Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

YouTube werkt aan tool om achtergrond in video's aan te passen

Binnen YouTube komt er een nieuwe functie beschikbaar om de achtergrond in video's aan te passen, vergelijkbaar met het zogenaamde 'groene scherm'-effect in films. De functionaliteit is vooralsnog beperkt beschikbaar.

In een demonstratie laat Google zien hoe gebruikers zichzelf kunnen filmen en vervolgens de achtergrond kunnen wijzigen, waardoor zij bijvoorbeeld net kunnen doen alsof zij zich op een andere locatie bevinden. De technologie werkt met machine learning, en Google heeft op zijn blog uitgelegd hoe dit 'groene scherm'-effect, genaamd Real-Time Video Segmentation, precies functioneert.

Videomakers kunnen het veranderen van de omgeving gebruiken binnen YouTube stories, de tegenhanger van SnapChat Stories, waarbij gebruikers filmpjes kunnen maken en deze kunnen voorzien van filters. Volgens YouTube biedt het aanpassen van de achtergrond videomakers meer creatieve mogelijkheden, zonder daar dure apparatuur voor te hoeven aan te schaffen.

Vooralsnog heeft echter alleen een klein deel van de YouTube Creators toegang tot de nieuwe functionaliteit, omdat deze nog wordt getest. Uit de eerste video's die Google online heeft gezet blijkt ook dat de technologie nog niet perfect werkt, aangezien er in de video's artefacten te zien zijn bij het 'grensgebied' tussen de gefilmde persoon en de achtergrond.

Het aantal achtergrondeffecten waar uit gekozen kan worden is nog beperkt en moet op termijn worden uitgebreid. Zodra dat gebeurt, moet de functionaliteit ook breder beschikbaar komen, en is Google van plan om de techniek op te nemen in zijn set met tools voor augmented reality.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

03-03-2018 • 10:02

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Ik zie redelijk wat negativiteit richting Youtube voor het implementeren van deze feature en eigenlijk is dat ook wel logisch na de "misleidende" titel. "YouTube werkt aan tool om achtergrond in video's aan te passen." Hoewel deze titel niet volledig incorrect is, is het niet de bedoeling dat het achtergrond aanpassen gezien wordt als een nieuwe feature voor Youtube.
Our immediate goal is to use the limited rollout in YouTube stories to test our technology on this first set of effects. As we improve and expand our segmentation technology to more labels, we plan to integrate it into Google's broader Augmented Reality services.
In de conclusie van de blogpost wordt dan ook duidelijk benadrukt dat met deze gelimiteerde rollout verder onderzoek wordt gedaan naar video segmentatie om dit later in bijvoorbeeld Google's AR services te implementeren. Ook wordt dit onderzoek niet door Youtube gedaan maar door AIMatter, een bedrijf dat Google midden vorig jaar overgenomen heeft.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het artikel volledig incorrect is, eerder misleidend, maar ik wil hiermee de situatie nuanceren, want het onderzoek dat gedaan is voor deze feature en de techniek erachter is naar mijn mening geweldig en heeft dan ook vele toekomstige toepassingen.

Edit:
Ochtendspelling

[Reactie gewijzigd door JortvD op 3 maart 2018 15:19]

In plaats van zulke naar mijn mening nutteloze features te verwerken, wacht ik al maandenlang op de dark-mode feature. Eens in de zoveel tijd een YouTube update, en dan blijken de veranderingen zoals gewoonlijk niet zichtbaar te zijn.

Ik heb het over de YouTube applicatie.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 3 maart 2018 10:18]

Deze feature is er en wordt gefaseerd uitgerold op zowel iOS als Android.

Ik heb het al (iPhone X) en ziet er okť uit maar had liever gezien dat de achtergrond volledig zwart was i.p.v donker grijs.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 3 maart 2018 11:15]

Ja dat is dus wat ik ook dacht :p. Die uitrol duurt wel erg lang vind ik.

Die link geeft trouwens alleen maar informatie over de iPhones.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 3 maart 2018 11:32]

Die link geeft trouwens alleen maar informatie over de iPhones.
I know. Via Google ook zat voorbeelden te vinden over de Android app.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 3 maart 2018 11:52]

Als je op je profielfoto klikt, staat dat normaal ergens in het midden van dat menu. Moet je wel aangemeld zijn natuurlijk.
Daar heb ik uiteraard al meerdere malen gekeken. Staat er niet tussen. Ik draai versie 13.07.55
Daar heb ik uiteraard al meerdere malen gekeken. Staat er niet tussen. Ik draai versie 13.07.55
Ik denk dat je nog lang kunt wachten. Zelfs Android zelf (behalve Android voor Pixel) heeft niet eens een dark theme anno 2018.

Ben net overgestapt van BBOS10 naar Android 7.1 en kan nog steeds amper geloven dat zo'n ontzettende basis feature er niet in zit. Evenals een blauw licht filter dat elk ander OS al jaren heeft.
Misschien moet je dan iets beter zoeken? 'nacht mode' aka blauw licht mode, heb ik al op mijn HTC 10 sinds android 7.0 zie ook https://www.howtogeek.com...roid-to-reduce-eyestrain/
Misschien moet je dan iets beter zoeken? 'nacht mode' aka blauw licht mode, heb ik al op mijn HTC 10 sinds android 7.0 zie ook https://www.howtogeek.com...roid-to-reduce-eyestrain/
Dan is dat een HTC feature en niet een Android feature. Dus: het zit niet in Android.

In 7.0 was het mogelijk met een app een "geheime" night mode feature aan te zetten (serieus zo'n basis feature een "geheime" feature maken waar je moeite voor moet doen?! |:() . Zelfs dat heeft Google er in 7.1 weer uit gehaald. |:( |:(

Uit je eigen link:
Nougat Devices: Enable Android’s Hidden Night Mode
Note: This was disabled in Android 7.1, so it only works in 7.0.
Ik heb nochtans in mijn instellingenmenu op mijn OnePlus 3T een donker thema ingesteld. Maar ik denk dat dat door OP zelf is geÔmplementeerd.
Nu lees ik pas dat je de app bedoelde, ik had de manier op het op de website te doen uitgelegd. Ik denk niet dat je het op de app al kan, zou wel mogen eigenlijk. Ik draai trouwens dezelfde versie.

[Reactie gewijzigd door Robin Verbeek op 3 maart 2018 10:18]

De darkmode voor de YouTube app wordt gefaseerd uitgerold. Dat bedoelt hij waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 3 maart 2018 11:07]

Donker thema is al een hele tijd beschikbaar, ik gebruik het nu al een aantal maanden :)
Doel je op de app of op de desktop site? Laatstgenoemde heb ik ook al een lange tijd ja. Die app heeft nog steeds niet die optie.
wat heb je aan die functie als je filmpjes fullscreen kan kijken? (gewoon een oprechte vraag vanuit mijn beperkte visie, no offense)
Omdat ik wel eens ellenlang aan het scrollen ben door m'n feed als ik in bed lig. :p
Op Android is de dark modus in YouTube beschikbaar dmv de iYTBP app. Daarbij kan je ook background play instellen en default resoluties selecteren als je op wifi/4g zit. Het enige nadeel is dat je geroot moet zijn. Link daar de xda thread: https://forum.xda-developers.com/android/apps-games/app-iytbp-injected-youtube-background-t3560900/amp/

Maar uiteraard zou het fijner zijn als YouTube dit zelf in hun officiŽle app implementeert ;)
Erger me zelf mateloos aan het gebruik van wit in Google applicaties. Mijn 6P (met OLED nota bene) heeft sowieso al een verschrikkelijke batterijduur, ik wil al dat wit licht dat mijn batterij opvreet niet! Toch te absurd voor woorden. Of Maps waarin je niet zelf kan kiezen tussen dag of nacht modus, dat moet perse automatisch gaan. :(

Echt iedereen zit te schreeuwen voor een dark modus in heel Android, maar Google weigert het te implementeren. :?

/off topic rant

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 3 maart 2018 13:50]

In plaats van zulke naar mijn mening nutteloze features te verwerken, wacht ik al maandenlang op de dark-mode feature. Eens in de zoveel tijd een YouTube update, en dan blijken de veranderingen zoals gewoonlijk niet zichtbaar te zijn.

Ik heb het over de YouTube applicatie.
Want er zal binnen Google ongetwijfeld maar ťťn team bezig zijn met het ontwikkelen van Youtube functies en uiteraard zou dat team zich alleen bezig moeten houden met wat jij wilt.
OK, die snap ik niet:
Iets wat wellicht regelmatig puur cosmetisch is (maar wellicht ook wel zinvol ingezet kan worden) vind je minder belangrijk dat dark-mode, wat volgens mij echt alleen cosmetisch is?
Had al zo'n vermoeden dat ze weer iets (zinloos) aan het veranderen waren op de achtergrond.

Vaak merk je dan (als creator/uploader althans) dat vanalles dan weer eens niet goed werkt als je wat wil op je kanaal. Zo is het al een paar dagen dat ik geen enkele melding meer krijg van reacties, analytics word ook niet fatsoenlijk bijgewerkt, krijg ineens weer allemaal 'aanbevolen' content op m'n frontpage waar ik helemaal niet op zit te wachten (kun je alles weer markeren als 'niet geÔnteresseerd').

En nog steeds heb je soms, als je er ergens klikt, dan je ineens weer in de oude interface komt, klik je weer wat anders ineens weer de nieuwe interface (is er al een tijdje, maar werkt nog steeds niet naar behoren).... Nee, laten we lekker een zinloze functie toevoegen ipv de boel een keer fatsoenlijk op regel te hebben... :S
Wat voor een nutteloze ongevraagde feature is me dat?
Op de paar 'vloggers' die het gaan gebruiken...
Dat ze eens werk maken van de 'dark mode' in de youtube app voor android & ios.
In het kader van "de bestrijding van nepnieuws" lijkt dit me inderdaad een essentiŽle feature ... :')

Ach. Met het huidige beleid is Youtube toch een aflopende zaak. Maar dan kunnen de overgebleven sneuneusjes wťl hun achtergrondje veranderen ...
Zucht...
Er is de laatste tijd veel kritiek op YouTube. Er zijn heel veel dingen mis, die nodig gefixed moeten worden.
1: het willekeurig demonetizen van video's dmv bot-systemen waardoor veel YouTubers een groot deel van hun inkomsten verliezen. Dit moet handmatig worden beoordeeld om het op te lossen.
2: YouTube kondigde aan dat alle kleine kanalen helemaal demonetized worden, tenzij ze zowel een x aantal views en minimum aantal subscribers per maand krijgen.
3: Het compleet verbannen van kanalen die iets met wapens te maken hebben. Een groot deel van educatieve kanalen werden verwijderd.
4: Trending en Aanbevelingen zijn niet meer wat het was. YouTube pusht je om videos te kijken die minder "edgy" zijn en dus beter voor adverteerders.
Daarnaast zijn er nog veel meer problemen, zoals het totaal negeren van creators en inzetten op meer "TV-content".
Maar in plaats daarvan voegt YouTube een tool toe waarmee je de achtergrond kunt veranderen speciaal voor een tegenhanger van snapchat stories, om maar relevant te blijven in het social media-landschap.

(edit: typo's)

[Reactie gewijzigd door J0chemG op 3 maart 2018 21:57]

"The Purge" lijkt me een belangrijker issue om mee bezig te zijn voor de mensen die voor YouTube werken, dan dit soort oppervlakkige dingen. De achtergrond aanpassen is sowieso niet nodig als je op locatie filmt, of als je in je studio een betoog aan het houden bent.

Lekker belangrijk weer. :S
Jammer ik las. YouTube werkt aan tool om op de achtergrond te werken..
gewoon je window minimizen.
quote
In een demonstratie laat Google zien hoe gebruikers zichzelf kunnen filmen en vervolgens de achtergrond kunnen wijzigen, waardoor zij bijvoorbeeld net kunnen doen alsof zij zich op een andere locatie bevinden.
unquote

En wat als je jezelf thuis filmt en als achtergrond bijvoorbeeld het Atomium of de Eifeltoren gebruikt? Op beide staan copyrights voor "commerciŽle" toepassingen (lees= succesvolle youtube-vlogs) en dan krijgen we nog wat meer gedoe over wat of niet geplaatst mag worden. Hoe gaat youtube dat weer aanpakken?
Kortom, chroma keying zonder een greenscreen? Slim aangepakt van YouTube. Laat hun creators het programma trainen en wanneer het voldoende is honderden miljoenen vangen vanuit Hollywood.

Deze techniek kan (indien voldoende getraind) een hele revolutie teerweeg brengen