Private Division en Weta Workshop werken aan game in Middle-earth-universum

Weta Workshop werkt aan een nieuwe game in het Middle-earth-universum van J.R.R. Tolkien. De game wordt uitgegeven door Take-Two-bedrijfstak Private Division en wordt verwacht in het boekjaar 2024. Verdere details zijn nog niet bekend.

Uitgever Private Division maakt bekend dat de Middle-earth-game momenteel in een vroeg ontwikkelstadium zit en in het boekjaar 2024 van moederbedrijf Take-Two wordt verwacht. Dat boekjaar loopt van april 2023 tot en met maart 2024. De game wordt gemaakt door Weta Workshop, dat bekend is om zijn specialeffectswerk aan de The Lord of the Rings- en The Hobbit-filmtrilogieën. Het bedrijf heeft sinds 2014 een gamedivisie, die nu dus werkt aan een game in het universum van auteur J.R.R. Tolkien.

Middle-earth Enterprises heeft de literaire werken van de serie onder licentie beschikbaar gesteld aan Weta Workshop, zodat dat bedrijf 'met de grootste creatieve vrijheid de onderliggende lore van de boeken kan interpreteren'. "Het is een voorrecht om een nieuwe game te maken die zich afspeelt in Middle-earth, vooral een die zo anders is dan wat fans eerder hebben gespeeld", zegt Amie Wolken, hoofd van Weta's Interactive-divisie. Verdere details over de komende titel zijn nog niet bekend.

Private Division Weta Workshop

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

15-08-2022 • 16:20

50

Reacties (50)

50
48
15
1
0
21
Wijzig sortering
Heb diverse Weta beelden en ze zijn prachtig, maar ik mis even waarom ze aan een game zouden meewerken. Al het werk wat ze doen is op basis van iemand anders zijn IP.
Nouja, waarom niet? Sinds 2016 hebben ze een gamedivision, en met alle cgi die ze voor de films/serie hebben gemaakt waarom die dan niet hergebruiken om er een game mee te maken, dat scheelt echt een hoop aan designkosten.
Volgens het artikel hebben ze de rechten van de boeken, niet van de films. Zo moeten het dus opnieuw ontwerpen ;)
Huh? Weta kan gewoon alle modelken hergebruiken die ze voor de films en serie gemaakt hebben, dat staat los van de rechten van eventuele boeken.
Ze hebben echter niet de rechten op die assets, die liggen bij het productiebedrijf van de films. Dat mogen ze dus niet zomaar hergebruiken ;)
Nou, zo simpel werkt het niet, is grotendeels afhankelijk van de contracten. Waarbij WETA ook nog onderdeel is van het productie bedrijf dat de films gemaakt heeft.
Naast Weta Workshop bestaat ook Weta FX, de VFX studio die recent is opgekocht door Unity. Dat is de voornaamste link die ik kan leggen.
Ik lees "Take Two" en ik heb gelijk gegeten en gedronken..., zal vast vol geduwd worden met microtransacties etc etc.
Shark cards, Gold bars any one...?!

[Reactie gewijzigd door iew op 23 juli 2024 14:21]

'met de grootste creatieve vrijheid de onderliggende lore van de boeken kan interpreteren'

Betekent dit dat ze het source material kunnen gaan misbruiken om politieke statements te maken, zoals Amazon ook doet met Rings of Power? Hoop het niet.

Weta heeft in het verleden wel bewezen aandacht voor de materie te hebben, laten we hopen dat dezelfde mensen nog steeds aan het roer staan daar...
Oké ik bijt: welke politieke statements maakt Amazon met Rings of Power? Dat er in een fantasiewereld ook niet-witte mensen wonen of gaat het om de Marxistische inborst van de elven?
Amazon had ook een keuze om de portrail van Professor Tolkiens levenswerk niet te veranderen.

Dit is bijvoorbeeld een goed voorbeeld wat ze zouden kunnen doen in de 2de era om de macht verslaving van de mensen in Tolkiens universum weer te geven met het Haradrim volk welke geïnspireerd is op Afrikanen uit onze mensen wereld en vervolgens in slavernij vallen van de Númenor. Heel goed bedacht allemaal.

In plaats daarvan kiest Amazon om een multiculturele samenleving te verzinnen hier een eigen fan fiction van te maken en die in een Tolkien jasje te hijsen om vervolgens te claimen dat het gebaseerd is op Tolkiens werken. De tijdlijn van Rings of Power klopt niet, er zijn karakters in leven die 1000de jaren later pas in leven zouden moeten zijn. Het gedrag van de elven klopt niet. Galadriel gaat niet met haar benen wijd in pantser zitten als een slechte glorificatie van Eowyn. Gandalf is toch ook nooit omschreven in full body armor. Dit is wat de fan base het meest dwars zit.

En ik denk persoonlijk dat als ze willens en wetens Tolkiens werk willen aanpassen door bijvoorbeeld donkere elven toe te voegen, Dat ze dan in ieder geval de achtergrond goed onderbouwen als in bijvoorbeeld een elf die verliefd was op een van de Haradrim of een dwerg die verliefd was op een van de haradrim etc. etc.

Verder snap ik persoonlijk heel goed dat fans bang worden als er ook maar iets nieuws wordt aangekondigd nadat Amazon dit heeft geflikt bij een van de beste fantasy werken ooit.
Was dat niet dat er donkere Hobbits in zitten en wat nog meer?
Deze bestaan in de boeken niet namelijk.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 23 juli 2024 14:21]

Kun je citeren, uit de originele bron, waar de huidskleur van de Hobbits daadwerkelijk benoemd wordt? Ik kan het namelijk niet vinden
Originele bron. Niet echt, want er zijn meerdere bronnen.

https://www.google.com/ur...Vaw26wH3SC44Chl3btTtQnK--

Ongeveer,maar hetzelfde komt op meerdere plekken naar boven.
Er is echt maar 1 bron en dat is gewoon het originele boek. Maar het is blijkbaar heel belangrijk. Dat ze blank zijn.

Ik had toevallig gister een gesprek met de kinderen dat alle opgebouwde rechten en vrijheden, alle inclusiviteit niet meer vanzelfsprekend is tegenwoordig. En dat er een hele vervelende tegenbeweging aan het ontstaan is van figuren die blank, christelijk en paternalistische idealen weer aan het prediken zijn. Desnoods met geweld vrees ik.

Deze discussie is niet onschuldig en ik blijf me erover verbazen dat een in mijn optiek meer dan gemiddeld intelligent publiek hier op Tweakers er zo mee omgaat. Maar ik gok dat er ook meer dan gemiddeld blanke mannen tussen zitten.
Oh, je bedoelde in de boeken. Dat had ik even gemist. Er staat me wel bij dat Hobbits blank zijn, maar goed, dat is van een aardige tijd geleden.

Qua punten snap ik niet helemaal wat je nu probeert te zeggen. Ik heb zelf geen problemen met mensen in het algemeen. Ofwel huidskleur, geloof, geaardheid, hoe ze zich willen identificeren.
Maar waar ik wel een probleem mee heb is de geforceerdheid de laatste jaren.
Een donkere Ariel in de life action film en noem maar wat voorbeelden.
Een film als Black Panther zou tegenovergesteld raar zijn als er blanken rondlopen zeg maar.

Andersom een karakter homoseksueel maken terwijl die oorspronkelijk dat niet is, irriteert me ook mateloos.

Daarnaast als ik je opmerkingen naar mij en ook daar boven lees, is het een bepaalde mening die je hebt over de rest en hierdoor eigenlijk op anderen door schuift. Wellicht heb ik het mis, maar zo komen je posts wel over.

Overigens zal het bij het bekijken van de serie me toch niet opvallen. Mijn uitspraak waar je op reageerde was naar iemand die vroeg waar de hetze over ging.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 23 juli 2024 14:21]

Praten kan je niet met zulke types, zetten je gelijk weg als nazi's en weet ik het. Totaal geen respect voor behoud van verhalen et cetera. Eigenlijk kunstbarbaren dus.
Ik had toevallig gister een gesprek met de kinderen dat alle opgebouwde rechten en vrijheden, alle inclusiviteit niet meer vanzelfsprekend is tegenwoordig. En dat er een hele vervelende tegenbeweging aan het ontstaan is van figuren die blank, christelijk en paternalistische idealen weer aan het prediken zijn. Desnoods met geweld vrees ik.
Het enige geweld wat ik zie in in de peaceful riots in Amerika....
Als ik het gemak zie waarmee bedreigingen tegenwoordig aan de orde van de dag zijn zou ik daar niet op vertrouwen
Een bedreiging is nog geen geweld.

Als ik zeg dat ik u iets ga aan doen, dan bent u niets aangedaan. Doe ik u iets aan, dan is u iets aangedaan.

Klein verschilletje, makkelijk te missen, maar een verschilletje.
Men wil gewoon dat er niet op belachelijke, onrealistische wijze wordt afgeweken van het originele werk van Tolkien. Jouw aanname dat met name blanke mensen problemen hebben met de serie van Amazon is nou juist hetgeen wat racistisch is.

Je kan je kinderen alles vertellen wat je wilt, maar zij zullen er later zelf wel achter komen dat er ooit een grote politieke correcte inclusiviteitsbeweging was die veel te ver is gegaan, en ze zullen erom lachen. De nieuwe generaties nemen niet klakkeloos over wat hun ouders hun proberen aan te leren, ze gaan er liever tegenin; oh wat zal jij teleurgesteld zijn.
Before the crossing of the mountains the Hobbits had
already become divided into three somewhat different breeds:
Harfoots, Stoors, and Fallohides. The Harfoots were browner
of skin, smaller, and shorter, and they were beardless and
bootless; their hands and feet were neat and nimble; and they
preferred highlands and hillsides. The Stoors were broader,
heavier in build; their feet and hands were larger; and they
preferred flat lands and riversides. The Fallohides were fairer
of skin and also of hair, and they were taller and slimmer
than the others; they were lovers of trees and of woodlands.
The Lord of the Rings the Fellowship of the Ring in de prologue hoofdstuk.
Volgens de officiele bron zouden er helemaal geen Hobbits leven in de 2de era (waneer de serie plaats vindt). Dus gebruiken ze de naam "Harfoots", wat dus de getinte Hobbits zijn.
Vermoedelijk hebben ze niet de licentie om de naam Hobbit te gebruiken.
Het gaat toch juist ook om de harfoots dacht ik?
Dat is correct. Volgens de cannon lore waren er in die tijd nog geen Hobbits, nog Harfoots.
Maar (ik vermoed) om dan toch een link te kunnen leggen tussen LotR en de nieuwe serie, zitten ze er in.
Om dan nog terug te koppellen aan de "Hoezo woke?" vraagstuk.
Natuurlijk is "Frodo" nu een vrouw.

De inclusiviteit schiet te hard door.
Er zijn op de wereld bijna 2 miljard Moslims (bijna 25%), zouden ze dan ook een Moslim Hobbit/Elf moeten introduceren? Dan voel ik me ook gerepresenteerd. Gandalf die naar het vrijdagsgebed gaat :D
Nee hoor, daar zit ik ook echt niet op te wachten.
Gandalf die voor hij ter strijde trekt Allah Akbar roept :D
Ik verwacht dat een serie lijkt op de materie waarop het gebaseerd is.

In een serie die zich afspeelt in een (al dan niet fictieve) omgeving met voornamelijk getinte mensen (bijvoorbeeld Dune) verwacht ik geen blanke personages puur om de diversiteitsquota te behalen. In een film die de trans-atlantische* slavernij afbeeld verwacht ik geen blanke slaven. In een film over de eerste wereldoorlog verwacht ik geen vrouwelijke soldaten aan het front etc... In een film gebaseerd op een boek geschreven door een zwarte man wat zich in Afrika afspeelt verwacht ik niet dat de regisseur er wat blanken in gooit puur om een diversiteitsquotum te behalen...

Elves in LOTR zijn blank, daarom horen er geen zwarte elven in een op LOTR gebaseerd verhaal - in Rings of Prime is dit wel het geval. Vrouwelijke dwergen volgens de source material niet van mannelijke te onderscheiden... Maar dat is ook even vergeten, hoe kun je anders laten zien hoe divers je serie is?

Er is dus bewust de keuze gemaakt om people of color aan te nemen voor dit soort rollen. Casting directors behandelen people of color als pokemonkaarten om te kunnen laten zien hoe woke ze zijn: https://knightedgemedia.c...d-of-the-rings-tv-series/ Gotta catch em all!

Ook is Galadriel omgetoverd tot een mannelijke krijger die met zwaarden en bizarre ninja-moves haar kracht laat zien. Terwijl in de source material ze haar kracht uitte op een heel andere subtielere, wellicht traditioneel gezien meer vrouwelijke manier. Galadriel is geen MMA vechter of Samurai, maar meer iemand zoals de koningin van Engeland, die op een veel subtielere manier te werk gaat. Wat de regisseurs hiermee laten zien is dat traditionele gendernormen moeten worden doorbroken om een statement te maken. Dat is geen probleem op zich, ik vind het prima dat er meer diversiteit in de media is. De verhalen van minderheden van alle soorten moeten ook worden verteld. Wat je in de bios/tv wil zien zou ongeveer een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij... Maar als je een serie gaat maken gebaseerd op een verhaal wat geschreven is door een blanke man uit 1892, en vervolgens dat verhaal gaat verdraaien om je eigen politiek statement te maken, daar krijg ik echt de kriebels van.

[Reactie gewijzigd door Masvic op 23 juli 2024 14:21]

Elves in LOTR zijn blank, daarom horen er geen zwarte elven in een op LOTR gebaseerd verhaal - in Rings of Prime is dit wel het geval.
Is dat zo?
Doe dan even een citaatje, want ik kan me niet veel opmerkingen over huidskleur herinneren.

Als je opmerking niet over huiskleur maar over ras zou gaan zit iedere LOTR film fout, want dan horen elven natuurlijk door elven gespeeld te worden.

Verder vind ik al dat commentaar over de 'wokeness' van die serie nogal overdreven. Ik denk dat ze gewoon een zo breed mogelijk publiek willen aanspreken. Lijkt me een zakelijke afweging.
Yep, elven zijn wit in LotR. Daar hoef je niet ver voor te zoeken. De Vanyar, Noldor, en Teleri worden allemaal omschreven als 'fair skinned', wat zo veel betekent als wit (misschien zelfs bleek) en weinig zonuren, een beetje zoals aristocraten in West-Europa in de middeleeuwen dus.
Ik ben zelf benieuwd of Amazon er dan ook voor kiest om witte mensen te casten als Haradrim. Dat zou ik dan wel weer sterk vinden.

Edit: LotR is een poging van een witte Brit uit de 19e eeuw om de missende mythologie te creëren. In een ideologisch verhaal ga je geen slavernij verheerlijken of meenemen, je creëert een escapistische omgeving. Net zoals mensen niet klagen dat er in Noorse mythologie geen zwarte goden zijn, is het niet gek dat dit een vergelijkbare situatie zou zijn, lijkt mij?

[Reactie gewijzigd door graey op 23 juli 2024 14:21]

Maar als je een serie gaat maken gebaseerd op een verhaal wat geschreven is door een blanke man uit 1892, en vervolgens dat verhaal gaat verdraaien om je eigen politiek statement te maken, daar krijg ik echt de kriebels van.
Wat heb je er op tegen dat er wat gemoderniseerd wordt? Het is gebaseerd op de verhalen van Tolkien, dat betekent niet dat ze zijn wereldbeeld letterlijk hoeven te volgen. Deze serie is een op zichzelf staand werk, geproduceerd in de 21ste eeuw. Als de serie in de jaren zestig was gemaakt, had hij er inderdaad anders uit gezien, en als er over vijftig jaar nog een bewerking van Tolkiens verhalen wordt gemaakt, ziet die er vast weer anders uit. Zo is elke film/boek/serie toch een product van zijn eigen tijd. Ik snap werkelijk niet waarom je daar de kriebels van krijgt.
"Deze serie is een op zichzelf staand werk"
Hier haak ik af.
Dan leg ik het even uit, ik ben ook de beroerdste niet. ;)

Een op zichzelf staande serie is geen direct vervolg van een andere serie, en geen prequel die in bestaande continuïteit moet passen. Wel kan het gebaseerd of geïnspireerd zijn op eerdere series/films/boeken etc. Misschien hanteer jij een andere definitie, maar dit is hoe ik het bedoelde, dus je kan mijn eerdere reactie lezen volgens deze uitleg.
Helemaal met je eens, al zijn blanke slaven heel goed mogelijk. Circassische vrouwen (uit de Kaukasus) waren erg populair bij de Ottomanen, en de Barbarijse zeerovers hebben heel wat blanke Europeanen weggevoerd (Ieren, IJslanders zelfs).
Je hebt gelijk, ik heb het gewijzigd naar trans-atlantische slavenhandel. Bij het schrijven van de reactie zelf even vergeten dat slavernij al veel langer bestaat dan dat :)
Dat is helemaal niet zo,

Tolkien heeft zijn "Fantasie Wereld" Heel goed bedacht, Elven identificeren ook niet als blanke mensen maar als ver superieur boven de macht verslaafde blanke mens, Die ook in zijn stukken goed worden uitgebeeld. Waar zij bijvoorbeeld de Haradrim in slavernij nemen die vervolgens terug vechten om hun volk te verdedigen. Hier is niks racistisch aan. Tolkiens werk is juist bedoeld om mensen in te laten zien dat ze zich niet corrupt moeten laten maken door macht en daar geen volkeren of individuen moeten onderschatten en onderwaarderen want een kleine harige hobbit kan zomaar veel meer in zijn mars hebben dan op het oog gezien wordt. Dit heeft niks met huidskleur te maken.

Ik vind het echt belachelijk dat iemand de racist card trekt op geknoei met andermans werk want Tolkien was 100% anti racisme. dus lees zijn boeken voordat iemand een misplaatste messiah probeert uit te hangen. *edit* Aha ik had dat verkeerd begrepen.

[Reactie gewijzigd door Shadowbox op 23 juli 2024 14:21]

Ik zeg helemaal nergens dat Tolkien racistisch is? Integendeel zelfs, hij heeft zich meermaals uitgesproken tegen racisme en nazisme?

Het zijn juist anderen die het zien als een voornamelijk blanke aangelegenheid en zich storen als er ineens gekleurde mensen gecast worden. Het was een reactie op die comment.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 23 juli 2024 14:21]

En dat is het punt,

daar storen een hoop fans zich niet aan.
Fans storen zich aan het feit dat Tolkien's werk ten schande wordt gezet.
Het is niet 1 donkere dwergen koning (die een flinke baard zou moeten hebben) of 1 donkere elf (binnen middel aarde moeilijk verklaarbaar maar mogelijk) maar het is Galadriel die er als een kill bill bij zit, of een Elrond compleet belachelijk opgemaakt, en een balrog die als een Pokémon evolutie 1 van het origineel wordt vertoond, een Sauron die de mooiste man van middelaarde zou moeten zijn maar er als een crack verslaafde afgebeeld wordt.. ga zo maar door.. en dan is de practical joke dat Amazon zich schuil gaat houden achter een fan base die mogelijk racistisch zou zijn of toxic.

Maar dat is het niet. Amazon heeft na Christopher Tolkien's dood in 2020 gewoon geknoeid met het werk, alle specialisten ontslagen en is volledig politiek correcte propaganda in gaan schieten. De fanbase is daar enorm van op de hoogte en vind dat echt heel verdrietig, zeker omdat ze het gaan releasen op de overlijdens datum van professor J. R. R. Tolkien zelf, heel smakeloos.

[Reactie gewijzigd door Shadowbox op 23 juli 2024 14:21]

Wow, jij zit er wel heel diep in he...
Ik heb net gegoogled, blijkbaar vinden veel mensen het woke.
off-topic; waar komt dat woke-cultuurtje ineens vandaan? lijkt mij iets van laatste jaar/2 jaar (?)
Kijk een film/serie van de laatste paar jaar en dan begrijp je het wel. De BBC/ITV waren er al langer mee bezig mbt etniciteit, daar is de laatste paar jaren ook nog sexualiteit bijgekomen, zo erg soms dat het echt afleidt van het programma zelf.
Witte, hetero mensen kunnen het beste een verhaal vertellen; de aanwezigheid van 'afwijkende' huidskleuren of sexuele oriëntaties zijn politieke statements en leiden af van het verhaal. Dat mensen nog steeds zo denken maakt duidelijk waarom het nodig is dat de diversiteit van de echte wereld ook op tv weerspiegeld worden. Ik vraag me af waarom sommige mensen er zo veel moeite mee hebben om zich in te leven in een verhaal dat niet exclusief door witte hetero's wordt uitgebeeld.
Ik ben niet wit, iemand van Afrikaanse afkomst is niet zwart. Lekker polariserend bezig hoor. Zwart-wit denken.

Star Trek is ook altijd heel 'divers' geweest en was al 'woke' voordat woke een woord was. Alleen zit er een verschil met bijvoorbeeld een Star Trek en bijvoorbeeld een aantal van die nieuwe Netflix series.

In Star Trek lag de focus niet op iemands huidskleurtje, seksuele geaardheid of wat dan ook. Het draaide altijd om het karakter zelf.

In veel moderne series en films, draait het puur alleen om de afkomst, geeft mij een South Park gevoel van "Token(Tolkien) is donker, _dus_ hij kan basgitaar spelen" -Cartman en zit de veelal homofiele seksuele geaardheid er zo danig boven op, alsof je een soort Will&Grace aan het kijken bent. Het verhaal wordt ineens bijzaak en het karakter boeit eigenlijk helemaal niets meer.

Als je dit door hebt, ga je er op letten. Net als dat ik er ook op let als verkopers of zwendelaars hun zegje doen en de verkooptechniekjes mij opvallen, dat je de leugens in reclame op valt... Beetje zoiets al "Als je alleenstaand bent en op zoek bent naar een relatie, dan zie je overal alleen maar stelletjes" of "Iemand met een kinderwens, ziet overal babies en kleine kinderen".... Zo werkt het menselijke brein nou eenmaal, patroonherkenning, zodra je patronen herkent, gaan ze je opvallen en ga je er op letten..
In Star Trek lag de focus niet op iemands huidskleurtje, seksuele geaardheid of wat dan ook. Het draaide altijd om het karakter zelf.
Zo zie ik het ook. Huidskleur en geaardheid spelen een kleine rol in een goed geschreven (fictioneel) karakter. Daarom zou het niet uit moeten maken door wie een rol vertolkt wordt, of welke geaardheid een karakter heeft. Het vervelende vind ik de implicatie dat wanneer een fictioneel karakter in huidskleur of geaardheid 'afwijkt' van de standaard, dit afleidt van het verhaal. Als een karakter homo is, dan ligt 'de focus' ineens op zijn homosexualiteit en niet meer op het verhaal, en als een karakter hetero is dan is die 'normaal' en ligt de focus niet op zijn heterosexualiteit. Je kan ook gewoon van een verhaal genieten waarin sommige acteurs een donkere huidskleur hebben, of er karakters zijn met een andere sexuele geaardheid dan hetero, zonder er de hele tijd op te letten.
Zodra het er duidelijk in geshoehorned wordt gaat het te ver.
Skunk Anansie heeft dat een beetje gestart.
stel je niet zo aan joh. Die series is nog niet uit en jij bent allemaal al dingen aan het roepen gebaseerd op een trailer van 3 minuten en wat random domme youtubers.

also ik hoop dat je weet dat de orginele trilogy ook extreem verschild met de source material. En een inherent politiek verhaal is.

[Reactie gewijzigd door baxic op 23 juli 2024 14:21]

Gelukkig was de source material totaal niet politiek...
DOOM was dan ook een donders goede game :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.