Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Middle-earth: Shadow of Mordor is gebaseerd op Batman-game die niet uitkwam'

Openwereldgame Middle-earth: Shadow of Mordor die in 2014 uitkwam, is deels gebaseerd op een Batman-game waaraan gewerkt werd. Die game werd uiteindelijk echter in de ijskast gezet. Een journalist die met de ontwikkelaars heeft gesproken, maakte hierover een video.

Shadow of Mordor is gemaakt door Monolith Productions, een studio die in 2004 door Warner Bros. werd opgekocht en destijds faam maakte met zijn horrorshooters in de F.E.A.R.-serie. Volgens onderzoek van videokanaal DidYouKnowGaming hadden de ontwikkelaars na de overname geen zin meer in het maken van nog een game in die serie en gingen ze aan de slag met een openwereldgame in het Batman-universum.

Voor de Batman-game, die de tijdelijke naam Project Apollo kreeg, paste Monolith zijn LithTech-engine aan. Die engine was gebruikt voor de lineaire F.E.A.R.-shooters en moest omgebouwd worden om een openwereldgame mogelijk te maken. Het plan was om de Batman-game samen te laten vallen met de door Christopher Nolan geregisseerde film The Dark Knight, die in 2008 uitkwam.

Project Apollo liep uiteindelijk echter op niets uit, omdat Monolith Productions geen toestemming kreeg van Nolan om een game te maken. Hoewel Warner Bros. de Batman-rechten bezit, was voor een game die aansluit bij de film, ook specifiek toestemming van de regisseur nodig. Er zouden stemmen opgegaan zijn om er een game van te maken die gebaseerd is op de Batman-strips, maar omdat ontwikkelaar Rocksteady al succesvol was met Batman: Arkham Asylum, een game die niet op Batman-films is gebaseerd, werd dat afgeschoten.

Halverwege 2011 zou Project Apollo definitief in de ijskast gezet zijn. Toch gingen de inspanningen van Monolith Productions niet verloren, zeggen ontwikkelaars tegenover de onderzoeksjournalist die de video heeft gemaakt. De ontwikkelaars zeggen dat Shadow of Mordor uiteindelijk veel van de techniek heeft gebruikt. Het systeem van vechten in de game zou gebaseerd zijn op ideeën voor de Batman-game en dat zou ook gelden voor de techniek om de orks er steeds anders uit te laten zien. Volgens sommige ontwikkelaars werd in vroege prototypes van Shadow of Mordor een Batman-model met zwaard gebruikt.

Het volledige verhaal over de overeenkomsten tussen de games wordt uitgelegd in een video van DidYouKnowGaming. Daarin komen ook beelden van Project Apollo langs en wordt de totstandkoming van Shadow of Mordor vanuit het eerdere Project Hydra uitgelegd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2019 • 13:31

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik ken Monolith niet van Tron...

Blood was DE game waarvan ik ze ken...

Multiplayer via paralelle kabels, later via netwerk op BNC (coax)... those where the times ;)
Iets later, maar ik ken ze van Shogo: Mobile Armor Division uit 1998.
Shogun was ook gaaf ja. Weet nog dat mijn 3dfx kaart echt moeite mee had
Dat is langer dan 5 minuten geleden, maar kan mij er iets bij voorstellen.
Ik had in die tijd ook 3dfx kaarten.
Ik kan mij zo niet meer herinneren of het in 1998 nog een Voodoo was of al Voodoo 2.
En in geval van de Voodoo 2 uiteraard de 12MByte versie in SLI.
Monolith rules!
(of was het nou rulez? stond in ieder geval in de credits van Shogo:MAD :+)
Geweldige game was dat, heerlijke muziek ook, kan bepaalde tracks er van nog zo in mijn gedachten oproepen :)
Dat was ook een pareltje!
Dààr moet een remake van komen..de humor icm de gadgets. Ik krijg nog steeds een glimlach als ik daaraan denk. Overigens had ik deze game ook graag gespeeld.
Blood, zeer vette game!
Dat glimmende bolletje dat zich bij iemand in zijn hoofd boorde. Ik heb dat eerste level op dat treinstation wel 100.000 keer gespeeld (Blood 2 the chosen?). Ik was denk ik een jaar of 10-11, prachtig.
Dat was idd in geweldige game (blood 2). Helaas alweer 20 jaar oud... tijd voor een sequal of remake.
Inderdaad, een goede Blood-game zou meer dan welkom zijn.

Donkere humor met een schep horror maar dan met moderne gameplay.
Shadow of Mordor en Shadow of War zijn wat mij betreft, zo'n beetje de beste games in hun open world RPG klasse.

Shadow of Mordor gaat misschien wel vrij vlot vervelen door de herhaling. Shadow of War gaat hier veel verder in (gevoelsmatig soms veel te ver) Maar het komt zelden voor dat ik een tiental uur in een game stop, voordat ik uberhaupt de 10% storyline completion aanraak.

Is dan een goede keuze geweest, de LotR lore is super vet en uitgebreid. Terwijl het batman universum me weinig interesseert (ondanks dat ik fan ben van de -oudere- films). Het superhelden thema is al een beetje aan het vervelen, geef mij maar een lekkere fantasy setting bij dit soort games.
Ik had minder last met de hack and slash in Shadow of Mordor dan in Shadow of War.
Maar vind het fantastische games, ik ga het straks nog eens spelen nu ik er aan denk.
Dat had ik juist andersom. Met veel plezier Shadow of Mordor gespeeld. De eerste 8uur ontging me het doel van de game wel een beetje. Toen ik er eenmaal lekker inzat en je toffe moves tot je beschikking hebt, heb ik de game echt met veel plezier gespeeld. Dat Nemesis systeem is heel cool gedaan.

Reikhalzend uitgekeken naar Shadow of War, maar daar kon ik me niet meer toe zetten. De games uitgebreider en er zaten meer gameplay mechanics in, maar ik het een gigantisch been there done that gevoel. Die game heb ik niet eens halverwege uitgespeeld en weer verkocht.
Shadow of War is eigenlijk Shadow of Mordor 2, maar dan met elk front dieper uitgewerkt. Het Nemesis systeem is nu een stukje beter met meer random events rond het afmaken van die Orcs. Werd in Mordor al vrij snel eentonig. Het questen is ook een stuk afwisselender.

Ook hoe het spel is opgezet, de eerste paar uur zit je in Minas Ithil, wat al bijna een hele game op zich is. Zijn er nog een paar van die gebieden en ben je later ook bezig met het bouwen van een empire. Bij Shadow of War kan het zijn dat je even die eerste paar uur door moet voordat je de volledige schaal van de game in zicht krijgt. Minas Ithil moet eerst veranderen in Minas Morgul, voordat de game echt begint :)
Hmm klinkt cool dat minis ithil eerst minas morgul moet worden.. zover heb ik de game niet gespeeld.
Ik ben bang dat je nogal veel goeie rpg’s hebt gemist dan.
Zoals? Zo veel van dit soort open world sandboxy-volg-je-eigen-verhaal RPG's waar de story weinig meer dan leidraad is, zijn er niet. The Witcher is toch een hele andere klasse binnen de RPG stamboom. Shadow of Mordor/War vallen een beetje in de Skyrim/Fallout klasse van RPG titels, en in dit stuk van de markt zijn er maar bar weinig goede titels.
Ik vind de game toch echt veel meer lijken op assasin creed. Ik ben het ook niet eens met de vrijheid die je krijgt, je kan misschien wel oneindig je leger creeren, maar ik vind nou niet echt dat er z’n grote pay off is omdat te doen en het voelt voor mij ook als grinden aan. Zelda botw en fallout zijn echt games die je vrij laten.
Shadow of Mordor nog met een platinum afgesloten op de PS4. Erg vermakelijke (maar soms wat repeterende) game. Het vechtsysteem heeft mij altijd al doen denken aan de batman games terwijl die mij eigenlijk nooit echt hebben weten te boeien. Ik denk dat het vanuit het perspectief van deze game uiteindelijk wel positief is geweest dat ze een verhaal hebben gepakt wat beter past in het open wereld landschap van shadow of mordor in tegenstelling tot het stedelijke van Batman.
Het is dan ook een .geek artikel, dat betekent dat het niet per sé nieuw nieuws hoeft te zijn, maar met name een artikel is met interessante informatie voor de liefhebbers.
Dit artikel is gebaseerd op een interview met de ontwikkelaars. Het artikel dat jij linkt ziet er uit als speculatie gebaseerd op een e-mail die niet bevestigd is.

Het dient dus meer als een bevestiging van de geruchten.
Batman of Mordor!

Zou nog best werken...
Als batman deel uitmaakte van Lotr waren we al klaar geweest na 1 film.
"though shall not pass ......to the batcave" ?
Is misschien een van de gratis PSN Plus spellen voor augustus.

https://www.express.co.uk...9-PlayStation-predictions
Ik zou wel graag wat gameplay zien met het batman model en zwaard! :+ Want ik durf te wedden dat dit nog ergens tussen al hun data staat, of ben ik mis?
Vandaar dat die combat zo familiar was, dezelfde pingpong flipperkast combat als in Arkham :+
Een reskin dus maar dan meer dingen later toegevoegd.
Beetje zoals ark zelfde game maar dan opnieuw gemaakt dat het net wat anders is.
Nee, aangezien de "Batman-game" waar ze het over hebben nooit is uitgebracht of zelfs afgemaakt. En die game was ook niet zo ver dat ze alleen een "skin" er op hoefte te plaatsen om er een andere game van te maken.

Ark is een heel ander verhaal. Daar is het letterlijk dezelfde game met andere teksten en beetje aangepaste interface/modellen om het een ander spel te laten lijken.
Tweakers: Shadow of Mordor is gemaakt door Monolith Productions, een studio die in 2004 door Warner Bros. werd opgekocht en destijds faam maakte met zijn horrorshooters in de F.E.A.R.-serie.
F.E.A.R. daar zeg je nog wat, wat was dat een fantastische spel zeg, ook al weer +/- 14 jaar oud, heb me toch goed vermaakt met dat spel, grafische erg sterk, en verhaal goed, en de griezel momenten.

En Shogo: Mobile Armor Division, die ik ook heb op de Amiga, leuke spel, en niet te vergeten Condemned: Criminal Origins, wow wat een spel, erg leuk en erg krieperig, erg jammer dat deel 2 nooit uitkwam voor de PC.
Ik weet het niet hoor maar zeggen dat de Arkham serie een beetje van hetzelfde is is toch echt wel een beetje een belediging voor de serie. Dan heb je blijkbaar de games zelf nog nooit gespeeld want de Arkham reeks is een zeer goed scorende serie geweest en elk nieuw deel had wel weer een toevoeging die de game anders of uitgebreider maakte.

Daarnaast heb je waarschijnlijk ook het hele artikel niet gelezen want er wordt gesproken dat shadow of mordor "deels" gebaseerd is op de onuitgebrachte batman game. Het dan al een reskin noemen is hetzelfde als Rage 2, Doom en Wolfenstein een reskin van elkaar noemen.
Je leest inderdaad niet goed.

Ze waren met een batman game bezig. Kregen de rechten niet rond. En daarom hebben ze alle skins en verhaal etc omgegooid om er een LOTR game van gemaakt. Niet uitgemelk. Maar gewoon aanpassen/veder bouwen op wat je al gemaakt hebt.
Volgens mij lees je het inderdaad niet goed.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True