Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Uitgever Warner Bros. Interactive komt komend jaar met een nieuw Lord of the Rings-spel. Ontwikkelstudio Monolith Productions werkt aan de third-person actiegame Middle Earth: Shadow of Morder, die zich tussen de grote filmtrilogieŽn in afspeelt.

Middle Earth: Shadow of Mordor draait om de eenzame ranger Talion, meldt Game Informer. Terwijl Sauron en zijn leger terugkeren naar Midden-Aarde wordt Talion vermoord. Een Spirit laat hem echter herrijzen en geeft hem de krachten van een Wraith. Zo begint Talion aan een wraakmissie die hem uiteindelijk tot diep in Mordor leidt, vlak voordat dat gebied verandert in het verwoeste, kale landschap zoals het in de The Lord of the Rings-films te zien was. Onderweg krijgt Talion te maken met diverse bekende aspecten uit het verhaal, zoals de diverse Rings of Power.

De studio achter Middle Earth: Shadow of Mordor is Monolith Productions, dat eerder verantwoordelijk was voor diverse FEAR-games, maar ook voor de moba-game Guardians of Middle Earth. De studio werkt samen met Middle-Earth Enterprises, Peter Jackson en artiesten van Weta Workshop, om er voor te zorgen dat alles uit de verhaallijn en spelwereld van Middle Earth: Shadow of Mordor klopt met de canon.

Hoewel Warner Bros. en Monolith nog niet veel over het spel hebben bekendgemaakt, is al wel duidelijk dat er een nieuw systeem achter de vijanden in Middle Earth: Shadow of Mordor zal zitten. Dankzij het zogenaamde Nemesis System krijgt elke vijand in het spel zijn eigen identeit en naam. Vijanden die gevechten met Talion overleven zullen zich, net als Talion zelf, doorontwikkelen, om later in het spel weer een rol te spelen.

Middle Earth: Shadow of Mordor is een third-person actiespel dat in ontwikkeling is voor de Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4en de pc. Warner Bros. en Monolith hebben nog niet bekendgemaakt wanneer het spel zou moeten verschijnen.

Mordor

Mordor zoals het er in de The Lord of the Rings-filmtrilogie uit ziet. Middle Earth: Shadow of Mordor speelt zich af in de laatste dagen voordat Sauron Mordor veranderde in deze desolate omgeving.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

off topic: hou erg van lord of the rings ook de games vind ik erg leuk

on topic: mij lijkt het nemesis systeem erg leuk heb er nog niet veel over gehoord maar het klinkt heel erg goed voor een rpg game e.d. wat je dus niet moet doen is een vijand telkens net niet vermoorden want ik denk dat je dan end game een hele lastige tegenstander zal krijgen maar ik zie hier ook de uitdaging van in

zodra er meer bekend is over de game (zoals een prijs) zal ik misschien overwegen om de game te kopen, mede door het nemesis systeem
Lijkt me juist irritant dat steeds als je een vijand dood maakt, je het spel een stukje korter maakt. Hoe beter je het dan speelt in het begin, hoe minder uitdaging je aan het eind krijgt. Dat zou juist andersom moeten zijn. Hoe beter je speelt hoe moeilijker het wordt. Misschien dat vijanden terugkeren met wraith krachten ofzo.
Dan heb je niet goed gelezen.

Het gaat erom dat elke vijand die je niet hebt verslagen weer terug komt verderop in het spel en deze dan sterker en intelligenter zal zijn.

Je moet dus wel zoveel mogelijk vijanden doden anders word het spel steeds moeilijker.
En als je van een uitdaging houd moet je de eerste levels heel snel doorlopen met zo weinig mogelijk kills :P
Het ene sluit het andere niet uit natuurlijk.
Wellicht stellen ze gewoon dat je op een bepaald punt een vijand voorgeschoteld krijgt. indien er een vijand was die ontkomen was, dan halen ze die weer tevoorschijn. Was die er niet dan toveren ze er een nieuwe bij.

Of je gaat een heel andere verhaallijn in bijvoorbeeld afhankelijk van of je bepaalde monsters wel of niet in leven hebt gelaten.

Genoeg opties die een bepaalde playthrough niet perse langer of korter hoeven te maken, slechts anders.
Ik neem aan dat, als je geen vijanden overlaat van het begin van het spel, het spel gewoon nieuwe vijanden maakt voor het einde van het spel.
Ik ben erg benieuwd hoe dit Nemesis-systeem gaat uitpakken. Vijanden hebben dus een eigen identiteit en leven, ze zijn uniek. Dat is sowieso een goed vooruitzicht en kan zorgen voor diepgang en afwisseling.

Maar wat betreft het niet doden van een vijand om die later tegen te komen: Ik vind de morele keuzes in RPG's wel tof, maar als ik weet dat een vijand me later toch het leven zuur gaat maken, en het is iemand die het binnen de game-logica verdient om te sterven, dan zie ik niet in waarom het in leven laten zo'n grote feature moet worden (als het dat wordt). Het kan onbevredigend gaan aanvoelen, en voor gamers die het liefst direct hun vijanden afslachten zal er wellicht niets te zien zijn van dit systeem.

Maar goed, het is pas te beoordelen als we het werkend hebben gezien. Misschien worden het gewoon plotpunten dat bepaalde vijanden het altijd overleven, of wordt dit "laten leven en je ziet ze terug"-concept gewoon als voorbeeld gebruikt van wat Nemesis kan. Misschien kunnen vijanden later ook goed van pas komen, kunnen ze vuile klusjes voor je opknappen, of overlopen naar jouw zijde, enz. Valt allemaal te bezien, maar ik ben benieuwd om er meer over te leren.
Over dat nemesis systeem, dan ga je er vanuit dat je altijd in staat bent iedereen om zeep te helpen. Misschien verschuilt een gewonde vijand zich ergens waar je em niet kan zien. Of ontsnapt hij zelfs te paard " I'll get you next time!"
Precies, mogelijkheden te over. En we weten nog niet hoe het werkt. Ben benieuwd.
Ik denk dat het Nemesis-systeem zo'n typische feature is die in dit stadium veel aandacht trekt en publiciteit krijgt, maar die achteraf in het beste geval een leuke gimmick blijkt te zijn. Het ligt natuurlijk aan de uitvoering, er zijn een paar scenario's te bedenken.

1. Vijanden proberen weg te komen als ze het idee krijgen dat je van ze gaat winnen. Dit kan betekenen dat het spel steeds moeilijker wordt, juist als je niet snel genoeg bent om ze te doden. Een mindere speler krijgt dan juist een steeds moeilijker spel, dus dat is niet goed voor de balans. Een goede speler krijgt juist niets van de feature mee.

2. Het spel krijgt een soort getriggerde events waarin vijand [naam] probeert te ontsnappen wat een achtervolging oplevert. Als je hem niet pakt komt hij later terug. Een variant is dat je kan kiezen om hem te laten ontsnappen. Dit lijkt me erg gestileerd en ook niet echt nieuw.

3. Het systeem bestaat puur om je wat meer binding met bosses te geven. De boss die je ergens tegenkomt blijkt een vijand te zijn die je eerder een keer hebt zien ontsnappen, getriggerd of niet. Het spel gaat er dan van uit dat je je zijn naam nog herinnert, wat denk ik maar de vraag is. De binding die je dan met vijanden krijgt lijkt me maar beperkt, dus dan is het een leuke gimmick, maar niet baanbrekend ofzo.

Er zijn vast nog veel meer mogelijkheden, speculeer er op los.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 13 november 2013 13:07]

Wat jammer dat de geest van de boeken van Tolkien niet wordt gerespecteerd door deze uitmelkerij. De films gaan nog net, maar alle games die er uit zijn gekomen, missen de essentie die in de boeken wordt gelegd!
Boeken met films vergelijken lijkt me logisch, in games ligt het toch anders.
Uitzondering daarop zou een 1 op1 game zijn die wel het verhaal volgt, vaak de eerste game.

Het speelt zich af in de setting/wereld van LOTR verder moet je er niet naar kijken.
Als ze opeens met laser guns aan gaan komen dan slaan ze inderdaad door.

Daarbij blijft een boek toch ook nog altijd onderhevig aan de interpretatie van de lezer?
Komt die hoofdpersoon van de game Talion, uberhaupt voor in de boeken?
De geest van de boeken is dan ook niet voor iedereen hetzelfde.
Die RPG's die zijn gemaakt met allerlei schietende en slaande personages komen aardig dicht in de buurt van laserguns. Iedereen weet dat de 'magische' krachten van Gandalf vooral mentaal, genezend of verlichtend zijn en niet fysiek/geweldadig zijn!
ja maarja wat wil je dan, een spel wat de exacte verhaal lijn van een film of boek volgt? lekker spannend dan.... ze zullen het wel anders MOETEN maken anders is het zeker om te spelen gewoon een saai spel (er gebeurt ook wel eens niks in LOTR).

En uiteindelijk word de essentie ook gevolgd alleen dan in grote lijnen.

Ontopic: Heb even gewacht op deze game, hoop dat hij de verwachtingen waar maakt, maar Warner Bro's kennende moet dat wel goedkomen.
Wat een negatieve verwachting om niets. De films zijn gewoon met enorm veel liefde gemaakt, ook de Hobbit-films, en de games zijn over het algemeen ook niet slecht. Daarnaast respecteren ze het bronmateriaal meestal vrij goed. Ik denk dat er weinig tot niets met de LOTR-naam gedaan is dat echt niet door de beugel kan, of waar Tolkien van wakker zou liggen (als ie nog wakker kon liggen).

Daarnaast: Zelfs al is er een compleet nieuw verhaal geschreven in de wereld van LOTR, is dat per definitie fout? Zelfs al wordt het een wat oppervlakkige actie-RPG met een eenvoudig verhaal, dan nog zie ik niet waarom dit afdoet aan de franchise. Dat hangt voor mij vooral af van de kwaliteit van de game, en daarover kunnen we nog weinig zeggen. De voorgaande games van Monolith hebben wisselende scores behaald op Metacritic, voor zover dat als graadmeter kan dienen.

Ik spreek ook graag mijn verwachtingen uit over een game, maar dit geoordeel en gezeur terwijl we nog zo goed als niets weten, is echt onzin. Een soort overbeschermende houding ten opzichte van een franchise als deze snap ik wel, maar er is geen reden om direct van het ergste uit te gaan.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 november 2013 11:25]

Inderdaad. Het verhaal zoals ik dat hier lees is echt bedroevend en slaat helemaal nergens op, en al helemaal niet in de context van Middle Earth. De gemiddelde puber schrijft nog beter fanfic.
Misschien is de game dan ook ontwikkeld voor een ander publiek dan de diehard boekenverslinder...

Hoe kan je trouwens aan de hand van een teaser tekstje van 2 alienas al bepalen dat het verhaal zo slecht gaat zijn... ook erg kort door de bocht hier...

Lord of the Rings is een setting voor deze game, hoe meer vrijheid de game krijgt om een eigen verhaal te worden hoe beter de game kan worden. Je zag vaak in Star Wars games dat door beperkingen bepaald door Lucasarts de game ook nooit ten volle te genieten viel.
Inderdaad, niemand dwingt je om het spel te spelen. Ik vind dit soort Expanded Universe werelden wel leuk. Ik heb zelf een deel van War in the North gespeeld. Best leuk om op zo'n manier wat meer over Middle Earth te leren. Dit kan ook prima. Volgens mij past de beschrijving ook prima binnen de mythologie van Lord of the Rings.

Wat mij betreft mogen er ook best wat andere auteurs boeken schrijven in dit universum. Genoeg talentvolle fantasyschrijvers. De keuze om het wel of niet te lezen ligt bij jezelf. Je ziet die discussie nu ook bij de Dune serie van Frank Herbert, waar zijn zoon Brian het schrijven heeft vervolgd. Er bestaan nu internetfora die subsecties hebben voor groepen fans die de boeken wel/niet nemen. Prima, ieder zijn ding.
Ik werd een beetje droevig van het verhaal. Hier is de officiele quote:

“In Middle-earth: Shadow of Mordor, gamers take on the role of Talion, a valiant ranger whose family is slain in front of him the night Sauron and his army return to Mordor, moments before his own life is taken. Resurrected by a Spirit of vengeance and empowered with Wraith abilities, Talion ventures into Mordor and vows to destroy those who have wronged him. Through the course of his personal vendetta, Talion uncovers the truth of the Spirit that compels him, learns the origins of the Rings of Power and ultimately confronts his true nemesis.”

Nou... Ik ben bang dat het weer een super-hero action game wordt... Jammer.

Quote komt van RPS: http://www.rockpapershotg...ow-of-mordor/#more-176174
In het artikel staat het volgende:

De studio werkt samen met Middle-Earth Enterprises, Peter Jackson en artiesten van Weta Workshop, om er voor te zorgen dat alles uit de verhaallijn en spelwereld van Middle Earth: Shadow of Mordor klopt met de canon.
De canon van de film inderdaad.

Vrij vertaald: Peter Jackson neemt een loopje met het boek: canon van Jackson -> Gamestudio neemt een loopje met de canon van Jackson
Ik hoop dat het de canon is van Tolkien, maar het zal wel niet idd :(

Er is erg veel ruimte om zelf verhalen te bedenken binnen het LOTR universum... Het is meer dan alleen de LOTR en The Hobbit boeken.

Tolkien heeft bijv 1 boek geschreven met heel veel beknopte verhalen wat de hele geschiedenislijn van het universum verteld: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Silmarillion
Tsja, en zelfs dat boek is als zodanig niet door J.R.R. Tolkien geschreven. Het is, oneerbiedig gezegd, een samenraapsel van verschillende verhaallijnen in verschillende stadia waar zijn zoon Christopher een geheel van heeft geprobeerd te maken.
Voor alles buiten The Hobbit en The Lord of the Rings kun je je dus zelfs afvragen wat echt 'canon' is.

Dat neemt niet weg dat er vast genoeg fans blij zouden zijn met meer games/films/etc. die zich in de fantastische wereld die Tolkien geschapen heeft afspelen. Ik zou heel graag zien dat geprobeerd wordt om in een modern spel iets van Beleriand tijdens de Eerste Era weer te geven...
The Silmarillion is nog maar een schijntje van wat Tolkien allemaal rondom Middle Earth heeft geschreven. Zijn zoon heeft na zijn overlijden een heel groot deel van dat werk nog gepubliceerd in Unfinished Tales.

[Reactie gewijzigd door anboni op 13 november 2013 11:42]

Zou jammer zijn als het single-player wordt...

Hoop op een nieuwe game zoals Return Of The King en War In The North die je co-op offline en online kan spelen...
Wat er echt jammer is dat er al heel veel van dit soort LOTR games zijn. Maar alsjeblieft, een nieuwe BFME, dat zou pas vet zijn! Laat ze daar een keer aan werken.
Met BFME, welke de veldslagen uit de films zoveel mogelijk probeert na te bootsen en BFME II waarin je de veldslagen speelt die wel tijdens de films plaatsvinden maar niet getoond worden, plus the uitbreiding Wrath of the Witchking waarin we zien hoe het rijk Angmar ontstaat en uiteindelijk vernietigd wordt is eigenlijk het grootste deel wel gedaan wat er kwa RTS in het LOTR universum te doen is. Dan heb je nog War of the Ring, welke meer het verhaal van de boeken volgt.
Een nieuwe RTS in de setting van LOTR zal hooguit een grafische update van BFME zijn met mogelijk een nieuw verhaal wat door het verhaal van of de boeken of de film verweven wordt.
Hoewel ik het met je eens ben dat een nieuwe RTS hoogstens een grafische update zal worden, ben ik het niet met je eens met jouw stelling dat het grootste gedeelte wel gedaan is kwa RTS. Het LOTR universum is ontzettend groot en heel veel dingen zijn ook helemaal niet uitgewerkt. Oftewel, er zijn nog veel gaten in "het verhaal" die nog opgevuld kunnen worden.

Er zijn genoeg dingen waar je een RTS van kunt maken. Neem bijvoorbeeld de burgeroorlog tussen de elfen, toen een groep elfen uit Valinor wegtrekken om de Silmarillen te vinden. Dat is wel beschreven, maar je kan het met een RTS veel uitgewerkter maken. Bijvoorbeeld hun proberen tegen te houden.

Ook is er een mogelijkheid om een RTS te maken van de momenten als de eerste mensen op Midden Aarde komen en dus een plek moeten hebben om te wonen en zich te ontwikkelen, terwijl Morgoth hun probeert over te halen naar hun zijde. Als ze dan een kant moeten kiezen, tussen de elfen en Morgoth.

En zo zijn er nog talloze mogelijkheden.
Ook ik ben een grote fan van LotR. Maar idd, dit soort uitgemelk is het nou ook niet echt. Het is dat er een LotR-schil overheen zit, maar plak er bijv. een warcraft schil over en de game blijft hetzelfde en voegt ook niks toe aan Warcraft.
Ik blijf het raar vinden... "Warner Bros"..
Hmm,

De humblebundle was qua timing dus niet helemaal toevallig.

https://www.humblebundle.com/

De verwachting is dat er nog een aantal games bij komen.
Fear1, Mortal Kombat Collection, DLC voor de nieuwe batman en nog een game.
Nu maar hopen dat de game niet zo'n drama wordt voor de PC zoals LotR: War in the North...
Dit klinkt zeker gaaf en ik heb er nu alweer zin in. Ik hou van LotR zowel de boeken als de films als de games. Echter, ik zou liever zien dat er een nieuwe Battle for middle Earth word gemaakt. Helaas zijn de servers voor die game offline gehaald maar mijn god wat was die game goed.

Ik ben niet zo'n groot fan van 3rd person spellen, maar toch kijk ik weer uit naar wat ze ons deze keer kunnen brengen.

Ik zie hier ook mensen in de comments zeggen dat ze het helemaal niet vinden kloppen met het verhaard enz enz. Dit is zeker waar en dat is erg jammer, maar aan de andere kant: het is een game. Een game kun je de invulling geven die je zelf wil. Deze keer hebben ze besloten eens een andere kant op te gaan en dat kan ook leuk uitpakken.

We zullen zien wat dit word :D
een nieuwe battle for middle earth zou echt bangelijk zijn ! Er is echt een serieus tekort aan RTS spellekes.
Persoonlijk vond ik de strategy games van LoTR zeer vermakelijk, kan ook komen doordat er weinig goede strategy games meer zijn uitgekomen de afgelopen 5-7 jaar. Maar vooral de sfeer en graphics spraken mij aan. Heb toen ook een tijdje de actie/hack n slash games op de Gamecube gespeeld, ook wel veel plezier mee beleefd. Maar de laatste paar games vond ik een grote teleurstelling, dus hoop ik dat ze hiermee wel een goede LoTR game kunnen leveren. Klinkt veelbelovend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True