Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Warner Bros Interactive Entertainment heeft naar eigen zeggen de omzet zien verdubbelen sinds Lord of the Rings Online gratis voor iedereen speelbaar is. Er zouden inmiddels meer dan een miljoen accounts zijn aangemaakt voor de mmo.

Lord of the Rings OnlineLord of the Rings Online is sinds 10 september gratis te spelen. Om nieuwe mogelijkheden in het spel te krijgen, zoals uitbreidingen voor het karakter of speciale items, moet de speler echter betalen. Ook is een abonnementsmodel beschikbaar om van alle 'premium content' gebruik te kunnen maken.

De uitgever stelt dat het besluit om de basis-gameplay van het spel gratis toegankelijk te maken goed heeft uitgepakt. Volgens Kate Paiz, executive producer van Lord of the Rings Online, zou het aantal spelers in de mmo sinds deze gratis is te spelen sterk zijn gestegen. Het aantal accounts voor de mmo zou zijn gegroeid naar meer dan een miljoen. Ook zou het aantal actieve online spelers zijn verviervoudigd. Circa de helft koopt in de de game extra content aan. Ook het aantal abonnementen zou flink zijn gestegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

De verwachting is dat komende week de nieuwe datum voor de Europese F2P release aangekondigd zal worden. Mensen die alvast willen beginnen kunnen een trial doen van 14 dagen en daarna als het bevalt relatief goedkoop (€7,50) het spel kopen met 30 dagen gametijd.

Het nieuwe busines model is overigens hybride; óf je betaald een maandelijks bedrag voor toegang tot de originele content (max lvl50) óf je moet questpacks komen om grofweg van level 20 naar level 50 te komen. Vanaf level 50 is de content zowieso gelocked achter 2 expansions die je aan moet schaffen om verder te kunnen. Daarnaast heb je als maandelijkse betaler (VIP) ook minder beperkingen in bijvoorbeeld aantal characters etc.
Ik vind dit een goede ontwikkeling. Ik heb nooit Lotro gespeelt i.v.m de maandelijkse kosten. Ik zit al elke maand aan een WoW subscription vast en ik vond het niet waard om ook nog voor Lotro te gaan betalen.

Door het gratis te maken kun je dus het spel helemaal uitproberen, bijna alle content is beschikbaar ( wat dus veel beter een indruk geeft dan een 10day trial ) en als het spel echt goed bevalt kun je dus uiteindelijk alsnog ervoor kiezen om maandelijks te gaan betalen. Zo word de drempel voor spelers zoals mij lager gemaakt en heb je meer kans dat er mensen inspringen.
Heeey wat een positieve noot. Hoewel er tig MMORPGs zijn gelanceerd de afgelopen jaren zijn er eigenlijk maar een handvol die zich kunnen manifesteren. Ik ging er vanuit dat LotR Online dezelfde route zou opgaan als andere mislukte MMO's. Het gratis maken was volgens mij nog een poging om alles draaiende te houden, maar in plaats van een laatste stuiptrekking bleek het eerder een manier vooruit!

Mogen ze nog jaren mee gaan (zeker met dit business model ;) )!
Om eerlijk te zeggen lijkt mij dit maar een waardeloos business model als gamer. Waarom, dat is heel simpel; Als je net als in WoW maandelijks een X bedrag aan abo. geld betaald, zeg nu zelf rond de 12 euro moet prima te doen zijn, dan is een ieder gelijk in het spel en heeft iedereen dezelfde kansen om hetzelfde te bereiken.

Ga je de game vrijgeven, maar laten betalen voor betere items dan haal je de realworld als het ware in de game, de persoon met de grootste beurs heeft de meeste kansen en is het nu niet net dat je in dergelkijke games even de werkelijke wereld kunt ontvluchten en heerlijk zorgeloos met voor iedereen gelijke kansen zo'n game in te gaan?

Voor de ontwikkelaar zal het inderdaad prachtig zijn die ziet, zo blijkt, meer geld binnen stromen, maar naar mijn idee doet het de game geen goed.
Heb je wel onderzoek gedaan naar hoe ze het systeem hebben geïmplementeerd bij LOTRO? Als je een premium account hebt kan je meerdere characters per server hebben en je hebt hogere inlog prioriteit wat ik volkomen terecht vindt.

Voor de rest hebben gratis spelers wat limieten zoals maar 3 bags ipv 5 en een gold limit die je voor wat geld permanent kan verwijderen. Het enige wat ik echt jammer vind is dat ze monster play voor free players uitgeschakeld hebben.

Waarmee je wel verschil kan zien tussen free en premium players is door het traits systeem dat ze gebruiken. Je kan als gratis speler veel minder traits gebruiken dan een premium speler, maar door 1x er geld tegenaan te gooien kan je meer traits slots kopen.

Jouw argumentatie dat spelers betalen voor betere items is in mijn ogen dus de grootste onzin.
Volledig mee eens! Ik heb het zelf meegemaakt met het tradingcard spelletje Magic the Gathering. Hierbij koop je voor 4 euro een pakje met 15 nagenoeg willekeurige kaarten. We speelden dat spel echt heel lang met vrienden, maar op een gegeven moment hoorde iemand van een website waar je ook losse kaarten kon kopen. Hierdoor was het willekeurige effect er dus van af, mensen konden gewoon precies de kaarten kopen die ze mooi konden laten samenwerken. Uiteindelijk speelt niemand van ons het spel meer omdat het gewoon een wedloop werd wie het meeste geld uitgaf en dus de meest speciale kaart combinaties kon kopen.
Wellicht dat juist dat wel eens het verkeerde voorbeeld kon zijn, die kaarten kon je 17 jaar geleden ook al los krijgen bij handelaren. En Magic is nog steeds going strong en de meest succesvolle CCG ever. Dat jij en je vrienden dat niet leuk vonden en je niet konden beheersen betekent niet dat de rest van de wereld dat niet kan, of ten minste een groot gedeelte.

Ik vind het F2P model zoals Turbine dat presenteerd juist enorm aantrekkelijk, ik ben een casual gamer en ik hoef op deze manier alleen content te kopen die ik gebruik. Ik hoef geen game te kopen, en er is genoeg content om als demo voor het spel te fungeren. En als je veel speelt kan je altijd nog een abbo nemen en toegang hebben tot alle content (en 500 points per maand krijgen om uit te geven zoals je wilt.

Voor LotRO heb ik een lifetime subscription, dus maakt het allemaal niet zo heel veel uit, krijg wel netjes 500pts per maand.

Voor DDO heb ik 10k punten gekocht voor ~€70, daarmee heb ik een hele hoop content kunnen aanschaffen (alles low en mid level en classes/races unlocked). Ik geef geen geld uit aan potions etc. Je zou wel zo gek krijgen als er iets tussen staat wat mij heel erg aanstaat en dan gaat het mij ook weer niet hoe krachtig iets is, maar hoe vet het is en hoe goed het bij het character past. Als ik nog eens €35 uit zou geven dan zou ik toegang hebben tot alle content en dat is geheel geen verkeerde deal voor een MMO.
Klopt.. maar vermeld er dan ook even bij wat voor exorbitante bedragen er voor bepaalde cards gevraagd werden...

Kan me nog het verhaaltje van de Summer Magic en Black Lotus cards herinneren....
Die deden een aardig sommetje geld....
(Nu nog steeds kennelijk.... Summer Magic gaat op ebay voor bijna 600 euro over de toonbank..)

Dus ja, je argument gaat op... als je als een soort van Bill Gates dit soort dingen gaat aanschaffen ben je in no-time behoorlijk onschendbaar, maar man wat moet het een kick geven als je zo'n kaartje uit een voor 4 euro gekocht pakje peutert....
(En probeer je dan maar eens in te houden qua grijnzen als je Bill Gates van tafel ketst!)

Same met dit soort pay-to-play modellen....
(Kijk maar naar de rete-populaire Facebook-games.... Zynga/e.d. zijn er enorm groot mee geworden.... de game zelf is gewoon gratis, maar als je meer/sneller/harder wilt, moet je geld overmaken.... het hoeft niet, maar je doet er gewoon langer over...)
In bijvoorbeeld Guild Wars zie je dat dit model werkt. In deze game hebben apart te kopen items voornamelijk cosmetische waarde. Verder kun je dingen kopen als character naamverandering of storage panes (meer storage ruimte). Alleen de laatste is misschien een voordeel wat spelen betreft maar het maakt de kopers niet 'beter' dan de mensen die er niet voor betalen.

Ik heb natuurlijk geen inzicht in de omzet die NCsoft en Arenanet behalen bij dit soort verkopen, maar volgens mij levert dit model aardig wat op zonder een oneerlijk voordeel te creeeren voor de mensen die graag extra geld uitgeven aan een game.
Op die manier kan het inderdaad werken, je kunt je caracter tegen betaling vervraaien, maar je wordt er niet beter van ingame. Hierbij blijven de kansen voor een ieder gelijk.

Daarnaast, wanneer je iets goeds neerzet, dan verkoopt dat zichzelf. Ik neem als voorbeeld weer de Blizzard games. Deze games worden goed verkocht, omdat men deze games wil spelen en daarmee geeft men direct aan dat de games goed gevonden worden. Als dit niet het geval zou zijn dan had WoW ook geen 5 of 6 miljoen spelers. Toch...? :)

edit: Ik lees net een reactie (eindje naar onderen) dat het een hybride model wordt, je kunt ook voor maandelijkse betalingen kiezen, naar het schijnd.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 10 oktober 2010 16:16]

Tegenwoordig heeft WoW 12 miljoen betalende actieve accounts (wereldwijd). Een van de redenen waarom het populair is in azie is omdat het daar een ander business model heeft dan hier in het westen.
En nu kunnen de mensen die eigenlijk die 12 euro per maand niet eens echt kunnen missen, maar wel een PC en een internet verbinding hebben toch gratis de werkelijke wereld ontvluchten. Misschien niet zo uitgebreid als de mensen die er voor betalen, maar toch nog op een simpele manier zonder er extra geld voor uit te geven. Dit terwijl ze het anders helemaal niet konden.

Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Eerlijk is het spel toch nooit (vanuit PvP gezien in World of Warcraft), mensen die meer tijd hebben zullen betere items hebben, of op z'n minst sneller de betere items hebben. Kijk, zelf ben ik het ook niet eens met het kopen van de beste items met echt geld, maar doe er dan iets tussenin, zoals bijvoorbeeld:

-Met echt geld kan je de beste items kopen
-De beste items kan je binnen 50 uur bij elkaar farmen in-game

Hiermee hebben dus de mensen die wat meer (of überhaupt) in-real-life werken, ook de kans om in de top mee te draaien zonder een handicap te hebben in de vorm van minder goede gear.

Of nóg beter natuurlijk: net als Guild Wars gewoon een PvP character aan kunnen maken met het hoogste level en de beste gear mogelijk. Dit kan natuurlijk ook bij World of Warcraft op de Arena Realms, maar daar moet je wel weer €10,- extra voor betalen.
LOTRO is (vrijwel) PVE. Het maakt dus in principe niet uit wat de ander heeft gekocht, het gaat om wat jij hebt.
Nu zijn er wel uitzonderingen te bedenken, zoals groepen die selecteren op gear en de developer die content gaat maken waarvoor je wel gear moet kopen om het überhaupt ene beetje te kunnen halen..
mmo's die geld kosten per maand leveren op de lange duur haast geen geld meer op, daarom brengt blizard ook zo vaak upgrades uit (anders was iedereen al afgehaakt)
Zovaak komt er geen expension uit voor World of WarCraft in 5 - 6 jaar tijd staat nu net de derde voor de deur. Dat is dus om de 2 jaar, dat is niet echt veel lijkt mij. Tussendoor worden wel eens extra dungeon's toegevoegd, maar je zult ook zo af en toe nieuwe content moeten toevoegen anders zal geen enkele online game het volhouden.

Dat is met een "offline" game ook het geval, daar raak je ook op uitgespeeld en koop je vervolgens het vervolg op de game. Een beetje non-argument lijkt mij. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 10 oktober 2010 16:20]

ik ken meer mensen die het niet spelen dan mensen die het wel spelen. :+
ik persoonlijk haat mmo's, er is gewoon geen bal aan.

[Reactie gewijzigd door stewie op 10 oktober 2010 16:58]

Dat is dan ook niet zo heel vreemd, 12 miljoen actieve en betalende spelers, 35 miljoen mensen die het hebben gespeeld. vs. 7 miljard mensen.

1 op de 550-600 die het speelt, 1 op de 200 die het ooit heeft gespeeld.

Dat je het niet leuk vind kan ik begrijpen, jij zal dan ook geen fan zijn van computer RPGs. Ik ben bv. geen voetbal fan, maar op die basis kan ik geen oordeel over voetbal zelf maken...
Overigens is World of WarCraft een RPGMMO, tenminste in de basis. :)
denk je dat ik Wow nooit gespeeld heb ofzo? heeft nog steeds weinig met rpg's te maken.
Dat heeft met jouw definitie van RPG's te maken. Als je 't heel simpel bekijkt: een game waarin je een 'rol' speelt, dan is WoW wél een RPG. Je speelt een bepaald character met een bepaalde rol in de wereld. Het verhaal is niet om jou heen gecentreerd, maar je hebt wel de vrijheid om zo'n verhaal te verzinnen.
dan is Half Life 2 ook een rpg :+
BS Stewie! Als je gewoon een beetje opstenaad, bijdehand en de boel wil lopen uitdagen, prima, maar ga dat dan eens eventjes ergens anders doen. RPG staat voor Role Playing Game en in de form zoals deze tegenwoordig wordt gebruikt stamt af van D&D uit 1974 (wat weer afstamde van Chainmail). We hebben:
- PnP RPGs => Pen and Paper RPGs (zoals D&D of Oog des Meesters, de twee Nederlandse PnP RPGs)
- LARP => Live Action Role Play (jezelf aankleden als soldaten, ridders, vampieren en andere monsters)
- CRPGs => Computer RPGs, waarvan de RPG MMOs (zoals WoW) eigenlijk weer een subset van zijn.

Dat je WoW niet leuk vind betekent nog niet dat het niet onder de noemer RPG valt, dat doet het namelijk wel. Half Life 2 is een shooter.

Nu kan ik wel in detail gaan treden waarom WoW een RPG is en HL2 niet, maar dat vind ik persoonlijk loze moeite...

Het ene spelletje 'dom' noemen en het andere niet is imho niet meer dan 'zielig' en getuigd aan een gebrek van communicatie vaardigheden. Ik heb toevallig WoW in de kast staan en heb het vijf jaar geleden nog niet eens een maand gespeeld, niet geheel mijn ding. Omdat het niet mijn ding is maakt het nog niet direct slecht of 'dom'.
nee, nog steeds niet begrepen? }>
jammer
Even een vraagje. Hoe heet datgene officieel wat ik en mijn vrienden en "true RPG" noemen? Zoals de originele fallout 1 en 2 (en 3 dan weer wat minder), waar je werkelijk leeft als een character in die wereld, en die wereld zich ook aanpast naar de consequenties die jij maakt. (Er ligt een bom, laat je hem ontploffen? -> stad is eraan)

Zelfs veel RPG's die zichzelf als RPG kwalificeren komen hier niet aan. Weet hier iemand de naam van?
Wellicht heet dat een goede RPG, net zoals je goede en slechte films heb en dat blijft altijd een persoonlijke mening. Misschien een sandbox rpg, maar dat is niet een term die ik echt voorbij heb zien komen.
ik vind niet alleen wow niet leuk ik vind alle mmo's geen bal aan, ik snap gewoon niet dat mensen daar tijd aan kunnen besteden.
uitermate doelloos rond huppelen en een beetje dom poppetjes rammen en daar ook nog eens per maand voor betalen :+

voor het geld dat je aan wow of elke andere MMO hebt betaald kun je wel oneindig vaak een ander non-mmo hebben uitgespeeld, of tientallen tv series hebben bekeken of een vriendin kunnen hebben :+

het valt mij ook op dat mensen die veel MMO's spelen, slechts een klein gevoel voor ironie hebben.
@stewie:
Dé factor die mmo's zo aantrekkelijk maakt is het sociale aspect. Dat is de reden dat mensen blijven spelen, niet "dom poppetjes rammen" zoals jij zegt. Als jij dat sociale aspect ervan nooit ontdekt hebt (of gewoon geen sociaal persoon bent en liever solo speelt), dan is dat jammer voor je, maar voor miljoenen mensen is het de reden om te blijven spelen.

In deze video wordt mooi uitgelegd waarom mmo's zo aantrekkelijk zijn (de video gaat eigenlijk over game"verslaving" (of waarom dat een onzin term is), maar dat terzijde).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 11 oktober 2010 13:20]

Nog al logische dat ze updates uitbrengen.... moet wel vernieuwing in het spel zijn...
ik zie echt niet hoe je die conclusie trekt op basis van je aanname.
Die updates verdienen ze het geld niet op hoor, dat zijn echt de abbokosten die het geld opleveren. Ze brengen ongeveer om de twee jaar een nieuwe versie uit, die 35 euro kost. In die twee jaar strijken ze wel 24x13 = 312 euro op.

Weet je wat het is met die per maand betaalde spelletjes... Meer dan een speel daar toch niet meerdere van tegelijk (ik niet althans). Dus zo'n spel kost je eenmalig 35 euro in de aanschaf en daarna 13 euro per maand. En laat ik het zo zeggen: Aan bier ben ik per maand véél meer kwijt. En wie doet er nu moeilijk over een paar biertjes meer of minder ;)
Gratis games leveren lege servers op als je niet regelmatig nieuwe content uitbrengt, ongeacht het type game. Elke game, betaald of niet, zal nieuwe content uit moeten brengen.

Ben het eens met iemand hierboven, de absolute cijfers zeggen meer dan dit. Hoeveel spelers zijn er werkelijk nu, daar gaat het om.
Als DDO enige indicatie is dan wordt er nog heel regelmatig nieuwe content uitgebracht (nieuwe adventures/quests).
  • 'Er zouden inmiddels meer dan een miljoen accounts zijn aangemaakt voor de mmo',
  • 'zou flink zijn gestegen
  • 'verdubbelt omzet'
  • 'Ook zou het aantal actieve online spelers zijn verviervoudigd'
Hoop relatieve begrippen en weinig concrete cijfers naar mijn idee.

Een miljoen accounts aangemaakt zegt niets over de actieve spelers base. Dat de actieve spelers base verdubbelt is zegt ook niks naar mijn idee. Kan net zo goed van 1000 naar 2000 gegaan zijn. Zelfde geld voor omzet, een belangrijkere vraag is schrijft deze MMO haar cijfers onderaan de streep in het zwart of in het rood ?

Dit komt op mij over als een mooi-weer-marketing-persbericht met weinig nieuwswaarde.

[Reactie gewijzigd door JUDGExKTF op 10 oktober 2010 15:14]

Ben het met je eens, ik heb ook een account aangemaakt samen met een maat maar we spelen het al niet eens meer omdat het gewoon niet leuk genoeg was (mening)..
Een verviervoudiging van actieve spelers vereist natuurlijk ook toename van servercapaciteit, toezicht en support. Dit zullen ook stevige investeringen zijn in personeel en materiaal zonder dat zeker is of dat die benut zullen blijven worden. Zoals blijkt dat actieve spelers niet actief hoeven te blijven.
Het riekt inderdaad naar positief gestemde journalistiek ;-)
Was te denken!

Hopelijk zet dit een trend, en worden meer kwaliteitsgames gratis gereleased met betaalde content.
Ik hoop het net van niet. Zo betalen we meer dan we ervoor deden als we een volledig spel willen hebben. Daartegenover staat natuurlijk een beperking van uitbreiding. Toch moet ik altijd weer Blizzard gelijk geven als het op kwaliteit aankomt. "It's finished when it's done..." - complete games die kwalitatief volledig zijn afgewerkt...
Nouja zolang je niet meer dan 15,- per maand uitgeeft aan items geef je niet meer uit.

Verder is het ook wel lekker als je op een grijze zondagmiddag nog even een ouwe MMO wilt spelen dat je dan lekker verder kan met je karakter, zonder eerst te beslissen of je weer een maand wilt kopen.
ik betaal 10-12 euro per maand 6 maanden voor 65 euro
Ik betaal helemaal niets per maand.

Ik speel Guildwars en die hebben volgens mij gewoon het beste concept.
Je koopt de game in de winkel voor de normale prijs en je kunt zo veel spelen als je maar wilt, en wanneer je maar wilt. Geen extra kosten, niets per maand betalen.

Wil je een uitbreiding, dan koop je deze gewoon weer in de winkel en dan kun je ook deze gewoon spelen zonder extra te betalen en andere zooi er omheen.

De makers van Guildwars hebben wat mij betreft dan ook het beste "systeem".
Guild wars is dan ook niet bepaald een echte MMO.
En waarom niet? Je kan mischien maar met maximaal 8 mensen in dezelfde area zitten (buiten steden dan tenminste), maar dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het geen MMO is.

Trouwens, je hebt ook gewoon 15 vs 15 gevechten daar, dus je post is gewoon onzin.
De makers zelf zeggen zelfs dat het geen MMO is maar een CORPG.

Zie http://www.guildwars.com/...wars/features/default.php
Wat overgens in GW2 verandert ,d.w.z. wel hetzelfde betaalsysteem (kopen in winkel,geen abbokosten) maar wel duizenden spelers in 1 area .

Wat ik wel betreur eigenlijk, ik heb liever dat ik met 8 man een hele map uitroei ,dan dat ik met 1000 man rondloop en alles wat ik net met veel moeite gekilled heb,weer spawnd zodra ik me omdraai.

[Reactie gewijzigd door Spatfrak op 11 oktober 2010 14:22]

Alleen al de afkorting zegt al waarom Guild Wars geen MMO is.
Massive Multiplayer online
Sorry maar 15 VS 15 vind in niks massive aan.
een server waar je 5000 man overheen loopt dat is MMO.
Begrijp me niet verkeert hoor heb ook guild wars liggen heb me er prima mee vermaakt maar ik vind het meer op Dragon age lijken dan een MMO.
Ik betaal voor het standaard WoW abbo. Ik ben van mening dat de meeste gamers eens in de 2 maanden een nieuw spel kopen. Als je dit gaat omrekenen is dit helemaal niet zo duur als je ziet wat je ervoor terugkrijgt
tja, bij LotRO kan je nog steeds die 12 euro per maand betalen, heb je toegang tot alle content zoals voordat 't F2P werd
Alhoewel ik wel een Blizzard fanboy ben moet ik zeggen dat ze zich niet meer aan dat motto hebben gehouden met Starcraft 2.

Popularity systeem werkt voor geen meter (ondertussen slechter dan ooit, 1 van de populairste maps staat op pagina 24.. en geen zoek optie),
"bug" bij het offline spelen waardoor je er eerst wel online voor moest zijn,
Geen clan/guild support bij de release, zou nog moeten komen (is er ondertussen nog steeds niet)
Geen support om een server buiten je regio te joinen (ondertussen beschikbaar voor korea/australie)

Nee, ondanks de tijd die blizzard er aan heeft besteed voelt het nog steeds gehaast aan.

Ben het wel met je eens dat je met dit model uiteindelijk waarschijnlijk weer duurder uit.
Het overgrote deel van de SC2 spelers heeft geen enkele behoefte aan de functies die je beschrijft, en geen van deze spelers zal de game dan ook op wat voor manier dan ook gehaast noemen.

Wat betreft die zoek optie, die is bij create custom game (itt join custom game) wel degelijk aanwezig. Het popularity systeem mag inderdaad wel eens getuned worden, de eerste 3 pagina's bevatten alleen maar games met 100% popularity.

Een gebrekkig popularity/search systeem kan je uberhaubt niet aan SC2 toeschrijven, wat dat betreft zijn alle Blizzard forums al jaren één grote teringzooi.
Een gebrekkig popularity/search systeem kan je uberhaubt niet aan SC2 toeschrijven, wat dat betreft zijn alle Blizzard forums al jaren één grote teringzooi.
Dan kun je altijd nog zoeken bij google, met de volgende schakeloptie; site:forums.worldofwarcraft.com (als voorbeeld), bij gebrek aan beter uiteraard.
hmm was er toen niet een optie om een x bedrag te betalen en dan voor altijd te kunnen spelen? eerder bij lotro?

wat zou je nu flauw zijn als je dat toen gedaan hebt..
verder is dit opzich een goed iets naar mijn mening...

veel mmo's lopen gewoon lekker veel spelers leuke community en het beste het is gratis..
(niet dat ik niet wil betalen ofzo) maar bij dit soort modellen is de drang om te spelen omdat je er ook voor betaald ook minder..

en kun je gewoon lekker wanneer het jou schikt spelen..
(ja ik weet dat er ook bedrijven zijn die per uur rekenen)

verder tjah ik betaal geen extra dingen voor gear of iets dergerlijks..
maar veel mensen wel dus als je daar je server kosten en dergerlijke mee eruit haalt..

maar het allermooiste is natuurlijk dat je dit soort modellen gewoon ook heel veel op private servers ziet.. en hiermee toch wel een beetje de kop indrukt van de privates (als die er al voor lotro waren)

iedereen is dan mooi legaal bezig op gewone retail servers..
wat de gamebeleving ook veel en veel beter maakt.. (aangezien er enorm veel pro's op private servers zitten)

verder tjah lotro niet mijn ding enigste leuke was instrumentjes spelen..
hmm was er toen niet een optie om een x bedrag te betalen en dan voor altijd te kunnen spelen? eerder bij lotro?

wat zou je nu flauw zijn als je dat toen gedaan hebt..
Volgens mij zijn al die mensen omgezet naar een 'eeuwig' premium pakket waarbij ze altijd alle betaalde spulletjes 'gratis' (ze hebben er al voor betaald dus niet echt gratis) krijgen.
Inderdaad, zie dit overzicht: http://www.lotro.com/betasignup/vipchart.html

Ze krijgen meer van bepaalde dingen. En elke maand 500 Turbine Points.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 10 oktober 2010 15:44]

oke oke dat vind ik dan wel weer netjes :D

kan hier echt serieus niets anders over zeggen dat dit top is..
en dat meerdere mmo's hier gewoon heen moeten gaan..

ik ken dan ook mmo's die hier direct mee starten (wat dan wel weer iets teveel van het goede is)

maar als ze bijvoorbeeld elke mmo na een jaar omgooien naar dit model
en de mensen die betaald hebben elke maand gewoon een extra feature geven..

zie ik hier best wat in..
Je ziet het tegenwoordig bij meerdere MMORPGs dat ze het gratis maken, maar de leuke items of speeltjes voor x euro verkopen en er zijn altijd wel mensen die dat willen kopen.
Heb jij een nVidia kaart ofzo?
AMD (Voormalig ATi) heeft de trial ingesloten bij hun videokaart-drivers die hij automatisch installeert als je niet 'Aangepast' selecteert.

Dat stukje 'reclame' heeft ontzettend veel spelers geworven kennelijk.

*EDIT*
@freaq
Waar staat in mijn bericht dat ik zeg dat die instelling het enige is dat voor die verdubbeling heeft gezorgd???
Ik zeg alleen dat kennelijk veel mensen hierdoor het ook hebben geprobeerd en kennelijk aan het spelen zijn.

Maar ja, je kunt er ook meer achter zoeken natuurlijk als je dat zo graag wilt.
Bijvoorbeeld dat die sluikreclame tóch spelers heeft geworven.

Ik vind zelf trouwens dat sluikreclame illegaal moet worden.
Zet ze op je site zodat iedereen ze kan downloaden, maar dit is gewoon irritant. Mensen die er geen flikker mee nodig hebben worden er mee opgezadeld zonder keuze*.


*Uitleg: nietsvermoedende klanten zien de keuze niet, want ze verwachten niet dat je er ook een gratis trialware spel bijkrijgt. Het word ook nergens aangegeven om zo'n verwachting te kunnen scheppen, vandaar de benaming 'sluikreclame.'

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 10 oktober 2010 19:16]

hoe kom je erbij dat dat de enige factor kan zijn ?????
ze hebben het hele betaal model omgegooid, en de enige reden dat mensen ineens LotRO spelen is omdat er reclame gemaakt wordt in videokaart drivers.... |:(

OT:

dat klinkt erg goed, er wordt zelfs al gesproken dan 51% van de spelers ook echt "premium" aka betaalde items koopt, en dat is goed,
een verdubbeling van de omzet is niet neits,

de enige vraag is aangezien er veel meer spelers zijn,
hoeveel extra kosten zijn daarmee gemoeid...
maar erg interessante ontwikkeling.

zie echt brood in de free to play games,
LoL league of Legends, heeft ook een free to play model waar men kan betalen om sneller characters te unlocken of om skins voor die characters te krijgen,.
dat lijkt ook goed te werken.

vraag me alleen af als er veel van dit soort games komen (met dit betaalmodel)
of de interesse dan niet afneemt. met LoL Lotro need for speed en battlefield heroes, etc etc beginnen er nu toch wel veel te komen...
de extra kosten van meer spelers is het klassieke verhaal van onontkoombare kosten en variabele kosten. Zelfs als de variabele kosten maar net gedekt worden door de vergrote inkomsten is het nog gunstig, omdat het deel onontkoombare kosten (dus: ontwikkelingskosten van het spel) over meer omzet gespreid kan worden.
Denk niet dat dit er veel mee te maken heeft maar het is wel gruwelijk irritant. Alleen al daarom zou ik dit spel nooit spelen.
dat is jammer voor je het is de beste mmo van de afgelopen jaren als je van verhaal wereld en volwassen spelers houdt.
Tot nu toe zat iedere mmorpg die zogenaamd vol "volwassen" spelers zat in realiteit vol kinderen..
Waar ben jij allemaal over bezig? Ongeacht de kaart of sluikreclame is LOTR een enorm succesvolle franchise, een gratis versie van een spel trekt dan ook meer gebruikers aan als een betalend spel en item shops zijn blijkbaar de toekomst voor inkomsten te vergaren, waar vrij veel bedrijven toch winst op maken. Dus er is toekomst voor PC gaming. En niet voor zinloos ranten.
Interessant om te zien dat het in de VS zo goed gaat op het moment. Des te meer jammer dat in europa de "Free to Play" launch uitgesteld is.
http://community.codemast...-play-launch-delayed.html
Ik ben al heel lang niet tevreden over Codemasters en hun support voor MMOs, ze trekken imho dan ook veel te makkelijk de stekker uit een MMO, al jaren geleden LotRO en DDO in de US gekocht en speel het dan ook exclusief op de US servers. Ook meteen een stuk goedkoper, hoef je niet een eeuwigheid te wachten op nieuwe releases, imho betere support en niet hoeven wachten op de genade slag voor wanneer CM de stekker eruit trekt.
Dus als ik het goed begrijp is het spel "gratis" net zoals Flyff (ja, als voorbeeld..) en wil je bijvoorbeeld een beter wapen dat speciale krachten heeft die in de shop te koop staat voor ander muntgeld ofzoiets. Waarvan je eerst het muntgeld moet kopen met, echt geld?
Je kan geen wapens e.d. kopen in de store. Daarvoor moet je gewoon net als alle anderen content spelen. Met de store kan je wel een aantal items kopen, maar het gros hiervan is puur cosmetisch of kleine (tijdelijke) boosts aan je stats.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True