Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Assassin's Creed, maar dan in Middle-Earth. Dat is de omschrijving die we tot aan de E3 wel aardig voor waar aannamen over Middle-Earth: Shadow of Mordor. Een open-wereld-game, een personage dat overal op kan klimmen, dat rondsluipt en ook nog bepaalde 'kill-moves' heeft waarbij vijanden van bovenaf op hun nek worden gesprongen: dat lijkt natuurlijk wel erg veel op Assassin's Creed. Dan kwam er ook nog bij dat de ontwikkelaar die ooit werkte aan Assassin's Creed II claimde dat Shadow of Mordor stukken code van Assassin's Creed zou gebruiken. Hoewel dit nooit bewezen is, maakte het de connectie tussen beide games alleen maar groter.

Tot de E3, dus. Want hoewel we in de presentatie in Los Angeles alle bovengenoemde elementen hebben teruggezien, werd vooral duidelijk dat Middle-Earth: Shadow of Morder en Assassin's Creed toch vooral heel anders in elkaar zitten. Dat begint al bij het hoofdpersonage, Talion. Talion is een Ranger, belast met het bewaken van de Black Gate tussen Gondor en Mordor. Helaas komen Talion en zijn familie nogal gewelddadig aan hun einde, als ze ten prooi vallen aan de legers van Sauron, die diep in Mordor zijn krachten aan het terugwinnen is in de aanloop naar de gebeurtenissen uit The Lord of The Rings.

Talion wordt echter tot leven gewekt door een mysterieuze dame. Wat die dame precies met Talion wil is niet helemaal duidelijk. Wel duidelijk is dat Talion zijn tweede kans gebruikt om wraak te nemen voor zijn dood. Bovendien heeft de gereïncarneerde versie van Talion een normale, menselijke kant, maar ook een Wraith-kant. Op elk moment kan Talion veranderen in een soort spook, en dan heeft hij een compleet andere set vaardigheden die van pas kan komen. Als Wraith kan Talion bijvoorbeeld teleporteren. Daarnaast levert de rol van Wraith ook enkele krachten op die altijd bruikbaar zijn, bijvoorbeeld de mogelijkheid om mensen en dieren te beïnvloeden.

Vooral dat laatste speelde een belangrijke rol in de demonstratie die we van Middle-Earth: Shadow of Mordor op de E3 zagen. Want hoewel het spel beschikt over alle facetten die je verwacht van een open-wereld-rpg, ging alle aandacht op de E3 uit naar het speciale 'Nemesis System', het achterliggende systeem achter alle vijanden die Talion in Mordor tegen kan komen. Dat systeem werd gedemonstreerd in een van de grotere gebieden van het spel, genaamd Nurn. Hoewel Nurn een uitgestrekt gebied is, is het maar een van de regio's van Mordor. Middle Earth: Shadow of Mordor belooft dus een behoorlijk uitgestrekte spelwereld te krijgen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True