Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube test picture-in-picture in browser

YouTube test bij een beperkte groep gebruikers een browserweergave waarbij de video in een overlay wordt weergegeven terwijl op de achtergrond verder door video's gescrold kan worden, vergelijkbaar met weergave in de mobiele app.

Het gaat om een A/B-test, ontdekte 9to5Google, die de weergave bij zijn YouTube-account in Chrome, Safari en Chrome OS kreeg. Gebruikers kunnen een video in hun browser starten en vervolgens op een willekeurige plek in de YouTube-interface klikken om verder te zoeken naar video's of door lijsten te scrollen.

De gestarte video speelt in de rechteronderhoek af in een overlay waarvan de grootte is aan te passen. De video is te pauzeren en te skippen, er is een replay-functie en via een menu is de afspeellijst op te roepen. Bij de gebruikers die onderdeel van de test zijn is de functie niet in- of uit te schakelen, maar onduidelijk is of YouTube uiteindelijk streeft naar een standaardweergave voor de picture-in-picture-modus, net als in de mobiele apps van de dienst.

Ook is niet bekend of de functie uiteindelijk breed beschikbaar komt en zo ja, of dat dan alleen voor betaalde YouTube Red-abonnees het geval gaat zijn.

Afbeelding afkomstig van 9to5Google

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-03-2018 • 09:15

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
net als in de mobiele apps van de dienst.
Ik weet niet hoe het bij android zit, maar bij iOS is deze funcie een tijd terug uit de app gehaald. Daar heb je nu een strook onderin met daarin een thumbnail en controls, maar geen beeld.
Ik weet niet op welke iOS jij zit maar bij mij werkt dat nog steeds gewoon prima hoor. Ik krijg gewoon een balk te zien met de video die afspeelt en de controls... Zelfs met power-saving aan werkt het nog.

[Reactie gewijzigd door ultimate-tester op 16 maart 2018 09:21]

Die balk speelt wel de video af in de achtergrond, maar zonder beeld dus, in tegenstelling tot de PiP-variant voordien.
Ik hou niet zo van mensen die klagen bij elke verandering die wordt doorgevoerd, maar dit vind ik toch een serieuze stap achteruit. Een erg mooie functionaliteit met toegevoegde waarde, is eruit gesloopt.
Ik geloof dat het bij YouTube op android zo is dat de PiP-functionaliteit enkel nog werkt bij YouTube Red. Misschien is dit ook zo bij iOS?
Voordeel van Android is dat je de oudere versies weer kunt downloaden via Android Mirror. Automatische updates uitschakelen voor Youtube en je kunt de specifieke versie blijven gebruiken.
Picture-in-Picture (PiP) werkt op iOS in de officiele YouTube app ook alleen met een YouTube Red abonnement helaas.

Er zijn wel zo nu en dan apps van derden in de App Store te vinden die die PiP en ook Slide Over /Split View functionaliteit hebben/hadden (denk aan ProTube die helaas uiteindelijk na jaren door Google werd gevraagd te verwijderen uit de App Store) ook afspelen van geluid op de achtergrond en heel soms zelfs offline mogelijkheid (mag al helemaal niet volgens API van Google/YouTube.
Nee hoor. Pip werkt hier prima op een Android, zonder Red.
Eerder deze week had ik nog gewoon PIP op Android op m'n tablet, en ik heb geen YT Red.

Eerlijk gezegd vind ik het maar een vervelende functie, mag gerust verdwijnen van mij.
Ik heb regelmatig dat ik tijdens youtube filmpjes graag even snel iets relevants wil opzoeken en dan vind ik het wel tof. Je hoeft het niet te gebruiken toch dus wanneer heb je er dan last van?
Wanneer ik terug wil gaan naar de lijst van zoekresultaten bijvoorbeeld, heb ik gewoon liever dat de huidige video stopt met spelen ipv in een thumbnail onderaan te laten afspelen.
Heb net even gekeken en het doorspelen werkt inderdaad weer. Met de introductie van het nieuwe thema is dit niet het geval geweest en kreeg je echt de thumbnail te zien die de uploader had aangegeven.

Ik vind alleen niet dat we hiermee over PiP kunnen spreken, het beeld is dusdanig veel kleiner geworden dan het vroeger was dat het voor mij eigenlijk al geen toegevoegde waarde meer heeft.

edit: helaas heeft youtube een waardeloze changelog in de app store (dingen als "vuilnis buitengezet en gras gemaaid" is leuk. maar dan kun je het net zo goed weg laten) en kan ik de changes dus niet terugvinden.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 maart 2018 10:36]

Klopt en dat bevalt mij prima ;)
Voorheen had je inderdaad echt een picture in picture beeld. De balk met thumbnail waar jij het over hebt speelt ook gewoon een video af.
Huh? Ik heb een iPhone 7 Plus en in de strook zit gewoon de video die live afspeelt hoor.
Bij Android heb ik het een tijdje gehad, maar daar is het nu weer weg. Misschien een a/b test of een teruggedraaide update.
Bij Android is deze bij mij nog steeds aanwezig en is volgens mij geen test.
Bij mij niet. Dus waarschijnlijk wel ;)
Apart, bij mij is het ook echt al tijden en tijden dat als ik naar beneden veeg de video onderin rustig verder speelt. Geen grote fan ervan, maar bevalt prima :D .
Is dat niet alleen als je chromecast doet?
In Android (>=8.0??) is deze functie gewoon aanwezig, en op het moment dat de gebruiker een Youtube RED abonnement heeft blijft deze zelfs aanwezig als je naar een andere app toe switcht (Netflix doet dit al).
Wat doet Netflix precies? Ik heb ook Android maar geen PIP met Netflix
Het is volgens mij ook een feature dat alleen voorkomt in de latere versies van Android. (8.0 en hoger)
Het zou misschien ook afhankelijk kunnen zijn van je specifieke apparaat, maar mijn Pixel 2 (Android 8.1) gebruikt consistent PiP als ik naar een andere app switch.
Heb een S8+ en die draait op 8.0. Je moet 8.1 hebben voor PIP wat wel jammer is, want Google Maps heeft dat dan weer wel op 8.0 (Tijdens het navigeren)

[Reactie gewijzigd door Mustii_93 op 16 maart 2018 09:26]

Nee je hebt een YouTube Red abbonnement nodig, en een toestel met Android 8.0.

https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en
Nee hoor. Heb een zuk z2 met 8.1, PIP werkt prima.
Ja is toch logisch, als ie op 8.0 werkt, moet ie ook in 8.1 werken. Als je de link geopend had zag je staan dat 8.0 de minimum is om PIP werken te krijgen bij YouTube.

Ik heb een s8 met 8.0 daar werkt het ook gewoon al.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 16 maart 2018 14:38]

Er werd aangegeven dat je een Red abbo nodig hebt, daar reageerde ik op.
Niet voor Netflix of HTML5 videos neem ik aan :P }>
Oude android versie misschien? Op android 8.1 werkt PiP met Netflix maar ook met HTML5 video's in de browser.
Ah ik zie het al, vanaf 8.1 en ik heb 8.0 (Kom op Samsung :'( )
Toevallig krijg ik zojuist een update binnen (wel handmatig even gekeken)
Wait a second, heb je de 8.1 voor de s8+? Ik heb net zo'n tien minuten geleden nog gecheckt
SORRY!
Denk dat het 8.0 is...
Bij mij nog steeds 8.0.0 op de S8 - G950FXXU1CRAP (CRAP :X )

[Reactie gewijzigd door Fairy op 16 maart 2018 09:47]

Met Android 6.0.1 op mijn Nexus 5 is het er ook :)
of iYTBP installeren (geen root voor nodig) ;)
https://www.mediafire.com...be_BackgroundPlay_Enabled

iYTBP= Adblocker + RED in 1
Ook verkrijgbaar in Black UI!

[Reactie gewijzigd door HtheB op 16 maart 2018 23:46]

hmm cool, alleen heb ik al zoiets (niet PIP maar dat maakt me niet zoveel uit). ik heb adaway, en firefox mobile die via de desktop site van youtube wel background play toestaat(geen idee of chrome mobile dit ook kan)
iYTBP is gewoon de orginele YouTube app, alleen injected met extra functies
Die balk met enkel de controls, zonder beeld, krijg je te zien als je vanaf je iOS device naar je TV streamed. Als je niet streamed en je drukt op het pijlomlaag knopje in de app, krijg je wel de layover te zien.
Ja die wist ik. Als ik naar AppleTV gooi geeft ie helemaal niks op t hoofdscherm, want stream naar appleTV en dan lock ik mn device meestal ook. Die heb ik immers niet meer nodig.
Hier was ik al een tijd op aan het wachten. Ik vond het erg irritant dat ik niet zoals op m'n telefoon door kon zoeken naar een andere video terwijl de andere nog afspeeld. Helaas kan Youtube op de telefoon not steeds niet op de achtergrond afspelen...

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 16 maart 2018 09:20]

Dat kan wel, maar dat willen ze niet. Anders wordt t als muziekspeler gebruikt. Foei.
Wat ook weer grotendeels met rechten en wensen/eisen van de contentaanbieders te maken heeft.
Het kan dus niet, want de functionaliteit kan niet worden gebruikt. Ik heb Youtube Red, waarbij dit wel zou kunnen, maar niet alle functionaliteit van Youtube Red wordt in Nederland ondersteund. Zo heb je nog altijd reclame-tiles (dus niet een pre-roll of een reclame in het filmpje, maar filmpjes die als Adv. in de suggesties staan), kan ik niet PiP afspelen, maar heb ik wel de geneugten van de Red Originals (whoopdydoo...), geen reclame voor of tijdens filmpjes (ook niet wanneer ik deze afspeel op chromecast of youtube SmartTV app) en heb ik 'gratis' Google Play Music Unlimited.

Maar over je punt 'het kan dus wel': de functionaliteit bestaat, er zijn landen waar het KAN, maar hier KAN het niet. Daarnaast zou dat 'doorzoeken naar een volgend filmpje terwijl je iets aan het kijken bent' geweldig zijn als je ook gewoon kunt zeggen dat je een filmpje als volgende af wil spelen. Dit kan alleen wanneer je een filmpje gaat bekijken uit je Watch Later-lijst, en dan vervolgens niet andere filmpje afspeelt, maar ze in je Watch Later-lijst gooit.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 16 maart 2018 09:42]

T kan wel, gebruik firefox en vraag de desktopsite van youtube op, dan speelt hij de video gewoon af op de achtergrond, ook als je je scherm vergrendeld.
Dit kan wel maar dan heb je YouTube Red nodig, dit is een betaalde variant van YouTube.
Niet in Nederland (Bron: ik heb Youtube Red, en bij het opstarten wordt al aangegeven dat niet alle functionaliteit werkt in Nederland. Zo heb je nog altijd reclame-tiles (dus niet een pre-roll of een reclame in het filmpje, maar filmpjes die als Adv. in de suggesties staan), kan ik niet PiP afspelen, maar heb ik wel de geneugten van de Red Originals (whoopdydoo...), geen reclame voor of tijdens filmpjes (ook niet wanneer ik deze afspeel op chromecast of youtube SmartTV app) en heb ik 'gratis' Google Play Music Unlimited. )
Als je alleen muziek wilt afspelen op de achtergrond kun je kijken naar YMusic. Werkt perfect.

Maar ja dat wilt Google natuurlijk niet (en de rechthebbende ook niet denk ik).
Dan zie je de reclame filmpjes niet en zo.
De enige functie die ik van Windows Phone mis, metrotube kon dit iig :p.
Hoe moet ik dat voor me zien eigenlijk? Want als je een video aan het bekijken bent, kun je toch niet naar iets anders zoeken? Je mist dan een stuk van die video die aan het afspelen mis, omdat je met iets anders bezig bent.
zoek YouTube Vanced eens op op xda-developers.com
die heeft een aantal verborgen opties zichtbaar gemaakt en gerepareerd(zoals donkere modus), en heeft een deel van de YouTube red functies ingeschakeld voor alle gebruikers.
daarbij ook background playback.
Persoonlijk vind ik het storend dat je door YouTube heel erg aangespoord wordt om terwijl je de ene video nog aan het kijken bent de volgende alvast uit te zoeken of liever nog aan te klikken. Ik merk bij mezelf dat ik graag een video wil kijken en dan na 30 seconden al op de volgende zit en dan denk "shit ik ben er weer ingetrapt". Of dat ik van de video zo weinig meekrijg omdat ik alvast de volgende aan het uitzoeken ben. Natuurlijk mijn eigen schuld dat mijn aandachtsspanne zo kort is, maar YouTube is een 'enabler' van deze slechte gewoonte.
Aan de ene kant kunnen we wel weer zeggen 'foei, het gaat de bedrijven alleen maar om MEER MEER MEER', maar aan de andere kant kun je natuurlijk ook zelf verantwoordelijkheid nemen hier in. Youtube staat je niks in de weg om een filmpje full screen te zetten en zonder afleiding te kijken. Zet je het filmpje niet full screen, dan heb je meer dan genoeg afleiding: de knoppen onder het filmpje, de comments, de suggesties of de zoekbalk. Ik vind van die kant bekeken het weer heel raar dat het scherm NA het filmpje suggesties toont, maar dat dat scherm eigenlijk helemaal niet zo stimulerend werkt als de suggestiebalk naast het filmpje.

Als laatste zou je nog kunnen zeggen dat youtube kijken in een volwaardige desktopbrowser een uitstervende bezigheid is: het gros van youtube zal worden bekeken op mobiele apparaten of zelfs op TV's, waar je bij dat laatste al niet de mogelijkheid hebt tot PiP.
De opmerking over eigen verantwoordelijkheid heb je helemaal gelijk in. Ik geef ook gelijk toe dat het mijn eigen schuld is (dat staat gewoon letterlijk in mijn bericht). Er zijn gewoon zwakheden in het menselijke brein die je kunt exploiteren ten behoeve van winstbejag. Of niet. We vinden het blijkbaar heel normaal tegenwoordig dat bedrijven zich verre houden van of iets ethisch is of niet (tenzij ethisch commercieel aantrekkelijk is, dan zijn ze er als de kippen bij).

Full-screen is een optie, maar afhankelijk van het type content vind ik dat soms te groot (misschien moet ik verder weg gaan zitten). Comments vind ik persoonlijk niet afleidend omdat die betrekking hebben op de content die je aan het bekijken bent (soms dan, heel soms).
Mijn opmerking over 'verantwoordelijkheid' staat daar dan ook nog een stapje boven: bedrijven kunnen proberen je genotscentrum te bereiken of te activeren, maar uiteindelijk maken we allemaal nog de keuze. De eerste sigaret is ook een keuze, na de verslaving wordt die keuze door je genotscentrum gemaakt. Zo ook de afleiding bij youtube: het doorklikken is of al aangewend gedrag, of een keuze. Op het moment dat het een keuze is, kun je simpelweg die keuze niet maken. Dat klinkt makkelijk, maar is net zo makkelijk als een groot bedrijf de keuze van afleiding als fout in de schoenen schuiven. Is het aangewend gedrag, dan kun je dat gedrag proberen te stoppen, of misschien makkelijk, wijzigen. Bijvoorbeeld alle filmpjes die je wil kijken in je Watch Later-lijst gooien, i.p.v. meteen afspelen.

Ik heb meerdere keren dit soort fouten bij mezelf geconstateerd, maar dat is de reden dat ik bewust weinig op facebook zit, bewust mijn RSS-feeds heb uitgedund en bewust de Watch Later-lijst van Youtube gebruik. Een groot deel van deze bewustwording is ook simpelweg het krijgen van kinderen. Ik heb nou eenmaal de tijd niet meer om alle interesses te volgen, dus ben ik bewust op zoek gegaan naar manieren om deze media een plek te geven, zowel kwa moment als kwa tijd. Ik had ook mijn kinderen kunnen verwaarlozen en de hele dag Youtube kunnen kijken en achteraf de schuld kunnen geven aan de grote bedrijven, maar dat is veel te makkelijk. Nogmaals, neem verantwoording voor jouw acties. Je krijgt ook geen autoongelukken door reclame naast de weg, omdat je de verantwoordelijkheid neemt achter het stuur om niet afgeleid te raken door reclames. Althans, niet TE lang.

Een goede vergelijking is jongeren die verslaagd zijn aan games: games op zich is geen probleem. Een micro-transactiegevulde game is an sich ook geen probleem, een keer geld uitgeven aan micro-transacties is geen probleem, al je disposable income uitgeven aan een spel is jouw keuze, maar jezelf de schulden inwerken of sociaal contact ontlopen door games is alsnog een keuze die je niet een fabrikant of ontwikkelaar in de schoenen kunt schuiven. En dat sommige spellen willens en wetens inspelen op je genotscentrum om je bezig te houden werkt daar zeker in mee, maar iedereen zal moeten leren paal en perk te stellen. Dat sommigen dat niet kunnen is vaak eerder een teken aan de wand van psychologische problemen dan "ik ben nou eenmaal vatbaar voor verslaving". Wederom, veel te makkelijk.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 16 maart 2018 13:03]

Okee okee. Niet dat ik je ongelijk geef, maar we zijn in deze thread gegaan van een onschuldige opmerking over dat ik het 'storend' vind, tot een relaas over verslaving en psychologische problemen en wie daarvoor verantwoordelijk is. Beetje overdreven.

Desalniettemin denk ik dat het toch gezond is dat je als bedrijf af en toe checkt of je ethisch bezig bent, in de "don't be evil" zin. Een dienst als YouTube is natuurlijk prachtig en over het algemeen wordt iedereen er beter van, win-win dus. Ik hoop alleen maar dat YouTube (en Google/Alphabet) zich blijft toetsen aan wat maatschappelijk aanvaardbaar en ethisch is. Is die nieuwe feature goed voor de gebruiker j/n? Is de nieuwe feature goed voor ons/de adverteerder j/n? Ok, vooral doen dan!
Het probleem met ethiek is dat daar geen vaste regels voor zijn: de een komt sporadisch op youtube om daar een videootje te kijken dat met ze gedeeld is, de ander gebruikt youtube als tijdsverdrijf. De persoon van het eerste voorbeeld zal bij wijze van de aangeraden videos niet eens zien, terwijl het voor de tweede juist fijn is dat ze niet zelf hoeven te zoeken en dat deze ook nog eens via autoplay automatisch worden afgespeeld. 'Ethisch verantwoord' betekent voor iedereen wat anders, en daar zijn niet simpel wat regels voor op te stellen.
Klopt. Het is dan ook aan elk bedrijf en elk individu om daar zelf invulling aan te geven. Ik pleit dan ook zeker niet voor regulatie.
YouTube doet precies hetzelfde als andere contentaanbieders. Hoe zorg je ervoor dat een gebruiker zo lang mogelijk op je platform blijft. Ze zoeken juist voor onze aandacht. Deze feature maakt het alleen makkelijker voor hun om onze aandacht vast te houden.
Precies, dat is mijn klacht. Het maakt het makkelijker voor hen, maar wat is het nut voor mij? Ik zeg niet dat ze het daarom maar niet moeten doen, maar het is wel goed je bewust te zijn voor wie de feature geïmplementeerd wordt.
Ik was er als Firefox gebruiker ook 'slachtoffer' van.

Vreselijk irritant, een filmpje wat door blijft spelen terwijl het niet het filmpje was waar je naar op zoek was. De eerste keren loop je best wel lang te zoeken naar waar dat geluid (want dat gaat ook door) vandaan komt, zeker op een 4K scherm waarbij je normaal gesproken de filmpjes redelijk bovenin, iets links van het midden, hebt.
Tegenwoordig heeft elke browser toch een luidspreker icoontje in het tabblad staan dat geluid maakt?
Ik zou het wel een welgekomen feature vinden. In de app is het alvast handig en op pc staan er altijd verschillende tabs open (of vensters naast elkaar) om te zoeken naar video's terwijl iets afspeelt.