Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube laat Premium-gebruikers picture-in-picture inschakelen op iOS

YouTube-gebruikers met een Premium-abonnement kunnen op iOS picture-in-picture inschakelen. De functie is nu uitgebracht als experimentele functie die door gebruikers handmatig ingeschakeld moet worden. Het experiment loopt tot 31 oktober.

YouTube pip op Android

Gebruikers kunnen nu naar YouTubes pagina voor experimentele functies, waar ze een Try it out-knop zien wanneer ze zijn ingelogd met een Premium-account, meldt 9to5Google. Bij het drukken op deze knop bij de picture-in-picture-modus, schakelt de YouTube-app deze functie in. Gebruikers kunnen met picture-in-picture naar een verkleinde YouTube-video kijken terwijl ze andere apps gebruiken. Volgens 9to5Google werkt pip op zowel op iPhone als iPad, al moeten gebruikers wellicht de YouTube-apps herinstalleren.

Het gaat om een experimentele functie; er kunnen dus nog bugs in zitten. YouTube spreekt zelf over een bug waarbij het vergrendelen van het apparaat ervoor zorgt dat de video wordt gepauzeerd. Gebruikers kunnen deze video wel weer verder af laten spelen met de knoppen in het lockscreen. De videodienst zegt dit nog te willen verbeteren.

YouTube kondigde de picture-in-picture-modus voor iOS in juni aan; toen konden enkele Premium-gebruikers in de VS de modus gebruiken. Later moet de functie ook naar gratis iOS-gebruikers komen, al is het nog niet duidelijk wanneer. Het is eveneens onduidelijk wat er gebeurt als 31 oktober, de einddatum van het experiment, is verstreken. Bij Android is de pip-modus al langer te gebruiken met de YouTube-app en een Premium-account.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

25-08-2021 • 17:13

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ik heb het niet meer goed voor me, maar is het niet verboden binnen de Developer License om bepaalde systeem features eigen een paywall te zetten?
Dat heb ik ook al gehoord, telkens in de trant van "Je mag geen native iOS functies achter een In-App-Purchase zetten", maar of dat ook echt klopt?

Ik vermoed dat het hierover gaat, maar niet zeker:
2.5.9 Apps that alter or disable the functions of standard switches, such as the Volume Up/Down and Ring/Silent switches, or other native user interface elements or behaviors will be rejected. For example, apps should not block links out to other apps or other features that users would expect to work a certain way. Learn more about proper handling of links.
Sta open voor reacties die dit kunnen weerleggen/bevestigen, want ik ben wel benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 25 augustus 2021 17:30]

Ik zit meer zelf met deze in mijn hoofd (heb hem net even opgezocht): 3.2.2.
Monetizing built-in capabilities provided by the hardware or operating system, such as Push Notifications, the camera, or the gyroscope; or Apple services, such as Apple Music access or iCloud storage.
Alleen als ik 'such as' vertaal als 'zoals' verwacht ik ergens wel een compleet lijstje te vinden, want anders is het vrij vaag wat er wel of niet precies mag.

Edit: ergens bevatten ze min of meer gewoon hetzelfde bericht maar dan net wat anders vorm gegeven.

[Reactie gewijzigd door Viper1995 op 25 augustus 2021 17:55]

PIP is een build in feature van het OS. "Such as" doet niet af aan dat gegeven.

Dat geeft je dus 2 keuzes: of uit voor iedereen, of aan voor iedereen. Maar dus niet achter een paywall.

Dus Apple heeft wat uit te leggen waarom dit nu wél toegestaan wordt.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 25 augustus 2021 18:03]

Thanks voor de uitleg :) was even een beetje wazig. Maar ben inderdaad benieuwd of er ooit hier een uitleg op komt waarom Google wel het voor elkaar krijgt en een ander niet.

Al kan het zijn dat dit überhaupt niet mogelijk was in een test versie die Apple gezien heeft tijdens review door een feature toggle o.i.d., wat in zichzelf ook weer tegen de regels is van de Developer Guidelines volgens mij.
Thanks! Jouw quote zegt het toch nog wat duidelijker: Wat YouTube hier doet mag niet volgens de guidelines.
De guideline die jij citeert gaat echt over zaken die altijd standaard beschikbaar zijn (knoppen of vaste UI-elementen); die mogen niet geblokkeerd worden door een app.

Volgens mij is de relevante guideline de volgende:
3.2.2 Unacceptable
(ii) Monetizing built-in capabilities provided by the hardware or operating system, such as Push Notifications, the camera, or the gyroscope; or Apple services, such as Apple Music access or iCloud storage.
Wat ik mij kan herinneren hierover, is dat Apple het volgens deze guideline niet toestaat om een betaling te vragen voor enkel het activeren van een systeemfunctie binnen een app. Wanneer zo’n functie echter onderdeel is van een groter geheel (bijvoorbeeld een ‘premium’-pakket), is het weer wel toegestaan.

Dus: omdat YouTube een breed Premium-pakket aanbied met daarbinnen ondersteuning voor Picture-in-Picture, is dat oké. Hadden ze echter een losse aankoop/betaling gevraagd voor alléén Picture-in-Picture, zou dat niet toegestaan zijn.

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 25 augustus 2021 18:55]

Wanneer zo’n functie echter onderdeel is van een groter geheel (bijvoorbeeld een ‘premium’-pakket), is het weer wel toegestaan.
Dat lees ik her en der inderdaad ook op fora. Maar dat wordt dus totaal niet duidelijk met de regels die ze zelf hebben opgeschreven. Het spreekt zich ook wat tegen; "Het mag eigenlijk niet, maar, als je het zo doet mag het wel". 8)7 In essentie is het alsnog geld vragen voor een systeem feature.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 26 augustus 2021 10:20]

Wat app developers vaak doen is een bundle maken waarin je dan een nieuw icoontje (of bij YouTube premium geen reclames) krijgt, en daar de systeemfeature ook bij in doen. Zo heb je bijvoorbeeld ook vaak dat push gebundeld wordt met iets anders en achter een paywall zit.
Klopt, maar door het als “experimentele functie” te verkopen komen ze er mee weg.
Ik denk dat ze het op een manier doen die wel mag. Muziek in de achtergrond door laten spelen mogen ze bij YouTube (music) al heel lang achter een paywall zetten.
Altstore+cercube
Geenidee+watjebedoelt
Cercube is een alternatieve YouTube app. Google zit nogal strak op hun YouTube merknaam en functionaliteit (adblock..). Dus daarom staat die app niet in de AppStore. Maar op AltStore. Een app die het iets makkelijker maakt om apps zoals deze te 'sideloaden'. Zoals @Pret ook aangeeft, is dit een wat schimmige gekunstelde oplossing, waar je iemand anders dan YouTube voor betaald. Dat zomaar opeens niet meer kan werken als Apple of Google daar zin in hebben.
A, kijk, dat is al een stuk helderder! Dank! :)
Geloof dat je dan alsnog moet betalen voor cerube om de functie te enabelen.
Ook werkt altstore (en dus ook cerube) niet in beta 15 op dit moment :/
Nee dat hoeft niet, ik gebruik cerube alles gratis
Ik had deze functie niet op ios 14.7 :/
Misschien een oude cercube build?
Zal vanavond even kijken of ik altstore en cerube op ios 15 beta werkend kan krijgen. Zie dat er gisteren weer een nieuwe versie uitgebracht is. Ik download deze apks overigens van iosninja.
het was een kwestie van inloggen en dan werkt het. Bedankt.
Fijn om te horen! 😬
Veel storings vrij kijkplezier!
Moet je het dan niet alsmaar opnieuw "activeren"? Want daar liep ik tegenaan, dat je de app constant opnieuw moet sideloaden.

disclaimer: ik gebruik misschien niet helemaal de juiste termen.
Ik had altstore op mijn main pc staan en wanneer ik deze dan aan had staan verversde hij de apps op mijn telefoon. Hierdoor ging alles mooi automatische en hoefde ik mij geen zorgen te maken. Je hebt anders 7 dagen de tijd om de app te gebruiken, daarna moet je weer verbinding maken met de pc waarop je altstore geinstaleerd hebt om ze zelf te verversen. Dat verbinden gaat overigens gewoon draadloos nadat je het geinstalleerd hebt op je telefoon, maar hiervoor heb je wel internet nodig (gaat over icloud/ itunes).
Thanks, kids blij, geen &#@*/= reclame meer op YouTube.
En voor de moraalridders, nee ik ga geen betaald abbo nemen, ik word een beetje Gallisch van al die abonnementen die je moet afsluiten voor het gebruik van apps.
Een eenmalige betaling (zoals vroeger) om een app/dienst te kopen heb ik niet zo’n probleem mee, maar al die abonnementen maakt het allemaal zeer onoverzichtelijk en je loopt er langzaam op leeg.
Fijn om te horen. Youtube is letterlijk onbruikbaar door de reclame.
Dus steel je het maar? Je gebruikt een dienst, betaal er dan ook gewoon voor. Dat kan je doen met geld, of met reclames. Wat jij doet is gewoon een dienst afnemen zonder te betalen.

Hoe zou je het vinden als je baas ineens besluit jou niet meer te betalen?

Overigens heeft IOS gewoon een heel netjes overzicht met alle abbo's die je hebt lopen hoor, dus zo onoverzichtelijk kan dat niet zijn.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 26 augustus 2021 12:50]

Ja, dan "steel" ik het maar.
Maar dan heb jij uiteraard ook geen ad-blocker geïnstalleerd, spoelt nooit door met reclames op TV en blijft braaf naar het radiostation luisteren als er reclame is.

En ik heb het niet alleen over abbo's in iOS, ik heb het over abbo's in het algemeen.
Ik kijk geen TV dus nee. Ik luister verder ook geen radio alleen podcasts. Ik betaal netje mijn youtube premium, Netfix, Amazon, disney+ en videoland.

Verder betaal ik gewoon voor mijn iCloud (family +2TB storage) en andere diensten.

Dus nee ik ben niet als jij.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 26 augustus 2021 14:10]

En dus ook geen Ad-blocker, want je omzeild die vraag wel naar mijn idee.
En Youtube Vanced voor Android.

Echt een verademing kwa functionaliteit. Als je geen zin hebt om te betalen voor functies die er gewoon standaard in zouden moeten zitten.
Alsof IOS gebruikers op dat soort oplossingen zitten te wachten.
Geen idee man ik wel iig ;) ;)
Was verwend geworden door android.

[Reactie gewijzigd door gunghir op 26 augustus 2021 19:54]

Helaas werkt dit dus niet voor mensen met premium lite, je word dan doorverwezen naar youtube premium.
Premium Lite heeft geen enkele premium functionaliteiten, het is slechts een manier om advertenties te verwijderen, dus dat is inderdaad geen verrassing.

De naamgeving van Premium Lite is wat mij betreft dan ook een vorm van consumentenmisleiding, zeker in combinatie met de prijs (7 Euro, terwijl volledig Premium 12 Euro kost) kan ik mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die denken dat dit YouTube Premium is met alle toeters en bellen, maar exclusief YouTube Music.
Ja dat dacht ik dus ook inderdaad. Youtube music heeft voor mij geen toegevoegde waarde (gebruik apple music) en dacht dat dit dus een mooie tussenstap was. Maar merkte recent dat er geen background playback in zit en nu dus ook geen pip mode :/ beetje jammer.
Werkt prima bij nadat ik een keer in uitlogde in YouTube app. Video player is wel erg klein op een iPhone 11 Pro vind ik persoonlijk.
Op mij iPhone XR kan ik de miniplayer vergroten
Apart, op de X kan dat helaas niet.
X hier, gewoon het in en uitzoom gesture gebruiken op de miniplayer. (En misschien even YT updaten)

[Reactie gewijzigd door ginojo op 25 augustus 2021 20:03]

Dank! Werkt perfect nu!
"Bij Android is de pip-modus al langer te gebruiken met de YouTube-app en een Premium-account."

Ik heb toch echt een Android telefoon zonder YouTube premium en bij mij werkt de Pip modus gewoon.
Misschien heb je je account op de Verenigde Staten staan?
Who can use picture-in-picture?
Android users in the United States running Android Oreo or greater, with ad supported PiP playback.
Bron: https://support.google.com/youtube/answer/7552722

Overigens valt een PiP die nu al werkt, ook te gebruiken met YouTube Premium :+
Mijn Samsung heeft van zichzelf al een optie om bijna alle apps wel in PiP te krijgen, werkt ook gewoon met YouTube alleen speelt hij niet door als het scherm uit gaat :-( (en je krijgt ook nog een lading UI erdoorheen gemengd, je krijgt niet netjes enkel de video te zien.) Maar ik heb er dus geen YT Premium voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 25 augustus 2021 19:25]

Het is ook niets meer dan Apple gebruikers pesten. Ook op de Apple TV is de YouTube bij verre de meest gebruiksonvriendelijke en lastigste bedienbare en slechts werkende app die er in de App Store staat. En ik geloof niet dat YouTube/ Google slecht zou zijn in gebruikers interface maken. Helemaal waneer je verschil in bediening vriendelijkheid van bedienen ziet waneer er bijv een shield naast zet.

Ook met het extreem pushen lees gebruiker pesten met extreem veel reclame waneer het dagelijkse scherm voor de betaalde versie weg klikt geeft mij duidelijk de indruk dat Google zijn YouTube markt positie misbruik om mensen bij Apple en Merken weg te pesten.

Bij mij werkt dit alleen averechts ik merk bij mij zelf dat mijn aversie tegen Google de laatste maanden hierdoor enorm heeft gevoed tot een bijna haat tegen dit bedrijf en ik momenteel elke concurrent liever meer betaal dan dat Google 1 cent geef

[Reactie gewijzigd door xbeam op 25 augustus 2021 22:56]

Vraag uit oprechte interesse, maar zijn er mensen die deze feature gebruiken? Misschien ligt het aan mijn ogen maar ik zie gelijk niks meer als dat schermpje zo klein is. Plus het blokkeert vervolgens het zicht van datgene wat erachter staat. Ik persoonlijk heb er dus niet zoveel aan.

Sommige zullen het geweldig vinden, dus fijn voor diegene uiteraard dat ze het beschikbaar stellen.
Het is wel eens handig als je snel iets wilt opzoeken of regelen en je de volle aandacht niet bij de video hoeft te houden.
iOS is ook meer dan alleen de iPhone. Zelf zou ik het gebruiken op de iPad waar het scherm groot genoeg.
Mijn dochter gebruikt het constant op haar iPad. Ik geloof dat ze dan zit te gamen en netflix kijken tegelijkertijd... geen idee. Maar die generatie kan dat prima tegelijkertijd verwerken.
Ik heb toevallig per vandaag YT Premium. Ik heb niets aangezet vbw beta features, maar als ik een video afspeel en vervolgens terug naar het homescreen ga, wordt de video al in een klein pip-vester afgespeeld. Wellicht staat het sinds vandaag standaard aan? (iOS)
Ik heb dit al een aantal weken. Ook verder geen beta versie ofzo draaien. Misschien dat ze het nu alleen aankondigen.
Nee, zoals wel meer functionaliteiten doet Google ook hier aan een "phased" roll-out, je had dus gewoon geluk dat je al bij de groep zat waar het al geactiveerd was zonder een toggle om te moeten zetten.

Het kan ook zomaar zijn dat als je om wat voor reden dan ook de YouTube app nieuw installeert (vanwege een telefoon-reset bijvoorbeeld) je de functionaliteit weer kwijt raakt. Zo ben ik afgelopen jaar met beta-firmware updates wel vijf keer gewisseld tussen het wel en niet hebben van 4K in YouTube, om gek van te worden.

Op mijn iPad heb ik in ieder geval pas nu voor het eerst PiP dankzij deze toggle.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 25 augustus 2021 18:03]

Ook ik had deze feature al een paar weken. Mogelijk was dit toch al eerder aangezet?
Mooi he dat premium, terwijl mobiele OS'en stiekem gewoon multi tasking hebben zetten ze dit achter een paywall.

Kan me nog herinneren dat je op bv een gejailbreakte telefoon gewoon applicaties in de achtergrond kon blijven draaien en zo youtube's achtergrond functie kon omzeilen.

Maar goed gros van de buhne snapt daar toch niks van of wordt gewoon dik genaaid ;)
Hoe werkt dit? Stoppen ze de site in een iframe of openen ze vanuit youtube de andere site en modificeren ze het dom model van de andere site via window.opener of is dit native ingebakken in iOS
iOS is niet gemaakt in HTML of JavaScript, de Picture In Picture feature is ingebouwd in iOS (en Android waarschijnlijk ook). YouTube heeft de toegang tot deze feature vanuit hun app simpelweg achter een paywall gezet.
Native ingebakken.