Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Grand Theft Auto V krijgt in de versies voor de Xbox One, PS4 en pc een first-person-modus. Dat blijkt uit screenshots die maker Rockstar heeft vrijgegeven. Eerder gingen er al geruchten dat Rockstar deze modus zou toevoegen in de game.

De first-person-modus, waarbij gebruikers GTA V als fps kunnen spelen, is te zien in de screenshots die CVG online mocht zetten. Andere nieuwe features waarover geruchten gingen, zoals dieren en nieuwe wapens voor het spel, heeft Rockstar niet bevestigd.

De uitgever bracht het spel vorig jaar voor het eerst uit voor PS3 en Xbox 360, maar de variant voor de nieuwe consoles laat langer op zich wachten. GTA V is vanaf 18 november voor de PS4 en Xbox One beschikbaar; de pc-versie volgt op 27 januari. Die laatste zal ook spelen in 4k-resolutie ondersteunen.

GTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pcGTA V voor PS4, Xbox One en pc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Hier, op IGN.com, is first-person gameplay van GTA V Next Gen te zien:

http://www.ign.com/articl...twitter&utm_medium=social

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 4 november 2014 18:38]

is gewoon de trailer en niets nieuws dus.
Toen ik de link plaatste was er nog geen video link voor de gameplay footage in het Tweakers artikel. Toen was het dus wel 'nieuw'.
Ziet er echt heel gelikt uit :) Moest bij het zien van de trailer meteen denken aan Hardcore, een film die compleet first person zal zijn. Er zullen ook wel flink wat creatieve filmpjes gemaakt worden met de first person-modus in het achterhoofd :)
Hierboven staat nu ook de video, maar alleen 360p.. Op IGN de 1080p versie, dan ziet het er niet uit als de PS3 :D
Ik kan niet wachten tot iemand dat ommod naar een oculus rift support.
Eerste waar ik aan dacht: Oculus Rift - ze moeten er haast wel al mee hebben geëxperimenteerd, kan niet anders.... ze zullen het ongetwijfeld niet met Rift support releasen (aangezien er nog geen consumer version uit is), maar wellicht worden er stukjes in de code gevonden die er naar verwijzen.... of nog beter: net als met Alien Isolation een config bestandje aanpassen - welke een 95% ready Rift DK2 Experience unlocked 8-)

Giga edit:
Ok - ik heb idee van een First person GTA5 even laten bezinken en ik heb een sterk vermoeden dat dit idee niet alleen vanuit Rockstar komt - wellicht wordt dit zelfs deels gefund door Oculus/Facebook. Ik kan dit op meerdere fronten verklaren; bare with me:

NB: Alle 'feiten' die ik hieronder benoem zijn op het internet te vinden - ben alleen te lui om overal links bij op te zoeken. Voor de rest heb ik het naar eigen inzicht aangevuld.

Timeframe wise:
De CEO van Oculus heeft pas aangekondigd dat Consumer Version 1 van de Rift in maanden gaat komen, geen jaren (wel veel maanden, maar een release in 2015 is reëel).

Rockstar gaat niet tot in detail (want dat zullen ze!) alle huds van alle voertuigen uitwerken voor slechts een first person feature van een reeds succesvolle game - die een dergelijke update niet eens 'nodig heeft': als je toch al alles na moet lopen (en dat moeten ze, het was immers gemaakt voor third person) dan ben je wel heeeeel raar bezig om GEEN rekening met VR te houden (zeker als de PC versie van GTA5 in het jaar uitkomt van de Rift).

M.a.w.: Als Rockstar een nieuwe GTA zou ontwikkelen (met VR in het achterhoofd), dan zou deze pas een paar jaar na de Rift uitkomen - wellicht zijn ze dan niet meer eerste free roam game- ze zullen iig niet de eerste AAA titel met Rift support zijn. Het is in zowel Rockstar als Oculus's voordeel om 'snel' iets op de plank te hebben. Een killer app op dag 1... een game die iedereen aanspreekt (of iig een gigantisch publiek) - waar je door mooie omgevingen kan rijden / lopen / een filmisch verhaal kan beleven of gewoon mayhem kan veroorzaken: GTA5 heeft het allemaal - ik heb het om me heen gezien: van alle games die de afgelopen 5 jaar waren uitgekomen is GTA5 de enige die zo'n beetje door iedereen is aangeschaft (ook de niet hardcore gamers). Dit is het spel wat VR groots kan introduceren - ik zie het helemaal voor me: so much activities (Step Brothers ;)!!!

Door bovenstaande kan ik (persoonlijk) al haast niet anders concluderen dan dat OculusVR al genoeg contact heeft gehad met Rockstar. Rockstar zelf heeft er ook baat bij als de Rift een succes wordt (waar ik heilig in geloof): als er in het eerste jaar alleen al 15 miljoen CV1's door Oculus worden verkocht (prognose gepubliceerd door een of ander onderzoeksbureau) - zal een gigantisch percentage daarvan GTA5 *VR* voor aanschaffen - lees: miljoenen extra copies sold voor PC! Win - Win.

Ook is het logisch dat Oculus nu AAA studio's benaderd (of iig concrete afspraken met ze maakt): de developer kant hebben ze inmiddels nl al grotendeels te pakken met zowel native support in Unreal4 als Unity (tegenwoordig ook in de gratis versie van Unity).

Waarom dan first person releasen voor PS4 en XBOX ONE zal je denken:
1) Zie het als een beta test van first person modus: alle foutjes / bugs die gevonden worden kunnen ruimschoots voor de VR update gepatched worden. Je wilt dat zoveel mogelijk ogen naar deze first person modus kijken, dus waarom dan niet meteen de next gen consoles meenemen?
2) Waarom ook niet? Je ontwikkelt het toch al... en zo is het makkelijker om de VR update 'geheim' te houden (screenshot van een first person view is zo gelekt - zeker als de console versies al tijden uit zijn en de PC versie nog een paar maanden op zich laat wachten).

Ok: timeframe wise is het dus heel interessant voor zowel Oculus als Rockstar om met een GTA5 *VR* mode te komen - maar er spelen meer zaken mee.

Performance wise:
Ik heb Crescent Bay tijdens Oculus Connect mogen ervaren - een van de mooiste demo's was Epic's Unreal4 demo genaamd "Showdown". Crescent Bay vereist dat games met een steady 90 fps lopen (net als CV1 waarschijnlijk). Er is op internet te lezen dat Epic voor deze demo gigantisch veel features heeft moeten uitzetten om het uberhaubt steady met 90 fps te laten lopen (op exotische hardware van Nvidia welteverstaan!).

M.a.w.: Nieuwe games die het uiterste eisen in 'normaal' modus zullen in eerste instantie niet geschikt zijn voor de Rift - de doelgroep dit dat kan draaien is aanvankelijk veels te klein. Het laatste dat Oculus wil is dat iedereen straks dag 1 een Rift koopt en dat niks fatsoenlijk draait (judder ed). Nee: de eerste Oculus VR Ready games zullen niet grafisch uitblinken (ze zullen niet lelijk zijn, maar het detail zal net te vergelijken zijn met een 'plat' 4K scherm wat slechts een enkele 'camera' rendert - puur vanwege de werking van de optics en de benodigde performance).

Tijdens Oculus Connect werd in de developer sessies dan ook gezegd: games moeten veel settings krijgen: men moet de mogelijkheid krijgen om de performance 'suitable' te krijgen voor de beste experience - leuk als de Rift straks maar 300~400 dollar kost, maar als je standaard ook meteen een GTX980 SLI opstelling moet aanschaffen is het alles behalve goedkoop.

En daar komt GTA5 goed mee weg: de game is zelfs voor X360 en PS3 uitgekomen - en valt dus prima te draaien op iets wat tegenwoordig al valt samen te stellen (weliswaar misschien niet op allerhoogste settings - maar 90 fps is hoogstwaarschijnlijk haalbaar zonder SLI opstelling op hedendaagse hardware). De game sluit dus kwa performance dus perfect aan bij de release van CV1.

Tot slot speelt er nog een andere factor - een die snel over het hoofd wordt gezien, maar een die wel belangrijk is voor Facebook: metaverse.

Facebook had een lange termijn visie toen ze Oculus overnamen: laat hun maar VR perfectioneren en naar de woonkamers brengen - waneer iedereen zover is gaan wij een metaverse voor de mensen maken... en laat GTA5 nou het perfecte 'proof-of-concept' zijn van een dergelijk iets! Als dit aanslaat weet Facebook zeker dat ze massaal moeten investeren in een metaverse: sterker nog, ik zou zo ver willen gaan door het volgende te zeggen (wees open minded: VR gaat gigantisch worden) - wellicht dat ze zelfs Rockstar overnemen (als een overname niet lukt - dan wellicht het benodigde personeel uitkopen) om hun metaverse te gaan ontwikkelen (wanneer GTA5 *VR* een instant hit wordt) - ze hebben er immers als de beste ervaring mee!

Ik ben heel benieuwd: ik denk echt dat GTA5 *VR* er gaat komen - overigens grappig detail - OculusVR founder Palmer Luckey komt uit... jawel Long Beach, CA - Los Angeles dus ;)

[Reactie gewijzigd door BaT op 4 november 2014 23:27]

heel lang betoog...maar je vergeet 1 ding...voor first person shooters is de oculus in huidige vorm ongeschikt. Hierover zijn meerdere artikelen verschenen en zijn zelfs projecten geannuleerd (mensen worden kotsmisselijk). Voor het rijden en vliegen in GTA is het prima maar voor het lopen en schieten niet. En niet te vergeten de cut scenes. Wanneer je een game voor een VR bril geschikt wilt maken moet je de hele game hier op afstemmen en ontwikkelen. En dat is met GTA5 niet gebeurt.
Van shooters worden mensen misselijk? Wellicht als ze 'te snel' zijn (dus slechte game mechanics hebben voor VR). Mijn ervaringen met Half-Life 2, Team Fortress 2 en met mindere mate Alien Isolation (is sporadisch een shooter) zijn toch echt anders en ik ben echt niet de enige... Shooters zijn geweldig met de Rift: ze moeten alleen er voor zijn gemaakt (dus goede pacing en dito controls - geen 3rd party driver hacks ed).

Over het misselijk maken: ik betwijfel of al die mensen waar je het over hebt al Crescent Bay hebben geprobeerd: het is echt een gigantsch verschil vergeleken met de vorigere versies (en dan bedoel ik in termen van motion sickness ed.)

Michael Abrash en Brendan Iribe werden met DK2 ook kotsmisselijk na 5 minuten... Met Crescent Bay niet meer - er is veel gebeurd ondertussen.

Daarnaast: niemand weet wat Rockstar verder onderwater heeft aangepast / voorbereid voor een eventuele VR patch: als ze er miljoenen voor hebben gekregen hebben ze misschien wel een alternatief gemaakt voor de cutscenes... je weet het niet.

Enfin het blijft koffie dik kijken, maar ik zou een VR release prachtig vinden - juist vanwege de actie.
Als ik met een VR-headset mijn hoofd zo snel draai als ik met mijn muis in fps speel dan heb ik waarschijnlijk binnen de kortste keren een hersenschudding. Ik weet niet of het voor action gaming wel veilig is :)
Rockstar en sony zijn heel close dus dan zou dat eerder gedaan worden voor de vr van Sony zelf
Jij denkt dat de relatie van Sony en Rockstar tussen een eventuele miljoenen deal van Facebook gaat zitten? Ik denk het niet - ik weet zeker van niet.

Daar komt bij: er zullen met een paar jaar meer VR Brillen zijn dan PS4's (mijn persoonlijke mening). Dus sowieso wel slim van Rockstar om er vanaf dag 1 bij betrokken te zijn.

Daarnaast: Sony loopt een beetje achter op Oculus - Oculus's CEO heeft Sony al zelfs 'gewaarschuwd' om niet te vroeg een consumenten product op de markt te zetten..

Tot slot nog de vraag of deze generatie consoles uberhaubt wel geschikt zijn voor VR: de meeste content draait met moeite op 1080P op 60fps (met framedrops af en toe waarschijnlijk) - goede VR moet steady 90fps lopen op schermresoluties hoger dan 1080p waarin dus 2x de content moeten worden berekend... Ik zie het niet gebeuren - wellicht wat simpeler content (Wii games achtige toestanden?)

[Reactie gewijzigd door BaT op 5 november 2014 13:32]

Het is overigens: bear with me....

Bare with me wil zoiets zeggen als of ik naakt met je wil zijn, en daar ben ik niet zo van... (er vanuit gaande dat je niet een mooie vrouw bent...) ;)
Hoe wil je dan rijden?
Zoals de Flintstones? }>
ik zie graag een setting waarbij je kan kiezen tussen first person en 3rd person, ik speel liever gta op third person
Dit gaat ook om een speciale modus. Third Person is en blijft de standaard. First Person is alleen als extraatje in te schakelen.
Wat een onzin. Rockstar heeft de game zo goed als helemaal opnieuw opgebouwd tbv first person. 3000 wapen animaties, de timing van alle actiesequences is heroverwogen, nog meer detail toegevoegd. Etc etc.

"Een extratje" is echt een understatement en doe je de FP-mode te weinig eer aan. (IMO natuurlijk)
Het is gewoon niet meer dan een gimmick. Je zult zien, je hebt minder goed zicht wat er achter of naast je gebeurt, daardoor is het waarschijnlijk veel minder lekker te spelen dan de 3rd person, Dus ja. In dat opzicht is het een extraatje.
Bij Gamekings zeiden ze dat je zelfs aangereden kan worden omdat je normaal nooit denkt in first person view "laat ik is links rechts kijken bij het oversteken"
Na meer dan 12 maanden wachten lijkt me dat inderdaad maar een 'extraatje'.
dat is mooi om te weten, ik blijf bij mijn 3rd person mode :Y)
Vet wat ben ik blij dat pc nog op zich liet wachten. Ik heb een hekel aan 3rd person view. het liefst speel ik alles first person. Ik heb het spel nog niet gespeeld maar ik vind hem nu al leuker :)

Zo zie je maar weer dat iedereen zo zijn eigen speelstijl heeft.
Wellicht is iets zoals in GTA IV wel iets, waar je naar een soort 1st person ging bij het richten van je wapens. Anders kan een toggle zoals in Fallout 3 ook een mogelijkheid zijn.
De Omni wordt echt de grootste VR-flop allertijden. Je kan niet lopen in dat ding, maar alleen strompelen en schuifelen. Verder zijn gamers per definitie lui die liever op hun bank hangen, dus die gaan echt niet van de ene op de andere dag rondrennen in zo'n ding. Het is een apparaat dat leuk lijkt, maar na 2 keer gebruiken op zolder belandt.

Ik ben het er wel mee eens dat 1st person GTA enorm cool gaat worden. Dit wordt DE app om te hebben voor je Rift. Ik verwacht ook niet dat ze het officieel gaan supporten maar er zal wel een soort van verborgen optie komen waarmee je de support zogenaamd 'aan kan hacken'. Net zoals Alien: Isolation zoals iemand al opmerkte. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat gamefreaks zoals bij Rockstar de GTA-wereld NIET in de Rift zouden willen beleven.
Oculus Rift ben ik anders ook nog niet kapot van hoor. Ik heb van het weekend nog een Dev Kit 2 op m'n hoofd gehad maar ik was niet onder de indruk:
• De headtracking werkte niet 100%
• Het scherm is niet geweldig: de resolutie is aan de lage kant voor VR* en de vreemde 45 graden gedraaide Pentile subpixel layout (van de Galaxy Note 3) was duidelijk zichtbaar.

*1920x1080 (960x1080 per oog) is stukken beter als eerdere pogingen, maar de pixels en subpixels waren voor mij in ieder geval nog altijd goed zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 november 2014 02:44]

Daarom ligt het ook nog niet in de winkels! Maar het begin is er en is echt veel belovend. Binnen enkele jaren zijn al die problemen verleden tijd. Alle begin is moeilijk maar de grootste hordes zijn al genomen. Nu is het een kwestie van perfectioneren en daar is Carmack druk mee bezig.
''Verder zijn gamers per definitie lui die liever op hun bank hangen, dus die gaan echt niet van de ene op de andere dag rondrennen in zo'n ding.''

Wil je dat terug nemen? Ik wacht met smart op de dag dat het mogelijk wordt om zoiets te spelen: http://www.youtube.com/watch?v=0EDLUl1CGM4. Google glass, wat dan ook, maakt niet uit. Maar de echte wereld gebruiken om een spel te spelen? Graag!

Daarbij ben ik naast het spelen van een spelletje en het afronden van mijn studie toch vrij actief.
Volgens mij ben je dat ding zo snel zat, zeker in zo'n grote stad.
Word je wel sneller misselijk met FPS beelden :O

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 4 november 2014 19:19]

ik denk het juist niet hoor, zolang je hoofdbewegingen maar kloppen bij de beelden :) (== heeel weinig lag)
Paar vragen:
- Kan je de savegame met progress overzetten van de PS3 versie naar de nieuwe versie (op de PC zou het mooist zijn)?
- Is er upgradekorting als je al een ps3-versie hebt liggen?
- Zijn er nog extra missies of is de game op de grafische aspecten en de fps-modus na identiek?
-enkel online character, crossplatform één keer mogelijk
-nee
-ja, extra missies in single player voor de drie hoofpersonages (en nog veel meer wijzigingen en online uitbreidingen)
Er zijn dus extra missies, maar de voortgang van de single player is dus niet over te zetten?
Nee. Singe player begint opnieuw.
Leuk, eens iets anders. Maar ik hoop dat je van camera kan switchen, first person en third person.
Lijkt me wel, kon bij GTA:SA ook gewoon, ik persoonlijk vind 3rd person leuker spelen met GTA, bij andere spellen gaat mijn voorkeur juist meestal 1st person.
Het rondlopen en rijden gaat in 3rd person het beste, maar het schieten doe ik liever in 1st person omdat de controls van R* games altijd een beetje weird en spastisch zijn.
Ja dat kan, dat wordt in t interview uitgelegd. Hybride zeg maar :)
First person mode is opzich wel grappig maar ik ben veel benieuwder hoe deze port voor de pc gaat zijn.

GTA4 was vrij belabberd, je had een zeer vlotte pc nodig en grafisch werd het nooit indrukwekkend....
Met Max Payne 3 heeft Rockstart dubbel en dwars bewezen dat ze wel degelijk een goede PC-port kunnen maken. Daarbij zijn de nieuwe consoles ook X86 dus qua optimalisatie zal het wel goed zitten denk ik. Systeemeisen zullen wel vrij fors zijn gok ik, kijkende naar andere recente next-gen games die ook naar de PC zijn gekomen.
Max Payne 3 was een goeie port inderdaad!. Je hoor me ook niet zeggen dat hij slecht gaat zijn, ik hoop gewoon dat het een betere wordt dan GTA 4 :).
Ik denk niet dat het mogelijk is dat een port slechter kan zijn dan GTA 4. :D
Tja dan moet ik aan dead rising denken. Geen slibsupport en niet stabiel boven de 60 fps te krijgen. Dus dat zegt helaas nog niet gezien de meeste nog ook op xb360 ps3 komt
Idd zie AC: Unity wat een specs :S houdt het wel bij me console.
Dit ziet er eigenlijk wel heel cool uit :D Ben geen echte GTA fan maar dit is wel iets wat ik zou spelen op die manier :)
Mja ik zat eerst ook al van "dat wil je toch niet", maar dit ziet er wel heel gaaf uit.

Gezien ik de SP al 2x heb uitgespeeld (1x "probeer" versie en 1 keer normale), doe ik hem anders wel op deze manier. Lijkt me tof.

Vraag me wel af of dit ook online kan en hoe ze dat dan gaan regelen (kan me voorstellen dat dit sneller/makklijker werkt)
"dat wil je toch niet"
De config optie die ik wil hebben is dat de game me 1st person geeft als ik aan het lopen ben en 3rd person als ik in een voertuig zit.

Als ze dit klussen ben ik verkocht. (Dat was ik stiekem eigenlijk toch al, ik ga de Steam versie zeker halen).
Ik denk dat het gewoon een extra view mode is, dus met select/back op consoles kan je van camera view wisselen. En die is voor rond lopen, in een auto en in een vliegtuig apart :)
Dat schijnt inderdaad allemaal instelbaar te zijn, zie korte handson op Pu.nl

:9
Haha idem hier.

Shooters wil ik first person.
Racers en alles met rondrijden wil ik third person.

Dus ja zoals jij het beschrijft.
Lijkt me dat het zeker de bedoeling is om on the fly te kunnen wisselen.
Dit is echt ontzettend gaaf, mooie ontwikkeling! Goede meerwaarde ook t.o.v. de consoles nu, ook voor hen mogelijk nog de moeite waard voor console eigenaren.
Behalve als voorkeur naar 3rd person gaat, dan heb je er helemaal niks aan. Ik persoonlijk vind de extra content die next gen en pc krijgen meer waard dan first person mode.
True, in mijn veronderstelling ging ik er even vanuit dat er gewoon een optie zou komen om te kiezen.. ik kan mij niet voorstellen dat ze niet die optie openlaten voor mensen.
Dat is ook wel zo. Denk dat het niet in het artikel staat omdat het redelijk vanzelfsprekend is.
De oculus rift kan natuurlijk ook DE rede zijn dat ze dit hebben gedaan
Of Project Morpheus natuurlijk (vanwege Sony) ;)
GTA vond ik zichzelf nou juist onderscheiden van de rest vanwege de third person view. Ik sta persoonlijk niet te wachten op een first person gameplay in GTA. Het is echter een extratje, en als deze view goed uitgewerkt is, dan is het leuk meegenomen.

[Reactie gewijzigd door Jirachi op 4 november 2014 18:43]

Welke rest? De meeste GTA-achtige games zijn in third person.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True