Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties
Submitter: Essox Lucius

Gebruikers van de Xbox One klagen over geluidsoverlast die het apparaat zou veroorzaken. Het schijnt te gaan om de versie zonder Kinect-camera van de nieuwste spelcomputer van Microsoft, hoewel hiervan nog geen bevestiging is.

De eerste klachten over de geluidsoverlast stroomden begin vorige maand binnen op het Xbox-forum van Microsoft. Gebruikers zeiden dat ze soms een 'verschrikkelijk lawaai hoorden', dat enigszins vergelijkbaar zou zijn met een oude printer of een oude schijf die continu data aan het schrijven is. Later kwamen er tal van klachten bij. Het geluid zou pas stoppen op het moment dat de console volledig wordt belast.

Microsoft erkent bij monde van een supportmedewerker dat er problemen zijn met het geluid van de Xbox One, maar zegt niet te weten wat de oorzaak is. Het verzamelt nu serienummers om de totale omvang van het probleem in kaart te brengen. Diegenen die een Xbox kochten en geluidsoverlast ervaren, kunnen bij retailers terecht voor reparatie of gebruikmaken van het Xbox One-serviceprogramma.

De nieuwste spelcomputer van Microsoft verscheen in december vorig jaar in diverse landen, maar een release in Nederland en België werd uitgesteld. Pas deze maand kwam het apparaat officieel in deze landen op de markt. De console is verkrijgbaar in twee smaken: een met en een zonder Kinect 2.0.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Ik had het ook, opengemaakt en het blijkt de spoel te zijn onder de heatsink. Het geluid heet dan ook coil whine of coil noise.

https://www.youtube.com/watch?v=6Mz27o5vRBc
Klinkt als een defecte HDD, maar die is het dus niet. Bij full load van processor stopt het geluid ook.

Is op de lossen door spoel te vervangen of door deze met superglue in te smeren. (zodat spoeldraden gefixeerd worden)

[Reactie gewijzigd door renecl op 12 september 2014 18:53]

Bedankt voor dat filmpje.

Ik heb daar dus ook last van, maar het geluid stoort me totaal niet.

Kan het uiteindelijk kwaad of is 't puur en alleen het geluid?
Coil whine kan geen kwaad, het geluid is alleen irritant voor veel mensen.
Als 2 druppels water met mijn r9 280x...
Dit komt ook vrij veel voor op AMD kaarten, en wordt gezien als ongevaarlijk.
Grafische kaarten/voedingen met coil whine kan je veelal terugsturen en een andere terugkrijgen.
Vind het alleen niet klinken als coil whine. Tis meer ruis dan sinus. Waarschijnlijk is de coil betrokken bij de power filtering van de processor zelf waar meer sprake is van DC loads en niet zo zeer AC of PWM-related.

Te aggressieve frequency scaling?

[Reactie gewijzigd door Cilph op 12 september 2014 20:47]

Dat geluid is te veel versterkt. OP Youtube zijn betere te vinden waar je het geluid 'echter' lijkt te horen.
....en weg is je garantie....
Zo is MS niet.
Als het een productie fout is gaan ze je gewoon een nieuwe geven zonder dat de garantie vervalt, kijk maar met de X360 in het begin.
Bedankt voor de filmpje.

Heb hier een XBOX ONE (uk import, mm) liggen die dat probleem gelukkig niet heeft.

Maar ironisch genoeg heeft de NL Day One versie van men werk hetzelfde probleem.
Dit soort coil whine kan natuurlijk door dat de kinect extra stroom nodig heeft of andere circuits of CPU load activeert opgelost worden om dat de frequentie dan anders wordt en de coil niet meer aan het whinen is (of tenminste niet meer op een frequentie die we kunnen horen).

Wat dan wel weer grappig is, is dat je als je het goed stuurt, je een melodietje kan spelen op je coil ;) Dat was bijvoorbeeld met een batch power supplies van de oude PowerMac G5 zo. Als tussen de 80% en 90% load ging er ook een coil whinen, dus als je dan je CPU tussen de 80% en 90% load laat trekken (wat via software kan) kan je bepaalde frequenties zelf kiezen en zo een muziekje maken.
*denkt aan Imperial March door coil whine*
*shudder*
Had Apple daar geen patent op aangevraagd?
Ik heb zo'n vermoeden dat het een kapotte batch bevat. Gezien de andere versies er geen last van hebben. Zonde zoiets maar ze gaan er wat aan doen dus dat is een goed teken.
Mja om het nog complexer te maken: het lijkt ook alleen voor te komen met de laatste patch. Er waren wat systemen die de laatste dashboard nog niet hadden en daarmee leek het ineens op te treden. Op het Xbox One topic zien we meer mensen voorbij komen met het euvel. Enige optie rest je om hem terug te brengen of op te sturen naar support. Bij terugbrengen is de kans echter aanwezig dat het vervangende exemplaar hetzelfde euvel heeft. Ik heb het overigens ook alleen in Nederland gemerkt rond de Nederlandse release. Ik hoor maar weinig op internationale fora over dit probleem.

Het is nog even afwachten wat MS gaat doen, maar voorlopig kun je hem gewoon via de support laten vervangen door refurbished exemplaar.

Mijn systeem uit begin dit jaar heeft er geen last van, dus is echt een defect uit een specifieke batch. Verder schijnt het ook alleen tijdens het dashboard hoorbaar te zijn. Zodra je bv Forza opstart, is het weg of minder.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 september 2014 19:18]

Ik kan bevestigen dat mijn Xbone hier aan lijdt. Een systeem intensieve handeling (starten van een game o.a.), laat het geluid verdwijnen. Echter in idle of slaapstand is het geluid hoorbaar.

Het schijnt een vorm van coilwhine te zijn volgens het internet ....
Spoel die staat de resoneren bedoel je? Daar heeft menig pc ook last van gehad, druppel lijm en het is dan vaak weg, en dat geluid is afhankelijk van stroom die erdoorheen getrokken word dat veranderd het magneetveld. Kan dus zijn dat die bij hoge belasting dus niet meer hoorbaar is voor ons mensen en bij lage belasting wel.

Als dat het geval is dan moet die terug of je moet er zelf wat hot glue op doen als het spoel is waar je bij kan en geen afgesloten spoel. Maar vaak zijn het juist de open spoelen met ferrite kern.
Ik heb hetzelfde probleem , stuurt u hem terug of niet ?
Ik heb hem terug gestuurd. Ik heb geen reparatie overzicht gekregen, maar hij is nu niet keer hoorbaar.

Heeft ongeveer 3 weken geduurd, met tussen komst van een externe partij.
( ik <-> retailer <-> Microsoft)
Bij iemand werd het opgelost door de Kinect 2.0 in te pluggen die hij los kocht.
Weet niet of dat altijd helpt. Ik heb mijn Kinect pas na twee maanden er ingeplugd en hoorde voor die tijd mijn X1 ook nooit. Waarschijnlijk een slechte batch, helaas dikke pech voor de mensen die het treft.
Het gaat er denk ik om dat je de Kinect alsnog koopt, marketing.. ;)
Het gaat er denk ik om dat je de Kinect alsnog koopt, marketing.. ;)
Als Submitter van deze probleem/thread heb ik een opname van gemaakt,en hier is de probleem goed te horen: https://soundcloud.com/r-s-hawk/xbone-noise

Vriend van mij heeft een import met Kinect en die heeft geen enkele probleem met zijn Xbox One.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 12 september 2014 23:08]

Lijkt wel alsof de Fan aanloopt, of een kabeltje de fan raakt.. Als de fan 100% belast word kan het zijn dat het facetje door de luchtdruk vergenoeg wordt weggedrukt...

Er zitten op de Fan en BLEU ray disk eigenlijk geen bewegende onderdelen in het apparaat.
Er zit nog een hardeschijf in volgens mij?

Maar ook spoelen en condensatoren kunnen herrie maken bij een slecht ontwerp. Als er een fout zit in het ontwerp van de voeding, dan kan die inderdaad bijvoorbeeld geluid maken bij een te lage belasting. Als je een spel opstart of de Kincht aansluit dan gaat de belasting van het voedingscircuit omhoog en kan het geluid stoppen.
Als het daarom zou gaan dan zou ik mijn Xbox One kopen....

Zou een beetje krom zijn als het bij opel ofzo gebeurde....

Ja mijn auto maakt een lawaai,

Ja meneer dat is opgelost door een nieuwe touchscreen te kopen voor uw navigatie(of iets dergelijks)
Dat is inderdaad wat mij ook opviel. Maar het kan natuurlijk zijn dat de versie zonder cinnect een productiefout bevatten, omdat ze allemaal op hetzelfde moment zijn geproduceerd, terwijl de versie met kinnect al eerder was geproduceerd, dus geen last hadden van die productiefout.
Dat is inderdaad wat mij ook opviel. Maar het kan natuurlijk zijn dat de versie zonder cinnect een productiefout bevatten, omdat ze allemaal op hetzelfde moment zijn geproduceerd, terwijl de versie met kinnect al eerder was geproduceerd, dus geen last hadden van die productiefout.
echter gaat het allemaal om de zelfde xbox one console's er is niets veranderd in de productie van de ''xbox one console zelf'' echter is alleen de kinect weg gelaten, maar het neemt niet weg dat der misschien inderdaad een batch is wat toevallig niet goed van de band is afgerolt.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 12 september 2014 21:05]

Fabrikanten kunnen ondertussen kiezen voor andere hardware/onderdelen tijdens het productieproces, bijvoorbeeld als ze merken dat het goedkoper, efficiŽnter of effectiever is. Hierdoor kan het zijn dat specifieke batches problemen vertonen terwijl andere batches dat niet doen.

Oftewel: leg twee dezelfde apparaten bij elkaar en je hebt alsnog een grote kans dat het productieproces bij beide afwijkt. Dus jouw stelling:
echter gaat het allemaal om de zelfde xbox one console's er is niets veranderd in de productie van de ''xbox one console zelf'' echter is alleen de kinect weg gelaten
wijkt toch af van de werkelijkheid in veel gevallen.
Tuurlijk, gaat ook zeker gebeuren ! MAAR dan komen de slim versie's...het probleem waar het nu over gaat daar ligt het zeker niet aan... (de console staat nog in zn kinderschoenen)M$ gaat nu echt geen onderdelen veranderen in de xbox one..

echter wat wel het geval kan zijn is dat ze nu het probleem gaan zoeken en kijken waar het aan ligt na het concluderen van het fout gaan ze de stukje hardware vervangen en dan is het wel spraken van een verandering maar dat de xbox one nu pas een jaartje op de markt is is daar nu nog geen spraken van

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 13 september 2014 18:31]

Het gaat niet zozeer om volledig andere hardware te kiezen, maar om productieprocessen aan te passen waarbij uiteindelijk problemen zouden kunnen voorkomen bij producten waarbij dat specifieke productieproces is gebruikt. Het gebruiken van andere (vergelijkbare) hardware is slechts een van de zaken wat van toepassing is bij het veranderen van het productieproces.
Het gaat niet zozeer om volledig andere hardware te kiezen, maar om productieprocessen aan te passen waarbij uiteindelijk problemen zouden kunnen voorkomen bij producten waarbij dat specifieke productieproces is gebruikt.
dat ze efficienter te werk kunen gaan en het veranderen van het versnellen van de productie proces ja dat kan maar echter geloof ik daar zeker niet in de xbox staat gewoon nog in zn kinderschoenen en de ziektes moeten der nog uitgehaald worden het probleem kan ook gewoon door het verschepen gebeuren Who knows ?
Omdat de eerste batch wel goed is ontvangen, denk ik dat ze eerder zijn overgestapt naar goedkopere onderdelen om de productiekosten te verlagen. Geen idee of dat het issue is, maar ik ben het debakel van de 360 RROD niet vergeten.

Ik denk dat de reden van Microsoft om niet op day one overal ter wereld de Xbox One uit te brengen was om te voorkomen dat eenzelfde debakel zou voorkomen zoals bij de 360. Toen hebben ze 1 miljard uit moeten trekken om die consoles te repareren en heeft het merk toch wat schade toegebracht.
Het kan ook een kapotte machine zijn geweest, di0e bijv na 1 uur was gefixt, alle consoles die in DAT uur zijn gemaakt hebben dan het probleem
Ja mijn auto maakt een lawaai,
Ja meneer dat wordt opgelost door de motor eruit te slopen :P
Dan lijkt het mij dat het een software probleem is.
Het is toch vanzelfsprekend dat ze er iets aan MOETEN doen?

Overigens is het wel weer een blunder van Microsoft, je zou denken dat ze na get Xbox 360 debacle hun lesje hebben geleerd.
Hoezo is dit een blunder van MS als er pas sinds kort sprake is van dit probleem? Wellicht heeft een toeleverancier een productiefout in zijn leverantie zitten, kan MS toch niets aan doen?
Microsoft verkoopt dit product toch? Onder eigen naam? Wat hebben wij met Microsofts toeleveranciers te maken?
Ja en ? Productiefouten kunnen toch gebeuren? Je hoort en leest regelmatig dat bepaalde hardware of auto's worden teruggeroepen doordat er fouten zijn ontdekt.... Alsof dit probleem alleen bij MS kan optreden. Het is gewoon MS bashen.
Hij zegt 'wellicht'. Lees zijn reactie nog maar eens.
Volledig mee eens, het is niet een goed teken maar doodnormaal. En lijkt op het zoveelste gevalletje 'zo goedkoop mogelijke hardware gebruiken'.
Blunder van MS??

MS laat de XBO maken in de fabriek waar o.a. ook de PS4 van daan komt en ook andere computers en telefoons..

Foutje dat een onderdeel niet goed bevestigd wordt is aanwezig MS zelf kan daar weinig aan doen. Als zij 3 of meer machines uit die batch zelf testen en gelijk een game starten en terug schakelen naar het dash hoeven zij niet perse het probleem te vinden..

Het is lastig maar niet per definitie de fout van MS.. Ze doen er trouwens ook iets aan..
Ik ben het met je eens dat een fout gemaakt kan worden.
Maar om de schuld af te schuiven gaat mij te ver.

Het is sowieso MS zijn schuld.
Als ik naar china ga en een bedrijf iets laat maken en het aan jou verkoop, dan kom je als het goed is ook bij mij aankloppen als het stuk gaat.
Als zij 3 of meer machines uit die batch zelf testen en gelijk een game starten en terug schakelen naar het dash hoeven zij niet perse het probleem te vinden..
Dan moeten ze beter testen.

Microsoft levert het design af bij de fabriek en kiezen de onderdelen dus zij blijven verantwoordelijk.
Vergeet niet dat het een batch is die verkeerd is..

Als in die batch met de standaard testen een goed product wordt neer gezet kan het nog steeds zo zijn dat in specifieke gevallen een probleem kan ontstaan.

Gebruikers gebruiken een device allemaal op een andere manier, zetten hem op andere plekken. Je kan niet alles afschaduwen.
Ik ben het er mee eens als we zeggen dat deze batch slecht gemaakt is en misschien de test systemen misschien op een andere manier moeten. Maar dan nog als er 1000 systemen in een batch zitten en er zijn er 250 van kapot wat zou kunnen. Dan nog hoe had je die 250 willen zien? je gaat niet alle systemen afzonderlijk testen dat kan ook niet..
Nou een blunder wil ik het niet noemen. Een blunder was de Xbox 360 met aanlopende schijfjes en alle andere problemen, en een blunder was ook de eerste respons van MS op al deze problemen, die zeer zeker niet van de orde is van wat er nu in dit artikel staat.

MS reageert hier nu goed op door gelijk aan te bieden te repareren, zo hoort het en daardoor kun je het geen blunder noemen. Je kunt speculeren of het een ingecalculeerd risico was, maar daar blijft het wel bij.
Heb even (snel) wat zitten zoeken op Youtube met wat voor geluid het nou is, de paar filmpjes die ik kon vinden is het wel hoorbaar, maar een 'verschrikkelijk lawaai' is toch wel wat overdreven.
Daarnaast, weet niet hoe sommigen denken hoe een printer klinkt, maar vond het er totaal niet op lijken....of ik heb de verkeerde 'strange buzzing noise' filmpjes gevonden.

(misschien deels offtopic)
Als iemand zo'n 'lawaai box' heeft, maak eens een filmpje ervan, ben namelijk erg benieuwd of het echt zo verschrikkelijk is als de nieuwsberichten doen geloven.
https://www.youtube.com/watch?v=6Mz27o5vRBc

zie ook mijn reactie hierboven

[Reactie gewijzigd door renecl op 12 september 2014 19:13]

Het klinkt wel als een printer: een laserjet. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is, maar geluidsOVERLAST doet me toch aan iets ergers denken...
Als ie op je slaapkamer staat. Hij doet dit ook in standby
Niet als je de stekker er gewoon uittrekt. Voor ik ga slapen zorg ik dat er op mijn slaapkamer geen stekker meer in zit.
Jij, maar veel andere mensen niet. En ja het is wel degelijk geluidsoverlast. Snap niet wat daar overdreven aan is.
Ja ok, die is wel duidelijk hoorbaar. Maar heel veel van die andere video's was echt bijna niet hoorbaar.

Maar vind 'vreselijk lawaai' in het nieuwsbericht nog steeds overdreven.
Aan vreselijk lawaai denk ik eerder aan een fan die op 100% loopt en aanloopt waarbij de hele behuizing resoneerd of iets dergelijks.
Heb ook een paar filmpjes bekeken waar met het volume opgeschroefd nog steeds weinig te horen was. Als je er op gaat letten klinkt het harder dan dat het in werkelijkheid is.
Geloof me het is zeer doordringend en hoort gewoon niet. Zeker als het stil is en hij staat op standby is het goed te horen.

Ken meer mensen met dit probleem, console wordt gratis vervangen door MS. Je kunt zelfs een advanced exchange aanvragen, dan krijg je een nieuwe xbox van te voren.
Na de RROD en the YLOD nu de MGSLAOP of Terror (Machine Generating Sound Like An Old Printer).
TSOD : Terrible Sound Of Death :+
lol!

Het schijnt coil whine te zijn dus mischien ...

WCOD: Whining Coil of Death!
Nee, zodra je een goede hebt, heb je juist heerlijke stille console waar een PS4 standaard meer herrie maakt. Beide gehad. Xbox One is gebleven. Onder andere vanwege het geluid ;)
Klopt daar waar de ps4 soms net een vliegtuig was is de xbox heerlijk rustig.. Tot zover heb ook ik geen problemen gelukkig!
Ik heb er helaas ook last van..
Maar wat voor mij nou onduidelijk is, moet ik terug naar de retailers(mm) of contact opnemen met Microsoft en dan brengt die een nieuwe?
Ze adviseren voor zover ik uit het verhaal lees dat je het apparaat rechtstreeks naar Microsoft opstuurt.

Mijn Xbox maakt ook wat lawaai alsof de harde schijf onder load is, maar ik kan nu niet echt spreken van echt lawaai. Het is te horen, maar komt absoluut niet boven een normale spreektoon uit en bij idle draaien hoor ik het totaal niet, dus ik vraag me af of ik er nu wel of niet last van heb.
Hier was al een week of in ieder geval een aantal dagen geleden een omruil actie voor begonnen

edit: bron: http://www.gamer.nl/nieuw...erige-xbox-one-exemplaren

[Reactie gewijzigd door fantafriday op 12 september 2014 18:45]

Ik heb een geÔmporteerde van November vorig jaar en die is echt fluisterstil. Zal inderdaad wel een slechte batch zijn. Zolang MS e.e.a. maar netjes oplost!
Gelukkig voor de ongelukkigen ontkennen ze het probleem niet meteen zoals in het verleden.
Ik wil even vermelden dat ik sinds de launch hetzelfde probleem heb. Ik heb echter een versie met Kinect, dus dat het alleen voortkomt bij versies zonder klopt niet (al lees ik dat op meer plekken). Wanneer ik de Kinect uitzet gaat het geluid idd wel harder.

Schijnbaar is het coil whine en dat komt voornamelijk voor wanneer de Xbox in een low power state zit. Ik zelf heb het bij het opstarten, afsluiten, dashboard en stand -by. Tijdens het gamen is het niet/amper merkbaar.

Jammer genoeg heb ik ook problemen met de 2 controllers die ik heb. Beide losse bumper buttons :(

Had zo gehoopt ditmaal geen problemen te hebben.
ow das wel balen? Heb je ze laten vallen of zo?
Die van mij (ook met Kinect) heeft er ook last van..... maar kan me er niet zo aan storen dus laat het voorlopig wel zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True