Door , , 150 reacties

Middle-Earth: Shadow of Mordor zou omschreven kunnen worden als een soort Assassin's Creed-game, maar dan binnen het Midden-Aarde van Tolkien. Het spel draait om de ranger Talion, die verbonden is aan de ziel van de oude Celebrimbor, en daar ook enkele handige vaardigheden vandaan haalt. Terwijl Talion uit is op wraak, is Celebrimbor vooral op zoek naar antwoorden over zijn verleden. Op hun pad moeten Talion en Celebrimbor grote groepen orks verslaan, waaronder een verzameling kapiteins en Warchiefs die onderdeel uitmaken van het Nemesis-systeem van Shadow of Mordor. Dit systeem zorgt samen met het vechtsysteem voor het succes dat het spel uiteindelijk heeft.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 21,75
Het is alweer even geleden dat Middle-Earth: Shadow of Mordor voor het eerst aan de buitenwereld werd getoond, maar fans van de Tolkien-lore zullen zich dat moment misschien nog wel kunnen herinneren. Het was het eerste teken dat er eindelijk weer eens een echt goede Lord of the Rings-game in aantocht was. Ooit werden we zo ongeveer doodgegooid met LOTR-games, maar zelfs nu The Hobbit-films miljoenen binnenhalen in de bioscopen is de spoeling qua games dun. Shadow of Mordor doorbreekt de stilte, en doet dat in stijl.

Getest op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor:
Xbox One, pc

Middle-Earth: Shadow of Mordor draait om de ranger Talion en de geheimzinnige Celebrimbor, die met zijn ziel verbonden is aan Talion. Als een twee-eenheid beginnen ze aan een avontuur in en om Mordor, beide met een eigen doel. Talion is uit op wraak op de Black Hand, die hem beroofde van zijn vrouw en zoon. Celebrimbor is vooral op zoek naar informatie over zijn verleden. Als speler beleef je dus eigenlijk twee avonturen tegelijk. Het leuke aan het avontuur van Celebrimbor is trouwens wel dat een kenner van de Lord of the Rings-verhalen al vrij snel door heeft hoe de vork in de steel zit en wat Celebrimbors connectie met de duisternis precies is.

De weg van Celebrimbor in Shadow of Mordor is verbonden met het wel en wee van een van de bekendere personages uit het Lord of the Rings-universum, namelijk Gollum. Het door de krachten van de Ring mismaakte wezen blijkt een bepaalde loyaliteit aan Celebrimbor te hebben en leidt hem naar diverse schatten, die elke keer een stukje van het geheugen van de oude elf terugbrengen. Dit gaat gepaard met korte tussenscènes waarin je steeds meer te weten komt over Celebrimbor, en dat maakt het volgen van deze questlijn interessant.

Tegenover het ontdekken van Celebrimbors verleden staat de route die Talion moet volgen om wraak te nemen voor zijn dode vrouw en zoon. Dat pad bevat een aantal interessante elementen, zeker wat betreft de gameplay. We missen hier echter wel een zeker verhalend element. Je begrijpt waarom Talion wraak wil nemen, maar de motivatie om hem daarbij te helpen ontbreekt een beetje. Een wat verder uitgediept verhaal, voorzien van meer tussenscènes, had hierbij kunnen helpen. Ook had Talion als hoofdpersonage meer achtergrond kunnen hebben. Nu is de beste man wat inwisselbaar, zeker in vergelijking met de voor de hele Lord of the Rings-lore zo belangrijke Celebrimbor.