Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Ontwikkelstudio Turbine stelt het Riders of Rohan-uitbreidingspakket voor The Lord of the Rings: Online uit tot 15 oktober. In de bŤtatests zijn bugs gevonden die zoveel tijd kosten om aan te pakken dat Turbine de oorspronkelijke datum niet haalt.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de volgende grote uitbreiding voor mmorpg The Lord of the Rings: Online op 5 september uitgebracht zou worden, maar die datum is nu veranderd in 15 oktober. Turbine meldt op zijn blog dat er in de bètatests enkele problemen zijn gevonden die eerst opgelost moeten worden voordat de nieuwe content uitgebracht kan worden. Om dat te doen heeft het ontwikkelteam meer tijd nodig en dat is dan ook de reden van het uitstel.

Om gamers die Riders of Rohan al besteld hadden tegemoet te komen geeft Turbine al die mensen 500 Turbine-points en een 'goodiebag' met enkele in-game items. De punten, waarmee in-game items gekocht kunnen worden, worden rond 5 september bijgeschreven. Rond die datum ontvangen de betreffende gamers ook de code waarmee ze hun digitale goodiebag in ontvangst kunnen nemen.

Het Riders of Rohan-pakket, dat onder meer mounted combat toevoegt aan Lotro, is het vierde grote uitbreidingspakket voor The Lord of the Rings: Online. Het spel werd in zijn oorspronkelijke vorm op 24 april 2007 uitgebracht. In de jaren daarna bracht Turbine al de betaalde uitbreidingspakketten Mines of Moria, Siege of Mirkwood en Rise of Isengard op de markt, alsmede een veelvoud aan gratis updates die nieuwe stukken verhaal of zelfs nieuwe gebieden toevoegden aan de spelwereld van Lotro.

Mounted combat trailer van de Riders of Rohan-uitbreiding.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Eerst begint Riders of Rohan (RoR) als een betaalde expansion _zonder_ endgame (raid) content, daarvan is beloofd dat dit later in het jaar zonder extra kosten toegevoegd zal worden.
Vervolgens word pre-order enorm gepushed maar als de releasedatum nadert dan word deze niet gehaald. Het argument van Turbine, te veel bugs gevonden tijdens beta, is je reinste onzin. Veel van de bugs hadden al ver voor de beta opgelost moeten zijn.

Turbine heeft een historie van het niet op kunnen/willen lossen van bugs, sommige van de bestaande bugs zijn al meer dan 5 jaar oud.

Sinds Warner Bros Turbine heeft overgenomen is Lotro steeds een grotere pay2win game geworden, zelfs elementaire dingen die eerst vrij beschikbaar waren moeten nu met Turbine points aangeschaft worden.

Het zal ongetwijfeld in elke mmo zo zijn dat de oude spelers het meest commentaar hebben (die hebben immers veel mankementen meegemaakt) maar ik zie toch een sterk afglijdende lijn in kwaliteit en kwantiteit van de game.

* botoo speelt sind release maar RoR zou wel eens de laatste expansion kunnen zijn die ik nog neem.

Jammer.
Eens. Ook ik ben speler van het eerste uur en nooit afgehaakt maar dit brengt me erg aan het twijfelen. Eigenlijk nooit geÔnteresseerd geweest in de concurrentie (GW2 etc) omdat ik dat dat dit spel het altijd voor mij zou zijn, maar dat begin langzaam aan te verwateren...

De grote klacht van iedereen is dat de content zo mager is voor een expansion dat Turbine er zelfs niets over wil bekend maken, bang dat niemand pre-ordert. Dat bezien, dat ze zo weinig gaan te bieden hebben, vind ik het onbegrijpelijk dat ze het nog geen eens op tijd af krijgen. Wat overigens lang niet de eerste keer is.
Als een beta-tester kan ik je vertellen dat Rohan echt groot is (NDA is verlopen, dus je kan ook meer info vinden over Rohan op het LOTRO forum). Natuurlijk kun je er doorheen rushen in korte tijd, maar als je het gaat rushen dan heb je, wat mij betreft, weinig oog voor content. Er is echt een heleboel te doen, en mounted combat is ook zeer interessant. Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd, maar het is zeker een interessante toevoeging.

Het merendeel van de content was ook al in de beta, maar er waren echt een heleboel bugs. Ik zou zelfs zeggen dat het nog meer waren dan in ROI. Natuurlijk ben ik het wel met de voorgaande reacties eens dat dit al veel sneller opgelost zou moeten zijn, maar ik heb liever dat ze het nu uitstellen en alle bugs weghalen dan dat het zo online komt. Je ziet inderdaad wel een sterk afglijdende lijn, als we nog terugdenken aan Moria en alle instances die daarbij (uiteindelijk) werden opgeleverd, dan is wat we nu krijgen wel wat magertjes...

Ze zeggen op het forum dat de uitstel geen vertraging oplevert voor de instances, maar dit is een geval van eerst zien en dan geloven.
Is dat zo? Volgens hun eigen zeggen is het een grotere uitbreiding dan Moria en die was toch echt wel fors.
Een andere beta tester hier.

Ja, Rohan is GROOT... in ieder geval wat betreft landmassa (en het is pas de eerste helft van Rohan, he). Er zijn drie nieuwe epic quest books, mounted combat, een berg aan quests rondom een veelvoud van stadjes en dorpen verspreid over de grote grasvlakten en er is end level content. Alleen nog geen end-level groupcontent.
Jammer voor de Raiders, geen probleem voor de Casuals ;)

De reis en splitsing van de Fellowship wordt vooral in de epic quests aangestipt, deels door session-play (waar je Frodo of Boromir speelt). Bekende punten uit de boeken die in dit deel van Rohan terugkomen zijn Fangorn Forest (Treebeard) en de Argonath waar vlak bij de Fellowship uit elkaar valt.
Ik herken dat wel. Was erbij vanaf dag 1 dat deze MMO live ging, geweldig spel, echt pittige stukken, heerlijk lange dungeons, totdat de pay2win en de hele versimpeling doorgevoerd werd. Maarja, spellen worden ook oud, op een gegeven moment is het klaar, en dan is de nostagie altijd wel aanwezig als je zoveerl uurtjes ergens in hebt zitten.
Misschien nog een paar handige/leuke details:

- Er komt een Mac client uit voor Lotro
- Iedereen die de expansion pre-ordert voor 5 september krijgt die 500 TP en de goodie bag voor de delay (maakt het net weer wat aantrekkelijker). De instances zitten er dan ook bij in, ook al komen die er pas later voor uit.
Had deze game een half jaartje geleden uitgeprobeerd. Hoorde echter dat, als je de end content van de game wou spelen, je alsnog expansions en turbine points moest hebben. Hierdoor toen afgehaakt.

Is dit nu nogsteeds zo? Begin is min of meer free to play, maar om alles te doen moet je betalen? (zo koste de riding skill ook al Turbine Points, om op een mount te kunnen, zou je dus die punten moeten aanschaffen).
Ja tot level 30 is het gewoon alles gratis in principe, maar na dat moet je of jezelf naar max level grinden (af en toe epische quests), of je kunt quest packs kopen per zone.

Met de uitbreidingen koop je als ware een hele serie quest packs + nog wat andere dingen als toegang tot instances etc.

Je kunt die punten ook verdienen met in-game deeds, maar dan ben je vrij lang bezig tot je alles hebt.

Als je wilt kun je vrij goedkoop (met special offers e.d.) het hele spel stukje bij beetje kopen, om alle normale quests door te lopen.
Wil je echt end-game content spelen, kun je beter VIP worden en de nodige uitbreidingen kopen.
Riding skill kan je 'kopen' op level 6 of zo, maar als je level 20 wordt krijg je die gratis als je het nog niet had.

Je kan als F2P (free to play) speler niet alles meteen doen, maar je kan ingame door veel spelen punten verdienen die je kan gebruiken om meer content te kopen. Dus je kan in principe zonder een cent uit te geven alles doen, maar het kost dan flink wat tijd.

Wat betreft spelen met een kleine groep: Je hebt instances/dungeons die je alleen doet, dungeons voor 3 spelers, voor 6, en voor 12. Je kan dacht ik sommige met nog meer doen, maar heb het al lange tijd niet meer gespeeld.

Player vs Player is (zoals genoemd) alleen in een gebied genaamd de 'Ettenmoors' mogelijk. Daar heb je ook NPCs, maar verder spelers vs 'Monster-Players'. Omdat in het LOTRO universum de mensen, elven, dwergen en hobbits elkaar standaard niet afmaken vecht je in plaats daarvan tegen spiders, orcs, uruk-hai en dat soort rassen. Dit zijn ook spelers, die speciaal voor PvP zo'n monster character hebben aangemaakt.
Als 'good guy' gebruik je de gear die je ook bij het gewone spel gebruikt (ook al kan je wat specifieke pvp gear krijgen in de Ettenmoors), als monster heb je geen gear maar gewoon stats gebaseerd op je ras/class en op je level. Levels krijg je door de 'good guys' te slopen.
De epic quests kun je allemaal spelen zonder te betalen.

Maar als je echt geen cent uit wilt geven, dan zul je heel veel moeten spelen om zo Turbine points te verzamelen.

Ik snap alleen niet waarom je niet zou willen betalen voor een game die zoveel uren gameplezier biedt :?
Was benieuwd hoe deze game zou wegspelen. Speel zelf al een tijdje wow, maar werd vorig jaar toch een beetje wow moe, dus naar andere MMO's gekeken, waarop ik op deze uitkwam.

Tis natuurlijk een kwestie van smaak, maar deze game voelt (na mijn idee) houterig aan, animaties haperen, lopen niet mooi in elkaar over. Landschap voelt ook leeg aan.

Maar al met al, ben ik door gegaan tot level 18, waarna ik het heb laten liggen.

Kvond het uiteindelijk ook echt niet waard om hiervoor te betalen. Maar, dat zal bij jou wellicht anders zijn :).
Ik deel je kritiek hoewel ik de uitgestrekte landschappen juist erg mooi vind.

Ik heb eens een lifetime abonnement in de aanbieding gekocht, dus ik heb weinig last van storende beperkingen :)
Wat ik van WoW vervelend vind is dat je betaalt of je nou speelt of niet. Ik begrijp dat je met LotR dus gewoon kan betalen voor content en niet voor tijd? Dat is sowieso al een veel betere deal.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 23 augustus 2012 12:44]

Als gratis speler, dus geen VIP, heb je zogenaamde Turbine points nodig om de nodige content te verkrijgen. Die punten kun je kopen maar ook ingame verdienen. Dat laatste gaat vanzelfsprekend niet heel erg snel.
Hoe groot is the playerbase van lotro nu nog dan? Hoor er eigenlijk totaal niemand over :s
Het spel is laatst aan Steam toegevoegd. Hiermee is wel een boost aan nieuwe spelers gecreŽerd. Absolute aantallen weet ik niet.
Op xfire staat lotro op plek 31 van alle games die gespeeld worden, er zijn meer mensen die eve spelen. De playerbase van eve zit ongeveer op 350000 mensen. Hele ruwe schatting dat 250000 mensen lotro spelen. Ze zitten aan de onderkant van de professionele MMO markt. (wel meer spelers als RIFT)

Let wel, dit zijn cijfers van de de mensen die xfire geinstalleerd hebben, dus niet enorm representabel, alleen voor de top 10 games.
[...] Let wel, dit zijn cijfers van de de mensen die xfire geinstalleerd hebben, dus niet enorm representabel, alleen voor de top 10 games.
En dan nog niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar LOTRO dan zie je dat je een groot deel van de functionaliteit van xfire ook door Steam kan laten afhandelen.
Bij sommige spellen heeft xfire iig meer toegevoegde waarde dan bij andere spellen waardoor de hele lijst vrijwel nutteloos is geworden. Pas als er echt grote verschillen tussen spellen ontstaan en je fatsoenlijk hebt gekeken naar wat de oorzaak kan zijn kan je er wat zinnigs over zeggen.
Wow, ik heb altijd een beetje een afkeer gehad van MMORPG's maar dat ziet er voor de LotR-nerd die ik ben wel cool uit.

Kan je deze game ook gewoon met twee of drie man tegen de NPC's spelen als je bij elkaar zit met je laptops of moet je echt interacteren met allerlei andere spelers?
De epische questlijn kun je helemaal alleen spelen, maar de instances kunnen ook met meerdere spelers.

Daarnaast zijn er quests waar je een kleine groep (3 spelers) voor nodig hebt en andere vereisen meer (6 spelers), maar dat hoef je niet te doen.

In Lotro speel je niet tegen andere spelers. Dat kan wel, maar daar is een apart gebied voor (Ettenmoors).
Speel het al geruime tijd en ik zie een veeltal nieuwe spelers erbij komen, ook hebben de servers hier last van. Af en toe meer lag dan normaal.

Vrij populair mag ik wel zeggen.

Hoe de spelers op dit uitstel zullen reageren merk ik vanavond wel. In ieder geval goed dat ze alvast de goodies krijgen. Ik heb liever kwaliteit dan bugs als uitbreiding. Bovendien zit ik zelf nog lang niet aan level 75 en heb nog veel deeds te doen.
Grotere uitbreiding? Ligt eraan wat je daaronder verstaat. Wat er bij komt aan landschappen en quests is inderdaad heel groot. Maar voor een betaalde uitbreiding moet er veel meer aangeboden worden. Als ik level 85 heb bereikt wil ik bijvoorbeeld raiden. Er zullen echter nog geen raids zijn. Ik zie er niets in om de hele dag alleen maar 'repeatables' te grinden (zogenaamd helpen met wederopbouw van verwoeste dorpen).
Ach gezien de manier waarop ratings werken wordt ToO niet zonder meer triviale content, dus als je wilt raiden kun je daar nog wel een tijdje mee toe.
Hoeveel mensen spelen deze game eigenlijk? Ik lees er wel vaak over de laatste tijd.
Lees eerste comment op deze post.
Ik zie het al, bedankt!
Uitbreiding, maar nog niet gekocht. Van wat ik al gezien heb, blijft het landschap er m.i. wat te veel hetzelfde uitzien als Dunland. Dat is lore-gewijs dan misschien wel zo. Ik vind het getuigen van ene gebrek aan inspiratie.
Speel ruim een jaar nu, en heb inmiddels alle content in handen. Alles bij elkaar een euro of 80 uitgegeven en zit nu ernstig te twijfelen over de pre-order. Allergrootste nadeel is de prijs... De legendary van RoI kostte zo'n beetje hetzelfde als de basic edition van Rohan, en 70 dollar voor de legendary RoR is me toch echt te gortig. Aangezien alleen mijn main tegen huidige end-game content aanzit denk ik niet dat het zin heeft om te pre-orderen, dus voor mij is het afwachten totdat de questpack zelf in de store voor TP te koop zijn.
En daarbij komen er zo ontzettend veel fijne games uit dit najaar dat ik een beetje moet kijken waar ik het liefst mijn geld aan uitgeef.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True