Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Noord-Korea heeft voor de eerste maal op eigen grond een website in de lucht gebracht. Het vrijwel hermetisch gesloten land zou negen maanden aan de internetverbinding hebben gewerkt. De verbinding loopt via buurland China.

De machthebbers zouden bovendien voor de eerste maal een voor het land gereserveerd ip-adres hebben 'aangebroken', om zo op eigen bodem een website voor het staatspersbureau de lucht in te kunnen brengen, zo meldt ComputerWorld.

Aan het land zijn 1024 ip-adressen uitgedeeld. Noord-Korea heeft al eerder een aantal websites in de lucht gebracht, maar deze werden buiten het land gehost, voornamelijk in China. De verbindingen met de internetbackbone verlopen via China Netcom.

In het zeer gesloten land zijn de machthebbers echter voorzichtig naar buiten toe actiever geworden op internet. Zo werd onder andere een Twitter-account geopend. Ook werden de internationale media afgelopen weekend uitgenodigd om vanuit de hoofdstad Pyongyang verslag te doen van een grote parade. Daarbij werd de vermoedelijk toekomstige leider Kim Jong-un voor de eerste maal publiekelijk zichtbaar naast zijn vader en de leider van het land Kim Jong-il.

De NOS wist afgelopen weekend als eerste buitenlandse omroep een live satellietverbinding te maken vanuit Pyongyang. De media zouden ook 'ongehinderd' gebruik kunnen maken van internet. Het is echter ondenkbaar dat de Noord-Koreaanse bevolking op dit moment de kans krijgt om vrijuit op internet te surfen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

De IP's die ze hebben schijnen 175.45.176.0 t/m 175.45.179.255 te zijn.

Dus ben ik maar even gaan scannen.

Host 175.45.176.6 is up (0.41s latency). > http://175.45.176.6/ heeft een webserver testpagina. Red Hat Linux en Apache 2.0. Https ook beschikbaar, verder niks.
Host 175.45.176.7 is up (0.42s latency). > zelfde als 175.45.176.6.
Host 175.45.176.12 is up (0.40s latency). > poort 21 open. FTP. Geen anonymous login. Waarschijnlijk een Linuxdoos.

Host 175.45.176.3 is up (0.41s latency).
Host 175.45.176.129 is up (0.43s latency).

Device type: firewall|webcam|router|WAP
Running: Cisco embedded, D-Link embedded, Linksys embedded, Planet embedded
OS details: Cisco ASA 5540 firewall, Linksys BEFSR41 EtherFast router or D-Link DCS-6620G webcam, Linksys BEFSR41 EtherFast router, Linksys BEFSR41 or RT31P2 router, or WRK54G WAP, Linksys BEFSR81 router, Linksys BEFW11S4 WAP, Linksys WRK54G WAP, Planet WAP-1950 WAP

Host 175.45.176.131 is up (0.42s latency).
Host 175.45.177.193 is up (0.40s latency).
Host 175.45.177.197 is up (0.40s latency).
Host 175.45.177.201 is up (0.40s latency).

Device type: switch|router|broadband router|WAP|specialized
Running: Cisco CatOS, Cisco IOS 11.X|12.X
Too many fingerprints match this host to give specific OS details

Host 175.45.177.194 is up (0.40s latency).
Host 175.45.177.198 is up (0.40s latency).

Device type: router|specialized|switch|print server|general purpose|webcam|media device|printer
Running (JUST GUESSING) : Cisco IOS 12.X (94%), D-Link embedded (89%), Hamlet embedded (89%), HP Tru64 UNIX 5.X (89%), TRENDnet embedded (89%), Vantage embedded (89%), Kyocera embedded (88%), Sharp embedded (88%)
Aggressive OS guesses: Cisco 1812, 3640, or 3700 router (IOS 12.4) (94%), Cisco DOCSIS cable modem termination server (IOS 12.1) (94%), Cisco Catalyst 6500-series switch (IOS 12.1) (94%), D-Link DP-300U, DP-G310, or Hamlet HPS01UU print server (89%), HP Tru64 UNIX 5.1A (89%), TRENDnet TV-IP100 Internet camera (89%), Vantage HD7100S satellite receiver (89%), Kyocera FS-3800 network printer (88%), Sharp AR-C260M or AR-M351N printer (88%), Lexmark Optra S 1855 or Se3455 Printer (88%)
No exact OS matches for host (test conditions non-ideal).

Niks in 175.45.178.

Host 175.45.179.68 is up (0.41s latency). Alleen poort 80 hier. Bingo! http://175.45.179.68/ een website met propaganda die het design van een homepage uit 1998 heeft gestolen.

Mocht ik straks opeens verdwijnen, dan weten jullie waar jullie moeten zoeken.. ;)

[edit]Had wat foutjes gemaakt, nu klopt het geloof ik.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 11 oktober 2010 03:57]

Aan het land zijn 1024 ip-adressen uitgedeeld.
Is dit niet wat erg weinig? Nu weet ik dat het aantal IPv4-adressen beperkt is en erg snel opraakt, maar 1024 IP-adressen voor een land met 24 miljoen inwoners lijkt me wel érg beperkt.

Of is dit met politieke bedoelingen gedaan ofzo, dat ze maar zo weinig IP's krijgen?
Ik denk dat ze zelf niet zoveel IPs hebben aangevraagd. De RIRs zijn professionele organisaties, die zich zo ver mogelijk van politiek proberen te houden. Als Noord Korea bij de APNIC meer adressen zou aanvragen, om bijvoorbeeld een ISP op te zetten, denk ik dat die aanvraag zonder meer gehonoreerd zal worden. Ondanks dat de vraag naar IPv4 adresblokken juist in het werkgebied van de APNIC het hoogst is (kijk maar naar de hoeveelheid /8's die ARIN jaarlijks aan APNIC toewijst, in vergelijking tot de andere RIRs).
Dan moet je ook het hele artikel lezen...
Het is echter ondenkbaar dat de Noord-Koreaanse bevolking op dit moment de kans krijgt om vrijuit op internet te surfen.
Ze hebben nu net hun allereerste IP adres in gebruik genomen, beetje vroeg om dan meteen te gaan roepen dat ze te weinig IP adressen toegewezen gekregen hebben. Je gaat niet weet ik hoeveel IP adressen toekennen als het niet realistisch is te verwachten dat ze die gaan gebruiken.
Dan ken je de geschiedenis van het Internet niet :)

Er is in het begin zo gigantisch verkwistend met IP adressen omgegaan. Er waren zelfs printers op Uni's met publieke IP adressen.
Bij ons op de HHS krijgen alle aangesloten devices een WAN IP... Zelfs printers! Deze zijn echter niet te bereiken van buitenaf, dus waarom hier voor gekozen is...
Hier op de WUR kan je zo'n printer alleen bereiken vanaf de universiteits pc's, een laptop met verbinding op hetzelfde netwerk kan er al niet bij.
Dit verklaart waarom er voor studentenflats die via de HHS internet afnemen maar 1 WAN IP per gebouw is....

(net als die chipkaartkoppeling met account voor printers, wireless wat werkelijk nergens goed werkt en software voor lessen die niet beschikbaar is op de openbare PC's)

Gelukkig hebben ze in Noord Korea niet dit soort IT mismanagement. Die outsourcen gewoon naar China!
Sterker nog, de organisatie die de UT-infrastructuur regelt verplicht verenigingen om publieke IP-adressen te gebruiken voor alle computers(en dus ook netwerkprinters).

Ben zelf beheerder van 32 stuks en ken verenigingen die die er 64+32 hebben gekregen. Niet alles wordt gebruikt maar dat is inherent aan subnetting.
Niks verkwistend, ’t zou gewoon normaal moeten zijn maar door de bekende technische restricties is dat helaas niet zo… En met IPv6 wil het niet echt opschieten.
Waren? volgens mij weet ik er nog wel een paar :)
Wij (profit organisatie) hadden dit ook, tot 2 jaar geleden.
Hebben 3x een class B range
Die IP-blocks zijn anders tijden geleden al toegekend, niet pas recent ofzo. Ook het TLD van Noord-Korea, .kp, is al in 2007 toegekend, dus vér voordat deze site in de lucht kwam.

Daarnaast, als zelfs maar 1 procent van die 24 miljoen mensen online komt, met alle restricties die daarbij horen, heb je volgens mij aan 1024 niet echt genoeg, zelfs met technieken als NAT etc word dat toch wel een krappe bedoening lijkt me.
Even een klein NAT rekensommetje:
1024 * 64.000 TCP poorten is ruim 64 miljoen simultane TCP verbindingen.

Indien je hiermee een ISP zou oprichten die NAT doet kan die waarschijnlijk wel het hele land bedienen. Zeker met de wetenschap dat het aantal computers waarschijnlijk niet in de miljoen stuks loopt en er issues met de stroomvoorziening zijn in het land.

Je zit echter wel met de beperkingen van NAT:
P2P verkeer en hosten van websites naar de rest van het internet is er bijvoorbeeld niet mee mogelijk. De vraag is of dat het bewind in Noord Korea daar rouwig om is.

Het zou wel een stunt zijn als ze als eerste land een IPv6 only netwerk zouden uitrollen :D
(overigens moet er voorlopig alsnog NAT64 plaatsvinden om bij ipv4 only sites te komen dus die ipv4 adressen zijn alsnog ergens nodig)
euhhhhhhh fout rekensommetje..

als je NAT doet zul je toch nog steeds gebonden zijn aan de ip-adressen in de private ranges. want anders zul je problemen krijgen om de rest van het internet te berijken.

de meest geschikte is dan die van 10.*.*.*
en heb je dus maar 2543 en dat biedt maar 16,3mln ipaddressen.

hoewel niet heel erg veel denk ik dat het wel genoeg kan zijn als je ervanuit gaat dat in zo'n land echt niet ieder individu een IP hoeft toe te kennen. al wordt het natuurlijk wel krap wanneer je er een soort intra-net van wilt maken.
Daar valt op zich wel omheen te werken: gebruik 192.168.x.y om 64K "points of presence" te adresseren, die dan (in een tweede laag) verder NATten via 10.x.y.z. Op die manier kun je aanzienlijk meer IP-adressen gebruiken en wordt de bottleneck inderdaad IP-range * ports.

Maar eh, dit is een nogal theoretische discussie; waarom maken we ons zorgen om het land dat het grootste deel van zijn toegekende pool nog niet gebruikt (~99,9%)...!? Laat ik het anders zeggen: tegen de tijd dat de hoeveelheid beschikbare IP-adressen een serieus probleem wordt in Noord-Korea (een groter probleem dan de hoeveelheid beschikbaar voedsel om maar eens iets te zeggen) dan is dat op zich best een goede ontwikkeling.
en je hebt 1024 ip adressen om een NAT-router achter te hangen dus, wordt het sommetje 16,3 miljoen vermenigvuldigen met 1024 levert ongeveer 16,3 miljard mogelijke private range adressen... Desalniettemin is dit natuurlijk luchtfietserij eerste klas want een heel land achter 1024 IP adressen is waanzinnig duur (zeker voor een land als noord korea waar ze ten eerste de resources daarvoor niet hebben en als ze het alsnog zo graag mochten willen ze net zo goed iedereen in een eigen (noord-koreaanse) walled garden kunnen zetten aangezien communicatie met de rest van de wereld in principe toch verboden is)
en heb je dus maar 2543 en dat biedt maar 16,3mln ipaddressen.
Je bedoelt 2563 - 2. Van de hele 10.0.0.0/8 range zijn alleen 10.0.0.0 en 10.255.255.255 geen geldige adressen voor een host (oftewel, alle bits na het subnet aan of uit). Het is absoluut niet zo dat een 0 of een 255 niet voor mag komen in een adres. 10.34.255.0 is dus ook gewoon een geldig adres.
euuhhhh rekenfoutje???

Theoretisch zou dat neerkomen

dat is Per public IP adres dus 16,3 mln voor de 10.x.x.x range
plus nog een mln voor de 172.16.0.0 172.31.255.255 range
plus nog 64k adresjes voor de 192.168.x.x range

En ze hadden er 1024 gekregen, dus....

Ik denk wel dat het erg druk wordt op dat ene lijntje naar China ;)
Heerlijk dat je er zo serieus op in gaat, als iemand een NAT-grapje maakt ! :)
ik hou alleen maar van droge humor
Daarnaast, als zelfs maar 1 procent van die 24 miljoen mensen online komt
Iets wat voorlopig niet gaat gebeuren. En als dat wel gaat gebeuren (en again, dat duurt nog wel even) krijgen ze meer IP-adressen. Die worden uitgedeeld aan de hand van de noodzaak ertoe. Als je ze niet nodig hebt, krijg je ze niet.
Waarom dan niet gelijk IPv6, kan je er zo 24 miljoen uitdelen en heb je er nog zat over.
Ze gebruiken nu dus minder dan 1 promille van hun ip adressen en dan zouden ze er te weinig hebben? Lijkt mij nog wel meevallen.
de gehele bevolking bestaat uit veldwerkers. Er liggen daar 5 baans snelwegen maar niemand heeft een auto.

Denk niet dat de bevolking er echt gebruik van gaat maken.
Het zou handig zijn als de mensen in N-korea eerst licht (electriciteit) hadden. Kijk maar eens op satelliet foto's die laten zien waar het s'nachts licht is. Het is op het land bijna nergens zo donker als in N-korea!

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 10 oktober 2010 23:56]

wat jij ziet is gewoon de "private" laag die er om de foto heen zit die alles lekker zwart maakt XD
Ze gebruiken er 1..... Die 1024 adressen die zijn toegekend zijn min of meer een formaliteit. Elk land moet tenslotte het internet op kunnen en als men er meer nodig heeft kan men die vast wel aanvragen (net zoals ieder andere partij die IP adressen nodig heeft )

Daarnaast gebruikt men nu waarschijnlijk IP adressen uit de ranges die aan China (Netcom) zijn toegekend. Scheelt weer een hele boel paniek als men een amerikaanse site bezoekt ;)

Denk positief: Misschien gaat Noord Korea wel het eerste land zijn waar het hele internet officieel op IPv6 draait
tsja als je daarvoor 1 server moet verhuizen van IPv4 naar IPv6 is dat best te doen ;)
24 miljoen inwoners waarvan er nul mogen surfen. Dus: wat nou weinig! 1024 is meer dan genoeg voor Kim.
hah.

That´s the way it is.
Ze NAT-en maar.

IBM heeft meer IP adressen dan heel China.
Ik denk namelijk dat ze wel via het Ethernet van hun doen maar ook een connectie dan kunnen maken naar Google. noord korea.
Zie noord korea als een fabriek of een school waar iedereen op het internet kan maar ze zijn maar 1 IP adress nodig. Maar ondertussen hebben ze ook een Ethernet voor de werknemers of de leraren. Waar ze ook bij kunnen.

Wie weet wat ze daar achter die muren hebben. Wij zullen het nooit zomaar weten.
Ik vind het trouwens ook een beetje vaag van noord korea maar ach elke dictatuur heeft zijn censuur.
adres of address, niet allebij
allebij? Niet gewoon een bij? ;)
Ik ga er zomaar van uit dat het hier om 1024 IPv4 adressen gaat......en dat boeit helemaal niet. China (via wie hun het netwerk gebruiken) gebruikt al jaren IPv6.
Ook noord-korea kan daar prima mee uit de voeten, IPv4 zit namelijk nog niet vastgeroest daar zoals bij ons.
Het lijkt me dus geen probleem om 'maar' 1024 adressen te hebben.
Ik ga er voorzichtig van uit dat deze alleen bedoeld zijn voor overheidsgebruik en dan voornamelijk webservers die in het buitenland zichtbaar moeten zijn. Intern zullen ze gewoon IPv6 gebruiken.
Volgens mij heeft het zeer beperkte internet verkeer in de Democratische Volksrepubliek Korea gewoon te maken met het feit dat ze - tot voor kort - voor internet verkeer gewoon inbelverbindingen hadden met het buitenland (China denk ik), en dat zal redelijk prijzig zijn.

Iedereen suggereert maar dat het de regering van de DVRK om te doen zou zijn om hun bevolking geen toegang te geven tot internet. Maar niemand geeft daar enig bewijs voor.

Er zijn nog genoeg wereldburgers die ook geen telefoon hebben of internet, dus net doen alsof het overal in de wereld zo is dat je internet toegang hebt, is nogal een vertekend beeld.
Een groot deel van de wereldbevolking is nog altijd arm. Sterker nog, een deel van de wereldbevolking is analfabeet, die kan niet eens een krant lezen. De DVRK heeft vrijwel geen analfabetisme, gratis onderwijs en gratis gezondheidszorg.
"Iedereen suggereert maar dat het de regering van de DVRK om te doen zou zijn om hun bevolking geen toegang te geven tot internet. Maar niemand geeft daar enig bewijs voor."

En volgens mij heb jij geen enkel besef van hoe de wereld in elkaar steekt.

Noord Korea is een Stalinistisch land. De regering is de Communistische partij en wordt enkel en alleen gerund door de voorzitter van die partij, op dit moment Kim Jong- Il.

Het land wordt gerund door deze man en zijn partij onder de zgn. "Juche"-ideologie die werd ontwikkeld door Kim Jong-Il's vader Kim Il-Sung. De Juche gaat uit van volledige zelfstandigheid en zelfvoorziening, met andere woorden: het land dient geheel geïsoleerd te worden van de gehele wereld. De bevolking wordt 'legaal' volledig gehersenspoeld met onaflatende propaganda. Zo wordt Kim Il-Sung letterlijk verafgood (zeg maar hun Jezus Christus). Ieder stukje informatie dat de Noord Koreanen kunnen krijgen (krant, televisie, bioscoop, alles) wordt door de regering geregisseerd. Kritiek op het regime is ten strengste verboden en vrijwel iedere levende Noord-Koreaan is ondertussen geboren in het land zoals dat er nu is. Oftewel: de mensen daar wéten domweg niet beter. Ze weten niet wat er in de wereld gebeurd, ze worden hun hele leven gevoed met gemanipuleerde informatie en geloven heilig dat hun land, hun leider, hun volk het laatste goede op aarde zijn.

Tevens zijn er verschillende concentratie- en werkkampen waar dissidenten worden opgesloten, gemarteld en vermoord. De economie van het land is volledig dood en wordt kunstmatig in leven gehouden. Verbindingen met de buitenwereld zijn er domweg niet, tenzij onder volledige controle van de regering.

Niet voor niets vluchten zo vaak Noord-Koreanen naar China (noord-grens) en Zuid Korea, hoewel deze laatste optie extreem gevaarlijk is i.v.m. de zwaar bewaakte DMZ tussen het noorden en zuiden.

Nee, dat gratis onderwijs (heb jij wel eens een video gezien van een Noord Koreaanse klas? Dat is geen onderwijs, dat is hersenspoeling) en gratis gezondheidszorg (gezondheidszorg? Met welke artsen? Welke kennis? Welke apparatuur? Heb jij hier wel eens video's van gezien?) bestaat feitelijk niet. Dat is een utopie, een sprookje dat de Noord Koreaanse regering aan de wereld toont.
Ze hebben op de grens met Zuid Korea (in het zicht van de Zuid Koreaanse grenswachten) zelfs een volledig propaganda-dorp gebouwd om de schijn op te houden.

Nee, er is meer dan voldoende bewijs. Duizenden getuigen, honderden korte en lange films (meestal verborgen camera werk) en duizenden foto's die onomstotelijk bewijzen wat een in- en in-slecht land dit is. De arme Noord Koreaanse bevolking heeft verschrikkelijk te lijden en ze hebben het in veel gevallen zelf niet eens door...

Sorry RobHeus maar je bent of onwijs naïef, of compleet verkeerd voorgelicht.

Ik raad jou, en iedereen die net als ik zeer geïnteresseerd is in dit bizarre land, aan om eens een aantal documentaires op te zoeken: Inside North Korea bijvoorbeeld. Er slingeren er een stuk of 5, 6 rond op internet die stuk voor stuk hetzelfde beeld tonen.
Zie ook Blokker_1999 's commentaar.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 11 oktober 2010 00:32]

Het probleem met dit soort meningen is dat er vaak geen echte ervaringen aan ten grondslag liggen en men zonder kennis van zaken aannames doet. Tijd voor een bezoekje aan Noord Korea dus ;)

In ieder geval is het onzin om te denken dat men niet beter weet. Er vinden nog steeds familiebezoeken plaats uit Zuid Korea en er zijn zelfs fabrieken waar Noord Koreanen aan Zuid Koreaanse producten werken en kan men in delen van het land gewoon met een Chineze telefoon bellen. Ook vinden er gewoon toeristische trips plaats naar Noord Korea en komen er geregeld Noord Koreanen naar China. Er is dus wel degelijk een uitwisseling van informatie met de rest van de wereld al is dat zeer beperkt. Noord Korea is denk ik een van de slechtste landen om geboren te worden maar het lijkt er ook op dat jou informatie gewoon niet correct is.

Niet zo heel lang geleden was er een BBC documentaire over Noord Korea met beelden uit Noord Korea en gesprekken met Noord Koreanen in Zuid Korea. Het beeld was duidelijk: Noord Korea is een afschuwelijk land om in te leven maar de basis zaken als onderwijs en gezondheidszorg zijn inderdaad redelijk geregeld. Ook is er ruimte voor (heel kapitalistisch) vrij ondernemerschap en zijn er een hoop artikelen te koop op die "zwarte" marken. Helaas lijken mensen het nodig te vinden om te overdrijven en onzin te verkondigen over Noord Korea. En dat is nergens voor nodig, de situatie is al erg genoeg.

Voor liefhebbers die geinteresseerd zijn in Noord Korea. Hier kun je je vakantie plannen ;)
Er vinden nog steeds familiebezoeken plaats uit Zuid Korea en er zijn zelfs fabrieken waar Noord Koreanen aan Zuid Koreaanse producten werken en kan men in delen van het land gewoon met een Chineze telefoon bellen.
Wat zegt dat volgens jou dan over de informatie die de Noord Koreanen krijgen? Ik zeg ook niet dat het compleet onmogelijk is om stukjes informatie te smokkelen, want vele vormen van communicatie zijn nooit honderd procent te controleren, waaronder mond tot mond (familiebezoeken bijvoorbeeld). Wat wél gebeurt is dat de regering een zo groot mogelijke hoeveelheid informatie zelf regisseert, censureert en verkondigt. Noord Koreanen hebben een vrijwel geheel gesloten gemeenschap wat dat betreft. En de straffen en maatregelen tegen mensen die anders denken, anders praten, kritiek uiten of westerse denkbeelden er op na houden zijn genoeg pressiemiddel voor de bevolking om niet eens te proberen illegaal informatie te zoeken.
maar het lijkt er ook op dat jouw informatie gewoon niet correct is.
Want? Welke informatie klopt dan niet?
maar de basis zaken als onderwijs en gezondheidszorg zijn inderdaad redelijk geregeld.
Sorry, maar hoe bedoel je, redelijk geregeld? De door jou aangehaalde documentaire geeft een schitterend voorbeeld van het 'onderwijs' systeem: pure propaganda, mind control door strak gecontroleerde en geregisseerde 'bronnen'. Stalinisme aan de kinderen uitleggen als 'socialisme' en het verheerlijken als het laatste goede op aarde. Het is echt de Stalinistische variant op de Nazi-scholen:
"To keep a mentally ill person costs approximately 4 marks a day. There are 300,000 mentally ill people in care. How much do these people cost to keep in total? How many marriage loans of 1000 marks could be granted with this money?"
Dat is niet redelijk geregeld onderwijs.

En gezondheidszorg goed geregeld? De artsen zijn laag opgeleid, hebben vrijwel geen enkel medicijn voor handen en gebruiken zwaar verouderde apparatuur, als er überhaupt al apparatuur aanwezig is. En als je al (vooraf zorgvuldig door de regering gekozen) ziekenhuizen te zien krijgt als journalist, dan krijg je een schone kraam-afdeling te zien waar de moeders trots vertellen dat ze hopen dat hun pasgeboren zoon later een geweldig soldaat zal worden.

Dat is niet redelijk geregelde gezondheidszorg.
Ook is er ruimte voor (heel kapitalistisch) vrij ondernemerschap en zijn er een hoop artikelen te koop op die "zwarte" marken.
Ruimte voor vrij ondernemerschap? Sorry, maar waar haal jij deze wijsheid vandaan? Heb je überhaupt enig besef van politiek, geschiedenis of staatsinrichting? Weet je wat communisme (cq. stalinisme) inhoudt?
Een korte samenvatting:
Of the five remaining Communist states in the world, North Korea is one of only two (along with Cuba) with an almost entirely government-planned, state-owned economy.
Die paar (mislukte) experimenten met volledig gecontroleerde vrije (huh?) markt gebieden (omgeven met electrische hekken overigens) tel ik niet mee, en hopelijk jij ook niet.
Helaas lijken mensen het nodig te vinden om te overdrijven en onzin te verkondigen over Noord Korea. En dat is nergens voor nodig, de situatie is al erg genoeg.
Nogmaals, waar wordt er overdreven? Welke onzin wordt er dan verkondigd? Wil je asjeblieft een paar voorbeelden geven dan?

[Reactie gewijzigd door musje83 op 11 oktober 2010 13:19]

robheus, westerlingen die naar NK gaan moeten aan de grens alle telecommunicatiemiddelen afgeven en krijgen deze bij vertrek weer. Bezoekers aan het land worden continue begeleid en mogen niet vrij rondlopen. Er is geen contact met de burgerbevolking toegestaan tenzij dit vooraf is goedgekeurd en er een regeringsfunctionaris meegaat.

Een gewone inwoner van NK kan gewoon niet inbellen omdat het hen niet toegestaan is een verbinding te maken met het buitenland.
En zo is er heus wel heel veel mis met Noord-Korea, maar als je op punten gaat vergelijken, zijn er inderdaad genoeg andere landen die het met hetzelfde of (veel) minder moeten doen (*), maar omdat die toevallig niet politiek omstreden zijn en geen kernwapens hebben, hoor je daar nooit iemand over.


(*) In de praktijk is het verschil niet eens zo groot tussen niet hebben of kunnen en niet mogen, voor de burgers toch niet althans.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 oktober 2010 19:19]

Het word eens tijd dat ze daar wat opener worden.
Ondanks dat ik meestal niet zo blij ben met de meeste acties van noord-korea ben ik hier wel erg over te spreken.

Hopelijk beginnen ze te beseffen dat niet iedereen evil is :)
Of er ook maar iets meer open wordt is nog maar zeer de vraag
Nou, dit is al een stuk opener dan ze in jaren geweest zijn hoor, Internet is daar altijd angstvallig buiten de deur gehouden.

Dat men het nu toch op een kiertje zet is, voor Noord-Koreaanse begrippen, zeker wel een behoorlijke omslag qua beleid.

Ik vraag me af of dit iets te maken heeft met de vermoedelijke aanstaande machtsoverdacht aan Kim Jong-un, als alle geruchten kloppen. Die is natuurlijk een stuk jonger dan zijn vader, wellicht dat die iets meer open staat voor buitenlandse invloeden.
de vraag is natuurlijk of die Jong-un (klinkt als: jongen) al dan niet in het buitenland heeft gestudeerd. if so dan kan dat betekenen dat er iets van vrijheid gaat komen in dat land, overigens zou ik persoonlijk een fel tegenstander zijn als ze vandaag op morgen zouden sluiten om daar iets als democratie in te stellen.

dat hebben we gezien met zuid-afrika, van gisteren op vandaag veranderd van slaaf naar burger - en je ziet wat ervan is gekomen..

zoiets zou tenminste 1 hele generatie moeten duren.
Jong-un heeft in Zwitersland gestudeerd.. Je zou zeggen dat ie daar iets heeft opgestoken wat hij mee terug neemt naar NK.
Het is vooral opening naar de westerse wereld om te tonen dat zij geen schrik van het westen. De bevolking zelf leeft verstoken van vrije media. De reporters daar hebben bijv. hun GSMs en satphones moeten afgeven omdat deze toch maar niet in handen zouden vallen van de bevolking daar.
Verschrikkelijk land, je zal er maar wonen.
Die mensen weten niet anders misschien. In ieder geval wat dit internet betreft zullen de overgrote delen bevolking geen idee hebben wat er buiten noord korea is en daardoor het niet "missen".
Zoals zo vaak als wij armoede zien denken wij verschrikkelijk maar zij zijn het vaak gewend weten niet beter en hebben het geaccepteerd.

Begrijp me niet verkeerd het is verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurd maar voor de lokale bevolking "valt het misschien allemaal wel mee".

Maar nu hebben ze dus een website met de staats meningen.
Noord-Korea is een totalitair regime pur sang. Eén van de basiskenmerken van zo'n regime is de georganiseerde terreur: er bestaat een soort veiligheidspolitie die de bevolking met psychologisch en fysiek geweld onderdrukt. Ik zou me dus niet teveel illusies maken: voor de lokale bevolking valt dit helemaal niet mee.

Een 'goed' voorbeeld van een totalitair regime kun je trouwens in de film 'The Killing Fields' zien.
Ook weer totaal niet bedoeld om het goed te praten, maar het gros van de mensen zal onder de druk hun mond dicht houden, en dan heb je dus ook geen last van terreur. Het schijnt ( als in, ergens op TV gehoord ... ) dat de nieuwe Kim mogelijk wat soepeler gaat worden.
Ik hoop het, een trage evolutie zoals in Cuba en China zou geen kwaad kunnen. En het kan. De toekomstige "President" heeft namelijk 4 jaar in Europa gestudeerd en heeft dus mogelijk een licht andere zienswijze. De oudste zoon komt niet in aanmerking omdat hij met een vals paspoort naar Disneyland wilde, de middelste zoon zou niet mans genoeg zijn.
Hmm, misschien heeft hij nu een andere zienswijze maar hij geniet ook als enige in het land van enorme rijkdom en macht. Als hij zijn vader opvolgt wordt dat alleen maar erger. De enige manier om die macht te houden is dan om het totalitaire regime in stand te houden.

Anders dan in Cuba en China, waar het buitenland en haar geneugten langzaam binnengelaten worden is Noord-Korea verstoken van enige informatie uit het buitenland die negatief is voor het regime. Behalve dan het verlies met 7-0 van de nationale ploeg op het WK (waarna spelers en trainer volgens geruchten bij thuiskomst na een openbare tuchtiging ineens verdwenen). Ieder glimpje van het betere leven dat men in het buitenland heeft. kan een aanleiding zijn voor een groep Noord-Koreanen om een beter leven te eisen. Dat kun je in het begin nog neerslaan (letterlijk) maar ook dat houdt op. Dan komt de machtspositie van de nieuwe president in het geding en dat wil hij natuurlijk niet.

Bovendien heeft Korea nog een lange weg te gaan. In cijfertjes: Volgens de democracy index heeft Noord-Korea 0.86 van 10 punten (waar ze die vandaan halen is een vraag). Dat is 8.67 punten minder dan Nederland. Wij zijn nummer 4 op die lijst. En 7.30 minder dan nummer 20 België.

Nee, Noord-Korea is het engste regime ter wereld. Mensen worden vanaf geboorte gehersenspoeld en onderdrukt. Ze slikken het want ze weten niet beter of hun land is het beste land ter wereld en hun leider is god. Als je de overheid tegenspreekt dan leidt dat tot verstrekkende gevolgen (werkkamp minimaal) en mensen zijn zelfs in hun eigen huis niet veilig. Je vrouw of schoonvader kan immers zomaar dingen doorspelen aan de geheime dienst om er zelf beter van te worden. Zo werkt dat nu eenmaal. Alleen met angst, terreur, lof op de leider en scapegoating hou je zo'n regime echt in leven. Scapegoating gaat in dit geval naar het vrije westen. Met name Zuid-Korea en de VS. Als er iets fout gaat in het land komt dat door Amerika of Zuid-Korea. Dat is gewoon een feit, want dat zegt de overheid.

We hoeven ons dus echt geen zorgen te maken over die 1024 IP-adressen en of dat wel of niet via NAT moet. Het moment dat de Noord-Koreanen zelfs maar zo'n klein doorkijkje naar een andere wereld krijgen en zo koopkrachtig zijn dat ze een computer kunnen aanschaffen ligt nog zo ver weg... Dan is er al IPv8.
Voor de duidelijkheid: ik ben absoluut niet voor enge regimes zoals in N-Korea, maar als je je afvraagt hoe zij nog 0,86 punten zouden kunnen scoren, terwijl je je niet afvraagt hoe het gigantische verschil tussen Nederland en Belgie komt en hoe Nederland een 9,53 kan halen, terwijl we toch ook al jaren niet meer in echte vrijheid leven, dan geeft dat voor mij alleen maar aan dat alles relatief is.

Let wel, ik ben het denkelijk wel eens met die 0,86 of lager voor Korea, maar dat wij een 9,53 hebben inplaats van bijvoorbeeld een 7 of een 8 zal toch aan de manier van totstandkoming van die index liggen.
Interessant, welke "vrijheden" die in de democracy index survey behandeld worden hebben wij dan in Nederland niet, volgens jou? Of ga je alleen maar uit van wat onderbuikgevoelens en populistische opmerkingen. Leesvoer

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 oktober 2010 00:02]

Interessant, welke "vrijheden" die in de democracy index survey behandeld worden hebben wij dan in Nederland niet, volgens jou?
Geen, maar de vraag van mae-t.net was mijns inziens meer hoe wij zo'n hoog cijfer kunnen halen terwijl we toch niet geheel vrij zijn.

Zo mag je niet zonder ID over straat. Doe je het toch en kom je toevallig in een situatie waarin de politie om je ID mag vragen (en dat weet je nooit, je kan b.v. ergens getuige van zijn) en je hebt hem niet, dan moet je een boete betalen. Ik zie dat zelf wel als een beperking van mijn vrijheid. Ik negeer die plicht overigens meestal gewoon. Risico dat hij gejat zou worden is me te groot, hij blijft lekker thuis in de la.

Verder hebben we dan wel een democratie, maar tòch weet de overheid ook genoeg wetten door te voeren waar het volk helemaal niet op zit te wachten (zoals b.v. die ID-plicht), maar die de overheid gewoon graag zelf wil hebben (zoals meer mogelijkheden om telefoon/internet af te tappen). Of wetten die alleen maar tot stand komen door een hoop gelobby van bedrijven. Hoe democratisch is dat?

En een democratie is niet mogelijk zonder vrije pers. Maar soms vraag je je af hoe vrij onze pers precies is. Zo mag je niet "beledigen", maar de definitie van beledigen lijkt een hellend vlak te zijn. Daarnaast schrijft de media datgeen wat verkoopt ipv. een zo objectief mogelijk beeld van de waarheid. Vaak genoeg is het gewoon sensatie zoeken. Soms kost dat zelfs de reputatie van iemand, of kan die reputatie juist opbouwen. Kijk naar Wilders, hoe had die moeten komen waar hij nu is zonder de media of met een media die een volledig objectief beeld geeft? Ik zeg niet dat het de media verboden is om een objectief beeld van de waarheid te schetsen, maar kijk wat de grote media in de praktijk doen.

Onze democratie functioneert dus ook niet perfect. Natuurlijk is het hier beter dan in Noord-Korea. Maar als wij al een 9,53 verdienen, hoe slecht doet de democratie het dan wel niet in andere landen?

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 11 oktober 2010 03:04]

Geen, maar de vraag van mae-t.net was mijns inziens meer hoe wij zo'n hoog cijfer kunnen halen terwijl we toch niet geheel vrij zijn.
Klopt, maar het is een democracy-index, niet een "ik mag alles doen"-index. Of jij wel of niet met 150 over de snelweg mag heeft bijvoorbeeld echt geen drol te maken met hoe goed de democratie hier is. Toch is het een beperking van je vrijheid. Mijn hele punt was dan ook dat het geen vrijheids-index is, en zo moet je het derhalve ook niet zien.
Verder hebben we dan wel een democratie, maar tòch weet de overheid ook genoeg wetten door te voeren waar het volk helemaal niet op zit te wachten
Wederom, ik gok dat er meer dan 50% van de bevolking wil dat je wel 150 moet kunnen rijden op de snelweg. Het feit dat er zoveel draagvlak voor is betekent nog niet dat het ook een goed idee is. Het idee van een democratie is dan ook helemaal niet dat het volk beslist. Het idee van een democratie is dat je een representative uit het volk kiest die de moeilijke beslissingen voor jou maakt. En ja, dat betekent ook dat er beslissingen worden gemaakt die vrijheiden inperken, om de vrijheid van de bevolking in het algemeen te bevorderen.

Overigens, als je de moeite had gedaan om die PDF te lezen dan had je ook gezien dat Nederland juist relatief slecht scoort op het functioneren van de overheid.
Daarnaast schrijft de media datgeen wat verkoopt ipv. een zo objectief mogelijk beeld van de waarheid.
Apart. Eerst heb je het over de vrijheid van de pers, maar als de pers doet wat hij wil dan vind je dat vervolgens ineens geen vrije pers meer? Dit naast het feit dat ik het gewoon niet met je eens ben. Natuurlijk, de sensatiezoekers schreeuwen het hardst, maar goede pers bestaat echt nog wel in NL hoor.
Klopt, maar het is een democracy-index, niet een "ik mag alles doen"-index. Of jij wel of niet met 150 over de snelweg mag heeft bijvoorbeeld echt geen drol te maken met hoe goed de democratie hier is. Toch is het een beperking van je vrijheid. Mijn hele punt was dan ook dat het geen vrijheids-index is, en zo moet je het derhalve ook niet zien.
Dat zeg ik ook niet.

Maar een beperking van de maximumsnelheid is er om veiligheidsredenen, je kan je daar nog bij verzinnen hoe de wet tot stand is gekomen. Ooit waren er geen voertuigen waarmee je zo hard kon, toen opeens wel, zodoende besloot de overheid die snelheid kunstmatig te beperken. Of dat terecht of niet is kan je dan een discussie over voeren.

Ik zie zelf wat dat betreft de zin niet echt van die ID-plicht, behalve zo nu en dan 50 euro cashen wanneer iemand 'm niet bij heeft. Wat is er de afgelopen honderd jaar zo ingegrijpend anders geworden dat dat nu nodig is? Dat auto's sneller zijn geworden is duidelijk, maar met de ID-plicht zie ik dat echt niet. Zo zie ik ook niet in waarom er meer getapt en gelogd moet (kunnen) worden. Het heeft geen doel voor de bevolking, slechts een doel voor de overheid.
Het idee van een democratie is dan ook helemaal niet dat het volk beslist. Het idee van een democratie is dat je een representative uit het volk kiest die de moeilijke beslissingen voor jou maakt. En ja, dat betekent ook dat er beslissingen worden gemaakt die vrijheiden inperken, om de vrijheid van de bevolking in het algemeen te bevorderen.
Dat weet ik en dat begrijp ik ook. In principe mag zo'n representative ook doen wat ie wil zodra ie verkozen is, er zijn helaas totaal geen verplichtingen om je aan je verkiezingsprogramma te houden.

De praktijk is dat partij A nu A kan roepen en partij B roept B. Kies je partij A, dan gaan die A doen. Kies je partij B, dan negeren die hun programma en gaan ook A doen. Het lijkt dan alsof je keuze hebt, maar die is er dan feitelijk niet. Natuurlijk kan je je eigen partij beginnen, maar dat doe je ook niet 1-2-3.
Overigens, als je de moeite had gedaan om die PDF te lezen dan had je ook gezien dat Nederland juist relatief slecht scoort op het functioneren van de overheid.
Ik had de PDF even doorgekeken maar het was behoorlijk wat tekst om door te zoeken zo laat.
Apart. Eerst heb je het over de vrijheid van de pers, maar als de pers doet wat hij wil dan vind je dat vervolgens ineens geen vrije pers meer?
Op zich is het wel vrij. Uiteraard.

Maar je hebt de technische definitie van een democratie en de geest van een democratie. Wij voldoen perfect aan de technische definitie. We hebben verkiezingen, geen noemenswaardige manipulatie bij die verkiezingen, volksvertegenwoordigers, iedereen mag stemmen (geen uitzonderingen voor vrouwen/armen/negers/whatever), een pers die vrij mag schrijven. Alles mooi in principe.

De geest is imho iets anders. De geest is dat die pers vrij is, niet puur om vrij te zijn, maar om de waarheid te kunnen schrijven zodat het volk ook een weloverwogen beslissing kan maken tijdens de verkiezingen. In de praktijk loopt dat, voor de massa, gewoon anders. Natuurlijk zijn er ook wel objectieve bronnen, maar veel grote media blaten elkaar soms ook maar gewoon na. En schrijven wat verkoopt.

De geest is dat volksvertegenwoordiging doet wat het beste is voor het volk. Natuurlijk zitten daar ook minder leuke dingen bij, zoals maximumsnelheid of bezuinigingen. Kinderen houden ook niet van groente, maar iets wat niet leuk of lekker is is soms wel beter voor je. Dat vrijheid in die zin niet absoluut is is logisch. Maar een ID-plicht of zeer ruime aftapmogelijkheden? Leuk voor de overheid, maar verder? Een minister die met een privé jet naar een vergadering vliegt? Wetten die voornamelijk door gelobby tot stand komen?

Het zijn maar voorbeelden van dingen die de overheid doet waar het volk geen snars aan heeft. Dat is niet de geest van democratie. Natuurlijk kan het prima binnen de technische definitie. Binnen de technische definitie kan je ook best op democratische wijze een dictatuur stichten. Als dat is wat het volk wil?

De index test denk ik vooral de definitie en minder de geest. Dat NL dan toch al zo hoog weet te scoren kan je wel aan het denken zetten.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 11 oktober 2010 22:17]

Misschien is het zelfs wel populistisch (of een drogreden van vergelijkbaar kaliber) van jou, om zelfs de kleinste twijfel aan het functioneren van onze democratie meteen als populisme en onderbuikgevoelens te bestempelen. Zo is het net alsof ik Nederland maar meteen gelijkstel aan Noord-Korea, terwijl ik toch duidelijk suggereer dat een 7 of een 8 vast wel op zijn plaats is, aangezien ons democratisch systeem absoluut niet volmaakt is, maar ook niet defect (of het beter kan is natuurlijk de volgende vraag).

De legitimatieplicht die W3ird_N3rd aanhaalt is inderdaad een van de dingen waardoor ik een 9,5 wel erg hoog vind, hoewel dat natuurlijk niet persee iets zegt over democratie (is niet hetzelfde als vrijheid), maar toch. Het grote verschil met onze toch ook beschaafde buurlanden is een ander punt van twijfel.

Nog een punt van twijfel is trouwens de referentie. Anders is niet altijd beter of slechter (de referentie is onvermijdelijk cultuur/gedachtengoedafhankelijk). Ook dit mag je in vergelijking zien met onze buurlanden, voor het geval je nu denkt dan ik Nederland rechtstreeks met Noord-Korea wil vergelijken. De interessantste vergelijking zowel qua democratie als qua vrijheid zou ik er eentje vinden met de DDR als referentiepunt. Dat was een redelijk beschaafde democratie, vergeleken met Noord-Korea. Qua cultuur en achtergronden ook behoorlijk dichtbij ons gedachtengoed. Nu we ons daar niet meer tegen kunnen afzetten als voorbeeld hoe het niet moet, zijn we gedoemd daar dichter naar toe te trekken (niet bedoeld als populistische opmerking, en dat moet je natuurlijk relatief zien, als in: 9,53 is gewoon wel erg hoog, dat kan niet kloppen).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 oktober 2010 19:20]

Misschien is het zelfs wel populistisch (of een drogreden van vergelijkbaar kaliber) van jou, om zelfs de kleinste twijfel aan het functioneren van onze democratie meteen als populisme en onderbuikgevoelens te bestempelen
Het was een vraag. Ik bestempel niets als populisme of onderbuikgevoelens, ik vroeg aan jou of dat zo was. Overigens heb ik vooralsnog geen goede voorbeelden gehoord. De identificatieplicht waar W3ird_N3rd het over had was precies het soort iets waar ik aan dacht waarvan jullie weleens zouden kunnen denken dat de score omlaag zou moeten. Maar de hele democracy-index bemoeit zich niet met dat soort vraagstellingen. Je zou dus kunnen stellen dat zowel jij als W3ird_N3rd niet vinden dat het cijfer van de index zelf omlaag moet, maar dat de index algeheel geen goede weerspiegeling geeft van wat jullie van een democratie-index verwachten. Wat ik nogal krom vind - of je identificatieplicht hebt of niet heeft geen ene moer te maken met hoe goed de democratie hier verloopt en wat de algemene veiligheid is van de gemiddelde burger, zoals je zelf al aangaf (maar dan toch heel paradoxaal de woordjes "maar toch" achter plaatst).

Het enige wat jullie vinden is dat het cijfer omlaag moet, zonder dat je echt de vinger op de zere plek weet te leggen. Tja, sorry, maar daar kan ik niet heel erg veel mee, en wellicht moet je eens bij jezelf nagaan of je mening dan wel de juiste is, of dat het idd dan toch gebaseerd is op wat onderbuikgevoelens.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 oktober 2010 20:35]

Cuba lijkt een apart verhaal, anders dan de regeringen in het verre oosten. Fidel lijkt de macht aan zijn broer Raoul te hebben overgedragen. Raoul vergroot als legerbevelhebber de invloed van het Cubaanse leger op de regering. Door de overgang van de macht binnen de familie krijgt het communistische bewind in Cuba echter wel dynastieke trekjes. Omdat de dynastie nog jong, en de overgang niet verliep van ouder op kind is geef ik het de gunst van de twijfel.

In het verre oosten zijn inwoners al langer gewend aan de dynastie als regeringsvorm. China heeft tot 1912 vele familiedynastieen gekend, maar ook de huidige communistische partij kent slechts een compacte bovenlaag die de touwtjes in handen heeft. We kunnen niet over een familie praten, maar de inner circle in de partijtop zal zeer beperkt zijn.

Het "communistische" systeem in Noord Korea vertoont echter alle trekken van een ouderwetse familiedynastie. Dit weekend hebben we de tweede vader op zoon overgang (in wording) gezien (Kim il sung -> Kim jong il (1994) en Kim Jong-il -> Kim jong un (nu)).

Zelf ben ik pessimistisch dat Noord Korea zich uit zichzelf zal openen. Het Noord Koreaanse communisme kan een soort feodalisme genoemd worden. Een zeer kleine bovenklasse heeft het goed over de rug voor de meerderheid van de bevolking. Noord Korea ziet zich vooralsnog gesteund door China. Het communistische systeem van China is echter veel geraffineerder. Met economische ontwikkeling tot doel hebbende laat China zijn burgers meedelen in de verworvenheden van de economische boost. Echter vrijheid van informatie zit daar nog niet bij. Toch kan ik mij niet voorstellen dat China erg gelukkig is met het rogue-communisme van het huidige Noord-Korea.

De dynastieen in het verre oosten stellen zich maar een ding tot doel: waarborging van het eigen voortbestaan. De aarzelende stappen van Noord Korea op het internet ademen die terughoudendheid uit. Het Noord Koreaanse bewind heeft een grote behoefte zichzelf voortdurend te legitimeren. De escapades van dit weekend zijn daar een voorbeeld van. Noord Korea komt tot de conclusie dat ze daarbij niet om het internet heen kan, maar dan wel in een richting, met Noord-Korea als zender en de wereld als eerbiedige ontvanger.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 oktober 2010 21:13]

Weinig op te zeggen, behalve 1 kleine opmerking: elk regime wil zichzelf legitimeren. Niet zo overdreven en voortdurend als in jouw voorbeeld, maar leiders die de hand in eigen boezem steken zijn uiterst zeldzaam, en als ze het dan doen snappen ze vaak niet eens waarom. Kijk maar naar onze vorige regering.
Eerlijk gezegd vind ik de dynastie vorming in de VS (Kennedy, Bush, Clinton om maar wat voorbeelden te noemen) velen malen sterker dan die in bijvoorbeeld China. Ik zal niet ontkennen dat het in China een ons kent ons wereld is maar in mijn ogen is het gewoon een onvermijdelijke werkelijkheid dat mensen in eerste instantie vriendjes helpen en daarna pas aan derden denken. Dat geldt in met verre Oosten maar ook gewoon in Nederland en België.
Ik heb overigens de indruk dat een trage evolutie de enige juiste manier is. Kijk maar eens wat er in een nog relatief welvarend land als Oost-Duitsland allemaal mis- en verloren is gegaan door de hereniging.
haha de oudste wilde naar Disneyland en dan is de middelste niet mans genoeg?
ik denk dat de meeste mensen daar weinig weet/last van hebben. het leven is daar gewoon heel anders, maar er zullen genoeg gelukkige ende tevreden mensen wonen. ze zijn er veelal erg trots op hun eigen land.
niet echt, ooit een reportage op TV gezien, gelukkig kun je de mensen niet noemen. Maar ze geloven wel in het regime. Alles wat misgaat in het land is de schukd van aartsvijand Amerika.
Het wordt er wel allemaal zo ingestampt. Maar het zijn echt niet allemaal doelloze boeren daar. Daar zitten ook slimmere mensen die zelfstandig nadenken, en die de verhalen doorvertellen..
Zo denken zij waarschijnlijk over de rest van de wereld.
Dat zou je denken, helaas weten die mensen niet beter. In hun ogen is alle propaganda waar en leven ze echt in het beste, meest ontwikkelde land van de wereld.

Het is geen china waar men weet dat het gewon beter is in veel landen. Door het total regime van Noord korea en de complete afsluiting van de grenzen komt daar gewoon geen nieuws/fotos/niks binnen.
Maar dan kennelijk toch wel een paar satteliettelefoons voor kennelijk illegale internetverbindingen (elders in dit topic). Dat is toch wel goed nieuws.
ROFL even de twitter account bekeken en vertaald met google enkele voorbeelden:

Chukhamun vreemdeling die hun liefdevolle ouders zal zich onthouden van Lieve grote leider generaal Kim Jong Il http://tinyurl.com/3y4l6rj

Propositie Lieve-generaal Kim Il Sung de Grote Leider van de onvergankelijke God danggeonseoleopjeoke gesproken tegen (legen) http://tinyurl.com/38wf6po

vreemde vertaling maar wat je er van kan verstaan is allemaal over kim...
ik had ook ergens gehoord dat ze op school werden geleerd dat de "grote god leider" niet poepte of pieste...

[Reactie gewijzigd door Edek op 10 oktober 2010 17:10]

Hij is ook geboren in de bergen op de grens met China en afgedaald van een regenboog.. je reinste hersenspoeling in dat land ;)
en dat hij bij zijn eerste potje golf meteen 100 hole-in-one's heeft gescoord of iets dergelijks, waarmee kim jung ill overduidelijk de beste golfspeler ooit ter wereld is, allemaal van dat soort propaganda...
Weinig SEO gedaan daar :+
Naar de feiten gekeken gaat het eigenlijk steeds beter met Noord-Korea. De economie is flink gegroeid, de voedseldistibrutie gaat steeds beter, internationale pers wordt toegelaten, de 'eerste' website wordt geopend.

Ach ja, helaas kun je andere feiten niet negeren. Kernwapens, Zuid-Koreaans schip torpederen etc. etc.

Ik heb ook gekeken naar dat Twitter account, zeer grappig om te zien hoe amateuristisch sommige foto's geshopped zijn.
Vandaag (10/10) is de eerste keer dat plusminus 27 jarige Kim Jong-un samen met zijn vader Kim Jong-il op live tv is verschenen. Ze namen samen de grootste militaire parade in jaren af.

Vandaag wordt de 65ste verjaardag gevierd van de Koreaanse Arbeiders partij.

Zie: North Korea Times

# Country: KOREA, DEMOCRATIC PEOPLE'S REPUBLIC OF
# ISO Code: KP
# Total Networks: 1
# Total Subnets: 1,024
175.45.176.0 - 175.45.179.255

[Reactie gewijzigd door etrans op 10 oktober 2010 18:01]

"gevierd" is denk ik niet het juiste woord :X
Dat land is al jaren actief op het internet, nieuwsuitzendingen en dergelijken kunnen gewoon gedownload worden. Naast China de meest open dictatuur ter wereld, daar kunnen Burma, Laos, Iran, etc. nog een puntje aan zuigen.
De mensen die zich nu afvragen hoe ze daar met 1024 ip adressen afkunnen hebben niet echt een idee van hoe dat land er uit ziet. Er zijn daar enkele internet café's (het zullen er 1-3 zijn) en die internetten via gesmokkelde satelliet modems. Die ip adressen zijn enkel voor de regering om propaganda te plaatsen op internet, wat ze voorheen deden via een adres in tokyo.