Rockstar stelt Windows-versie GTA V uit tot 14 april

De Windows-versie van Grand Theft Auto V verschijnt niet op 24 maart, maar op 14 april. Verder maakt de uitgever bekend dat vanaf 10 maart de Online Heists te spelen zijn in de game. Beide zijn al diverse keren uitgesteld.

Begin januari moest Rockstar al aankondigen dat het meer tijd nodig had voor de ontwikkeling van de Windows-versie van Grand Theft Auto V. De game zou oorspronkelijk 27 januari uitkomen, maar Rockstar stelde de release uit tot 24 maart. Daar heeft de ontwikkelaar nog steeds niet genoeg aan. Inmiddels maakt het bekend dat de pc-versie van de game vanaf 14 april te krijgen is. Rockstar maakt in een online toelichting excuses voor het nieuwe uitstel. De uitgever stelt dat de extra tijd nodig is om te zorgen dat zowel Heists als GTA Online goed werken onder Windows.

Daarnaast maakt Rockstar bekend dat het vanaf 10 maart mogelijk is om Heists te spelen in GTA Online. Ook deze optie is al diverse malen uitgesteld. In Heists kunnen vier spelers online in coöp samenwerken om uit verschillende onderdelen bestaande raids uit te voeren.

Rockstar maakte eerder al de systeemeisen van de Windows-versie bekend. De game vraagt minimaal een Intel Core 2 Quad Q6600- of een AMD Phenom 9850 quadcore-processor, gecombineerd met 4GB aan werkgeheugen. Daarnaast is voor het grafische werk een Nvidia GeForce 9800 GT of een AMD Radeon HD 4870 met 1GB aan geheugen vereist. Rockstar meldt dat minimaal een 64bit-versie van Windows Vista nodig is met 65GB aan diskruimte.

Wat verder opvalt, is dat een dvd-drive wordt gevraagd. Nieuwere versies van het besturingssysteem van Microsoft worden door de ontwikkelaar aangeraden. Rockstar adviseert ook een Intel Core i5 3470- of een AMD X8 FX-8350-processor in combinatie met 8GB aan werkgeheugen. Als het gaat om de grafische kaart adviseert Rockstar een GeForce GTX 660 of een AMD HD 7870 met 2GB aan geheugen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Online Heists

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

24-02-2015 • 16:36

256

Lees meer

Reacties (256)

256
240
149
1
0
10
Wijzig sortering
Tsjonge jonge jonge, dat is al de 2e keer dat ze het uitstellen. Man man man.

Maarja, dan hoop ik wel dat ze met iets goeds en stabiels komen.
Tweede? Derde telt ook mee
Nóg erger. Het is nu al zo vaak uitgesteld dat ik de tel ben kwijtgeraakt 8)7
6de keer, daarbij tel ik ook het release mee op PS3/Xbox 360.

1ste delay: 17 september 2013
2de delay : Fall 2014 @ Steam Store Page
3de delay: 18 november 2014
4de delay: 17 januari 2015
5de delay: 24 maart 2015
6de delay: 14 april 2015

Delay Simulator 2013-2015 O-)
Volgens mij is november gewoon in de herfst hoor, dus ik tel er maar 5.
Rockstar is ook niet gek. Ik ben blij dat ze niet Ubisoft achterna gaan, door achteraf eindeloos te blijven patchen. Als je iets op de markt zet dan willen mensen het ook meteen goed kunnen spelen, zeker als ze al zo lang hebben moeten wachten. Die paar weken maken dan ook niet meer uit. Deze zomer gaat het in ieder geval gebeuren... :Y)
En toch ben ik blij dat ze het doen: liever een stabiele werkende game dan een POS crash-simulator.
18 november moet 14 zijn.
Stop de tijd. :*)
Volgens mij willen ze de release samen laten vallen met HL3.
Anoniem: 593965 @Deckkie24 februari 2015 17:38
GTA 5 - Half Life 2 = 5-2= 3 = Half Life 3 confirmed :Y)
Ik vraag me af of hij ooit nog uit komt voor de PC. Je gaat mij niet vertellen dat je 2+ jaar over een poort doet.
Nee, inderdaad, ze stellen de release na 2 jaar zwoegen gewoon steeds uit om de game uiteindelijk te cancellen.
Je maakt een grap neem ik aan?

Rockstar staat bekend om zijn slecht geoptimaliseerde PC ports, vanaf GTA III, Vice City, San Andreas en GTA IV. Deze hadden allen een beest van een PC nodig voor vrij middelmatige graphics voor de tijd dat ze uitkwamen. Op very high kon steeds bijna geen enkele PC ze draaien.

Hopelijk dat ze inderdaad nu eindelijk eens WEL de tijd nemen om het goed te doen. Het maakt mij niet uit dat ze het uitstellen, zolang het maar goed is.
Enige nuance is wel op z'n plaats, want met Max Payne 3 (hun laatste PC port) hebben ze laten zien dat ze het wel degelijk kunnen. En als ik naar de systeemeisen voor GTA 5 kijk dan vind ik die nog redelijk schappelijk hoewel je er wel als kanttekening bij moet plaatsen dat het spel zo'n twee jaar te laat komt en de specs in die tijd waarschijnlijk niet 'meegegroeid' zijn.
De pc versie van GTA 5 wordt blijkbaar geport door het team wat de PC port van Max Payne 3 gerealiseerd heeft.
Die game draait uitstekend en gaat ook zeer goed met het RAM verbruik om. Ik speel nu gewoon in de tussentijd de PS4 versie, de pc versie is voor mij vooral interessant i.c.m. mods.
Het maakt niet niet veel uit hoelang ze erover doen aangezien GTA 4 na 8 jaar nog steeds een actuele mod community heeft, alleen het vervelende is het feit dat de game telkens wordt uitgesteld.
Neem een voorbeeld aan andere games zoals MGS5, Uncharted 4 etc.. gewoon geen release date opgeven en zeggen 2015 komt ie uit.
GTA 3 middelmatige graphics!? Ik viel van mijn stoel toendertijd, ik had nog nooit zo'n grote wereld vrij in 3D mogen verkennen. Alleen de loop animaties waren ietwat knullig.
Okay, dat is waar het was een prachtig en ambitieus spel. Maar om het op goede settings te draaien had je een MONSTER van een PC nodig. En op low settings zag het er gewoon OK uit en draaide het nog steeds slecht.

Het is ook wel zo dat een open spelwereld nu eenmaal lastiger is voor je PC dan een afgelijnde wereld a la Max Payne. Dus het succes dat ze hadden bij het porten van Max Payne is geen garantie op succes deze keer.

Maar het feit dat GTA op consoles altijd wel vlot draaide, en op PC's die op papier veel sterker zijn niet, wil toch zeggen dat het altijd slechte ports geweest zijn?!
Inderdaad! Maar ze komen er wel steeds mee weg.. En de vraag is kunnen de GTA fans het geduld opbrengen?

Wacht liever een paar maanden dan een game aan te schaffen die niet af is... geduld zal worden beloond..
/edit: reactie op verkeerde post, was bedoeld voor lazershark

[Reactie gewijzigd door Jorick op 24 juli 2024 04:57]

3e keer bedoel je? ;) Volgens mij was de oorspronkelijke release geplanned voor oktober 2014, daarna januari, maart en nu april.

Ach, het is vervelend, vooral omdat het voornamelijk te maken lijkt te hebben met online features.
Zolang ze het Valve-time principe hanteren en een parel zoals HL2 uitbrengen, vind ik het eigenlijk wel prima :P ( a.u.b. geen herhaling van de abominabele GTA4 PC port )
Beeld je nu in als het spel uitkomt na al de vertragingen en dan nog vol met bugs en problemen zit? :D

Persoonlijk ben ik zelf niet eens meer geïnteresseerd in GTA 5. Vorige jaar gewoon de gameplay gezien op Youtube en in praktijk is er eigenlijk niet zoveel verbeterd tegenover GTA 4.

Ik vind dat ze zichzelf in de voet schieten door een PC port zo lang later uit te brengen, wanneer al de "hype" al lang weg is. Ik zie ze nu al excuses maken van: "Ja, op de PC verkoopt het niet goed, dus we zijn niet gehaast" of "het is allemaal de schuld van illegaal downloading dat het spel minder verkoopt dan we verwacht hadden" en ander excuses.

17 september 2013 != April 2015! Nog een vertraging of twee en we spreken over 2 jaar voor een port te maken. Wat een onzin dat is.

En zoals ik zei in de eerste regel ... nu nog zien of de boel wel deftig geport is, want deze dagen ben ik van niets meer verbaast. En met GTA 6 moeten ze niet afkomen dat porten 2 jaar duurt want de nieuwe "next gen" consoles zijn puur PC's met een console hoedje er rond.
Ondanks dat de port van ps4/XB1 eenvoudiger zijn dan van PS3 en 360 maakt het nog geen gesneden koek. Bij een PC heb je met veel meer verschillende hardware te maken. Daar naast hoop ik dat het niet speelt als een console port maar als een PC game, dat heeft ook nog redelijk wat werk nodig. Hoe dan ook ben ik blij dat ze de game uitstellen in plaats van zoals bij EA een gewoonte is de game uitbrengen wanneer hij nog half af is en dan na een jaar updates nogsteeds voor geen meter werkt.
We zullen zien zeg ik ... In mijn ogen is het nog altijd 50/50 dat het spel bug vrij / geoptimaliseerd zal zijn


Bij PC heb je geen verschillende hardware meer. Sorry maar dat excuus ben ik zelf beu.

Je hebt: AMD / Intel op CPU gebied. Je hebt AMD / Nvidia op GPU gebied. De spelen worden ontwikkeld om te draaien op DirectX en Windows.

Op gebied van optimalisaties is het vaak grafische "features" optie toevoegen. Zoals minder performante shaders ( shadows enz ). Moest men nog in Asm programmeren dan kan je gerust zeggen dat het problematische is om van de verschillende architectuur te gaan maar men heeft pvd GTA al gemaakt voor de "next gen" consoles. En bijvoorbeeld de Xbox draait directx, AMD CPU, AMD GPU ...
De PS4 draait echter geen directx, maar OpenGL. Dat kan het e.e.a verklaren, maar 2 jaar is wel erg lang om een wrapper te bouwen die aan de hand van je OS kijkt wat voor graphics libraries hij aan moet spreken ja.

Ik snap ook wel wat HKS bedoelt, een PS4 is over 4 jaar nog steeds uitgerust met die hardware. Een PS heb je van een Intel i5 tot een Xeon met weet ik veel hoeveel cores. Daar moet je wel op testen of het allemaal (ongeveer) werkt. Maar goed, zoals ik al zei, 2 jaar is eigelijk te lang.
Anoniem: 663239 @Wulfklaue18 maart 2015 16:36
Dus ... Xbox is DirectX en PS4 is OpenGL

Betekend dat ze qua shareds, en goniomtrie alles al hebben voor PC aangezien deze door NVidea en AMD beiden gecoverd zijn...

Of je nu voor 2 cores of 6 cores programmeert maak ook niet meer uit, eens multithreaded, is het multithreded... het enige wat enorm veel werk kan zijn is het mappen van de verschillende controls op pc... maar 2 jaar is echt te lang...
Waarom moet de gameplay veranderen als het ook gewoon GTA V heet, zoals de console versie?
Niet helemaal mee eens, GTA4 multiplayer was zeker een leuke beleving. Die ene keer als je mazzel had, en er geen cheaters in het spel zaten. Patches hebben meer dan 6 maanden moeten wachten, en toen was de lol er al af. Hij komt er bij mij in ieder geval zeker in, ook al heb ik m al op de PS3 uitgespeeld.
je vergeet er eentje eind 23 Maart zou hij gelanceerd worden (laatste bekendmaking)

Maar even voor de goede orde rockstar geeft zelf aan dat de verkopen voor pc games terug lopen. Nu weet ik dat GTA V al meer dan jawel 20 maanden op de markt is!!

Ongeacht wat de reden is, zo ga je niet met je afnemers om!

En ja kom maar op met die minnetjes, het dan gek vinden dat mensen het dan niet meer willen kopen. En dan door alle frustratie het maar illegaal gaan downloaden.

GTA IV was al een enorm slechte port (die overigens ook al later uit kwam) en dan nu de pc gamers letterlijk een console door de strot duwen want ik kan het niet meer anders zien want in dit genre is er gewoon bar weinig goeds te krijgen, Mits je wil "wachten" op Maffia 3!

Dus in mijn ogen is het meer dan vervelend aangezien de met de release voor de next gen consoles niet word gewacht (wetende dat zij al een versie hebben (~720p)

Had dan als rockstar helemaal gewacht met het releasen van GTA V tot dat er voor elk platform wat is want nu vist steeds de zelfde groep achter het net.

En natuurlijk zijn argumenten welkom, maar kom niet met ja er zijn veel meer console gamers want daar is mede door dit soort markt trucage zelf voor gezorgd!

P.s.
vergeet er daarnaast ook niet even mee te nemen dat de zomer dan bijna voor de deur staat en dus de verkopen tegen zullen vallen! (wetende dat dit ook de afbouwende pc gamers markt is.)

[Reactie gewijzigd door downcom op 24 juli 2024 04:57]

Als ik R* was zou ik inderdaad juist opschieten met de PC versie. Als je als bedrijf ziet dat de PC markt steeds kleiner wordt is het toch juist belangrijk dat je iig deze generatie GTA nog uitbrengt voordat de markt helemaal verschrompeld is. En dan hopen dat het weer een beetje goed gaat als de tijd aanbreekt om GTA6 uit te brengen. Tenminste zo denk ik erover.
PC markt krimpt misschien maar computer gaming markt zit wel weer een aardige groei in.
De PC games markt krimpt helemaal niet... Dat is iets dat 10 jaar geleden veel geroepen werd en toen misschien waar was, maar tegenwoordig groeit hij volgens mij juist weer. Alleen de concurrentie is er alleen maar heviger op geworden en als je van die grappen uithaalt als slechte ports, vervelende DRM (beiden GTA IV), PC gamers veel langer laten wachten (GTA V), andere games gewoon helemaal niet meer op het windows platform uitbrengen (red dead redemption), dan ben je voor het PC publiek ondertussen misschien een klein beetje van je voetstuk gevallen? Voor mij is rockstar absoluut geen garantie meer voor waar voor je geld. Ik weet ook nog niet zeker of ik GTA V bij release snel ga kopen of dat ik wacht tot hij in de bargain bin ligt (bij steam).
Voor mij zullen ze zich ook na GTA IV juist opnieuw moeten bewijzen, want naast dat dat een slechte port was vond ik de game ook vies tegenvallen eigenlijk, er was te weinig te doen en de humor was ver te zoeken. Het stak heel erg schril af tegen de games daarvoor.
Dit dus. Gelukkig hebben we Steam. En straks met Windows 10 een nieuwe directx api die gaming als het goed is, een stuk vlotter zal maken. Geeft je huidige hardware direct meer value for money, als je opeens close to metal api's hebt. :)

Overigens vind ik het persoonlijk ook wel tof dat upgraden allemaal niet meer zo ingewikkeld is. Koop een pc, hoeft niet eens erg duur te zijn allemaal, je kan een paar jaar redelijk gamen, en het enige wat je evt. hoeft te upgraden naar verloop van tijd is je videokaart. Ideaal. Kunnen consolegamers piepen over dat onze hardware zo duur is, met een beetje slim rondshoppen heb je het verschil op vlak van software er zo weer uit. Hoef je niet eens illegaal voor te doen, gewoon games kopen tijden een steam sale, of keys kopen via een respectabele key site.

I.t.t. console gamers heb je dus een apparaat met meerwaarde (bijv. Fatsoenlijk browsen, want dat werkt toch echt maar half/half op een console) wat ook nog eens eenvoudig geupgrade kan worden voor meer performance danwel functionaliteit. Mocht je dat willen dan. Het KAN iig, waarbij je met consoles na 3/4 jaar tocg eigenlijk op veroudere meuk zit te gamen, die je niet kan upgraden.
Dus omdat een game later uitkomt is piracy gerechtvaardigd? Bijzondere gedachtengang. Denk je dat dit er voor zorgt dat games in de toekomst door zulke acties sneller uitgebracht zullen worden voor de pc?
boeiend; je kunt een product maar 1x lanceren, afhankelijk van kwaliteit dat lancering/game een succes wordt. achteraf herstellen is altijd minder dan uitstellen voor kwaliteit... zoudrn meer ontwikkelaars en uitgevers moeten doen
Nou, gedeeltelijk ben ik het met je eens, fabrikanten moeten indien ze genoeg geld vragen ( en dat doen ze, net als de Battlefield en COD reeks ) met een goed product komen. Maar ook met een juiste lanceringsdatum. Hoe moeilijk kan het zijn om een ruime planning te maken waarin genoeg mis kan gaan, en met een goed product komen?
Waarom zeggen ze eerst dat het in oktober uitkomt? En vervolgens een paar maandjes later, en vervolgens weer? Dan doen ze iets niet goed.

Ik zou eens bij mijn werkgever moeten aankomen met dit verhaal; ja morgen is alles klaar. Werkgever komt naar me toe om het product op te halen en dan zeg ik: nee volgende maand, werkgever komt een maand later; nee joh nog 1 maand.
Haha zover komt het niet eens, dan is het: Jeroen, de deur is 2 meter naast je, lever je pas in en aju met de paraplu.

Als ik een datum aangeef, dan moet die datum uitkomen, niet op de minuut, maar wel die week. Er kan altijd iets fout gaan, maar bij een bedrijf als Rockstar, mag ik hopen dat er genoeg gekeken word naar wat mogelijk is. Kennelijk doet Rockstar het zeer slecht. Ondanks dat ze misschien wel liever een goed product op de markt willen brengen en niet iets als Battlefield x. Dan nog worden er mensen lappen met geld toegekent die hun werk gewoonweg niet goed doen.

Nu ben ik gelukkig volledig overgestapt op game op de console ( x one in dit geval ), waarbij ik deze ergenissen persoonlijk niet meer ondervind, maar ik kan me goed indenken dat mensen die geen console hebben / willen, zich kapot ergeren aan de pc releases van oa Rocktstar. Eer dat een versie op de PC komt, is de volgende versie praktische al klaar voor de console.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2024 04:57]

idd, uche*buggyfield4*uche
soo true, koop ook gern EA games meer, als genaaid wil worden zijn daar diensten voor :+
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ja, de kwaliteit van de game is bij release ondermaats, maar je moet wel bedenken dat dit vaak na anderhalve / twee maanden is opgelost door updates. Dat Rockstar 3 keer dezelfde belofte doet en deze niet nakomt vind ik ronduit slecht.
Helemaal mee eens, na het debacle van BF4 (nog) geen Hardline voor mij.
ik wacht eerst de reviews e.d. af. Maar ik hoop dat GTA5 super wordt....
Aangezien EA gerenommeerde reviewers rijkelijk beloont.. Zou ik daar ook niet te veel op blindstaren. ;)

Edit: nog even verduidelijkt naar het artikel waar o.a. the Verge naar linked; het EA Ronku programma:
http://www.theverge.com/2...-promote-games-on-youtube

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 24 juli 2024 04:57]

Want mensen kijken echt nog naar reviewers zonder principes. |:(
Want reviewers geven altijd in hun review vooraf aan dat de review biased is omdat ze een zak geld gehad hebben. |:(
reviewers met integriteit wel.
Een beetje reviewer geeft op z'n minst 1 fout aan, want je gaat mij niet zeggen dat er flawless games zijn.
"Dit is nu de zoveelste keer"
Als je een spel maakt dan zit je in een creatief proces, en je weet niet hoe lang dat duurt. Het kan zijn dat er iets gigantisch groots wordt geïmplementeerd in een uur, terwijl een programmeur weken lang op de zelfde bug zit.
Dat erbij, in de AAA industrie denken de project managers er anders over. Mensen maken dit soort grappen over hun: "The guy who thinks nine woman can get a baby in one month"

Dat gezegd, je moet nooit zeggen wanneer iets klaar is als je niet weet hoe lang het gaat duren.
Ze hadden beter kunnen zeggen: "Soontm" of "Coming this 2015"
Mee eens, maar wat betreft het creatieve proces, daar waren ze volgens mij 20 maanden geleden al klaar mee. 20 maanden lang vast zitten op bugs, voor een spel dat op 4 platformen al goed draait. Het zal vast geen onkunde van ze zijn, maar gevalletje van PC users laagste prioriteit geven.
Liever gewoon uitstellen dan zo'n shit release zoals bijna elke andere uitgever doet.

Kijk EA. Daar brengen ze BF uit met zooo veel bugs, dat de meeste mensen al weer op het spel zijn uitgekeken tegen de tijd dat er genoeg patches zijn geweest om het speelbaar te maken.

Doe mij maar een goed werkend spel, al dan niet een jaar later.
Precies, en de minimum specificaties zijn erg laag vergeleken met andere games die pas zijn uitgekomen op de pc, dat zegt ook wat.
Eigenlijk is het de derde keer. Eerst was er sprake van een release in Oktober of November 2014 (weet het niet meer precies). Toen zijn ze naar Januari 2015 uitgeweken en van daar uit kennen we het verhaal.
Het wordt tijd voor GTA 6 :D
GTA6 voor de consoles komt waarschijnlijk eerder dan GTA5 voor de PC.
Ik heb GTA 5 gepreorderd via Steam, daar stond destijds geen dvd drive verplicht bij. Ik heb al jaren geen optische drive in mijn computer zitten. wat betekend dit dan voor de mensen zonder een optische drive dat het hier wel gevraagd wordt?
Dat je een externe brander moet aansluiten, het spel op DVD moet branden en het dan via de DVD kan installeren.
Of wellicht gewoon mounten als virtuele DVD drive.
15dvd's verder en dan heb je het eindelijk geïnstalleerd :+ .
Zelfs met dual layer dvd's van 8gb zou je onhandig lang bezig zijn.

Maar goed, niet iedereen heeft snel internet om 65gb bijvoorbeeld via steam te downloaden, dus wellicht dat voor die personen er wel dvd of blueray versie komt.
denk dat het ingepakte bestanden zijn. dan heb je aanzienlijk minder nodig.
Ik gok op een dvd,tje of 3 waneer je hem bij een winkel koopt.
Sinds wanneer worden games ongecomprimeerd op een dvd opgeslagen :+ , als we dat deden was de dvd al te klein toen hij uit kwam.
Ik neem aan dat er uit jouw steam account geen ISO komt die je even op DVD moet bakken zodat je GTA kunt spelen.
De DVD drive zal alleen voor de fysieke versie van toepassing zijn ;)
Zelfs daar verwacht ik dat er met steam is besproken dat de code in steam ingevoerd kan worden. Dat is iig waar ik op hoop. Ik heb wel een DVD drive, maar ik koop de DVD versie voor in de kast, staat mooi naast alle andere GTA games die voor de PC zijn geweest!
Dat kan inderdaad (bij een hoop games in ieder geval).
Hieronder een link , staat op de pagina ook een link met ondersteunde games.

https://support.steampowe...le.php?ref=5414-TFBN-1352
Nou, je kan hem natuurlijk gewoon als download kopen via sites. Dan koop je gewoon zo'n Steam key, vul je in op Steam en je product wordt gedownload en geïnstalleerd.
Niet meer preorderen....

Rockstar heeft een heel slechte reputatie als het op PC ports aankomt. Het is een gruwelijk idee om hier blind 50 euro tegenaan te werpen.
Het schijnt dat GTA V geport wordt door hetzelfde team dat Max Payne 3 heeft geport. Ik heb daarom voorzichtige hoop dat het een goede port is.

Overigens kunnen ze het imho ook echt niet meer maken om na zoveel vertraging nog met een bagger port te komen. Dan lijkt het echt net of de pc delay puur uit marketing overwegingen is gedaan
Ik heb GTA 5 gepreorderd via Steam, daar stond destijds geen dvd drive verplicht bij. Ik heb al jaren geen optische drive in mijn computer zitten. wat betekend dit dan voor de mensen zonder een optische drive dat het hier wel gevraagd wordt?
Waar moet je je koffie anders laten als je GTA V speelt? ;)
Anoniem: 593965 @CH4OS24 februari 2015 17:14
Op je oude videokaart,natuurlijk :)
Nee, op de nieuwe die lekker warm wordt wanneer je GTA5 aan het spelen bent... dan blijft je koffie ineens goed warm :)
Anoniem: 593965 @GORby24 februari 2015 18:16
Ik weet niet meer welke tech-youtuber dat deed maar ik heb het 1 keer gezien :P
haha dat was Tek Syndicate XD
Waarom kan een xbox one versie niet eenvoudig geporteerd worden naar de pc? Of is dat erg simpel gedacht. Ik snap zoiets niet.
Dan krijg je eengame die zeer slecht geoptimized is en idd het is niet makkelijk om dat om te zetten al zou het idd wel sneller gaan dan wanneer ze een complete rebuild (wat ze nu doen) maken, toch ben ik aan de ene kant blij dat ze het uitstellen ipv met 100 bugs releasen zoals sommige bedrijven *kuch* ubisoft *kuch* ea *kuch*
Denk je nou echt dat ze een complete rebuild gaan maken voor de PC? Een heel groot gedeelte kan gewoon gebruikt worden voor een PC build dat gaan ze echt niet opnieuw doen.
Dat dacht Rockstar bij GTA 4 waarschijnlijk ook. Slechtste port ooit :+
Ik denk even hardop: de online systemen van Xbox (Live dus) is waarschijnlijk anders dat het systeem dat ze op de PC gaan gebruiken (steam?). Wellicht is de onderliggende structuur dusdanig complex dat ze er genoeg tijd aan willen besteden. Ze willen immers niet nogmaals het fiasco creëren dat GTAV online bij de release had.
Daarnaast wordt het waarschijnlijk (hopelijk) geen 1-op-1 port, maar krijgt de PC extra visual effects, denk aan meer rondrijdende auto's, mensen, gedetailleerdere gebouwen etc. Dat kost nou eenmaal tijd. Waarom Rockstar zo vaak de release uitstelt is óf onbegrijpelijk óf het is bedoeld om de gamers lekker te houden, zodat ze niet toch nog overstappen op een console.
Al weer?
GTA V is intussen zo lang uit voor de PS3 and 360 en later voor de nieuwe generatie consoles dat het nu al een "oud" gevoel geeft.
Dit is misschien een strategie van Rockstar om de PC gamers de volle pot laten betalen voor een game dat een jaar geleden uit had moeten zijn op PC, niet dat we nog eens 2 jaren voor moeten wachten.

Ze verdienen er btw genoeg aan de console verkopen dus denk ik eerlijk gezegd dat de PC platform niet meer interessant is voor Rockstar.
Nou ja, als de pc echt niet interessant voor ze zou zijn dan zouden ze het (natuurlijk) gewoon op de markt geslingerd hebben. Tenzij je denkt dat ze dit tot drie maal toe doen "om te jennen" en er op de achtergrond niets gebeurt.

Maar het zou goed zijn als de pc-gamers nu de poot stijf houden en hun aankoop ook met minstens de uitstelstermijnen van R* te vertragen.
Of R* daar echt wat van voelt valt te betwijfelen, maar goed er wordt een hoop geroepen en geklaagd maar als puntje bij paaltje komt haalt R* z'n sales toch wel weer.
Who's the sucker here?
Nou ja, als de pc echt niet interessant voor ze zou zijn dan zouden ze het (natuurlijk) gewoon op de markt geslingerd hebben.
Dan wordt de game niet op de PC uitgebracht, omdat er anders geen geld mee te verdienen valt. Rockstar ziet dat wel gebeuren, dus komt de game alsnog uit op PC. Terwijl zover ik weet de game pas echt groot geworden is dankzij de PC, toen was console gaming immers niet zo booming zoals nu.
Nee, ok heb je gelijk in. Maar ja, van sentiment kunnen ze daar ook niet vreten natuurlijk. :P

In wezen is dat bij deel IV al zo gegaan toch? Ik ben toen "verstandig" geweest en heb een x360 gekocht (om niet meer met dit soort frustraties te hoeven zitten) dus IV nooit op de pc gespeeld.
Beetje goodwill willen ze nu blijkbaar nog wel behouden bij pc gamers, vooral na het vorige fiasco.
En wie weet valt het straks allemaal mee en mogen de pc gamers als bonus ook nog eens met mods aan de gang. Hoor je binnen de kortste keren niemand er meer over.....

Zit zelf al maanden te wachten op de heists en ben uit principe al die tijd niet meer online geweest maar (ook) daar komen ook steeds meer dingen over naar buiten die het weer een tijdje de moeite waard maken.
Zou ik een XBone hebben, dan had ik GTA V nog niet (nog eens) gekocht, dat verdient R* wmb. niet dat ik nogmaals aftik voor dezelfde game.
Maar ik ben wel een stijfpoot itt. vele klagers die uiteindelijk weer de beurs trekken.
Anoniem: 260522 @SuBBaSS24 februari 2015 17:31
ja, en dan komt er de volgende keer helemaal geen pc port meer, "want men koopt hem toch niet"
je kunt rockstar eigenlijk alleen goed dwarsbomen door met z'n allen geen consoleversie te kopen zolang er geen pc versie uit is. helaas gaat dit nooit lukken, en zal rockstars self fulfilling prophecy inderdaad steeds uit blijven komen.
Ik ga de game nu helemaal niet meer kopen. Ze zitten de PC-community gewoon te f*cken! Je kunt mij niet vertellen dat je 2+ jaar doet over een PC poort. 8)7
Wel als je er maar 1 persoon op zet ;-)
dat heb je mis, want pc verkopen leveren nu meer op dan consoles
immers hebben veel mensen op console de game al dus ligt die verkoop zowat stil
de pc versie zal de verkoop stimuleren, want als pc gamers de game draaien, halen ze vaak anderen ook over om toch de game aan te schaffen voor console, als ze die nog niet hebben
Duke Nukem Forever all over again. _/-\o_
Met het verschil dat GTA V al op 4 consoles te spelen is. Het gaat alleen om de pc-release die (alweer) vertraging heeft. Jammer natuurlijk, maar niets aan te doen.
Ach het ging om de achterliggende gedachte, maar bedankt voor je toevoeging. ;)
Beter uitstel dan een herhaling van GTA 4 zn kwaliteit op de PC...
ik mag aannemen dat er in 20 maanden toch wel iets valt te ontwikkelen...?

als je in 20 maanden amper een fatsoenlijke port kan maken (en zo veel verdient) dan hebben zo 0,0 respect voor de markt die GTA uberhaupt op de markt heeft gezet!

Maar, het kan ook goed zijn dat er functies ingebouwd zijn voor de Oculus Rift (daar waren namelijk kleine uitspraken overgedaan) Waardoor het inderdaad langer kan duren echter had je dit ook als update kunnen uitrollen.

Al met al, mening gamer gaat voor een dergelijk spel geen €45 / €50 euro maar uitgeven omdat het simpelweg alweer te oud is en vrienden die op hun consoles GTA V spelen allang weer een andere bezigheid hebben gevonden.

Kortom de PC markt word moedwillig achter gesteld waardoor enig herstel onmogelijk word / is.
als je in 20 maanden amper een fatsoenlijke port kan maken (en zo veel verdient) dan hebben zo 0,0 respect voor de markt die GTA uberhaupt op de markt heeft gezet!
Heb je daar cijfers van? Ik denk niet dat de PC markt GTA op de markt heeft gezet hoor. De Playstation versie van de eerste GTA is bijna gelijktijdig gereleased.
Dat roept iedereen bij ieder spel dat uitgesteld wordt. Dat werd bij Watch Dogs ook geroepen bijvoorbeeld. We hebben gezien wat dat opgeleverd heeft. En dit is wel in meerdere gevallen zo, ook bij andere uitgevers/developers dan Ubisoft.
Vrij typisch fanboy geneut om hun favoriete dev of spel alles toe te laten maar anderen niet.

Met meer dan anderhalf jaar verwacht ik niets minder dan een uitstekend draaiende game. Enkele kleine bugs hier en daar die niets met performance te maken hebben zijn altijd aanvaardbaar, maar als het spel ook maar de minste tekortkoming heeft op vlak van performantie, dan moge het duidelijk zijn: het zijn klungels daar.
En voor diegenen die het net even niet snappen: in die tijdspanne hebben heel wat teams al bijna een volledige game af, de meeste dingen hoeft Rockstar niet eens meer aan te komen (bv artwork, voice acting, geluid in het algemeen, map design, gameplay design -zelfs de FPS mode is al af want die zit in de current console gen release) en voor bugs hebben zo ook al tijd genoeg gehad. Zelfs met een kleiner team (de artiesten, schrijvers, en een deel van de programmeurs zullen al aan een ander project aan het werken zijn) is dit een enorm lange periode voor een port en is er dus geen ruimte voor fouten meer.
Het geeft in ieder geval aan dat ze het redelijk serieus nemen, en ik vermoed dat zij de ubisoft blunders ook echt wel in het achterhoofd hebben zitten.

De tijd die ze er voor nodig hebben gehad is inderdaad belachelijk, maar dat komt volgens mij ook omdat ze niet gelijk na de PS3/XB360 variant door zijn gegaan. Het is vrij logisch dat je eerst gaat kijken hoe het spel het op die platformen doet, voordat je groot aan een "next gen" port gaat werken.

Voor de PC duurt het ongetwijfeld nog langer omdat ze eerst de XB1 en PS4 sales willen uitmelken (aangezien het daarvoor een stuk moeilijker/onmogelijk is om het spel illegaal te kopieren) voor je de PC versie uitbrengt.

Dan zal er voor de PC versie nog wel flinke DRM inzitten die getest moet worden, en vergeet methoden om cheaten in multiplayer etc niet die op de consoles min of meer overbodig zullen zijn. En dan heb je nog het testen van de game op alle mogelijke hardware. Ook hoeft de uitstel van nu niet te komen doordat de ontwikkeling van het spel niet klaar is, het kan ook komen doordat Nvidia en AMD nog aan hun 3d drivers willen sleutelen voor het spel uitkomt.

Ik ben het intussen ook wel zat, en heb eigenlijk al besloten dat GTA 5 er pas gaat komen als de prijs onder de 20 euro komt. Toen het origineel uit kwam was het nog een toptitel, maar intussen is er al zoveel ander moois dat ik nog uit moet spelen, ze hebben het gewoon verprutst door er te lang over te doen.

Maar laten we niet vergeten, ze hebben eigenlijk geen verantwoording naar de gamers toe, ze hebben verantwoording naar de aandeelhouders toe om er zo veel mogelijk geld uit te halen, en op dat gebied is de PC nu eenmaal een beetje een ondergeschoven kindje, er valt minder geld te halen, dus word die markt als laatste aangeboord in de hoop dat mensen het al voor een van de consoles hebben gehaald.
Ik heb liever een maand uitstel en een goed product, dan een buggy product (met dlc's om het spel volwaardig te maken).
ja maar er is een verschil tussen een maand uitstel en 24 maanden uitstel ( de originele release van GTA V zou in april 2013 zijn)
Dat zeiden ze ook bij de PS3/X360 versie, vervolgens ook bij de PS4/XBO.. het bleef gewoon een buggy product, dus verwacht echt niet dat de PC versie daar heel anders zal zijn. (even buiten de bugfixes die met de heists gaan komen).
Ah, wat leuk, straks 60 ballen kunnen neertellen voor een game die 1,5 jaar geleden gereleased is op last-gen, en bijna alweer een halfjaar terug voor current-gen consoles.

En ik durf te wedden dat er minimaal een zero-day patch nodig zal zijn wanneer de release is, en er in het begin alsnog bugs genoeg zijn.
ik heb em voor (Edit,foutje[34])37,49 euro's ge preorderd... waar haal jij die 60 vandaan? steam zeker?

[Reactie gewijzigd door ghost010 op 24 juli 2024 04:57]

Denk dat je ergens een goede deal gedaan hebt:

Play.com: 49.99€ ( PC )
Steam: 59.99€ ( PC ... deuuu... is Steam *lol* )

Zeker dat je niet de oude console versie gekocht hebt? Die zit ik staan voor 30 a 35€? Of heb je enkel een key pre-ordered?

Willen of niet, de prijzen dat ik zie zijn top prijzen voor een intussen al 1.5 jaar oud spel.
Heb een vergissing gemaakt maar heb em wel voor 37,49(incl korting) bij mycom besteld.
34 was een andere game. Maar das nog steeds geen 60 eurie.
verder zijn ze hier allemaal onder de 50,

€39.99 https://www.all4games.nl/...heft-Auto-5-GTA-V-DVD-ROM
€ 41,08 http://www.gamedumper.nl/catalog/product/view/id/5767
€ 42,95 http://www.yourgamezone.n...tion=ViewProductViaPortal

[Reactie gewijzigd door ghost010 op 24 juli 2024 04:57]

Behalve bij yourgamezone vind ik niets over de preorder bonus.
Ik heb hem afgelopen weekend bij bol.com besteld voor 45€, met preorder bonus dus.
is die pre order bonus dan zo belangerijk? 500K is niks. die andere 500K is voor SP.

Voor die 500k leg ik niet extra geld neer.
Niet dat ik em zonder pre orderbonus heb besteld.
Geen idee, just saying, nothing more :)
Steam: 59.99€ ( PC ... deuuu... is Steam *lol* )
Steam is er ook voor de PS3: http://store.steampowered.com/psn/beginsetup
Idd Steam, wat voor 80% van de mensen toch wel de one stop shop is, je kan uiteraard wel ergens goedkoper krijgen. 30 euro zou ik er wss wel voor over hebben, als het qua prestaties en bugs maar geen GTA IV herhaling is.
Erg jammer, het is te hopen dat Rockstar echt een goede release maakt.
Kijkend naar de vorige GTA release voor de PC, het hele (omslachtige) online-systeem, performance issues .. ik vrees helaas toch het ergste.
Maar misschien vergis ik mij, en is Rockstar echt bezig te game optimaliseren.

Dit is voor mij ook de grootste reden om geen games (meer) op pre-order te bestellen. Kijkend naar de deadlines die vaak niet worden gehaald, teleurstellend zijn en/of meestal voor dezelfde prijs over de toonbank gaat (lees geen voordeel).
Zo wat ik wel zo lees is Rockstar wel bezig de gamers (een beetje) te compenseren door extra content toe te voegen.

Ondanks de minimum systeemeisen, hoop ik dat de game op de PC echt hele mooi graphics gaat tonen met een mid-range PC. Ik kan niet wachten om de game te zien op een powerhouse (PC-)systeem. :)

Weet iemand trouwens de DX-versie van deze game? Wordt deze aangepast op de laatste Windows 10 release?

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 24 juli 2024 04:57]

Maar door hem te pre-orderen krijg je GTA:SA gratis!?!?!

Iedereen die GTA5 pre-orderd heeft lijkt mij San Andreas al.
Toen EA met SimCity 2013 een zooitje van maakte, kon daardoor gratis Simcity 4 downloaden. Tja, ik had Simcity 4 al 10 jaar in huis. Idem voor San Andreas dat ik ook 10 jaar in huis heb. 8)7 Gelukkig bood EA ook een alternatief aan (Battelfield 3). _/-\o_
Je kon toen ook NFS krijgen, waar bijna elke auto DLC is :P
Ik heb voor BF3 gekozen terwijl ik die op de PS3 ook al had. Uiteindelijk SC4 voor prikkie in een steam sale gekocht :)

Ondanks gezeik met SC toch veel uur erin zitten :)
Wordt deze aangepast op de laatste Windows 10 release?
Nee, simpelweg omdat Windows 10 nog niet RTM is. Geen enkel software bedrijf levert support (3rd party) op een OS/product wat nog in alpha/beta is, dat is supporttechnisch niet te doen anders.
Anoniem: 525224 24 februari 2015 16:49
Meh.. ik hoopte, dat ze bij de basis bleven, en daarna pas uitbreidden naar consoles.

Ik ben al GTA fan vanaf de allereerste versie (alleen London ofzo heb ik niet gespeeld).
Super fantastisch PC spelletje om even met vrienden te spelen.

Ze zouden ook eigenlijk een nieuwe GTA 1 (of 2) moeten maken, die niet specifiek voor smartphones of tablets is.

Ik begrijp trouwens prima, waarom ze eerst naar consoles gaan.
Maar het is zo jammer, omdat ze veel meer met GTA konden doen, als ze eerst op PC richtten.
Huh, GTA1 kwam ongeveer gelijktijdig uit op PC en Playstation (zat maand tussen oid)
Anoniem: 525224 @batjes25 februari 2015 10:43
Je hebt helemaal gelijk en ik wist het niet. (nooit van de consoles geweest).

Citaat wiki:
"It was released in October 1997 for DOS and Microsoft Windows, and on 14 December 1997 for the PlayStation."

Het impliceert wel, dat het oorspronkelijk ontwikkeld was voor de PC.. (of ze waren toendertijd al zo slim om het meteen goed op te zetten voor beide omgevingen)
Ze maken er wel iets heel moois van lijkt me, aangezien ze het telkens uitstellen.
Het wordt nu in principe uitgesteld om nieuwe content voor de consoles beter uit te kunnen rollen.

then again, heb je wel goede test zodat ook de heists goed werken op PC mag je dan verwachten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.