Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Monolith Productions haalt microtransacties uit Middle Earth: Shadow of War

Monolith Productions haalt de mogelijkheid om met echt geld te betalen in de game Middle Earth: Shadow of War uit de game. Dat gebeurt per juli 2018. De game is sinds het najaar van 2017 op de markt. De microtransacties waren vanaf het begin controversieel.

Vanaf 8 mei is het niet langer mogelijk om gold te kopen met echt geld in de game, zegt de ontwikkelaar van de game, Monolith Productions. Spelers hebben dan nog een paar maanden om het gold uit te geven, want dat verdwijnt vanaf juli 2018 samen met de War Chests en de Market uit de game. Voor overgebleven gold krijgen spelers automatisch in-game items in juli.

Monolith neemt de stap, omdat de microtransacties volgens feedback niet populair bleken. "Terwijl het kopen van Orcs in de Market directer is en meer opties voor spelers geeft, hebben we gerealiseerd dat we met deze keuze het hart van de game ondermijnen, het Nemesis-systeem. Het zorgt ervoor dat je verhalen mist die je anders had gecreŽerd, en het compromiteert diezelfde verhalen zelfs als je niets koopt."

De game kreeg veel negatieve feedback vanwege het gebruik van microtransacties, ook op Tweakers. Veel spelers vinden vooral pay-to-win vervelend, zeker bij een game die ze voor de volle prijs hebben aangeschaft.

Door

Redacteur mobile

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Ze hebben hun marge binnen, zien dat dit een extra promotie is en slopen het er dan uit..

Hmmm, riekt naar vis dit, maar wel een goeie trend..
Games verdienen het meeste geld in de eerste paar weken. Dit spel is al over het commerciŽle hoogtepunt heen. Goede PR dat weinig kost.
Je kunt het ook van de positieve kant bekijken.....

Of heb je enig bewijs dat het marge binnen is (financiŽle gegevens) en weet je zeker dat dit een extra promotiemiddel is (insights?)?

Volgens mij riekt het naar hetgeen je er zelf van maakt.

Desalniettemin een goede ontwikkeling die het gameplezier zal vergroten :)
Hopen dat meer bedrijven volgen.
Ik zie het ook zeker als iets positiefs, maar dan hadden ze dat gelijk moeten doen toen er ophef over ontstond.

Ik heb geen cijfers gezien, wel een maatje die "in de games" zit (analist en reviewer) die aangaf dat er een afname was in verkoopaantallen. Ik zie dan wel gebeuren dat ze dit nu timen om wat extra games te verkopen.

Ik noem "het riekt naar..." omdat ze veel eerder al een update hadden in game die refereerde naar een afbouw van Micro transacties maar het daadwerkelijk afbouwen nog even uitgesteld hebben (waarschijnlijk ivm target qua verdienste)

Ik hoop oprecht dat er meer zullen volgen/dat er meer games zonder paytowin/microtransacties uitkomen.. Want het verziekt IMO de games waar het geÔmplementeerd is. Ik speel ze niet en vele met mij ook niet.
Nou microtransacties an sich vind ik totaal geen probleem zolang het cosmetisch is. Maar schijnbaar krijg je een bepaald voordeel bij dit (Shadow of War) spel? Nja dat vind ik inderdaad maar een slechte zaak, je betaald bijv 60 euro en vervolgens kan je nog van alles ingame kopen om beter te worden.

Echter, is dit een online game (pvp of een mmorpg?)? Zo niet, dan snap ik alsnog niet wat het probleem is. Is het dit wel, ja dan is het microtransactie systeem natuurlijk ongewenst.

''Vroeger'' had je in veel single player games een soort van cheats, je haalde (in ieder geval bij de PC versies) een chat balk naar voren bijvoorbeeld en typen maar; god_mode 1 oid.
GTA had cheats voor min of meer onbeperkt geld etc etc.
Nu lijken ze bij bepaalde single player games met microtransacties de cheatlist weggehaald te hebben en het achter een betaalmuur geplaatst te hebben.

Maar again, bij singleplayer moet dit geen probleem zijn en bij multiplayer ook niet, zolang het allemaal maar cosmetisch is.
Hm, het is geloof ik zo dat je zonder te betalen veel moet grinden om vooruit te komen. Nu is de vraag natuurlijk, krijg je dan gewoon waar je voor betaald heb ? (bij grinden in een sp game denk ik niet aan; Ja leuk!) of is het dus gewoonweg chantage ? Wat mij betreft haalt het veel gameplezier weg als je weet dat je het repetitieve weg kan kopen.
Het wordt gebracht met het idee dat mensen die niet zo veel tijd in die games steken, geen tijd hebben om dag in dag uit te grinden (eigenlijk speel je dan de verkeerde game, maar goed), toch een optie hebben om mee te kunnen blijven doen, gaat je dan gewoon geld kosten.

Met die insteek is het op zich ook allemaal zo slecht niet, maar de focus tijdens de ontwikkeling van die games gaat gewoon helemaal scheef. Want ze willen wel zo veel mogelijk uit die mtx halen, wat er op neer komt dat de gameplay gebalanceerd wordt op mtx niet op fun, bepaalde onderdelen worden expres des te frustrerender gemaakt, zodat mensen maar geneigd zijn om die mtx te kopen, en dat op een full-price game is gewoon schandalig.
"Nou microtransacties an sich vind ik totaal geen probleem zolang het cosmetisch is".

In elke microtransacties game discussie komt deze mening terug en ik ben het er nog steeds totaal niet mee eens:

Ook cosmetische extra's behoor je open te kunnen spelen ipv te zwaaien met de creditcard.

Vroeger kreeg je andere outfits als je een game uit had gespeeld of een geheim binnen de game had ontdekt.

Het enige dat nu vaak nog open te spelen is in games beperkt zich veelal tot de aftiteling van de game.

Door cosmetische toevoegingen als paid DLC te accepteren, accepteer je ook meteen dat er in de game zelf weinig tot niets meer is open te spelen en dat is de reden waarom ik er zelf zo op tegen ben en blijf.

Iemand die er op uit is om je hele hand te nemen die moet je geen enkele vinger geven.
Je kan dit spel spelen tot de eindcredits zonder ook maar een enkele Euro aan Microtransacties uit te geven, zonder grinden, of het gevoel te hebben dat de gameplay 'verpest is' om je naar die MCs te sturen. Heb je je mening gebaseerd op feiten (zelf gespeeld), of praat je alleen anderen na?
Het werkt uiteraard net zoals views op Youtube. De eerste periode gaan je sales hard en daarmee ook je microtransactions. Daarna kakt het in en dus ook je microtransactions. Als je zelfs op logic zout gaat leggen...

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 3 april 2018 08:31]

Maar brengen ze dan ook een balance patch uit? Het probleem met die game was volgens mij toch dat hij extra grindy gemaakt was om de microtransactions te promoten?

Wat heb je er dan aan als ze het kopen onmogelijk maken maar je moet nog steeds grinden? :S het niet kopen, die keuze had je altijd zelf al. Het is een single player game dus je had er weinig last van als andere mensen het kochten.

Als ze niet een patch uitbrengen die dat grinden terug schaalt dan is dit echt een compleet leeg gebaar wat alleen maar voor publiciteit bedoeld is.
Nee hoor, de game was en is prima speelbaar zonder ook maar een cent uit te geven. Alleen endgame (als het spel al uitgespeeld is dus) kom je in een grindy stuk, en dat is precies de bedoeling, daar moet je namelijk in principe oneindig door kunnen spelen.

Die hele hetze tegen deze game (ook hier op Tweakers) is zwaar overtrokken geweest, en heeft een meer dan prima game in een verkeerd daglicht gezet. Maar, best kans dat ze inderdaad de endgame nu wat gaan tweaken, hoewel dat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Niet geheel. Nog even los van al dan niet grinden (en je kan grote vraagtekens zetten bij grinden enkel om het grinden als spel ontwerp) hebben deze microtransacties, zoals het pers bericht al aangeeft, het hele idee achter het Nemesis systeem onderuit gehaald door er een Orc Slot Machine in te plaatsen. Eentje die ook nog eens bijna niet te negeren is omdat "toevallig" de reguliere reward chests op dezelfde plaats geopend moesten worden. Het is ook een van de eerste grote titels die dergelijke extreme Pay2win lootboxes geÔmplementeerd heeft, hoewel het zeker niet de ergste is (hallo Battlefront 2!)
'grinden' is een groot woord, het eindspel is vrijwel oneindig. dat kan je grinden noemen, je kan het ook bezigheidstherapie noemen voor wie maar geen genoeg kan krijgen van het spel. In dat eindspel heb je het feitelijke spel al uitgespeeld, het is het toetje.
Het enige dat je ze kan verwijten is dat ze die chests te toegankelijk gemaakt hebben, zoals je al zegt.
Ik heb in het hele spel geen moment de aandrang gehad om een lootchest te kopen, en na de ene lootbox die je 'krijgt' (om je bekend te maken met de optie) ook vrijwel niet tegengekomen in het hele menu.

Maar dan nog, dit is veel minder ergerlijk dan bijvoorbeeld Steep of The Crew van Ubisoft, die de onderdelen van de Season Pass overal op de kaart plot, zodat je constant herinnerd wordt aan wat je mist.
Dat zijn geen microtransacties of lootboxes, maar (naar mijn mening) vele malen ergerlijker dan die hele lootboxes in SoW.
Ook regulier verdiende lootboxes moet je openen in de store, je word er dan ook sowieso steeds naar toe gepushed.

Qua monetisation is het inderdaad erger maar ik ben het zeer zeker met je eens dat het gepush naar de season pass zoals genoemde titels (maar het zijn niet de enige helaas) ook *heel* irritant is.

[Reactie gewijzigd door Belsameth op 3 april 2018 16:12]

Nee hoor, de game was en is prima speelbaar zonder ook maar een cent uit te geven. Alleen endgame (als het spel al uitgespeeld is dus) kom je in een grindy stuk, en dat is precies de bedoeling, daar moet je namelijk in principe oneindig door kunnen spelen.

Die hele hetze tegen deze game (ook hier op Tweakers) is zwaar overtrokken geweest, en heeft een meer dan prima game in een verkeerd daglicht gezet. Maar, best kans dat ze inderdaad de endgame nu wat gaan tweaken, hoewel dat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Je bent het dus niet eens met de developers die zeggen dat het spel minder leuk is met loot boxes. De developers maakten een goed spel. Daarna kwam de publisher die een aanpassing wilde om loot boxes interessant te maken. Als het spel goed was zonder loot boxes dan had bijna niemand ze gekocht. En dat is ook wat de developer hier aan geeft.
Ja, ik ben het niet eens met wat de developers hier zeggen. Ik denk ook niet dat dat de 'authentieke mening' is, maar eerder een reactie op de stortvloed aan (m.i. onterechte) kritiek over die lootboxes. Het is blijkbaar een enorm openliggende zenuw, maar ik bekijk het liever op feiten. SoW heeft niet veel fout gedaan, maar kwam met de lootboxes op het verkeerde moment, waar anderen met net iets andere systemen veel ergere dingen doen, en er mee weg komen (de genoemde Season Pass promotie i nSteep en The Crew, de FUT packs in FIFA en andere sportgames).

Echt, de negatieve aandacht die Monolith gehad heeft is volledig buiten proporties geweest, en iedereen praatte elkaar vervolgens na. Ook hier weer, waar iedereen het ineens over een grindfest heeft, die duidelijk het spel nooit gespeeld heeft.
Echt, de negatieve aandacht die Monolith gehad heeft is volledig buiten proporties geweest
Ik vond het vorige spel super leuk en zat jaren te wachten op de opvolger. Enige wat ik niet leuk vond in de vorige was grinden en hoe weinig strategie je kon gebruiken. Dus als ze dan zeggen dat ze meer grinding erin hebben gestopt en de gameplay simpeler dan snap ik de reactie. Je maakt een vervolg en de 2 zwakste punten van je spel maak je erger plus je wil extra geld hebben om het probleem wat je hebt gecreŽerd op te lossen.
Ik hoop nu dat de nieuwe versie degene is die Monolith had willen maken want ik denk dat die mensen enorm veel talent hebben.
Beter laat dan nooit?
Mooi als consumers dingen niet supporten dat we krijgen wat we willen, zouden we vaker moeten doen.
Dat hadden ze van te voren ook echt niet kunnen bedenken :?

Wel fijn dat ik deze game nu een keer kan kopen als hij op steam voor een paar euro in de aanbieding is (uit principe koop ik games met dit soort microtransacties nl. niet), deel een was best vermakelijk (en heeft volgens mij ook prima geld opgeleverd zonder deze microtransacties).
vanaf juni kan hij dus inderdaad op m'n wishlist komen :).
tot nu toe vermeden wegens de Ķtransacties.
voornamelijk omdat ze het spel zo zwaar beÔnvloeden, cosmetica gebruik ik normaal niet.
Haha. Het spel wordt juist totaal niet beÔnvloed door microtransacties. Laat me raden, je volgt de mediahype van een half jaar terug?
euh uit dit artikel zelf, bij monde van de ontwikkelaar :
"het Nemesis-systeem. Het zorgt ervoor dat je verhalen mist die je anders had gecreŽerd, en het compromiteert diezelfde verhalen zelfs als je niets koopt."

en ja zonder het spel verder te kopen, kan ik buiten dergelijke media aandacht het niet volgen daar steek ik mijn tijd verder niet in.
had het in het begin de reviews gelezen en mijn conclusies getrokken dat het spel mijn geld niet waard was onder deze omstandigheden en er dus verder niet meer naar om gekeken.
Aah oke. Nouja ik kan je vertellen (althans, blijft smaak natuurlijk) dat je alsnog lol gaat beleven aan het spel. Echter had dat dus allang gekund. De overdreven berichtgeving destijds begreep ik niets van en kwam volgens mij ook meer door de hype destijds, die over zoveel games ging, dan dit spel zelf.
Aah oke. Nouja ik kan je vertellen (althans, blijft smaak natuurlijk) dat je alsnog lol gaat beleven aan het spel. Echter had dat dus allang gekund. De overdreven berichtgeving destijds begreep ik niets van en kwam volgens mij ook meer door de hype destijds, die over zoveel games ging, dan dit spel zelf.
Waarmee je het signaal geeft aan de publisher dat dit normaal is. Het is niet normaal om irritaties in een spel te stoppen zodat je een tijdelijke oplossing kan blijven verkopen tegen die irritatie.
Ik geef alleen aan dat ik totaal geen irritaties heb gehad tijdens het spelen van de game.
Het enige wat je met geld kon, voor zover ik weet, was betere orc's kopen.

Echter, kom je deze gaandeweg ook in de maps tegen en kun je om de zoveel tijd chest open met een ingame currency. Er werd toen gedaan alsof je oneindig moet grinden in de hele game..
Eindelijk!
Het mocht is tijd worden dat de consumenten stopte met de microtransacties, battlefront 2 en nu middle earth shadow of war.
Hopelijk zet deze trend zich door en stopt deze ongein snel zodat we weer ouderwets expansions krijgen met grotere verhaallijnen in plaats van een pimpelpaars schoentje met glitters die end game stats heeft.
Ah ze zien dat de sales tegenvallen en willen aandacht voor hun volgende game (want de volgende game zal dan ook minder microtransactions hebben dus preoderen!) En eventueel nog wat geld uit die game knijpen. Maar de volgende game zal ook microtransacties hebben. Niemand zeikt over CoD "precies dezelfde emotes onder andere namen" en meer van die meuk dus het werkt gewoon. Nu is het aan de developer om de lijn te zoeken tussen "geen controversy" en flink uitknijpen en bam, de lootboxen komen weer terug.
Ik heb ťcht geen cent uitgegeven aan CoD microtransacties.. ik overspoel echter met emotes/skins/andere meuk die ik vrijspeel door te spelen. Stoor ik me aan mensen die meer kekke skins/emotes hebben? Absoluut niet.. boeid me ook vrijwel niks welke skin/emote/kleur mijn wapens en/of soldiers hebben. Ze schieten allemaal net zo hard.

Bovendien is CoD een ander soort game, je ervaart geen negatieve effecten op gameplay door het microtransaction systeem. De game kan niet 'grindy' gemaakt worden, het is en blijft een standaard point-and-click shooter zonder RPG elementen. Ik snap wel dat mensen klagen over een systeem als dat betekent dat je gameplay/ervaring belemmert word door mechanics die 'motiveren' om extra geld uit te geven.

[Reactie gewijzigd door quintox op 3 april 2018 09:44]

De game kan niet grindy gemaakt worden? Ik speel al een tijdje geen COD meer maar je kunt geen perks en wapens meer unlocken? Ze kunnen het unlocken hiervan niet grindy maken door ipv bijvoorbeeld 10 potjes moet spelen het er 1.000 worden voor dezelfde hoeveelheid XP? Of je koopt een XP booster en je hoeft nog maar 100 potjes!
Dat klopt, maar in tegenstelling tot Shadow of War vormt het geen gameplay blokkade waardoor je letterlijk niet verder komt tenzij je eindeloos grind ( of investeert ). Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik die perks en scorestreaks ťcht nodig had.. sterker nog, ik gebruik ze niet >_>

Echter vind ik het nog steeds niet grindy.. heb nu ongeveer 70 uur speeltijd erin zitten en ben al bijna 2x prestige ( omgerekent rank 120 ). Is dat grindy? of is dat gewoon een normaal functionerend unlock/reward systeem? XP boosters krijg je namelijk ook met de bosjes door simpelweg potjes te spelen en quests te voltooien ( v.b. speel 25 potjes, maak 300 smg kills, maak 25 silenced-smg kills.. redelijk eenvoudig spul ).

Zelfde systeem ervaar ik in BF4.. heb ik afgelopen weekend sinds jaren weer eens aangezwengeld, bleek ik ( niet gelogen ) 30 lootcrates te hebben :P Heb nu voor een jaar aan XP boosters haha.
Je kunt inderdaad discussiŽren over wanneer iets grindy is. Maar ze kunnen het zeker weten grindy maken.

Overigens is een game voor mij in dit geval onnodig grindy als het duidelijk is dat zonder de MT's het sneller/makkelijker was geweest. Zeker voor de iets oudere gamers (die al games speelde toen Online, patches of DLC nog niet bestonden) is dit makkelijk te herkennen.

Een grind is niet perse slecht, echter het motief om iets grindy te maken is de laatste jaren (enkele uitzonderingen na) puur en alleen voor financieel gewin.

En als je het over cosmetics heb, vroeger zat dit gewoon in de game. Halo 1, wilde je een andere kleur master chief? even naar het menu en je kon het gewoon aanpassen. Nu mag je voor hetzelfde privilege betalen. En dat is maar 1 heel klein voorbeeld ui 1 game. Extra cosmetics aanbieden is geen ramp, maar zorg er voor dat er genoeg (toffe) shit in de game zit zonder dat je direct moet lappen.
Ik herken het zeker, ik ben van dezelfde generatie ( nouja, mijn bouwjaar was iets later ), maar we hebben dezelfde transities meegemaakt ;) Echter zaten er al vrij vroeg unlock mechanics in games.. maar toen werd gamification nog toegepast om de replayability te verlengen. Bijv. Battlefield 2, maar ook DOOM had al secret weapons en hidden levels.. Echter was er toen nog een gezonde balans met mod support en waren de expansion packs nog ťcht iets extra's. Is iets van het laatste decennium dat het steeds meer uit commercieel belang wordt gedaan, de industrie is nu ťcht volwassen geworden (helaas).

Echter zijn wij van de oude garde ook meer gewend, toch? Voor ons voelt het niet meteen grindy, althans niet voor mij, juist omdat wij van een generatie games afstammen die moeilijk waren. Shooters waren moeilijk en unforgiving ( quake/ut/counter-strike ), mmorpg's waren extreem grindy en platformers waren brutal ondanks dat ze voor 'kinderen' bedoeld waren ( Donkey Kong country bijv ). Wij kregen het niet in onze schoot geworpen met een "ACHIEVEMENT UNLOCKED" dopamine boost voor iedere scheet :P Ik zat maanden vast in Half-Life en zonder internet had je niet veel keus dan te wachten op een tips&tricks section in de Power Unlimited xD
Vroeger was de reden en manier waarop de replayability werd verhoogd, in iedergeval gevoelsmatig, anders. Nu voelt het, voornamelijk door het gebrek aan een complete basis game, al snel als een cash grab. MMORPG vallen buiten deze scope, bestaat namelijk pas sinds online ;)

Ik heb liever iets waar ik echt mijn best voor moet doen om 1x te halen dan 10x een gemakkelijke klus (ook al is dat sneller). een grind is voornamelijk het repetitieve (en dus vaak saaie) wat je uitput tot je de portemonnee trekt.

Ik denk dat we het aardig eens zijn. Mijn punt was voornamelijk dat elke game grindy gemaakt kan worden :)

Overigens wat veel van die oude games ook zo moeilijk maakte, en wat je tegenwoordig bijna alleen nog in indies tegenkomt..... GAME OVER. Dat zou je ook een grind kunnen noemen. Toch ervaar ik dat anders.

Overigens is dit wellicht interessant om te kijken. https://www.youtube.com/watch?v=LwyKx8TvRcE
Zegt iets over de liefde voor geld van uitgevers/ontwikkelaars in de early days van de arcade kasten. Ook zoiets, waarom waren sommige games zo ontzettend moeilijk in de arcade... sommige zouden zeggen onmogelijk? It's all about those quarters
Ah dan kan ik teminste weer flink geld uitgeven aan Tweakstone ;)

Maar ja, zaakje geld binnen en nu nog hopen op dat beetje extra promotie om er net nog wat meer geld uit te knijpen.
Het hele microtransactie gebeuren was dan ook voor mij de reden om reze game links te laten liggen. Ondanks dat ik echt veel plezier had met het vorige deel en zin had om met Shadow of War verder te gaan. En denk dat ik niet de enige was die daar zo over dacht.
Tja als je klakkeloos de hype volgt die de media een half jaar geleden heeft gecreŽerd mis je dus games als deze.
Ik kan je letterlijk garanderen dat je geen seconde het gevoel hebt dat je iets mist door microtransacties als je de game speelt. Heb de game uitgespeeld na een uur of 60 en nooit geen cent uitgegeven.

Het is zonde om de game links te laten liggen door die onzin kan ik je vertellen.
Zonde. Prima spel , en nooit een microtransactie gedaan.
Ik ben dus 1 van die spelers die gewoon plezier had in Orcs afslachten? ... Nouja zeg
Maakt een budgetbak sell naar mij mogelijk. Chill!
Prima ontwikkeling, naast dat het ongelofelijke geldverspilling is (als je er gebruik van maak), verpesten dit soort dingen de games helemaal. Waar je normaal gesproken voor rewards tijd in het spel moet steken kan je het nu gewoon afkopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*