GTA V komt op 27 januari uit voor pc en 18 november voor Xbox One en PS4

Rockstar heeft bekendgemaakt dat Grand Theft Auto V op 18 november voor de PlayStation 4 en Xbox One uit zal komen. Pc-gamers moeten dan nog ruim twee maanden wachten: de pc-versie zal op 27 januari beschikbaar komen.

Momenteel is GTA V alleen te spelen op de Xbox 360 en PS3, maar vanaf 18 november zal de game ook op de 'nieuwe' PlayStation 4- en Xbox One-consoles speelbaar zijn. De pc-editie komt op 27 januari uit; een reden voor de latere pc-release geeft Rockstar niet.

De nieuwe versies van GTA V krijgen volgens Rockstar verbeterde graphics, waaronder een verbeterde draw distance en hogere resoluties. Verder belooft de spelontwikkelaar met nieuwe wapens, voertuigen, activiteiten en wilde dieren in de sandbox-game te komen. Ook komt er meer verkeer op de weg, wordt de weergave van bomen en struikgewas verbeterd, zullen de weerseffecten fraaier zijn en wordt het schademodel complexer. Ook de radiostations worden bijgewerkt met honderd nieuwe tracks.

In de multiplayer-modus kunnen spelers voortaan met 30 gamers tegelijk actief zijn op de PS4 en Xbox One. Alle content die eerder beschikbaar kwam voor Grand Theft Auto Online zal ook voor de pc-, PlayStation 4- en Xbox One-edities beschikbaar komen. Daarnaast wordt het mogelijk om een spelkarakter over te zetten naar de nieuwe GTA V-edities.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

GTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA VGTA V

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

12-09-2014 • 14:28

233

Submitter: VincentU

Lees meer

Rockstar toont GTA Online Heists
Rockstar toont GTA Online Heists Video van 16 december 2014

Reacties (233)

233
219
148
5
0
19
Wijzig sortering
"Stay tuned for a brand new trailer coming at 9am Eastern today"
Bron

Over twintig minuten komt er ook een nieuwe trailer.

Edit: De trailer is zelf iets eerder uit:
Trailer

[Reactie gewijzigd door WesleyRBK op 26 juli 2024 04:31]

Link staat gewoon in het hoofdberricht: Zie de laatste alinea.
my bad! thanks voor de reactie
Ik zie niks vernieuwend in de trailer. Gewoon GTA V zoals het al was. Of vergis ik mij?

Of, ben niet zeer bekend omdat ik geen console heb, zijn die aliens en zombies geen indicatie van dat er mods komen?
Op zich is er niets nieuws aan deze trailer. Althans, de trailer zelf is nieuw maar de inhoud niet.
De grafische kwaliteit is een pak beter geworden. Voor de rest blijft het natuurlijk hetzelfde spel.
Existing players will be able to transfer their Grand Theft Auto Online characters and progression to their choice of PlayStation 4, Xbox One or PC. For more info about gaining access to exclusive content for returning players, please visit rockstargames.com/V/bonuscontent.
Bron

Dat stukje mis ik nog uit het persbericht. Al lijkt het erop dat niemand deze pagina nog succesvol heeft kunnen bekijken....getuige de comments.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 26 juli 2024 04:31]

.oisyn Moderator Devschuur® @Perkouw12 september 2014 14:46
Het is echter nog altijd onduidelijk of daarmee ook je single player progression mee wordt bedoeld.
Het gaat enkel over je GTA online karakter. Dit heeft men destijds toch zo verkondigt.
Wordt wel in het artikel vermeld:
Daarnaast wordt het mogelijk om een spelkarakter over te zetten naar de nieuwe GTA V-edities.
Gaaf dan kan ik me character mee nemen naar pc :). Ben allang gestopt op de ps3 overigens maar wel benieuwd naar de pc versie.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 26 juli 2024 04:31]

Klopt ja, had ik ook al ergens voorbij zien komen (misschien in de eerste blog post op rockstar newswire over de PC versie?)
Dat vind ik dan wel een goeie zaak, ben nog steeds beetje zuur over dat ze nu 3x hetzelfde spel proberen te verkopen, maar mooi om te zien dat als je dan 1 versie hebt en toch een 2e (of zelfs 3e) koopt je niet weer helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Komt mij wel mooi uit, want ik zit (door een kapotte PC en geen budget) al een paar maanden GTA5 te spelen op de PS3, en heb bscly miljoenen, alle kleren en zooi, en 2 volle garages, kan ik me over een paar maanden in de PC versie lekker storten op aanklooien, stunten, etc.
Juist dus iedereen die op de PC gaat spelen en het niet eerder op een console heeft gespeeld loopt dus gelijk achter. Zeker aangezien iedereen natuurlijk nog hopen geld heeft van die bug toen.
Dit is dan ook al bekend sinds de game aangekondigd is.
Pre-order voor PC, PS4 en Xbox One mogelijk: met $1,000,000 bonus.

Nieuw voor in de PC versie:
  • Nieuwe wapens, voertuigen en activiteiten
  • Meer verkeer
  • Een ander omgevingssysteem ("foilage")
  • Verbeterd schade en weer systeem
Alle DLC van de consoles komen naar de PC, op uitzondering van alle "special events" gerelateerde items.

Bron: Steam Community

[Reactie gewijzigd door TimvandenBelt op 26 juli 2024 04:31]

Ik heb geen idee van de in game market vande huidige multiplayer voor prev-gen.

Is $1.000.000 een flinke headstart, of heb je dat in een dagje bij elkaar gespeeld?
Dat heb je zeker niet in een dag voor elkaar gespeeld. Je krijgt misschien per missie 2.000 / 3.000 dollar, is ook afhankelijk van wat voor missie je doet. Je bent daar gauw al gemiddeld 15 minuten mee bezig, ook dat is afhankelijk van wat voor missie het is. Je hebt ook missies waar je 10k voor krijgt maar daar ben je toch wel wat langer mee bezig (bijv. een survival missie).
Die 1.000.000 kun je dus zeker heel goed gebruiken maar het is zeker niet veel. Een mooie grote huis kost gauw al rond de 300k en als je een mooie sportwagen wilt ben je ook al 600k kwijt.
Kleine correctie, die features gelden ook voor de PS4/X1 versies ;)
Wel jammer dat de PC versie iets langer op zich laat wachten dan de current gen console editie, maar ik kijk er naar uit.
Beter een goede poort als GTA4 herhaling ;) (GTA4 emuleert een base-set en draait dezelfde renderer op alle GPU's, daarom ook zulke slechte GPU performance)

Consoles zijn eenvoudiger om mee te werken omdat je maar 1 CPU en 1 GPU leverancier hebt, en mensen op de PC verwachten tegenwoordig ook dat spellen het 100% prima doen op hun on-board intel chipset (die tegenwoordig wel aardig zijn)
Maar met de nieuwste console generatie is het verschil in hardware tussen consoles en PC's weer een stuk kleiner; zowel de PS4 als Xbone gebruiken redelijk off-the-shelf AMD hardware voor CPU en GPU.
Op het gebied van GPU zitten de consols op het niveau van midden segment 2012.

zie ook http://www.pcgamer.com/20...g-to-be-one-winner-right/

Het verschil is dus nu al erg groot, vergeleken met wat er met de PC mogelijk is.
En het gaat in de toekomst (beetje een open deur) nog veel erger worden.

En had de pc versie van watchdogs, om deze reden, niet een hoop grafische opties uitstaan, zodat het verschill niet te groot werd?

Los van het feit, dat je op een consol, 3d gaming, 120hz(of meer) en hogere resoluties mist?
Mja, maar als je bij bijvoorbeeld de PS3 en Xbox 360 kijkt naar wat voor graphics ze er nog hebben uit weten te persen, ondanks dat deze consoles in 2006 (!) en 2005 (!) respecievelijk gelanceerd zijn.. Het feit dat GTA V alleen al speelbaar is op deze consoles van 10 jaar oud is indrukwekkend te noemen.

Dit leert ons dat de ontwikkelaars meestal veel tijd steken in het optimaliseren van de games voor consoles, waardoor deze in feite met veel minder krachtige hardware als een PC toch aanvaardbare graphics aankunnen.

Met dit in het achterhoofd, denk ik dat je om de grafische kwaliteit van GTA V op de Xbox one of PS4 te benaderen, je toch een PC nodig zal hebben die qua specs een stuk boven deze consoles zit! Je kan dit niet 1op1 vergelijken.

Uiteraard zul je wel betere graphics als de consoles kunnen realiseren als je een beest van een PC hebt, maar over het algemeen zijn de optimalisaties voor PC toch wel bedroevend bij Rockstar Games.
Misschien is het wel juist andersom, want als je kijkt naar het grafisch geweld zelf valt de ontwikkeling eigenlijk heel hard mee. Leg een Motorstorm (early PS3) maar eens naast een Grid 2. Ik vind het niet zo schokkend wat er is veranderd. Zeker voor de ported PS3/PS4 games van nu is het vaak niet meer dan een slag omhoog op resolutie, wat meer FPS, en wat meer post processing snufjes, maar zeker geen baanbrekende nieuwe realiteit. Dat is bedroevend voor 10 jaar tijd, zeker voor deze markt die zich anderzijds zeer snel ontwikkelt.

Ik durf wel te stellen dat de enige reden dat ports nu op beide generaties uitkomen het gebrek aan ontwikkeling is geweest dat door diezelfde consoles in gang is gezet. De zogenaamde 'consolitis' heeft developers gedwongen tot een zeer beperkte ontwikkeling over de afgelopen 10 jaar.

Dat is heel simpel te onderbouwen:
> Als het verschil van eenzelfde game tussen PC en console te groot is, zorgt dat voor vraagtekens bij de consument en kan het leiden tot afbreuk van populariteit van de console, die immers minder presteert bij dezelfde game
> Het kost extra geld om te optimaliseren voor PC wanneer er meer grafische opties worden geboden, terwijl PC voor dit type games geen primaire afzetmarkt is
> Een console kan efficienter omgaan met resources dan een PC met volwaardig OS en alle configuraties die daarbij horen. Dit zou echter weinig invloed moeten hebben op het eindproduct, aangezien de PC per definitie meer power kán hebben en niet 1 op 1 te vergelijken valt. Maw: de PC limiteert developers nooit in hun mogelijkheden, de console wel. Het is dus juist de console die een remmende werking heeft, en niet het veelvoud aan configuraties op PC.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 juli 2024 04:31]

"Op het gebied van GPU zitten de consols op het niveau van midden segment 2012."

En qua energieverbruik zitten de gpu's van het midden segment 2012 op het niveau van het high end segment 2006.(ps4 is overigens vergelijkbaar met een HD7850, dat was toch wel de top van het midden segment).

High end kaarten van tegenwoordig gebruiken bijna net zoveel energie als een complete PS4 en Xbox One bij elkaar. Een dusdanige warmte ontwikkeling is niet werkbaar in een console.
Tja markt segment...

Er is alleen ook een markt, voor gamers met een dikkere portomonee, en die hebben andere eisen, als 720p @ 60Hz.
Dat is niet helemaal waar. De PS4 en de Xbox One zijn qua power consumption vergelijkbaar met de eerste slim-varianten van de PS360. Die ook een stuk energiezuiniger waren.

Edit; ter vergelijking:
PS4: 130 watt
X1: 110 watt

PS3: 185 watt
X360: 175 watt (Slim: 90 watt)

Concluderend had het systeem dus sowieso al de helft meer aan energie mogen vreten als we met dezelfde koelingstechnieken door waren gegaan... (uitgaande dat efficiency, wat dus juist enorm is verbeterd, gelijk zou blijven)

Verder is het JUIST mogelijk in de PC wereld om het energieverbruik omhoog te gooien, omdat er nieuwe koelingstechnieken zijn ontwikkeld om van die warmte af te komen. Die ontwikkelingen hadden ze net zo goed kunnen toepassen in consoles, waardoor je argument "Een dusdanige warmte ontwikkeling is niet werkbaar in een console." ook weerlegt kan worden.

Verder is een HD7850 echt niet de top van het middensegment.
Daar is verder allemaal niks mis mee, maar dat de 'nieuwe' generatie consoles zogenaamd veel power heeft, kan je gewoon subjectief ontkrachten.

[Reactie gewijzigd door Richh op 26 juli 2024 04:31]

Wat een kwats? We duwen nu zelfs 350w kaarten in een ITX kastje. Asus introduceerde gisteren of eergisteren nog een compacte PC met GTX 780 erin.

Sorry maar dit is écht onzin. De enige reden dat er mindere hardware in de consoles zit, is een pure kosten/baten afweging, waarbij met het minimale aan hardware een minimaal acceptabele speelervaring wordt bereikt die nog nét door mag gaan voor iets dat in 2013 is uitgebracht zonder compleet te worden uitgelachen door de gemiddelde gamer. En vooral MS heeft een handje van 'cutting corners' met zijn Xboxen, dat blijkt eigenlijk elke generatie weer, deze gen doordat ze voor mindere hardware een hogere prijs vragen, en in de vorige door bizar slechte ontwerpfouten zoals ontbrekende stootrubbertjes en de beruchte RROD.

Meer is het écht niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 juli 2024 04:31]

Met trine heb ik op de ps4 echt wel 3d, ik denk dat de game het moet ondersteunen en bijna geen game doet dat.
Omdat voor 3d de console ieder frame 2x moet renderen en dat is voor de grafisch wat meer vergende games gewoon niet te doen op ps4 hardware
Als de ervaring verder is en de devs de grenzen leren kennen van de hardware, moet je niet raar opkijken wat er uitgepompt kan worden.

-> https://www.youtube.com/watch?v=fJ9jP4RVGBM - ga eens kijken vanaf 2:00, I rest my case. Dit is op een Amiga.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 26 juli 2024 04:31]

Watchdogs had ze uitstaan omdat het onstabiel was en ook lang niet goed werkte op een veelvoud aan systemen.
Iets wat niet waar was, met de mod ging en mijn framerate omhoog, minder stuttering en het beeld werd mooier. Op 2 pc's. Al mijn vrienden ervaren hetzelfde. Evenals alle fora die de 'mod' bespreken.

Wat je zegt is het excuus van Ubisoft, wat eenvoudig kan worden weerlegt met het _feit_ dat de game beter draait met de 'mod'.
Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs voor iedereen te gelden.
Nee, en dat is ook iets wat onmogelijk te bewijzen valt, dat begrijp ik. Maar loop ieder fora dat je erover vind maar langs. Ik heb nog niemand gevonden die het had over 'onstabiel' of 'lang niet goed werken' met de mod.
Dan kan prima kloppen, maar stel je voor dat de testers hebben gezien dat bij een aantal systeem combinaties er "bugs" optreden. Dan kan ik me best voorstellen dat ze deze keuzen maken. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, ze hadden het vast ook op een andere manier kunnen oplossen, maar ik het zou goed kunnen dat ze in ieder geval niet "liegen".
Ze hadden ook gewoon een simpel optie kunnen gebruiken om het aan of uit te zetten zo moeilijk zou dat ook niet geweest zijn.
En ja waarschijnlijk zijn er dan mensen die het wel aanzetten maar de pc performance niet voor hebben dat is altijd zo.

Daarnaast terug komend op verhaal van rockstar.
Dit doen ze altijd met nieuwe releases.
Delay de PC zolang mogelijk.
Alleen om de simpele reden dat ze op deze manier mensen als nog console games kopen.

Want waar het altijd uiteindelijk op neer komt PC kunnen meer uit een game halen que performance doordat de technologie niet stil blijft hangen. Maar doordat ze de console maar 1 keer in de zoveel jaar updaten om zoveel mogelijk geld uit de verkoop van current gen consoles te hallen.

Want waar het op neer komt ze maken nooit maar dan ook nooit winst op verkoop van de consoles zelfs alleen op de royalties van de games.
Nou ja, in het geval van Rockstar gaat dit niet zo hard op. Die hebben alles na gta II voor de pc verpaald qua engines en rederers. Vaak halfbakken/slechte ports die op de pc hardware van die generatie van geen meter draaide. Hopelijk hebben ze er na III en IV van geleerd.
Met mod kreeg ik gekke artefacten (Radeon 6950 1GB), en ik heb zeker van meer mensen problemen gehoord.
De mod met of zonder texture fix? Ik heb het natuurlijk over de mod zonder.
Onstabiel? Hoe ben je daar zo zeker van?
Echter is het OS geen desktop Windows dus 1:1 overzetten gaat niet. Het zou in theorie wel betekenen dat men makkelijker (en hopelijk beter) een port naar de PC kan zetten.

Hoop dat deze verdere vertraging alleen maar positief uit gaat pakken, een 2e GTA IV zit ik niet op te wachten. Het geeft gelukkig wel uitsluitsel dat GTA V ook op de PC komt, hier waren nog wat twijfels over.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 26 juli 2024 04:31]

Het OS van de Xbox One is volgens mij wel gebaseerd op Windows 8 ("onder de motorkap") Dit weet ik echter niet zeker. In elk geval wordt er wel gebruik gemaakt van DirectX op de Xbox One, maar geen idee of alle games daar gebruik van maken?
Probleem is alleen dat je op de PC niet de volledige CPU instructie-set kunt gebruiken vanwegen AMD/Intel compatibility issues, en AMD & Nvidia & Intel en nog wat andere niet compatibel met elkaar zijn op bepaalde compute niveaus.

bij de PC kun je bijvoorbeeld niet AVX/BMI1/MOVBE/SSE4.1/SSE4.2 100% gebruiken doordat je ook nog op Core2/AMD64 chips moet draaien die dat missen.. (en zul je dus altijd de PC code moeten herschrijven om goede performance uit de volledige range CPU's te krijgen) <~ Zorgen die je op de xbox/ps4 gewoon niet hebt.

oh, en je moet ook Windows 7/Windows 8/Windows 9 en mogenlijk ook nog een SteamOS (linux) versie ondersteunen. (windows 7 & windows 8/9 zijn niet 100% compatibel met elkaar)

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 juli 2024 04:31]

Inderdaad, goed om te horen dat dit niet zomaar 1:1 conversie is van de oude generatie naar de nieuwe generatie, maar een doorontwikkeling. Ben erg benieuwd naar GTA V.
Mja zo te zien persen ze ook next-gen en PC voor het uiterste. Klinkt ook allemaal wel dat het de spelervaring zal verbeteren.
Ik denk eerlijkgezegd dat R* de pc variant later uitbrengt om piraterij tegen te gaan. Als iemand een pc en xbone of ps4 bezit, zullen er zat sloebers zijn die bij een gelijktijdige release de pc versie van de Pirate Bay zullen trekken. Met twee maanden vertraging werk je dat al behoorlijk tegen. Men koopt dan alsnog toch maar de console variant.

Wel goed om te horen dat het spel flink opgepoetst wordt. Niet dat ik gta speel voor de graphics maar de pop-up en lage frame rate waren op de 360 en ps3 soms gewoon onhandelbaar.

[Reactie gewijzigd door i7x op 26 juli 2024 04:31]

piraterij is echt een non-issue, meeste PC games verkopen soms zelfs beter als de console versie.
Ik vraag me sterk af wat voor Tweakers dit soort comments als 'offtopic/irrelevant' beoordelen... :?
Ook omdat veel van dit soort games een online functie hebben die zo geïntegreerd is in het spel dat piraterij zeer onwaarschijnlijk is. (net als in watchdogs/Assassins creed black flag)

dus veel van die piraterij argumenten slaan vaak altijd als een tang op een varken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 juli 2024 04:31]

Totaal mee eens! Daarom vind ik het ook raar dat er Tweakers zijn die vonden dat jouw opmerking irrelevant was. Inmiddels zijn het er al minder geworden zie ik :P
Anoniem: 577277 @stewie12 september 2014 17:31
Welke dan? :+
In mijn huis komt geen console, punt. en zo zijn er met mij vele andere gamers die absoluut geen console willen.

De reden dat die later komt zal eerder marketing technisch zijn. semi exclusief voor de console houden. en dat, terwijl de GTA serie toch echt ooit begon op de PC.
Wat ook niet te vergeten valt denk ik, is dat een opgepoetste en 'final' PC versie de fans toch weer kan bewegen om na een aankoop op bijv. PS3 of X360 toch die PC versie mee te pakken, omdat het verschil dermate groot is.

Ik gok ook dat de PC versie direct als een premium versie uitkomt waar alle extra's bij zitten, wederom een incentive om deze versie 'erbij' te hebben. En: Moddability.
Dat hadden ze toch al gedaan door eerst de 360 & PS3 versie uit te brengen? :(
Door dit soort fratsen krijg je JUIST mensen die gaan piraten...
Rockstar behandeld PC gamers als minder dus andersom ook.

edit: of ze moeten de tijd gebruiken om echt een super goede port neer te zetten (als het uberhaubt een port is). Maar goed zelfs dan.....

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 26 juli 2024 04:31]

Ik denk niet dat ze de PC versie niet hadden gereleased om piraterij. Ook op consoles wordt er gebruik gemaakt van illegale software (lees: games):
http://www.giantbomb.com/...olepc-piracy-myth-489960/
Zeker niet eenvoudiger op een console. Op de PC is het tegenwoordig zo simpel als torrenten en dubbelklikken voor installatie en dan dubbelklikken om te spelen. Bij consoles is dit toch vaak moeilijker. Wel worden PC-games vaak sneller goedkoper en blijven console-games vaak langer duur. (IMHO vanuit het zelf verkopen van games bij de Dixons tot een jaar geleden)

PS: hoewel ik het niet eens ben met je hele stelling snap ik de -1 hier overigens niet echt.
mod chipje + downloaden iso's en veel veiliger dan op de PC..
Grote reden om de PC-versie later te doen is natuurlijk testen. Voor PC moet je op meer platformen testen met een veelvoud aan instellingen, waardoor je meer tijd kwijt bent. Dat kan goed 2 maanden zijn, als je het goed doet en ook daadwerkelijk je code op niveau wilt houden.
Ik denk eerder dat het een verkoopargument is, in 2 maand kun je niet terug in de code duiken.
Je snapt natuurlijk wel dat ze niet die pc versie maken na de consoles hè. Dus het gaat ook niet om die 2 maanden extra. Het gaat om 2 maanden extra ergens in het ontwikkelproces
Die twee maand extra zijn volgens mij niet voor programmeren of optimalisatie, het gaat erom dat microsoft en sony liever niet zien dat games voor de PC uitkomen, en al zeker niet samen. Zo krijg je als gamer niet de keuze om de piraat uit te hangen, maar moet je console kiezen. Het is dus geen technische keuze, maar een pure verkoop-strategie. Toevallig komt het net na de pakjesmaand aan de PC versie ... :+
Je bouwt niet voor elke instelling. Je doet gewoon een bepaalde eis en dat is het.
Als jou eis is het moet dat en dat kunnen doen , voor dat hardware ga je doen. Dus zolang hoeft het niet. Zeker niet nu de architectuur van beide consoles 80/90% identiek is aan de pc hardware. Dit heeft puur met piraterij te maken, want geloof me de pc-release als die er is, dezelfde dag nog heb je al een skidrow/reloaded versie (werkend)

PC games doen ze niet alleen bij GTA later, maar bij vrijwel andere games ook.
Om piraterij te voorkomen.....
Je bouwt niet voor elke instelling, maar je test ze wel. Je snapt toch wel dat meer instellingen en meer pc-configuraties meer tijd kost om te testen?
Gewoon tactiek, zo hopen ze dat sommige mensen hem zowel voor de PS4/XBOne als de PC kopen.

Ik hoop vooral dat ze nu eindelijk eens de modding community echt omarmen, kom gewoon met steam workshop functionaliteit, en dan vooral een mogelijkheid tot het maken van script mods (zoals voor alle voorgaande delen door de community is gemaakt)
Inderdaad, ik denk dat de focus ook vooral op de next gen consoles wordt gelegd. Onbegrijpelijke beslissing trouwens om net na de kerst een game te releasen. Die kerstverkopen loopt Rockstar nu mis op de pc.
Elke kerstverkoop die Rockstar mist op de PC met GTA wint ze terug met een kerstverkoop op een van de consoles. De mensen zonder consoles wachten toch wel want er is geen andere optie.

Lood om oud ijzer :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 juli 2024 04:31]

De mensen zonder consoles wachten toch wel
Dat valt denk ik zuur tegen, welke PC gamer zit er nog echt te wachten op GTA5?

Ik zelf ben wel over die hype heen, en wacht tot hij in de budget bakken ligt
N=1 ? :D

Ik denk dat het voor veel mensen best een aardige release is. De vorige is alweer een paar jaartjes oud. En: mods. Dat is toch wel het hoofdargument lijkt me en dat is een 'first and only' op de PC release.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 juli 2024 04:31]

Persoonlijk moet ik deze commentaar zelf bijstaan. GTA V is intussen zo lang uit, dat het een "oud" gevoel geeft. Al zo lang geleden de gameplay kunnen zien op Youtube, dat het nieuw er al lang af is. Laat staan dat je volle pot moet betalen voor een game dat een jaar geleden uit had moeten zijn op PC, niet dat we nog eens 5 maanden voor moeten wachten.

En om eerlijk te zijn, vind ik buiten de verhaal echt niet zoveel vernieuwend aan het spel. Betere graphics zoals gewoonlijk, maar je kan gerust de oude GTA IV of S.A. nemen, en gewoon hetzelfde spel spelen ( vaak met soms meer opties ).

Persoonlijk vind ik ondanks het "crimineel" element in GTA V, dat het te weinig "maffia" vibe heeft. Mijn persoonlijke favoriet is nog altijd GTA III, hoe vreemd het klinkt. Die 80's Miami Vice / Maffia achtige toestand...

En zoals gewoonlijk. Een grote map, maar zoals ik vroeger al vreesde, met meestal 90% van de tijd dezelfde boring side-missies. Je word bijna gedwongen om enkel de verhaal te volgen, want alles erbuiten is "bleeeuuuh".

Zullen genoeg mensen zeggen "jamaar", maar persoonlijk als "oudere" gamer intussen, zijn zoveel games dat een gebrek aan innovatie hebben, of toch in mijn persoonlijke mening.

Zal ook wel wachten tot het is in promo staat op Steam of zo. Maar volle prijs, no thanks ... dat is het tegenwoordig niet meer waard.

Het enige game dat zijn geld waard geweest is buiten een aantal Indi games, was Skyrim gewoon wegens de mod content. Maar voor GTA V zal het weeral een jaar of meer duren eer er iets deftig uit is. Dan zijn we al begin 2016. Tegen dan koop je het in de budget bin, en dan heb je mogelijk meer content op de PC versie dankzij de mod's.
Hier nog een hoor, ook ik ben er wel overheen, natuurlijk ga ik hem wel op de PC halen ooit, maar ik heb 3 uurtjes gespeeld bij vrienden en daarmee was het wel weer goed (want ik houd niet van spelen op consoles en dat deed de ervaring met GTA5 voor mij persoonlijk weinig goeds). Op de PC zal hij vast wel weer tof zijn/worden. Maar ECHT wachten erop, nope... Jammer voor R*
Of misschien komen ze nu in een periode waar op PC niet veel uit komt, Call of Duty en alle andere jaarlijkse series zijn dan al geweest en GTA V op PC komt dan juist op een tijd dat er minder uitkomt.
Ja maar ik denk wel dat Rockstar die tijd gebruikt om het goed te optimaliseren op een grote hardwareset want ik denk niet dat iemand een herhaling van het GTA 4 debacle wil :P
Ja maar hoe lang hebben ze daar al niet voor gehad? Ze hebben die voor PS3 en XBox 360 al op 17 September 2013 uitgebracht! Je gaat mij niet vertellen dat dit 1jaar en 3 maand in beslag neemt.
Ze doen dit gewoon om er voor te zorgen dat ze meer PS4 en X1 releases verkopen en minder schade hebben van piraterij. Schandalig naar mijn mening, we wachten er al zo lang op... Ik ga wachten tot als het met korting komt daarom, zullen er nog genoeg andere zijn om mij bezig te houden (Assassins creed U en de andere, CoD, nieuwe BF, the crew, far cry 4,...). Jammer want ik keek er echt naar uit..
'We wachten er al zo lang op'. Ik hoop voor je dat nooit games van Valve hebt gespeeld en niet bekent bent met Valvetime.
Ben zeker bekent met onder andere HL1 en 2 en zwaar fan van, maar die maken dan ook geen game op consoles om dan hun originele platform te negeren en er een jaar mee te wachten. Maar dat is mijn mening.
Maar juist met de PS3/X360 is de piraterij grooter dan bij de next-gen.
Waar ze over 160.000.000 units beide consoles bij elkaar hebben verkocht is de schade op de next-gen veel minder.

Ik denk dat ze poort gewoon willen goed doen, en niet een schandalige poort zoals toen met GTA4 die scenario wil je gewoon niet meer hebben zeker niet als RockStar zijnde.

En ja over de next-gen units sold is wel zo...
Ik weet wel dat ik even af ga houden met het aanschaffen van de pc versie. Ik heb tot nu toe alle GTA's (plus uitbreidingen) aangeschaft die voor de PC beschikbaar waren. Maar GTA IV heeft mijn vertrouwen in een goede port naar een dieptepunt gebracht.

Ik ben echter nog steeds niet zeker wat ik het liefst zie; hele slechte pc verkoop (met als boodschap, wij vinden het belachelijk dat we zo lang hebben moeten wachten) in de hoop dat ze het eerder doen volgende keer. Of juist een enorm hoge(re) omzet dan bij de consoles om te bewijzen dat PC players echt niet per definitie piraten zijn..
Het is niet alsof Rockstar stil heeft gezeten in de tussenliggende tijd. Veel aanpassingen/patches aan de al uitgebrachte versies. Totaal 16 updates en de lijst met changes is laaaaaang.
http://gta.wikia.com/Grand_Theft_Auto_V/Title_Update_Notes
Ik heb ook een jaar na de release van de PC versie gewacht om GTA IV te kopen, maar veel was er toen nog niet af van prijs hoor. (pakweg 45€ ipv 60€)
Hopelijk zal dit met Steam en sales nu wel goedkoper zijn, afwachten... ;)

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 26 juli 2024 04:31]

Eerste gedachte "They better...!" , maar zoals ik eerder wat uitgebreider heb gezegd; ik ben wel over de 'hype' van GTA5 heen. Als het maar beter dan GTA4 loopt. Wat denk ik wel goed komt als ze het tijdsverschil tussen PS3/Xbox releases nuttig hebben gebruikt voor optimaliseren.

Ik heb een R9 290X met 2GB, een AMD 8350 octacore op 5Ghz met waterkoeling en 16GB ram, en NOG draait dat spel niet op zijn mooist op eyefinity. Terwijl BF4 dit wel doet met een resolutie van 6124*1080 en op ultra. om maar een voorbeeld te noemen.
Wat ik voornamelijk zo vreemd vind is dat de port naar PC dadelijk dus rum 1,5 jaar op zich heeft laten wachten! Dat is echt verschrikkelijk lang. Over het algemeen komen ports van en naar PC een stuk sneller (voorbeeld: Diablo 3 reaper of souls, nog geen 6 maanden na de pc release werd de console vrijgelaten).
Je voorbeeld is echt ongelofelijk slecht, dat is de expansion van Diablo ja. Diablo 3 zelf kwam ook meer dan een jaar later pas naar de consoles. Een expansion is wat nieuwe content, niet een hele engine omzetten.
ik ben echt diep teleur gesteld wacht inmiddels al zo lang op gta v dat ik nu definief stop met deze hoop. Rockstar jullie hebben je zin PC gamers moeten jullie niet meer.

1,5 jaar en dan nog te "lui" om je gamers waar jullie he oa van moesten hebben in het begin zo te laten stikken (en ja ik weet het ook de ps heeft daar aan mee gewerkt maar de pc heeft toen ook zijn steentje bijgedragen..)

zonde gewoon...

[Reactie gewijzigd door downcom op 26 juli 2024 04:31]

Het is te begrijpen dat een port langer op zich laat wachten. Maar waarom zo'n grote doelgroep als de PC eigenlijk gewoon teleurstellen? Naar mijn mening is dit niet meer goed te praten met een goede port.

Tijdens de release van GTA V was er nog vernieuwing. Ik weet niet of je dit nog steeds kan zeggen zodra dit op de PC uit komt. Onderhand zijn er weer vele ("betere"?) spellen uitgekomen. Neem als voorbeeld Watch Dogs. Vanuit beginsel lijken deze spellen aardig sterk op elkaar. Maar de één kan ik nu wel spelen en de ander pas veel later. Waarom zou ik dan nog GTA V willen spelen als ik Watch Dogs al heb gespeeld.

Bij wijze van spreken zal de PC versie tegelijk uitkomen met GTA VI. GTA V kwam in 2013 uit. GTA V komt voor de pc in 2015 uit. GTA VI zal in 2017 uitkomen? (bron: Nu zit er zo'n 4 jaar tussen elke grote release

Kort samengevat, een groot gemis naar mijn mening van Rockstar.
Een reden die ik kan bedenken is (tijdelijke) exclusiviteit. Microsoft en Sony zijn bereid om grote zakken geld te overhandigen om een game exclusief te krijgen, en zo hun systeem wat relevanter proberen te maken ten opzichte van de concurrentie. Doordat de PC een open platform is en geen 'eigenaar' heeft mist het deze voorkeursbehandeling.
Het gaat uiteindelijk allemaal om geld verdienen, hoe verder ze de 3 releases uitspreiden, hoe groter de kans dat er mensen zijn die meerdere versies zullen kopen.

Niet dat ik er blij mee ben ofzo, maargoed, de GTA franchise is sinds deel 3 toch al geen PC franchise meer, bij consoles is er nou eenmaal (blijkbaar) meer geld te vangen, en zijn er (over het algemeen) een stuk minder problemen kwa bugs etc, omdat iedereen dezelfde hardware heeft.
Ondertussen is er nog geen enkel beter open world spel uitgekomen hoor. Watch Dogs komt zelfs nog niet in de buurt van GTA V. Ik was dan ook zwaar teleurgesteld in WD omdat het zelfs op de PS4 ook niet grafisch beter was dan GTA V en dan hebben we het nog niet over de gameplay van WD. Moest ik GTA V nooit gespeeld hebben zou ik WD waarschijnlijk nog leuk hebben gevonden.

Neem van me aan dat je echt veel plezier aan GTA V gaat hebben want in dat genre is er vandaag nog steeds geen betere game verschenen.
Gaaf met 30 spelers, 16 was in mijn optiek voor zo'n grote spelwereld toch echt te weinig :) !
Beetje weinig als je het mij vraagt, er zijn op de PC multiplayer mods verschenen voor allerlij freeroam spellen, o.a GTA3 t/m 4, maar ook bijvoorbeeld Just Cause 2, of Mafia 2, en allemaal ondersteunen ze ten minste 64 spelers, met uitschieters naar letterlijk 1000 spelers (JC2:MP)

Dus wat mij betrefd had het wel wat meer gemogen, op zn minst 64 spelers moet toch echt haalbaar zijn. (en ja, voordat iemand hierop reageerd denkend verschil te zien, de genoemde freeroam-game-mods hebben allemaal te maken met races, explosies, wapen sync, vehicle damage, etc, dus het is echt niet zo dat GTA5 'zwaarder' is ofzo)
Met JC2:MP was het wel echt totale chaos XD
Mensen die constant aan het snipen waren bij het luchtveld, voertuig diefstal, elkaar rammen met voertuigen en de constante bombardementen van bepaalde locaties :)

Helaas was het de laatste keer dat ik keek redelijk aan het uitsterven doordat er teveel verschillende servers zijn :/
Hehe das waar, maar dat was ook een deel van de fun toch? weet niet of je die betas had gespeeld maar daarin was het echt te lollig als een dev dan bedacht om iedereen naar zich toe te teleporteren, stond je daar met letterlijk 100en spelers een beetje tegen elkaar op te rijen enzo, good times.

En laten we wel wezen, in GTA past veel actie goed in de gameplay, mensen die elkaar te pas en te onpas snipen opblazen etc, eigenlijk iedereen speelt immers de rol van crimineel.

En over het 'minder worden' van de JC2:MP playerbase, dat valt volgens mij nog best wel mee, als je veel spelers wil dan moet je gewoon de officiele servers joinen, voor de rest is het inderdaad zo dat je servers ziet met 10-50 spelers, wat voor JC2MP begrippen natuurlijk niets is.

Edit; typfoutje gefixt

[Reactie gewijzigd door 434365 op 26 juli 2024 04:31]

Volgens mij heb ik op de aller eerste na alle bèta's meegedaan :)
Maar het was dat de devs een bounty op hun eigen hoofd zette en dan teleporteerde de halve server uit zichzelf wel hun kant op XD

Ze moeten dat eigenlijk ook gewoon doen bij gta :)
All Out Chaos™

Maar ik hoop echt dat dit gewoon goed gemaakt is en niet weer zo'n prut poort als gta IV... Bijna onspeelbaar :(
Ik denk dat PC zelfs nogmeer zal krijgen, maar waarom daar nu al informatie over geven? Hoop ergens dat het op PC 64 wordt, das pas een ravage en lijkt me ook perfect om toch een soort van terug te komen van een late release
Hoop dat ze een beperking hebben op die tanks in online. Want dat is al een ramp met 16 man waar er 3-5 mee rond rijden om de boel te terroriseren. Laat staan een verdubbeling...
Dan hoop ik wel dat de extra tijd naar optimalisatie gaat. Want GTA 4 was een ramp op dat gebied.
Helemaal mee eens. Zelfs op huidige generatie hardware draait GTA IV nog steeds beroerd op een pc.
Inderdaad, GTA4 was echt bar slecht gepoort, zelfs met een dikke videokaart kon ik niet eens high quality textures zien.

En ik zie eerlijk gezegd op de PS3 al problemen met GTA5, tuurlijk is het 'maar' een PS3, maar heb je beetje snelle kar dan rij je (vooral in de stad) vaak voor de drawdistance uit, geeft gewoon aan hoe slecht die engine ondertussen in elkaar zit, de enigste reden dat ik nog steeds GTA fan ben is vanwege de mods die er vast weer komen (en ik zelf ook ga maken) voor de PC versie, en daarvoor is het juist weer best relaxed dat ze bij Rockstar zo 'lui' zijn en het gewoon nog steeds dezelfde engine is als in GTA3. (Maar inderdaad, voor deel 6 zouden ze eens helemaal opnieuw moeten beginnen, dan kunnen ze meteen vanaf het begin programmeren voor hardware van vandaag de dag)
GTAIV en GTAV draaien beide op de RAGE engine (Rockstar Advanced Game Engine) en niet op de RenderWare engine, waar GTAIII op draaide. RAGE is ook geen nieuwere verse van RenderWare.(bron: http://www.mobygames.com/game-group/3d-engine-rage)
Hmmmm oke, maar dan is het op zn minst vreemd te noemen dat zeker 70% van de bestanden (in deel 4) nog hetzelfde formaat hebben en dezelfde indelingen als bestanden hadden in deel 3.
Inderdaad erg jammer ja, want GTA4 draaide maar heel matig (lees: 20fps) op mn e5500 @ 3,8ghz. Gelukkig was het spel zelf wel echt super, vooral de story-line was echt heel erg goed. Zo jammer dat dat overschaduwd werd door al de lag...

Hopelijk draait GTA5 wel goed.
Maar zijn de eisen voor de PC ook al bekend gemaakt?
Nog niet. Maar in de Steam Community maken ze de vergelijking met Max Payne 3.
Oei, ik weet niet zeker of mijn €900 laptop hem überhaupt gaat draaien (ben noot zo heel goed geweest wanneer een spel wel of niet met je specs gaat draaien of niet).

Ach, misschien dan toch maar is tijd voor een €900 game-pc systeem? :P
De prijs van de laptop bepaalt niet hoe goed de videokaart of de processor is.
Weet ik, maar een €900 laptop heeft sneller een beter videokaart/cpu e.d. dan een €400 bijvoorbeeld ;)
Omg, 27 januari..
Dit is dus een geweldige game om dan maar te laten liggen. Zeker omdat het al een out-dated game is als hij eindelijk uitkomt.

Ik snap sommige beweegredenen wel dat niet alle consoles+pc versies op dezelfde dag uit kan komen (zie bijv. ook Destiny), i.v.m. omzetten van alle (of veel) codes. Maar dit is wel bij het bizarre af...
Minpunt voor Rockstar Games namens mij! :X
Ik snap sommige beweegredenen wel dat niet alle consoles+pc versies op dezelfde dag uit kan komen (zie bijv. ook Destiny), i.v.m. omzetten van alle (of veel) codes. Maar dit is wel bij het bizarre af...
Minpunt voor Rockstar Games namens mij! :X
Destiny komt alleen uit op consoles. ;)

Het hoeft geen minpunt te zijn. Ja het is jammer. Als ze echter de tijd gebruiken om er de beste spelervaring voor de PC van te maken, dan kan het ook een pluspuntje zijn.

Sowieso niet pre-orderen voor de PC. Eerst maar de eerste reviews afwachten over hoe het draait. Het laatste dat je wilt is het fiasco van GTA4. Ook wil je geen betalende alpha tester zijn in de eerste drie maanden.
Destiny komt alleen uit op consoles.
Er is anders al een verwijzing gevonden in de Steam database van Destiny
http://www.breathecast.co...team-on-march-2015-17324/
According to the details on the Steam Database, the PC port of Destiny will be coming out on March 2015.
Hoezo out-dated? Voor de PC bezitters is het gewoon een gloednieuwe game. Dat de console bezitters het spel al hebben uitgespeeld boeit toch niemand?
Stel ik koop binnenkort om één of andere reden een Xbox One. Maar ik heb deze game al voor de 360.. Betekend dat dat ik gewoon weer de volle pond mag gaan betalen voor dit spel? Of krijgen we kortingen zoals bij de introductie van de One en PS4?
Geen korting, Volle pond helaas...
Natuurlijk niet.
Als je een camera koopt dan krijg je het jaar daar op ook geen korting op de vernieuwde camera.
Je hebt niet meegekregen dat bij oa EA bij de introductie van de generatie voor maar tien euro de update kregen van van de oude generatie naar de nieuwe? Verder is je vergelijking erg krom aangezien het hier om software gaat..
Oke ik maak muziek op de p.c. met Cubase 7,5 en wil overstappen naar een Mac.
Dan moet ik ook de nieuwe software opnieuw kopen voor de volle mep.

Beter deze vergelijking?
Waarom blijf je negeren dat het al eerder is gebeurt afgelopen jaar met games die opnieuw uitgebracht voor nieuwere consoles?
Omdat niet elke uitgever het zelfde is en doet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.