Lotro: interview met ontwikkelaar Jeffrey Steefel

Een jaar Lotro

Ruim een jaar geleden lanceerde Codemasters de massively multiplayer online role-playing game The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. In een jaar tijd veranderde ontwikkelaar Turbine veel in hun virtuele Middle-Earth. Het spel krijgt regelmatig updates en later dit jaar staat een uitbreiding gepland, waarin er een heel nieuw deel van Middle-Earth geopend wordt. Tweakers.net sprak hoofdontwikkelaar Jeffrey Steefel en nam niet alleen het afgelopen jaar door, maar blikte ook vooruit naar wat er nog in het verschiet ligt binnen de franchise en het mmo-genre.

*Het eerste jaar

Jeffrey Steefel“Het is een wilde achtbaanrit geweest”, blikt Steefel terug op het eerste jaar Lotro. De eerste twaalf maanden na de release van het spel kenmerkten zich voornamelijk door de constante updates die het spel kreeg. Binnen enkele maanden voegde Turbine een nieuw boek toe aan het hoofdverhaal in het spel. “Het eerste jaar is geweldig gegaan. We hebben hard moeten werken om onze doelstellingen te halen op het gebied van kwaliteit en vergroting van het spel. Sinds de lancering van Lotro hebben we het spel met ongeveer dertig procent uitgebreid. Zoiets is moeilijk te meten, maar we hebben flinke gebieden en allerlei extra functies toegevoegd. Dat heeft er toe geleid dat we geleidelijk meer leden kregen, die nu samen een wereldwijde community vormen, en dat is een fantastisch gevoel.”

Hoewel Lotro voor Codemasters en Turbine een succes is, is de game lang niet zo succesvol als World of Warcraft. Toch heeft de game het niet minder gedaan dan Turbine vooraf had verwacht. “Het succes is ongeveer zoals ik van tevoren had verwacht. Toch kwam de tevredenheid pas na een tijdje. Het is een beetje zoals een kind krijgen. Je weet dat het mooi en fantastisch wordt, maar je waardeert het pas als het er is. Ik heb eerder mmo’s gemaakt, maar nooit zoiets groots en uitgebreids als dit. ”

Lotro interview

“Gedeeltelijk komt dat omdat we de licentie van de boeken van Tolkien gebruiken. Daarbij komt dat het voor Turbine een nieuwe stap is. Met Asheron’s Call en Dungeons & Dragons Online waren we zaken aan het uitproberen. Lotro is echter geen uitproberen meer.” Met de licentie noemt Steefel de grootste aantrekkingskracht van het spel. Veel spelers hebben Lotro in huis gehaald om zelf een keer in Middle-Earth rond te kunnen lopen. “De licentie speelt uiteraard een grote rol. Een game moet ook goed zijn zonder licentie, maar de groei die we nu kunnen bereiken is grotendeels te danken aan de licentie. Bovendien hebben we een erg goede relatie met Tolkien Enterprises. Het is een zegen om die licentie te kunnen gebruiken, maar ook een uitdaging. Alles wat we verzinnen moet kloppen in de wereld die Tolkien geschapen heeft. Het hoeft niet al te bestaan, maar het moet wel geloofwaardig zijn.”