Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft richt divisie voor cloudgaming op

Microsoft heeft een nieuw bedrijfsonderdeel opgericht dat zich gaat bezighouden met het leveren en ontwikkelen van Azure-clouddiensten aan gamebedrijven. Het bedrijf hint erop dat het ook aan het streamen van games werkt.

De nieuwe 'gaming cloud'-divisie wordt geleid door Kareem Choudhry, die al twintig jaar bij Microsoft werkt en zich onder andere met de ontwikkeling van DirectX heeft bezig gehouden. In een interview met The Verge meldt Choudhry dat de organisatie voor cloudgaming eind vorig jaar werd opgesteld.

Microsoft zou al veel langer bezig zijn toe te werken naar een platform dat gamebedrijven kunnen inzetten voor de online mogelijkheden van hun games. De overnames van Havok in 2015, Simplygon voor het optimaliseren van 3d-data in 2017 en PlayFab dit jaar zouden daarbij helpen. Dit laatste bedrijf biedt diensten voor het ontwikkelen en aanbieden van met internet verbonden games.

Ubisoft gebruikt Microsofts Azure al voor Rainbow Six: Siege op de pc, PS4 en Xbox One en ook de Koreaanse studio Pearl Abyss gebruikt de clouddienst voor zijn mobiele game Black Desert. Microsoft kijkt volgens Choudhry naar manieren om content 'voor iedereen beschikbaar te maken, ongeacht het apparaat'. Hiermee lijkt de divisie te streven naar een gamestreamdienst zoals GeForce Now en PlayStation Now. Er gaan al jaren geruchten dat Microsoft hier aan werkt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-03-2018 • 07:59

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik vind dat ze moeten kappen met dit soort onzin.
Het is om moedeloos van te worden, die drang om altijd alles via het internet te knallen.
Ik betaal voor een game, ik wil die game installeren op mijn PC, ik wil dus niet afhankelijk zijn van een internet storing. Nu heb je vaak gelukkig nog de offline modus, en kun je tenminste dat nog gebruiken.

Maar let op mijn woorden, je gaat straks betalen per usage of maand en niet één keer 50 of 60 euro.
Wat voor onzin reacties is dit nou weer. Als mensen bereid zijn om het op die manier te doen, dan moeten ze het zelf weten? Vraag aanbod enzo.

Daarbij voor de mensen die niet zo vaak gamen kan het zeker interessant zijn omdat je de GPU (400 euro tegenwoordig) niet hoeft aan te schaffen.

Zelf laatst parsec gaming geprobeerd en positief verrast. Ik merkte het verschil niet, en als ik wil kan ik gewoon op een RPI3 met 60fps destiny 2 op ultra spelen.

Mocht je willen kijken Het grote cloud gaming topic
Tsja, en vervolgens wil je hetzelfde spel over 5 jaar nog een keer spelen. En dan? Wordt niet meer gesupport dus zeg maar dag tegen je progress. Dan mag je (als dat voor dat spel mogelijk is) het spel alles nog kopen, dus geef je 2x geld uit voor hetzelfde spel. Ben het helemaal met unforgotten eens, weg met die rommel. Dit zal de game industrie alleen maar verder verzieken.
Dit komt gewoon ernaast he? Jullie doen alsof dit gewoon de normale manier vervangt. Dit is onjuist. Ik heb ook een gare pc voor gaming, is voornamelijk voor werk, ik zou dus best cloudgaming willen doen. Maar je hoort mij niet “schiet die standaard games kopen maar af”, nogal egoistisch.
In het begin gaat het naast elkaar inderdaad. Vervolgens zul je zien dat sommige spelen alleen voor cloudgaming uit komen, en dan is het hek van de dam. Heeft niets met egoisme te maken, ik gun jou van harte dat je ook een spelletje kunt spelen. Alleen speel ik zelf ook graag een spelletje van een aantal jaar geleden, en dit is straks niet meer mogelijk. Kijk naar netflix als voorbeeld, dit gebeurd straks ook met games als deze ontwikkeling door zet.
Je kunt nog steeds films en series kopen via bluray. Dit is bedoeld voor de echte liefhebbers en verzamelaars.

Voor games is er een grote kans dat het hiervoor ook gaat gelden. Daarnaast heeft EA ook nog zijn abbonementsvorm waarbij je voor een vast bedrag per maand onbeperkt games op je pc kunt installeren.

Ik zal me niet zoveel zorgen maken, wanneer er ooit een cloud game exclusive komt praten we verder.
Je hebt een punt maar toch wil ik even mijn gedachten hierover melden.

Ben bang dat de sneeuwbal al van de berg rolt op moment dat de eerste cloud exclusive een realiteit is. Persoonlijk ben ik geen fan van die maandelijkse abo's. dat werkt alleen in mmo's die grijsgespeeld worden. WOW bijvoorbeeld. maar de meeste games speel je een avondje her en der en soms start je een bepaald spel 3 weken niet op. maar je betaalt wel voor de hele maand.

Laat mij maar gewoon spelletje kopen en spelen wanneer ik dat leuk vind. kost op lange termijn minder en je voelt je niet genoodzaakt om waar voor je geld te halen.

Ik vind zelf de constructie achter the elder scrolls online wel netjes. (zoals hij nu is). je koopt het spel en kan het gewoon spelen. om geld te verdienen moet zenimax expansions maken en verkopen. zo blijven ze geld verdienen en wordt jouw game elke keer als je betaald steeds groter. beide partijen blij uiteindelijk. (over prijzen en inhoud van de dlc ga ik nu even niet twisten anders word het echt een onsamenhangend gebeuren.)

Deze constructie gaat volgens het Perfect World principe. (Jeweetwel de makers van Blacklight retribution en war of the immortals)
Die poepen een spel uit en verdienen vervolgens goed aan de microtransacties. als het spel in populariteit zakt maken ze een nieuwe. het oude spel wordt dan eigenlijk bijna niet meer gespeeld. na verloop van tijd gaat dan de stekker eruit.

als je dat combineert met een abo dan krijg je een spel met een levensduur van een paar jaar(als je mazzel hebt) waar je iedere maand toch even 10 pop in aan het pompen bent. na verloop van tijd heeft een groot deel van de spelers alles gedaan in het spel wat de moeite was om te doen en gaat de stekker eruit. betekent meteen dat je je voortgang en alles kwijt bent en dat houd mensen als ik gewoon tegen om er in eerste instantie in te stappen.

Geef mij maar dan de "elder scrolls" aanpak. heeft het spel toekomstbestendigheid (dat is nu een woord) en wordt het steeds uitgebreider.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 16 maart 2018 13:30]

Dank voor dit verhaal.

Dit is beter beschreven dan ik het ooit had kunnen doen. Dit is wat ik probeerde te zeggen, maar niet duidelijk kon krijgen.
Dat bestaat nu toch ook al? Dat bestaat al sinds jaar en dag. World of Warcraft werkt ook enkel tot ze de stekker uit de servers halen, en mag je ook elke maand voor betalen.
U is Oost-Indisch blind? Lees alsjeblieft wat Torakk hierboven schrijft, die beschrijft perfect het punt dat ik wilde maken.
Tsja, en vervolgens wil je hetzelfde spel over 5 jaar nog een keer spelen. En dan? Wordt niet meer gesupport dus zeg maar dag tegen je progress.
Wat heb je te zoeken in een (oude) online multiplayer, waar geen hond meer op afkomt (=verlaten no man's land)?

Support voor oude games kan best blijven. Kijk maar naar de hele opleving van het spelen van retro games tegenwoordig. Sommige nieuwe games worden zelfs express in old skool 8-bit look gemaakt.
Een game streaming dienst kan oude games overigens gewoon blijven aanbieden in hun library, zeker de non-online-multiplay, want opslag kost geen drol.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 maart 2018 10:25]

Ik heb het niet alleen over multiplayer games, maar vooral singleplayer. En wat jou opleving voor retro-games betreft. Ik heb nog steeds een werkende super nintendo waar ik donkey kong en dat soort dingen op kan spelen, dan ga ik geen geld steken in en of andere nieuwe uitgave van dezelfde spellen die ik al heb. Dit is juist de natte droom van elk bedrijf, nogmaals cashen op hetzelfde spel zonder daar extra werk voor te hoeven doen.

En het heeft niet alleen met opslag te maken, wat dacht je van licentie kosten? Kijk naar netflix, daar verdwijnt van alles nog voordat je de kans krijgt het te bekijken. Dit gaat ook met cloudgaming gebeuren als deze ontwikkeling doorzet. Daar zit ik echt niet op te wachten, als ik weer zin heb om een oud spelletje te spelen wil ik het uit de kast kunnen trekken, en gewoon kunnen spelen zonder poespas. Dan wil ik niet nogmaals geld neer te hoeven tikken voor een spel dat al een aantal jaar oud is.
Ik heb nog steeds een werkende super nintendo waar ik donkey kong en dat soort dingen op kan spelen, dan ga ik geen geld steken in en of andere nieuwe uitgave van dezelfde spellen die ik al heb. Dit is juist de natte droom van elk bedrijf, nogmaals cashen op hetzelfde spel zonder daar extra werk voor te hoeven doen.
Het is leuk voor jou, dat je die (nog werkend) hebt.
Maar ik heb dat niet, en ik zou het best wel eens willen proberen - maar dan moet ik marktplaats e.d. afstruinen, terwijl ik niet weet of het echt mijn ding is. Dus gemiste kans voor mij, en ook voor licentiehouder Nintendo. En voor vele generaties na mij ook een gemiste kans om hun historische games uit te proberen.
Kijk naar netflix, daar verdwijnt van alles nog voordat je de kans krijgt het te bekijken. Dit gaat ook met cloudgaming gebeuren als deze ontwikkeling doorzet. Daar zit ik echt niet op te wachten, als ik weer zin heb om een oud spelletje te spelen [...]
Maar niet elk bedrijf handelt als Netflix. Kijk bijv. naar de Playstation Now dienst. Daarmee kan je ook oude PS3 games blijven spelen die niet af te spelen zijn op een PS4 (en later). Als ze het goed willen doen, zouden ze daar nog PS2 en PS1 games aan kunnen toevoegen. Zelfs Nintendo games zouden ze kunnen aanbieden (als Nintendo dat wil).

M.a.w. je bent platform-onafhankelijk en in principe zou je allerlei games kunnen spelen, ook games van "voor jouw tijd" zeg maar, of games van hardwareplatforms die al lang niet meer bestaan zoals de Sega Megadrive of de Atari 2600.
Sorry, maar dit vind ik een erg kortzichtige reactie.
Ten eerste, spreek je vanuit het vinden en niet vanuit feitelijke zaken als het een mening betreft.
Verder:

"Daarbij voor de mensen die niet zo vaak gamen kan het zeker interessant zijn omdat je de GPU (400 euro tegenwoordig) niet hoeft aan te schaffen."
- Nee, Ik betaal liever 50 euro voor de game of wacht tot deze 20 euro is, dan een maand bedrag te betalen wanneer jij speelt (er zijn mensen die vergeten stop te zetten, je blijft dan betalen).
Iemand die niet vaak gamed koopt dan ook geen 400 euro GPU maar neemt dan genoegen met een 200 euro GPU.

"Als mensen bereid zijn om het op die manier te doen, dan moeten ze het zelf weten? Vraag aanbod enzo."
Ook niet een erg sterk argument... Als microsoft zegt: ik trap die tegels door je strot, Dan doet microsoft dat. Als het aanbod het enige aanbod is; Heb je geen keus. Net als met windows 10, Die tegels zitten er toch weer in. Het internet ging helemaal gek met 8.1, en toch zit het er weer in... En gues what; Hoeveel mensen draaien er nu op Windows 10?
Vraag hoeft er dus niet te zijn om aanbod te aan te nemen.

Verder ben je ook erg afhankelijk van van het aanbod; Als je content provider zegt: nee doen we niet. Is het gewoon nee.
Maar, zou dit voor sommige mensen en/of sommige spelen niet goedkoper zijn? Want ik heb wel spellen die ik amper speel, maar als ik ze ook maar eventjes wil doen ben ik wel die ¤50,- kwijt.
Maar, zou dit voor sommige mensen en/of sommige spelen niet goedkoper zijn? Want ik heb wel spellen die ik amper speel, maar als ik ze ook maar eventjes wil doen ben ik wel die ¤50,- kwijt.
Dit soort acties wordt nooit gedaan zodat het goedkoper is voor ons consumenten. Onder de streep gaan we met z'n allen meer betalen voor lagere kwaliteit. Daarmee bedoel ik: zeer storing gevoelig(lees maar hoe vaak de grote cloud providers er uit liggen), streamen levert lage beeldkwaliteit op i.v.m. lokaal renderen, streamen levert hogere input lag dan lokaal renderen. En niet te vergeten, als Microsoft er geen zin meer in heeft dan stop het en heb je niets meer. Ik baal nog steeds dat Fable III coop niet meer werkt omdat daar die gare k*t games for Windows live troep in zit die niet meer werkt.

Als je spellen hebt die je amper speelt maar waar je wel full price voor betaald hebt, dan heb je spijtig genoeg verkeerde keuzes gemaakt. Dat is iets wat je wel vaker ziet. Mensen die bijvoorbeeld een enorme Steam library hebben maar lang niet alles hebben gespeeld. Niet flauw bedoeld, maar onderdeel van volwassen worden is verstandig om leren gaan met je uitgaven. Plaats daarom nooit pre-orders, want je weet niet of de game wel goed is, bug vrij is, of de servers OK zijn, enz. Koop ook geen dure games als je midden in een andere game zit. En misschien nog wel het belangrijkste. Koop geen games van EA en Ubisoft i.v.m. hun consument onvriendelijke praktijken.

Ik begrijp dat veel mensen "verslaafd" zijn aan games en graag het nieuwste van het nieuwste willen en als er games gehyped worden dan "moeten" ze die wel spelen. Toch zouden we met z'n allen beter af zijn als we zouden proberen om deze impulsen en de psychologische manipulatie en marketing beter te negeren. Op PC zijn duizenden goede games voor een prikje te koop. Je mist echt niets als een nieuwe aankoop uitstelt zodat je er nog een nachtje goed over kunt slapen.
Ik game inmiddels al een tijdje via Parsec, en heb daarvoor een tijd gebruik gemaakt van LiquidSky. Reden hiervoor is dat ik graag wat meer demanding spelen wil spelen, maar ik helaas geen geld heb op om een dikke PC te kopen. Ik betaal nu 15 dollar per maand en kan doorvoor ongeveer 40 uur gebruik maken van een Cloud PC met hexcore CPU, 32GB RAM en een GFX1080TI.

Je krijgt gewoon een desktop met Steam, U-play en nog een aantal gameportals. Maar je bent vrij om te installeren op de machine wat je wilt (alleen geen pirated stuff :p ). Daar kan ik dus spelen zoals kingdom come deliverance, warhammer 2 enzovoorts spelen op een raspberry Pi 3 of mijn 5 jaar oude Macbook Air. Zonder dergelijke clouddienst had ik deze spellen niet kunnen spelen, dus ik ben er blij mee :)

Liquidsky had ik verder veel problemen mee met instabiliteit en pixelatie. Met Parsec heb ik al een paar maanden geen enkel probleem, ik kan zelf via 4G spellen spelen op mijn telefoon en ook dat gaat goed :+

Maar hopelijk gaat MS het model van Parsec volgen, dan krijg je gewoon een PC en kan je je eigen spellen meenemen.
[...]
Daarmee bedoel ik: zeer storing gevoelig(lees maar hoe vaak de grote cloud providers er uit liggen)
Zeg je dit uit ervaring en gebaseerd op cijfers of roep je maar wat? Ik heb vaker storingen gehad bij de traditionele hosting partijen dan bij diensten die ik in de cloud heb afgenomen. Ga je nu beweren dat een datacenter van google, amazon of microsoft veel meer storingen heeft dan het datacenter van t-systems of kpn om maar een voorbeeld te noemen?
Dan zou je in principe kunnen wachten tot bijv. een steam sale o.i.d. dan betaal je tussen de 2.50 en 20 euro voor een AAA titel (of iets wat in de buurt komt).
Als je kunt kiezen tussen offline gamen en game streaming, dan is dat toch okay? Je móet toch niets? Dat het voor jou niks is, wilt niet zeggen dat het voor anderen niets is. Je zou maar een laptop van 300 Euro hebben en je klasgenoten spelen PUBG (of iets anders) en je kan zonder game streaming niet mee doen? Of, je gaat op vakantie voor 3 weken, je neemt enkel je werklaptop mee, en wilt toch af en toe een spelletje spelen? Laat ze maar komen hoor, er zijn al aardig wat aanbieders en wat dat betreft is concurrentie alleen maar goed.
Ik vind het ook geen goede ontwikkeling. Als je over een aantal jaren denkt ik wil die game even spelen en het bleek een flop te zijn kan het zelfs zo zijn dat die servers niet meer draaien. Dan heb je toch een probleem.
Precies dit; Ik heb Microsoft nog altijd niet vergeven voor het stoppen van Age of Empires: Online.

Er was dan wel kritiek op de game en het was misschien niet super populair, maar ik kon me er nog altijd goed mee vermaken af en toe.
Daar zat je dan, heb je geld uitgegeven aan een game + x-packs en MS zegt gewoon, sorry (met een of andere rot smoes)!

Als ze dit als een game service gaan verkopen met maandelijkse betalingen, hoeven ze helemaal geen verantwoording meer af te leggen aan de gebruiker als ze kappen met een spel, tenslotte betaal je voor de service, niet voor een specifieke game.
Dat is nou precies het punt. Je betaalt geld voor de service en niet meer voor de game. Kun je later ook niet zeuren dat je 100 euro hebt uitgegeven aan een spel dat daarna gestopt wordt.
Per usage of per maand bestaat toch al?
Origin heeft Origin access, maandelijks betalen voor het onbeperkt gebruiken van een game bibliotheek, zeg je het op, gedaan met spelen.

Cloud gaming in abbo vorm bestaat ook al jaren, X bedrag per maand en afhankelijk bij welke provider je zit moet je zelf voor de games zorgen of moet je er kopen via hun platform of je krijgt een hoop games aangeboden die je zo mag spelen.

Ik denk niet dat het model van 1 keer 50-60 euro betalen zal verdwijnen omdat deze goed combineert met DLC en microtransacties...
Ik mag toch echt hopen dat ze ook meteen XBL erin doen, anders heb je dus echt niks aan de streamingdienst ;) of het moet per jaar ¤60,- euro zijn.

Denk dat ze de volgende in zo'n prijs inbegrepen moeten hebben,
- XBL
- Triple A games.
- Ook de nieuwste Triple A games.
- Geen downtime.
- Offline modus alsnog aanbieden, bij een downtime.

Anders heb je precies dezelfde fiasco als bij Sony PlayStation met hun PS-NOW! dat is ook niet echt van de grond afgekomen.
Kappen of niet, het is helaas bekend dat dit de toekomst gaat worden, dat is al een tijdje bekend.

Mede door de internet snelheid die steeds sneller wordt, kunnen ze zich er langzaam op gaan verdiepen verder.

Of het zal slagen en hoe ze gaan inrichten zal de vraag worden, maar grote kans van wel helaas.
Waarom onzin? Pay per use is juist wat de markt wilt.
Hoewel ik het zelf erg eens ben met je argument, ik vind het geweldig een gigantische steam Library te hebben.

Ik weet niet of het zo kansloos is. Immers is het argument het zelfde als tegen Netflix. “Ik wil zelf die films hebben niet afhankelijk zijn van het internet” etc etc.

Het verschil is wel dat we met films huren al gewend waren. En met games dat in veel mindere maten zijn.

De tijd zal het leren of games een koop product blijven of dat het toch de Netflix kant op gaat.
Paperspace is ook cloud gaming. Enige wat het is is een virtuele PC in de cloud. Ik heb gewoon een Windows installatie en kan er op zetten wat ik wil. Zelfs bitcoin minen (wat onzin is, maar het kan)

Het is een eigen PC met dedicated harde schijf. En ik betaal per uur dat ik 't gebruik. Dat is imho de toekomst hiervoor. Als ik een vergelijkbare rig thuis moet gaan neerzetten ben ik 2k of meer verder. Voor dat geld kan ik een paar jaar een spelletje in een cloud spelen, en tegen die tijd had je de GPU alweer willen upgraden. Kan dus prima uit.

En dan kan ik thuis lekker via de Raspberry pi high-end games spelen (met de gratis Parsec client).
De game pass is voor mij een stap in de goede richting.
Gamen ala netflix, ik vind het heerlijk.

Ik koop al jaren geen fysieke games meer, alles digitaal.
Ik speel het een tijdje en raak het daarna nooit meer aan... prima als dat straks allemaal in de cloud hangt, want het downloaden en updaten van games heb ik eigenlijk geen zin meer in.

Als ik alleen nog maar op start hoef te drukken, ben ik helemaal blij.

Zo zie je maar, er zit een verschil in wat voor behoefte er is.
Ik ben blij dat het die kant op gaat.

[Reactie gewijzigd door Tha op 16 maart 2018 11:16]

Ik mag toch hopen dat Microsoft dit soort dingen dan in de Windows Store gaat zetten. Misschien rare denkwijze, maar dit zorgt er anders wel voor dat er weer een platform bijkomt, het is nu al af en toe goed denken of je je game op Steam, Origin, uPlay, Battle.Net, GoG of Windows Store hebt.
Als mensen graag een Windows 10 versie willen hebben die langere tijd stabiel is (ltsb). Dan heeft die toch officieel geen store?
Dat is de Enterprise versie, daar hoeft geen store op.
ltsb is niet de enterprise versie. het is een soort embedded minimalist situatie zoals in mri's en vliegdekschepen en weetikveel waar je ze neer zet. het is niet de bedoeling dat je gewone kantoor administratieve medewerker hiermee werkt. de enterprise versie is gewoon windows 10 enterprise (en dan heb je nog een klein verschil tussen e3 en e5), die tevens bijna hetzelfde is als windows 10 education edition die je gratis kan krijgen als student in nederland. windows 10 ltsb is zelfs als groot bedrijf niet zomaar te krijgen met een paar drukken op de knop, daarvoor moet je echt contact met ze opnemen.

[Reactie gewijzigd door t link op 16 maart 2018 09:44]

Ltsb is meer voor bedrijven bedoeld dan voor consumenten. Wist zelf niet dat er zoiets als ltsb bestond.
de ltsb is bedoelt voor de speciale pc's binnen een bedrijf. Bij voorbeeld pc's waaraan een cnc-machine of medische scanner is gekoppeld. De vuistregel: als je er office op gebruikt dan is de ltsb er niet voor bedoeld.
Bedankt, dat wist ik niet. Heb weer wat bijgeleerd.
Of gewoon via de Xbox app dat is tenslotte hun gaming afdeling.
Zoals ik het lees richt deze divisie zich op gamedevelopers. Waarschijnlijk zal de divisie zich dus bezig houden met het ontwikkelen van tools en diensten die het gebruik van Azure voor gamedevelopers makkelijker, beter maken. Ik verwacht niet dat het een "consumer-facing" dienst gaat worden zoals Steam.
die zich gaat bezighouden met het leveren en ontwikkelen van Azure-clouddiensten aan gamebedrijven
Dit is een dienst voor developers en eindgebruikers zien daar dus helemaal niks van terug, behalve qua functionaliteit die de game bied. Het houd helemaal geen verband met via welk platform de game verkocht word.
Mooi ontwikkeling
Als ze dit onder Xbox Game Pass onderbrengen hebben ze goud in handen.
XBox game pass is een abonnement op games.

Waarom zou je een dienst voor game developers daar onderbrengen?
Game pass lijkt onderdeel te worden van gaming cloud:
Part of the way Microsoft will get there with its new gaming cloud focus is with subscription services. Xbox Game Pass has been available over the past year, and recently Microsoft decided all of its first-party games would come to the subscription service at launch
Hun primaire goal met hun cloud gaming is elke gamer te bereiken, ongeacht platform. Bericht is wat scheel vertaald, origineel gaat iets breder, ze willen met cloud gaming totaalpakket kunnen aanbieden, van hosting naar servers. Met als core focus:
The new division is designed to entice developers and game publishers to use Microsoft’s cloud services.
En waaronder streaming dus mogelijk een onderdeel zal zijn:
Despite the challenge, Choudhry hints that Microsoft could achieve this by streaming games to devices. “We’re looking at ways to make that content available to anyone no matter what device they’re on,” says Choudhry.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 16 maart 2018 09:38]

Ja, dus als onderdeel van deze dienst bestaan subscription services. In hun eigen geval kan Game Pass dus gebruik maken van de dienst. Dat is dus precies andersom dan de dienst bij Game Pass onderbrengen; je brengt Game Pass bij de cloud-dienst onder.

Anders zou iedere ontwikkelaar die van subscription services gebruik wilt maken dit via Game Pass moeten gaan doen en zijn ze gelijk beperkt tot XBox. Het is juist de bedoeling dat iedereen die dienst kan gebruiken onafhankelijk van ontwikkel platform en Game Pass is simpelweg 1 van de gebruikers.
Kareem Choudhry
Dacht heel even dat ik Cloudhry zag staan :)


Logische stap natuurlijk voor MS. De infrastructuur is er, nu moet die nog te gelde worden gemaakt. En hiermee kunnen ze de consumentenmarkt aanboren voor Azure

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 16 maart 2018 08:05]

Kan op de backend al met die NV VM's in Azure. Heel gaaf. Eigenlijk moet alleen de front-end nog worden gemaakt zodat Henk en Ingrid ook kunnen gamen in de cloud.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 16 maart 2018 08:07]

Systeem van Nvidia Geforce Now vind ik ook wel werken. Gebruik het zelf niet, maar mijn jongere broertje speelt de Beta en kan nu mooi de beste games op Ultra op een simpele PC spelen. Hij moet alleen wel in bezit van de games op Steam of Uplay.
dit zal wel mogelijk moet zijn met die goede infrastructuur van microsoft azure
Cloudgaming kan on premises gaming nooit vervangen echter is de ontwikkeling erg interessant. De ontwikkeling kan voor meerdere dingen bruikbaar zijn en misschien zelfs een hele verandering brengen in het ontwikkel proces van games. Misschien dat bepaalde stukken je thuis niet meer hoeft te doen waardoor je console / pc zich meer bezig kan houden met alleen grafisch geweld.
Er worden een hoop aannames gedaan in de reacties. Ik denk dat we eerst rustig moeten afwachten hoe het er uit komt te zien. Waarom zou Microsoft het On Premise gamen enkel vervangen met cloud gaming? Wellicht in de toekomst maar nu nog niet. (Vergelijk het met Office365, er is nog steeds een on prem variant)

We kunnen het ook positief aanvliegen en dit kan een gave ontwikkeling zijn voor federated gamen. Ik wacht het rustig af alvorens het af te kraken ;-)
Aannames komen niet zomaar uit de lucht vallen. Die zijn er meestal omdat de ervaring dat leert.

Microsoft (en alle andere bedrijven) willen niets anders dan iedereen in hun tang hebben. Dat is, zeg maar, regel 1 van het zakendoen. Zodra ze de kans krijgen om jou volledig afhankelijk te maken van cloudproducten zullen ze het dus niet nalaten.

Het enige wat ze nodig hebben is een substantiële meerderheid van cloudgebruikers (abonnementen dus). Dan is het einde verhaal on prem.
Jij zal er idd geen geld insteken aangezien de doelgroep gamedevelopers is.
Ik ben een developer. Misschien als je op mijn profiel had gekeken kon je dit zien in plaats van zo een opmerking te maken.

[Reactie gewijzigd door jonashendrickx op 17 maart 2018 05:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True