Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: Raizio

Volgens een animatiefilmmaker die heeft meegewerkt aan Assassin's Creed II maakt Lord of the Rings: Shadow of Mordor gebruik van code uit actiespel Assassin's Creed II. Dat zou opmerkelijk zijn, want er lijken geen connecties te bestaan tussen de games van Warner Bros. en Ubisoft.

De Canadese animatiefilmmaker Charles Randall claimt op Twitter dat het nieuwe The Lord of the Rings-spel van Warner Bros., Shadow of Mordor, gebruikmaakt van Assassin's Creed II-code. De graficus zegt niet te snappen hoe dat mogelijk zou kunnen zijn, maar lijkt overtuigd van zijn zaak. "Ik heb twee jaar naar Assassin's Creed II zitten staren en ik herken het als ik het zie", stelt de ontwikkelaar op Twitter. De man lijkt bijval te vinden bij de nog steeds voor Ubisoft werkende Eric Martel.

Randall zag de in zijn ogen verdachte fragmenten voorbijkomen in onderstaand filmpje, dat donderdag door Warner Bros. werd vrijgegeven. Het gaat Randall met name om de air assassination die te zien is in het filmpje. Randall voegde die beweging eigenhandig toe aan het eerste Assassin's Creed-spel, waarna andere ontwikkelaars de animatie perfectioneerden voor het tweede spel. Volgens Randall maakt Shadow of Mordor gebruik van dezelfde code als Assassin's Creed II.

In zijn tweets geeft Randall overigens aan dat hij er geen enkel probleem mee heeft als andere ontwikkelaars gebruik maken van 'zijn' code, zolang zijn werk maar erkend wordt. Ubisoft zelf, Warner Bros. en ook ontwikkelstudio Monolith hebben nog niet gereageerd op de geruchten over het spel, dat in ontwikkeling is voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en de Xbox One.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik dacht eigenlijk bij het zien van de beelden dat inderdaad die Ubisoft engine gebruikt werd, de manier waarop het personage liep leek erg op de loopanimaties uit Assassin's Creed en Splinter Cell: Conviction enz.

Echter staat op de wiki dat voor Middle-Earth:Shadow of Mordor (de game heet niet "Lord of the Rings" trouwens zoals de titel doet vermoeden) de "Lithtech engine" wordt gebruikt. Terwijl voor Assassin's Creed II de Anvil en Havok engines zijn gebruikt. Dus ben erg benieuwd hoe er "code" gebruikt zou kunnen worden.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithtech
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Assassin%27s_Creed_II
Nu je de "havok" engine noemt, komt waarschijnlijk de aap uit de mouw:

De physics engine van dit spel is hoogstwaarrschijnlijk de "LithTech Jupiter EX", die bevat de havok engine, en dat verklaart ook direct waarom het zo met een AC sausje is overgoten.

Ik citeer:
"[...]including the addition of Havok physics software for improved real-world physics simulation. Along with Havok's character dynamics[...]" - Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithtech

Pure speculatie, maar ik denk dat de makers van dit spel puur door tijdgebrek de engine van havok hebben gebruikt, overgoten met hun eigen saus en daar een AC-achtig spel van hebben gemaakt (om de verkoop van het spel te garanderen).
Ik weet niet of je precies weet wat Havok is en doet, maar ik ken geen enkel ander spel wat Havok gebruikt wat ook maar een beetje hier op lijkt. Er zitten gewoon te veel overeenkomsten in deze trailer om te zeggen dat het door Havok komt. Het is niet zo dat je personages op een bepaalde manier gaan lopen enzo alleen omdat je Havok gebruikt. Ik heb tenminste geen vergelijkbare scenarios in Uncharted (ook klimmen enzo) of Skyrim.

Het is dat ik op mijn werk zit anders had ik je een lijst screenshots aangedragen om de overeenkomsten te laten zien.

Maar:
- Lopen over die kabels, vrijwel 1 op 1.
- De manier waarop je character loopt.
- De manier waarop hij gebukt loopt.
- Eagle vision
- De combat. Het is wat anders maar de core verloopt precies het zelfde. Ik vond de move waarbij het zwaard door een vijand zijn hoofd gaat ook erg bekend (vrij aan het begin).
- Het rennen.

Dit heeft ook niets te maken met tijdsgebrek, dit is gewoon een bewuste keuze geweest.
havok is physics gedeelte van een engine, niet een complete engine voor zover ik weet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Havok_(software)

Het wordt vaak naast de originele engine gebruikt om de berekeningen van collision en physics te berekenen.
Ik vermoed dat dit spel net zoals de AC-serie gebruik maakt van Autodesk HumanIK. Daarmee wordt het een stuk makkelijker om animaties te maken aangezien je gewoon moet aangeven waar de handen en voeten etc moeten komen (met wat tweaks) en dan rekent HumanIK zelf de rest van de animatie uit. Zou goed kunnen dat het klimmen daarom zo veel op AC lijkt.
Ja, maar die Lithtech claim daar is wel unreferenced. Ik denk dat het ook een aanname is omdat het door Monolith word ontwikkeld.
Havok is een physics engine, en die word ook door Lithtech gebruikt.

Ik zou mijn geld inzetten op Anvil/AnvilNext voor dit spel.
Dat is dan wel een verdomd oude engine. Ik kan me niet voorstellen dat ze Jupiter Ex (uit 2005) nog gebruiken voor zo'n modern spel. Een nieuwere versie van LithTech is er niet en de ontwikkelaar (Touchdown Entertainment) lijkt failliet of gestopt te zijn.

Overigens wordt Havok gewoon ondersteund door Jupiter Ex.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 januari 2014 16:20]

De manier waarop de character klimt, is ook gewoon exact zoals AltaÔr en zijn opvolgers dat doen.. 2 stapjes en een sprongetje omhoog.
Inderdaad. Ik dacht precies hetzelfde toen ik in de andere post het filmpje aan het bekijken was. :)
1:13 bijvoorbeeld... Lijkt er superveel op de balans die altaÔr en ezio hebben...

Verbaas me toch dat ze dit doen, als je ruzie met Ubisoft wilt moet je zoiets vooral doen.

Maar waarom? :?
Zelfs het lopen is gewoon als Assassin's Creed.

Als ik dit loopje zie denk ik echt dat hij opeens een hoodie over zijn hoofd trekt.
Heel veel animaties zijn grotendeels gelijk gebleven. Vooral de camera maakt wat schokkendere bewegingen, wat de actie zoals klimmen er toch iets explosiever uitziet. De gast die op Twitter verteld dat het zijn animaties zijn uit AC2 snapt ook wel dat hij niet de eigenaar is van die animaties. Het is alleen gek dat hier helemaal niks over vermeld wordt door Ubisoft en Warner Bros. Ook hoopt hij dat hij en zijn collega's die dit hebben gemaakt toch ergens wat erkenning gaan krijgen voor hun werk, maar dit lijkt mij niet echt een probleem. Gewoon wat naampjes erbij plakken op de aftiteling die niemand kijkt.

Hoe dan ook, ik kijk heel erg uit naar dit spel. AC2 vond ik erg leuk en de engine vond ik lekker spelen. Dat in de wereld van LOTR samen met dat "nemesis" systeem voor een interactief verhaal lijkt me een hele vette game.
Ik vraag mij af of het niet van een andere kant komt. Stel dat er ergens een bedrijf stiekem bezig is met walk cycles en andere blauwdrukken te verkopen aan games.

Het klinkt misschien wat alu-hoedje maar het lijk mij een qua rendement een win-win situatie: bedrijf x maakt de "blauwdrukken" en developper x, y en z baseren er games op.
Dat zou zeker iets moois zijn, dat betekent dat takken van studio's complete bedrijven kunnen worden.

Zou in de praktijk zeker mooi zijn! Alleen er zit een nadeel aan: hoevaak worden die blauwdrukken dan verkocht? Ik heb namelijk geen zin om in elke game dezelfde cycles te zien...
Inderdaad, maar dat leek mij het meest voor de hand liggende dat dat hier gebeurd zou zijn. Zo heb ik trouwens nu al het gevoel dat Far Cry 3 en Assasins Creed IV 2 dezelfde games waren. (Die blauwdrukken zouden dan het stroop- en ontdeksysteem kunnen zijn).
Ze hebben de code misschien gelicenceerd?
Het spel lijkt zowiezo veel op de AC series (met miscchien een beetje darksiders in een ander thema).
Maar aan de andere kant, op hoeveel verschillende manieren kan je het omhoog klimmen op een muur (realistisch) animeren.
Nou, als je Assassin's Creed (2) hebt gespeeld, en de eerste anderhalve minuut van dit filmpje bekijkt, dan kom je niet tot een andere conclusie dan dat de meeste animaties echt 1 op 1 schaamteloos zijn gekopiŽerd van Assassin's Creed. De manier van klimmen is echt niet 'toevallig' exact hetzelfde.
Maar is dit dan heel erg? Dat ze het gebruikt hebben vind ik op zich niet gigantisch probleem maar als ze het afdoen als hun eigen werk, of niet de makers van de engine erkennen, vind ik eigenlijk not done.
Persoonlijk zou ik dit wel wat hebben aangepast indien nodig, heb het filmpje niet gezien ivm onze werkpc die dit niet laat zien, maar dit wordt vaak genoeg gedaan, het is logisch dat ze niet weer het complete motion capture proces door zouden lopen als ze dit gewoon kunnen gebruiken. Het is wel wat goedkoop er verder niets aan te veranderen maar als die man dit niet had aangegeven, wie had er wat om gegeven als gamer zijnde?
Ik heb ook ergens anders in de reacties neergezet dat het niet erg is, zolang de originele maker hiervoor wel toestemming voor heeft verleend, of gecompenseerd wordt voor het gebruiken van de codes. Gezien de verbaasde reacties van de oorspronkelijke makers blijkt dit echter niet het geval te zijn. Wat doet vermoeden dat er dus geen toestemming is verleend.
Als het echt de AC2 engine is dan heeft Warner Bros. zeker weten toestemming en een flinke royalty aan Ubisoft betaald voor de engine en de assets. Het werk van Mr. Randall en alle ander AC2 ontwikkelaars is eigendom van Ubisoft dus hoeft WB alleen de toestemming van Ubi te hebben en niet van elke individu die er aan heeft gewerkt. Hij krijgt waarschijnlijk z'n credits in de aftiteling. Mr Randall had beter z'n baas bij Ubi kunnen vragen hoe het zit en niet gelijk de drama queen uit hangen op twitter.
Correct reactie, your ass belongs to the company! Dan had je met je werkgever moeten afspreken dat jouw gebakken code altijd jouw eigendom blijft- voor zover een bedrijf daarmee akkoord gaat.
Als jij tijdens je onderzoek op een universiteit iets uitvindt, dan liggen de rechten ook bij de uni, niet bij jou. Als jij (met een team evt.) echt een belangrijke game-engine schrijft en daar zit een x-amount aan time in, dan kun je beter zelf een bedrijf beginnen en dan die engine verder uitwerken voor Ubisoft (als maatwerk), terwijl zij dan klant zijn van jou, ipv medewerker te zijn van die club. Maar goed, je bent programmeur- geen ondernemer/manager, beter had deze persoon iemand met iets meer zakelijk inzicht om zich heen gehad, dan had deze het iets beter aan kunnen pakken. (Een extraverte programmeur, kijkt naar jouw schoenen ipv naar die van hemzelf…)
Het is vrij gebruikelijk dat de code die je schrijft als programmeur in handen blijft van de ontwikkelaar.

Zoals al eerder is opgemerkt; ja de wereld heeft het ook gezien dat het op AC II lijkt; ja daar heeft W. Bros de rechten voor betaald voor de Game Engine en JA daarom lijkt het op elkaar..

het wordt pas vervelend als Bros geen rechten heeft betaald. .. Maar dat kan ik mij niet voorstellen.
Het loopje van het hoofdpersonage onder die camerahoek is zo typisch voor Assassin's creed. .
Dit dus, het lijkt gewoon alsof er een andere spriteset over het skelet heen is gezet
Darksiders moest ik ook heel erg aan denken! Ook de manier waarop de hits worden geincasseerd, met van die kleine "pauzes" ertussen, doen mij denken aan Batman. Verder de executions van Darksiders komen hier heel erg in terug. 04:48 gaf mij direct deja vu aan DS1. Lijkt echt een mix van zoveel te zijn...

Niets mis mee, de game ziet er wel goed uit en lijkt me vermakelijk. Kan ook komen doordat ik de associatie leg met die andere twee, maar och... ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 24 januari 2014 19:55]

Het is volgens mij gewoon AC in een LOTR jasje. Vrijwel alles lijkt op AC, inclusief Eagle Vision. Combat ziet er ook redelijk AC uit, alleen zijn er wat nieuwe animaties enzo toegevoegd.

Ik denk dat ze gewoon bij Ubisoft de AC engine gekocht hebben, en daar dit spel op zijn gaan bouwen.
"Anvil (development project name Scimitar before 2006[1]) is a game engine created in 2007 by video game developer Ubisoft Montreal for use on Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, PlayStation Vita, Xbox One, and PlayStation 4."

Anvil: de engine waarop de AC serie draait.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Anvil_(game_engine)
het lijkt ook batman, skyrim, het lijkt op dragon age, puur toeval.
veel games gebruiken dezelfde API's, is gewoon hevig geÔnspireerd door AC...

het is onzin om source-code te stelen voor zulke simpele dingen..
Erm... Hoe kan je nu in hemelsnaam aan de 'buitenkant' zie hoe iets intern werkt? Visuals != code
Volgens mij gaat het over animatiecode, niet C++ of andere programmatuur.
Juist. Het zijn niet traditionele animaties die uit frames opgebouwd zijn want dat zou echt gruwelijke hoeveelheden resources gebruiken; ze worden als het ware "geprogrammeerd" zodat een stuk software het kan uitvoeren in plaats van botweg laden en afspelen.

Het hoeft dan ook niets met de software motor van Assassin's Creed te maken te hebben, wellicht hebben ze de animatie bestanden reverse-engineered om zo in de eigen game te verwerken. Wat echt een zeer trieste actie zou zijn.

EDIT: maar als ik zo naar dat filmpje kijk dan lijkt de hele game gewoon heel erg veel op AC zeg :/ Niet alleen hoe het karakter beweegt, maar bijvoorbeeld ook de camera en de opbouw van de wereld zelf.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 24 januari 2014 16:17]

Als het uitziet als een paard, het beweegt als een paard en het geluid maakt van een paard, is het waarschijnlijk ook een paard.

Waarschijnlijk heb je Assassins Creed nooit gespeeld, want dan zag je hoe identiek de animaties zijn, het lijkt wel een reskin.

[Reactie gewijzigd door Marrtijn op 24 januari 2014 15:59]

Tja, als ale games in dezelfde engines worden gebouwd, waarom zou je dan niet character models en animaties door de copypasta gooien.
Dat is hem dus juist, ze zeggen dat het niet dezelfde engines zijn. Dus het lijkt meer of er zaken geleend worden, ipv al bestaande animaties te laten staan. Dit betekend dus dat ze bewust kiezen wat ze van andere games lenen en het er zo in stoppen dat het nog steeds herkenbaar is. Vind het erg vreemd, ik neem aan dat de broncode van Assassins Creed niet zo maar op straat ligt, of wel?
Als je maar genoeg geld biedt voor een engine waarvan je verwacht dat je die voor je game concept goed kan gebruiken zijn er genoeg ontwikkelaars die je graag een licentie verlenen. Is weinig bijzonders in de game industrie. Waarom een nieuwe engine schrijven als je er 1 kan kopen waar de helft van wat je wil al in zit? Het is zelfs zo erg dat bijvoorbeeld games als Call of Duty: Ghosts indirect op de eerste Quake gebaseerd zijn, al denk ik niet dat je nog Quake 1 code terug zal vinden in de nieuwste games van tegenwoordig. Er zijn zoveel aanpassingen geweest aan de engne tussen de release van Quake en die van CoD...

Voor de lol hier de meest recente Quake family map die ik kon vinden: http://philipbuuck.com/wp.../06/Quake-family-tree.png
Ja, maar heb jij dan ook een bron dat ze dat hier dan ook doen?

In het artikel wordt juist beweerd
Dat zou opmerkelijk zijn, want er lijken geen connecties te bestaan tussen de games van Warner Bros. en Ubisoft.
Bovendien is de maker van dit stukje animatie ook niet op de hoogte van een samenwerking, of licensiering van game engines.

Wat je zegt is ook zeker wel waar, maar ik geloof niet dat het iets te maken heeft met deze situatie.
Mij lijkt het wel apart als het op de AC2-engine is gebaseerd zonder dat men contact heeft gehad met Ubisoft. Dan moet men of heel wat moeite in bedrijfsspionage hebben gestoken of heel wat moeite in reverse engineering. En als het dan naar buiten komt dat het stiekem dezelfde engine is heb je de poppen aan het dansen. Dan lijkt me het eerder of een heel goede imitatie, of er lijkt geen connectie te zijn tussen de bedrijven omdat ze hun dealtje simpelweg geheim hebben gehouden.
Als het niet dezelfde engine is, zullen ze de hele animatie gereverse-engineered moeten hebben, en is dit dus een andere implementatie van de animatie. Niet dezelfde code.

Tenzij ze in de broncode hebben kunnen kijken en onderdelen exact gekopieerd hebben....
Volgens mij klopt de stelling van Randall van geen kant...
Het zou net zo goed van de laatste batman game kunnen zijn welke ook door Warner Bros is uitgebracht.
Nou, er zit toch echt wel wat "inspiratie" in.

De manier van klimmen, exact hetzelfde.
Over die touwtjes lopen, exact hetzelfde.
Eagle vision gejat: check.
Over dat eagle vision, batman heeft netzo iets en ook daar spring je van het ene ding naar het andere.

Ik denk ook wel dat game bedrijven naar elkaar kijken en dingen namaken als het er goed uitziet / werkt.
Toen ik de trailer zag, kwam ik al dingen tegen doe mij dit deden denken. De bewegingen leken erg veel op de ac series.
Net zoals in elke Disney film dezelfde dansjes worden uitgevoerd :+.

Maar ik heb met animatie software gewerkt, er komt nauwelijks code aan te pas. Je geeft alleen soms aan wanneer een bepaalde animatie in een andere overgaat (met eventueel een bepaalde vorm van blending) of gebruiken ze tegenwoordig Inverse Kinematics zodat ze in realtime kunnen zeggen linkerarm grijp evil dude vast?
Ik kan eigenlijk ook heel goed zien wat Randall bedoelt. De manier waarop hij beweegt over gebouwen is vrijwel identiek. Je zou bijna kunnen zeggen dat het Assassins Creed is maar dan met nieuwe textures.
Het lijkt me dan wel een vetter dan de laatste Assasin's creeds :D
Zelfs de eagle vision zit erin :P. Dit is AC in een andere setup
Inderdaad, met het vechtsysteem van Batman AA en sequels. Triestig hoe ze de gameplay zo schaamteloos kopiŽren uit bestaande populaire franchises in plaats van zelfs iets origineel te bedenken. Hopelijk wordt dit geen nieuwe trend de komende generatie...
Beter goed gejat dan slecht uitgevonden :P
als het maar de gameplay ten goede komt

als er wel toestemming voor geven is
(al is het niet bevestigd dat het de AC II engine gebruikt ?)
Tuurlijk, als er toestemming voor is gegeven is het geen probleem. Je kunt echter natuurlijk niet zomaar iemand anders' z'n werk gaan kopiŽren om er vervolgens zelf winst mee te maken. En gezien de Twitter reacties van medewerkers van Ubisoft, is deze toestemming niet verleend.
Het mag dan weel erg veel van Assassin's creed hebben, ik vind het alsnog een gaaf spel. Dat wraith systeem lijkt me leuk, en ookal was het een 'cloon' van AC, AC is ook een goed spel.

[Reactie gewijzigd door Sjoerdbaltjes op 24 januari 2014 16:38]

Of het een goed spel is of niet staat buiten kijf - het gaat erom of het al dan niet rechtmatig is gekopiŽerd / overgeschreven is. Ik vind het spel er ook prima uitzien, maar als het echt zonder enige toestemming of compensatie is 'gestolen' van de maker vind ik dat wel kwalijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True