Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Maker van Counter-Strike werkt bij Black Desert Online-studio aan nieuw project

De Canadese ontwikkelaar Minh Le, bekend onder zijn nickname Gooseman en een van de makers van Counter-Strike, gaat aan de slag bij Pearl Abyss. Bij de Zuid-Koreaanse studio werkt Le aan een nieuw project. Pearl Abyss is de maker van mmorpg Black Desert Online.

Details over het nieuwe project geeft Pearl Abyss niet. De studio meldt in een persbericht alleen dat Minh Le nu werkzaam is bij het bedrijf en onderdeel is van dat project. Ook zegt de studio door te gaan met het aantrekken van ontwikkelaars wereldwijd.

Minh Le is een van de makers van Counter-Strike. De eerste versie van de populaire shooter verscheen in 1999. Le was verantwoordelijk voor een groot deel van het programmeren van de game, die ontstond als mod voor Half-Life. Nadat de mod erg populair werd, kocht Valve de rechten voor Counter-Strike en werden de makers, waaronder Le, ingehuurd om verder aan het spel te werken.

Le vertrok bij Valve nadat plannen voor Counter-Strike 2 in de kast werden gezet. Hij begon zelf te werken aan een nieuwe shooter, met de naam Tactical Intervention. In 2009 ging hij in dienst bij het Zuid-Koreaanse FIX Korea, om verder te werken aan die game. Het spel kwam in 2013 uit, maar werd geen groot succes. Vorig jaar werden de servers gesloten.

De Counter-Strike-maker vertrok na het uitbrengen van Tactical Intervention naar Facepunch Studios, waar hij werkte aan survivalgame Rust. In februari dit jaar is hij vertrokken bij die ontwikkelaar. Pearl Abyss is de nieuwe werkgever van Le. De Zuid-Koreaanse studio is bekend van de sandbox-mmorpg Black Desert Online.

Minh Le

Door

Nieuwsredacteur

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Het zou ook goed kunnen zijn dat het hier niet gaat om BDO maar om de nieuw aangekondigde MMO van Pearl Abyss Ascent: Infinite Realm.

Ik heb begrepen dat dit de nieuwe grote MMO van Pearl Abyss moet gaan worden.
Ascent: Infinite Realm wordt door Bluehole ontwikkeld, niet door Pearl Abyss.
Kakao Games zit, samen met Bluehole, achter dit spel en Kakao is practisch Pearl Abyss.

[Reactie gewijzigd door shoney24 op 4 april 2018 13:39]

overigens hebben ze nog wel een gooi gedaan op indiegogo; https://www.indiegogo.com...l-intervention-reloaded#/
Na Counter-Strike nog helaas geen succes voor deze kerel. Hoop dat hij meer kan betekenen bij deze studio.
Ja misschien maken ze wel een game die qwa spelmodus en kwaliteit niet voor cs onder doet.
Ik wens ze veel plezier toe aan hun nieuw project, en ik hoop dat ze er iets leuks van maken.
Aan de andere kant: moet je dat wel willen. Liever één titel waarmee je wereld beroemd mee bent dan 100 titels die allemaal pulp zijn . . .
Liever één dan 100.
Die "één" heeft hij al in de pocket, dus waarom niet nog "één" erbij. De rest is niet boeiend...
Je bent maar zo goed als je laatste titel/reeks. Kijk maar naar Richard Garriott , heer en meester ten tijden van de Ultima serie, maar sindsdien hebben z'n andere titels vrij weinig meer gedaan . . .
Net als in topsport na bepaalde leeftijd neemt capaciteit gewoon af.

Incombinatie met concurrentie, timing, gameplay etc...
Beter schaven ze BDO eerst eens even bij. De UI en user experience van dat spel lijken alsof ze door een stagiair gemaakt zijn. Voor de rest zeer vermakelijk, maar kan wel ff een quality overhaul krijgen. Maar iets zegt me dat ze hem daar niet voor hebben aangenomen...
Omdat het geen 'aan je handje' MMO is? Zeker de console interface is heerlijk clean en simpel, 90% van de combat inputs gaat toch via muis/keyboard, heb je geen hotkeys voor nodig.
Ik heb het meer over simpele zaken, zoals de layout van item tooltips, of nameplates - Ziet er allemaal vreselijk onoverzichtelijk uit. Als ze dat soort kleine dingen gewoon ff wat strakker maken, wordt het hele spel een heel stuk relaxter om te spelen.
BDO is geen beginner friendly game. Dat is denk ik het beste om te zeggen. Maar als je het spel regelmatig speelt dan heb je echt geen problemen met de interface en dergelijke. BDO kost gewoon wat meer tijd dan de gemiddelde MMO om alles door te krijgen omdat je er vrij blind in wordt gegooid en spelendewijs zelf alles moet uitzoeken. Er is zoveel te doen dat je zeker een maand of 3 nodig hebt om het een beetje door te krijgen.
Vind ik een slecht excuus. Ik speel het dagelijks - maar ik erger me nog steeds kapot aan de simpelweg slechte ui. Er is gewoon niet goed over nagedacht. Ja het werkt, maar het kan stukken beter. Wat ik hierboven al schreef...nameplates en item tooltips zijn een zootje en niet overzichtelijk. Daar kun je aan 'wennen', maar je kan het ook gewoon beter designen. En zo zijn er bijzonder veel kleine dingen in dat spel die met een paar simpele tweaks vele malen beter kunnen.
BDO is geen spel om binnen te vallen en lekker snel doorheen rushen. Dat lukt niet, want ook al rush je naar level 60, je bent nog steeds zwak omdat je gear achterloopt en skills langzaam leert.
En je bent niet nuttig voor guild ivm achterstand op gathering, crafting, transporten, etc... dus ja, je bent écht uren bezig om alles langzaam op te bouwen.
Daarbij is travelen niet versneld via teleports zoals je gewend bent op sommige mmos, je moet steeds reizen per paard en dat is niet snel. Heel wereld oversteken kost je zo'n 2 uur aan reistijd (!).

De wereld is erg groot en zeer gevarieerd, elke hoekje steeds anders. Veel verborgen plaatsen.
CS:GO zal ondanks wat populariteitsverlies en het feit dat het alweer bijna 6 jaar oud is niet zomaar met een opvolger komen. Daarvoor is de playerbase gewoon te groot en zijn spelers te committed aan CSGO vanwege hun skins en rank. Valve is gelukkig wel redelijk fanatiek met het up to date van CSGO door patches te blijven ontwikkelen, nieuwe operations toe te voegen en oude maps op te poetsen. Ik kan me ook voorstellen dat niet iedere ontwikkelaar evenveel behoefte aan het continue oppoetsen van een spel maar graag wil ontwikkelen aan iets nieuws. Wat dat betreft is deze stap zeker niet onlogisch.
Je bent zo te zien zeer jong want dat is uiteindelijk ook gebeurd met CS 1.6, iedereen speelde het. De enige reden waarom 1/30e van de playerbase toch oversprong naar CS:Source was omdat ze nooit top waren in 1.6 en de meeste sponsors richting Source gingen, laat staan later CS:GO met al de marketing mogelijkheden, de skins, betere UI voor events, enz... CS 1.6 is nog steeds de beste versie, ook de meest skill vereiste game.
Och jee, ik voorzie grote getallen chineze aimbotters en geen tot crappy anti cheat bescherming...
Want Half Life en Valve waren niks geweest zonder Counter Strike? Half Life heeft meer dan 50 game of the year awards gewonnen (en dat is enkel al Half Life 1) en kreeg hulde voor zijn graphics, realistische gameplay (voor de tijd) en verhaal.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 4 april 2018 13:36]

Wat heeft dat in godsnaam met elkaar te maken? Valve maakt gewoon (bijna) geen games meer.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 5 april 2018 00:09]

Net zoveel als het gedachte dat Steam bestaat vanwege een HL mod.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*