Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Microsoft is naar verluidt bezig met tests om Xbox 360- en Xbox One-games via Azure en wifi te streamen naar diverse browsers op pc's, laptops en tablets. De games zouden draaien met bijna 60 frames per seconde.

Vorige maand werd bekend dat Microsoft een technologie heeft ontwikkeld die de nadelige effecten van verbindingen met een hoge latency moet verminderen. In een paper leggen onderzoekers uit dat een van de mogelijkheden om lag te verminderen is door het systeem te laten voorspellen wat de gamer gaat doen op basis van zijn eerdere gedrag. Er is een foutcorrectie in de zogeheten DeLorean voor het geval het systeem ernaast zit. Uit testresulaten met DeLorean zou blijken dat de technologie gamers in de shooter Doom 3 minder snel sneuvelen.

Microsoft lijkt inmiddels bezig om DeLorean te implementeren in een mogelijk nieuwe streaming gamingdienst: Neowin meldt op basis van anonieme bronnen dat de softwaregigant er al in geslaagd is om Xbox 360-games met 60fps in verschillende browsers op pc's en tablets speelbaar te maken. Ook het dashboard van de Xbox 360 zou via de browser bedienbaar zijn. Tevens zou de technologie geschikt moeten zijn om Xbox One-titels te streamen. Dat zou gebeuren via Microsofts Azure-cloudomgeving en wifi.

Ondanks de geboekte vooruitgang moet Microsoft nog een aantal hordes nemen voordat het kan overgaan tot de introductie van een breed toegankelijke commerciële dienst met veel speelbare titels. Zo zou het bedrijf moeten gaan onderhandelen met speluitgevers om games rechtentechnisch te mogen streamen naar andere apparaten. Ook is onduidelijk welke bandbreedte minimaal nodig is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

" door het systeem te laten voorspellen wat de gamer gaat doen op basis van zijn eerdere gedrag. "

Ok kunnen we dit zien als een soort auto aim persoonlijk op je eigen speel stijl ?
Ik denk dat het zo gaat:
als iemand rechtdoor loopt, en de connectie valt even weg, dan blijft de speler automatisch rechtdoor lopen.
Dat is het makkelijke deel. Wat ze hier doen is stel jij beweegt altijd iets naar links als er een vijand in beeld komt dit systeem zal dit oppikken, en tijdens zware lag zal hij automatisch iets naar links bewegen als er een vijand in het beeld komt.

Het systeem leert hoe jij op bepaalde situaties reageert en gebruikt dit om lag correctie toe te passen, die aangepast is op jou gedrag.

Bron : nieuws: Technologie moet negatief effect hoge latency bij streaming games verminderen

[Reactie gewijzigd door revertive op 11 september 2014 19:05]

Neen, wat ze doen is op voorhand meerdere frames doorsturen adhv voorspelling van beweging. Stel dat je vooruit aan het lopen bent, dan gaat hij al het frame doorsturen dat je zou zien als je een tel/frame later (pakweg 16,66 ms op 60 fps) daadwerkelijk rechtdoor hebt gelopen. In plaats van de lange lus 'toetsinvoer -> stuur naar server -> bereken op server -> stuur frame terug naar client -> display frame'. wordt dit nu enorm ingekort omdat je het te ontvangen frame al hebt, die heb je namelijk een tel geleden binnen gekregen. Stuur een aantal frames door voor links, rechts, vooruit, achteruit en je muisview, en je bent er: beperkte lag bij streaming.
Dit systeem zou juist veel bandbreedte innemen omdat je zoveel verschillende frames downloadt en er uiteindelijk maar één van gebruikt, maar hier zullen ze ongetwijfeld iets op hebben gevonden - de verschillende frames voor links/rechts/etc zullen namelijk niet veel van elkaar verschillen waardoor ik mij kan inbeelden dat dat goed compressed kan worden.
Daarnaast zou dit een technologische doorbraak van wezenlijk belang zijn. Het geeft een hele nieuwe definitie aan online gamen via een webbrowser. Ook biedt het legio mogelijkheden als de hardware niet meer per definitie vereist is, zoals bijvoorbeeld "xbox on demand", buiten de deur gamen, zonder de console mee te hoeven nemen, en een game huren, zoals je nu films kan huren met Videotheek Online bijvoorbeeld. Ideaal als je geen 60 euro aan een game wil uitgeven, maar wel tien euro om het twee weken te spelen. Dan is er meer geld te verdienen voor uitgevers, en wordt het spelen van geavanceerde games ook voor mensen met een kleinere portemonnee beschikbaar.
Bron: nieuws: 'Microsoft test streamen van Xbox-games naar pc-browsers'

Ik vraag me alleen af hoe dat in de praktijk moet werken. Want wat als je nu helemaal niet naar links wil (bijvoorbeeld), gaat het spel dan voor jouw gevoel niet heel onvoorspelbare glitches veroorzaken?
Jouw vraag wordt beantwoord in het artikel zelf: "Er is een foutcorrectie in de zogeheten DeLorean voor het geval het systeem ernaast zit".

p.s. streaming is ineens wel hot sinds Valve dit in hun Game besturingssysteem SteamOS heeft opgenomen.

[Reactie gewijzigd door 2green op 11 september 2014 21:09]

Voor Valve zijn er al vele geweet die met dit idee speelde, Valve is de eerste die het succesvol binnen een Wifi netwerk doet.

Gezien Azure hiermee te maken heeft. Neem ik aan dat hier de server de game draait, iets dat bij SteamOS dus niet het geval is.

EDIT: Leesbaarheid verbeterd ;)

[Reactie gewijzigd door Rexus op 13 september 2014 20:25]

SteamOS draait zelf de game.

(je laatste zin is erg slecht te begrijpen door een schrijffoutje, mogelijk begrijp ik je opmerking daardoor verkeerd.)
Huh? Ik heb begrepen dat hij het juist op basis doet van het totale gegevensbestand, dus alle gebruikers en niet alleen die van jou. Dus wanneer je bij een nieuw gedeelte in het spel komt, er lag komt, hij de beelden pakt die al ooit eerder voor een andere speler zijn gerenderd maar nagenoeg in de buurt komen.
Het gros van de XBox360 spellen zijn ook in PC-versie te krijgen. Het zijn ook dusdanige games die geen belachelijk hoge systeemeisen hebben. Waarom zou je ze dan willen streamen ? Dan zul je ze ook nogmaals aan moeten gaan schaffen via een online store.
nou omdat je dan via elke pc kan gamen, en als xbone er ook nog bij komt. is dit een reden om xb boven ps4 te kiezen. omdat ik in de huiskamer geen desktop wil hebben. en vrouw lief in de avond nog wel eens de tv in beslag neemt.
non argument desktops kunnen al gameplay streamen naar tv's via Steam of Nvidia software die standaard geleverd worden daarvoor heb je geen logge desktop nodig laat staan dat je die game desktops net zo groot of nog kleiner kan maken als een console
bouw jij dan ff een console die aankomende games 2 jaat op 720/1080p kan draaien. voor 400 euro. en waarbij ik alles gewoon met de controller kan spelen. als je dat lukt kunnen we praten
Waarom 400 euro? Met een PC heb je geen kosten voor multiplayer en een stuk goedkopere games, ik zou eerder voor 600-700 gaan. Gebruik dat 4 jaar en die extra 200-300 heb je er makkelijk uit als je een stuk of 10-15 games koopt en 4 jaar multiplayer (4x50 toch?).

Alleen moet je er dan wel wat moeite voor doen, een console haal je zo binnen. En zeker als je alleen maar AAA games speelt, geen mods gebruikt en je toch niks met pc's hebt is een console wellicht een betere keuze. Maar als je er wat tijd voor neemt en de voordelen van een PC echt kan waarderen is het het dubbel en dwars waard.
Had de extra kosten voor online en duurdere games niet meegerekent. En extra tijd is niet erg op moment van kopen. Ga mij wat meer verdiepen in steam streaming. Want mogelijk is dat wat ik zoek
Tweakers is de laatste tijd alleen maar flame wars wanneer een van de volgende onderwerpen word aangesneden:

- browsers (chrome,firefox,ie)
- consoles (xbox,playsation)
- mobile OS (iOS,android,Windows Phone)
- mobile hardware (apple vs de rest)

Bij browsers is chrome god en ie de loser.
Bij consoles is de ps4 god omdat deze marginaal beter is dan de xbox.
Bij mobile OS zien de Apple gebruikers apple als god, de tweakers hier android als god en is Windows Phone inferieur.
En bij de mobile hardware is alles wat door apple word gemaakt door God zelf gemaakt en op de een of andere manier altijd beter dan alle concurentie

Ps. Dit is niet mijn mening maar de conclusie uit wat ik heb geobserveerd
Woops, dan valt de Xbox One ( en PS4 tot nu toe) al weg. Dus nee, tot nu toe is er zo geen console .
Dat kunnen de consoles van vandaag ook niet. De games worden aangepast aan de kunnen van de consoles, met watch dogs als voorbeeld.
Dat het bagger draait is in mijn opinie doordat Ubisoft nooit om PC gaming heeft gegeven. Het draait op de PS4 wel oké, stuttering hier en daar weliswaar. Maar nu ik het speel met TheWorse mod, gemaakt door iemand op het forum van guru3d.com, speelt en ziet het er beter uit dan op de PS4. Op de Xbox One zou ik niet weten hoe het er uit ziet. Enkel ervaring met de PS4 versie bij een vriend van me die hem heeft. Heb de PS4 versie meer gespeeld dan de PC versie :-)
WD draait hier zelfs op de PS3 nog prima. Waarom zou het niet goed op de xbox draaien? Dat het op de pc slecht draait komt gewoon omdat er teveel verschillende hardware is, het is nooit voor de pc te optimaliseren.
Heb ik dan ergens vermeld dat ik vind dat watch dogs niet leuk speelt op een Xbox One? Ik ken niemand met deze console dus ik heb dit nog niet kunnen ervaren. Dat was wat ik bedoelde.

Dat je zegt dat je een spel niet kunt optimaliseren voor een PC is in mijn ogen ridicuul...
De laatse tijd is het blijkbaar erg moeilijk om rekening te houden met pc games. Zo kunnen een heleboel pc ports niet met slcrossfire werken. En zo kan deadrising 3 met een titan black idle vrijwel nooit boven de 60 fps. En drop hij regelmatig naar 40 fps

[Reactie gewijzigd door loki504 op 12 september 2014 08:36]

Daar ben ik van op de hoogte, crossfire/sli mijd ik daarom ook. Maar het feit dat Dead Rising geen 60fps kan houden op een titan black is in mijn ogen ook ridicuul :-) het is niet dat het zo'n pracht spel is. Totalbiscuit is hier al breed over gegaan. Misschien dat je het daarvan hebt, hij speelt namelijk met een titan Black.
klopt heb het van hem:P. ik ben geen programmeur. maar moet toch niet zo moeilijk zijn om een port te maken die gewoon 1080p en 60/120 fps aan kan. en gewoon met sli om kan gaan.
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B714345%5D=1
incb met steam big picture (gratis game OS) en jij kunt prima alles op 1080P spelen
detail natuurlijk niet op zijn hoogst maar dat doen de consoles ook niet :)
en je kunt prima je oude Xbox360/PS3 controller hierop aansluiten

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 september 2014 19:20]

Heeft steam is niet veel veel driver problemen? Of is dit al verholpen? En kan steam os je via steam ook non steam games draaien? Bv Windows only games?

Moet zeggen dat het erg best goed uitziet voor dat geld

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 september 2014 20:41]

Steam OS is gewoon Linux met een fullscreen Steam client. Windows-only games zul je dus kunnen vergeten, maar non-steam Linux games zullen er prima op draaien.
denk het toch echt wel die 1Gb vram is dedicated geheugen en die pentium dual core is in feiten gewoon een I3 processor zonder hyperthreading en daar maken games toch geen gebruik van en met die cpu's kun je vrijwel ieder spel op max spelen als de gpu dat toelaat

de 260X is niet veel zwakker dan een HD7870 het geen wat in de ps4 zit op dit moment

deze pc plaatst zich netjes tussen een Xbox one en PS4 in wat betreft kracht

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 12 september 2014 12:49]

Op papier misschien ja, maar je hebt minimaal 2x de kracht nodig om dezelfde graphics op beeld te tonen.

Source: John Carmack
https://mobile.twitter.co.../status/50277106856370176

Die 1GB VRAM kan wel dedicated zijn maar next gen ports eisen al lang minimaal 2GB om het op beetje courante settings te draaien
. Veel succes bijvoorbeeld om Metro Redux daar op gelijke settings op te draaien en dat word in de toekomst alleen maar erger natuurlijk met games al The Division enz.

En ik zeg dit zelf met een game pc met 280X en een i5 op 4Ghz er word altijd een veel te rooskleurig beeld geschetst met die lijstjes
tjah ik geloof toch echt eerder in benchmarks dan in wat 1 iemand uit zijn mouw schud ongeacht zijn achtergrond

dat bepaalde games beter draaien is puur het feit dat ze direct naar de hardware kunnen schrijven maar als we naar brute kracht kijken zijn het pc's die de games over het algemeen op hogere settings en betere fps draaien niet andersom
Tuurlijk maar als je maar eenmalig 400 euro aan de hardware wil uitgeven ben je met een console veel beter af. Zeker voor de gemiddelde gamer die niet te lang met de settings wil spelen.
nee dat ben je niet een console kost veel meer in gebruik games zijn duurder en je betaald meer voor multiplayer uit eindelijk is pc goedkoper

gemiddelde gamer? heb je dat kunnen meten?

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 12 september 2014 19:43]

Helemaal mee eens, maak mij maar wakker als de xbox pc games kan steamen naar de tv.... :O
het artikel staat ook duidelijk dat ze ook de xbox one gaan doen ze zijn waarschijnlijk alleen al jaren aan het testen en toen was de 360 de laatste console.
Omdat PC's een stuk meer mogelijkheden hebben. Denk maar eens aan teamspeak, fraps etc.
" Uit testresulaten met DeLorean zou blijken dat de technologie gamers in de shooter Doom 3 minder snel sneuvelen " kan een mod die zin even aanpassen? bvb!

OT:

Als dit gaat werken zou het wel heel mooi zijn maar ik blijf sceptisch, vebindingen zijn nooit helemaal stabiel en een systeem waarbij voorspeld word wat jij als gamer doet haalt toch een stuk vrijheid weg.
dark souls stream DeLorean predicts you die again
maar ik snap je punt wel alleen als er iets rot is is als je stream 2 seconden weg valt en je meteen je level overnieuw kan doen. ik vraag me echter wel weer af of dit werkt voor alle gametypes of alleen shooters want het enige voorbeeld wat ze geven is Doom 3
Het haalt geen vrijheid weg, je kunt namelijk zelf nog steeds alle keuzes maken die je maar wil...het gaat er uist om dat de meest waarschijnlijke keuze(s) die je maakt (op basis van predictions) al berekend zijn door de processor daardoor minder computing time kosten op het moment dat je ook daadwerkelijk een van die voorspelde keuzes maakt. Kies/doe je iets anders, dan moet dat alsnog berekend worden. Zo begreep ik het althans uit eerdere artikelen :)
Jullie zitten allemaal wat fout denk ik. Het systeem stuurt frames op voorhand door voordat ze nodig zijn. Op die manier vermindert de lag. Dus als je rechtdoor loopt staan de X aantal volgende frames al klaar voor rechtdoor maar ook voor links en rechts omdat dat meestal volgt op elkaar.

Heb er ergens een uitgebreider artikel over gezien en het is wel een interessante technologie.
Back in the future is wel van toepassing als je dit soort offline synchroniciteit probeert te realiseren. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden binnen bv. de volgende spel seconde vrij beperkt, je hebt maar een beperkte radius in zon tijdspanne. Ah, okay, gedachtegang klopte dus.

PCoIP beloofde ook fantastische resultaten neer te zetten, mogelijk dat de combinatie goed genoeg is, PCoIP was net goed genoeg voor flash naar terminal clients toen ik er nog eens mee speelde.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 11 september 2014 18:41]

Mooie technologie dit. :)
Hopelijk ga ik hier met mijn Xbox 360 straks ook van profiteren! Lijkt me oa geweldig om x360 games te spelen terwijl ik in een tussenuurtje op school achter een schoolcomputer zit :)
Nee dus, omdat dit over een intern netwerk gaat en de latency online zo groot is dat het niet functioneel is.
komt trouwens ook omdat de xbox360 geen hardware video encoder aan boord heeft.
Als je games net zo kunt streamen zoals de PS4 zou dit een mooie ontwikkeling zijn! Lekker je Xbox1 controller in je Surface tablet pluggen en in je bed verder spelen met Halo 5 O+

[Reactie gewijzigd door 88T op 11 september 2014 20:45]

op de xbox one wel, maar op de xbox360 niet (heeft geen hardware video encoder)
Met de HDMI-In zou dat best nog wel eens kunnen. Moet wel een oplossing worden gezocht voor de Controller-input van de 360 via de One controller (via Wifi of een USB-kabel tussen de One en de 360). Ben je 400 Watt aan het verstoken om 360 games te kunnen spelen op een tablet }>
Google ff: Lag xbox one hdmi-in (niet geschikt om spelletjes mee te spelen)
Ik heb het geprobeerd en het viel wel mee...maar CoD moet je inderdaad niet proberen :+ Lijkt me trouwens wel mogelijk om dit met een firmware updaten op te lossen.

[Reactie gewijzigd door 88T op 11 september 2014 21:46]

Dit doet TOMTOM ook als je een tunnel inrijdt.
Maar TOMTOM kijkt misschien hooguit naar je huidige snelheid en weet precies welke weg je gaat afleggen (er vanuit gegaan dat de tunnel niet splitst, maar zelfs dat kun je met een G-sensor afvangen). Maar ja, ze doen idd een voorspelling, alleen de gegevens die ze hebben zijn een stuk beter te verwerken tot een juiste uitkomst ;).

Ontopic: Ze geven aan dat het om latency-problemen gaat die ze op willen vangen, dus ik ga er vanuit dat het hier om hele korte tijden gaat in de vorm van milliseconden tot aan max 1 seconde. Wel ben ik benieuwd hoeveel je hier van gaat merken bij high paced games. Bij een racegames en shooters lijkt het me gewoon lastig. Het gaat echt om timing (schieten, insturen op de apex etc.)

We zullen zien als het toegepast gaat worden :)!
Als het dooor zou gaan zou ik er blij mee zijn. Ga ik meteen Kingdom Hearts 3 spelen via het systeem.
Hier zou ik zeker wel geïnteresseerd in zijn. Op zich maakt het mij niet zo heel veel uit waar ik mijn games op speel zolang ik het maar allemaal op één apparaat (interface/beeldscherm/OS) kan doen in verband met Steam/Origin friendslist en chat. Op dit moment speel ik toch nog enkele MMO's (met lage systeemeisen) waardoor een volledige switch naar consoles op dit moment niet interessant is. Als het streamen van XBone naar PC echt werkelijkheid wordt ben ik zeker wel geïnteresseerd om mijn huidige PC niet up te graden maar in plaats daarvan een XBone te halen. Daarnaast lijkt het mij ook wel leuk op de Surface tablet. =P

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 11 september 2014 18:45]

Als dit echt werk is dat zeer mooi stukje technologie