit, Dol Guldur is toch echt een van d meest spannende/vetste plaatsen in het hele lotr verhaal. Hopelijk pakken ze dit groots aan, ben iig benieuwd.

En nieuwe monster playgrounds mogen nu toch echt wel eens komen.
Ik vraag me af waarom ze hier voor hebben gekozen. Als ik het goed begrijp is het geen (gratis) "book-update" en ook geen Expansion? Een beetje er tussenin dus. Dan zou de prijs ook niet meer dan €10 mogen zijn.

Zelf heb ik Lotro allang opgegeven. Laatst was er een 'welcome back week', waar ik mooi kon zien hoe mijn Champion (melee DPS class) de grond in was geboord. Ben blij dat ik ben gestopt, want ze hebben de (niet overpowered trouwens) class verpest.
Voor de kenners: Fervour heeft nu -30% healing en die skill was wat een Champion een Champion maakte. Er zaten al defence penalties in (en niet zulke kleine ook IMO), maar de extra damage maakte dat goed. Een Champion was voor mij elk kleine beetje damage uit je character persen en dat in een grote groep vijanden gooien. En dat je dan erg kwetsbaar was, was leuk. Maar nu wil geen enkele group je meer in Fervour.
Dat is een beetje overdreven hoor, champions kunnen nog prima in fervour lopen, ze moeten alleen niet meer als idioten tekeer gaan, wat ze eerst wel relatief straffeloos konden doen.
Inderdaad, champs hadden de neiging om alle aggro van de tank (guardian) te nemen zonder ebbing ire te gebruiken ... en dan klagen dat ze koppie onder gingen.

Speel zelf meerdere classes lvl60, waaronder een champ.
En ardour heeft nu min of meer de fervour in veel gevallen vervangen.
Ik speelde een Champ altijd als 'idioot die tekeer ging'. En daarmee was ik voor 6-man instances een prima tank. Toen ik speelde was dat Annuminas, Ettendeeps (behalve de grootste bosses daar), instances in Garth Forthnir (oid, in Angmar) en Carn Dum.
Als ik het nu bekijk, kan een champ nauwelijks tanken (fervour was goed om aggro te krijgen, maar daar ga je nu dood aan in een instance) en als DPS zijn ze ook niet meer geweldig. Ik heb Rune-keepers in actie gezien en daar konden mijn axes nog een puntje aan zuigen. En de enige plek die ik heb gezien waar AoE damage cht nodig was, was in Helegrod, in de gangen naar, en bij die spider-boss (Zaudru ofzo).

Voor mij is iig de lol eraf.
Champs zijn dan ook geen tanks, je zal nu beter je best moeten doen en kiezen voor melee-DPS of Tanken, beide gaat niet meer.
Tja wat verwacht je dan ook, dat je kan tanken zonder BPE en er zomaar uit loopt. Dat is net alsof een guardian zonder schild tankt en dan gaat klagen dat ie zo snel doodgaat.

Nu heeft de champion de keuze: ofwel tanken, ofwel damage in fervour.

Dat gezegd zijnde, die 30% is echt niet zo erg, met een deftige guardian in je groep kan je nog steeds voluit gaan. Als je dan al iets te veel trekt, dan gebruik je ebbing ire. De meeste minstrels houden je wel overeind, en anders gebruik je even controlled burn.

No offense, maar jij klinkt net als al die andere champs voor de update, die helemaal niet naar rede wilden luisteren en direct doem zien. En wat blijkt, er is bijna niets veranderd. Gewoon iets beter opletten of met andere woorden je klasse beter spelen. En als je dat niet kan, dan trekt de guardian of minstrel het wel recht. Als je zou opnieuw iets langer met je champ zou spelen, zou je dat wel merken.

Je kan niet de hoogste damage en hoogste survivability hebben tegelijk, net zoals een RK moet kiezen tss heal of damage, ...

On topic:
Ik kijk er naar uit om naar Dol guldur te gaan :-) dat extra levelen had voor mij nog niet gemoeten.
Je kan niet de hoogste damage en hoogste survivability hebben tegelijk
Blijkbaar kan het wel, in WoW hadden we daar een tijdje de Death Knight voor :+
Ach ja. Ik heb tijdens die welcome back week mijn hunter ook weer van stal gehaald. Ik had een half jaartje niet gespeeld en het verschil was duidelijk merkbaar. Een paar daagjes en ik was er aan gewent. En ondanks dat de hunter nou wat minder krachtig is speelt het nog steeds erg leuk.

Zulke dingen kun je verwachten bij een MMO, de ontwikkelaar zal altijd proberen de balans beter te maken. Ik maak me er niet druk om, we moeten roeien met de riemen die we hebben. :)
Het zou natuurlijk erg fijn zijn om de life-time abo's te belonen met een gratis kopietje van deze update :p
Waarom zouden ze? Lifetimers hebben al na pakweg 1 tot 1.5 jaar hun kosten eruit en spelen daarna gratis. Dan ook nog uitbreidingen voor niets? Voor niets gaat de zon op.. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True