Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google zet picture-in-picture-modus aan in Chrome

Google heeft het in zijn meest recente versie van de Chrome-browser mogelijk gemaakt om de picture-in-picture-modus te gebruiken. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk een YouTube-video op de voorgrond te houden terwijl er andere programma's worden geopend.

De vernieuwingen zitten in versie 70 van de Chrome-browser, en Google-medewerker François Beaufort liet in een bericht op Google+ weten dat picture-in-picture voortaan standaard aan staat. Overigens moeten ontwikkelaars hiervoor wel ondersteuning inbouwen op hun website. Er is ook een extension voor Chrome waarmee gebruikers de picture-in-picture op elke webpagina kunnen aanzetten voor video's.

Op YouTube zit picture-in-picture-modus al ingebouwd; gebruikers kunnen door twee keer een rechtermuisklik een menu openen waarbij picture-in-picture geselecteerd kan worden. Vervolgens kan de afgespeelde video op de voorgrond worden gehouden. Dat kan ook als er een andere applicatie wordt geopend.

Volgens Beaufort wordt picture-in-picture ondersteund op Windows, Linux en de Mac. De bedoeling is dat er nog ondersteuning wordt ingebouwd op de Chrome-browsers voor Android en Chrome OS. Het is overigens wel mogelijk de modus daar te gebruiken; daarvoor moet chrome://flags/#enable-surfaces-for-videos worden aangezet, aangezien het nog om een experimentele versie gaat.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

20-10-2018 • 12:58

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Voor iedereen die het meteen op YouTube probeerde en de optie niet kon vinden, even updaten via "Help" -> "About Google Chrome" :)

Version 70.0.3538.67 (Official Build) (64-bit) <- deze versie heeft het standaard aan staan

En via deze Chrome plugin werkt het ook met Netflix:

https://chrome.google.com...oedgoejojocmhlaklaeopbecg

[Reactie gewijzigd door ThaRabbit op 20 oktober 2018 13:06]

Zowel als op macOS als op Windows werkt dit alsnog niet zodra ik inlog met m'n Google account.
De optie komt pas beschikbaar zodra ik uitlog met m'n Google account, de cache van Chrome leeg en de browser opnieuw opstart. Zelfs op m'n schone Win10-VM werkt dit niet. (Nee, ik gebruik geen extra extensies die het gedrag van de browser kunnen beïnvloeden.)
Bizar, ik ben gewoon ingelogd :) Ik zit op Win 10 Enterprise, 64 bit. het werkt ook prima op mijn Windows 8.1 laptop.

Mogelijk heb je een flag in je account aan staan die e.a. beperkt?

[Reactie gewijzigd door ThaRabbit op 20 oktober 2018 13:37]

Zowel met als zonder die extensie krijg ik de livestream van Fox Sports helaas niet als PIP. ;(
Ik zie dit bij mij:

Er is een fout opgetreden bij het ​​controleren op updates: Het starten van de updatecontrole is mislukt (foutcode 4: 0x80070002 -- system level).
Meer informatie
Versie 69.0.3497.100 (Officiële build) (64-bits)

url's uit het bericht https://support.google.com/installer/?product={8A69D345-D564-463c-AFF1-A69D9E530F96}&error=0x80070002 > https://support.google.co...085847512-1830156574&rd=1 & https://support.google.com/chrome?p=update_error

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 20 oktober 2018 15:18]

Super handig om dan links te geven bij een foutmelding voor “geen internet”.
Enkel zijn google updater is geblokkeerd, hij kan overduidelijk wel op het internet komen want hij post hier ;)
I know maar voor zover Chrome updater weet heeft hij geen internet. Is het dan niet raar dat er online support word geboden bij een foutmelding voor geen internet?
Nee meeste hebben een smartphone met internet en naar de bibliotheek gaan om een Chrome for dummies te lenen is ook zo omslachtig
Twee keer rechtermuisklik? Wie vond dat een goed idee?
Is in Safari ook zo, je komt eerst in het eigen menu van de speler.
Op Mac is er vast ook touchbar ondersteuning, direct via een knopje dus😊
Nee, je moet eerst 2 keer rechtermuisklik doen om in het andere drop-down menu te komen. Vervolgens kan je 'scherm-in-scherm' aanzetten.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 oktober 2018 13:12]

Heb het net even uitgeprobeerd, met rechtermuisknop open je afwisselend een YouTube contextmenu en Chrome contextmenu. Daarom is 2x klikken nodig.

Niet heel makkelijk te vinden imo, wat @mikesmit zegt.
En al helemaal omdat Chrome en Youtube beiden van Google zijn. Hoop dat ze daar toch wel een wat betere manier voor gaan vinden.
Dit gaat dus niemand uit zichzelf vinden (tenzij je Parkinson hebt). Gebruiksvriendelijkheid staat overduidelijk niet voorop
Ik lag helemaal dubbel _/-\o_
Ontwikkelaars moeten deze ondersteuning inbouwen
Leuk, dan kan ik net zo goed in PIP modus ontwikkelen die werkt in elke browser.

En ik kan er nog steeds niet overeen komen wat er nu zo moeilijk is aan semantic versioning. Een major versie update voor nog niet eens een geteste functionaliteit. Over 20 jaar mag je tegen iemand zeggen: "Ja, je moet even de installatie van Chrome downgraden naar versie: "een miljoen honderd en drie en twintig duizend vijfhonderd acht en dertig" want de nieuwste versie heeft problemen met onze zelfgemaakte plugin.
Firefox is ook plots van een lange tijd op versie 3 te zitten (als ik me niet vergis) overgegaan op grotere increments. Toen las je reacties zoals "anders lijkt het dat ze achter staan op chrome".

Btw, veel software in de professionele wereld werkt ook gewoon met jaar nummers (bvb 2018.1, 2018.2, ...), wat al helemaal niet meer volgens de "regels" is.

Volgens mij heeft semantic versioning vooral zin als je software voornamelijk via de API wordt gebruikt.
Ach ja, aan het einde van de dag is die versionering alleen voor pro's handig om vast te kunnen stellen dat X vanaf versie Y Z doet. Consumenten zien de nummertjes nooit en achter de schermen kun je redelijk eenvoudig overgaan op een andere nummering.
Firefox heeft dit al ruim een jaar met Min Vid:
https://testpilot.firefox.com/experiments/min-vid

update:
Deze test is beëindigd, maar wegens succes zal Firefox dit ook standaard gaan maken.

[Reactie gewijzigd door Erendiz op 20 oktober 2018 14:55]

idd dacht ook al dit kan ik al lang.

Het werkt bij mij overigens nog steeds omdat ik nog een oudere versie (54) van de browser heb :)
in de nieuwe quantum release werkt het momenteel bij mij niet meer merkte ik vandaag...
Het was mij trouwens voor vandaag niet eens opgevallen dat het een functie van de browser was. omdat het in de youtube bar staat dacht ik dat het een youtube feature was.
Dat is wel wat anders. PIP is bij Chrome dit geval een API die ontwikkelaars kunnen gebruiken. Bij Firefox is een feature die cross-website werkt.
Net even uitgeprobeerd, werkt wel leuk. Je kunt wel niks met het tabblad doen waar origineel de video in stond. Ik nam aan dat ik dit kon aanzetten en dan in hetzelfde tab verder kon browsen. Je kunt wel gewoon naar een ander tab gaan en daar verder browsen zonder dat de pip afsluit.

Het is misschien nog niet gemakkelijk te vinden maar ik neem aan dat Youtube ook een optie ervoor in hun eigen UI of right click menu kan opnemen. Nu staat de optie in het right click menu van de browser zelf en omdat Youtube een eigen menu heeft moet je twee keer klikken. Volgens mij werkt een Shift + right click ook trouwens (of Ctrl, weet het even niet meer).

Ik denk trouwens niet dat ik de functie veel zal gebruiken aangezien ik een tweede monitor heb waar ik veel liever een video gewoon fullscreen open zet. Het kan misschien wel een goede uitkomst zijn wanneer je maar één scherm hebt en een tutorial oid volgt.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 20 oktober 2018 13:39]

Deze functie heeft opera al een tijdje :) werkt ook erg handig als je een spel op borderless window draait blijft je youtube video of twitch boven je spel draaien.
Handig. Heb zelf maar 1 scherm dus dit is een erg handige optie.

Maar veel mensen die de hele dag bezig zijn met hun pc hebben tegenwoordig al snel een tweede scherm. En andere mensen zullen hier niet echt veel gebruik van gaan maken. Het is alsnog een leuke optie om te hebben.
wauw dit is een echt nuttig toevoeging! :) ik had het nooit gevonden zonder jullie. Maar dit is wel handig voor muziek ofzo :)
Super handige functie. Gebruik hem meteen, zelfs typen het typen hier.

Kwam er wel achter dat autoplay niet werkt. Hij speelt het volgende filmpje af in het originele venster maar het scherm blijft alsof je picture in picture zit terwijl dat schermpje zwart blijft.

[Reactie gewijzigd door kaasaanfiets op 20 oktober 2018 14:23]