Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

De populaire actiegame Grand Theft Auto V verschijnt mogelijk op 14 november voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Een Britse retailer vermeldde die datum op een productpagina. Eerder noemde een Deense retailer ook al eens deze datum.

Het Britse Exertis Gem veranderde maandag de verwachte releasedatum van de nieuwe versie van Grand Theft Auto V van to be confirmed naar 14 november. Hoewel die wijziging kort daarna werd teruggedraaid, werd de verandering opgepikt door een gebruiker van het populaire forum NeoGAF. Ook webwinkel Littlewoods meldt 14 november als releasedatum, en op de website van die winkel is de datum ook nog steeds te zien. Volgens InsideGamer noemde een Deense retailer bovendien al eens eerder 14 november als releasedatum.

Rockstar Games heeft nog niet gereageerd op het mogelijk uitlekken van de releasedatum. Wel liet de uitgever onlangs weten dat Grand Theft Auto V, waarvoor momenteel nieuwe opnames worden gemaakt voor de in-game radiostations, nog gewoon voor dit jaar gepland staat. De uitgever gaf die verklaring als reactie op vragen van bezorgde gamers, die door het uitblijven van een concrete releasedatum vreesden dat de pc-, Xbox One- en PlayStation 4-versie van het spel uitgesteld zou worden.

Grand Theft Auto V releaseScreenshot van de productpagina van GTA V op Exertis Gem. De releasedatum is inmiddels teruggedraagd naar 'TBC'.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (20)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

Slechte timing, imho... In dezelfde week/7 dagen komen uit: Assassin's Creed: Rogue, The Crew, Far Cry 4 (volgens de planning) in ieder geval op de One. En gezien de comments op T.net op deze spellen, weet ik niet of deze spellen meer/sneller verkopen dan GTA:V.

Gelukkig kunnen eigenaar van GTA:V op "previous gen" hun online-progress gewoon meenemen naar de "next gen" versie dus ook dit zal niet echt een incentive zijn om direct GTA:V te kopen omdat je toch al een voorsprong hebt op nieuwkomers.
T.Net is niet echt een maatstaf.

GTA V is een PC release dus per definitie is het percentage potentiele doelgroep op Tweakers velen malen hoger dan daarbuiten. En voor de consoles... ik betwijfel of het als next-gen versie zo goed zal verkopen. Het is inmiddels deeltje vijf, het is reeds uitgebracht op de oude consoles, alleen de echte die-hard fans gaan de game twee keer kopen denk ik zo.

Aan de andere kant is het aantal goede titels op de nieuwe consoles pure armoede, dus wat dat betreft maakt GTA V wel weer een goede kans, en om die reden zie ik ook geen enkel probleem met de release van andere grote titels. Er is nog veel te weinig momenteel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 11:04]

Ik verwacht eerder dat er relatief snel single player DLC gaat aangekondigd worden die alleen beschikbaar is voor de next gen consoles... En zo dwing je natuurlijk mensen om het toch een tweede keer te kopen, ook al zijn ze dat op dit moment nog niet van plan.

Dan komt de marketing taal zoals 'alleen mogelijk op next gen consoles, kijk hier naar deze shiny trailer' naar boven en slikt de gamende wereldbevolking dit toch omdat het meer GTA is...
Wat je zegt... dat is eigenlijk vanaf het begin al mijn vermoeden geweest, de nieuwe generatie krijgt straks een hele hoop meer van wat de oude generatie niet meer kon laten zien.

Maar goed, er wordt hier veel gesteld dat mensen die de game nu op ps3/xbox360 hebben wss niet meer zo geinteresseerd zullen zijn... terwijl mijn vermoeden heel erg ligt dat men de game gewoon heeft gekocht omdat next-gen nog zo lang op zich liet wachten. Maar vrijwel iedereen die ik ken die em nu op de ps3/xbox360 heeft wil em ook voor de volgende generatie... GTA heeft wat dat betreft wel een hele grote harde kern fans, kent vrijwel geen gelijke.
GTA zal altijd beter verkopen dan de meeste spellen die jij opnoemt.
Deel 5 en dan op de last-gen al zoveel verkocht en binnengehaald qua games. Dat zie je geen 1 game bijna doen. Misschien de cod's en bf's maar spellen zoals AC of the crew en noem zo maar op naah komen niet in de buurt.

Wel kan het zijn dat natuurlijk de meeste mensne hem nu al op de last-gen hebben waardoor de verleiding vele malen minder is om zo'n game in huis te halen en dan wel gewoon games als AC te kopen enz....
Ik ben bang dat je gelijk zal hebben. GTA is ondertussen een Call of Duty equivalent. Ik heb GTA V op mijn 360, maar wat een poep spel. Heb jaren daarvoor Sleeping Dogs gespeeld en voor release het een 2e keer (beide keren op PC met 360 controller) en dan was GTA V zo een enorme domper.... wat een saai slecht werkend spel met matig verhaal, was gewoon een achteruitgang vergeleken met Sleeping Dogs. Daarnaast was GTA IV enorm slecht geport, je kon geen SLI gebruiken en draaide erg slecht.

Rockstar is net EA imo, vroeger goed, tegenwoordig geen 5 cent waard en blijft bestaan vanwege de fanbase/good wil die ze ooit hebben weten te verkrijgen.
Ik vond Sleeping Dogs alleen maar leuk omdat het een ander soort verhaal was en je meerdere melee moves had. Verder waren de mechanics en missies vrij basic en de rij mechanics waren echt tenenkrommend.
Waarmee (en waarop) speelde je? Met toetsenbord en muis is het niet te spelen (alle spellen waarin je auto's moet besturen zijn onspeelbaar met tb+muis overigens). Mijn ervaring met het rijden was eerst even wennen, maar dat had ik zo onder de knie en daarna had ik nergens last van. Vind je de rijmechanics van GTA (welke dan ook) beter dan die van Sleeping Dogs, of vind je die ook slecht?

Je had niet alleen meerdere melee moves, daarmee doe je het vechtsysteem te kort. Het systeem is vergelijkbaar met Batman Arkham Asylum/City. Tov GTA is dat toch echt een wereld van verschil. Alle mechanics zijn beter dan GTA. Ander groot verschil is dat het spel niet gericht is op schieten, maar dat een bijzaak is. Daarom is het ook moeilijk een wapen te bemachtigen. Vechten en het geringe schieten komen zo veel beter uit de verf dan bij GTA.

Enige waar ik mee in kan komen is dat GTA missie varianten heeft die er wat meer uit springen in dingen die je kan doen, maar het gevoel van herhaling had ik bij lange na niet zo erg als dat ik dat bij GTA altijd heb, vooral GTA IV was een verschrikking met steeds maar hetzelfde. Ik denk dat bij Sleeping Dogs het verhaal ook echt toevoeging geeft aan de missies. Ik kon mij iig niet inleven bij de karakters van GTA en je hebt totaal geen moraal besef daar.
Onspeelbaar? Fps games op consoles zijn dan net zo onspeelbaar als racing games op de pc. Puur omdat het niet het optimale besturing is betekent niet dat het onspeelbaar is. Je hebt dan niet de hard en zacht invoer van een controller, maar het snel indrukken van toetsen voor licht sturen bijvoorbeeld is al goed genoeg voor mij en maakt het zeker niet onspeelbaar.

Als ik van mijn pc afkom en met mijn broertje cod ga doen js het ook even. Oeilijk te doen op een controller, maar na even wennen speelt het prima.
Met een controller mis je een beetje precisie, met een toetsenbord sturen/remmen/gas geven is het vol of niks tappen. Met een controller kan ik headshots maken (zonder autoaim) zij het met een beetje moeite soms en/of langzamer dan met een muis. Met een toetsenbord kun jij niet met een redelijke constante 70% of 30% gas door een bocht gaan. Vooral bij racespellen waarbij de simulatie ook nog eens reageert op je lompe invoering van vol/niks gas en vol/niks sturen heb je echt een handicap.

Om terug te keren naar voorbeelden met GTA/Sleeping Dogs, sommige evenementen/missies heb je dat je niks mag aanraken omdat je politie achter je aan krijgt of nog beter explosieven in je auto hebt die opblazen bij te veel schade/lichte tikjes of je een wagen voor geld jat die minder waard is als je schade rijdt. Veel geluk met je toetsenbord om die auto heelhuis terecht te krijgen in ongeveer dezelfde tijd. Ik kan met een controller bijvoorbeeld wel dezelfde tijd/score ongeveer neerzetten met CoD MW door de tuturial trainingsschietbaan heen rammen.

Plug die controller van je broertje maar eens in je PC, er zal een wereld voor je open gaan. Het is jammer dat spellen niet cross platform zijn (zoals ik jaren geleden had verwacht dat het zou worden met de komst van de 360 en PS3). Ik had maar al te graag BF3 of een CoD vanaf mijn 360 tegen PC spelers willen opnemen om te kijken hoe dat is. Ik durf te beweren dat ik het niet heel veel slechter zou doen in een FPS spel. Het is ervaring en gewenning. Met de aan/uit knoppen van een toetsenbord kun je nog zo veel gewenning en ervaring hebben, dan nog krijg je het niet in de buurt van perfectie. Ik heb vroeger Lotus en Stunts (dos tijdperk), NFS 1, NFS porsche etc gespeeld. Ik ben dus niet onbekend met het tappend werken.

TL;DR: ja, het is onspeelbaar.
Haha grapjas, ik heb standaard een controller op mijn pc liggen dus weet echt wel waar ik het over heb.

En punt blijft: met tobo racen of met controller fps spelen mis je precisie en snelheid. Maar dat betekent niet dat het onspeelbaar is. Dat het voor jou onspeelbaar is is prima, maar ga dat niet als waarheid voor iedereen verkondigen.

En over je voorbeeld van sleeping dogs: met tobo kan ik die missie ook prima halen, zin het "met een beetje moeite soms en langzamer dan met een controller". Daarom zullen dat soort missies ook iets makkelijker zijn ingesteld op pc en spelen console en pc gamera niet samen in cod.

En ja met tappen kan je met een beetje feeli g en gewenning prima in de buurt van die 70 procent blijven. Again, niet zo lrecies als op controller maar hey is dat biet exact hetzelfde als jij in een fpa met je conttoller?

En ja als jin cod ga doen tegen iemand met evenveel ervaring met muis ga je dat duidelijk verliezen (njet een beetje lol) hoe goed je ook denkt dat je bent.

En ja leuk een statische trainjngsachietbaan halen... Niet echt een kunst aan. Ga maar eens een pc speler met evenveel ervaring verslaan in cod. Veel success lmao.

Voor jou onspeelbaar zal best, maar ga dat niet als waarheid verkondige voor iedereen.
Xbox 360, dus gewoon met een controller.
Die van GTA IV waren mij iets te realistisch, maar die van V vind ik perfect. Een goede combinatie tussen arcade en toch wat realisme qua handling.

Je hebt dus meerdere melee moves en combos ;) Het rond lopen gaf nou ook niet echt een geweldige indruk. Werd je aangereden zag het er klungelig uit.
En het is helemaal niet moeilijk een wapen te bemachtigen, want je hebt altijd je handgeweer bij.

Nee inderdaad, maar dat komt ook omdat je een ex bank overvaller bent ;) Bij Sleeping Dogs vond ik dat juist wel apart, eerst was het helemaal een big deal en een paar uur later loop je leuk iedereen af te knallen :P
Dit zijn veel mensen, waaronder ikzelf, niet met je eens. Rockstar en Take2 Studios weten nog altijd verbluffend mooie games neer te zetten (Red Dead Redemption? Mafia 2? Borderlands?) om maar even wat te noemen. Wat GTA betreft weet het toch nog altijd - op een iets meer volwassen manier misschien - de GTA humor mooi neer te zetten en de gameplay van GTA 5 is geweldig. De storyline kent inderdaad zijn zwakke punten, daar ben ik het mee eens en dat mag wat mij betreft weleens aangepakt worden. Maar zeg nou zelf: karakters als Trevor zijn wel geweldig gespeeld. Zo zijn er nog veel meer types.

Je vergelijking van Rockstar met EA begrijp ik al helemaal niet. EA flikt toch wel redelijk ernstigere dingen dan Rockstar. Always online bij SimCity? Afschuwelijke betaalmodellen waar je voor van alles moet betalen wat een toevoeging is op de game? Games releasen die eigenlijk nog eens flink goed getest zouden moeten worden en verder gefixt? Dingen die ik bij games van R* eigenlijk nooit tegenkom. We zijn nu al 16 updates verder en nog nergens voor hoeven te betalen. Op wat irritaties op GTA Online na met connectiviteit werkt het ook vlekkeloos.
Red Dead Redemption was een GTA spinoff die ik zeer kon waarderen en had gehoopt dat het de richting was waar GTA naartoe zou gaan. Voornamelijk omdat dat wel een verhaal had, er weer sfeer was wat het erg verfrissend maakte.

Maffia 2 was erg matig, dit kan komen doordat ik de eerste Maffia 1 van de beste spellen vond. Het verhaal heeft mij toen zo meegenomen dat ik zowaar emotioneel kon worden van het einde.

Ben fan van RPG en FPS maar Borderlands had ik gezien na 1 playthrough. De Co-op werkte prima en ik kan het spel zeker wel waarderen. Maar dan kijken we naar snorederlandzzzZzzZZZZ 2, meer van hetzelfde alleen nu met een ander model voor de karakters en PhysX! wat voornamelijk een gimmick was en het gevoel gaf een techdemo onderdeel te zijn. Die toiletten sloegen nergens op bijv. Extra brokken bij inslagen op de grond was een toevoeging... Batman Arkham Asylum, die had een PhysX implementatie waar je wat aan had. Mist, tegels kapot maken, wapperende cape etc.

GTA V heb ik niet uitgespeeld, het kon mij niet trekken. Ook de karakters niet. De hoofdreden is de besturing van het spel.

Met de vergelijking met EA doel ik meer op de release van spellen en de algemene kwaliteit daarbij. bijv Red Dead bevatte merkbare bugs eerst, GTA IV was maanden (of weken?) uberhaupt niet speelbaar met de release en bij GTA V voelen de controls lomp aan.
Ik denk dat GTA V genoeg fans op next gen en de pc heeft om de andere games weg te drukken qua verkopen. Bovendien is November net voor kerst dus wat dat betreft zeker geen slechte strategie. ;)
Comments op t. Net hebben niks te maken met verkoopcijfers. Beetje zelfoverschatting? ;)
Ik vermoed dat de rest eerder moet vrezen voor GTA... ik denk dat de meesten als ze voor de keuze staan voor GTA gaan en niet voor AC of FC4... The Crew is een racing game en die zit verder niet echt in het vaarwater van GTA, zal er wel last van hebben maar veel minder als eerder genoemde games.
Slechte timing, imho... In dezelfde week/7 dagen komen uit: Assassin's Creed: Rogue, The Crew, Far Cry 4 (volgens de planning) in ieder geval op de One. En gezien de comments op T.net op deze spellen, weet ik niet of deze spellen meer/sneller verkopen dan GTA:V.
ik ben het totaal met je oneens, ja, er komen goeie games uit, maar ik denk dat niet iedereen meer zit te wachten op Assaisens Creed: Rogue, Het word nu een beetje standaard na AC3. Ik denk dat het goede Concurrentie is van Far Cry 4. Ik denk dat GTA 5 het meest word verkocht voor de PC als je de PS4 en de Xbox One meetelt.
Vergeet Assassin's Creed Unity niet. Op dit deel zitten heel veel mensen te wachten. Op Rogue zitten niet heel veel mensen op te wachten.
GTA5 heeft een goede kans dat het goed verkocht gaat worden. Als ze een slimme zet gaan doen dat je je PS3 / Xbox360 versie kan inleveren voor korting dan helemaal.
1 dag na m´n verjaardag :p

Maar is te verwachten dat ie rond die periode zal komen.
Geweldig nieuws , hier een link van de officile aankondiging http://www.rockstargames....all-to-PlayStation-4-Xbox
Citaat van de eerste reactie van rockstar :

For those asking, Grand Theft Auto Online characters and progression will be transferable to PlayStation 4, Xbox One or PC.
Het feit dat je met je Online character door kan gaan is heel fijn, maar nog fijner is het feit dat dit cross-platform kan!

Ofwel ik als X360 speler, kan verder op de PS4! *O*
Ik had 'm eerder verwacht.... dit is wel randje 3e kwartaal. Eerlijk gezegd half oktober of zo.
Ze hebben altijd gezegd in de herfst, en die eindigd eind november pas. Bijkomend zit je dan met de eindejaarsverkopen die dan net op gang komen. Het ideaal moment om iets nieuws te lanceren. Je ziet ook dat er wel meerdere titels op die periode wachten. Je krijgt voldoende tractie door de fans om de eerste weken je verkopen te stimuleren en als je dan eenmaal aan black friday komt sta je hopelijk bovenaan de charts en krijg je nog meer exposure.
Ze zeggen wel vaker wat, de heists zouden dit voorjaar komen maar heb nog steeds niets gezien
he ook een dag na me verjaardag :P Ik hoop dat het geen zo console port (weet niet als het juist geschreven is) gaat worden

[Reactie gewijzigd door yhsper op 2 september 2014 11:09]

Ik doe mee, eveneens 1 dag na mijn verjaardag :D

Laten we het hopen, ik persoonlijk zie de destiny hype niet maar zie dit graag verschijnen!
haha, toevallig ;-)

Ouders lief aankijken tegen die tijd :p
Ook rond mijn verjaardag :P

Er komen weer veel games uit in en rond November.
Wel lang wachten op GTA V (PC)
Order geplaatst op: 19-10-2013 14:59:10

[Reactie gewijzigd door mspeedline op 2 september 2014 10:46]

Hopelijk hebben ze de grafische kwaliteit niet teruggeschroeft om de consoles beter uit de verf te laten komen zoals bij Ubisoft bij watch dogs heeft gedaan.
Ik ben benieuwd.

Edit: Ik was het woordje niet vergeten.Zo blijkt uit alle reacties hieronder.

[Reactie gewijzigd door WillemAtHome op 2 september 2014 12:50]

Je sarcasme-antenne mag wel even nagekeken worden denk ik.
Hij komt op steam, de steam store heeft al een pagina toegewijd aan GTA V, verder weinig informatie daar.
Hij komt op steam. Sterker nog, hij is al te vinden op steam.
Ik vind het nog altijd raar dat wij (pc gamers) meer dan een jaar moeten wachten op de release van een game.
Ik weet wel dat ze schrik hebben van heel het illegale circuit in de pc wereld maar eigenlijk vind ik dat maar een zwak excuus. Misschien hadden ze dan een betere beveiliging moeten zoeken.

Ik voel mij echt een tweede rang gamer voor Rockstar en ze zijn daardoor echt wel in mijn achting gedaald ...
Ik weet niet of het illegale circuit een excuus is; zelfs games die op Steam verschijnen staan soms al eerder of dezelfde dag online als een torrent en kunnen in principe gespeeld worden in single-player (want ze blokkeren logischerwijs de online opties). Ongeacht de manier van aanbieden van een spel, lekt het toch wel uit, vroeger of later.

Het lastige van games maken voor de PC: er zijn zoveel mensen met zoveel configuraties en iedereen verwacht een goede ervaring in het spel. Dat maakt het voor developers erg lastig om een goede/mooie middenweg te maken waarin iedereen wel enigszins tevreden wordt gehouden. Helaas/gelukkig is dat voor generatie X van een console een stuk simpeler; alles werkt hetzelfde en heeft (binnen de SDK) een eenduidige manier van programmeren.
Voor al die configuraties zijn nu juist api's zoals directX ontwikkeld. Je ontwikkeld dus niet voor al die pc configuraties maar voor een api. Dus puur technisch gezien is dat echt niet moeilijker dan een console game.

En voor wat jij zegt heb je juist grafische settings in pc games, niks moeilijks aan.
het is voor pc gamers soms heel moeilijk om toe te geven dat je pc ultra settings niet trekt en terug te gaan naar high settings ;)
vervolgens word er geklaagd over een slechte game terwijl het op high misschien goed loopt.
nu heb ik hiet niet over gta 4, die was gewoon echt bagger ;)
Ik kan de meeste 2014 games op medium-high met 40-70FPS spelen met mijn 'bejaarde' Radeon HD6870; GtaIV (uit 2008) tikt amper de 30FPS aan op medium-low...
Klopt maar dat was meer het geval met de crysis uit 2007 waarbij ultra settings alleen op een halve supercomputer te draaien was. Als je dit gewoon redelijk aanpakt zoals de meeste ontwikkelaars dat prima doen zal je niemand horen klagen. Dat gebeurt pas ala je een nieuwe videokaart van 400 koopt en je een game niet op ultra kan spelen.
Niet alles is schaalbaar in elke engine. Het is te makkelijk om maar te zeggen dat je een GTA op elke configuratie speelbaar kan maken.

Dat hangt vooral op het CPU gedeelte - daar valt niet zo gek veel in aan te passen, load is load en die verandert weinig bij het terugschroeven van grafische opties. Dat is ook de reden dat de spelwereld op de PS4/X1 qua INHOUD niet zo gek veel zal verschillen van de PC versie. Hoe die inhoud eruit ziet, dat is anders - en dat is GPU werk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 14:13]

Ik ben geen kenner, maar met dingen als draw distance en hoeveelheid npc's en draw distance kan je wel degelijk cpu load aanpassen.

En als het goed is zal de inhoud juist wel beter zijn bij de nieuwere versies. Gewoon meer npc en autos toevoegen lijkt me niet al te ingewikkeld.

En ja je kan wel degelijk een spel op elke configuratie speelbaar maken, en dan bedoel natuurlijk geen pc uit 2004. Als jij gewoon netjes de resolutie en settings omlaagschroeft kan je battlefield 4 prima draaien op een 6 jaar oude pc.
Ja je zal er best wat in kunnen tweaken, maar is het realistisch om te verwachten dat Rockstar een engine volledig gaat ombouwen puur voor een paar PC Master Racers?

Ik denk het toch niet :) De PC release zal in de basis gewoon identiek zijn aan de PS4. Wat ook niet te vergeten valt is dat het toevoegen van meerdere actors ook invloed heeft op de gameplay - meer auto's betekent ook direct meer 'rijdende bommetjes' op de weg als je met een RPG rondloopt, ik noem maar wat. Verkeersdrukte zal ook invloed hebben op bepaalde missies. Dat brengt een scala aan problemen en dus ontwikkeltijd met zich mee en daar gaat Rockstar zich niet aan branden, 100% zeker.

En dan is er ook nog het online component, waar al die verschillende configuraties die extra actors maar moeten kunnen handelen. Not gonna happen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 12:43]

Je hebt het nu over pc vs ps4 maar in je vorige comment over pc vs ps3?

Bij gta 4 heb je geloof ik zelfa een slider voor verkeersdrukte dus een engine ombouwen lijkt me een beetje overdreven.

En voor master racers? Serieus? Je vindt het niet logisch dat bezitters van een enigszins snelle pc of next gen console een game verdienen die de kracht van hun pc/console benutten en niet worden onthouden van een stuk levendigere wereld omdat de ps3/360 zo outdated zijn? Snap je zelf wel wat je aan het typen bent?
Klopt, foutje in de eerste comment, ik bedoel inderdaad PS4.

Twee uur slaap vannacht, dat doet wat met me zo blijkt :D

Aangepast-

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 14:12]

maar met dingen als draw distance en hoeveelheid npc's
Ja je zal er best wat in kunnen tweaken, maar is het realistisch om te verwachten dat Rockstar een engine volledig gaat ombouwen puur voor een paar PC Master Racers?
in GTA V voor de pc zaten al die opties toch ook in?

[Reactie gewijzigd door Sinester op 2 september 2014 19:16]

Ik vind het nog altijd raar dat wij (pc gamers) meer dan een jaar moeten wachten op de release van een game.
als ik heel eerlijk ben wacht ik liever een jaar dan een spel wat half af is. Als dit een goede port is met weinig tot geen problemen en betere graphics wat je in de trailer zag. dan mag Rockstar van mij dit jaar zichzelf wederom weer een succes zijn.

bron verschil graphics trailer 2013 vs 2014: https://www.youtube.com/watch?v=pBkCB1zRIx4
Denk je niet dat als er een betere soort van beveiliging bestond, iedereen het al zou hebben? Beveiliging van games blijft een compromis tussen het gemak van de kopers en het lastig maken voor downloaders. Zelfs hardwarematige oplossingen zoals op de XBOX, PS of Wii blijken (uiteindelijk) alleen maar illegaal gebruik uit te stellen. Een software-only oplossing met lokale code die geen online diensten nodig heeft om te draaien zal daar qua beveiliging nooit bij in de buurt komen.
Het voordeel is hopelijk dat dit een game is die je zo weer 3 jaar lang kan spelen zonder je ermee te vervelen :) dusja, ik vind het ook jammer dat we lang moeten wachten. Maar verheug me er juist steeds meer op. Ik ga hem iig gewoon lekker legaal halen als de poort enigzins geslaagd is :)
Illegale circuit vindt ik zo overdreven. What about de veel hogere fees en relatief veel lagere opbrengsten van games op consoles tov pcs? Of de tweedehands verkoop op consoles die op de pc markt vrijwel niet meer bestaat? Beide lijken me net zo schadelijk voor developers.
oh dat heeft niets te maken met het illegale cicuit en meer met contractuele verplichtingen, zeker toentertijd het spel exclusief was voor PlayStation.
en xbox360 heeft geen illegaal circuit? kom op xbox360 is zo makkelijk te modden en te downloaden. is 9 van de 10 keer nog makkelijker dan pc omdat je niet met hacks/cracks hoef te werken.
Het spannendste is niet de release datum, maar of de game fatsoenlijk om zal springen met de resources beschikbaar op een PC :+
Ik denk dat dit weer net zo bagger zou zijn als bij deeltje 4 (GTAIV).
De verbetering naar de current-gen consoles zal waarschijnlijk wel aanwezig zijn, maar in vergelijking met de PC is dit alsnog om te huilen ;(
Onzin. Gta 4 was een uitbestede port en de consoles hadden een heel andere architectuur. Dit keer wordt de port niet alleen thuis ontwikkeld, maar is het berhaupt geen port. Het is een opzichzelf staande game want hij is al sinds juni 2012 in ontwikkeling. En de consoles hebben x86 dit keer wat de kans op slechte optimalisatie ook nog eens verkleint.

En hoewel door een andere rockstar studio is ontwikkeld was max payne 3 een perfecte pc port wat nog meer hoop geeft. Ik ben niet echt een optimistis h persoon maar hierover ben ik vrij zeker dat het een prima pc game zal worden.

En: MODS :9 :9
Dit geeft mij in ieder geval al iets meer hoop dat ze het nu beter aanpakken ;)
Hoezo ga je hier van uit? Als de game net zo goed wordt geoptimaliseerd als Max Payne 3 dan hebben we als PC gebruikers weinig te vrezen :)
Omdat GTA IV alles behalve vlekkeloos draaide op de beste pc's, dan is het te verwachten dat mensen een beetje sceptisch zijn over het volgende deel (net als bij Battlefield)
Ja maar een appel is geen peer jongens, het is een nieuwe game, andere tijden.

GTA IV was bagger gepoort, dat ontken ik niet. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze van die fouten nu inmiddels wel geleerd hebben.
Ik hoop vooral dat de controls goed gaan zijn, of toch ten minste te veranderen. Alle voorgaande GTA versies die ook op console zijn verschenen hadden wel ergens slechte controls, wat er op neerkwam dat sommige missies die enorm moeilijk waren op console op PC poepsimpel waren (met minigun helikoptertjes uit de lucht schieten bvb) en andere missies die op de console normaal waren, op PC praktisch niet haalbaar. Ik herinner mij zelfs een missie die je op PC met twee moest spelen om ze te kunnen volbrengen omdat voor de besturing van een speelgoedhelikopter je knoppen aan beide kanten van het toetsenbord had in combinatie met de muis... :s
(iets van WASD voor besturing, enter voor schieten en muis om rond te kijken)

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 2 september 2014 12:05]

Dit is volgens mij in GTA SA. Ik heb de controls echter zo dat dit gewoon te doen is in je eentje. Bij SA kan je de controls ook gewoon aanpassen en schieten naar bijvoorbeeld muisklik veranderen voor dit soort dingen dacht ik.
Je kon de algemene controls wel veranderen. Maar sommige missies hadden speciale controls, en die kon je niet veranderen. ;) (of ik heb die indertijd toen toch niet kunnen veranderen)
*ramt altijd op enter van de numpad met zijn muis-duim*
Enige probleem aan deze HELE game: te laat uitgebracht.. eerst ons allemaal lekker gemaakt met teasers enzovoorts. dan ff half jaar uitstellen.. dan voor PS/Xbox etc. uitbrengen en dan NOG een heel jaar uitsmeren.. en als alles al achterhaald is door andere vette spellen dit nog even 'pushen' om meer uit te melken.. ga 't waarschijnlijk niet kopen.. en ALS en dat is een grote ALS.. ALS ik t ga spelen.. word t vast een torrent met singleplayer feature of een cracked MP server optie.. just saying, hier gaan we natuurlijk geen 60 euro voor uitgeven. hell nog niet eens 40..

maarja dat is mijn ongezoute mening over t concept GTA. ALLE games beginnen op pc.. hebben ze eindelijk een toffe versie.. gaan ze t eerst voor next gen enzo uitbrengen terwijl de PC in alle mogelijke hardware specs toch echt beter is als welke Xbox/PS dan ook.

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 2 september 2014 10:45]

Je slaat de spijker hard op zo'n kop wat betreft de reden dat Rockstar zijn games uberhaubt op consoles uitbrengt. Het illegaal downloaden van hun harde werk is ze al jaren een doorn in het oog. Ik durf er vergif op in te nemen dat lang niet iedereen GTA 5 had gekocht als deze op de PC was uitgekomen, maar eerder via het illegale circuit. Op consoles is dat een stuk beter te reguleren en kunnen derhalve meer inkomsten worden gegenereerd. Dit resulteert alleen maar weer in investeringen in nieuwe en leuke games en ondersteuning voor het bestaande. Zelf ben ik van origine een PC gamer, maar ik heb GTA 5 op de PS3 gespeeld en dat beviel prima. Ben het eens over de grafische kwaliteiten van een PC, maar voor een gameontwikkelaar is het dramatisch om je spel op zo'n kopieer-gevoelig platform uit te geven.
'maar voor een gameontwikkelaar is het dramatisch om je spel op zo'n kopieer-gevoelig platform uit te geven'

dan moeten ze maar iets beter hun best doen t spul te beveiligen. zodat 1 of andere random oostblok scriptkiddie niet binnen 20 minuten de steam source code kan overschrijven o.i.d.

Vind ik persoonlijk.
De meeste hacks/cracks als je t ziet is het gewoon *in simple taal ff gezegt* van een 0 een 1 maken en 2-3 regeltjes work around schrijven dat het via een andere file loopt als de genuine checker of wat ze er ook instoppen!

dan duurt het misschien wel een maand langer voor de release.. maar dan is het wel een stuk minder snel te kraken.

en om even op je argument terug te komen, is dat niet met ALLE pc games zo? er komt iets uit.. en binnen 3-4 dagen staat er 1 of andere versie op alle bekende torrent websites.. speelbaar en wel.. 10 verschillende 3 met virus en wel :)

dus ik vraag me af of t niet gewoon mijn bovengenoemde is wat ze een beetje moeten aanscherpen i.p.v. 30 miljoen willen verdienen met 1 jaartje werken en dan de boel de boel laten.
Volgens mij mis je nogal wat kennis en geschiedenis van de game industrie, want je doet erg veel aannames die al lange tijd geen realiteit meer zijn.

- Kopieerbeveiliging. 'Bedrijven moeten het maar regelen', zeg je. Vervolgens stel je vast dat het een eitje is om beveiliging te omzeilen - daar heb je inderdaad gelijk in. In het verleden hebben we DRM gezien op allerlei voor de consument ongunstige manieren. SecuRom, bijvoorbeeld, maar ook vooral de kopieerbeveiliging op bijvoorbeeld audio CD's. Er waren ook draconische maatregelen zoals het kunnen installeren van games op 1 of enkele PC's. Deze maatregelen zijn door zowel consument als wetgeving afgestraft of verboden geworden.

- Stap twee in de piracy oorlog is Always Online / Online DRM. Hiermee zijn grote publishers zwaar op hun bek gegaan, zie EA met SimCity, zie Ubisoft met allerlei Uplay wanpraktijken en koppelingen, etcetera. De consument reageert hierop met meer piracy en het merk ondervindt er schade van, ook onder de eerlijke consumenten. Grote titels met onnodige, want voor de game niet noodzakelijke DRM worden keihard afgestraft en alsnog gepirate.

- De meest recente fail was Microsoft met hun armzalige PR acties rondom de Xbox One. Ook daar was het vanuit de ivoren toren makkelijk lullen dat iedereen maar internet moet hebben dat perfect werkt. Op dezelfde manier keek men aan tegen cloud gaming. De community heeft z duidelijk laten horen dat dit not done was, dat zelfs de gigant die MS heet een andere policy aannam.

- En dan nog het puntje over de late release. We hebben het hier over bedrijven die een stukje entertainment uitbrengen, een product waarmee ze geld moeten verdienen. Exclusives zijn een manier om winst te maximaliseren op hetzelfde product. Exclusives zijn al zo oud als de game-industrie zelf en zijn groot geworden dankzij de eerste consoles. Nintendo doet het al sinds mensenheugenis en weet het ook vol te houden, en heeft daaraan zijn succes te danken.

Misschien geeft dit je wat beter inzicht in de beweegredenen van publishers en developers zoals Rockstar. Rockstar leert duidelijk wl van zijn fouten, getuige de goede PC port van Max Payne 3 na de rampzalige GTA IV.

Verder, je hebt recht op je mening, maar het aanmoedigen van piracy is niet echt fris natuurlijk, zeker niet voor een partij als Rockstar die toch wel goed voor zijn fans zorgt.
Noem een bedrij op die het gelukt is om hun software veilig te houden van "scriptkiddies"? Adobe microsoft en talloze naive gameontwikkelaars hebben het geprobeerd en denk maar niet dat zij er niet serieus mee bezig zijn geweest.

En je bedoeld dat alle games binnen een paar dagen op tpb staan? Gta 5 zelfs voor de offixiele release. Doe alsjeblieft niet alsof console games niet gepirate worden. En virussen zijn zeer zeldzaam als je alleen de populaire torrents pakt.
Piracy is een veel kleiner probleem op consoles, uiteraard. Maar "en kunnen derhalve meer inkomsten worden gegenereerd" is echt een vergissing. Van elke verkochte pc game stroomt een veel groter deel terug naar de ontwikkelaar, terwijl sony/ms een flink deel in eigen zakken stopt bij elke verkochte console game. Weet de percentages niet exact maar dacht dat het 70 en 30 procent was. Je kan niet aimpelweg beide ecosystemen gelijktrekken en simpelweg zeggen dat de console markt meer inkomen genereert omdat er veel minder piracy is.

En nee, natuurlijk zal een aanzienlijk deel gta 5 piraten op de pc. Gek he dat is inhere t aan een open platform. Als de consoles zo open waren geweest gebeurde daar precies hetzelfde.

En vergis je niet. De reden dat rockstar gta 5 later op pc uitbrengt is niet door piracy maar omdat pc gamers de game toch wel kopen en ze zo meer verkopen kunnen realiseren.

En lmao dat het voor een gameontwikkelaars "dramatisch" zou zijn om pc games uit te brengen. Nog nooit gehoord van de talloze indie games en complete genres die vrijwel compleet exclusief aan pc zijn?
Opzich met je eens, behalve dat het achterhaald zou zijn. Dat is dus echt niet zo :)
Opzich met je eens, behalve dat het achterhaald zou zijn. Dat is dus echt niet zo :)
we hebben zover ik weet alles gezien van patches/downloadable content etc. etc. dus tis niet nieuw.. misschien niet 'achterhaald' maar verouderd/weinig vernieuwend ZEKERSTE WETEN wel..
Ik ga hem binnenkort maar eens pre-oderen.
Moet hem een keer goed uitspelen, laatste keer had ik gehaast uitgespeeld.

De datum wordt toch wel weer veranderd vermoed ik zo, want bij RS worden de releases vaak op het laatste moment door hun zelf bevestigd...
Ik ga hem binnenkort maar eens pre-orderen.
Waarom zou je een pre-order plaatsen in plaats van het spel aan te schaffen wanneer het uit is?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 september 2014 10:05]

Plus dat een pre-order voor een ontwikkelaar een mooie interesse analyse oplevert. Als er 3 miljoen mensen zijn die op de eerste pre-order dag je game aankopen dan is er dus heel veel vraag naar het spel. En dat werkt alleen maar stimulerend
Dit gaat deels wat off-topic, maar toch even over pre-orders: Dit verschijnsel heeft vooral voordeel voor de ontwikkelaars, en eigenlijk geen voor de koper. Ontwikkelaars en uitgevers proberen pre-orders zo veel mogelijk te stimuleren omdat:

a) Mensen het spel daarmee kopen zonder reviews gelezen te hebben. Dit is ernstig, want hierdoor worden gamebouwers niet meer verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit van hun werk. We kopen op basis van marketing in plaats van inhoud, en die marketing liegt ons regelmatig voor (opgepoetste screenshots / video's). Er zijn de laatste jaren vele voorbeelden geweest van games die problematisch waren bij release of niet voldeden aan de verwachtingen. Door te blijven pre-orderen, keuren we dit goed in plaats van het af te straffen.

b) Mensen het spel dan voor de volle prijs kopen, terwijl ze waarschijnlijk een backlog hebben en dus ook later met korting hadden kunnen kopen. Ontwikkelaars / uitgevers proberen uit alle macht te voorkomen dat mensen gaan wachten tot de prijs daalt.

Natuurlijk verschilt het per geval: Er zijn een handjevol developers van wie je als fan nog wel redelijk risicovrij een game kunt pre-orderen omdat ze redelijk garant staan voor kwaliteit (of je in elk geval krijgt wat je verwacht). Maar dit zijn vrij zeldzame gevallen. Rockstar is naar mijn mening wel een hoogstaande ontwikkelaar, maar als ik de PC-versie van GTA4 indertijd zou hebben ge-pre-ordered, zou ik me toch bedrogen voelen vanwege de matige kwaliteit van die port. Hopelijk gaat dat deze ronde beter, maar wat is het voordeel om er blind in te stappen en niet eerst wat reviews te lezen? Ik blijf erbij dat pre-orderen zelden echt voordeel heeft voor de koper, en des te meer voor de portemonee van de ontwikkelaar / uitgever / aandeelhouder.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 september 2014 13:08]

Daar ben ik het wel met je over eens. De afgelopen tijd is het mijns inziens alleen maar erger geworden. Ik vind ook dat dergelijke grote studio's af moeten stappen van het hele directX verhaal en daadwerkelijk native gaan programmeren. Ja dat kost veel meer tijd en veel meer geld omdat je het hele spel feitelijk 2X moet maken, maar de kwaliteit is daardoor wel 10 keer beter en dan met name op de low-end PC's en de middenmoot die een degelijke videokaart van drie generaties terug heeft (een hd4870 X2 is nog altijd vele malen beter uitgerust dan de standaard iGP's die we nu terugvinden in de consoles).

Rockstar heeft echter laten zien dat geld niet belangrijk is, maar het afleveren van een goed spel met fatsoenlijke gameplay, storytelling, maps en unieke features (dat wisselen van character is echt briljant). Ze hebben daarentegen wel enorme winsten geboekt met gtaV. Gezien het feit dat het nu ook al erg lang duurt voordat er een releasedatum bekend is (een jaar is vrij veel) hoop ik dat ze die tijd nuttig hebben gebruikt en er ook daadwerkelijk veel optimalisaties hebben doorgevoerd.
Rockstar heeft net zo goed de kopers van GTA 4 voor de PC genaaid.
Ja en daar hebben ze veel van geleerd. gtaV op de PS3 en X360 is in alle opzichten merkbaar beter geprogrammeerd dan 4. De vertaalslag van deze versie naar nextgen is een fikse opgave, maar het voordeel voor PCgamers is dat deze consoles dezelfde architectuur hebben (x86). Daarom worden deze versies waarschijnlijk ook tegelijk gereleased.
De Heists 'een feature die er bij de start in zou zitten' is er ook nog steeds niet een jaar na release. Dat vind ik een veel kwalijkere zaak eigenlijk. Er zijn toch al heel wat mensen afgehaakt het afgelopen jaar hierdoor
Of het werkt juist gemakzucht in de hand. Waarom moeite doen voor iets waarvan je weet dat je er toch minimal 3 miljoen van gaat verkopen.

Kan hier een heel verhaal gaan typen, maar TotalBiscuit kan het beter verwoorden:
https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Pre-orderen doe ik dus niet meer. Te vaak ben ik op m'n smoel gegaan ermee omdat de game zelf of de kwaliteit ervan niet was wat ik verwacht had.
Voor bijna elke andere game zou ik je gelijk geven.
Maar het feit is dat ik al weet dat GTA V naar mijn verwachtingen zal zijn :)

We kennen het spel immers al. En of het nou een goede of een slechte port word boeit me niet. Hoewel ik mij daar echt geen zorgen over maak deze keer.
Ik ga hem binnenkort maar eens pre-orderen.
Waarom zou je een pre-order plaatsen in plaats van het spel aan te schaffen wanneer het uit is?
simpel, omdat je met een pre order nog wel eens een dag eerder kan krijgen dan de release datum zelf. Vooral als jij een PC gamer bent moet je hem nog downloaden en installeren op steam, ik mag aannemen dat het behoorlijk wat Gigabytes inneemt en voor mij is het JUIST handig om te pre ordenen aangezien ik een zwaar lage download snelheid is duurt het eeuwen voordat het downloaden klaar is. en dan kan ik hem alsnog op de volgende dag spelen wanneer die uit komt. ;)
Bij PC heeft het inderdaad soms wel nut om te pre-orderen. Maar bij console games heb je hem vaak eerder als je hem op de release dag haalt dan als je op de post moet wachten.
Destiny heeft nu ook een pre-download functie op consoles!
Pre-orderen in de winkel!

Enige "voordeel" is pre-order DLC.
Eerste wat mij ook opviel. Racing is maar een klein deel van het spel. Ik zou het eerder een (3rd Person) Shooter noemen.
Action game lijkt me nog het beste om het niet al te ingewikkeld te maken, al weet ik niet of de categorie bestaat op de netwerken.
Action-Adventure / Sandbox is meer op zn plaats :')
Alleen valt het dan in dezelfde categorie als gears of war, dus ik zou er wel open world of sandbox bijzetten.
Ik zou het niet eens erg vinden als die port van deze game zo goed is als die van GTA IV. Dat spel draait imho goed zat, heeft af en toe wat bugjes met de drawdistance, maar zo heel storend vind ik dat nou ook weer niet eigenlijk.
Als GTA V net zo lekker draait als GTA IV op 2560x1600, dan zul je mij echt niet horen klagen.
Net zo slecht bedoel je? :+

En natuurlijk maakt het uit. Nu draait gta iv prima 6 jaar na release, maar het betekent wel dat het de eerste 2 jaar alleen een beetje te spelen was op een high end pc.
Net zo slecht bedoel je? :+

En natuurlijk maakt het uit. Nu draait gta iv prima 6 jaar na release, maar het betekent wel dat het de eerste 2 jaar alleen een beetje te spelen was op een high end pc.
Ik kon 't ook prima draaien op mijn toen huidige PC. Toen liep het idd wat minder dan nu met de recente patches, maar afgezien daarvan vond ik het bij de release ook gewoon prima speelbaar.
Met een vrij stevige cpu is het spel inderdaad goed te spelen. Maar met een socket 747 (E6400 bijv) (van die tijd) en ddr2 geheugen met een 8800GS/T bijv. was het vrij pittig om het vloeiend te spelen.
gast,de console versie ziet er niet uit!!!!!
alles is plat
Daarom had ik het ook over de PC versie, die vond ik er best goed uitzien. De console versie van GTA IV heb ik op de Xbox gespeeld, en dat zag er echt lelijk uit.
Ik ben benieuwd naar wat Rockstar heeft veranderd of verbeterd ten opzichte van de PS3/PS4/Xbone en 360 versies. Ik ga hem sowieso kopen, heb hem ook nog niet op console gespeeld dus dit word m'n eerste keer pas ;P
game als ik de beelden mag geloven is velen malen mooier op de nieuwe consoles.
Bedoel je te zeggen dat het er mooier uitziet op de consoles of op de PC? Ik weet namelijk bijna zeker dat de PC meer uit het spel kan halen.
Bijna zeker? De in november uitgebrachte 780 ti alleen al heeft 2.8 keer meer tflops dan de hele ps4 :+ laat staan met een enb en andere mods.
Ja inderdaad, het is gewoon afwachten wat Rockstar er van maakt bedoelde ik ;P. En inderdaad ENB kan echt voor machtige graphics zorgen. Kan niet wachten :D
... mits Boris een dll maakt voor GTA V wat ik hoop

en dan een CamControl etc etc
Ik heb de de verschillen gezien van PS3/PS4 verschillen.
Jij praat over de consoleversie, en ik reageer daarop heb niks over de PC gezegd.

Hier een youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=pBkCB1zRIx4
Ja inderdaad. De PS4 heeft veel meer vermogen door zijn sterkere gpu. Ik ben dus benieuwd hoe het eruit zal zien als je die beelden naast elkaar zet, zoals in het filmpje te zien is, en dan daarnaast nog de beelden van de PC versie, op ultra. :P

Edit/offtopic: Ik heb geen idee waarom deze post als ongewenst wordt gezien. Zal wel aan mij liggen!

[Reactie gewijzigd door Dahley op 3 september 2014 15:08]

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de PC versie zoals die door Rockstar van de band gaat rollen zo enorm veel gaat verschillen van de PS4 versie.

Ik weet in elk geval wel vrijwel zeker dat er geen high-res textures in gaan zitten exclusief voor PC. Dat is voor Rockstar pure werkverschaffing namelijk. Het zal waarschijnlijk blijven bij een paar sliders voor AF/AA en wat post processing opties.

Wat veel belangrijker is voor mij is of het gewoon goed gaat draaien op hetzelfde grafische niveau als een PS4. Dat is wat je mag verwachten, denk ik. Daarna mogen de mods de rest doen, het lijkt me een open deur dat Rockstar ook deze insteek zal hebben, want alles daarboven kost ze alleen maar ontwikkeltijd en geld zonder echte payoff. En dat is ook prima, laat de community het maar oplossen dat kan ze prima.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 11:56]

En op de pc is het weer vele malen mooier dan op de nieuwe consoles :z
Maar waarom zou je dat moeten vertellen?
Even serieus we weten allemaal dat het altijd mooier is op console...
Slimme manier wel om gratis reclame te verkrijgen voor de betreffende webshop :P
Nu, ik ga deze sowieso in huis halen :)
Klopt. Is niks anders dan clickbait dit. Belachelijk dat tweakers hier fijn in meegaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True