Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube komt met picture-in-picture op iOS in VS en maakt het gratis

De YouTube-app op iOS krijgt ondersteuning voor picture-in-picture op het Apple-platform. Dat begint met beschikbaarheid voor abonnees van YouTube Premium, maar moet zich daarna uitbreiden naar gebruikers van de gratis variant. De introductie begint in de VS.

YouTube PiP op Android

Dat meldt MacRumors op basis van contact met YouTube. Het bekende tijdspad is beperkt: de 'uitrol' van picture-in-picture voor Premium-gebruikers is begonnen en de gratis gebruikers krijgen de functie 'binnenkort'. YouTube en MacRumors delen verder geen informatie over beschikbaarheid buiten de Verenigde Staten.

Het is opvallend dat YouTube-gebruikers zonder abonnement op Premium de functie ook gaan krijgen. Bij Android is de picture-in-picture-functie er al sinds 2019, maar deze zit achter de Premium-betaalmuur. Wellicht dat dit dus betekent dat de functie op termijn gratis gaat worden.

Met de PiP-modus kunnen gebruikers een YouTube-video afspelen in een kleiner kadertje terwijl ze ondertussen andere dingen doen in andere apps. Apples iOS ondersteunt sinds de release van iOS 13 picure-in-picture op de iPad en sinds iOS 14 ook op de iPhone. Die versies kwamen respectievelijk in september van 2019 en september van 2020 uit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

19-06-2021 • 12:38

206 Linkedin

Reacties (206)

Wijzig sortering
Zo ver ik weet mag je op iOS geen systeem features achter een paywall plaatsen. Google is dus verplicht om dit in te schakelen voor iedereen als ze dit voor premium users doen.
Wat ik heb gelezen komt hier niet mee overheen. Systeem features mogen wel achter een paywall geplaatst worden, maar alleen als ze verpakt worden met andere features daarbij. Als YouTube dus de PiP feature los wil verkopen dmv micro-transacties, dan mag dit niet, maar ze mogen het wel leveren als onderdeel van bijvoorbeeld YouTube premium.
Dat is bijvoorbeeld ook wat Apollo for Reddit doet: push-notificaties zijn onderdeel van een betaalde abonnementservice waarin ook andere features zitten.

[Reactie gewijzigd door SpamChinchilla op 19 juni 2021 16:53]

Volgens mij is dat een ander verhaal bij push-notificaties, aangezien dat extra server kosten met zich meebrengt. Picture in picture is puur een feature op het iOS apparaat, en dat mag dus niet achter een paywall. (Tijdje geleden dat ik dit las, dus weet het niet 100% meer zeker)
Dit klopt voor Apollo ja, je betaalt voor de premium-subscription om push notificaties te ontvangen. Heeft Christian indd gedaan vanwege de server kosten.
Volgens mij niet. Push notificaties mogen ook niet achter een paywall, maar de ontwikkelaar heeft dat gecombineerd met een abonnement voor andere features (en heel fijn, een optie voor een eenmalige betaling).
Dan moeten ze ook niet voor Android doen, anders lopen de gebruikers naar iOS voor dit specifieke feature.
Op android heb je alternatieve youtube apps waarmee je ads kan blokken. Dat zou ik liever hebben dan PiP
Je bedoelt YouTube vanced zeker? Die heb ik inderdaad ook al als vervanger van de standaard YouTube app voor mijn zakelijke telefoon. Vooral de feature waarmee zelf promotie automatisch geskipped word ben ik erg van gecharmeerd
Voor de nieuwsgierige lezer: die feature heet Sponsorblock, en is ook beschikbaar als browserextensie. Overbodige segmenten (sponsors, intro's, 'interaction reminders' etc.) worden door gebruikers gemarkeerd en beoordeeld (thumbs up/down), allemaal vanuit de videoplayer. Je kunt het automatisch laten overslaan, of (in een klein hoekje) geprompt worden ervoor te klikken/enter te drukken.
Ik kijk in Firefox op Android. Op een of andere manier werkt het adblocken daar prima. Geen apps nodig verder.
Dan zal Firefox extensies ondersteunen of een adblock ingebouwd hebben net zoals Edge op iOS.
Klopt en dan ben je in 1 keer klaar, zowel op web als op youtube.
Alles in Firefox is op het web. Maar inderdaad, op youtube.com worden de ads dan uiteraard ook geblokkeerd.
Ik was daardoor positief verrast, dat een web-adblocker die ook meepakt.
Youtube Vanced blocked ads en heeft ook PiP :)
Als je via VPN - Argentinië een Premium abonnement afsluit voor € 1.40 in de maand ben je o.a. die ellendige advertenties kwijt.
In de VS is YouTube's PiP al gratis op Android dus die lopen echt niet weg.
In Nederland ook met het superieure Youtube Vanced.
Offtopic, maar wat is de beste manier om reclames op YouTube in iOs te blokkeren (browser of app)? De reguliere adblocks werken helaas niet meer en ik word er knettergek van.

Edit: dank voor alle reacties! Beste manier voor mij is Adguard installeren, werkt prima.

[Reactie gewijzigd door Tweaker2020 op 20 juni 2021 10:14]

altstore met youtube cerube
Of 'Better Cercube'. Deze heeft nog wat extra tweaks waaronder SponsorBlocks. (Skipped automatisch sponsor momenten in videos en zaken als intro's en outro's, waardoor je alleen de relevante delen van de video ziet.)

Plus met deze variant heb je native PiP, niet die halfbakken versie van de gewone Cercube.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 19 juni 2021 14:57]

Better Cercube iOS - How To Download Better Cercube (No Jailbreak)
https://www.youtube.com/watch?v=xeUyOmDiUx8
Betalen voor Premium.
Kan prima met een root of jailbreak op je smartphone als je echt veel kijkt. Premium is gewoon legaal geld jatten. 12 euro per maand voor slechts advertentie vrije Youtube is belachelijk duur! En vrijwel iedereen heeft Spotify dus voor YoutubeMusic hoef ik het persoonlijk echt niet. Als je even de vergelijking maakt. Amazon Prime is slechts 3 euro per maand. Daar krijg je Amazon Prime, Twitch Prime & Prime Video voor terug met veel goodies voor zowel games als pakketjes. Je krijgt ontzettend veel voor een 3 euro kostende abo en dan heb je google aan de andere kant die het 4 voudige vraagt slechts om zonder advertenties op youtube te gaan. Gewoon belachelijk dus daar mogen mensen echt wel de adblockers voor aan zetten. Tegenwoordig moet je zelfs 2 advertenties bij start kijken van elk 10 seconde en krijg je nog flink wat advertenties midden in de video en aan het eind.
Waarom is dat ‘legaal geld jatten’? Volgens mij is Google vrij om zijn prijs zelfstandig te betalen, en dan is het aan jou om te bepalen of je de dienst dat geld waard vindt. Zo niet, dan heb je niet ‘magisch’ het recht om de boel dan op een andere wijze te omzeilen, puur omdat jij het geld er niet voor over hebt.

Vroeger (jaren ‘90) zeiden we over IRC dat toegang tot een IRC-server een privilege was, en geen recht. Het gebruik van de advertentievrije vorm van YouTube is ook een privilege voor de betalende leden, maar jij ziet het vreemd genoeg als een recht.

Edit: bijzondere moderatie hier … veel mensen die zich aangesproken voelen, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door gday op 19 juni 2021 17:01]

Het is legaal geld jatten omdat het helemaal niet aan mij is om te bepalen of ik een dienst het wel of niet waard vindt.

Youtube is een basis behoefte in entertainment voor vrijwel de meeste mensen met een computer. Een basis behoefte is niet langer een keuze, het is een deel van je leven wat simpelweg onmisbaar is geworden. Ik vindt het dat geld absoluut bij lange na niet waard voor wat ik ervoor terug krijg. Maar ik vindt ook niet dat Google de vrijheid en macht moet hebben over de content die mij telkens in mijn gezicht wordt gedrukt in de vorm van advertenties.

Niemand kan internetten zonder het zien van google advertenties. Niemand kan dat. Vrijwel iedere website heeft advertenties van Google en Youtube is een monopolist in video content. Wil ik de mensen volgen en de entertainment zien waar ik interesse in heb, zit ik vast aan Google's macht en adtargeting die mij noodgedwongen dwingt dingen te kijken die ik niet wil zien tenzij ik ervoor kies hun te betalen.

Het is alsof een drugsbaron je familie voor je neus pijn doet tenzij je ze betaald. Zo voelt reclame kijken anno 2021 op Youtube. Betaal of we gaan je torturen en op je emoties inspelen waardoor je halve woede aanvallen krijgt midden in een video omdat je 30 seconde lang niet mag zien waar je voor kwam.

Als jij werkelijk vindt dat het aan ons is om te bepalen of we dat geld waard vinden of niet heb je het dus simpelweg mis. Youtube is een basisbehoefte voor vrijwel iedereen onder 50 jaar in de westerse wereld geworden. En los van het feit dat de data die zij van ons verzamelen en advertenties hun triljoenen dollars maakt is het blijkbaar ook nodig ons uit te melken als wij daar geen onderdeel van willen zijn.

En het houd niet op met 1 enkel Youtube Premium abonnement. Mijn gmail account laat in MIJN INBOX advertenties zien alsof het simpele emails zijn met een add tag. Wil ik dat niet moet ik ook een abonnement nemen voor slechts mijn email. En dan zie ik nog altijd ads met google search, maps, foto's enz... Als ik 12 euro per maand moet betalen wil ik nergens op het net google propaganda zien. Dan zou 12 euro dat absoluut voor mij waard zijn. Maar voor youtube alleen waar tegenwoordig influancers met reels en video's al 20 sponsors langs gaan voor je een video mag kijken is dat veel te weinig voor veel te veel geld!
Dit is de meest kromme onderbouwing die ik ooit heb gelezen om content tot je te nemen zonder de tegenprestatie te leveren die de contentleverancier ervoor vraagt.

Jij vindt dat YouTube zo succesvol is dat het daarom maar voor iedereen vrijblijvend beschikbaar moet zijn?! En ook jij doet alsof jou iets afgepakt wordt. Niemand dwingt jou om YouTube-content tot je te nemen. Er zijn genoeg mensen op de wereld die de dag doorkomen zonder YouTube te gebruiken. Je insinueert bovendien dat Google jou martelt met reclames tussen de filmpjes, maar hoe kan het martelen zijn als jij zelf degene bent die die filmpjes aanklikt, zelf degene bent die de filmpjes meteen af kan sluiten bij het zien van reclames en zelf degene bent die een abonnement af kan sluiten om de reclames niet te zien? Dat is geen martelen. Dat is dan gewoon zelfkastijding. Aangezien het blijkbaar zo’n basisbehoefte voor je is, landt je argument dat het het geld niet waard totaal niet.

Verder hou je een warrig verhaal over waarom het zogenaamd niet jouw rol is om te bepalen of de dienst het abonnementsgeld waard is, terwijl je hartstikke goed je best doet om te proberen te beargumenteren dat jij het het geld niet waard vindt ...

Wat betreft advertenties op het internet: als je je daar zo aan ergert zou dat JUIST een reden moeten zijn om waar mogelijk te betalen voor content om reclames te ontlopen, maar jij ziet het als reden om het tegenovergestelde te doen? :? Ik zou zeggen: begin met een abonnement op Tweakers zodat je met een goed gevoel de ads hier uit kunt zetten, als je er zo woedend van wordt.

[Reactie gewijzigd door gday op 20 juni 2021 01:53]

Voor al je diensten die je gebruikt zijn alternatieven. Als je niet tevreden bent, stop er dan mee. Je afhankelijkheid van Google bepaal je toch echt zelf.
Welk alternatief is er voor Youtube? Vertel mij welke dat werkelijk is en ik stap morgen over. Die is er simpelweg niet. Vimeo is dat zeker niet iig.
En een persoonlijke vraag aan jou. Vind jij het oke als straks jouw gmail welke altijd gratis was zonder advertenties ineens deactiveerd of 10 advertenties laat zien in je inbox tenzij je er 12 euro per maand voor betaald? Ik zie namelijk nu iedere dat in al mijn postvakjes 4 emails met een advertentie logo en ze zijn zeer willekeurig. Wat heb ik een spijt dat ik mijn outlook had weg gedaan voor mijn Gmail. Daar kwamen de ads tenminste niet in mijn inbox.
Ik gebruik reeds een betaalde maildienst die privacy als uitgangspunt heeft. Als jij je privacy écht zou waarderen zou jij dat ook doen ipv Gmail te gebruiken maar ondertussen wel steen en been klagen over Gmail. Uit jouw reacties schijnt echter door dat je een continue tweestrijd ondervindt tussen enerzijds jouw aversie jegens advertenties en anderzijds jouw aversie jegens betalen voor diensten. Die twee zijn moeilijk te verenigen.

[Reactie gewijzigd door gday op 20 juni 2021 23:26]

@gday Ik weet niet hoe jij jouw geld verdiend maar bij mij komt het niet uit een geldboom. Niet iedereen heeft de luxe om voor iedere service een abonnement te nemen. Sterker nog, ik leef tegenwoordig met corona op steun vanuit de overheid om mijn onderneming overeind te houden. Dan wil je absoluut niet luxe bedragen uitgeven voor minimale comfort. Email is simpelweg essentieel en men stapt niet zomaar over. Ik heb zakelijke contacten lopen via mijn gmail. Los van het feit dat ik deze al meer dan 10 jaar gebruik en al mijn accounts op gmail zitten. Niet iedereen heeft de luxe 10tallen euro's per maand te betalen voor email providers ad free youtube premium en ieder klein dingetje wat tegenwoordig subscription based is.

Enkele jaren geleden was alles gewoon een heel stuk beter en nu zitten we in de subscription tijdperk waarbij iedereen tot het uiterste gaat je maand inkomen zo laag mogelijk te krijgen. Jij mag wellicht rijk zijn maar ik en de meeste andere mensen kunnen simpelweg geen 13 euro per maand missen aan youtube zonder ads. Het is simpelweg te duur!
Zulks is het leven. Ik ben ook ondernemer maar gelukkig niet hard geraakt door Corona. Daar zal ongetwijfeld een verschil in zitten.

Waar ik echter niet in mee wil gaan is dat het feit dat je een krap budget hebt voor sommigen betekent dat je dan op magische wijze recht hebt om zaken gratis te gebruiken. Dus, vind je die 13 euro te duur? Prima, je staat volledig in je recht om dat te vinden. Je staat echter niet ook automatisch in je recht om jezelf die privileges dan op een andere manier toe te eigenen. Als ondernemer moet je kosten maken, en zaken als mail zijn voor mij onontkoombare zakelijke kosten, net als elektriciteit.

[Reactie gewijzigd door gday op 21 juni 2021 10:43]

Dus alle basis behoeften in het leven zouden gratis moeten zijn? (Puur theoretisch gezien ben ik het daarmee eens, maar... realiteit)

En een basisbehoefte die zijn geld niet waard is? Hoeveel geef je per maand aan eten, huur en zorgverzekering uit?

Of nog beter, aan luxe artikelen/vermaak etc? Kom op zeg, zo'n rant over 12 euro per maand, als je in het westen woont koop je daar net een biertje of kop koffie in de week voor.

Dat je direct ook al het andere van Google erbij haalt slaat natuurlijk helemaal al nergens op, daar zijn ook genoeg (betaalde) alternatieven voor. Als jij voor gratis kiest moet je de reclames gewoon accepteren en niet zo zeuren.
Ieder mens heeft recht op eten, een dak boven het hoofd, veiligheid en zorg. Daarom hebben we juist systemen die mensen zonder inkomen helpt deze basis behoeften altijd te krijgen. Maar men praat dat om de puurste vorm van basis behoeften. Entertainment, sociale aspecten en een maatschappelijke gelijkheid en betrekking. Hoort hier ook allemaal bij. Youtube is slechts een onderdeel van dat grote plaatje maar is wel de grootste online service voor het vinden van informatie, entertainment en het delen van nieuws. Vrij essentieel in het leven van de 21e eeuw. Men kan niet morgen zonder Youtube, dat kan men gewoon niet.

Er zullen zat mensen zijn die niet actief zijn op youtube maar youtube is een groot onderdeel van onze samenleving en is niet langer slechts een luxe. Het is ook een bron van onze informatie, entertainment en soms even een uitweg als jij een vreselijke dag hebt en afleiding zoekt. 12 euro per week is een enorm bedrag voor iets wat nooit zoveel zou mogen kosten of zelfs zou kosten als er concurrenten waren die hetzelfde aanboden. Maar die bestaan niet, er is maar 1 youtube en slechts 1 prijs. Geen keuze voor de gebruiker en dus moeten we maar accepteren dat onze ervaring er constant slechter op wordt? Ik gebruik non stop youtube sinds het nog nieuw was en lang voor het onderdeel werd van Google. Mijn ervaring wordt steeds slechter maar mijn afhankelijkheid is enorm en jij wil mij zeggen dat ik het recht niet heb mijn mening daarover kwijt te kunnen en daar geen enkel goeie reden voor is? Kijk eens hoe de samenleving er nu uit ziet met instagram en youtube en influencers. Het is allemaal onderdeel van ad targeting. Influencers met hun sponsoren en clickbait. En jij en ik moeten maar accepteren dat we niet langer de keuze hebben voor wie wij wel of niet de voordeur open doen voor een verkoops gesprekje.

Ik erger me er enorm aan en barst zelfs in woede uit tegenwoordig als ik een heel leuk filmpje zit te kijken en ik 30 seconde naar een niet te skippen advertentie moet kijken halverwege. Hier zit voor enorm veel mensen een extreme frustratie die jij wellicht niet deelt of niet snapt. Maar als youtube bij jou net als mij onderdeel van je leven is geweest de afgelopen 15 jaar heb je er een sterke mening over?

Het beïnvloeden van mensen die ergens afhankelijk van zijn is gewoon misbruik. En als jij wilt beweren dat Google niet weet wat u doet om zulke hoge click rates te halen leef je in een parralelle wereld. Google wilt slechts geld en dat gaat nu ten kosten van onze vrijheid op het net.

Theoretische gezien is google een dictatuur op het internet. Men gebruikt allemaal de google services om te zoeken. De macht die google heeft op internet is vergaand en groter dan mensen beseffen. En bij mij is het betalen van 12 euro per maand om ongestoord filmpjes te kijken op youtube simpelweg stelen van geld. Dat is een uur loon voor velen slechts om met rust gelaten te worden online.
Men kan niet morgen zonder Youtube, dat kan men gewoon niet.
Je maakt echt een paar valide punten, maar ik lees nu ook al een tweede post van je waarin je beweert dat YouTube onmisbaar is. Sorry, maar dat is het niet. Probeer het een week zonder. You’ll survive…
Voor de duidelijkheid, ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar...

"Daarom hebben we juist systemen die mensen zonder inkomen helpt deze basis behoeften altijd te krijgen."

Een bijstandsuitkering bedoel je? Dat geld kun je naar eigen inzicht uitgeven, en ook al is het, weet ik uit ervaring, erg krap om van 70% van het minimum loon rond te kopen, als jij Youtube echt als noodzakelijk ziet, kun je van die €1.179,36 best € 11,99 (dat is 1% !!!) voor YouTube budgeteren.

Daarnaast blijf ik erbij dat YouTube absoluut geen primaire levensbehoefte is, zeker niet de kanalen die extra veel reclame laten zien. Bovendien zijn ongeveer alle (nieuws) sites op internet grotendeels gratis te lezen, heb je volledige gratis toegang tot de publieke zenders (tsja, wel met reclames) en sites als Wikipedia, en zijn er wel degelijk alternatieve video kanalen ff snel Googlen levert me deze lijst al op:

1. Vimeo
2. DTube
3. Internet Archives Video Section
4. Metacafe
5. 9GAG TV
6. Dailymotion
7. Vevo
8. Twitch
9. TED
10. Crackle

Vergeet bovendien ook niet dat de creators zelf voor een groot deel bepalen of en hoeveel reclames er te zien zijn!

Tot slot, als je echt voet bij stuk wil houden en het niet kan betalen, volg dan gewoon de tips op die onder elk artikel over YouTube hier op Tweakers te vinden zijn!!! - Sluit een abo af via een VPN (prijs vanaf € 1 per maand als je Argentinië gebruik), installeer Youtube Vanced, of gewoon adblockers (dat scheelt ook al de meer dan de helft).

De reden dat ik wel de volle prijs betaal (ook al zit ik momenteel ook alweer een jaar onder het sociale minimum qua inkomen!) is omdat de ik vind dat de creators gewoon geld mogen verdienen en dat het idee dat alles maar gratis moet zijn gewoon de grootste onzin is - je sociale huurwoning is niet gratis, je zorgverzekering ook niet, eten/drinken/persoonlijke verzorging ga zo maar door.

Sorry dat ik het zeg, maar ook al maak je tussendoor misschien enkele valide punten, in het algemeen loop je, IMHO, gewoon te zeuren en de claim dat het stelen is is gewoon een domme/stomme opmerking - doet je woning cooperatie dat dan ook, en je zorgverzekeraar en de supermarkt? (Zou misschien ook kunnen komen doordat je in de bijstand zit, nogmaals ik heb ook ooit in dat schuitje gezeten en weet wat dat met een mens zijn geestelijke gemoedstoestand kan doen - daarom voor mij nooit meer bijstand ook al zou ik er recht op hebben)

edit: wat toevoegingen

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 20 juni 2021 12:19]

Het feit dat je met een lijst komt waar je zelfs 9GAG TV op zet zegt genoeg. Je wilt gewoon een punt maken zonder dat je een punt hebt. Dit zijn alle 10 niet eens close met wat Youtube is. Twitch is niet eens een echt On demand video platform.

Verder praat je alsof je begrijpt waar ik vandaan kom, ik geloof niet dat je überhaupt snapt wat ik probeer te zeggen. Dit heeft niks te maken met het wel of niet in bijstand zitten. Het gaat simpelweg om een bizar bedrag voor iets bizar kleins. En juist door de enorme hoeveelheid advertenties ga je dat dan alsnog overwegen en dat is in mijn ogen gewoon een scheme. Moraliteit prijs wint geen enkel tech bedrijf dus ik ga niet naïf roepen dat het niet al overal zo werkt. Het bedrag voor wat je krijgt is gewoon enorm hoog. Al was ik miljonair had ik nog wel begrepen dat 13 euro per maand voor slechts het missen van advertenties een te hoog bedrag is om te vragen.

Los van het feit dat waar ik dat kan ik al gewoon adblockers. Ook youtube vanced lang gebruikt, maar een smartphone root is meestal minder praktische voor updates en ondersteuning en brengt bovendien de garantie in gevaar. Ik had het graag legaal willen oplossen maar die keuze wordt mij simpelweg niet gegeven voor zo'n hoge prijs. Google gaat te ver met advertenties en juist zij samen met Facebook in het bijzonder zijn er extreme misbruik van aan het maken. Anders hadden we geen cambridge analytica en 100en docu's over data en sociale kwesties rondom ad targeting.

De EU zou ons hierin moeten beschermen en ook dat gebeurd niet. Mensen die mij hier downmodden hebben er wellicht zelf minder moeite mee, maar het is een groot probleem in deze eeuw. Men gelooft alles wat men ziet in advertenties (met name nieuws artikelen) en dat brengt een volledig afgeschermd beeld van de realiteit voor een groot percentage van de bevolking. In USA alleen maar erger, ik wil daar simpelweg niet mee lastig gevallen worden en het moeten betalen van 13 euro per maand ervoor aan een bedrijf wat hier juist verantwoordelijk voor is is al helemaal bizar. Het had max 5 euro mogen zijn. Los van YoutubeMusic

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 21 juni 2021 15:01]

het is een deel van je leven wat simpelweg onmisbaar is geworden.
Vind jij, ik ben al een poosje gestopt met Youtube vanwege het verplicht verifiëren van je leeftijd door middel van een id bewijs als je bepaalde filmpjes wilt kijken (bijvoorbeeld bepaalde filmpjes van StukTV). Die verificatieplicht was voor mij de druppel. Het is totaal niet onmisbaar. Ik heb zelfs mijn hele Google account verwijderd, en nog geen seconde gemist. En als vrienden een keer een filmpje sturen dan kan ik dat nog via pip kijken in Whatsapp.

Mij maakt het bovendien ook niet uit waar ads vandaan komen, als ads niet irritant zijn op een website blokkeer ik ze niet. Zijn ze dat wel dan blokkeer ik ze.
Jouw vergelijking met die drugsbaron slaat ook nergens op. Dan is het meer alsof jij die vrijwillig opzoekt en je familie pijn laat doen. Betalen is niet de enige optie, je kunt er ook wegblijven.
Als het een basisbehoefte is dan zou ik toch gaan nadenken waarom dat zo is.

En verder over Gmail: je gebruikt gratis een mailservice waar wel kosten in zitten. Waarom zouden daar geen ads in mogen? In Outlook bijvoorbeeld is er zelfs een aparte banner aan de rechterkant voor ads, die ook die ruimte inneemt als je adblock gebruikt.
Nou ik zou dat dus mooi wel doen. En als youtube dan besluit dat ze mij liever helemaal niet meer bedienen kan ik daar prima mee leven.

Alles en iedereen wil je tegenwoordig een abbonement aansmeren. Mijn financiele middelen zijn niet oneindig en als deze trend zich doorzet dan is straks niets meer betaalbaar voor jan modaal. Zie het meer als een soort protest. Laat ze maar een andere manier zoeken om geld te verdienen die niet ten koste gaat van de gebruiker.


Daar mag je het verder mee oneens zijn. Maar je gaat mij niet van gedachte veranderen dus bespaar jezelf de moeite.
Dat is heel normaal in het leven, dat je niet alles (tegelijk) kan hebben...

[Reactie gewijzigd door teusink op 19 juni 2021 16:51]

Alles en iedereen wil je tegenwoordig een abbonement aansmeren. Mijn financiele middelen zijn niet oneindig en als deze trend zich doorzet dan is straks niets meer betaalbaar voor jan modaal. Zie het meer als een soort protest. Laat ze maar een andere manier zoeken om geld te verdienen die niet ten koste gaat van de gebruiker.
Je doet nu alsof jou iets afgepakt wordt, maar wat wordt jou precies afgepakt? Vroeger konden we ook niet alle muziek luisteren want je luisterde naar de muziek die je had. Films huurde je van de videotheek. Niemand die ooit geklaagd heeft dat ie recht had om álle content tot z’n beschikking te hebben, maar nu moet ineens alles beschikbaar zijn voor een paar euro?!

Als je het geld er niet voor over hebt, heb je gewoon pech gehad. Dat zijn de regels, en die zijn er niet voor niks.

[Reactie gewijzigd door gday op 19 juni 2021 17:05]

Je kunt kiezen: reclame of abbo of niet gebruiken. Youtube (google) heeft enorme datacenters en enorm veel personeel dat betaald moet worden zodat jij die filmpjes kunt kijken. Dat doen ze niet gratis. Net zoals jij graag betaald wilt worden voor je werk. Of ga jij bijvoorbeeld voor niets de WC’s poetsen in het youtube kantoor?
Jij denkt dat alles gratis is. Welkom in de echte wereld kereltje.
Ben het opzich helemaal met je eens hoor, maar vergelijken met Amazon Prima is denk ik niet helemaal fair. Dat is qua prijstelling vrij duidelijk iets dat hier onder het break-even point verkocht wordt om genoeg abonnees te halen en t.z.t. de prijs flink van omhoog te gooien.
Daarnaast krijg je nog steeds reclames op Twitch.
Ja maar slechts 1 advertentie zien aan het begin van een stream waar je vervolgens 20 uur ongestoord naar kan kijken met zeker 5 min aan vrijheid om te switchen van streams zonder nieuwe advertenties is niks vergeleken met 8 advertenties in een 10 min lange youtube video en telkens advertenties bij het switchen van video's zelfs als je net een advertentie hebt gezien.

Google gebruikt samen met Facebook de meest agressieve ad targeting welke niet alleen vervelend zijn voor de consumenten of privacy gevoelig. Ze blijken ook extreem gevaarlijk te zijn voor de maatschappij met al dat fake nieuws en politieke onzin of dropshippers die ons oplichten met overpriced aliexpress producten. Laten we even allemaal heel eerlijk zijn. Google en hun data/advertenties zijn wellicht het gevaarlijkste en meest vreselijke wat onze vrije internet nu ongestoord toelaat. De EU mag echt wel even Google en Facebook hier flink op aanpakken en ook advertenties zouden flink wat aangescherpt moeten worden.

Wij mensen zouden niet voor alles in het leven zo makkelijk opgelicht mogen worden. TV reclames zijn lang niet zo extreem als al die dropshippers, piramide schemes, course sellers of bitcoin/beleg apps. Men wordt flink opgelicht door youtube advertenties zonder grenzen. Ik zal daarom ook geen cent meer aan google geven door persoonlijk met een jailbroken of rooted youtube app advertenties te vermijden en zeker niet 12 euro per maand geven aan Google.

Mijn morele kompas is echt niet stuk, ik support graag devs die wat moois brengen of ergens hard aan werken maar Google steelt simpelweg geld.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 19 juni 2021 16:27]

Je hebt het hier over het gevaar van google en in een eerdere reactie heb je het over jailbreaken om “gratis” te kijken….. beetje vreemd.

Want zelfs met jailbreaken houden ze bij wat je kijkt. Ik snap dus niet waarom je over jailbreaken begint en dan verteld hoe gevaarlijk google is (en daar heb je wel gelijk in)

Beste is om helemaal geen google, youtube, facebook, instagram en whatsapp(!!!) te gebruiken.
Veel mensen denken dat ze niet zonder kunnen, maar dat kan best.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 19 juni 2021 18:53]

Wellicht dat je niet helemaal bekend bent met jailbreaken en rooten. Maar juist bij rooten en jailbreaken kun je jouw privacy het beste waarborgen. Je kan tracking compleet uitschakelen, apps volledig afschermen en beveiligen tevens kun je bloatware verwijderen. Rooten en Jailbreaken is wellicht zelfs het enige middel om je vrijheid waar te borgen op mainstream smartphone platformen zoals Android en Apple.

Wellicht slim om u iets beter in te lichten in de voor/nadelen van jailbreaken/rooten. Als je zomaar van alles installeert om maar tweaks te hebben kan je wellicht een kwetsbaarheid veroorzaken op jouw toestel. Maar in principe is dat het verhaal wat Google en Apple je proberen te vertellen. Ik voel mij veiliger met mijn Jailbreaks en roots dan op een officiele rom/kernal waar ome google en Apple mee kijken.

Tevens kun je een toestel compleet tot jouw eigen smaak customizen en had ik met jailbreak functies die nu pas in officiële updates uitkomen.

Ik zou het eerst een keer uitproberen voor je roept dat het niet veilig is. Rooten is persoonlijk wel riskanter want je moet echt weten wat je doet. Een iPhone jailbreaken is overigens wel heel simpel en user friendly, men moet bij nieuwe iOS releases echter wel even wachten tot iemand een exploit vindt voor een nieuwere iOS.
Wellicht slim om er niet meteen van uit te gaan dat ik niet in detail weet hoe het werkt. Ik snap wel boe het werkt, misschien zelfs beter dan jij zo te lezen.

Jailbreaken alleen voorkomt niet alle vormen van tracking. Zodra je internet op gaat word het al ergens gelogd.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 20 juni 2021 21:14]

Behalve als je abonneert op kanalen en daarvoor betaalt of je gratis prime sub gebruikt natuurlijk. Daarnaast is het aanbod op prime video ook minder groot dan bijvoorbeeld Netflix. Maar verder krijg je dan wel echt veel voor je geld, aangezien je ook prime shipping erbij krijgt, wat al gauw uit kan als je regelmatig iets betaalt.
En gratis pc-games geregeld.
True, kijk maar naar de dollar prijs..
Dit kan je niet vergelijken. Vergelijk het dan met Spotify dat is €10 in de maand. Youtube premium is €13. Voor €3 meer geen advertenties is voor mij een no-brainer. Spotify kwaliteit is beter maar niet voldoende om die prijs te rechtvaardigen voor mijzelf.
Ik kan het juist vergelijken, ik heb geen interesse in YoutubeMusic omdat ik al spotify heb, dus ik wil enkel betalen voor advertentie vrije youtube en dat gaat mij 13 euro kosten. YoutubeMusic is niet half wat Spotify is en juist spotify kan ik met family share voor slechts 2,50 euro per maand per persoon krijgen. Nou toegegeven kan ook Youtube Premium met family share voor zo'n 5 euro per maand, maar probeer eerst maar 6 mensen te vinden die 5 euro per maand kwijt willen aan advertentie vrije Youtube per maand. Dat is toch 60 euro per jaar zonder dat je werkelijk er wat voor terug krijgt anders dan een bedrijf wat jou simpelweg stopt met storen.

Als ze een adfree abonnement hebben zonder youtube premium voor 3 euro per maand doe ik het graag, maar youtube verdiend veel te veel aan ons om zo'n bedrag aan te bieden. Voor de actieve youtube kijkers maken ze vast zo'n 10 euro per maand alleen aan ons kijkgedrag.
Tja ik denk dat dat verschillend is per persoon. Ik heb een jaar lang Spotify gebruikt, maar toen youtube premium kwam ben ik direct overgestapt. Ik luister vaak muziek met de clip erbij en dat heeft Spotify niet. Daarbij vond ik sommige youtube originals leuk zoals van MKBHD.
Die originals van MKBHD kun je gewoon gratis zien. Maar ik snap best jouw punt maar YoutubeMusic is gewoon gratis beschikbaar met clips en al. Maar podcasts hebben ze simpelweg niet. Verder mis je ontzettend veel nummers en kom je geregeld covers tegen ipv the real deal. Klinkt leuk voor toekomst "muziek" maar het blijft simpelweg een slechte deal voor mensen die totaal geen interesse hebben in YoutubeMusic maar we worden wel gedwongen het pakketje samen te nemen als we het ene wel willen maar het andere niet.
Zonder twijfel, overigens hangt het sterk van je muziek smaak af. kpop vind je amper op spotify helaas. Je ziet nu meer kanalen die videopodcasts maken, zelf luister ik daar niet zoveel naar.
YouTube Premium-gebruiker hier (ik kijk veel YouTube en de kijk ervaring was zonder Premium gewoon walgelijk). Ik gebruik Spotify terwijl ik gratis YouTube Music kan gebruiken, maar mij valt op dat in bijna alle playlists een heel aantal nummers uitgegrijsd (niet beschikbaar) zijn. Het kan zich in de verste verte niet met Spotify meten. Jammer want nu betaal ik dubbel 😃
Precies om die reden weerhoud me dat om zo'n bedrag te smijten slechts voor het niet zien van advertenties. Als het voor 3 of 4 euro per maand kon had ik het zeker overwogen.
Of 17 euro tot 6 personen, echt een koopje dat family-abo...
Maar als je YouTube Music hebt hoef je geen Spotify meer.
Ik heb ze beide niet, maar ik kan me voorstellen dat ze niet hetzelfde zijn en de zelfde mogelijkheden/ artiesten selectie hebben. Jou bewering lijkt je dan te kort door de bocht.
Dat jij het je niet voor kan stellen, wil niet zeggen dat het niet zo is... ik heb wel premium en nog nooit een nummer niet kunnen vinden.

Probeer het eens met de maand gratis die ze aanbieden en plaats dan een onderbouwde reactie voordat je zonder ervaring een ander zijn reactie kort door de bocht durft te noemen
Diegene waarop ik reageerde had ook geen onderbouwing. Dat ze niet identiek zijn is toch wel met zekerheid te zeggen, ook al kun jij alles vinden wat je zoekt. Jij hebt ook geen onderbouwing als je alleen van jou situatie uit gaat.
n = 1 is niet relevant, ben ik met je eens. Ik ga er idd van uit dat YT Music en Spotify niet 100% gelijk zijn, en heb ook nooit een Spotify gehad (ik luister niet genoeg muziek om het dat bedrag per maand waard te vinden, en in tegenstelling tot videos zijn bij muziek onderbrekingen voor mij onacceptabel) maar ik heb in ieder geval wel concrete ervaring met een YouTube Premium/ Music account en mensen die me spotify playlists sturen.

Ik heb meerdere malen nummer voor nummer playlists van Spotify gekopieerd naar YouTube Music, daarom kan ik met enige relavantie zeggen dat ik nog nooit een nummer niet heb kunnen vinden.

Gezien het daarbij om een redelijke niche gaat (niet commeriële techno), vond ik het opvallend dat ik echt ieder nummer van een playlist van 50+ tracks kon vinden. Daarmee ondersteunen mijn bevindingen de claim die van @Lekker Ventje maakt dat je met YouTube Music spotify niet nodig hebt. Ongeacht of hij wel of niet een Spotify en/of YouTube music account heeft.

Hij meldt in ieder geval niet expliciet, zoals jij wel, dat hij geen van beiden heeft - misschien heeft hij beide wel en is jouw aanname dat zijn menig "kort de bocht" is gewoon onterecht.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 20 juni 2021 21:31]

Het is gewoon afpersing. Ze duwen je eindeloos reclame door je strot, ook op kanalen die niet monetized zijn en zeggen dan: oh, vind je dat irritant? Nou, voor x euro p/m ben je er vanaf!
Hoezo afpersing? Niemand dwingt jou om youtube te kijken. En je gebruikt een dienst van een bedrijf, hoe denk je dat dat voor niets is? Een bedrijf doet niets gratis. Ook al krijg je zogenaamd iets gratis, dan betaal je er op een andere manier toch voor. Bij een bedrijf is absoluut niets gratis. Die lui moeten ook hun personeel en kantoor en apparatuur betalen, toch? Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Denk je dat youtube magisch bij jou thuis komt? Weet je wel hoeveel computers en personeel daar voor nodig is? Datacenters, kantoren, iemand die de wc poetst. Dat is allemaal niet gratis, ga jij voor niets die wc’s poetsen?
Helemaal niets is gratis, je betaald er altijd voor. Of abbo, reclame, of met jou data. En geloof me, je betaald waarschijnlijk heel veel met je data ( facebook bijvoorbeeld is daar goed in)

Hier op tweakers krijg je reclame, of je neemt een abbo. Allemaal hetzelfde
Niemand dwingt jou om youtube te kijken.
Niet mee eens.

Er zijn genoeg middelbare scholen, MBO's en HBO's die regelmatig voor (een deel van) de lesstof naar een YouTube video verwijzen ter ondersteuning. Ook zijn er genoeg bedrijven die bijv. instructievideo's over hun producten uitsluitend via YouTube beschikbaar maken. YouTube is veel meer dan alleen entertainment, en in sommige gevallen kom je er realistisch gezien simpelweg niet onderuit.

[Reactie gewijzigd door !mark op 20 juni 2021 01:31]

Weet je wel wat afpersing betekent? Ik denk het niet dus hier de betekenis:
Afpersing is een bijzondere vorm van diefstal met geweld en/of bedreigingen. Het onderscheid bestaat erin dat de dader van dit misdrijf de goederen niet wegneemt maar doet afgeven, als gevolg van geweld of bedreiging.
Dank voor de downmod I guess maar het heeft natuurlijk geen zin om iets uit context te nemen. Allereerst reageer ik op een eerdere reactie waarbij iemand het woord afpersing gebruikt. Men begrijpt absoluut wat hiermee in deze context wordt bedoeld, daarbij hoef je het niet compleet letterlijk te nemen.

Verder vindt ik het bizar dat je me downmod of anderen gezien ik simpelweg uitleg hoe zo'n systeem zoals een algoritme of ad targeting werkt. Het is puur op basis van click rate en het aanmoedigen van meer aandacht. Als men mij downmod terwijl ik simpelweg hiervan de feiten geef vindt ik dat persoonlijk bizar. Ad targeting en algoritmes met hoge clickrates zijn letterlijk middelen om onze aandacht te pakken en ons te overtuigen.

Je mag het wellicht zelfs in de meest simpele vorm hypnose noemen wat onbewust jouw keuzes beïnvloed. Dus laat me hierbij het statement aanpassen gezien er genoeg grammer nazi's hier op de site zijn. We worden niet afgeperst we worden enorm misleid. Dat is in de meest simpele vorm gewoon wat reclame is. Ons bewust maken van een product/merk en vervolgens ons misleiden in het aanschaffen van producten/diensten voor dat product. Deze eindeloze cirkel is waar Google zijn geld mee verdiend en mensen die hier niet van bewust zijn prijzen Google er alleen maar meer mee, alsof zij de helden zijn of ze hebben dat lot simpelweg geaccepteerd. Just stating facts.

De wereld werkt zo en dat snap ik, zo naïef ben ik echt niet. Maar Google gaat tegenwoordig veel en veel te ver. De targeting is heel agressief. De ads zijn behoorlijk gevaarlijk voor de maatschappij(fake news). En de content op Youtube wordt steeds slechter, kwantiteit (Influancers, shocking video's, Vlogers en Daily Uploads) gaat voor kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 20 juni 2021 13:30]

Het is en blijft geen afpersing. Daarom word je gedownmod. Als niemand jou context begrijpt, dan ligt het misschien aan jou uitleg???

Niemand, en ook niemand dwingt jou om youtube te gebruiken. Jij kiest er zelf voor.
Als je begint over hypnose, ga dan maar snel hulp zoeken. Er is vast een groep voor youtube verslaafden. Een geestelijk gezond mens kan besluiten om youtube niet te gebruiken als reclame een probleem is.
Root is niet eens nodig in het geval van Android
en wil je korting dan kan je nog proberen via een ander land te abboneren.
Ik was zelf in Mexico toen ik begon met premium en sindsdien betaal ik nog steeds in pesos.
Ik heb ‘t via India. Premium kost zo iets van €2.25 per maand voor 6 mensen. ‘T schijnt nog goedkoper te kunnen.
Hierzo via argentinie gedaan, 119 ars / 1 euro per maand voor 1 persoons premium.
Ik heb ook Argentinië idd, is volgens mij zo ongeveer de goedkoopste.
Fix je dat via een argentijnse VPN dan of wat moet ik me hierbij inbeelden?
Idd, argentijnse vpn aan dan via website van yt de premium activeren met cc kaart. Daarna vpn uit en naar yt app, dan is het actief.
Kan je dan wel gewoon een nederlandse CC gebruiken of moet je daar nog iets meer voor doen?
Dat kan wel, ik heb nld mastercard gebruikt en die is goed verkrijgbaar.
Wat een onzin, gebruik je ook geen adblockers op het internet? 8)7 8)7
Via India natuurlijk om kosten te sparen :+
Daar vind ik YouTube premium te duur voor. Voor 7 euro had ik het best gevonden maar YouTube premium is prijzig en zit bomvol met services die ik niet gebruik (snap ik wel want Google is ook dol op de vendor lock-in)
YouTube Premium aanschaffen, of zoals anderen aangeven YouTube Vanced of NewPipe gebruiken, die laatste opties zijn overigens wel grijs gebied.

Zie: https://vancedapp.com/
En: https://newpipe.net/
Thanks voor je tip, alleen werken APK bestanden doen het op iOS alleen niet zo lekker 🤪

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 19 juni 2021 12:56]

Oja... Even vergeten hahaha
Brave Browser met ingeschakelde adblock.
En nou een echte reactie aangezien we op Tweakers zijn, in plaats van nutteloze moraalridders:

Je kan een getweakde YouTube app (.ipa) downloaden (zoals Cercube) en sideloaden op je iOS apparaat.

Je kan hiervoor AltStore gebruiken en gemakkelijk ipa bestanden installeren. Enige nadeel is dat je elke 7 dagen opnieuw moet signen, met AltStore kan dat draadloos en duurt hooguit een minuutje.

Zo heb ik jaren geen reclames, werkt YouTube in de achtergrond door en heb je PiP.

Een alternatief is jailbreaken, maar dan moet je op bepaalde versies van iOS zitten (en blijven).
Je kunt het ook zonder sideloaden. Gewoon met een shortcut script.
https://shortcutsgallery.com/shortcuts/youtube-pip/
Ja, dat is enkel PiP. Dus wel met ads en geen background play en downloads
Dat is niet waar. Je hebt geen ads en wel backround play. Ik gebruik het bijna iedere dag. Je kan het zelfs afspelen als je telefoon locked is.

Je kan het inderdaad niet downloaden maar daar ging dit artikel niet over noch de post waar ik op reageerde.
Als je veel PiP gebruikt, zou ik 'Better Cercube' adviseren. Bevat ook de tweak SponsorBlocks, en native PiP (instant zodra je de app weg swiped), dus niet die brakke Cercube implementatie.
Nice bedankt, kende ik nog niet!
No problem. Ik gebruik al heel lang Cercube, en kwam deze versie tegen, en de YT app weg swipen en instant PiP krijgen is top. Die variant van Cercube bleef bij mij altijd eindeloos draaien waardoor de ik de app opnieuw moest starten. En SponsorBlock is fantastisch met die irritante sponsor blokken van videos zoals die van Linus (LTT).
Ltt is toch al niet meer te kijken doordat je geen flauw idee hebt waar een video overgaat dankzij de nutteloze titels en thumbnails.
Als je er veel gebruik van maakt en dus gek wordt van de reclame, wat dacht je van betalen niet alles hoeft gratis te zijn hè.
Maar betalen 13 euro p/m is relatief duur voor de tijd die ik er naar kijk. Netflix betaal ik € 15. Dat is zelfs nog goedkoper ook aangezien Google de content niet maakt of hoeft te kopen voor YouTube. Netflix daarin tegen wel, licenties en eigen films/series.

Tevens als je premium hebt, krijg je nog steeds sponsor shit voorgeschoteld voor de betreffende kanalen..
Dat wist ik dus niet dat je als nog reclame krijgt, maar echt in een filmpje of gewoon op de start pagina recommed voor jou ofzo ?
Hij bedoelt sponsor blokken in bepaalde video's zoals LTT, die bekend staat om zijn foute 'segues' naar de sponsor van de video. In feite betaal je dan al voor YouTube, en kijk je nog steeds gesponsorde content.
Sterker nog: geen enkele dienst van een bedrijf is gratis. Je betaalt er altijd op 1 of andere manier voor. : gratis ipad bij een abbo? Wie denk je betaald voor die ipad??? Die komt niet gratis van apple, en als het van de bankrekening van het bedrijf komt, hoe denk je dat die bankrekening gevuld word? Uiteindelijk betaald de klant die zelf.
Wat dacht je van betalen? Al die servers en ontwikkelaars van google zijn echt niet gratis.
Je betaalt toch al met al je data? Dat is het businessmodel van Google.
Het businessmodel is die data gebruiken om je reclame voor te schotelen.
Zonder reclame is die data niets waard.
Jawel hoor, die data wordt ook gewoon veelvuldig verkocht aan adverteerders buiten YouTube om.
Wil er best voor betalen, maar dan wil ik ook geen bubbels meer op yt. Ik betaal met data of met geld, niet met allebei.
Ik dacht dat ze bakken met geld verdienen met reclames?
Browser app met adguard of andere vpn blokkeer dienst zou gewoon moeten werken. Ik ben zelf maar gewoon over gegaan op youtube premium... Helaas een nadeel van het niet kunnen sideloaden van apps op iphone's.
Hoe bedoel je?
Je kunt gewoon https://altstore.io/ Installeren en vanuit daar https://iosninja.io/ipa-l...load-youtube-plus-ipa-ios bijvoorbeeld. Sideloaden kan al een tijdje met iOS
Dit ziet er wel cool uit, hoe betrouwbaar is het allemaal?
In feite is het de originele YouTube IPA, maar dan met een aantal tweaks geinjecteerd vanuit de jailbreak community. (Zoals dit al jaren gedaan wordt met de "++" apps. Zo zijn er meerdere aangepaste apps zoals WhatsApp++ welke bijv. verbergt dat je online bent, berichten hebt gelezen enz. Of TikTok++ welke bijv. toelaat om videos te downloaden zonder TikTok logo.
YouTube Premium. Heb het nu al 3 jaar en geen seconde spijt van gehad, gezien de hoeveelheid tijd die ik spendeer op YT.

Mocht je het te duur vinden, via een VPN zijn er routes mogelijk waardoor je minder betaald (oa via Rusland / India).
Een alternatieve app installeren die zowel PiP native werkend maakt, reclames blokkeert, extra UX features toevoegt, en sponsor blokken in video skipt (zoals LTT), en dat in een minuutje geïnstalleerd, is mij meer waard dan in een jaar 150 euro te betalen voor YT kijken.
Mwah, ik betaal 30 euro per jaar voor een gezinsabonnement en hoef niet te dealen met custom firmware / jailbreak op mijn iPhone!
Ik hoef ook niet te dealen met custom firmware of jailbreak. Zit gewoon op iOS 15 en alleen een aangepaste YouTube app gesideload. Heeft meer voordelen dan reclames.
Adblock plus en Adguard werken beide nog, af en toe krijg je wel een gepauzeerde ad maar wanneer je op refresh drukt is ie weg.
Los van premium halen of eventueel een abo via een ander land(goedkoper) kun je je telefoon jailbreaken en voor elke app een versie vinden zonder advertenties en meer en betere functies. De youtube app laat bij mij ook niet die reels zien en community post. Kun je gewoon uitschakelen met je jailbreak. Ook altijd standaard de hoogste kwaliteit video kijken en uiteraard zonder ads. Hetzelfde geld voor alle social media apps en nog flink veel andere tweaks
Adguard installeren en Youtube kijken via safari. Ik zie hierdoor geen reclames.
Gebruik youtube vanced
Firefox Beta en dan via het Firefox menu uBlock aanzetten. Of is ff niet beschikbaar voor iOs?
Ik gebruik Brave browser, die heeft een ingebakken Adblock. Tot op heden geen last van ads op youtube.

[Reactie gewijzigd door SpecOpsWookie op 20 juni 2021 12:04]

In de browser heb ik een adblocker (adguard). Volgens mij houdt die de ads wel tegen.
Edit: niet voor iOS... Verkeerd gelezen...

Via F-Droid [1] of via de eigen website [2] kun je NewPipe downloaden. Youtube-alternatief (maar o.a. ook SoundCloud) met PiP en geen reclames. Aanrader wat mij betreft.

[1] https://f-droid.org/
[2] https://newpipe.net/

[Reactie gewijzigd door DREK op 19 juni 2021 18:53]

Met een vpn in india premium aanschaffen, kost je omgerekend €1,50 p/m en je kunt ook nog gratis enkele gezinsleden/vrieden toevoegen 👍
Safari gebruiken in desktop modus werkt prima.

Ik vind een advertentie prima maar vroeger waren ze skipbaar - en tegenwoordig zit in 20 minuten video rustig 5 minuten reclame inclusief promo stuff - dan pass ik.
Het hoeft niet zo moeilijk als iedereen zegt. Youtube website gebruiken icm adguard en klaar is kees.
Ik gebruik zelf Edge als browser, daar zit een ingebouwde adblocker in. Verder heb ik 1blocker gebruikt, maar dat is alleen voor Safari, niet in andere apps.
Ik gebruik YouTube in Safari via duckduckgo, ik heb firefox focus en wat andere Adblock extensies geïnstalleerd en krijg eigenlijk nooit ads
Voor deze reden bekeek ik YouTube altijd in de browser op iOS, dan kan je gewoon naar PiP overgaan.
Vroeger kon dat inderdaad, maar dat heeft YouTube inmiddels geblokkeerd.
Werkt nog prima bij mij hoor! Misschien omdat ik premium heb?
Owja? Twee keer rechtsklikken op een browser die pip ondersteund en de optie staat er gewoon bij?
Rechtsklikken? Hoe dan, op een iPhone :+

De optie staat er ook in iOS wel bij, maar zodra je pip activeert keert ie meteen terug naar afspelen in de browser.
There is an app for PIP:
https://apps.apple.com/nl/app/pipifier/id1234771095
Dan komt er een menukeuze Run PiPifier in het share menu van Safari..
Werkt nog steeds prima onder iOS & iPadOS 14.6.
Kan ook gewoon met een shortcut script
https://shortcutsgallery.com/shortcuts/youtube-pip/

Werkt prima!
Met YouTube Vanced kun je dit op Android zonder premium.

https://vancedapp.com/

[Reactie gewijzigd door phex op 19 juni 2021 12:41]

Vanced is een absolute must als je dagelijks YT kijkt. Hij herkent zelfs de sponsor blokken, ook al zijn ze uitgesproken door de auteur zelf en slaat dat stukje video automatisch over, echt geniaal.
Nu nog hopen dat ze iets voor de krankzinnige leeftijdsverificatie met ID/credit card gaan verzinnen, op PC kon je dat met Tampermonkey + script omzeilen maar ook dat lijkt niet meer te werken.

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 19 juni 2021 12:44]

Open de YouTube url in vlc media player om de leeftijdscheck te omzeilen.
Als je dagelijks regelmaat gebruikt maakt van YouTube neem dan premium, als je iets veel gebruikt mag je er best wat voor betalen.
Gaan daarmee ook de sponsors en in-video ads er mee weg?
Daarvoor moet je in je browser SponsorBlock gebruiken.
Daarvoor moet je in je browser SponsorBlock gebruiken.
Nice, dat zijn de nuttige extensies !!
Ik maak amper tot geen gebruik van YouTube, maar wat ik zo lees krijg je dus als nog een beetje reclame van YouTube zelf(kan zelf niet vestigingen).
Nog nooit reclame gehad muv reclame die videomakers in hun eigen video stoppen, maar niet van Google zelf.
Het een sluit het ander niet perse uit hè :) Ik heb Premium maar heb alsnog een grafhekel aan van die sponsorblokken van allerlei leipe producten, crypto’s of spelletjes die soms minutenlang duren.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 juni 2021 13:12]

Ah one dus is niet helemaal reclame vrij ?
Reclames van YT zelf zijn dan weg, maar de content creators rammen de videos zelf ook vol met reclame blokken van minuten lang soms. (Soms op het einde van de video, soms aan het begin, en anderen in het midden.)
Reclames van YT zelf zijn dan weg, maar de content creators rammen de videos zelf ook vol met reclame blokken van minuten lang soms. (Soms op het einde van de video, soms aan het begin, en anderen in het midden.)
Dan moet zo'n 'creator' wel héél goede content leveren, anders is mijn "abonnement" zo uitgezet.
Als je via SocialBlade ziet wat sommige binnenharken ( en dan nog zonder sponsordeals ) is het kiezen of delen.

Zo kijk ik al jaren niet meer naar LTT, behalve dat ik het een enorme aansteller vindt, wat persoonlijke interpretatie is, is hij veel te veel bezig om zijn "vrienden" te sponsoren.
Soms zelfs op de stepsister/stepmother manier van in elkaar gedraaide scenario's die null realiteit wegdragen
Eens, van Linus kijk ik alleen bepaalde video’s die me echt aanspreken qua ontwerp, of bepaalde projecten die ik leuk vind. Verder vind ik het allemaal wat te.
Dat lost nog steeds het probleem van reclame/promotie die Youtubers er zelf ingooien niet op.
En dat is het jammere aan youtube als je het volgende EULA kijkt zonder premium, én een bak een reclame vanuit Google zelf (en het wordt jaar na jaar steeds meer), én minuten lang reclame/promotie vanuit de Youtubers zelf.

€11,99 per maand (bijna 150 euro per jaar) vind ik toch echt te duur voor de hoeveelheid die ik kijk, zeker gezien ik dan alsnog een bak reclame kijk vanuit de content makers zelf

[Reactie gewijzigd door !mark op 19 juni 2021 13:16]

Dat wist ik niet je krijgt dus als nog reclame, dan zou idd ook niet voor betalen.
Voor die sponsorblokken raad ik op de desktop de 'SponsorBlock' extensie aan. Die skipt bij bekendere kanalen automatisch de sponsor blokken. Dit zit ook in gekraakte iOS YT apps.
Als zij trucjes gebruiken om geen belasting te betalen dan kan ik best een adblock gebruiken en gezien hun winst hebben ze er geen last van
Waar slaat dit nu op. Alles goed met je?
Hij heeft punt.
Volgen die ander mag je bij inbreker, dus inbreken.
Moordenaar is vogelvrij.
etc.
Hun verdienmodel is reclame en voor die party is belangrijk dat je die reclame ook ziet.
Wat zij met belastingen doen is ander verhaal. Als je dat ethisch niet verantwoordt vind of druk om maakt dan moet je hun product mijden.
Het is toch bij de beesten af dat als je 12 euro per maand voor advertentievrije YouTube betaalt dat je dan nog een sponsorreclame van soms 3 minuten mag kijken? 😜

Moet je nagaan dat je als gratis gebruiker in een filmpje van 8 minuten soms 6 tot 8 reclames te zien krijgt, en dan ook nog twee minuten sponsor. Man man man, dan maar weer kabel TV 🤪

[Reactie gewijzigd door marhalm op 20 juni 2021 21:25]

Volgens mij werkt dit door gebruikers die een sponsorblock manueel opgeven als sponsorblok, zodat voor anderen dit geskipt wordt, toch? Mooie functie, die ik in NewPipe mis
Jep, de info komt van het sponsorblock-project. Ze hebben zelf een browserplugin.
De sponsoringblokken worden niet automatisch herkend. Gebruikers kunnen zelf timestamps doorgeven, samen met de inhoud daarvan: sponsors, intro, outro, oproep tot abonneren...
Mag alleen niet van Google / YouTube dacht ik, je hebt kans dat ze je hele Google account blokkeren, dus pas hier wel mee op :)
Mja het is een grijs gebied, maar ik heb nog nooit gehoord van Google die je banned omdat je een alternatieve YouTube player hebt geïnstalleerd.

Een groter probleem zijn de adblockers voor Chrome lijkt me, toch bestaan die ook nog.
Google weet donders goed dat als ze addblockers op Chrome gaan blokkeren in ieder geval de iets meer gevorderde gebruikers massaal overgaan op een andere browser :P
En toch hebben ze al een serieuze poging gedaan om adblockers binnen Chromium de nek om te draaien.
Tot zo ver nog nooit gebeurt ;) en het bestaat al jaren
Tot zo ver nog nooit gebeurt ;) en het bestaat al jaren
Tot het wel gebeurt, en dan niet hier of elders komen klagen hè? Je wist het risico. Grote kans dat je niet alleen je YouTube account, maar je gehele Google account kwijt bent, het zit tenslotte helemaal in elkaar verweven.

Anyways, persoonlijk zit ik niet op picture in picture modus te wachten. Vind het altijd maar onhandig en in de weg zitten. Met name op een klein/normaal formaat toestel. Gelukkig kan je het meestal wel weer uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 19 juni 2021 12:53]

Als je zo stellig bent kom dan met een bron die dat bevestigd. Van Google Inc. zelf graag. Ik gebruik het namelijk al jaren op meerdere apparaten en ik heb er nog nooit van gehoord.
Als je zo stellig bent kom dan met een bron die dat bevestigd. Van Google Inc. zelf graag. Ik gebruik het namelijk al jaren op meerdere apparaten en ik heb er nog nooit van gehoord.
Stellig, dat valt best mee toch? ;) Google supportmedewerkers/erkende vrijwilligers hebben dit meermaals geroepen tussen neus en lippen door op fora als reactie op vragen waarom een account uitgeschakeld was. De reden van een accountlock wordt niet expliciet bevestigd. Deze informatie geven ze nooit vrij dus het blijft giswerk. Zelf ook een keer in zo'n thread meegelezen, User in kwestie had naar zijn idee niets anders gedaan wat een accountlock kon rechtvaardigen naast het gebruik van Vanced. Het is niet dat Google dit als beleid van de daken schreeuwt. Of ze massaal account zullen vergrendelen, dat zou ook niet echt handig van ze zijn, dus denk niet dat het snel zal gebeuren en dat blijkt wel de afgelopen jaren. Het enige dat ik wil zeggen, Google doet er maar vaag over en geeft geen concreet antwoord behalve antwoorden vergelijkbaar met deze: https://support.google.co...6747/youtube-vanced?hl=en

Dus gebruik Vanced of andere thirdparty YouTube apps die Google's inkomsten doen mislopen op eigen risico en niet klagen als ze toch een keer doorpakken omdat één van die apps to populair wordt. Het is een afweging die ieder voor zich moet maken. Voor mij persoonlijk weegt het voordeel van Vanced niet op tegen het risico, "wat als het toch gebeurt". Ook al is de kans miniem, er hangt voor mij persoonlijk simpelweg te veel van af om het risico te nemen. Het tegendeel wordt namelijk ook nooit bevestigd. Google geeft tot op heden geen statement dat het wel toegestaan is.

Dit is het tegenovergestelde van stellig zijn, ik maak gewoon een afweging voor mijn eigen situatie. De app tegen waarschuwingen in blijven gebruiken is eigenlijk een passender voorbeeld van stelligheid. Beetje het zelfde als iemand die met de auto over een voetpad rijdt en dat doet omdat er niet expliciet een bord staat dat het verboden voor auto's is. Iedereen weet dat het eigenlijk niet hoort, als je het dan toch doet neem je een risico dus er bestaat altijd een kans dat je gepakt wordt en een boete mag betalen.

Het argument, ja maar het werkt al jaren, wat ik door vele gebruikers van de app lees, is ook echt een non-argument. Mijn buurman Piet Piraat download al jaren illegaal fims, heeft nog nooit een klacht gekregen, dus dan zal het wel mogen.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 21 juni 2021 18:23]

Ligt geheel aan je log-in activity en op hoeveel verschillende apparaten je Vanced gebruikt. Zo heb ik nog een cracked APK runnen voor Spotify, terwijl Spotify dit al 2/3 jaar geleden praktisch onmogelijk heeft gemaakt met account bans en andere maatregelen.
Ligt geheel aan je log-in activity en op hoeveel verschillende apparaten je Vanced gebruikt. Zo heb ik nog een cracked APK runnen voor Spotify, terwijl Spotify dit al 2/3 jaar geleden praktisch onmogelijk heeft gemaakt met account bans en andere maatregelen.
Begrijp je mijn achterliggend punt wel? Prima dat je nog steeds je illegale versie van Spotify kan gebruiken, maar dat het nog steeds werkt zonder gevolgen is geen garantie dat dit zo blijft. Jij neemt een (afgewogen?) risico om je account inc playlists op het spel te zetten om illegaal te luisteren voor zo lang als het lukt. Het enige dat ik zeg, geen probleem maar kom niet klagen als ze je wel een keer aanpakken en je account + playlists kwijt bent. Het gaat altijd goed tot het moment dat het niet meer goed gaat.

Bij een dienst als Spotify is de schade nog te overzien, bij Google ben je Drive, Gmail, YouTube account etc, in één klap kwijt als je account wel uitgeschakeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 21 juni 2021 23:50]

Ik heb er net als @Typecast-L ook nog nooit van gehoord. want dat zou betekenen dat apps als Neverthink ook geen bestaansrecht zouden hebben.
Of via NewPipe. Via F-Droid [1] of via de eigen website [2] kun je NewPipe downloaden. Youtube-alternatief (maar o.a. ook SoundCloud) met PiP en geen reclames. Aanrader wat mij betreft.

[1] https://f-droid.org/
[2] https://newpipe.net/
Leuke feature. Dus eigenlijk een soort 'window' wat je dan over een ander window heen kunt leggen? Waarbij er eentje op de voorgrond staat en je beide kunt bekijken?

Lijkt me wel een geinig concept voor een OS, ipv een `premium feature` (lol) van een app voor mobile.

Kortom, waar hebben we het over, denk ik dan.
Lijkt me wel een geinig concept voor een OS, ipv een `premium feature` (lol) van een app voor mobile
Het is een standaard feature van iOS, YouTube heeft deze optie opzettelijk uitgeschakeld. Op iOS mag je OS features niet achter een paywall stoppen dus heeft YouTube het maar voor iedereen uitgeschakeld, omdat fuck you.
Op mijn Samsung lukt dit ook al zonder te betalen voor Premium. Met de Popout optie in het multitask menu kan ik Youtube in een zwevend venster plaatsen, resizen tot alleen de video en in een hoek slepen. Het blijft afspelen zonder dat Youtube dit detecteert en stopt
Het blijft afspelen zonder dat Youtube dit detecteert en stopt
Hmm, eerst klinkt het allemaal leuk, tot die laatste zin :+ dat is dus geen oplossing.
Je kunt toch ook gewoon het vierkantje lang inhouden om een gesplitst scherm te krijgen? Ik heb nu een LG maar ik dacht dat dat op mijn oude Samsung ook werkte
Picture-in-picture reclame :)
Voor de mensen die het interessant vinden:

https://www.icloud.com/sh...4c102496695cf847a72ed042a

Met de Opdrachten app die standaard op je iPhone staat kun je PiP gewoon activeren. Moet je wel even de opdracht downloaden hierboven.
Wat doet die third-party dienst die de URL ontvangt vanuit die Shortcut precies?
Erg onbegrijpelijk inderdaad dat mensen een OS instellen op hun moedertaal 8)7
Het is echt super onhandig, de terminologie klopt van geen kanten, en als je iets wilt opzoeken online heb je geen idee hoe dingen echt heten.
Onbegrijpelijk als mensen zich afkeren van hun eigen taal. Maar ondertussen wel Nederlands willen schijven.
Mooi, meer dan welkom hier. Heb zelf al tijden YT Premium (family), een absolute verademing. :)