Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Via de pagina van de game op Steam kondigt uitgever Warner Bros. de systeemeisen aan van Middle-earth: Shadow of Mordor. De actie-rpg die gemaakt wordt door Monolith heeft minimaal een Core i5-750 of Phenom II X4 965 nodig, met een GeForce GTX 560 of Radeon HD 6950.

Naast de Core i5-750 of Phenom II X4 965 nodig en GeForce GTX 560 of Radeon HD 6950 is voor de game volgens het overzicht op Steam 4GB ram noodzakelijk. De game neemt 25GB aan ruimte in op de harde schijf en draait alleen op 64bits varianten van Windows Vista, Windows 7 of 8. Uitgever Warner Bros. raadt echter aan om de game te draaien op een systeem rond een Core i7-3770 of FX-8350 en een GeForce GTX 670 of Radeon HD 7970. De uitgever raadt verder 8GB aan ram aan en enkel Windows 7 of 8 als ondergrond. Wie alle data van de game op wil slaan, heeft bovendien 40GB aan vrije schijfruimte nodig.

Middle-earth: Shadow of Mordor is een actie-rpg die gemaakt wordt door Monolith Productions, de Amerikaanse ontwikkelaar die vooral bekend is van games als Gorky 17 en The Operative: No One Lives Forever. Met Shadow of Mordor maakt Monolith een game waarvan de gameplay geïnspireerd is op die van de Assassin's Creed-serie van Ubisoft. Het verhaal van de game is echter afgeleid van de Lord of the Rings-boeken van J.R.R. Tolkien. Het verhaal in Shadow of Mordor vult het gat tussen The Hobbit en de Lord of the Rings-trilogie. De game verschijnt op 7 oktober, voor PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 en Windows.

De story trailer van Middle-earth: Shadow of Mordor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

das rap, komt pas in oktober!

staat trouwens ook echt net op Steam!
http://store.steampowered.com/app/241930/

[Reactie gewijzigd door sunkillmoon op 9 april 2014 11:20]

Uit welke hoed is dit verhaaltje nu weer getoverd? Het gat tussen Hobbit en LOTR wordt gevuld...met fabels zeker? Of is dit nog ergens op gebaseerd, uit dat droge feitjes boek de Silmarillion?

Toch best hoge systeemeisen trouwens, zie je niet zo vaak :). Dan zal het er wel beter uitzien op PC dan op console, want die hardware is toch wel aanzienlijk trager dan de recommended specs...of zal het een gevalletje slechte port zijn....de game komt namelijk ook op ps3 en xbox360 uit, maar zelfs de minimum specs van de PC liggen mijlen boven dat niveau..

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 9 april 2014 11:34]

Uit welke hoed is dit verhaaltje nu weer getoverd? Het gat tussen Hobbit en LOTR wordt gevuld...met fabels zeker? Of is dit nog ergens op gebaseerd, uit dat droge feitjes boek de Silmarillion?
Droge feitjes-boek? Ah...daar moet je je inderdaad even doorheenworstelen - maar dat eenmaal voorbij zie je dat het om machtige epische verhalen gaat ;-) Ach, ieder zijn ding. Maar inderdaad - welk verhaal is dit?

Dacht eerst dat het om Aragorn ging, en even later om Isildur (wat ik heel vet gevonden zou hebben), maar het blijkt om Talion te gaan, niet gebaseerd op Tolkien-schrijfsels, maar erdoor geinspireerd. Geen voer voor die-hard lore-fans dus, de setting is wel dezelfde (Middle-Earth), evenals (uruk)orcses enzo, maar geen 'waargebeurde' verhalen.

Hier meer uitleg over spel, dat vnl (zoals we gewend zijn van console games) lijkt te draaien om vette combo-attack-moves-special-abilities door eerst drie keer links te klikken en dan 1 keer rechts: de zgn wraith-abilities, waarbij je ook later meer powerful abilities kan 'unlocken'.

http://shadowofmordor.wik...e-earth:_Shadow_of_Mordor

Waarschijnlijk betreft het geen open wereld maar een echt consolegame: een lineair spannend avontuur, veel cutscenes over stoere demi-god flexing enzo, primair bedoeld om 1x te doorlopen en te genieten van de brute special moves waarmee je ineens 20 orcs dood enzo.

Hmm edit: in dit filmpje: http://shadowofmordor.wik...e-earth:_Shadow_of_Mordor legt een Dev uit dat sandbox-kwaliteiten en veel vrijheid om juist je persoonlijke verhaal vorm te geven juist aandachtspunt zijn geweest. Ben toch wel nieuwsgierig. De combat zal wel goed zitten, als het RPG-element (skills en items en npc's) nou goed doordacht is kan het wel 's wat zijn. Maar ik heb er gezien de console-orientatie toch wat minder hoop op.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 9 april 2014 15:38]

Wat ik mij altijd afvraag is op welke resolutie de systeemeisen gebaseerd zijn. Ik heb een GTX670 en zou dus precies goed moeten zitten, maar ik wel een 1440p monitor dus zal dat toch zweten worden voor mijn videokaart.
De hoge eisen zouden gerechtvaardigd zijn wanneer de game grafisch overdonderend zou zijn, maar dat is allerminst het geval. De vraag is dan ook, is dit slechte optimalisatie of niet? Ik kan me niet voorstellen dat een een rpg maar liefst 8 GB aan RAM nodig heeft gecombineerd met een i7... Dat gaat er bij mij niet in.
Volgens wikipedia is deze game gebaseerd op de eigen engine van de developer (LithTech engine). Die stamt al uit 2005 en wordt blijkbaar niet meer geupdate. Niet te verwonderen dan dat het niet geoptimaliseerd is.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Middle-earth:_Shadow_of_Mordor

[Reactie gewijzigd door timd93 op 9 april 2014 12:28]

De hoge eisen zouden gerechtvaardigd zijn wanneer de game grafisch overdonderend zou zijn, maar dat is allerminst het geval.
Best knap dat je dat weet van een game die in oktober uitkomt.
Bekijk het filmpje, zelfs als dit ingame is, dan haalt dit het bij lange na niet bij the Witcher 2 of andere hoog grafische game. Om de vergelijking te maken met de Witcher 2, diens specs zijn veel lager en perst er meer uit, ik zou dus mijn gok doen op slechte optimalisatie. Een andere RPG dan, Rome 2 - deze heeft ook hoge eisen, maar als je ziet wat daar allemaal tegelijkertijd gebeurd is het nog deels te verklaren, al mag het duidelijk zijn dat ondanks alle patches ik echt niet aan 8 GB ram kom, hooguit twee/drie op Extreme. Dus, zeg mij maar eens waar je 8 GB ram voor nodig hebt als het niet is voor textures en andere grafisch intensieve delen. Niet voor de AI, dat moge duidelijk zijn.
"Niet voor de AI, dat moge duidelijk zijn."

Oh?

Ik weet niet oif je over de AI van dit spel hebt gelezen, maar 4er wordt aardig wat achter de schermen berekend. Laat ik het zo zeggen, een password crack programma gebruikt GEEN graphics, maar heeft wel veel geheugen nodig...
(ik vermoed dat de achterliggende gedachte is dat games tegenwoordig maar weinig AI hebben)
er gaat nog een hoop gebeuren tot oktober. Ook is grafische pracht niet het enige wat system resources gebruikt..

check dit filmpje ook, is beter dan deze hierboven en leggen ze een hoop uit over het spel..:

https://www.youtube.com/watch?v=pFgvvgGEpkQ
Ben ook erg benieuwd waar dit verhaal over zal gaan/waar het verhaal vandaan komt.
Daarnaast vind ik het wel weer jammer om te lezen dat er bij de eerste specificaties geen melding wordt gemaakt voor een eventuele mac/linux versie, hoop wel dat deze mogen komen!
Ik ben bang dat ...
Ik hoop dat ze het spel niet 'simpelweg' vanuit de PS3 of 360 naar de PC porten. Het zijn stevige specs, en als ze dit al nodig hebben voor de Windows versie, wat zal dan een linux versie wel niet nodig hebben om soepel te lopen? In essentie niet veel meer, maar in het verleden deden developers weinig aan Linux optimalisatie. Ik ben toch echt bang dat ze dat links laten liggen, alleen al op basis van de specs (en dus de hele kleine markt die ze dan binnen de al kleine linux markt kunnen bereiken).
Ja daar ben ik ook bang voor.

Qua specs heeft het in technische zin niet meer of minder nodig dan voor Windows, maar het gaat er vooral om hoe ze de core opzetten of dit uberhaupt een mogelijkheid is.
Anders kost het zeker weer extra power.

Al heb ik natuurlijk altijd hoop dat ze dit juist wel doen, de hoop wordt natuurlijk versterkt door het feit dat Valve met het steam platform serieuze stappen aan het zetten is voor *unix systemen.

[Reactie gewijzigd door bloeper op 9 april 2014 14:13]

Ik vind het er in dat filmpje helemaal niet zo mooi uitzien eigenlijk, dat lijkt mij die hoge specs niet te rechtvaardigen in elk geval.
Dat zijn stevige specs zeg.
Dus onspeelbaar op je laptop [en alleen speelbaar voor de NASA], hoe willen ze dit ooit op de consoles krijgen? Ik weet dat consoles heel wat efficienter met hun recources om kunnen gaan, maar als ik de graphics zie samen met de eisen kan ik alleen maar concluderen dat optimaliseren niet geheel hun ding is... Laten we het beste er van hopen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True